زنان-690x259
ازدواج کودکان و تناقض در قوانین

girl-marriage

موارد نقض فاحش حقوق بشر

یونان هیچ جا امن نیست، زنان پناه‌جو در جزیره ها در ترس دائم به سر می‌برند
عفو بین‌الملل ۷ جون ۲۰۱۶ روزنامه‌نگار افغان «شیرین» (نام مستعار) می‌گوید طالبان یک بار به او تیراندازی کرده‌اند. اما با وجود این‌که او از کشورش در پی امنیت فرار کرده، اکنون در اردوگاه نیمه مخروبه قَره تپه در جزیره لسبوس یونان در ترس دائم زندگی می‌کند. «با ما مثل حیوانات رفتار می‌کنند. ترجیح می‌دهم دوباره مرا با تیر بزنند ولی این شرایط را تحمل نکنم.» شیرین یکی از زنان بسیاری است که از آزار فرار کرده و با ترس از آزار جنسی و خشونت در اردوگاه های جزایر یونان به سر می‌برد. هجده ماه پیش طالبان به خودروی او تیراندازی کردند و او به کابل گریخت و این بار به دور از دوربین کار روزنامه‌نگاری دیگری پیدا کرد. اما باز هم تهدید شد و تصمیم گرفت به اروپا برود. اردوگاه قَره تپه اردوگاه «خوبی» به شمار می‌رود. پناه‌جویان آزادند به اختیار خود رفت و آمد کنند و دستشویی‌ها و دوش‌های زنان و مردان جداست و در دارد که به زنان پناه‌جو احساس امنیت و کمک به جلوگیری از خشونت جنسی می‌دهد.

زنان افغان در نهادهای امنیتی ‘مورد آزار و اذیت جنسی’ قرار می‌گیرند
بی بی سی فارسی ۱۴ جون ۲۰۱۶ قبلا سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرده بود که عدم دسترسی بانوان پلیس در افغانستان به تسهیلات ابتدایی از جمله توالت و رختکن، سبب آزار جنسی بانوان پلیس شده .بر اساس گزارش یک نهاد غیردولتی در افغانستان زنانیکه در بخش امنیتی کار می‌کنند، ادعا کرده‌اند که مورد “آزار و اذیت جنسی” قرار می‌گیرند.براساس یافته‌های شبکه زنان افغان که امروز (سه شنبه، ۲۵ جوزا/خرداد) در یک نشست خبری در کابل اعلام شد، در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان دید منفی نسبت به زنان وجود دارد و اکثر خانم‌های که در این بخش کار می‌کنند، معتقدند که فرهنگ احترام به زنان در این نهادهای امنیتی نهادینه نشده و زنان به عنوان چشم دوم و آسیب‌‎پذیر دیده می‌شوند.

افغانستان نقاب‌پوشان مسلح سه‌ خواهر را در لوگر تیرباران کردند
سلام وطندار ۱۱ جون ۲۰۱۶ افراد مسلح نقاب‌پوش امروز (شنبه) سه دختر یک بزرگ قوم را در ولسوالی خروار لوگر ابتدا ربوده و سپس در منطقه‌یی به نام دشت خواجه‌انگور تیرباران کرده اند.داکتر ناصر، مسؤول شورای انکشافی این ولسوالی به سلام‌وطندار می‌گوید، این دختران برای آوردن خاک سفید به منطقۀ پنج‌پای رفته بودند که از سوی افراد مسلح نقاب‌پوش ربوده شدند.

ایران تن‌فروشی به‌خاطر پنج‌هزار تومان
رادیو زمانه ۱۴ جون ۲۰۱۶ سن و سال بیش‌تر کسانی که در تهران تن‌فروشی می‌کنند زیر ۳۰ سال است و اغلب باسوادند. ۳۰ درصدشان دیپلم یا بالاتر و ۵۰ درصد زیر دیپلم تا سیکل هستند. درصدی هم بی‌سواد هستند.

دفاع از حقوق بشر

آلمان: چند همسری و ازدواج اطفال به رسمیت شناخته نمی شود
دویچه وله ۱۴ جون ۲۰۱۶ وزیر عدلیه آلمان روز سه شنبه گفت که این کشور چند همسری و ازدواج زیر سن را به رسمیت نمی شناسد. او در حالی به این مطلب اشارت کرد که نگرانی ها از این ناحیه با سرازیر شدن پناهجویان از کشورهای اسلامی افزایش یافته است.

کودکان

افغانستان پولیس کندز یک کودک دوساله را از چنگ ربایندگان نجات داد
صبح ۱۵ جون ۲۰۱۶ فرماندهی پولیس کندز از نجات دادن یک کودک دوساله که از ولسوالی امام‌صاحب این ولایت ربوده شده بود، خبر داده می‌گوید که یک ‌تن در اتهام به این قضیه بازداشت شده است. در خبرنامه فرماندهی پولیس کندز به نقل از جنرال محمد قسیم جنگل باغ فرمانده پولیس این ولایت آمده است: «این طفل خرد‌سال که توسط ربایندگان مورد لت و کوب نیز قرار گرفته است، اسم خود را محمد می‌گوید که چند روز قبل از ولسوالی امام‌صاحب ولایت کندز توسط افراد ناشناس ربوده شده بود.»

افغانستان ثبت مورد جدید ابتلا به بیماری فلج اطفال در کنر
خبرگزاری رصد ۱۴ جون ۲۰۱۶ وزارت صحت عامه امروز سه‌شنبه از ثبت یک مورد ابتلا به بیماری فلج اطفال (پولیو) در ولایت شرقی کنر خبر داده است.در خبرنامه‌ این وزارت که به رسانه‌ها ارسال شده، آمده است که از آغاز سال جاری خورشیدی ۱۳۹۵ تا کنون، این ششمین مورد ابتلا به بیماری فلج اطفال در افغانستان و چهارمین مورد در ولسوالی شیگل ولایت کنر است.

آزار جنسی کودکان پناهجو در کمپ‌های فرانسه
رادیو زمانه ۱۳ جون ۲۰۱۶ بر اساس گزارشی که یونیسف تهیه کرده، کودکان در کمپ‌های کاله و دنکرک فرانسه، از سوی قاچاقچیان مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند و به انجام کارهای خلاف واداشته شده‌اند.این اسناد که حاصل شش ماه مصاحبه است، قرار است روز پنجشنبه منتشر شوند و تصویری ناراحت‌کننده از وضعیت کودکان پناهجو در شمال فرانسه نشان می‌دهند. قاچاقچیان به این کودکان وعده داده‌اند که در ازای تحمل آزار جنسی، پاسپورت ورود به بریتانیا را دریافت خواهند کرد.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

دختران و پسران افغان؛ ۱۴ تغییر رفتاری در دوره نامزدی
خبرنامه ۱۴ جون ۲۰۱۶ دوره نامزدی، خاص ترین زمان زندگی جوانان است. در افغانستان این دوره برای دختران و پسران نامزددار، خاص تر است. آنهای که نامزد اند، تمام دنیای شان نامزد شان اند و در این دوره، اتفاقات ویژه‌یی در زندگی شان رخ می دهد. در دوران نامزدی، تغییرات مشخصی در زندگی، رفتار و نگاه های افراد رخ می دهد. خبرنامه در این گزارش به تغییر خصوصیات و رفتارهای دختران و پسران نامزد دارد پرداخته است.

۲۷‌ میلیون زن بی‌کار و فقط ۴‌ میلیون شاغل
اخبار روز ۷ جون ۲۰۱۶ بیش از نیمی از زنان بی‌کار بیش از یک‌سال در جست‌وجوی کار بوده‌اند، یک‌چهارم زنان شاغل کارکن مستقل هستند. نزدیک به یک‌سوم زنان شاغل مزد و حقوق‌بگیرِ بخش خصوصی‌اند، فقط یک درصد از زنان شاغل به عنوان کارفرما به کار اشتغال دارند و نیمی از زنان تحصیل‌کرده دانشگاهی که در جست‌وجوی کار هستند، به شغلی دست نیافته‌اند.

افغانستان مادرم می‌گوید، مردم به دختران بیش‌تر پول می‌دهند
خبرنامه ۱۴ جون ۲۰۱۶ روزانه، شماری زیادی از کودکان خیابانی در جاده‌های پایتخت با سر و وضع آشفته حضور دارند. این کودکان به دنبال موترهای گران قیمت می‌دوند.کودکان خیابانی کارگران کوچک و نان‌آوران خانواده‌های‌شان هستند. بیشتر آن‌ها در جاده‌های کابل به اسفندی‌ها معروف اند. آنان با اسفندکردن موترها و رانندگان ثروت‌مند و متوسط روزانه درآمدزایی می‌کنند.

قوانین، لوایح و مقررات

دادگاهی در قطر زن قربانی تجاوز را به زندان محکوم کرد
دویچه وله ۱۳ جون ۲۰۱۶ یک زن هلندی که در قطر علیه فرد متجاوز به خود به دادگاه شکایت برده بود به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد. او هنگام طرح شکایت بازداشت شده بود. مرد متهم هم به اتهام “رابطه خارج از ازدواج” به ۱۴۰ ضربه شلاق محکوم شد.

سیاست

افغانستان شبکه زنان افغان: حضور زنان در سکتور امنیتی کمرنگ است
دویچه وله ۱۴ جون ۲۰۱۶ شبکه زنان افغان از طریق گفتگو با ۲۰۰ زن که در نهادهای امنیتی فعالیت می‌کنند، تحقیقی را تهیه کرده است که نشاندهنده پیشرفت‌ها و چالش‌های حضور زنان در سکتور امنیتی به شمول آزار و اذیت جنسی است.

نقش زنان در صفوف داعش

دری نیوز ۱۵ جون ۲۰۱۶ زنان نقش مهم را در داعش بازی میکنند. مجله Science Advances در یک مقاله تحلیلی می نویسد: محققین دانشگاه میامی به این نتیجه رسیدند که خانمان نقش مهم را در تامین ارتباطات بین اعضا داعش ایفا و در ترویج مواد تبلیغاتی در سایت اجتماعی “در تماس” مساعدت میکنند.مولفین مقاله، سایت “در تماس” را به دلایل مختلف انتخاب کرده اند. بطور مثال صفحات تروریستها به سادگی مانند سایت فس بوک  عاجل از سایت “در تماس” مسدود نمی شود. دوم اینکه ۳۶۰ میلون کاربران را با خود دارد که یکی از سایت های بزرگ در اروپا است. سوم- اکثر اشخاص که در قلمرو تحت کنترول داعش و یا در نزدیکی آن قرار دارند، از سایت “در تماس” استفاده میکنند.

فرهنگ و جامعه

روسری بر سر زنان آلمانی: احترام به مشتری ایرانی یا تن دادن به اجبار؟
رادیو زمانه ۱۰ جون ۲۰۱۶ سیاستمداران و کارآفرینان آلمانی که چند هفته قبل به تهران رفتند تا بر تحریم‌ها پایانی بگذارند و روابط تجاری با ایران را بهبود ببخشند، حالا به خاطر همراهی با حکومت ایران برای پذیرش حجاب اجباری مورد انتقاد رسانه‌ها و سیاستمداران قرار گرفته‌اند.

دردسرهای لباس پوشیدن زنان دیپلمات‌ در ایران
رادیو زمانه ۷ جون ۲۰۱۶ «زیر پا گذاشتن آداب دیپلماتیک»، «دهن کجی و بی‌توجهی کامل به قانون حجاب در ایران» و «ریشخندکردن ارزش‌های انسانی و اسلامی»؛ این برداشت رسانه‌های اصول‌گرا و چهره‌های تندروی سیاسی به حضور ماریچه اسخاکه سیاستمدار هلندی در ایران و پوشش او در دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی است.

کتاب، گزارش و تحقیق

مروری بر کتاب «رازوری زنانه»
بیدار زنی ۱۳ جون ۲۰۱۶ کتاب رازوری زنانهبیدارزنی: کتاب «رازوری زنانه» در سال ۱۹۶۳ توسط بتی فریدان، فمینیست لیبرال امریکایی و یکی از پایه‌گذاران موج دوم فمینیسم، به نگارش درآمده است. فریدان در کتابش به یکی از مسائل زنان می­پردازد که به گفته خود او «نامی برای آن وجود ندارد». از نظر فریدان بعد از دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی، یعنی پس از اتمام جنگ دوم جهانی و تبعات مصیبت‌بار آن، تمرکز زنان امریکایی از تمایل به علم و هنر و سیاست و نشان دادن استعدادها و صلاحیت‌ها و به دست آوردن شغل و استقلال مالی، به ماندن در محل امن خانه و دامن زدن هرچه بیشتر به رازآلود بودن زنانگی آنها تغییر کرد. این‌که فریدان از اصطلاحِ رازوری استفاده می‌کند شاید به دلیل آن باشد که این نحوه‌ی زندگی زنان در محدوده‌ی شخصی خود، چه به لحاظ ذهنی و چه به لحاظ مکانی، باعث ایجاد موقعیت‌ها و تجربه کردن لحظاتی می‌شود که تنها زنانی که با آن سبک و سیاق زندگی می‌کنند، از آن مطلعند.

سلامت زنان یک مسئله جنسیتی است
بیدارزنی ۱۱ جون ۲۰۱۶ پژوهش‌هایی که در باب رابطه «جنسیت و سلامت» از دهه ۱۹۷۰ آغاز شده‌اند، نشان می‌دهند که جنسیت (در کنار مقوله‌هایی مانند طبقه، نژاد/ قومیت، مذهب و …) یک عامل مهم و تعیین‌کننده در توزیع «دسترسی» به منابع و منافع است. دسترسی به خدمات حوزه درمان نیز در این سطح دسته‌بندی می‌شود. سلامت زنان تحت تأثیر عوامل بیولوژیک، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محیط‌زیست قرار می‌گیرد که نتیجه مجموعه دسترسی‌های آن‌ها به منابع و منافع است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: عفو بین الملل، بی بی سی فارسی، دویچه وله فارسی، سلام وطندار، رادیو زمانه ، ۸ صبح، خبرگزاری رصد، خبرنامه، اخبار روز، دری نیوز، بیدار زنی .

پیوست‌ها: