زنان-690x259

2

موارد نقض فاحش حقوق بشر

عربستان برادران دوگانه سعودی مادر خود را بخاطر ممانعت اش در پیوستن به داعش کشتند
دری نیوز ۲۶ جون ۲۰۱۶ آژانس اعربیه خبر میدهد که بردران دوگانه سعودی مادر خود را بنا بر ممانعت اش در پیوستن ایشان با داعش به قتل رسانیدند. مغلوم شده است که پدر خود را نیر با ضرب کار مجروح نموده اند، که فعلاً در شفاخانه داحل بستر هست..

یک زن پناهجوی افغان در سوئد ‘با روسری خفه شد’
بی بی سی فارسی ۲۷ جون ۲۰۱۶ یک زن ۲۲ ساله افغان که در اردوگاه پناهجویان در سوئد با همسر و فرزند ۳ ساله‌اش زندگی می‌کرد، دیروز (یکشنبه سرطان/تیر) به قتل رسید.پلیس استان یونشوپینگ کشور سوئد یک مرد ۲۵ ساله افغان را در پیوند به قتل او بازداشت کرده است.نشریه سوئدی  اکپریسن نوشته که این زن پناهجو به دست “همسرش خفه شده است.”اما پلیس تاکنون در باره چگونگی این قتل جزئیات ارائه نکرده است.

افغانستان پسری که پدر متجاوز به دو خواهرش را گردن زد
سلام وطندار ۲۷ جون ۲۰۱۶ مقام‌های امنیتی در تخار از قول مادر یک خانواده در این ولایت می‌گویند، پس از آن که باقی، پدر خانواده به دو دختر جوان ۱۶ و ۱۸ ساله‌اش تجاوز کرده، پسر جوان ۲۰ سالۀ او با چاقو گردن پدرش را بریده است. نورمحمد حکیمی، فرمانده پولیس تخار می‌گوید که قاتل موفق به فرار شده، اما دو دختر با مادرشان در بند پولیس اند.

افغانستان زینب: شوهرم مجبورم کرد خود را آتش بزنم
سلام وطندار ۲۶ جون ۲۰۱۶ زینب ۱۸ ساله می‌گوید که شوهر ۴۵ ساله‌اش بارها او را مورد لت‌وکوب قرار داده وآخرین بار رویش نفت پاشیده و مجبورش کرده تا خودش را آتش بزند. به گفتۀ زینب، خانواده‌اش او را به جبر به عقدش در آورده است. این بانوی جوان می‌گوید که شوهرش از مواد مخدر و الکل استفاده می‌کند و بارها او را هم مجبور به استفاده از الکل می‌کرد و در صورت نارضایتی‌اش به‌شدت او را مورد لت‌وکوب قرار می‌داد. زینب به خاطر سوخته‌گی ناشی از پاشیدن نفت بر بدنش، در شفاخانۀ استقلال به‌سر می‌برد.

افغانستان تجاوز افراد مسلح غیر مسوول بر یک دختر هژده ساله در تخار
افغانستان رو ۳۱ جوزا ۱۳۹۵ رزم آرا حواش رییس امور زنان ولایت تخار می گوید یک دختر هژه ساله بنام سهیلا باشنده روستای طلاجات ینگی قلعه درحالیکه روزه دار  بوده در جریان ماه روان از سوی فردی مسلح غیرمسوول بنام رحیم که از افراد وابسته به ملک تاتار فرمانده پیشین ولسوالی ینگی قلعه است بی رحمانه مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

وزیر امور زنان افغانستان خطاب به طالبان: مرتکبان خشونت علیه زنان را مجازات کنید
بی بی سی ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ دلبر نظری، وزیر امور زنان افغانستان از گروه طالبان خواسته که مرتکبان خشونت علیه زنان را دستگیر و مطابق احکام شرعی مجازات کند. وزیر امور زنان افغانستان همچنین تأکید کرد که گروه طالبان باید از محاکمه و اجرای سنگسار زنان به حکم رسم و رواج‌های محلی دست بردارد. خانم نظری که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، هفته اول ماه سرطان/تیر را هفته دادخواهی برای زنان خشونت‌دیده اعلام کرد. آمار ثبت شده خشونت علیه زنان، به گفته وزیر امور زنان افغانستان، در ۳ ماه اول سال جاری بیش از ۶۰۰ مورد بوده که این خشونت‌ها شامل سنگسار، تیرباران، تجاوز، گروگان‌گیری، ضرب‌ و‌ شتم، ازدواج پیش از وقت و اجباری و محروم کردن از حق آموزش و کار می‌باشد.

افغانستان زوج متهم به تجاوز جنسی: ما زن‌وشوهریم
سلام وطندار ۲۳ جون ۲۰۱۶ رسانه‌ها به‌گونۀ هماهنگ خبری را به نقل از سخنگوی والی تخار و رییس امور زنان این ولایت پخش کردند که دختری به نام سهیلا در ماه رمضان چندین بار از سوی یک مرد مورد تجاوز قرار گرفته و متجاوز از ترس بازداشت به یک فرمانده محلی پناه برده است. اما سهیلا در گفت‌وگو با سلام‌‌وطندار می‌گوید که این قضیه واقعیت ندارد و فرد متجاوز از قول رسانه‌ها و مسؤولان محلی، شوهر قانونی‌اش است.

افغانستان ازدواج قبل از وقت غیرانسانی است
اطلاعات روز ۲۵ جون ۲۰۱۶ هر بار که کودکش گریه می‌کند ندا هم می‌گرید. وقتی ندا فقط چهارده ساله بود، خانواده‌اش تصمیم گرفت تا او با مردی که سنش دو برابر سن او بود به‌خاطر پول ازدواج کند. یک سال پس از ازدواج ندا یک پسر به‌دنیا آورد. آن‌ها [خانواده‌ی شوهر] او را هاشم نامیدند. پنج هفته از تولد پسرش می‌گذرد، اما ندا که هنوز خودش کودکی بیش نیست حتا نمی‌داند که چگونه طفل‌اش را در بغل بگیرد. او به‌سختی طفل را شیر می‌دهد و لباس‌هایش را تبدیل می‌کند. ندا نمی‌تواند همیشه طفلش را شیر بدهد چون نوک پستانش بیش از حد معمول درد دارد. او مراقبت، سلامتی و تمیز بودن کودکش و خودش را نمی‌تواند همزمان تضمین کند. این برای بهداشت و سلامتی کودک و مادر خوب نیست.

افغانستان کمیسیون امور زنان ولسی جرگه از وضعیت زنان در ولایت ننگرهار نگران است
کلید گروپ ۲۷ جون ۲۰۱۶ کمیسیون امور زنان ولسی جرگه از وضعیت زنان در ولایت ننگرهار نگران است کمیسیون امور زنان، جامعه مدنی و حقوق بشر ولسی جرگه، از وضعیت زنان در ولایت ننگرهار به شدت اظهار نگرانی می کند.  فوزیه کوفی، رییس این کمیسیون امروز با پخش خبرنامه ای در کابل گفت:”زنان ننگرهار این روزها، روزهای سخت و طاقت فرسای را تجربه می‌کنند”.

دفاع از حقوق بشر

پاکستان درباره‌ی قتل های ناموسی گسترده تحقیق کنید
دیده بان حقوق بشر ۱۴ جون ۲۰۱۶ دولت باید فوری درباره‌ی اشخاص مسؤول افزایش اخیر در قتل های ناموسی تحقیق کند. در هفته های اخیر توجه زیادی به قتل های مربوط به محافظت از «ناموس» خانواده یا جامعه شده است. مادر زینت رفیق ۱۸ ساله، روز ۸ جون ۲۰۱۶ او را به‌خاطر «آوردن ننگ به خانواده» با ازدواج با همسر انتخابی خود به آتش کشید. روز ۳۱ مه، اعضای خانواده ای معلمی ۱۹ ساله را در ایالت پنجاب شکنجه کردند و سوزاندند چون درخواست ازدواج را رد کرده بود. روز ۵ مه، جسد دختری ۱۶ ساله داخل خودرویی سوخته در ایالت پختونخوا پیدا شد. جرگه ریش سفیدان او را به‌خاطر کمک به دوستش در ازدواج با همسر انتخابی خود حکم قتل او را صادر کرده بود.

افغانستان گشایش مرکز آموزشی ویژه زنان در کابل
بی بی سی فارسی ۱۹ جون ۲۰۱۶ یک مرد افغان که زمانی مادرش را به دلیل در دسترس نبودن پزشک زن از دست داده، حالا برای آموزش دختران آستین بالا زده. عزیز امیر هشت میلیون دلار در مجتمع آموزشی «مورا» سرمایه گذاری کرده. آموزش در اینجا رایگان نیست و دختران باید شهریه بپردازند. خبرنگار ما هارون نجفی‌زاده می‌گوید چند دهه بعد از مرگ مادر عزیز، در افغانستان پزشک زن همچنان کمیاب است.

افغانستان دختربچه گیتاریست کابلی که خواهرانش را در حمله انتحاری از دست داد
بی بی سی فارسی ۲۴ جون ۲۰۱۶ از کفش‌های خاک‌آلود و پاپوش‌ها در کفش‌کن معلوم بود که همه روز در خیابان‌ها بود‌ه‌اند. من وارد آپارتمان کوچکی می‌شدم که هم کلاس زبان انگلیسی دارد، هم صنف موسیقی و آوازخوانی.در راهرو، اولین چیزی که توجه را به خود می‌کشاند، پرتره‌های بزرگ دو دختر بچه است که به طرف دوربین لبخند زده‌اند. آخرین عکس شان قبل از کشته شدن، که حالا بر دیوار مرکز “کودکان دوست‌داشتنی معجزه‌گر” نصب است.

افغانستان افزایش خشونت علیه زنان؛ ۶۰۰ قضیه از آغاز امسال تا کنون
سلام وطندار ۲۰ جون ۲۰۱۶ دلبر نظری، وزیر امور زنان می‌گوید، از آغاز سال روان خورشیدی تا کنون ۶۰۰ رویداد خشونت‌آمیز در برابر زنان ثبت شده که نشان‌دهندۀ افزایش این پدیده در کشور است.بانو نظری امروز (یک‌شنبه) در نشستی در کابل گفت که رویدادهای خشونت‌آمیز به ثبت رسیده در برابر زنان نشان می‌دهد که بیشتر این رویدادها در بخش‌های ناامن کشور رخ داده‌ است و ولایت‌های هرات، غور، بغلان، تخار و دایکندی بیشترین آمار خشونت‌ها را دارند.

اظهارات جنسیتی سلمان خان زنان هند را به خشم آورد
دویجه وله ۲۵ جون ۲۰۱۶ سلمان، ستاره سینمای هند پس از یک اظهار نظر جنسیتی زیر انتقاد شدید نهادی حامی زنان قرار گرفته است. سلمان خان در توصیف تمرینات دشوار خود در صحنه یک فیلم گفت که او پس از تمرین “مانند یک زن تجاوز شده” می ماند.

کودکان

عربستان سعودی نامه‌ی سرگشاده ۳۵ سازمان بین‌المللی به دبیر کل سازمان ملل درباره‌ی نقضِ فاحشِ حقوق کودکان در یمن
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۹ جون ۲۰۱۶ شمار امضاکنندگان نامه‌ی سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل بان کی مون در باره‌ی حذف ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از «فهرست ننگ» ناقضان حقوق کودک در یمن به ۳۵ سازمان بین‌المللی رسید. «به‌عنوان سازمان‌های فعال در امر محافظت از کودکان و کارکنان امدادی در درگیری‌های مسلحانه، از تصمیم شما به‌ تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۱۶ برای حذف ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از «فهرست ننگ» پیوستِ گزارش سال ۲۰۱۶ شما به شورای امنیت سازمان ملل درباره‌ی کودکان و درگیری مسلحانه «منوط به نتایج بررسی مشترک» موارد و شمار مذکور در پیوست، حیرت کردیم. مدارک نقضِ فاحشِ حقوق بشر کودکان در یمن به دستِ ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی بسیار است. «راه‌کارِ نظارت و گزارش‌دهی» سازمان ملل که در سطوح مختلف عمل می‌کند و از کلیه‌ی نهادهای فعال سازمان ملل در هر کشور اطلاعات گردآوری، بررسی و کنترل می‌کند، مرگ یا زخمی شدن بیش از ۱۰۰۰ کودک را در حمله‌های هوایی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی و ده‌ها حمله‌ هوایی به مدارس و بیمارستان‌ها را در یمن را ثبت کرده است. «فهرست ننگ» بر اساس این اطلاعات تهیه شده است.»

پناهندگان: «نیاز جدی به حمایت از زنان و کودکان وجود دارد
بیدارزنی ۲۲ جون ۲۰۱۶ پارلمان اروپا، امسال روز جهانی زن را به زنان پناهنده در اتحادیه اروپا[۱] اختصاص داده است. ما گفت‌وگویی با ماری هانی بال، عضو[۲] بریتانیایی سوسیال‌دمکرات‌ها[۳] در پارلمان اروپا و عکاس فرانسوی ماری دوریگنی که هر دو دارای تخصص در این زمینه هستند، برای آگاهی از دیدگاه آن‌ها درباره این وضعیت، ترتیب دادیم. هانی بال گزارشی از زنان پناهنده نوشته است که رأی تمام اعضای پارلمان اروپا را در ۸ مارس به دست آورد، ضمن این‌که دوریگنی به یونان، جمهوری یوگوسلاوی مقدونی سابق[۴] و آلمان سفر کرده است تا گزارشی از وضعیت زنان پناهنده را به پارلمان ارائه کند.

افغانستان رقم کودکان و زنان معتاد به مواد مخدر در ولایت بامیان رو به افزایش است”
کلید گروپ ۲۶ جون ۲۰۱۶ رقم کودکان و زنان معتاد به مواد مخدر در ولایت بامیان رو به افزایش است”  مسوولان اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان، از افزایش کودکان و زنان معتاد به مواد مخدر در این ولایت اظهار نگرانی می کنند. به گفته ی آنان، در میان افرادی که به مواد مخدر روی آورده اند، زنان و کودکان نیز شامل اند که اگر به زودی در بخش تداوی انان توجه جدی صورت نگیرد، رقم کودکان و زنان معتاد بیش از این افزایش  خواهد یافت.

افغانستان داعش در شرق کشور کودکان را سربریدند
خبرگزاری آسیا ۲۴ جون ۲۰۱۶ نیلوفر عزیز عضو شورای ولایتی ننگرهار در شرق کشور اعلام کرد که گروه تروریستی داعش کودکان را در این ولایت سر بریده و زنان را با خود بردند. نیلوفر عزیز روز شنبه به رسانه های محلی گفت که گروه تروریستی داعش ساعت ۳ بامداد شنبه به شهرستان «کوت» ننگرهار حمله کرده و چند کودک را سربریده و چند زن را نیز با خود بردند.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

آمار حضور زنان افغانستان در قضاوت، پزشکی، معلمی و تشکیلات امنیتی اعلام شد
بی بی سی فارسی ۲۳ جون ۲۰۱۶ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که ۳۳ درصد از معلمان سراسر این کشور را زنان تشکیل می‌دهند و تعداد زنان قاضی در این کشور به ٢۴٠ نفر می‌رسد. ۳.۵ میلیون دختر در افغانستان مشغول آموزش در دوره مدرسه/مکتب هستند. وزارت معارف(آموزش و پرورش) افغانستان اعلام کرده که بر اساس آمار این وزارت، در افغانستان حدود ۸ و نیم میلیون دانش‌آموز، ۱۷۰ هزار معلم و حدود ۱۶ هزار مکتب وجود دارد.

دولت افغانستان در نظر دارد تا شمار آموزگاران زن در مکاتب سراسر این کشور را بیشتر از رقم موجود افزایش دهد.
سپوتنیک ۲۵ جون ۲۰۱۶ دفتر ریاست جمهوری با انتشار ارقامی در مورد آموزگاران زن در مکاتب این کشور، می‌گوید که از مجموع بیش از ۲۱۵ هزار آموزگار در این مکاتب، سی و سه درصد شان را زنان تشکیل می‌دهند. این ارقام که در مورد پیشرفت زنان طی سال‌های اخیر در صفحه رسمی فیسبوک ارگ ریاست جمهوری منتشر شده، در آن آمده است که هفتاد و هشت درصد از آموزگاران مکاتب در کابل زنان هستند.

ایران افسانه بایزیدی فعال دانشجوی کُرد: پس از تداوم ۲ماه بی خبری به بازداشتگاه اطلاعات ارومیه منتقل شد
روژی کورد  ۲۶  جنوری ۲۰۱۶ افسانه بایزیدی فعال دانشجوی کُرد بوکانی ٬ پس از دوماه بی خبری مشخص شد به بازداشتگاه اطلاعات ارومیه منتقل شده است. بنا به گزارش روژی کورد؛ به نقل از یکی از نزدیکان خانواده بایزیدی؛ این دختر دانشجوی بوکانی پس از تداوم بی خبری از سرنوشت وی٬ در ۲۸خردادماه جاری در پی تماس تلفنی با مادرش خانم«آمنه درویشی»٬ اطلاع داده شد که دخترت افسانه بایزیدی در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه نگهداری می شود تا هم اکنون در دادگاه تفهیم اتهام نشده است.

قوانین، لوایح و مقررات

ایرلند ممنوعیت سقط جنین نقض حقوق بشر است ـ رأی اساسی سازمان ملل
عفو بین‌الملل ۹ جون ۲۰۱۶ کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل در رأی مهمی اعلام کرد: قانون ممنوعیت و جرم انگاری سقط جنین حقوق بشر زنی را نقض کرده که به تشخیص پزشکان دارای جنین ناقص بود. این رأی حقوق زنان در ایرلند و جاهای دیگر پیش خواهد برد. در رأی کمیته اعلام شد که این قانون حقوق آماندا مِلِت، دارای تابعیت دوگانه ایرلند و آمریکا، را نقض کرده زیرا باوجود تشخیص غیرعادی بودن جنین مانع سقط جنین او در سال ۲۰۱۱ شده است. این نخستین بار است که نهاد بین‌المللی حقوق بشری کشوری را به‌خاطر جرم انگاری و ممنوعیت سقط جنین ناقض تعهدات تشخیص می‌دهد. به تشخیص این کمیته، قوانین سقط جنین ایرلند این زن را متحمل رفتار ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز و تبعیض کرده که ناقض مواد ۷ و ۲۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است. در این رأی، از ایرلند خواسته شد قانون مربوط به توقف اختیاری حاملگی و در صورت لزوم قانون اساسی را برای سازگاری با میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی اصلاح کند.

سیاست

لیبیا چرا قذافی محافظانش را از زنان مجرد انتخاب می‌کرد؟
خبرگزاری جمهور ۲۵ جون ۲۰۱۶ عیشه عبد السلام محمد علی”، یکی از بلند پایه ترین افسران زن در ارتش معمر قذافی که مسئول حفاظت شخصی از او نیز بوده است، در گفتگو با روزنامۀ “دی ان ای” هند، گفت: «هدف قذافی از تشکیل ارتش زنان در اطراف خود این بود که به دنیا نشان دهد که زنان لیبیا از همان حقوق مردان برخوردارند». “عیشه” افزود: «قذافی همیشه زنان مجرد را برای این کار انتخاب می کرد تا هیچ مشغولیتی جز انجام وظیفه شان نداشته باشند».

زنان در درگیری های قفقاز شمالی: مصیبتی که کمتر در گزارش‌ها به چشم می خورد
گروه بین المللی بحران ۹ جون ۲۰۱۶ زنان در جمهوری چچن روسیه هرگز تا به این حد امروز زیر فشار نبوده اند. با وجود این، مطالب زیادی درباره‌ی نقش آنها، جایگاه شان در جامعه و حقوق شان در چچن و درگیری های دیگر در قفقاز شمالی منتشر نشده است. در دو دهه پس از ۱۹۹۴، درگیری مسلحانه بین نیروهای فدرال روسیه و شورشیان قفقاز شمالی از جمله مرگبارترین زدوخوردها در اروپا بوده و دور و تسلسلی از تنش های دینی و قومی، اقدام‌های ضد شورش خشونت بار، نبود رویه های دمکراتیک، نابرابری اجتماعی و حکومت داری بد را در پی داشته است. بی ثباتی و جنگ باعث فرسایش شدید ظرفیت دولتی، تضعیف نهادهای دولتی و رشد عملکردهای سنتی و دینی و ایدئولوژی های ناروادار شده است. تمام این مسایل به تجربه و نقش زنان ـ به‌عنوان قربانیان، تامین کننده امنیت و مرتکبان خشونت ـ شکل داده است؛ نه‌تنها در چچن بلکه در جمهوری های همسایه اینگوش و داغستان. دختران و زنان در چچن در معرض قتل های ناموسی، خشونت خانگی، ربایش به قصد ازدواج و ازدواج های زودهنگام قرار دارند. در بعضی از روستاهای داغستان، آنها قربانی ناقص سازی اندام جنسی می‌شوند. در چچن و اینگوش، بسیاری از زنان پس از طلاق از نگه داری فرزندانشان محروم و دیدار با آنها می‌شوند بر اساس این «سنت» که گویا کودکان باید در خانواده پدر بزرگ شوند. بعضی از آنها سالها برای دیدار با فرزندانشان تلاش می‌کنند. در چچن، خشونت جنسی به دست خویشان نزدیک به ندرت مورد پیگرد قرار می‌گیرد. در صورتی که این جنایت‌ها آشکار شود، ممکن است قربانی به قتل برسد تا «خانواده از ننگ پاک شود.»

افغانستان مقامات ننگرهار:داعش در کوت زنان را نه ربوده است
صدای آمریکا ۲۶ جون ۲۰۱۶ مقامات درننگرهار می گویند که گروه داعش در سه روزدرگیری ها با نیروهای امنیتی افغان در کوت این ولایت تلفات سنگین را متقبل شده اند.  مقامات درننگرهار می گویند که گروه داعش در سه روزدرگیری ها با نیروهای امنیتی افغان در کوت این ولایت تلفات سنگین را متقبل شده اند.مقامات ولایت ننگرهار گفته اند که در میدان جنگ، گروه داعش تلفات سنگین جانی را متحمل شده است و گزارش‌های مبنی بر روبوده‌شدن زنان و کودکان از سوی داعش را در ولسوالی کوت این ولایت رد می‌کنند. سلیم‌خان کندزی، والی ننگرهار که دیشب در یک نشست خبری مشترک با قوماندان امنیه و رئیس امنیت ملی آن ولایت، صحبت می‌کرد، گفت در نبرد دو روزۀ ولسوالی کوت، ۱۳۵ فرد وابسته به گروه داعش کشته و شمار زیادی هم زخمی شده اند.

فرهنگ و جامعه

مقامات سوئدی به زنان طرفدار برهنگی اجازه تردد در شهر و در ملاء عام را دادند.
دری نیوز ۲۴ جون ۲۰۱۶ این تصمیم پس از شکایت طرفداران تغییر جنسیت گرفته شده است. طرفداران فراجنسیتی می خواهند خود شانرا اینگونه از جنس مخالف جدا سازی کنند. طبق اطلاع رسانی “ماهواره بین المللی” در قانون به  چنین فرمولی آمده است؛  تشخیص زن بودن یعنی آن فرد که خودش را زن حس می کند زن محسوپ می شود، با آن که این سند در ابتدا برای حل و فصل مشکلات تغییر جنسیت فرستاده شده بود ، اما در حال حاضر این سند را گام نخست برای قانون مند شدن برهنگی  می دانند.

ایران حفظ “ناموس” و “آبرو” چقدر اهمیت دارد؟
بی بی سی ۲۳ جون ۲۰۱۶ خبر تیراندازی پدری به دخترش در شهر خوی “به ظن اینکه دختر می‌خواسته با پسری که خواستگارش بوده فرار کند” چند روزی است که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بحث‌بر انگیز شده است. شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در واکنش به این حادثه ابراز تاسف کرده و گفته است: “قتل های ناموسی بدترین و افراطی‌ترین شکل خشونت علیه زنان در خانواده است.” به نظر شما “قتل‌های ناموسی” چرا اتفاق می‌افتند؟ ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی چنین حوادثی را چه چیزهایی می‌دانید؟

به بهانه کنسرت سپیده رئیس سادات؛ موسیقی سنتی در چرخه نوآوری
بی بی سی فارسی ۲۵ جون ۲۰۱۶ امسال را باید برای کنسرت‌گذاری ایرانی در برون‌مرز خشکسالی کم سابقه به حساب آورد. کنسرت‌هایی هم که برگزار شده یا می‌شود عرضه‌کننده موسیقی پاپ ایرانی است آن هم به گفته کنسرت‌گذاران از نوع ساده و نحیف آن. در چنین فضایی یکی دو برنامه موسیقی قابل اعتنا در جدول برنامه‌ها قرار دارد. مشتاق و کنجکاو دیدن آن‌ها هستیم.

اولین دختر دوچرخه سوار بامیانی: دوچرخه سواری در کابل برایم دشوار است
خبرگزاری افق ۲۷ جون ۲۰۱۶ زهرا حسینی که نارین هم صدایش می‌کنند. دختری از جنس سادگی، تازگی و مقاوت، کسی که در مقابل دغدغه‌‌های زندگی‌اش به راحتی سر خم نکرده و با صبوری سپری‌شان کرده است..او باستان‌شناسی را در باستانی‌ترین دیار، یعنی بامیان خوانده است. اما کنجکاوی و آرزوهای بلندش او را وا داشته است تا زندگی متفاوت‌تری را تجربه کند.. او با رکاب زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرش ناممکن‌های زندگی‌اش را ممکن ساخته است .او با گام نهادن در این عرصه نابرابری‌های زیادی را مشاهده کرده، اما او مصمم است که قدم‌های استواری را در این عرصه بردارد.

کتاب، گزارش و پژوهش

عراق دفتر عقد و ازدواج داعش در فلوجه
خبرگزاری جمهور ۲۸ جون ۲۰۱۶ عضو ارشد بسیج مردمی عراق، از کشف یک دفتر ازدواج داعش در یکی از مناطق فلوجه خبر داد. “عدی الخدران” در گفت و گو با سومریه نیوز خاطرنشان کرد: یکی از نیروهای امنیتی مشترک با پشتیبانی بسیج مردمی عملیات پاکسازی گسترده ای را در منطقۀ “الجولان” در شهر فلوجه انجام داد و در این عملیات به دفتر عقد و ازدواج اصلی داعش در این شهر دست یافت.

گزارش تصویری از دخترکان ایرانی زیر ۱۸ سال که عروس می‌شوند
دویچه وله ۲۵جون ۲۰۱۶ یکی از خبرگزاری‌های ایران با انتشار تصاویر زنان کمتر از ۱۸ سال که ازدواج کرده‌اند می‌نویسد، “آیا حداقل سن قانونی ازدواج در ایران مناسب است؟”. بر اساس قوانین ایران، ازدواج پسران از ۱۵ سال و دختران از ۱۳ سال قانونی است.

بانوان تاریخ ساز؛ ۱۰ زن افغان که اولین ها در عرصه های کاری خود بوده اند
خبرنامه ۲۳ جون ۲۰۱۶ در افغانستان با وجود مشکلات و محدودیت‌های سنتی برای زنان، بانوانی بوده‌اند که با پذیرفتن خطرهای فراوان، توانسته در دروه‌های مختلف برای اولین بار در پست‌های عالی دولتی و غیر دولتی کار کنند و خوب بدرخشند. بارها زنان در مقام های وزارت، نماینده مردم در پارلمان، ولایت و حتا شهردار کار کرده‌اند.

شیوع اعتیاد در بین زنان ایران از چهار درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته است
رادیو زمانه ۲۶ جون ۲۰۱۶ علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد شش درصدی شیوع اعتیاد به مواد مخدر در بین زنان ایران خبر داد.به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، ربیعی یکشنبه ششم تیر در بازدید از یک مرکز ترک اعتیاد زنان در تهران گفت که شیوع اعتیاد در بین زنان ایران رو به افزایش است و «اعتیاد در حال زنانه شدن است».

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ، عقو بین الملل، گروه بین المللی بحران،دیه بان جقوق بشر، دویچه ولهف دری نیوز، سلام وطندار، افغانستان رو، اطلاعات روز، کلید گروپ، بیدار زنی، خبرگزاری آسیا، سپوتنیک، روژی کورد، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری افق، خبرنامه، رادیو زمانه .

پیوست‌ها: