افغانستان

0,,19083218_303,00

معادن لاجورد دومین منبع عایداتی طالبان است/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

کشته و زخمی شدن ۵۰ غیرنظامی در نتیجه انفجار در کشم بدخشان
افغانستان رو ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ حوالی ساعت ۱۰ پیش از ظهر انفجار ناشی از بم جاگذاری شده در چهار راهی مرکز ولسوالی کشم بدخشان ۱۰ غیر نظامی کشته شده و نزدیک به ۴۰ تن دیگر زخمی شده اند. نوید فروتن سخنگوی والی بدخشان می گوید در بین جانباختگان ۶ کودک نیز شامل هستند. به گفته آقای فروتن انفجار زمانی صورت گرفته که مردم روستا ها برای خرید و فروش مواد مورد نیاز خود به دوشنبه بازار جمع شده بودند و قربانیان هم همه غیرنظامیان هستند.
در یک انفجار در چهلستون کابل ۴ تن زخم برداشته‌اند

حمله انتحاری کابل ۱۴ کشته داد
بی بی سی ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ صبح امروز وقوع یک انفجار انتحاری کابل، پایتخت افغانستان، را لرزاند. وزارت امورداخله (کشور) افغانستان اعلام کرد که حمله انتحاری صبح امروز (دوشنبه ۳۱ جوزا/ خرداد) کابل ۱۴ کشته و ۹ زخمی به جا گذاشته است. براساس خبرنامه این وزارت، حمله انتحاری حوالی ساعت ۵:۴۰ صبح امروز به وقت محلی رخ‌ داد و هدف حمله انتحاری یک مینی‌بس (کاستر) حامل کارمندان یک شرکت خارجی بوده است.

نیروهای امنیتی: جنگجویان در هلمند در خانه‌های غیر نظامیان جابه‌جا شده‌اند
طلوع نیوز ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ افسران و سربازانی که در ولسوالی مارجه ولایت هلمند در برابر جنگ‌جویان می‌جنگند، می‌گویند که استفاده طالبان از خانه‌های غیر نظامیان به حیث سنگر و نیز جاسازی ماین‌ها از عواملی استند که نبرد در مارجه را به کندی روبه‌رو ساخته‌است. آنان می‌گویند که اگر نیروهای خارجی در این عملیات نیروهای امنیتی را کمک کنند به زودی مارجه را از وجود جنگ‌جویان پاکسازی خواهند کرد.

میراث افراطی گرایی داعش به اطفال
صدای امریکا ۱ سرطان ۱۳۹۵ گروه دولت اسلامی یا داعش در ساحات تحت کنترول خود در عراق، سوریه، افغانستان و دیگر مناطق به هزاران طفل شیوه ها و مفکوره های افراطی، ضد غرب و دهشت افگنی را آموزش میدهد. داعش از جانب دیگر با هدف گیری اطفال، از طریق رسانه های اجتماعی با استفاده از لسان های مختلف پیام های خود را منتشر میکند. تحلیل گران میگویند آموزش اطفال، محور ماموریت داعش است تا پیام افراط گرایانه آن فراتر رفته و ماندگار شود.
پاکستان به مدرسۀ حقانیه سالانه ۲.۸ میلیون دالر می‌پردازد

نیروهای ویژه افغانستان نه گروگان را از چنگ طالبان رها کردند
صدای آلمان ۲۶ جوزا ۱۳۹۵ وزارت دفاع افغانستان روز شنبه خبر داد که ۹ گروگان از چنگ طالبان در ولایت ناآرام هلمند رها شدند. این عملیات را نیروهای ویژه افغانستان انجام داده اند. وزارت دفاع در بیانیه ای گفته است که عملیات رهاسازی گروگان ها توسط واحد نیروهای ویژه اردو رهبری شده است. در این بیانیه گفته شده است این عملیات از پشتیبانی نیروی هوایی افغانستان نیز برخوردار بود. در نتیجه این عملیات یک مرکز کنترول و فرماندهی طالبان در یک حمله هوایی نابود شده است.

زنان

وزیر امور زنان افغانستان خطاب به طالبان: مرتکبان خشونت علیه زنان را مجازات کنید
بی بی سی ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ دلبر نظری، وزیر امور زنان افغانستان از گروه طالبان خواسته که مرتکبان خشونت علیه زنان را دستگیر و مطابق احکام شرعی مجازات کند. وزیر امور زنان افغانستان همچنین تأکید کرد که گروه طالبان باید از محاکمه و اجرای سنگسار زنان به حکم رسم و رواج‌های محلی دست بردارد. خانم نظری که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، هفته اول ماه سرطان/تیر را هفته دادخواهی برای زنان خشونت‌دیده اعلام کرد. آمار ثبت شده خشونت علیه زنان، به گفته وزیر امور زنان افغانستان، در ۳ ماه اول سال جاری بیش از ۶۰۰ مورد بوده که این خشونت‌ها شامل سنگسار، تیرباران، تجاوز، گروگان‌گیری، ضرب‌ و‌ شتم، ازدواج پیش از وقت و اجباری و محروم کردن از حق آموزش و کار می‌باشد.

گشایش مرکز آموزشی ویژه زنان در کابل
بی بی سی ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ یک مرد افغان که زمانی مادرش را به دلیل در دسترس نبودن پزشک زن از دست داده، حالا برای آموزش دختران آستین بالا زده. عزیز امیر هشت میلیون دلار در مجتمع آموزشی «مورا» سرمایه گذاری کرده. آموزش در اینجا رایگان نیست و دختران باید شهریه بپردازند. خبرنگار ما هارون نجفی‌زاده می‌گوید چند دهه بعد از مرگ مادر عزیز، در افغانستان پزشک زن همچنان کمیاب است.

تجاوز افراد مسلح غیر مسوول بر یک دختر هژده ساله در تخار
افغانستان رو ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ رزم آرا حواش رییس امور زنان ولایت تخار می گوید یک دختر هژه ساله بنام سهیلا باشنده روستای طلاجات ینگی قلعه درحالیکه روزه دار  بوده در جریان ماه روان از سوی فردی مسلح غیرمسوول بنام رحیم که از افراد وابسته به ملک تاتار فرمانده پیشین ولسوالی ینگی قلعه است بی رحمانه مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

حامیان و فعالان

سازمان ملل: جهان مهاجران افغان را فراموش کرده است
صدای آلمان ۲۸ جوزا ۱۳۹۵فیلیپو گراندی، کمیسار عالی سازمان ملل برای پناهندگان جامعه جهانی را متهم کرده است که پیش از این که صدها هزار آواره خود را به اروپا برسانند، میلیون ها مهاجر افعان را “فراموش” کرده است. فیلیپو گراندی، کمیسار عالی سازمان ملل برای پناهندگان از جامعه جهانی انتقاد کرد که مهاجران افغانستان را فراموش کرده اند. او گفت که تصمیم گرفته است که در نخستین سال در مقام کمیسار عالی سازمان ملل برای پناهندگان، “خود را وقف وضعیت دشوار و حل ناشده مهاجران افغان نماید”.
حامد صافی از وضعیت کنونی مهاجرین افغان در آتن سخن می گوید

نَی از هشداردادن فرماندهی پولیس کابل به خبرنگاران خارجی انتقاد می‌کند
طلوع نیوز ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ نی یا نهاد پشتیبان از رسانه‌های آزاد انتقاد می‌کند که چرا فرماندهی پولیس کابل به خبرنگاران خارجی هشدار داده‌است که در شهر کابل تنها گشت و گذار نکنند. این نهاد می‌گوید که پولیس مسؤول تأمین امنیت مردم است و به شهروندان خارجی نباید چنین هشدار بدهد. نی یا نهاد پشتیبان از رسانه‌های آزاد می‌گوید که این هشدارها بر روحیه شهروندان کشور اثری‌های بدی خواهند گذاشت. صدیق‌الله توحیدی، رییس دفتر نَی می‌گوید: «این کار برای خبرنگاران بسیار دشوار خواهد بود، زیرا هیچ خبرنگاری نمی‌تواند در جریان کار و تهیه خبر‌ها از محافظ یا جنگ‌افزار استفاده کنند.»
ماه خونین خبرنگاران

صدها کارگر چهار معدن ذغال سنگ بغلان راهپیمایی کردند
افغانستان رو ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ کارگران و انجینران معادن ذغالسنگ کرکر، دود کش، آهن دره و خورد دره بغلان که تعداد آنان به ۵۸۲ تن میرسد در اعتراض به از دست دادن کار خود در برابر ریاست معدن بغلان راهپیمایی کرده و درب این اداره را قفل کردند. انجنیر حسین و انجنیر عظم الدین از جمله معترضان می گویند از سوی شرکت های خصوصی که قرار داد این معادن را پیش میبرند بدون دلیل برکنار شده اند و کار استخراج هم متوقف شده است.

اعتراض فعالان مدنی افغان به عملکرد دولت در قبال آدم ربایی ها
افغانستان رو ۲۸ جوزا ۱۳۹۵ پلیس کابل به خارجی هایی که بیرون از محدوده های محافظت شده زندگی می کنند هشدار داده که بهتر است با محافظ مسلح رفت و آمد کنند. پلیس گفته این بهترین اقدام علیه افزایش موارد آدم ربایی است. همزمان، فعالان مدنی افغان علیه آنچه ناکارآمدی دولت در جلوگیری از آدم رباییهای اخیر در جاده های ولایات شمالی می خوانند، تظاهرات کرده اند. از جمله دو هفته پیش که طالبان حدود ۱۳ سرنشین خودروها را کشتند و حدود ۲۰ نفر از آنها را ربودند.

اعتراض‌کنندگان: مسافران را آزاد کنید
۸ صبح ۲۹ جوزا ۱۳۹۵ دها تن از شهروندان کشور با راه‌اندازی تظاهراتی در کابل، روز جمعه برای آزادی مسافرانی که اخیرا در مسیر شاهراه کندز- بدخشان توسط جنگجویان گروه طالبان به گروگان گرفته شده‌اند، دادخواهی کرده و از رهبران حکومت وحدت ملی خواستند تا برای آزادی این گروگان‌ها اقدام جدی و فوری کنند. این معترضان شعارهایی چون «شهروندان امنیت ملی ‌خواهند، ارگ به نسل‌کشی و تبعیض پایان دهد، کرزی پدر طالبان، اشرف‌ غنی پدر تعصب، عبدالله پدر معامله، اتمر پدر توطیه، نه می‌بخشم و نه فراموش می‌کنم و مقام‌های محلی کندز مسوول گروگان‌‌گیری مسافران» را با خود حمل می‌کردند.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

وزارت مهاجرین: هفت میلیون افغان مهاجر هستند
صدای آلمان ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ مقام‌ها در وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گویند مسدود شدن مرزهای کشورهای اروپایی و بهبود اوضاع نظامی و اقتصادی افغانستان سبب شده تا مهاجرت افغان‌ها به کشورهای اروپایی کاهش یابد. افغانستان در سال ۲۰۱۵ شاهد افزایش مهاجرت‌ها بود. بیش از ۲۵۰ هزار افغان کشورشان را به قصد رسیدن به کشورهای اروپایی ترک کردند که برخی شان به مقصد رسیدند و تعدادی دیگر در ترکیه و یونان به سر می برند. کشورهای اروپایی گفته‌اند که ممکن است درخواست پناهندگی ۴۰ درصد مهاجران افغان رد شود.

تولید ناخالص داخلی برای هر نفر در افغانستان ۶۲۰ دلار اعلام شد
صدای آلمان ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال ۲۰۰۲، یک سال بعد از سقوط گروه طالبان در این کشور به ۱۹۰ دلار می‌رسید که به ۶۲۰ دلار در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته‌است. در اطلاعات که در صفحه رسمی فسیبوک ریاست جمهوری افغانستان آمده، رشد تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال ۲۰۱۴میلادی ۱.۳درصد اعلام شده که قرار است در سال ۲۰۱۸میلادی به ۳.۶ درصد برسد. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی ۷.۰۶ میلیارد دلار اعلام شده و در سال ۲۰۱۵ میلادی این رقم به ۲۰.۳۴ میلیارد دلار رسیده است.
‘کارشکنی’ وزارت معدن افغانستان دل صاحبان کارخانه شیشه ناشکن را شکست

در سه دهۀ اخیر ۹۹ درصد شهروندان هندو و سیکهـ کشور ترک کرده‌اند
طلوع نیوز ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ یافته‌های طلوع‌نیوز نشان می‌دهند که در بیش از سه دهه اخیر، بیش از ۹۹ درصد شهروندان هندو و سیکهـ، کشور را ترک کرده‌اند. در دهۀ شست هجری خورشیدی، شمار این شهروندان، در حدود ۲۲۰ هزار بود؛ اما اکنون تنها ۱۳۵۰ تن به جا مانده‌اند. غصب جایدادهای این خانواده‌ها از سوی زورمندان، تبعیض مذهبی و بی‌پروایی حکومت‌ها، به‌‍ویژه در دورۀ پس از طالبان، در برابر این شهروندان کشور، از علت‌های اصلی فرار آنان از کشور شان بوده اند.

تلاش ها برای افزایش سطح سواد درافغانستان
صدای امریکا ۲۸ جوزا ۱۳۹۵ مسئولین معینیت سواد حیاتی وزارت معارف کشورمی گویند که تلاش های جدی، جهت کاهش میزان بی سوادی در افغانستان جریان دارد. این مسئولین می گویند اگر سالانه ازمحرومیت اطفال واجب التعلیم از تعلیمات عمومی درمکتب جلوگیری شود، سطح سواد درافغانستان، دوفیصد درسال افزایش می یابد. وزارت معارف کشور می گوید سطح سواد درسال ۲۰۱۲ درافغانستان به ۳۸ درصد ارتقا یافته بود وپیشبینی می شود که درسال ۲۰۱۶ سطح سواد درکشور به ۴۰درصد افزایش یابد.
حکومت باید زمینه‌های تعلیم و آموزش برای کودکان را فراهم سازد

تفاهمنامه انتقال ۳۰۰ میگا وات برق به بامیان امضا شد

صدای آلمان ۲۷ جوزا ۱۳۹۵ حکومت افغانستان تفاهمنامه انتقال برق به ولایت بامیان را امضا کرد. براساس این تفاهمنامه شرکت برشنا ۳۰۰ کیلووات برق را از طریق ولسوالی دوشی ولایت بغلان به بامیان می‌رساند. تفاهمنامه انتقال برق به بامیان بین شرکت برشنا و بانک انکشاف آسیایی امضا شد. قرار است هزینه این پروژه را بانک انکشاف آسیایی بپردازد. برق بامیان از برق وارداتی ۵۰۰ کیلوولت ازبکستان تامین می‌شود.
بامیان تا سال ۱۳۹۸ روشن می‌شود

١۵٠هزار خانواده بیجاشدۀ داخلی چشم براه کمک
صدای امریکا ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ در این منطقه شماری از خیمه‌ها و خانه‌هایی که از گل و سنگ آباد شده با بام‌های پلاستیک پوش و ترپالی، توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند، دراین خیمه‌ها صدها آرزو و امید نفس می‌کشد. این منطقه که به کمپ‌ بیجاشدگان شهرت دارد، حدود ١۵٠٠ فامیل را در خود جا داده است که از ولایات مختلف به دلیل ناامنی، جنگ، خشکسالی به اینجا پناه آورده اند.

انتخابات
معاون دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات استعفا کرد
افغانستان رو ۲۶ جوزا ۱۳۹۵ احمد جاوید حبیبی، معاون عملیاتی و سرپرست دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات به دلیل روشن نبودن سرنوشت انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها، از سمت اش کناره گیری کرد.

گزینه های دیگر حکومت افغانستان برای اصلاحات انتخاباتی
صدای امریکا ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ اعضای ولسى جرگه افغانستان فرمان تقنینى رئیس جمهور این کشور را در مورد تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌هاى انتخاباتى، به روز دوشنبۀ هفته گذشته با اکثریت آرا رد کردند و بار دیگر مسیر اصلاحات انتخاباتی را به بن‌بست کشیدند. اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومت گزینه‌های دیگری را برای به میان آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی دارد. آقای مرتضوی می‌افزاید حکومت برای انتخاب مناسب‌ترین گزینۀ مطابق به قانون، با حقوقدانان و احزاب سیاسی در حال گفتگو است.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

کار بند «نهر گاو کش» در کندز پایان یافت
۸ صبح ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ وزارت زراعت، آبیاری و مالداری اعلام کرده که به کمک مالی اتحادیه اروپا، کار احداث بند «نهر گاو کش» در ولایت کندز و دو پروژه آبرسانی را در ولایت ننگرهار به پایان رسانده است. این وزارت در اعلامیه‌ای می‌گوید که نهر گاو کش با هزینه یک میلیون یورو در ولسوالی خان‌آباد ولایت کندز احداث شده است. به گفته این وزارت، این بند ظرفیت تولید ده میگاوات برق و آبیاری هجده هزار و شش‌صد هکتار زمین را دارد.

ما دچار توهم فراوانی آبیم
۸ صبح ۲۹ جوزا ۱۳۹۵ سازمان ملل متحد هشدار داده است که تا چند سال دیگر، بیشتر منازعات در جهان بر سر آب قابل نوشیدن خواهد بود. یعنی جهان به سوی کمبود آب شیرین پیش می‌رود. افغانستان از جمله کشور‌هایی است که در حال حاضر، دارای منابع آب شیرین زیادی می‌باشد. بخشی از این آب‌ها به کشور‌های همسایه می‌ریزد، بدون آن‌که هیچ امتیازی برای افغانستان متصور باشد. مدیریت آب در افغانستان و ساخت بند‌ها در کشور، کشور‌های همسایه را نگران این مساله ساخته است که دیگر مانند گذشته به‌شکل بی‌رویه نمی‌توانند از آب‌های افغانستان بهره‌مند شوند.

جنگ

در جریان ۴۰ روز گذشته ۲۳۹ عضو گروه طالبان در نبرد بغلان کشته شده اند
افغانستان رو ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ جنرال عبدالحمید حمید فرمانده نیروی ارتش در شمال و شمالشرق کشور مدعی است که در جریان ۴۰ روز گذشته ۲۳۹ عضو گروه طالبان در نبرد در جبهات متعدد بغلان کشته شده اند.  به گفته او در جریان این نبرد ها ۲۰۰ عضو دیگر گروه طالبان در همین مدت زخمی شده اند.
مسئول نظامی گروه طالبان در ولایت بغلان در یک خودرو پلیس بازداشت شد
درگیری خونین میان گروهی طالبان در هرات

نمایندگان: طالبان حملات خودرا در بدخشان و کندز گسترش داده‌اند
افغانستان رو ۲۶ جوزا ۱۳۹۵ نمایندگان بدخشان و کندز می‌گویند طالبان حملات شان را در این دو ولایت افزایش داده اند. آنها هشدار می دهند در صورتی که نیروهای امنیتی برای پس زدن طالبان در این دو ولایت اقدام نکنند، این دو ولایت در معرض سقوط قرار دارند. کندز در شمال شرق افغانستان سال گذشته نیز یک بار به دست طالبان سقوط کرد و طالبان سه روز بر مرکز این شهر نیز تسلط داشتند. هرچند در حال حاضر مرکز شهر کندز در کنترول نیروهای دولتی است اما طالبان در ولسوالی‌های این ولایت حضور دارند و مرکز این ولایت را تهدید می‌کنند.

تلفات
در حملات هواپیمای بی‌سرنشین در ننگرهار ۲۳ داعشی کشته شدند. ولسوال کهمرد بامیان، کشته شد. شصت هراس‌افگن به شمول دو عضو القاعده کشته شدند. یک فرمانده مهم طالبان در حمله هوایی در کندز کشته شد. ملا قاسم والی نام‌نهاد طالبان برای غزنی کشته شد. بیش از پنجاه هراس‌افگن در عملیات‌های تعرضی کشته شدند.

فرهنگ

به بهانه چاپ دوم رمان چار گرد قلا گشتم…
افغانستان رو ۲ سرطان ۱۳۹۵ رمان دیگر تنها قصه نیست و سرهم‌کردن قصه هم به تنهایی، خود دیگر رمان نامیده نمی‌شود. رمان ویژ‌گی‌های خودش را دارد، رمان آفرینش‌گری می‌خواهد، ساختاری می‌خواهد که مخاطب را جذب کند، روایتی که خواننده را با خود ببرد.   «غروب‌های خزانی، افکار و خیال‌های فلسفی را در آدمی ‌بیدار می‌سازند و حتا بچه‌های خردسال را نیز در فکرهای فلسفی فرو می‌برند …»رمان چار گرد قلا گشتم اثر رهنورد زریاب با همین رویکرد آغاز می‌شود. رمان چارگرد قلا گشتم، پر است از قصه‌های خوب، قصه‌های شیرین و قصه‌هایی که گاهی با صمیمت تمام به زبان من و تو بیان می‌شود. نثر زریاب یک نثر ویژه است که روایت‌ها و قصه‌ها را بیش از اندازه برایت شیرین و خواندنی می‌سازد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۵۱