زنان-690x259
یونیسف: می‌توان از مرگ میلیون‌ها کودک پیشگیری کرد

0,,19185418_303,00

موارد نقض فاحش حقوق بشر

ایران نرگس محمدی با وجود حال وخیمش به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد.
رادیو آزادی ۲ جولای ۲۰۱۶ نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که در زندان است در اعتراض به این‌که امکان و اجازه تماس تلفنی با فرزندانش به او داده نمی‌شود، از پنج روز پیش (هفتم تیر ماه) دست به اعتصاب غذا زده است.این زندانی سیاسی برای کنترل بیماری‌هایش به دارو نیاز دارد و عدم استفاده از دارو باعث شده تاکنون دو بار دچار تشنج شود.

ترکیه حبس خودسرانه خانم شبنم کرور فینچانچی، آقای ارول اوندراوغلو و آقای احمد نسین
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ جون ۲۰۱۶ به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، دادستان روز ۲۰ جون ۲۰۱۶ خانم شبنم کرور فینچانچی، رئیس بنیاد حقوق بشر ترکیه، آقای ارول اوندراوغلو، نماینده گزارشگران بدون مرز در ترکیه، و آقای احمد نسین، روزنامه‌نگار، را به «تبلیغ به نفع تروریسم» متهم کرد و آنها را نزد قاضی تحقیق شعبه ۱ دادگاه کیفری ارجاع کرد. قاضی نیز به‌طورِ رسمی همان اتهام را به آنها تفهیم کرد. به نظر می رسد این اتهام ناشی از شرکت این سه مدافع حقوق بشر در کارزار «سردبیر کشیک» در همبستگی با روزنامه کردی ازگور گوندم است که در مه ۲۰۱۶ َآغاز شد. هر سه اکنون در حبس به سر می‌برند. گزارشگران بدون مرز ـ با حمایت پن اینترنشنال، ماده ۱۹، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران و موسسه بین‌المللی مطبوعات ـ در این زمینه در شورای حقوق بشر سازمان ملل به بیان اظهارات شفاهی.

گزارش تصویری از دخترکان ایرانی زیر ۱۸ سال که عروس می‌شوند
دویچه وله ۲۵ جون ۲۰۱۶ یکی از خبرگزاری‌های ایران با انتشار تصاویر زنان کمتر از ۱۸ سال که ازدواج کرده‌اند می‌نویسد، “آیا حداقل سن قانونی ازدواج در ایران مناسب است؟”. بر اساس قوانین ایران، ازدواج پسران از ۱۵ سال و دختران از ۱۳ سال قانونی است.

کودکان کار بلوچ بی‌شناسنامه مانده‌اند
رادیو زمانه ۲۹ جون ۲۰۱۶ نداشتن شناسنامه، یکی از مشکلات اصلی قوم بلوچ است. بسیاری از ازدواج‌ها در این منطقه ثبت نمی‌شود و کودکان این ازدواج‌ها هم از نگاه دولت، غیررسمی به شمار می‌آیند و شناسنامه نمی‌گیرند.

دفاع از حقوق بشر

مراکش حقوق زنان و ارتجاع مذهبی: راهبردهای فعالان فمینیست از ۱۱ کشور

۱۶ دسامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در چارچوب بررسی ارتباط بین حقوق بشر و دین در منطقه‌ی موسوم به «هِلال بحران» سمیناری در رباط (مراکش) درباره‌ی تأثیر اسلام‌گرایی بر حقوق زنان برگزار کرد. در حدود ۳۰ کارشناس از ۱۱ کشور که در آنها گروه‌ها یا احزابِ اسلام‌گرا اداره‌ی امور را در دست گرفته‌اند، در دیداری به بررسی راهبردهای مبارزه علیه پس‌رفت‌ها یا خطر پس‌روی در حقوق زنان پرداختند. این بررسی به زودی منتشر خواهد شد. با وجود این‌که نقض حقوق زنان منحصر به احزاب سیاسی اسلام‌گرا نیست، پیش‌روی این احزاب و تأثیر نظریه‌های بسیار ارتجاعی آنها، نه‌تنها در زمینه‌ی اصلاحات قانونی بلکه در زندگی روزمره‌ی زنان، تهدیدی آشکار علیه حقوق زنان به شمار می‌رود. کلیه‌ی کسانی که در این زمینه‌ها از حقوق زنان دفاع می‌کنند با مشکلات مشخصی روبرو می‌شوند. در واکنش به این وضعیت، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به همراه فعالان، پزشکان، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، وکلای دادگستری و جامعه‌شناسانی از ۱۱ کشور برگزیده تأثیر سیاست‌های اسلام‌گرایانه را بر حقوق زنان مورد ارزیابی قرار دادند. بر اساس این ارزیابی، سمینار رباط موفق شد راهبردهایی را برای محافظت از حقوق به دست آمده‌ی زنان و جلوگیری از پس‌رفتِ‌ بیشتر تدوین کند. پروژه‌ی فدراسیون به ۱۱ کشور در منطقه‌ی موسوم به «هِلال بحران» توجه دارد، زیرا حقوق زنان در کلیه‌ی این کشورها با مشکلات مشابهی رودررو است. کشورهای زیر در این منطقه قرار دارند: مراکش، تونس، مصر، مالی، نیجریه، سودان، سومالی، ترکیه، ایران، افغانستان و پاکستان.

روسیه سازمان ملل دولت را به مقابله با تبعیض علیه زنان فراخواند
۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و آ د س «مموریال» از توصیه های کمیته رفع تبعیض علیه زنان که از دولت‌مردان روسیه خواسته به مسایل تبعیض علیه زنان مهاجر و زنان از اقلیت های جنیسی، قومی و فرهنگی توجه نشان دهند، استقبال کردند. این توصیه ها بازتابی از گزارش آ د س «مموریال» بود که با پشتیبانی فدراسیون پیش از بررسی کارنامه روسیه به کمیته ارایه شده بود. این نهاد سازمان ملل از روسیه خواست به جدا کردن زنان مهاجر از کودکان شان در بازداشتگاه های موقت خارجیان خاتمه دهند. همچنین دولت‌مردان باید دست از نگهداری زنان حامله خارجی متهم به نقض مقررات اقامت در بازداشتگاه ها بردارند.

بیانیه خانواده هودفر: در قوانین ایران اعتقاد به فمینیسم جرم نیست
رادیو زمانه ۲۷ جولای ۲۰۱۶ سه هفته پس از دستگیری پروفسور هما هودفر، خانواده و وکیلش همچنان به او دسترسی ندارند و از شرایطی که در آن به سر می‌برد مطلع نیستند.خانواده هودفر بیانیه تازه‌ای منتشر کرده‌اند که در آن به جزییات تازه‌ای درباره دستگیری این استاد دانشگاه اشاره شده است.

کودکان

هشدار یونیسف در مورد نابرابری عمیق میان کودکان فقیر و غنی
رادیو فردا ۲۸ جون ۲۰۱۶ صندوق حمایت از کودکان ملل متحد، در گزارش تازه‌ای از افزایش کودکانی که نمی‌توانند به مدرسه بروند، ثابت ماندن نرخ ازدواج کودکان طی دهه‌های گذشته و مرگ قابل پیشگیریِ میلیون‌ها کودک فقیر طی ۱۵ سال آینده خبر داده‌است.در گزارش هشتم تیرماه یونیسف، احتمال مرگ کودگان فقیر تا پیش از سن پنج سالگی، دو برابر بیشتر از هم‌سن‌وسال‌های ثروتمند آنهاست. احتمال اینکه دختران خانواده‌های فقیر، به ازدواج در سن کودکی مجبور شوند، دو برابر بیشتر است و در حال حاضر ۱۲۴ میلیون کودک از مدرسه‌های ابتدایی هم دور مانده‌اند.

یونیسف: مرگ میلیون‌ها کودک در سراسر جهان قابل پیشگیری است
دویچه وله ۲۸ جون ۲۰۱۶ یونیسف، صندوق بین‌المللی حمایت از کودکان در گزارش سالانه خود هشدار داده است که میلیو‌ن‌ها کودک به دلایلی قابل پیشگیری در خطر مرگ هستند. این نهاد در مورد وضعیت کودکان در جنوب آسیا و جنوب صحرای بزرگ آفریقا هشدار داده است. یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در آخرین گزارش سالانه خود که ۲۸ ژوئن (۸ تیر) منتشر شد، هشدار داده است که ۶۹ میلیون کودک زیر پنج سال به دلایلی قابل پیشگیری تا سال ۲۰۳۰ میلادی در خطر مرگ هستند. یونیسف از تمامی کشورهای جهان خواسته است برای تغییر وضعیت این کودکان به سلامت عمومی و آموزش قشرهای فقیر اهمیت بیشتری دهند.

افغانستان کودکان افغان و باغچه سم سم
بی بی سی فارسی ۲۷ جون ۲۰۱۶ کودکان افغان مدتی است سرگرمی تازه ای پیدا کرده اند؛ باغچه سمسم که نسخه افغان برنامه معروف تلویزیونی سسمی استریت است. دختربچه شوخ و شنگی که در قالب یک برنامه تلویزیونی به زبان کودکانه بچه ها را سرگرم می کند.

چهار کودک در امریکا توسط مادرشان به قتل رسیدند
دری نیوز ۳ جولای ۲۰۱۶ پولیس ایالتی امریکا، از کشته شدن چهار کودک با استفاده از ضربات چاقو توسط مادرشان در ایالت تنسی خبر داد.به گزارش مهر به نقل از کامرشیال اپیِل، پلیس ایالت تنسی در امریکا در نخستین تحقیقات انجام شده از ماجرای قتل چهار کودک کشته شده در این شهر اعلام کرده که این جنایت وحشتناک به احتمال زیاد، کار مادر آنها بوده که از روز جمعه در بازداشت پولیس این شهر به سر می برد.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

افغانستان نخستین څارنوال زن در ولایت غور به کارش آغاز کرد
پژواک ۳ جولای ۲۰۱۶ نخستین څارنوال زن در ولایت غور، درحالى به کارش آغاز کرد که این ولایت درسالهاى اخیر، شاهد محاکمات صحرایى و افزایش خشونت علیه زنان بوده است. نگینه غوری، اولین دخترخانم تحصیل یافته در رشتۀ شرعیات در ولایت غور است.

سیاست

افغانستان زنان در ادارات دولتی بامیان کمرنگ حضور دارند
صدای امریکا ۲۸ جون ۲۰۱۶ زنان و دختران در یک‌ و نیم دهۀ اخیر در بامیان، در عرصه معارف و تحصیلات عالی نیز حضور پُر رنگ داشته اند.برای نخستین‌بار در تاریخ افغانستان پس از نظام زن‌ستیز طالبان و آغاز حکومت انتخابی در این کشور، ولایت بامیان رهبری اولین والی زن را تجربه کرد.با وجود این آزادی و حضور گسترده در بخش معارف و تحصیلات عالی، اما ریاست امور زنان بامیان می‌گوید، حضور زنان در پست‌های بلند حکومتی به دو درصد هم نمی‌رسد.

افغانستان یک خانوادۀ امریکایی از بهر آزادی دخترشان از طالبان مهربانی می‌خواهد
طلوع نیوز ۲ جولای ۲۰۱۶ خانوادۀ یک زن امریکایی از این گروه می‌خواهد که دختر و داماد و نواسه هایش، از بهر ماه مبارک رمضان و فرارسیدن عید رها سازند و به حق آنان مهربانی کنند. این زن همراه با همسر و فرزندش در افغانستان در بند طالبان استند.«کایتلن کولمن» امریکایی و همسر کانادایی‌اش «جوشا بویل» که گردشگر استند در سال ۲۰۱۲ در غزنی از سوی طالبان ربوده شدند. آنان از آن هنگام تا کنون تنها سه بار با خانواده‌های‌شان تماس گرفته‌اند.

زن انگلیسی برای داعش “عروس” می‌فرستد!
خبرگزای رشد ۳ جولای ۲۰۱۶ ؛‌به نقل از العالم، روزنامه “میل آن ساندی” در گزارشی نوشت، این زن جوان انگلیسی که “ام مثنی البریطانیه” نام دارد از اهالی لندن است، و از شبکه‌های اجتماعی برای به دام انداختن دختران و زنان جوان استفاده می‌کند، تا با عناصر این گروه در سوریه ازدواج کنند. یک روزنامۀ انگلیسی از نقش یک زن جوان در جذب دختران و زنان جوان برای پیوستن به داعش در سوریه پرده برداشت.

فرهنگ و جامعه

انگلیس یک زن ۶۰ ساله انگلیسی قصد دارد با استفاده از تخمک‌های دختر فوت شده اش برای باردار شدن اقدام کند.
دری نیوز ۳ جولای ۲۰۱۶ به گزارش ایسنا به نقل از لایو ساینس، یک زن مسن انگلیسی که دخترش را در سال ۲۰۱۱ بر اثر سرطان روده در سن ۲۸ سالگی از دست داده قصد دارد تا با استفاده از تخمکهای وی که قبلا منجمد و نگهداری شده و اسپرمهای اهدایی و در نهایت عمل لقاح مصنوعی، بارداری را در سن بالا تجربه کرده و به این ترتیب نواسه اش را خودش به دنیا بیاورد.

ایران کدام زنان به ورزشگاه راه یافتند؟
رادیو زمانه ۲ جولای ۲۰۱۶ در هفته سوم لیگ جهانی والیبال، تلویزیون ایران تصویر تعدادی از زنان را نشان داد که برای تماشای بازی‌ها به ورزشگاه راه یافته بودند. کاربران شبکه‌های اجتماعی این زنان را دستچین شده و تماشاچی فرمایشی خوانده‌اند.

افغانستان سبک های لباس؛ سه نوع پوشش دختران و پسران دانشگاهی
خبرنامه ۲ جولای ۲۰۱۶ در جریان تغییرات به وجود آمده در ده سال گذشته، تغییر در نحوه پوشش به ویژه در دانشگاه های افغانستان مملوس تر است. نوع پوشش دانشجویان بیشتر با نوع نگرش آن ها و باورهای اعتقادی شان مرتبط است.

درخشش “دختر” در فستیوال فیلم مسکو
دویچه وله ۱ جولای ۲۰۱۶  “دختر” هشتمین فیلم بلند رضا میرکریمی سه جایزه فستیوال فیلم مسکو را از آن خود کرد. این دومین باری است که جایزه فستیوال مسکو به میرکریمی می‌رسد. در سی‌ و هشتمین فستیوال فیلم مسکو جایزه اصلی بهترین فیلم و جوایز بهترین بازیگر نقش اول مرد (فرهاد اصلانی) و بهترین فیلم به انتخاب تماشاگران به فیلم “دختر” ساخته رضا میرکریمی تعلق گرفتند.

کتاب، گزارش و تحقیق

زنان بیشتر از مردان سکته می کنند
خبرگزاری جمهور ۳ چولای ۲۰۱۶ محققان دانشگاه آیوا در مطالعه خود، یک میلیون بیمار مبتلا به فیبریلاسیون وریدی را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند زنان ۲۳ درصد بیش از مردان به خاطر عارضه سکته در شفاخانه بستری شده اند.

ایران مروری بر وضعیت بهداشت باروری و سلامت مادران در ایران
بیدارزنی ۲ جولای ۲۰۱۶ بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت باروری عبارت است از سلامت کامل جسمی، روانی و اجتماعیِ اجزاء سیستم باروری در طول زندگی. بر این اساس همه مردم باید قادر باشند زندگی جنسیِ سالم و رضایت‌بخش داشته باشند و آزادانه و مسئولانه در مورد زمان و چگونگی فرزندآوری خود تصمیم‌گیری کنند. از همین رو، باید از حق دسترسی به اطلاعات، امکانات، کسب بالاترین استانداردهای بهداشت باروری و جنسی به دور از هرگونه تبعیض، اجبار و خشونت برخوردار باشند. در دهه‌های گذشته این مقوله به‌ویژه در رابطه با سلامت مادران از اهمیت خاصی برخوردار بوده است به‌طوری‌که بسیاری از برنامه‌ها در قالب ملی و بین‌المللی برای ارتقای آن تدوین و به اجرا در آمده است. سلامت مادران به‌قدری اهمیت یافته است که ارتقاء آن، هدف پنجم اهداف توسعه هزاره برای ریشه‌کن کردن فقر در نظر گرفته شده است؛ بیانیه‌ای که به امضای ایران نیز رسیده است.

جراحی زیبایی، تاملی بر یک پدیده ی رو به رشد
بیدارزنی ۲۶ جنوری ۲۰۱۶ با افزایش ثروت، افراد بیشتری رو به عمل جراحی زیبایی می‌آورند. جراحان از لیپوساکشن، عمل بینی تا کاشت مو و کشیدن پوست صورت، همه را می‌توانند ترمیم کنند. گرچه جراحی زیبایی به‌طور روزافزون طرفداران بیشتری پیدا می‌کند ولی اغلب با تردید به آن نگریسته  می‌شود. بسیاری احساس می‌کنند که تحت عمل جراحی زیبایی قرار گرفتن عملی تقلبی، مصنوعی و شاید مستأصلانه باشد. گرچه گروه‌های اجتماعیِ متفاوت به عمل زیبایی متفاوت نگاه می‌کنند ولی تصویر کلی در کشورهای غربی این است که کاشت مو و سفید کردن دندان اشکالی ندارد اما بزرگ‌کردن سینه اظهارنظرهای منفی را به دنبال دارد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، صدای آمریکا، بی بی سی فارسی، دویچه وله، رادیو آزادی، رادیو زمانه، رادیو فردا، دری نیوز، پژواک، طلوع نیوز، بیدار زنی، خبرنامه، خبرگزاری رشد، خبرگزاری جمهور.

پیوست‌ها: