international

نقشه مجازات اعدام در جهان: کنگره جهانی ضد اعدام در اسلو/نروژ

World death penalty map 2015

عکس: اختصاصی آرمان‌شهر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

مجازات اعدام باید فوری ملغا شود: به‌مناسبت ششمین کنگره‌ی ضد اعدام
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ جون ۲۰۱۶ ـ ۱۶۳۴ اعدام و ۱۹۹۸ حکم اعدام در سال ۲۰۱۵… رکوردی غم‌انگیز در ۲۵ سال گذشته. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از ۲۱ تا ۲۳ جون با نمایندگان سازمان‌های خود از نقاط مختلف جهان در ششمین کنگره‌ی ضد اعدام شرکت کرد. کنگره‌ی جهانی ضد مجازات اعدام را «با هم علیه اعدام» (ECPM) در همکاری با «ائتلاف جهانی ضد اعدام» (WCADP) هر سه سال یک بار برگزار می‌کنند تا فعالان لغو اعدام را با راه‌بردهای تازه‌ی الغای کامل مجازات اعدام آشنا کنند. در حدود ۱۳۰۰ تن از بیش از ۸۰ کشور در این کنگره حضور یافتند. کنگره‌ی جهانی از سال ۲۰۰۱ یکی از رویدادهای عمده‌ی مبارزه برای الغای مجازات اعدام بوده است. اعضای جامعه‌ی مدنی بین‌المللی، گروه‌های سیاسی و حقوقی ظرف سه روز برای تدوین راه‌بردهای ملی، منطقه ای و بین‌المللی و بیان اهمیت الغای کامل مجازات اعدام برای جهانی منصفانه و مترقی با یک‌دیگر دیدار می‌کنند. گزارش: مجموعه‌ای از پیام‌های رسانه‌ای فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در باره‌ی مجازات اعدام

چاد آمریکا و فرانسه از دیکتاتور محکوم حمایت کردند
دیده بان حقوق بشر ۲۸ جون ۲۰۱۶ ایالات متحد آمریکا و فرانسه از حسین حبری که روز ۳۰ مه ۲۰۱۶ به‌خاطر جنایت‌های فجیع محکوم شد، در سراسر حاکمیت او حمایت کردند. دو گزارش «توانمندسازی یک دیکتاتور: ایالات متحد آمریکا و حسین حبری در چاد دهه ۱۹۹۰ـ۱۹۸۲» و «حسین حبری: حمایت فرانسه، محکومیت در آفریقا» نقش اساسی فرانسه و به‌ویژه آمریکا را در به قدرت رسیدن حبری با وجود این‌که نشانه های خشونت او آشکار بود، نشان می‌دهند. این دو کشور حبری را مانعی در راه طرح های توسعه طلبانه لیبی در زمان معمر قذافی می دیدند. در این گزارش‌ها، جزییات حمایت مهم آمریکا و فرانسه از دولت حبری حتا زمانی که مرتکب نقض گسترده و روش‌مند حقوق بشر می‌شد، به شرح درآمده است.

جمهوری مرکزی آفریقا پلیس ۱۸ تن را به قتل رساند
دیده بان حقوق بشر ۲۷ جون ۲۰۱۶ اعضای واحد ویژه ضد جنایت در جمهوری مرکزی آفریقا دست کم ۱۸ تن و شاید بیشتر را در فاصله آپریل ۲۰۱۵ و مارچ ۲۰۱۶ غیرقانونی کشته اند. رئیس پیشین واحد مرکزی سرکوب راهزنان، رابرت یکوا کته که در تاریخ ۸ جون از پست خود برکنار شد، به‌طورِ مستقیم در ۱۳ مورد از قتل ها نقش داشته و باید در مورد او تحقیق و پیگرد انجام شود. شاهدان گفته اند که او یکی از قتل ها را انجام داده، دستور اعدام پنج تن دیگر را صادر کرده و در زمانی دستگیری هفت تن که بعد کشته شدند، دیده شده است.

بریتانیا نخست وزیر درخواست های تازه برای تحقیق مستقل درباره‌ی شکنجه را رد کرد
ریپریو ۲۹ جون ۲۰۱۶ نخست وزیر بریتانیا امروز با انجام تحقیق مستقل قضایی درباره‌ی مشارکت بریتانیا در برنامه شکنجه سیا موافقت نکرد، با وجود این‌که در زمان آغاز نخست وزیری در سال ۲۰۱۰ قول آن را داده بود. در اوایل ماه جاری، دادستان ها در بریتانیا برای نخستین بار مشارکت دولت در ربایش و انتقال دو خانواده را به لیبی با دریافت نوعی «مجوز سیاسی» را تایید کردند. اما، دادستانی کشور با وجود دریافت پرونده ۲۸۰۰۰ صفحه ای از پلیس لندن، گفته است که برای تفهیم اتهام «مدارک ناکافی» است. امروز نماینده پارلمان آلیستر کارمایکل از نخست وزیر پرسید که با توجه به این تصمیم، آیا تحقیق درباره‌ی شکنجه را به یک قاضی می سپارد. با وجود این‌که کامرون در سال ۲۰۱۰ با انجام تحقیقات به دست کمیسیون اطلاعات و امنیت پارلمان به صراحت مخالفت کرده و تحقیق به دست یک قاضی را ترجیح داده بود، امروز جواب داد باید کمیسیون اطلاعات و امنیت پارلمان این کار را انجام دهد. دولت می‌تواند با تمام درخواست های این کمیسیون برای دریافت مدارک یا انتشار مطالب مخالفت کند.

نهاد مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در گزارش سالانه خود بحران جهانی اعدام به‌خاطر مواد را نادیده گرفت
ریپریو ۲۳ جون ۲۰۱۶ با وجود افزایش شدید در شمار اعدام به اتهام مواد مخدر در کشورهایی که دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل به پلیس ضد مواد مخدر آنها کمک مالی می‌کند، گزارش تازه این نهاد اشاره ای به استفاده از مجازات اعدام در این مورد نکرده است. در گزارش این دفتر هشدار داده که شمار کاربران مواد مخدر در جهان افزایش یافته است. اما در این سند ۱۷۴ صفحه ای هیچ اشاره ای به افزایش شمار حکم های اعدام و اجرای مجازات اعدام در کشورهایی مثل ایران، عربستان سعودی و پاکستان نشده است. گزارش از شمار مرگ در اثر استفاده بیش از حد مواد مخدر نگران است، اما به ۶۳۸ اعدام متهمان مواد مخدر در ایران در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با ۳۷۴ مورد در سال ۲۰۱۴ هیچ اشاره ای ندارد. این دفتر به تازگی کمک ۲۰ میلیون دلاری به ایران برای عملیات مربوط به مواد مخدر را برای حمایت از آموزش و تجهیز نیروهای اجرای قانون را که پیشتر در دستگیری و اعدام نقش داشته اند، اعلام کرد. گزارش سازمان ملل از افزایش بی‌سابقه مصرف مواد مخدر در جهان

مصر رأی دادگاه: حبس ابد برای مرسی، اعدام برای دو روزنامه‌نگار الجزیره

عراق سازمان ملل: داعش دست به نسل‌کشی ایزدی‌ها زده است

اتیوپی دیده‌بان حقوق بشر: نیروهای امنیتی ۴۰۰ نفر را کشته‌اند

ایران

متهمان حمله به پاسگاه حمیدیه؛ از عملیات تا صدور حکم اعدام

روزنامه قانون توقیف شد

نیروی انتظامی دو برادر کولبر را کشت

کنسرت سالار عقیلی در کرمان لغو شد

محرومیت از تحصیل برای دانشجویانی که در دانشگاه سیستان و بلوچستان رقصیدند

سایت اصولگرای «جهان‌نیوز» توقیف شد

دادگاه تجدیدنظر چند دقیقه‌ای برای بهاییان محکوم به ۱۹۳ سال حبس

مریم نقاش زرگران به زندان اوین بازگشت

تداوم بلاتکلیفی حشمت الله طبرزدی در زندان اوین

محمد عبدالهی؛ شرایط بد جسمی در بیست و دومین روز اعتصاب غذا

ایوب اسدی؛ هجدهمین روز اعتصاب غذا در سایه بی‌خبری

فشار نهادهای امنیتی برای همکاری یک زندانی سیاسی در زندان ارومیه

عاملان غیردولتی

ترکیه ده ها نفر در حملات انتحاری فرودگاه استانبول کشته شدند

عدالت

جمهوری مرکزی افریقا دادگاه بین‌المللی جزایی ژان پی‌یر بمبا را برای تجاوز، قتل و غارت به ۱۸ سال زندان محکوم کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ جون ۲۰۱۶ امروز دادگاه بین‌المللی جزایی حکمی تاریخی صادر و ژان پی‌یر بمبا را برای تجاوز، قتل و غارت به دست نیروهایش در جمهوری مرکزی افریقا در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۲ به ۱۸ سال زندان محکوم کرد. فدراسیون و سازمان‌های همکار آن در این کشور ـ جامعه حقوق بشر و برنامه‌ی نظارت بر حقوق بشر در جمهوری مرکزی افریقا ـ از تشخیص وخامت خشونت علیه قربانیان و به‌ویژه آثار ویرانگر و بین نسلی خشونت جنسی استقبال کردند. آقای بمبا ۱۶ سال به‌خاطر قتل به‌عنوان جنایت جنگی و جنایت‌ علیه بشریت، ۱۸ سال به‌خاطر تجاوز به‌عنوان جنایت جنگی و جنایت‌ علیه بشریت و ۱۶ سال به‌خاطر غارت به‌عنوان جنایت‌ جنگی محکوم شد. این محکومیت ها به صورت تجمیعی و با کسر زمان حبس از سال ۲۰۰۸ تاکنون سپری می‌شود.

قربانیان بازداشت سیا، رومانی و لیتوانی را به دادگاه حقوق بشر اروپا بردند
عفو بین‌الملل ۲۹ جون ۲۰۱۶ نشست های دادگاه حقوق بشر اروپا در دو پرونده مهم علیه رومانی و لیتوانی به‌خاطر مشارکت در بازداشت های مخفی پیشرفتی اساسی در امر پاسخ‌گویی به شمار می‌روند. شماری از کشورهای اروپا پس از حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ علیه آمریکا در کمک به شکنجه و ناپدیدکردن قهری به دست سیا نقش بازی کردند. دو تن که هنوز در گوانتانامو به سر می برند ـ عبدالرحیم النصیری و زین العابدین محمد حسین مشهور به ابو زبیده ـ به‌ویژه در بازداشتگاه های مخفی سیا تحت شکنجه از جمله خفقان با آب قرار گرفتند. گزارش دسامبر ۲۰۱۴ کمیته ویژه سنای آمریکا این شکنجه ها را شرح داده است، اما دادگاه های آمریکا حاضر نشده‌اند به پرونده های مربوط به عملیات سیا رسیدگی کنند و تا به امروز هیچ پاسخ‌گویی در این زمینه وجود نداشته است. در فوریه ۲۰۱۶ نیز دبیر کل شورای اروپا تحقیق درباره‌ی نقش کشورهای اروپایی را در برنامه های سیا تعطیل کرد و ضربه بزرگی به پاسخ‌گویی وارد آورد. نشست های دادگاه اروپا اکنون آخرین امکان برای آشکار کردن حقایق در پس برنامه سیا در این کشورهاست.

سری لانکا معافیت از مجازات و عدالت: چرا شورای حقوق بشر باید مشارکت کند
گروه بین المللی بحران ۱۷ جون ۲۰۱۶ با آغاز نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در ماه جاری، زمان ارزیابی وضعیت در سری لانکا پس از تصویب قطعنامه‌ی مهم سال گذشته درباره‌ی پیشبرد آشتی، پاسخ‌گویی و حقوق بشر فرا رسیده است. این قطعنامه‌ که در اکتبر تصویب شد، دستاوردی اساسی برای شورا و گامی مهم برای گذار سری لانکا به سوی صلح پایدار و حل و فصل عادلانه چندین دهه درگیری قومی در این کشور بود. دولت کنونی سری لانکا، در پی سالها مقاومت دولت قبلی، در مذاکره برای توافق شجاعت سیاسی به نمایش گذاشتند. با وجود این، سری لانکا هنوز موفقیت ادعایی در سطح بین‌المللی را به دست نیاورده است. پیشرفت در اجرای قطعنامه‌ کند بوده و تردیدهای روبه افزایشی در باره اراده سیاسی دولت و توانایی آن به تکمیل این فرایند وجود دارد. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل زید رعدالحسین در هفته جاری دولت را به تدارک راهبرد جامع در مورد عدالت در دوره‌ی گذار با «فراگیری کامل و دقیق همه سری لانکایی ها» تشویق کرد.

آمریکا قتل روزنامه‌نگار تحقیقات فوری را ضروری می‌کند
پن اینترنشنال ۲۱ جون ۲۰۱۶ قتل وحشتناک روزنامه‌نگار تگزاسی خاسینتو هرناندز تورز تحقیقات فوری پلیس را از جمله در این زمینه که او به‌خاطر فعالیت های روزنامه‌نگاری به قتل رسیده، ضروری می سازد. جسد این روزنامه نگار که در اثر گلوله کشته شده بود، روز ۱۳ جون پیدا شد. تورز ۵۷ ساله، روزنامه نگار و عکاس، در حدود ۲۰ سال به‌طورِ منظم با روزنامه لا استرلا، نشریه اسپانیایی زبانی در فورت ورت همکاری کرده بود. فرزندان او به روزنامه ها گفتند که وی به تازگی درباره‌ی مسایل حساسی در زمینه قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی تحقیق می کرد و ممکن است رابطه ای بین این مسایل و قتل او وجود داشته باشد.

آلمان شکایت شخصیت ها از اردوغان به اتهام جنایت جنگی در مناطق کردنشین جنوب شرقی ترکیه

آلمان یک نگهبان سابق آشویتس، به پنج سال زندان محکوم شد

حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل کاهش فضای جامعه‌ی مدنی ـ نامه‌ی‌ سرگشاده به فدریکا موگرینی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ جون ۲۰۱۶ نماینده‌ی‌ عالی/نایب رئیس اتحادیه‌ی اروپا، موگرینی؛ رونوشت: آقای لامبرینیدیس، نماینده‌ی‌ ویژه حقوق بشر اتحادیه‌ی اروپا! ما به‌عنوان خانواده‌ی‌ سازمان‌های جامعه‌ی مدنی، همکاری و حقوق بشر اروپا که با سازمان‌های جامعه‌ی مدنی فلسطین و اسراییل از نزدیک همکاری می‌کنیم، این نامه را به شما می‌نویسیم. ما نمایندگان بخش بزرگی از گروه‌هایی هستیم که در کشورهای مختلف در راه پیشبرد احترام به حقوق بشر و صلح پایدار و عادلانه فعالیت می‌کنند. مایلیم به مناسبت دیدار رئیس جمهور اسراییل آقای رووِن ریولین از بروکسل نگرانی عمیق خود را از کارزارهای اخیر علیه سازمان‌های جامعه‌ی مدنی در اسراییل ابراز کنیم که فضای آزادی بیان را محدود می‌کنند، حقوق مدافعان حقوق بشر را سلب می‌کنند و مانع پیگیری حل و فصل صلح‌آمیز درگیری می‌شوند. توجه شما را جلب می‌کنیم که ۲۲ سازمان حقوق بشر اسراییلی از آقای ریولین خواسته‌اند به نفع دمکراسی در اسراییل اقدام و از فضای آزاد برای فعالیت سازمان‌های جامعه‌ی مدنی محافظت کند.

ترکیه محاکمه وکلای دادگستری رمضان دمیر و عایشه آچینیکلی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ جون ۲۰۱۶ رمضان دمیر و عایشه آچینیکلی اعضای جامعه‌ی وکلای طرفدار آزادی (OHD)روز ۶ آوریل ۲۰۱۶ دستگیر شدند و از آن پس به اتهام‌های مربوط به تروریسم در حبس مانده‌اند. محاکمه‌ی آنها در شعبه‌ی ۱۴ دادگاه عالی جزایی در استانبول/ترکیه برگزار می‌شود. پس از حمله‌ی پلیس به خانه‌های دست کم ۸۹ تن در سراسر کشور در چارچوب عملیات ضدتروریستی، رمضان دمیر و عایشه آچینیکلی به همراه هفت وکیل دیگر عضو این جامعه مدت کوتاهی در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۱۶ در استانبول بازداشت شده بودند. طی بازجویی‌ها، آنها در مورد مصاحبه‌هایشان با رسانه‌ها، شکایت‌هایشان به دادگاه حقوق بشر اروپا و دیدار با موکلان‌شان مورد پرسش قرار گرفتند.

مصر جامعه‌ی مدنی با خطر نابودی روبروست
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ جون ۲۰۱۶ جامعه‌ی مدنی مصر در ماه های اخیر با حمله‌های بی سابقه دولت‌مردان برای نابود آن روبرو بوده است. شمار زیادی از کسانی که با سازمان‌های غیردولتی کار می‌کنند، بازداشت شده و مورد بدرفتاری قرار گرفته اند، به اتهام‌های شدید بر اساس قانون ضدتروریسم متهم شده‌اند یا از مسافرت منع شده‌اند و دارایی هایشان مسدود شده است. ۱۱ سازمان بین‌المللی غیردولتی از دولت‌مردان مصر خواسته اند به این حمله‌ها علیه مدافعان حقوق بشر خاتمه دهند، به تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌المللی و حقوق داخلی مصر پایبند باشند و به حق مدافعان حقوق بشر برای فعالیت فردی و گروهی در راه محافظت از حقوق بشر و تحقق آن احترام بگذارند.

اسرائیل آژانس امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینی‌ها خواهان لغو محاصره غزه شد

ایران نرگس محمدی «برای تماس با فرزندانش» دست به اعتصاب غذا زد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بیش از ۱۰۰ سازمان غیردولتی به رهبران اتحادیه‌ی اروپا: طرح خطرناک واکنش به مهاجرت را کنار بگذارید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ جون ۲۰۱۶ ائتلاف بیش از ۱۰۰ سازمان‌ غیردولتی روز دوشنبه هشدار داد که اتحادیه‌ی اروپا در شُرُفِ آغاز فصلی تاریک در تاریخ خود است مگر این که پیشنهاد کمیسیون اروپا را درباره‌ی مهاجرت رد کند. این سازمان‌ها اعلام کردند: اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای عضو آن با حرکت به سوی سیاست خارجی که فقط هدف مهار مهاجرت را دنبال می‌کند، در خطر تضعیف بیشتر اعتبار و اقتدار دفاع از حقوق بشر به سر می‌برند. این سازمان‌ها از رهبران اروپایی خواستند پیشنهاد کمیسیون اروپا را رد کنند. این پیشنهاد با تحکیم این رویکرد، بازدارندگی و بازگرداندن پناه‌جویان را به هدف اصلی اتحادیه‌ی اروپا در رابطه با کشورهای ثالث تبدیل خواهد کرد.

پن در روز جهانی پناه‌جویان فراخوان خود برای محافظت بیشتر از پناه جویان و مهاجران تکرار می‌کند
پن اینترنشنال ۱۷ جون ۲۰۱۶ روز ۲۰ جون روز جهانی پناه‌جویان است. در بحبوحه بدترین بحران پناه‌جویی پس از جنگ جهانی دوم، آشکار شده است که نظام جهانی حمایت از پناه‌جویان در هم شکسته است. شمار پناه‌جویان در سراسر جهان به شدت رو به افزایش است. به اعلام در حدود ۶۰ میلیون تن به زور در اثر جنگ، بحران یا آزار و تعقیب آواره شده‌اند، یا در داخل کشورها یا در خارج. بسیاری از آنها زندگی خود را به خطر می اندازند. از ژانویه تا مه ۲۰۱۶، دست کم ۲۵۱۰ پناه‌جو و مهاجر در تلاش برای رسیدن به اروپا جان خود را از دست دادند. در سراسر جهان، ۱۹،۵ میلیون تن ناگزیر از پناه‌جویی در خارج از کشورهایشان شده‌اند و بیش از نیمی از آنها کودک هستند. بسیاری از جنگ در عراق، افغانستان و سوریه می گریزند؛ دست کم ۲۵۰۰۰۰ تن کشته، بیش از یک میلیون تن زخمی و بیش از ۵۰ درصد جمعیت آواره شده است. ۸۵ درصد پناه‌جویان جهان میهمان کشورهای در حال توسعه جهان ـ به‌طورِ عمده کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی و جنوب آسیا ـ هستند. در میان نیم میلیون تن که امسال از مدیترانه عبور کرده‌اند، یک تن از هر دو تن سوری بود. نویسندگان و روزنامه‌نگاران در میان فراریان هستند. دست کم ۹۰ روزنامه‌نگار و نویسنده کشته شده‌اند. بسیاری دیگر خودسرانه حبس، شکنجه یا ناپدید شده‌اند. سوریه یکی از خطرناکترین کشورهای جهان برای روزنامه‌نگاران و نویسندگان شده است.

آمریکا رأی دیوان عالی کشور مهاجران را به خطر می اندازد
دیده بان حقوق بشر ۲۳ جون ۲۰۱۶ رأی متشتت دیوان عالی کشور میلیون ها تن مهاجر بدون برگه هویت را در خطر نقض حقوق بشر قرار می‌دهد. این رأی در عمل جلوی اجرای دستور اجرایی رئیس جمهور اباما درباره‌ی مهاجرت را می‌گیرد. دستور او به‌طورِ موقت به حدود ۴،۵ میلیون تن در خطر اخراج امکان قانونی اقامت می داد. خطر دایمی اخراج مهاجران غیرمجاز را به شدت در مقابل تعدی در کار، خشونت جنسی، فقدان حمایت پلیس و جدایی از خانواده آسیب‌پذیر می سازد.

هند به کشوری با ۱۸ میلیون برده خوش آمدید
شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۲۸ جون ۲۰۱۶ به اعلام شاخص جهانی بردگی که ماه پیش منتشر شد، در حدود ۱۸ میلیون تن در هند در بردگی به سر می برند. این تعداد بیش از هر کشور دیگر و بسیار بیش از چین (با سه میلیون در رده دوم) است. در مجموع ۴۶ میلیون تن در جهان در اثر «قاچاق انسان، کار اجباری، بدهی، ازدواج اجباری یا بردگی یا استثمار تجاری جنسی» در بردگی به سر می برند. مسؤولان در هند این مشکل را تشخیص داده‌اند و وزارت زنان و توسعه کودکان قانونی تازه ای در زمینه قاچاق انسان تدوین کرده است. اما گروه‌های جامعه‌ی مدنی می‌گویند این پیش نویس بیش از حد به قاچاق جنسی توجه دارد و به حمایت از کارگران خانگی برده شده یا سرکوب بنگاه هایی که زنان را بدون دستمزد یا با دستمزد بسیار کم برای کار خانگی می فروشند، توجهی ندارد.

چگونه قرارداد فراآتلانتیک (TTIP) شغل ها و حقوق اجتماعی را تهدید می کند

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

آلمان تظاهرات در برابر پایگاه نظامی امریکا در رامشتاین در اعتراض به جنگ پهپادی امریکا

آلودگی هوا؛ چهارمین عامل تهدید کننده سلامت انسان‌ها

کلمبیا توافق دولت و شورشیان چپگرا بر سر آتش‌بس

دفاع از حقوق بشر

عضویت عربستان سعودی را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق کنید
عفو بین‌الملل ۲۹ جون ۲۰۱۶ دو سازمان عفو بین‌الملل و دیده بان حقوق بشر امروز در بیانیه مشترکی اعلام کردند که عربستان سعودی در خارج و در داخل کشور خود مرتکب «نقضِ فاحشِ و روش‌مند حقوق بشر» شده و از موقعیت خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل برای جلوگیری از عدالت در زمینه جنایت‌های جنگی احتمالی استفاده کرده است. این دو سازمان با فراخوانی محکم از مجمع عمومی سازمان ملل خواستند تا زمان توقف حمله‌های غیرقانونی ائتلاف نظامی زیر رهبری این کشور در یمن و تحقیق مستقل و معتبر درباره‌ی آنها، عضویت این کشور را در بالاترین نهاد حقوق بشر جهان به حال تعلیق درآورد. رئیس بخش سازمان مللِ عفو بین‌الملل گفت: «اعتبار شورای حقوق بشر سازمان ملل در خطر است. کارنامه ضعیف حقوق بشر عربستان سعودی از زمان پیوستن به شورای حقوق بشر پیوسته بدتر شده و ائتلاف زیر رهبری آن غیرقانونی هزاران غیرنظامی را در درگیری یمن کشته و زخمی کرده است. دادن اجازه به بقای این کشور به‌عنوان عضو فعال شورایی که در آن از موضع خود برای فرار از پاسخ‌گویی در مورد جنایت‌های جنگی احتمالی استفاده می‌کند، نشان از ریاکاری دارد. این کار باعث بدنامی بالاترین نهاد حقوق بشر در جهان می‌شود.» گزارش خبری: دو سازمان حقوق بشری خواهان تعلیق عضویت عربستان در شورای حقوق بشر شدند

ترکیه فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به‌شدت حمله‌ تروریستی را محکوم می‌کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ جون ۲۰۱۶ فدراسیون حمله و بمب اندازی روز ۲۸ ژوئن در فرودگاه آتاتورک استانبول را که به مرگ ۴۱ تن و زخمی شدن بیش از ۲۳۰ تن انجامید، با قاطعیت و به‌صراحت محکوم می‌کند. فدراسیون همبستگی صمیمانه‌ی خود را با قربانیان، بازماندگان و خانواده‌های آنها و همه‌ی کسانی که در سراسر جهان دچار خشونت تروریستی شده‌اند، ابراز می‌کند. فدراسیون درخواست خود را تکرار می‌کند که دولت‌مردان ترکیه همزمان با توجه به مشکلات ناشی از مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت برای شهروندان، برای تضمین احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مندرج در حقوق بین‌المللی تلاش کنند. مبارزه با تروریسم و دغدغه‌های امنیتی به‌ویژه نبایستی به‌عنوان بهانه‌ای برای محدود کردن آزادی‌های اساسی، از جمله آزادی بیان، آزادی گردهمایی و تشکل، حمله به مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، وکلای دادگستری و دگراندیشان، و نقض حقوق بشر مورد استفاده قرار گیرد.

بحرین نبیل رجب پس از ۱۵ روز حبس انفرادی با مشکلات قلبی به بیمارستان منتقل شد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۸ جون ۲۰۱۶ موسسه حقوق بشر و دمکراسی بحرین اعلام کرد: مدافع حقوق بشر نبیل رجب در پی ۱۵ روز حبس انفرادی و مشکلات بی سابقه قلبی به بیمارستان منتقل شده است. کارشناس سازمان ملل در مورد شکنجه، خوان مندز، پیشتر گفته بود که حبس انفرادی طولانی مدت «ممکن است شکنجه باشد.» به گفته خانواده نبیل رجب، ضربان قلب او نامنظم است. پلیس روز ۱۳ جون، او را که رئیس مرکز حقوق بشر بحرین است، در خانه اش دستگیر کرد. به گفته وکیل رجب، سلول او در مرکز پلیس کثیف و پرحشره بود و باعث وخامت حال او شد.

ترکیه حبس خودسرانه خانم شبنم کرور فینچانچی، آقای ارول اوندراوغلو و آقای احمد نسین
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ جون ۲۰۱۶ به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، دادستان روز ۲۰ جون ۲۰۱۶ خانم شبنم کرور فینچانچی، رئیس بنیاد حقوق بشر ترکیه، آقای ارول اوندراوغلو، نماینده گزارشگران بدون مرز در ترکیه، و آقای احمد نسین، روزنامه‌نگار، را به «تبلیغ به نفع تروریسم» متهم کرد و آنها را نزد قاضی تحقیق شعبه ۱ دادگاه کیفری ارجاع کرد. قاضی نیز به‌طورِ رسمی همان اتهام را به آنها تفهیم کرد. به نظر می رسد این اتهام ناشی از شرکت این سه مدافع حقوق بشر در کارزار «سردبیر کشیک» در همبستگی با روزنامه کردی ازگور گوندم است که در مه ۲۰۱۶ َآغاز شد. هر سه اکنون در حبس به سر می‌برند. گزارشگران بدون مرز ـ با حمایت پن اینترنشنال، ماده ۱۹، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران و موسسه بین‌المللی مطبوعات ـ در این زمینه در شورای حقوق بشر سازمان ملل به بیان اظهارات شفاهی پرداخت. کیفرخواست و زندان علیه سه روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر در ترکیه

کارنامه حقوق بشر دو نامزد آسیا برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل ضعیف است
دیده بان حقوق بشر ۲۷ جون ۲۰۱۶ کشورهای عضو سازمان ملل که روز ۲۸ جون ۲۰۱۶ در انتخابات شورای امنیت رأی می‌دهند باید کارنامه هر دو نامزد گروه آسیا را مورد بررسی دقیق قرار دهند. تایلند و قزاقستان رقیب یک دیگر برای یک کرسی آسیا هستند. بسیاری از اعضای شورای امنیت از جمله پنج عضو دایمی آن از کارنامه های مشکل دار حقوق بشر برخوردار هستند و بعضی از آنها مثل اتیوپی و بولیوی در مناطق دیگر بدون رقیب در انتخابات شرکت می‌کنند. با وجود این، کشورها باید کارنامه تایلند و قزاقستان را بررسی کنند. یکی از این دو در ژانویه ۲۰۱۷ عضو شورا می‌شود.

سوریه فعالان حقوق بشر خواهان اقدام قاطع سازمان ملل شدند

ایران

هما هودفر استاد دانشگاه ایرانی ـ کانادایی ـ ایرلندی در حبس خودسرانه است و باید فوری آزاد شود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ جون ۲۰۱۶ فدراسیون (FIDH) و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)امروز اعلام کردند: دولت‌مردان ایران بر شمار دستگیری ایرانیانِ دارای گذرنامه‌ی خارجی به دلایل مبهم و با انگیزه‌ی سیاسی افزوده‌اند. استاد ممتازِ دانشگاه دکتر هما هودفر آخرین نمونه از این دست است که به این وضعیت گرفتار شده است. دولت‌مردان باید فوری و بدون‌قیدوشرط او و کلیه‌ی زندانیان عقیدتی دیگر را در ایران آزاد کنند. سپاه پاسداران روز ۶ جون ۲۰ دکتر هما هودفر، ‌استاد بازنشسته‌ی مردم‌شناسی در دانشگاه کنکوردیای کانادا را دستگیر کرد و او اینک در انزوای کامل در زندان بدنام اوین در حبس است. اتهام رسمی او اعلام نشده است، اما رسانه‌های ایران به «همکاری با یک دولت خارجی علیه جمهوری اسلامی» اشاره کرده‌اند. مشرق، تارنمای اینترنتی نزدیک به سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی روز گذشته گزارش داد: «هما هودفر عضو هیات مدیره و از بنیانگذاران موسسه‌ی برانداز «ولوم» … به اتهام فعالیت‌های ضدامنیتی توسط ضابطین قضایی بازداشت شده است.» اتهام هما هودفر: «ورود به حوزه‌های فمینیسم و جرائم امنیتی»؛ خانواده هودفر اتهام‌ دادستان تهران علیه این استاد دانشگاه را رد کردند

نباید گذاشت بلایی که بر سر زندانیان سیاسی دیگر آوردند تکرار شود
جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۲۷ جون ۲۰۱۶ وضع جعفر عظیم‌زاده، فعال سندیکایی و کارگری زندانی، پس از ۶۰ روز اعتصاب غذا وخیم است و جعفری دولت‌آبادی، مقام قضایی و «دادستان» تهران، گویا گفته است هیچ کاری برای او نمی‌کند حتا اگر بمیرد! او به صراحت آن‌چه آشکار بود، تأیید می‌کند: دولت‌مردان هیچ‌گاه اهمیتی برای جان زندانیان قایل نبوده‌اند و نیستند. از سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) تاکنون در حدود ۵۰ زندانی سیاسی در اثر بی‌اعتنایی، زیر شکنجه یا عمد در جلوگیری از مراقبت پزشکی جان خود را در زندان‌ها از دست داده‌اند. شاهرخ زمانی، فعال سندیکایی و کارگری، نمونه‌ی آخر بود. ولی «دادستان» می گوید او آخرین نمونه نخواهد بود. باید به «دادستان» آموخت که جان تک تک انسان‌ها ارزش دارد. امروز دوشنبه ۷ تیر ماه ساعت چهار بامداد جعفر عظیم زاده در شصتمین روز اعتصاب غذای خود، پس از مراجعه به سرویس بهداشتی همان جا نقش بر زمین شد. فراخوان تجمع در تهران در حمایت از جعفر عظیم زاده پس از ۶۲ روز اعتصاب غذا

اطلاعیه پزشکان و کادر پزشکی ایرانی مدافع حقوق بشر درباره زندانیانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند

زنان

مکزیک خشونت جنسی به‌عنوان شکنجه برای دریافت «اعتراف» از زنان منظم به کار می‌رود
عفو بین‌الملل ۲۸ جون ۲۰۱۶ تحقیق بی‌سابقه عفو بین‌الملل از ۱۰۰ زن دستگیرشده در مکزیک نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی آنها را به‌طورِ منظم برای دریافت اعتراف و بالابردن آمار مقابله با جرایم سازمان یافته مورد تعدی قرار داده‌اند. همه این ۱۰۰ زن که در زندان های فدرال بودند وقوع شکنجه و بدرفتاری های دیگر را گزارش کردند و گفتند نوعی از آزار جنسی یا روانی را طی دستگیری و بازجویی به دست ماموران پلیس شهری، ایالتی یا فدرال یا اعضای ارتش و نیروی دریایی از سر گذرانده اند. هفتادودوتن گفتند طی دستگیری یا در ساعت های بعد مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفتند. سی و سه تن گفتند مورد تجاوز قرار گرفته اند. شصت و شش زن گفتند که تعدی ها را به قاضی یا مسؤولان دیگر گزارش کرده‌اند، اما فقط در ۲۲ مورد تحقیقاتی آغاز شده بود.  در اینجا بیشتر بخوانید.

فمینیسم؛ جنبشی برای مردان؟

ایران

گزارش تازه از شرایط «غیر انسانی» در بند زنان زندان اوین

طنز توهین‌آمیز روزنامه خراسان درباره نمایندگان زن

درخواست جمعی از کنشگران برای جرم‌انگاری خشونت‌ خانگی

کودکان

هشدار یونیسف در مورد نابرابری عمیق میان کودکان فقیر و غنی

یونیسف: مرگ میلیون‌ها کودک در سراسر جهان قابل پیشگیری است

ایران

گزارش تصویری از دخترکان ایرانی زیر ۱۸ سال که عروس می‌شوند

کودکان کار بلوچ بی‌شناسنامه مانده‌اند

فرهنگ و اندیشه

تونس بخت خوب برای دمکراسی؟
قنطره ۸ جون ۲۰۱۶ النهضه که در سال ۲۰۱۱ معادل تونسی اخوان المسلمین محسوب می‌شد، راهی طولانی را از ریشه های اسلامی خود آمده است. در ماه مه، حزب اسلامی النهضه با برگزاری گردهمایی تصمیم گرفت مسیر خود را تغییر دهد. رهبران آن اعلام کردند که مسلمانان دمکرات هستند و از این پس امور دینی را از فعالیت سیاسی جدا خواهند کرد. رسالت النهضه، به گفته بنیادگذار آن رشید غنوشی، از دفاع از هویت مسلمانی به اطمینان یابی از گذار دمکراتیک پس از انقلاب تکامل یافته و «امروز به سوی توجه به گذار اقتصادی» می‌رود. النهضه همچنین گفت که مسجد نباید در سیاست دخالت کند. این تحول جالبی است. هیچ تردیدی نیست که دمکراسی عربی نیاز به نیرویی دارد که ریشه در هویت، فرهنگ و اعتقاد اسلامی داشته باشد. با وجود این، اگر چنین نیرویی بدون مصالحه بر اجرای جهان بینی خود اصرار کند، رهیافت آن دمکراتیک نخواهد بود. اظهارات غنوشی حکایت از این دارد که او می خواهد النهضه تبدیل به چیزی مانند احزاب دمکرات مسیحی در اروپا، مثل آلمان، بشود. دانستن این که غنوشی واقعا منظورش همان است که می‌گوید یا وقتی فرصت دست دهد مثل اردوغان حریص به قدرت خواهد شد، غیرممکن است.

بزرگترین کتابخانه و مرکز اسناد شکنجه در جهان

ایران

مهاجران افغان، محموله های بی نام و نشان!

آخرین فرصت گل؛ در بیست‌و‌هشتمین سال‌گشت تابستان‌کُشی‌ی ۶۷

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی فارسی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، گروه بین المللی بحران، گویا نیوز،

پیوست‌ها: