international
2016-6-pakistan-asia-protest

پاکستان: اعتراض به قتل های ناموسی

عکس: رویترز/تارنمای اینترنتی دیده بان حقوق بشر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

اسرائیل خانه‌سازی در منطقه عرب‌نشین اورشلیم (بیت‌المقدس)

اسرائیل خانه نوجوان فلسطینی متهم به قتل یک اسرائیلی را ویران کرد

ایران

محکومیت یک روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در ساوه به ۴۴۴ ضربه شلاق

تایید بازداشت نازنین زاغری: او «در پروژه براندازی مشارکت داشت»

بازداشت ۲۴ تن از کارگران شهرداری اهواز به اتهام تجمع برای دریافت حقوق معوق

یک عضو سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت شد

بازداشت یک تهیه‌کننده سینما در پی شکایت صدا و سیما

١٢ جون روز جهانی مبارزه با استثمار کودکان؛ فعالان حقوق کودک در زندان هستند!

بازداشت ۲۱ نفر در یک مهمانی در کرمان

مصطفی غلام‌نژاد به زندان تبریز منتقل شد

بهاییان؛ این بار مواجهه با تعطیلی اجباری واحدهای صنفی

فیلم «عادت نمی‌کنیم» توقیف شد

روزنامه قانون به دلیل انتشار گزارشی درباره ‘ندامتگاه بزرگ تهران’ تحت تعقیب قضایی قرار گرفت

سایت محافظه کار “جهان نیوز” به علت انتشار دو خبر در حوزه امنیتی توقیف شد

عاملان غیردولتی

فرانسه آزار جنسی کودکان پناهجو در کمپ‌ها

آمریکا ۵۰ کشته در حمله به کلوب همجنس‌گرایان در اورلاندو

عدالت

نیجریه کشتار طرفداران بیافرا به دست ارتش باید فوری مورد تحقیق قرار گیرد
عفو بین‌الملل ۱۰ جون ۲۰۱۶ در تحقیقات محلی این سازمان تایید شده که ارتش نیجریه پیش از برگزاری برنامه یادبود بیافرا در ایالت آنامبرا، مردم غیرمسلح را به گلوله بسته است. مدارک گردآوری شده از شاهدان، سردخانه ها و بیمارستان ها نشان می‌دهند که در فاصله ۳۰ـ۲۹ مه ۲۰۱۶، ارتش نیجریه به اعضا و هواداران «مردم بومی بیافرا» و تماشاگران در سه نقطه شهر تیراندازی کرده است. این سازمان گزارش‌هایی از منابع مختلف در محل دریافت کرده که حاکی از قتل دست کم ۴۰ تن و زخمی شدن بیش از ۵۰ تن است. در دیدار از سردخانه ها و بیمارستان ها ـ بر اساس تحقیقات اولیه ـ مرگ دست کم ۱۷ تن و زخمی شدن در حدود ۵۰ تن تایید شد. شمار واقعی به احتمال بیشتر است. بعضی از کشته شدگان و زخمی ها از پشت هدف گلوله واقع شده‌اند که نشان می‌دهد در زمان تیراندازی از صحنه فرار می کردند.

۴۰ سال پس از عملیات کندور: موج ربایش و قتل فعالان سیاسی در آمریکای جنوبی

حقوق مدنی و سیاسی

بریتانیا دادستان ها: مشارکت دولت در پروازهای شکنجه و اطلاع سیاستمداران

ریپریو ۹ جون ۲۰۱۶ دادستان هایی که درباره‌ی ربایش و انتقال دو خانواده به لیبی به توسط سازمان امنیت خارجی بریتانیا (MI6) و سیا تحقیق می‌کنند، امروز اعلام کردند که یکی از مسؤولان ارشد امنیتی بریتانیا در عملیات مشارکت کرده و تا حدی مجوز سیاسی دریافت کرده است. در این عملیات، یک زن حامله و چهار کودک به سن ۱۲ و کمتر در سال ۲۰۰۴ ربوده و به لیبی زیر حاکمیت قذافی منتقل شده بودند. با وجود این تشخیص، دادستانی ادعا کرد که مدارک برای طرح اتهام ناکافی است. در عملیات مشترک سازمان امنیت خارجی بریتانیا (MI6) و سیا خانواده های السعدی و بلهاج در مارچ ۲۰۰۴ربوده و به اجبار در هواپیمایی به لیبی زیر حاکمیت قذافی اعزام شدند. سامی السعدی و عبدالحکیم بلهاج هر دو از مخالفان سرشناس قذافی بودند که با خانواده هایشان در تبعید زندگی می‌کردند و پس از بازگشت اجباری سال ها مورد شکنجه قرار گرفتند.

تاجیکستان مشت آهنین بسته می‌شود
دیپلمات ۸ جون ۲۰۱۶ مردم تاجیکستان روز ۲۲ مه در مورد ۴۱ اصلاحیه بر قانون اساسی رأی دادند که سه اصلاحیه تاثیر مهمی بر شرایط سیاسی کشور خواهد گذاشت. طنز در اینجاست که مردم فقط باید به یک پرسش در برگه رأی پاسخ می دادند: «از اصلاحیه ها و افزوده های به قانون اساسی کشور حمایت می کنید؟» گزینه ها فقط «آری» و «نه» بودند. با توجه به شمار مهاجرانی که کشور را در پی زندگی بهتر ترک کرده‌اند، میزان مشارکت ۹۴٫۵ درصد در رفراندم به‌ ادعای دولت‌مردان تاجیکستان مضحک است. تاج‌اینفو که تارنمایی مخالف در خارج از کشور است، به نقل از منبعی در کمیسیون انتخابات گزارش داد که میزان واقعی در حدود ۲۰ درصد بود و به کلیه اعضای کمیسیون انتخابات دستور داده شده ارقام واقعی را مخفی کنند. رئیس جمهور تاجیکستان هرگز به خود زحمت نداده درباره‌ی برگزاری انتخابات دمکراتیک فکر کند. ناظران بین‌المللی اغلب انتخابات در این کشور را بسیار غیر دمکراتیک توصیف کرده‌اند. امامعلی رحمان که در چهارمین دوره ریاست جمهوری است قدرت خود را به تدریج با تقلب انتخاباتی، سرکوب جنبش‏های دمکراتیک و آزادی بیان و حذف مخالفان مستحکم کرده‌ است. اصلاحیه های اخیر بلندپروازی های او را در قالب قانون گنجانده اند. اصلاحیه نخست روز ۲۲ مه به او حق انتخاب شدن در دوره های متعدد را می‌دهد. اصلاحیه دوم سن حداقل برای نامزدهای ریاست جمهوری را از ۳۵ سال به ۳۰ سال کاهش داد. پسر او رستم امامعلی در سال ۲۰۲۰ به سن ۳۳ سالگی می رسد. اصلاحیه سوم احزاب سیاسی دارای اعتقاد دینی را ممنوع کرد و بخشی از سرکوب جنبش‏های مخالف و ادامه اقدام‌های مربوط به حذف حزب رستاخیز اسلامی از صحنه سیاسی است. روز ۲ جون، دادگاه شهر دوشنبه دو معاون این حزب را به حبس ابد و ۱۱ عضو حزب را به زندان از دو سال تا ۲۸ سال محکوم کرد. حتا وکیل مدافع آنها به اتهام کلاهبرداری و جعل محکوم شد.

ترکیه آیا آزادی های مدنی بیشتری قربانی مبارزه با تروریسم می‌شود؟
المُنیتور ۱۳ جون ۲۰۱۶ پارلمان ترکیه در حال بررسی لایحه ای است که به گفته مخالفان اقتدار نظامی را به‌ ضرر آزادی های فردی و حریم خصوصی به شدت افزایش خواهد داد. آنکارا در مناطقی مثل نصیبین، سیرناک و یوکسکوا پیروزی خود را اعلام کرده است، اما درگیری ها در جنوب شرقی ترکیه با گروه‌های وابسته به پ ک ک که دولت تروریست تلقی می‌کند، ادامه دارد. پس از پایان آتش بس دو ساله با پ ک ک در سال پیش، قانون ۵۴۲۲ تصویب شد که در صورت عدم موفقیت در کنترل شهرها با استفاده از پلیس و ژاندارمری، اجازه استفاده از ارتش و به کارگیری خودروهای زرهی و تانک را در مناطق شهری می‌دهد. اما ارتش می گوید مقررات این قانون برای عملیات شهری کافی نیست. آنکارا برای حل این مشکل با دو راه روبرو بود: حکومت نظامی اعلام کند یا قانون را اصلاح کند که راه حل دوم را انتخاب کرد. اما اجرای آن تا انتخاب نخست وزیر تازه در ماه مه به عقب افتاد تا او اصلاحیه را ارایه کرد. از میان ۱۷ ماده این اصلاحیه، ماده ۱۲ بیش از همه توجه را جلب کرده است. این قانون به نیروهای مسلح ترکیه اجازه می‌دهد فراتر از عملیات سنتی روستایی اقدام کنند بدون این که نیازی به دریافت اختیار از فرمانداران داشته باشند.

سری لانکا دستورهای کمیسیون را درباره‌ی زندانیان متهم به ترور اجرا کنید
دیده بان حقوق بشر ۱۳ جون ۲۰۱۶ دولت سری لانکا باید از رهنمودهای کمیسیون ملی حقوق بشر درباره‌ی دستگیری و بازداشت پیروی کند و در عین حال سریع دست به اقدام‌هایی برای لغو قانون پیشگیری از تروریسم بزند. دولت‌مردان سری لانکا با وجود قولی که در اکتبر ۲۰۱۵ برای لغو این قانون در شورای حقوق بشر سازمان ملل دادند، به استفاده از این قانون برای بازداشت بدون اتهام و بدون محدودیت افراد ادامه داده‌اند. این قانون طی چندین دهه جنگ داخلی این کشور، به‌ویژه علیه مظنونان به همراهی با ببرهای آزادیبخش تمیل اِلام به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. شمار دقیق اشخاصی که بر اساس این قانون در حبس هستند روشن نیست، ولی برآوردها بین ۱۲۰تا ۱۶۲ تن اعلام شده است. دولت از آپریل ۲۰۱۶ تاکنون ۱۱تن را به جای استفاده از مقررات قانون کیفری بر اساس این قانون به اتهام‌ تروریسم دستگیر کرده است. این قانون همچنین به مسؤولان دولتی مرتکب تعدی مصونیت داده است.

بحرین تاخیر در تلاش های مربوط به پایان دادن به شکنجه
دیده بان حقوق بشر ۱۳ جون ۲۰۱۶ آخرین گزارش سالانه اداره مسؤول رسیدگی به شکنجه و بدرفتاری با زندانیان نشان می‌دهد که پیشرفت کمی در پاسخ‌گویی کردن پلیس و نیروهای امنیتی به دست آمده است. سومین گزارش سالانه دفتر بازرسی کل که ۱ جون ۲۰۱۶ منتشر شد، نشان می‌دهد که از زمان تشکیل این دفتر در فوریه ۲۰۱۲ برای پذیرش شکایت ها، هیچ کس به‌خاطر شکنجه مربوط به ناآرامی های سیاسی محکوم نشده است. در این گزارش مدارک نشان می‌دهد که این دفتر به‌طورِ منظم ادعاهای شکنجه را به واحد ویژه تحقیقات وزارت کشور ارجاع می‌کند ولی مشخص نیست که آن واحد اقدام‌های هر چند محدودی برای تحقیق درباره‌ی این شکایت ها برداشته است یا خیر.

آلمان قصور از مقابله با رشد جرایم نفرت پراکنی
عفو بین‌الملل ۹ جون ۲۰۱۶ شکست در واکنش به رشد شدید جرایم نفرت پراکنی در سراسر آلمان ـ از جمله حمله به پناهگاه های پناه‌جویان ـ ضرورت فوری افزایش محافظت و آغاز تحقیق مستقل در مورد جانبدار بودن نهادهای اجرای قانون در این کشور را نشان می‌دهد. در گزارش زندگی در ناامنی: قصور آلمان از رسیدگی به قربانیان خشونت نژادپرستانه، اعلام شده که شمار جرایم علیه پناهگاه های پناه‌جویان در سال ۲۰۱۵ (۱۰۳۱ مورد) ۱۶ برابر سال ۲۰۱۳ (۶۳ مورد) بوده است. به‌طورِ کلی، جرایم خشونت بار نژادپرستانه علیه اقلیت‌های نژادی، قومی و دینی با افزایش ۸۷ درصد از ۶۹۳ مورد در ۲۰۱۳ به ۱۲۹۵ مورد در ۲۰۱۵ رسید. با وجود این‌که مردم آلمان از جمله مردمی در اروپا بوده اند که بیش از دیگران از پناه‌جویان استقبال کرده‌اند، در سراسر ۲۰۱۵، هر هفته شش تظاهرات علیه پناه‌جویان برگزار شد. بسیاری از پناه‌جویان و پناهندگان که خود یا دوستان و آشنایانشان مورد حمله قرار گرفتند به این سازمان گفتند که اکنون در ترس زندگی می‌کنند و دیگر احساس امنیت ندارند.

بحرین تعلیق فعالیت ‌بزرگترین گروه شیعی به حکم دادگاه

ایران

علیرضا گلی‌پور در زندان دست به اعتصاب غذا زد

محمدصدیق کبودوند در پی اعتصاب غذا به مرخصی آمد

دادستان تهران: آگهی دادن به شبکه‎های ماهواره‌ای خارج از ایران جرم است

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

برزیل اخراج پیشِ روی بومیان به شدت ناعادلانه است
عفو بین‌الملل ۱۳ جون ۲۰۱۶ طرح اخراج نُه خانواده از بومیان گوارانی کایوا آپیکای از سرزمین های اجدادی شان در ایالت ماتو گروسو دو سول نمونه دیگری از زیر پا گذاشتن حقوق بشر است که دولت‌مردان می خواهند از طریق آن راه را برای زمین داران و سود باز کنند. به گفته شورای مبلغان بومی، یک قاضی اکنون به بومیان اعلام کرده که در فاصله ۱۳ تا ۱۵ جون اخراج خواهند شد. پس از این که حکومت محلی ایالت حاضر نشد اخراج را انجام دهد، قاضی از وزارت دادگستری خواست نیروی پلیس ملی را برای اجرای حکم اخراج اعزام کند. وزارت دادگستری پاسخ نداده، اما رهبر بومیان اطلاعیه اخراج را دریافت کرده و اخراج به زودی رخ خواهد داد.

عراق سازمان بین‌المللی مهاجرت: ده‌ها هزار نفر در فلوجه آواره شده‌اند

آلمان نتیجه یک پژوهش: افزایش مخالفت با مسلمانان و پناهجویان

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

فراخوان بیداری برای اریتره و اتیوپی
گروه بین المللی بحران ۱۵ جون ۲۰۱۶ درگیری بین اریتره و اتیوپی روز ۱۲ جون در زمانی رخ داده که دو رقیب در منطقه شاخ آفریقا بر سر دوراهی هستند. اریتره می کوشد از انزوا خارج شود و اتیوپی می کوشد نقش خود را در صحنه جهانی حفظ کند و گسترش دهد. بنابراین، آنها و کشورهای همراه باید از این فرصت برای ایجاد مصالحه بر سر اختلاف دیرینه مرزی استفاده کنند. جزییات زیاد روشن نیست، اما درگیری در نزدیکی شهر مرزی تسرونا جدی بوده است. با وجود این که درگیری پس از جنگ سال های ۲۰۰۰ـ۱۹۹۸ که به مرگ در حدود ۷۰۰۰۰ تن منجر شد، به ظاهر متوقف شده بود، از سال ۲۰۱۱ دست کم هشت زدوخورد مهم رخ داده است و اغلب گروه‌های شورشی مورد پشتیبانی یکی از طرف ها در آنها نقش داشته اند.

ایران قطع درختان خیابان ولی عصر: عکس

دفاع از حقوق بشر

بحرین دستگیری دوباره و حبس خودسرانه نبیل رجب
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ جون ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق منابع مورد اطمینان درباره‌ی دستگیری نبیل رجب، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین و نایب دبیر کل فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر مطلع شده است. بر اساس اطلاعات دریافتی، نیروهای پلیس روز ۱۳ جون ۲۰۱۶ گویا با هدایت واحد جرایم مجازی پس از حمله به خانه‌ی نبیل رجب و ضبط دستگاه های الکترونیکی، او را دستگیر کردند. آقای رجب بعدازظهر همان روز توانست تلفنی با همسرش تماس بگیرد و اطلاع دهد که در کلانتری شرق ریفه در بازداشت است. در زمان انتشار این فراخوان فوری، او به دادستانی عمومی منتقل شده بود ولی دلایل دستگیری یا اتهام‌های تازه علیه او نامشخص بود. برنامه‌ی نظارت دستگیری دوباره آقای نبیل رجب را که به نظر می‌رسد نشانه‌ی دیگری از روال دیرینه‌ی آزار او و مجازات به‌خاطر فعالیت های حقوق بشری او باشد، محکوم می‌کند (نگاه کنید به: پیشینه).

قرقیزستان بر سر دوراهی: دولت‌مردان باید صحنه را برای مدافعان حقوق بشر گسترش دهند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ جون ۲۰۱۶ درحالی‏که فردا قرار است محاکمه علیه رئیس جمهور قرقیزستان به‌خاطر اظهارنظرهای افتراآمیز علیه دو مدافع حقوق بشر سرشناس ادامه یابد، برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر امروز دغدغه های اساسی هیات بین‌المللی را ـ در همکاری و همبستگی با سازمان‌های عضو فدراسیون بیر دوینو قرقیزستان و کیلیم شَمی ـ در دیدار از قرقیزستان را منتشر کرد. هدف این هیات ارائه گزارشی با عنوان «قرقیزستان بر سر دوراهی: کاهش یا گسترش صحنه برای مدافعان حقوق بشر» به دولت‌مردان و رسانه‌ها بود. هیات برنامه‌ی نظارت با معاون اول وزیر امور داخلی، معاون دادستان کل، معاون بازرس کل، نمایندگان دیپلماتیک اتحادیه‌ی اروپا، ایالات متحد آمریکا، سویس، بریتانیا، آلمان، فرانسه و سوئد… دیدار کرد. سمیناری نیز با شرکت بیش از ۵۰ تن از مدافعان حقوق بشر از مناطق مختلف کشور و کارشناسان منطقه ای از قرقیزستان و روسیه برگزار شد. هیات به این نتیجه رسید که با وجود رد شدن لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان، وضع برای مدافعان حقوق بشر هنوز زیانبار است. رئیس جمهور آقای آلمازبک آتام بایف روز ۱۴ مه ۲۰۱۶ از عبارت «عامل خارجی» در مورد خانم تولکان اسماعیلوا، رئیس بیر دوینو قرقیزستان و خانم عزیزه عبدالرسوا، رئیس کیلیم شَمی استفاده کرده بود. این دو شکایتی علیه رئیس جمهوری به اتهام «توهین به آبرو و عزت» خود طرح کردند.

نامه به اعضای سازمان کشورهای قاره آمریکا:‌ قصور از تامین مالی کمیسیون حقوق بشر کشورهای قاره آمریکا اشتباهی تاریخی است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ جون ۲۰۱۶ اعضای هیات بین‌المللی فدراسیون، مدافعان حقوق بشر از پنج قاره، که ۱۲ـ۱۰ جون ۲۰۱۶ برای شرکت در نشست این هیات در پاریس گرد آمده بودند مایلند خطاب به اعضای سازمان کشورهای قاره آمریکا نگرانی عمیق خود را درباره‌ی بحران مالی رویاروی کمیسیون حقوق بشر کشورهای قاره آمریکا ابراز کنند. سیستم محافظت از حقوق بشر در قاره آمریکا نقش مهمی در گذار دمکراتیک و پایان دادن به درگیری ها در بخش هایی از قاره آمریکا در گذشته بازی کرده و اکنون نیز می‌کند. به علاوه، این سیستم نمونه ای برای سیسستم های دیگر حقوق بشر است و سهم مهمی در محافظت از حقوق بشر در سطح بین‌المللی دارد. ابراز نگرانی ما از تاثیر اقدام‌های اضطراری این کمیسیون در رویارویی با این بحران در صورت دریافت نکردن یک میلیون دلار کسری در بودجه سالانه خود، به همین میزان مهم است. از جمله این اقدام‌ها کاهش در حدود نیمی از کارکنان دائمی و لغو بخش مهمی از فعالیت های برنامه ریزی شده در نیمه دوم ۲۰۱۶ است.

آمریکا حمله در اورلاندو: به نام ما نفرت نپراکنید
مرکز حقوق اساسی امریکا ۱۳ جون ۲۰۱۶ مدیر بخش ارتباطات مرکز حقوق اساسی، سازمان عضو فدراسیون در آمریکا، روز ۱۳ جون متن زیر را در تارنمای مرکز منتشر کرده است. تیراندازی [منجر به کشتار ۴۹ تن] در خلاء رخ نداد، بلکه بخشی از حمله رو به گسترش علیه پیشرفت های (نامتوازن و ناقص) مربوط به حقوق مدنی دگرباشان جنسی است. در ۹ ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ لایحه ضد دگرباشان جنسی در مجلس های قانونگذاری ایالتی مطرح شده است. سیاستمداران مرتب می‌گویند بر اساس ارزش های اخلاقی حقوق ما را پس خواهند گرفت. توجیه های مذهبی ـ از دین های مختلف و به‌ویژه فرقه های مسیحی به نمایندگی از اکثریت آمریکایی ها ـ برای نفرت و تبعیض هوایی را که تنفس می کنیم پر کرده‌اند. حتا پس از این کشتار، انجیل به‌عنوان اسلحه ای برای حمله به دگرباشان جنسی به کار گرفته شده است. چند ساعت پس از تیراندازی، معاون فرماندار ایالت تگزاس عبارت زیر را از انجیل در توییتر ارسال کرد: «فریب نخورید: خداوند را نمی‌توان به سخره گرفت. انسان هر چه می کارد می درود.»

آمریکا محدودیت ها در گوانتانامو را تصویب نکنید
دیده بان حقوق بشر ۱۴ جون ۲۰۱۶ کنگره آمریکا بایستی مقررات لایحه سالانه تخصیص هزینه دفاعی را که مانع تلاش برای بستن بازداشتگاه گوانتانامو می‌شود رد کند. کنگره بایستی مقررات حمایت از قربانیان حمله جنسی در ارتش را حفظ کند. دو روایت از این لایحه در دست است که هر دو دارای مقررات مشکل سازی درباره‌ی گوانتانامو هستند، از جمله محدودیت های پردردسر در مورد انتقال، ممنوعیتِ انتقال زندانیان به خاک آمریکا برای ادامه حبس یا محاکمه و ممنوعیت کامل انتقال زندانیان به لیبی، سومالی، سوریه و یمن.

سوریه مردم با دوربین و شبکه های اجتماعی علیه جبهه النصره مبارزه می‌کنند
المُنیتور ۱۳ جون ۲۰۱۶ زمانی که در اوایل سال ۲۰۱۴، نفوذ جبهه النصره ـ وابسته به القاعده ـ در شمال سوریه به‌طورِ کلی و در شهر ادلب به‌ویژه افزایش یافت، شماری از گروه‌های مخفی تصمیم گرفتند حمله‌های این گروه را به روزنامه‌نگاران و فعالان ثبت و منتشر کنند. این تصمیم در ژانویه ۲۰۱۵ به آغاز کمپین علیه تعدی های جبهه النصره انجامید که به‌طورِ عمده جوانانی به راه انداختند که این جبهه در استان ادلب دستگیر یا از مناطق زیر کنترل خود بیرون کرده بود. یکی از بنیادگذاران این کمپین درباره‌ی تلاش های مربوط به مقاومت فکری و انسانی به روش های مدنی و حقوقی در مقابل جبهه النصره را توضیح داده است.

آلمان رئیس مجلس تهدیدهای رئیس جمهوری ترکیه علیه نمایندگان ترک‌تبار این پارلمان را به شدت محکوم کرد

ایران

سازمان ملل: حبس بهاره هدایت غیرقانونی است و او باید آزاد شود

۲۷۰ نماینده پارلمان اروپا خواستار بهبود حقوق بشر در ایران شدند

نگرانی سازمان ملل از «نفرت‌پراکنی» مقام‌های ایرانی علیه بهاییان

نرگس محمدی به روحانی: مانع تداوم برخوردها با فعالان مدنی شوید

عفو بین‌الملل خواستار «آزادی بی‌قید و شرط» هما هودفر استاد دانشگاه کانادا شد

زنان

پاکستان درباره‌ی قتل های ناموسی گسترده تحقیق کنید
دیده بان حقوق بشر ۱۴ جون ۲۰۱۶ دولت باید فوری درباره‌ی اشخاص مسؤول افزایش اخیر در قتل های ناموسی تحقیق کند. در هفته های اخیر توجه زیادی به قتل های مربوط به محافظت از «ناموس» خانواده یا جامعه شده است. مادر زینت رفیق ۱۸ ساله، روز ۸ جون ۲۰۱۶ او را به‌خاطر «آوردن ننگ به خانواده» با ازدواج با همسر انتخابی خود به آتش کشید. روز ۳۱ مه، اعضای خانواده ای معلمی ۱۹ ساله را در ایالت پنجاب شکنجه کردند و سوزاندند چون درخواست ازدواج را رد کرده بود. روز ۵ مه، جسد دختری ۱۶ ساله داخل خودرویی سوخته در ایالت پختونخوا پیدا شد. جرگه ریش سفیدان او را به‌خاطر کمک به دوستش در ازدواج با همسر انتخابی خود حکم قتل او را صادر کرده بود.

زنان در درگیری های قفقاز شمالی: مصیبتی که کمتر در گزارش‌ها به چشم می خورد
گروه بین المللی بحران ۹ جون ۲۰۱۶ زنان در جمهوری چچن روسیه هرگز تا به این حد امروز زیر فشار نبوده اند. با وجود این، مطالب زیادی درباره‌ی نقش آنها، جایگاه شان در جامعه و حقوق شان در چچن و درگیری های دیگر در قفقاز شمالی منتشر نشده است. در دو دهه پس از ۱۹۹۴، درگیری مسلحانه بین نیروهای فدرال روسیه و شورشیان قفقاز شمالی از جمله مرگبارترین زدوخوردها در اروپا بوده و دور و تسلسلی از تنش های دینی و قومی، اقدام‌های ضد شورش خشونت بار، نبود رویه های دمکراتیک، نابرابری اجتماعی و حکومت داری بد را در پی داشته است. بی ثباتی و جنگ باعث فرسایش شدید ظرفیت دولتی، تضعیف نهادهای دولتی و رشد عملکردهای سنتی و دینی و ایدئولوژی های ناروادار شده است. تمام این مسایل به تجربه و نقش زنان ـ به‌عنوان قربانیان، تامین کننده امنیت و مرتکبان خشونت ـ شکل داده است؛ نه‌تنها در چچن بلکه در جمهوری های همسایه اینگوش و داغستان. دختران و زنان در چچن در معرض قتل های ناموسی، خشونت خانگی، ربایش به قصد ازدواج و ازدواج های زودهنگام قرار دارند. در بعضی از روستاهای داغستان، آنها قربانی ناقص سازی اندام جنسی می‌شوند. در چچن و اینگوش، بسیاری از زنان پس از طلاق از نگه داری فرزندانشان محروم و دیدار با آنها می‌شوند بر اساس این «سنت» که گویا کودکان باید در خانواده پدر بزرگ شوند. بعضی از آنها سالها برای دیدار با فرزندانشان تلاش می‌کنند. در چچن، خشونت جنسی به دست خویشان نزدیک به ندرت مورد پیگرد قرار می‌گیرد. در صورتی که این جنایت‌ها آشکار شود، ممکن است قربانی به قتل برسد تا «خانواده از ننگ پاک شود.»

ایرلند ممنوعیت سقط جنین نقض حقوق بشر است ـ رأی اساسی سازمان ملل
عفو بین‌الملل ۹ جون ۲۰۱۶ کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل در رأی مهمی اعلام کرد: قانون ممنوعیت و جرم انگاری سقط جنین حقوق بشر زنی را نقض کرده که به تشخیص پزشکان دارای جنین ناقص بود. این رأی حقوق زنان در ایرلند و جاهای دیگر پیش خواهد برد. در رأی کمیته اعلام شد که این قانون حقوق آماندا مِلِت، دارای تابعیت دوگانه ایرلند و آمریکا، را نقض کرده زیرا باوجود تشخیص غیرعادی بودن جنین مانع سقط جنین او در سال ۲۰۱۱ شده است. این نخستین بار است که نهاد بین‌المللی حقوق بشری کشوری را به‌خاطر جرم انگاری و ممنوعیت سقط جنین ناقض تعهدات تشخیص می‌دهد. به تشخیص این کمیته، قوانین سقط جنین ایرلند این زن را متحمل رفتار ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز و تبعیض کرده که ناقض مواد ۷ و ۲۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است. در این رأی، از ایرلند خواسته شد قانون مربوط به توقف اختیاری حاملگی و در صورت لزوم قانون اساسی را برای سازگاری با میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی اصلاح کند.

ایران

بی‌حجابی باعث خشکی زاینده‌رود؛ دیدگاه‌های یک امام جمعه

دردسرهای پرتاب چادر در جشن فارغ التحصیلی دختران یزدی

کودکان

عربستان سعودی نامه‌ی سرگشاده ۳۵ سازمان بین‌المللی به دبیر کل سازمان ملل درباره‌ی نقضِ فاحشِ حقوق کودکان در یمن
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۹ جون ۲۰۱۶ شمار امضاکنندگان نامه‌ی سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل بان کی مون در باره‌ی حذف ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از «فهرست ننگ» ناقضان حقوق کودک در یمن به ۳۵ سازمان بین‌المللی رسید. «به‌عنوان سازمان‌های فعال در امر محافظت از کودکان و کارکنان امدادی در درگیری‌های مسلحانه، از تصمیم شما به‌ تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۱۶ برای حذف ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از «فهرست ننگ» پیوستِ گزارش سال ۲۰۱۶ شما به شورای امنیت سازمان ملل درباره‌ی کودکان و درگیری مسلحانه «منوط به نتایج بررسی مشترک» موارد و شمار مذکور در پیوست، حیرت کردیم. مدارک نقضِ فاحشِ حقوق بشر کودکان در یمن به دستِ ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی بسیار است. «راه‌کارِ نظارت و گزارش‌دهی» سازمان ملل که در سطوح مختلف عمل می‌کند و از کلیه‌ی نهادهای فعال سازمان ملل در هر کشور اطلاعات گردآوری، بررسی و کنترل می‌کند، مرگ یا زخمی شدن بیش از ۱۰۰۰ کودک را در حمله‌های هوایی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی و ده‌ها حمله‌ هوایی به مدارس و بیمارستان‌ها را در یمن را ثبت کرده است. «فهرست ننگ» بر اساس این اطلاعات تهیه شده است.»

ایران

پرونده‌ای برای حقوق کودک به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان

ازدواج کودکان در تهران به مرز هشدار رسید

فرهنگ و اندیشه

لیبی خیر!‌ مداخله موفق نبود
دمکراسی باز ۱۵ جون ۲۰۱۶ شادی حمید، تحلیلگر معتبر موسسه فکرساز بروکینگ به‌تازگی مقاله ای با عنوان «همه می‌گویند مداخله در لیبی ناموفق بود؛ اشتباه می‌کنند» منتشر کرده است. حتا رئیس جمهور آمریکا در تحلیل خود از مداخله سال ۲۰۱۱ ناتو آن را «نمایش گٌه پراکنی» توصیف کرد. اما شادی حمید در تناقض با اباما، می‌گوید «مداخله موفق» بود و به «به‌حق بودن مداخله نظامی در لیبی» اشاره می‌کند. مداخله در لیبی مورد حمایت ۹۸ درصد از نمایندگان مجلس در بریتانیا و اکثریت رسانه‌های بریتانیا قرار گرفت، اما اکنون به‌طورِ عمده فراموش شده است. بنابراین، بررسی ادعاهای شادی حمید ارزش این کار را دارد. اقدام‌های ناتو درباره‌ی محافظت از غیرنظامیان چه اطلاعی به ما می‌دهد؟ آن ماری اسلاتر که شخصی کلیدی در دستگاه سیاست خارجی ایالات متحد آمریکا است به نیویورک تایمز گفت: «ما سعی نکردیم از غیرنظامیان در طرف قذافی محافظت کنیم.» اما واقعیت این است که علاوه بر این، ایالات متحد آمریکا و ناتو فعالانه در کشتن مستقیم ده ها غیرنظامی شرکت کردند و از نیروهای شورشی در ارتکاب جنایت‌های جنگی علیه غیرنظامیان با پشتیبانی هوایی، نظامی و دیپلماتیک حمایت کردند. گزارش عفو بین‌الملل در سپتامبر ۲۰۱۱ حکایت از قتل، شکنجه و تعدی های دیگر به دست نیروهای قذافی و مخالفان او دارد. به علاوه، چندین گزارش‌ خبری نشان می‌دهد که شورشیان مورد پشتیبانی غرب در حدود ۳۰۰۰۰ تن با پوست تیره رنگ از شهر تاورقا را به زور از خانه هایشان بیرون راندند: پاکسازی قومی. یک شاهد عینی به ایرین نیوز گفت که «انقلابیون به زندانیان شوک الکتریکی وارد می کردند، آب سرد روی آنها می ریختند و آنها را با ته سیگار می سوزاندند.»…

ایران

از قدرت صوری نهادهای انتخابی تا قدرت واقعی الیگارشی حاکم بر ایران

تهمت و تهدید به نام دفاع از مقدسات و به کام تله‌ی امنیتی: واکنشی به جنجالی که به دنبال انتشار عکسی از یکی از کارهای هنری پرستو فروهر برانگیخته شد

هنر زیرزمینی و بی‌معنا شدن سانسور

کارگردان فیلم توقیف شده «۵۰ کیلو آلبالو» به وزیر ارشاد: روشن کنید مسئولیت سانسور با کیست

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: المُنیتور، ایران وایر، بی بی سی فارسی، خبرگزاری تسنیم، دمکراسی باز، دویچه وله، دیپلمات، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، ایرین نیوز (شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گروه بین المللی بحران، مرکز حقوق اساسی امریکا

پیوست‌ها: