افغانستان

117120A9-1830-4039-B90A-7122BFD827BD_w987_r1_s

اوپن سوسایتی: امریکا به تلفات ملکی در افغانستان توجه نکرده‎است/ عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

زنان افغان در نهادهای امنیتی ‘مورد آزار و اذیت جنسی’ قرار می‌گیرند
بی بی سی ۲۵ جوزا ۱۳۹۵ بر اساس گزارش یک نهاد غیردولتی در افغانستان زنانیکه در بخش امنیتی کار می‌کنند، ادعا کرده‌اند که مورد “آزار و اذیت جنسی” قرار می‌گیرند. براساس یافته‌های شبکه زنان افغان که امروز (سه شنبه، ۲۵ جوزا/خرداد) در یک نشست خبری در کابل اعلام شد، در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان دید منفی نسبت به زنان وجود دارد و اکثر خانم‌های که در این بخش کار می‌کنند، معتقدند که فرهنگ احترام به زنان در این نهادهای امنیتی نهادینه نشده و زنان به عنوان چشم دوم و آسیب‌‎پذیر دیده می‌شوند.

اوپن سوسایتی: امریکا به تلفات ملکی در افغانستان توجه نکرده‎است
رادیو آزادی ۲۰ جوزا ۱۳۹۵ در گزارش تازۀ نهاد “اوپن سوسایتی” که به تاریخ هشتم جون نشر شد، گفته شده‌است، ایالات متحدۀ امریکا به تأثیرات ناشی از تلفات افراد ملکی در افغانستان زیاد توجه نکرده‎است. در این گزارش با ابراز نگرانی از تأثیرات تلفات افراد ملکی گفته شده که این مسئله مأموریت نظامی ایالات متحده را در افغانستان متأثر ساخته، راه را برای ظهور دوباره طالبان هموار کرده‎است. طالبان با استفاده تبلیغاتی از تلفات افراد ملکی در افغانستان، مردم را به صفوف شان جذب کرده‎اند.

بمب‌گذاری در یک مسجد در ننگرهار چهار کشته و ۵۴ زخمی برجا گذاشت
اطلاعات روز ۲۱ جوزا ۱۳۹۵ حوالی بعد از ظهر روز گذشته در انفجاری هنگام ادای نماز جمعه در یک مسجد در ولسوالی رودات ولایت ننگرهار، چهار نمازگزار کشته و دست‌کم ۵۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این انفجار در مسجد جامع روستای حصارک در ولسوالی روداد اتفاق افتاده است. عطاءالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار گفته است که این انفجار ناشی از ماین جاسازی شده در محراب مسجد بوده که هنگام ادای نماز انفجار داده شده است.
باشنده‌گان کابل: حتا از اجساد انتحاری‌ها هم در امان نیستیم

منبع: اسناد در مورد تجاوز پاکستان را به سازمان ملل می‌سپاریم
رادیو آزادی ۲۴ جوزا ۱۳۹۵ یک منبع معتبر حکومت افغانستان که نخواست اسم‌اش ذکر گردد به شمول رادیو آزادی به برخی رسانه‌ها گفت، در نتیجه درگیری میان نیروهای افغان و پاکستانی در تورخم،۲۱ سرباز پاکستانی کشته و ۲۳ تن دیگر زخم برداشته اند. به اساس معلومات این منبع حمله نخست از سوی نیروهای پاکستانی صورت گرفته و نیروهای افغان تنها از خاک‌شان دفاع کرده‌اند. این منبع حکومت افغانستان افزود که اسناد مستند در مورد تجاوز آشکار پاکستان را به سازمان ملل می‌سپارند.

طالبان سه دختر را در لوگر کشته‌اند
یک ۲۳ جوزا ۱۳۹۵ مقام‌های محلی لوگر تایید کرده‌اند که طالبان سه دختر را در این ولایت کشته‌اند. این مقام‌ها گفتند: “این سه دختر هنگام رفتن به سوی کوه در ولسوالی پنج خروار کشته شدند.” سخنگوی والی لوگر افزوده است که دختر چهارمی موفق به فرار شده است.

اعتراض دانشجویان به قتل یک محصل در هرات
صدای امریکا ۲۱ جوزا ۱۳۹۵ مقام های امنیتی ولایت هرات از کشته شدن یک محصل پوهنتون هرات و زخمی شدن سه تن دیگر در نتیجه یک درگیری خبر می دهند. عبدالروف احمدی سخنگوی قوماندانی امنیه هرات میگوید این درگیری شام روز پنجشنبه در منطقه “قول اردو” این شهر بین شماری از محصلان پوهنتون با مردم محل به وجود آمده است. آقای احمدی میگوید این محصلان از چند سال به این سو در این منطقه شهر هرات یک اتاق دانشجویی داشته و در آن زنده گی میکنند.
ماجرای قتل دانشجوی فراهی در هرات چه بود؟

سه باشنده کندز ربوده شدند
۸ صبح ۲۳ جوزا ۱۳۹۵ یک منبع امنیتی در ولایت کندز می‌گوید که عصر دیروز، سه باشنده کندز را طالبان، از شاهراه کندز- تخار ربوده‌اند. این افراد که غیرنظامیان هستند، از نزدیکی دروازه ورودی شرق شهر کندز که دروازه‌ی چرخاب نامیده می‌شود، ربوده شده‌اند. این سه تن که می‌خواستند در گرمای رمضان، برای آب‌بازی به چرخاب بروند، توسط طالبان ربوده شدند. مسوولان می‌گویند که از سرنوشت این سه تن، هنوز خبری نیست.
یک داکتر انتحاری در کندز بازداشت شد

بیدار: مشکلات هنوز هم در زندان‌های افغانستان موجود است
رادیو آزادی ۲۵ جوزا ۱۳۹۵ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از وضعیت در زندان‌های این کشور ابراز نگرانی می‌کند. عدم رسیدگی به دوسیه‌های زندانیان و رعایت نکردن حقوق آنان در زندان‌های افغانستان همواره یکی از نگرانی‌های نهاد‌های دفاع از حقوق بشر بوده و کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور می‌گوید که تا هنوز نیز این مشکل بجایش باقی مانده‌است. رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون از دولت افغانستان خواست تا در زمینه حل مشکلات موجود در زندان‌های این کشور توجه جدی نماید.

زنان

پناهجوی افغانستانی، نارسایی های اجتماعی زنان را به زبان رنگ بازگو می کند
بخدی ۲۵ جوزا ۱۳۹۵ مراد شریفی از ولایت دایکندی افغانستان است و یک مدتی در کابل زندگی کرده و سازمان اجتماعی زنان دایکندی را نیز در آن شهر ایجاد کرده است مراد شریفی از ولایت دایکندی افغانستان است و یک مدتی در کابل زندگی کرده و سازمان اجتماعی زنان دایکندی را نیز در آن شهر ایجاد کرده است. این نقاش افغانستانی، نقاشی های خود را در صوفیا پایتخت بلغارستان زیری نام (جنس دوم) به نمایش گذاشت که هدفش به تصویر کشیدن رنج‌های زنان کشور گفته شده است.

اسپانیا در بخش توانمند‌سازی زنان همکاری می‌کند
۸ صبح ۲۵ جوزا ۱۳۹۵ ایمبیلیو پیریس دی اگریدا سایس، سفیر اسپانیا، در کابل، در دیدارش با عادله راز معین اقتصادی وزارت امور خارجه، اعلام کرده که کشورش در بخش توانمند‌سازی زنان و تامین ارزش‌های حقوق بشر در افغانستان همکاری می‌کند. سفیر اسپانیا همچنین گفته که کشورش به‌دلیل روابط دوستانه و تاریخی با افغانستان، در زمینه معرفی چهره واقعی افغانستان برای جهانیان نیز تلاش می‌کند.

حامیان و فعالان

دولت افعانستان باید ‘سرنوشت پرونده‌ خبرنگاران کشته شده را روشن کند’
بی بی سی ۲۴ جوزا ۱۳۹۵ یک شبکه بین‌المللی نهادهای مدافع آزادی‌بیان از دولت افغانستان خواسته تا هر چه زودتر موضع خود را درباره پرونده‌ خبرنگاران کشته شده در افغانستان روشن سازد. آی‌فکس، شبکه بین‌المللی نهادهای مدافع آزادی بیان، در نامه‌ای از دولت افغانستان خواسته تا به تاریخ ۱۵ژون سال جاری، اطلاعات مربوط را به یونسکو ارایه کند و پاسخ‌گویی و اراده سیاسی خود را برای رسیدگی به موارد خشونت علیه خبرنگاران به نمایش بگذارد.

سروی: اکثر والیان با خبرنگاران همکاری نمی‌کنند

صدای امریکا ۲۰ جوزا ۱۳۹۵ کابل پرس کلب، نهاد مدافع حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران، گزارش داده است که اکثر مقام‌های محلی در ولایت‌های افغانستان با خبرنگاران همکاری نداشته یا هم همکاری اندک دارند. بر بنیاد سروی این نهاد که در چهار ماه گذشته در ۳۳ ولایت افغانستان صورت گرفته و در آن با ۳۷۰ خبرنگار مصاحبه شده است، زابل، کاپیسا، و ننگرهار به عنوان ولایت‌هایی معرفی شده اند که در آن مقام‌های محلی با خبرنگاران هیچ گونه همکاری ندارند.

انتقادهای شهروندان در دومین سال‌روز برگذاری انتخابات ریاست‌جمهوری
طلوع نیوز ۲۴ جوزا ۱۳۹۵ امروز ۲۴ جوزا، دومین سال‌روز برگذاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان است. شماری از آگاهان سیاسی و شهروندان کشور می‌گویند که رویدادهای پس‌از این انتخابات، باور مردم را نسبت به انتخابات دگرگون ساخته‌اند. از سوی دیگر، میلیون‌ها شهروند کشور برای بهبود زنده‌گی شان در انتخابات شرکت کردند، اما رهبران حکومت وحدت ملی به وعده‌هایی که سپرده بودند وفا نکرده‌اند. انتخابات ۲۴ جوزا بدنام‌ترین انتخابات جهان نام گرفت و نتیجه‌اش نیز حکومت وحدت ملی شد. پس‌از آن رهبران این حکومت تعهد سپردند که نظام انتخابات را اصلاح می‌کنند، اما آگاهان سیاسی به این باور اند که رهبران سیاسی برای آوردن اصلاحات هیچ‌کاری انجام نداده‌اند و آنان نمی‌خواهند که انتخابات شورای ملی و شورا‌های ولایتی و نیز لویه جرگۀ قانون اساسی را برگذار کنند، از همین‌رو اراده‌یی برای به‌میان آمدن اصلاحات نیز ندارند.

نگرانی‌ها از استخراج غیر قانونی و قاچاق لاجورد در بدخشان
طلوع نیوز ۲۵ جوزا ۱۳۹۵ برخی از اعضای شورای ولایتی و اعضای جامعۀ مدنی ولایت بدخشان می‌گویند که استخراج غیرقانونی و قاچاق لاجورد بدخشان یک سر چشمۀ‌ بزرگ تمویل مخالفان مسلح دولت دراین ولایت است. اعضای شورای ولایتی بدخشان می‌گویند که هرچند یک سال پیش بربنیاد فرمان رئیس جمهور استخراج لاجورد در بدخشان ممنوع شده است اما تاکنون نه تنها که جلو استخراج غیرقانونی گرفته نشده است بل این روند چند برابرافزایش نیزیافته است.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

وزارت کار: سال آینده برای کودکان بی‌سرپناه بودجه اختصاص می‌دهیم
یک  ۲۲ جوزا ۱۳۹۵ مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی در روز جهانی مبارزه با کار کودکان، اعلام کرده‌اند که سال آینده به وضعیت کودکان بی‌سرپرست و نیازمند بیشتر توجه خواهد شد. عبدالفتاح احمدزی، مشاور وزیر کار و امور اجتماعی گفته است که به وضعیت این قشر جامعه بیشتر توجه خواهد شد. اطلاعات ارایه شده نشان می‌دهد که نزدیک به ۵.۵ میلیون کودک در افغانستان یا مصروف کارهای شاق‌اند و یا هم زیر خط فقر زنده‌گی می‌کنند.

آغاز سروی ۱٫۶ میلیون دالری خط آهن هرات ـ تورغندی
سلام وطندار  ۲۰ جوزا ۱۳۹۵ مقام‌های محلی هرات از آغاز کار سروی ابتدایی خط آهن هرات ـ تورغندی به ارزش یک میلیون و ۶۰۰ هزار دالر آمریکایی خبر می‌دهند. محمدآصف رحیمی، والی هرات ساخت خط آهن هرات ـ تورغندی را در انکشاف اقتصادی و اتصال افغانستان به بازارهای آسیای میانه مهم دانست و از مجریان این طرح خواست که دقت و سرعت روند کار را بیشتر کنند.

انتخابات
فرمان تقنینی رییس‌جمهور از سوی اکثر نماینده‌گان مجلس ردّ شد

طلوع نیوز ۲۴ جوزا ۱۳۹۵ فرمان تقنینی رییس‌جمهور دربارۀ اصلاح نظام انتخابات، در نشست امروز مجلس، از سوی اکثر نماینده‌گان مجلس رد شد. شمار اندکی از اعضای مجلس نماینده‌گان که موافق این فرمان بودند، از ردشدن این فرمان شگفتی‌زده شده‌اند و می‌گویند که حلقه‌های سیاسی در ردّ این فرمان نقش داشته‌اند. در همین حال، فعالان جامعۀ مدنی دروازۀ شورای ملی را بستند. آنان می‌گویند که با ردشدن این فرمان، نماینده‌گان مجلس مشروعیت ندارند. اکثر نماینده‌گان مجلس با رد این فرمان بار دیگر مانع آوردن اصلاحات در انتخابات شدند.

ریاست جمهوری رد فرمان تقنینی را از سوی‌ولسی‌جرگه یک عقب‌گرد می‌خواند
کلید ۲۵ جوزا ۱۳۹۵ ارگ ریاست جمهوری رد فرمان تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی را از سوی ولسی جرگه، یک عقبگرد در بخش وارد شدن اصلاحات در نظام انتخابات عنوان می‌کند. در اعلامیه‌ای ارگ آمده که حکومت و مردم توقع داشتند تا در صورت عدم توافق وکلا به مواد قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمسیون‌های انتخاباتی، تعدیلات لازم را پیشنهاد و بعدا به تصویب آن بپردازند.
کمیسیون شکایات انتخاباتی از رد فرمان تقنینی ریاست جمهوری استقبال کرد

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

قرارداد دیزاین تفصیلی بند بخش‌آباد ولایت فراه فردا امضا می‌شود
اطلاعات روز ۲۴ جوزا ۱۳۹۵ وزارت انرژی و آب خبر داده است که قرارداد دیزاین تفصیلی بند آبی بخش‌آباد ولایت فراه روز چهارشنبه به ارزش۴,۴۸۳ میلیون دالر با شرکت «هایدرو ارک» ایتالیایی امضا می‌شود. این بند روی دریای فراه‌رود در قسمت شمال‌شرق ولایت فراه موقعیت دارد. هزینه‌ی دیزاین تفصیلی این بند از بودجه دولت پرداخت می‌شود.

جنگ

آغاز درگیری‌های تازه در مرز تورخم
طلوع نیوز ۲۴ جوزا ۱۳۹۵ درگیری میان نظامیان افغانستان و پاکستان در مرز تورخم از سر گرفته شده‌است. مقام‌های امنیتی در شرق می‌گویند که این درگیری ساعت چهار پس‌از چاشت امروز از سرگرفته شد و تا کنون دربارۀ تلفاتِ برخاسته از آن خبری در دست نیست. از سوی دیگر حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد در یک تماس تلفونی با مشاور امور خارجی و رییس ارتش پاکستان خواستار حل تنش‌ها میان دو کشور از راه‌های سیاسی شد، اما وزارت خارجۀ پاکستان کاردار سفارت افغانستان را در اسلام‌آباد فراخواند و اعتراض‌اش را از بهر آغاز درگیری از سوی نیروهای دولتی افغانستان به او ابراز کرد.
دومین روز درگیری سرحدی در تورخم با پرتاب سلاح سنگین
افغانستان و پاکستان نیروهای شان را در مرز تورخم افزایش دادند
حمله گسترده طالبان بر ولسوالی شیوان فراه
عملیات نظامی برای پاک‌سازی مخالفان از شاهراه کندز راه اندازی شد
عملیات بازکردن راه‌های ولسوالی‌ها در ارزگان آغاز شد
مخالفان مسلح دولت بالای میدان هوایی هرات حمله راکتی کردند

تلفات
۶۱ عضو داعش کشته و ۱۸ زخمی در عملیات نیروهای نظامی در ننگرهار. ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی بلخاب سرپل بازداشت شد. هشت طالب مسلح در جریان درگیری با نیروهای امنیتی در غزنی کشته شدند. والی خود خوانده و دوازده عضو گروه طالبان در ولایت لوگر کشته شدند. قوماندان امنیۀ ده‌بالای ننگرهار کشته شد. هفتاد پولیس در فاریاب از محاصرۀ طالبان بیرون شدند. بیش از صد طالب مسلح در ولایت جوزجان کشته، زخمی و بازداشت شدند. تلفات سنگین طالبان در غرب و شمال کشور. فرمانده جنگجویان داعش در ننگرهار، کشته شد. دو فرمانده مهم طالبان به‌شمول ۱۴ تن دیگر در فاریاب کشته شدند. ۲۸ جنگجوی طالب در لوگر و بغلان کشته شدند. بیش از صد هراس‌افگن به شمول پانزده عضو داعش کشته شدند

فرهنگ


کار ساخت مرکز فرهنگی بامیان آغاز شد

بی بی سی ۲۳ جوزا ۱۳۹۵ کار ساخت مرکز فرهنگی بامیان در مرکز افغانستان با حمایت مالی کره جنوبی و هماهنگی سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) آغاز شد. این مرکز که در واقع یک مجتمع چندمنظوره بوده که به گفته عبدالرحمان احمدی سخنگوی والی بامیان، هدف اساسی آن کمک به حفظ آثار تاریخی بامیان، اطلاع‌رسانی در مورد این آثار و اهمیت تاریخی و فرهنگی آن و همچنین آموزش‌های فرهنگی است.

پژوهش تازه از مدرسه‌های بزرگ تولید هراس اگنان در پاکستان سخن می‌گوید
طلوع نیوز ۲۵ جوزا ۱۳۹۵ یک پژوهش که از سوی یک پژوهش‌گر پاکستانی انجام شده است از موجودیت سه مدرسۀ بزرگ تولید طالب و هراس‌افگن در پاکستان در نزدیک مرکزهای نظامی و استخباراتی پاکستان سخن می‌گوید. یک پژوهشگر برجسته پاکستانی می‌گوید که مدرسه‌های حقانیه و پنج پیر در خیبرپختونخوا و «جامعه البنوریه» در کراچی سه مرکز اصلی تولید هراس افگن استند و این مدرسه‌ها درنزدیک مرکزهای ارتش و استخبارات پاکستان جا گرفته اند. این مطلب در یک گفت‌وگو زیر نام جنگ با طالبان ابراز شد که در انستیتیوت “هادسون” ایالات متحده با حضور سفیرافغانستان در واشنگتن و داکتر محمد تقی روزنامه نگار و پژوهشگر پاکستانی با میزبانی حسین حقانی سفیرپیشین پاکستان در واشنگتن برگزار شد.

افغانستان، ایران و ترکیه؛ میراث مولانا چرا جنجالی شد؟
بی بی سی ۲۵ جوزا ۱۳۹۵ در روزهای اخیر پیشنهاد نامزدی مثنوی معنوی از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (۶۰۴- ۶۷۲ق) شاعر پرآوازه قرن هفتم افغانستان توسط دو کشور ایران و ترکیه در حافظه جهانی یونسکو، خبرساز شده است. به دنبال پخش این خبر، اعتراضات و انتقادهای زیادی از سوی مقامات رسمی افغانستان، جامعه مدنی و فعالان فرهنگی در رسانه‌های مختلف بازتاب یافت. تصور اولیه بر آن بود که گویا مولانا به عنوان یک شخصیت ادبی و فرهنگی افغانستان توسط ایران و ترکیه در یونسکو ثبت می‌شود.

قصر چهل‌ستون دو دهه پس از جنگ‌های کابل دوباره ساخته می‌شود
بی بی سی ۲۵ جوزا ۱۳۹۵ حدود ششصد کارگر و مهندس سرگرم ساخت یکی از بزرگترین بناهای تاریخی در کابل هستند که در جنگ‌های داخلی دهه هفتاد به ویرانه تبدیل شد. قصر چهل‌ستون در غرب کابل قرار دارد داشته قدامتش به بیش از دو قرن میرسد. این قصر اکنون توسط بنیاد فرهنگی آغا خان و به کمک مالی آلمان دوباره ساخته می‌شود.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۵۰

پیوست‌ها: