افغانستان

160703091459_dr_ahmad_naser_sarmast_640x360_anim_nocredit

موسقیدان افغان جایزه ‘نجات میراث فرهنگی’ یونسکو را گرفت/منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

هفت عضو یک خانواده در کندهار تیرباران شدند
سلام وطندار ۱۲/۴/۱۳۹۵ افراد مسلح ناشناس شب گذشته (جمعه‌شب) هفت عضو یک خانواده را در منطقۀ کاریز ملی ولسوالی شاه‌ولیکوت کندهار تیرباران کردند. ضیا درانی، سخنگوی فرمانده پولیس کندهار، در گفت‌وگویی با سلام وطندار می‌گوید که تمام قربانیان این رویداد همه غیرنظامی هستند و پولیس تحقیقات‌اش را در این باره آغاز کرده است. به گفتۀ آقای درانی، در نتیجۀ حملۀ تدافعی خانوادۀ قربانیان، یک مهاجم نیز کشته شده است که جسد‌ش در ساحه جا مانده است.

فیلدمن: طالبان به زندگی افراد ملکی اعتنا ندارند

طالبان مسلح یک قاضی را در ولایت فراه دار زدند

تیرباران سه تن پیش چشم خانواده‌های‌شان در فاریاب
سلام وطندار ۱۱/۴/۱۳۹۵ طالبان شب‌گذشته دو پسر جوان و یک پیرمرد را در منطقۀ آستانه‌بابایِ ولسوالی شیرین‌تگاب در فاریاب پیش چشم خانواده‌های‌شان تیرباران کردند. سیدلقمان گهریک، ولسوال شرین‌تگاب به سلام‌وطندار می‌گوید که طالبان پس از سقوط منطقۀ آستانه‌بابای این ولسوالی این سه تن را پیش چشمان خانواده‌شان تیرباران کرده اند. یک مسؤول امنیتی که نخواست نامش فاش شود در این باره به سلام‌وطندار می‌گوید که این افراد هیچ ارتباطی با حکومت نداشتند. به گفتۀ منبع یکی از این افراد نگه‌دار یک انبار و برادر دیگر دهقان بود و آنان با هیچ ارگان و جریان سیاسی‌یی ارتباط نداشتند.

افشای موارد فساد در وزارت صحت
روزنامه ۸ صبح ۱۴/۴/۱۳۹۵ یافته‌های ۸صبح نشان می‌دهد که داکتر فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، ده‌ها کارمند عالی‌رتبه‌ی این وزارت را به شکل غیرقانونی عزل و به‌جای آنان افراد دیگر را استخدام کرده و نیز از عقد قرارداد برخی از پروژه‌های ساختمانی- صحی که مراحل تدارکاتی آن طی شده، جلوگیری کرده است. براساس این یافته‌ها، وزیر صحت عامه برای خانه خود بیش از دو میلیون و دوصد و ۷۵ هزار افغانی از ریاست مالی این وزارت کرایه دریافت می‌کند. فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، برای تدارک امور ساختمانی اقامتگاه خود، مبلغ یادشده را از «منبع واحد» منظور کرده است.

زنان

زنان در ادارات دولتی بامیان کمرنگ حضور دارند
صدای امریکا ۸/۴/۱۳۹۵ زنان و دختران در یک‌ و نیم دهۀ اخیر در بامیان، در عرصه معارف و تحصیلات عالی نیز حضور پُر رنگ داشته اند. برای نخستین‌بار در تاریخ افغانستان پس از نظام زن‌ستیز طالبان و آغاز حکومت انتخابی در این کشور، ولایت بامیان رهبری اولین والی زن را تجربه کرد. با وجود این آزادی و حضور گسترده در بخش معارف و تحصیلات عالی، اما ریاست امور زنان بامیان می‌گوید، حضور زنان در پست‌های بلند حکومتی به دو درصد هم نمی‌رسد.

نخستین سارنوال زن در ولایت غور به کارش آغاز کرد
خبرگزاری پژواک ۱۳/۴/۱۳۹۵ فیروزکوه (پژواک،١٣سرطان): نخستین سارنوال زن در ولایت غور، درحالى به کارش آغاز کرد که این ولایت درسالهاى اخیر، شاهد محاکمات صحرایى و افزایش خشونت علیه زنان بوده است. نگینه غوری، اولین دخترخانم تحصیل یافته در رشتۀ شرعیات در ولایت غور است.

حامیان و فعالان

فعالان مدنی: سکوت شورای علما در برابر کشتار اخیر شرم‌آور است
سلام وطندار ۱۴/۴/۱۳۹۵ اعضای مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان (مجما) امروز، دوشنبه در یک نشست خبری در کابل، سکوت شورای علما در برابر حملۀ اخیر طالبان بر کاروان افسران پولیس را که از میدان‌وردک به کابل می‌آمدند، شرم‌آور می‌دانند. در این حمله ۳۲ تن از این افسران کشته و ۵۸ تن دیگرشان زخمی برداشتند. فعالان مدنی در این نشست، این حمله را مغایر ارزش‌های اسلامی دانستند و آن را محکوم کردند.

نگرانی دیده‌بان شفافیت از «خطر بسیار بالای فساد» در نهادهای امنیتی
سلام وطندار ۱۴/۴/۱۳۹۵ مسؤولان دیدبان شفافیت افغانستان می‌گویند که ارگان‌های امنیتی با “خطر بسیار بالای فساد” دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اکرام افضلی، رییس این نهاد امروز (دو‌شنبه) در نشست خبری در کابل گفت، حدود ۵۰ درصد پولیس کشور خیالی است، مقرری‌ها برپایۀ روابط بوده و اصل شایسته‌سالاری در آن رعایت نمی‌شود. آقای افضلی می‌گوید که در نشست وارسا حکومت از دستاوردهای تدارکاتی، برکناری قاضی‌ها و دادستان‌ها و تقرری‌های جدید سخن خواهد گفت؛ اما بیشتر ازین چیزی برای گفتن نخواهد داشت. چون به گفتۀ او، ممکن نیست تا چند روز محدود در مبارزه علیه فساد پیشرفت کلانی به دست آید.

دیدبان شفافیت افغانستان: نصف نیروهای امنیتی کشور خیالی است

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

تاجران هندی آماده سرمایه گذاری روی پروژه های تولید برق در بلخ هستند
آریانا نیوز ۱۵/۴/۱۳۹۵ مسئولان در ولایت بلخ می گویند قرار است سکتور خصوصی کشور هند در ولایت بلخ روی پروژه های تولید برق سرمایه گزاری کند. ذبیح الله اختری رییس خدمات تخنیکی و سکتوری ولایت بلخ در صحبت با آریانانیوز میگوید: تاجران هندی آماده اند تا روی تولید انرژی در بلخ سرمایه گذاری کنند. وی می افزاید این پروژه ها شامل بند های کوچک آبی، تولید انرژی از نور آفتاب و باد است که تاجران کشور هند در تفاهم با دولت افغانستان و هند روی آن سرمایه گذاری خواهند کرد.

همکاری هند و جاپان در چابهار می‌تواند آسیا را دگر‌گون کند

سرمایه‌گذاری یک شرکت خصوصی برای تاسیس شش فابریکه صنعتی

پناهجویان افغان در آلمان هر روز سرخورده تر می شوند
دویچه وله ۱۲/۴/۱۳۹۵ از کشوری جنگزده به آلمان پناه آوده اند تا در امنیت زندگی کنند؛ اما چندین ماه است که در اردوگاهی در برلین در وضعیتی نامشخص زندگی می کنند و احساس امنیت ندارند. شمار زیادی از پناهجویان افغان در میدان هوایی متروک تمپلهوف آلمان مسکن گزین شده اند و نمی دانند چه آینده ای در انتظارشان است.

جنگ

نخستین پیام عیدی آخندزاده، بیرون‌شدن نیروهای خارجی از افغانستان
طلوع نیوز ۱۲/۴/۱۳۹۵ رهبر تازۀ طالبان در نخستین پیام عیدی‌اش بیرون‌شدن نیروهای خارجی را از افغانستان گام نخست برای پایان‌دادن به مشکلات افغانستان می‌گوید. رهبر تازۀ طالبان از کشورهای همسایۀ افغانستان خواسته‌است تا با طالبان کمک کنند و نیز به جنگ‌جویان این گروه دستور داده‌است که به مکان‌های عمومی و زیربناها آسیب نرسانند. در نخستین بخش‌های این پیام تبریکی ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر تازه طالبان گفته‌است که عید سعید فطر را در حالی تجلیل می‌کند که اخترمحمد منصور از سوی اشغال‌گران کشته شد و راه او و ملا محمدعمر را ادامه می‌دهد. وی تأکید کرده‌است که این گروه در هر دو بخش نظامی و سیاسی راهکار مشخصی دارد و برنامه‌هایش را در افغانستان دنبال می‌کند.

پیام عیدی حکمتیار؛ خارجی‌ها بروند صلح می‌کنیم

کاهش نیروی آمریکا در افغانستان ‘عواقب خطرناکی برای جهان خواهد داشت’
بی بی سی ۱۴ /۴/۱۳۹۵ گروهی از سناتورهای آمریکایی هشدار داده‌‌اند که اگر شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان بیش از این کاهش یابد، مأموریت بین‌المللی در این کشور شکست خواهد خورد و عواقب خطرناکی برای بقیه جهان در پی خواهد داشت. جان مک‌کین، لیندسی گراهام، بن سس و جو دانلی، سناتورهای آمریکایی در روز استقلال آمریکا به کابل رفته‌اند تا وضعیت امنیتی این کشور را ارزیابی کنند.

ابهام در مورد کاهش نیرو های امریکایی در افغانستان

ربانی با نمایندۀ ارشد ملکی ناتو برای افغانستان دیدار و گفتگو کرد

نگرانی ارگ از ماه‌های سنبله و میزان

وزارت امور داخله وظیفه‌ی ده منسوب ارشد را معلق کرد
تلویزیون یک ۱۳/۴/۱۳۹۵ وزیر امور داخله‌ی کشور وظیفه‌ی ده منسوب بلند رتبه‌ی پولیس را پس از بررسی گزارش هیات حقیقت‌یاب در پیوند به بررسی حادثه پنچشنبه‌ی گذشته دهم ماه سرطان؛ معلق کرده است. به گفته‌ی این وزارت بررسی‌ها در این مورد تکمیل شده است و گزارش آن به ریاست جمهوری فرستاده شده است.

رسیدن نخستین کمک‌های نظامی چین به کابل
طلوع نیوز ۱۳/۴/۱۳۹۵ نخستین محمولۀ کمک‌های نظامی چین به‌ارتش کشور، امروز (۱۳ سرطان) به کابل رسید. مشاورشورای امنیت ملی می‌گوید که جنگ‌افزارها، مهمات ونفت‌کش‌ها، مشمول این کمک‌ها استند و چین در آینده نیز چندین هواپیمای ترانسپورتی کمک خواهد کرد. محمدحنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی تأکید می‌ورزد که این کمک‌ها نشانه‌یی از همسویی بیجینگ با کابل در پیکار با هراس‌افگنی است. آقای اتمر به پشتیبانان هراس‌افگنان هشدار می‌دهد که با به‌میان‌آمدن یک حرکت بزرگ منطقه‌یی در برابر هراس‌افگنی منزوی خواهند شد.

نبرد بین طالبان و نیروهای دولتی در بدخشان؛ ‘۲۵ عضو طالبان کشته شدند’
بی بی سی ۱۳/۴/۱۳۹۵ مقام‌های امنیتی ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان گفته‌اند که نیروهای امنیتی با عقب‌زدن حمله سنگین طالبان در منطقه راغستان، بیش از ۲۵ عضو این گروه را کشته‌اند. گل‌محمد بیدار، معاون والی بدخشان، به بی‌بی‌سی گفت که این نبرد در پی تهاجم پریشب (۱۱ سرطان/تیر) طالبان به مرکز ولسوالی راغستان آغاز شد. آقای بیدار افزود که با نزدیک شدن طالبان به مرکز فرماندهی پلیس راغستان، نیروهای امنیتی به کمک نیروهای اعزامی از کابل و حمایت هلیکوپترهای توپدار، ستیزه‌جویان این گروه را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

حدود ۵۰ داعشی در ننگرهار کشته شدند

دو فرمانده داعش در ننگرهار کشته شدند

۲۴ طالب در زابل، از اثر انفجار واسکت انتحاری خودشان کشته شدند

۱۲ شورشی در یک حملۀ هواپیمایی بی‌سرنشین در ولایت غزنی کشته شدند

طلوع نیوز ۱۴/۴/۱۳۹۵ مقام‌های محلی ولایت غزنی روز دوشنبه می‎گویند که در یک حملۀ هوایی هواپیمایی بی سرنشین نیروهای خارجی در این ولایت، ۱۲ شورشی طالب کشته شدند. جنرال امین الله امرخیل، فرمانده پولیس غزنی می‌گوید که این حمله در ولسوالی آبند این ولایت هنگامی رخ داد که گروهی از طالبان گرد آمده بودند و هواپیمای بی‌سرنشین نیروهای خارجی این مخفیگاه را آماج قرار داد.

سیاست

مجلس سنای افغانستان فرمان تقنینی درباره اصلاحات انتخاباتی را تصویب کرد
رادیو فرانسه ۸/۴/۱۳۹۴ مجلس سنا یا “مشرانو جرگه”  افغانستان، روز سه شنبه ۲۸ ژوئن/ ۸ سرطان ( تیر) ،‌ فرمان تقنینی رییس جمهوری این کشور درمورد وظایف،‌ صلاحیت ها وساختار نهادهای انتخاباتی را با بیشترین آرا تصویب کرد. این فرمان حدود دو هفته  پیش از سوی مجلس نمایندگان رد شده بود .درنشست عمومی امروز مجلس سنا، سنا توران، پس از جروبحث های فشرده روی فرمان تقنینی رییس جمهور،‌ سر انجام با رد و تعدیل برخی ماده ها،‌ با ۵۲ رای مثبت و ۹ رای ممتنع آنرا مورد تایید قرار دادند.

اتمر: افغانستان از پاکستان در وارسا شکایت می‌کند
تلویزیون یک ۱۴/۴/۱۳۹۵ مشاور امنیت ملی کشور گفت که حکومت در نشست وارسا از پاکستان به عنوان پشتیبان هراس‌افگنان به سران ناتو شکایت می‌کند. به گفته‌ی محمد حنیف اتمر، این موضوع در نشست وارسا نه تنها از سوی افغانستان؛ بلکه از سوی کشورهایی که سربازان خود را برای مبارزه با هراس‌افگنی در افغانستان ارسال کرده‌اند، نیز مطرح می‌شود.

حنیف اتمر: ما با درخواست‌های جامع و مشخص در نشست ورشو شرکت می‌کنیم

هشدار امریکا به پاکستان در مورد انزوای این کشور

نشست وارسا؛ بیم از این جنگ بی‌پایان

مجلس افغانستان در اعتراض به اوضاع نابسامان کشور خواستار “اجماع ملی” شد
رادیو فرانسه ۱۲/۴/۱۳۹۴ عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان ضمن محکوم نمودن حمله ی انتحاری روز پنجشنبه ی گذشته به سربازان پلیس در کابل، که ده ها کشته و زخمی برجا گذاشت، گفت «ما فرصت های زیادی برای خدمت گذاری ودست گیری مردم افغانستان داریم،‌ اما از کنار این همه مسوولیت های مان به سادگی عبور نمودیم و تمام تلاش وسعی خود را درسطح مطبوعات خلاصه کرده ایم. چیزی که باید ما عملی نماییم تا نتایج مطلوب را به مردم ارایه نماید، درین قسمت هم دست ما کوتاه هست وهم دولت. از رییس جمهورورییس اجرایی حکومت میخواهیم تا درپیوند به مدیریت اوضاع نا بسامان مردم افغانستان یک اجماع ملی را به اشتراک سه قوه ی دولت،‌ رهبران احزاب و شخصیت های مهم ملی وسیاسی دعوت نمایند و راه کار مناسبی را برای مهار نمودن همچو اتفاق ها و مشکلات سیاسی،‌ امنیتی واقتصادی جستجو نمایند

بن بست در مذاکرات صلح با حزب اسلامی
صدای امریکا ۷/۴/۱۳۹۴ یک مقام حکومت افغانستان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به صدای امریکا گفت که گفتگوهای صلح با حزب اسلامی به مشکل برخورده است و حالا حکومت برای ادامۀ گفتگوها، منتظر موضع نهایی حزب اسلامی است. منبع، عامل عمده توقف گفتگوهای دو جانبه را، پیشنهادات جدید و پیهم حزب اسلامی پس از توافق نهایی روی مسودۀ موافقتنامۀ صلح، عنوان کرد. چند روز پیش گزارش‌های مبنی بر شرط‌ های تازۀ حزب اسلامی به حکومت افغانستان نشر گردید اما امین کریم، عضو و سخنگوی هیات مذاکره‌کنندۀ صلح حزب اسلامی این گزارش ها را بی بنیاد خواند.

فرهنگ

موسقیدان افغان جایزه ‘نجات میراث فرهنگی’ یونسکو را گرفت
بی بی سی ۱۳/۴/۱۳۹۵ احمد ناصر سرمست، موسس و مسئول انستیتوی ملی موسیقی افغانستان جایزه “نجات میراث فرهنگی” سال ۲۰۱۶، مرکز عملی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) را بدست آورد. آقای سرمست به دلیل تلاش و دستاوردهایش در راستای حفظ و احیا موسیقی سنتی افغانستان این جایزه را بدست آورده است. او همچنین برای رشد موسیقی در میان کودکان و نوجوانان تلاشهای زیادی کرده است. این جایزه توسط وزیر فرهنگ ایتالیا به او داده شد.

انستیتوت ملی موسیقی کشور می کوشد تا گروه موسیقی ملی را ایجاد کند

سونیتا، فیلم ایرانی-افغانی در بارۀ حقوق زنان
رادیو فرانسه ۱۲/۴/۱۳۹۵ فیلم مستند «سونیتا»، ساختۀ «رخساره قائم مقامی»، امروز در پاریس قبل از اکران رسمی آن که در ماه اکتبر در نظر گرفته شده است، پیش نمایش داده شد. در این پیش نمایش، تعداد زیادی از دست اندرکاران سینما و علاقمندان، که بیشتر زنان بودند، حضور داشتند و برای اولین بار این فیلم را میدیدند. سونیتا، مستندی است که در آن صحبت از زندگی یک دخترمهاجر افغان در ایران است. سونیتا علی زاده، دختری که حاضر نیست زیر بار ازدواج اجباری برود، برعکس،  میخواهد این مشکلات زنان و دختران را افشا کند. او برای این کار از آواز خوانی به شکل «رپ» استفاده میکند.

معمار بامیانی چه در سر دارد؟
سلام وطندار ۸/۴/۱۳۹۴ مجتبی میرزایی معمار: الگوبرداری از سبک معماری سنتی، خطر حذف بامیان از فهرست میراث‌های باستانی جهان را از بین می‌برد. به گفتۀ میرزایی تأثیرپذیری از معماری بیگانه در ساخت‌وسازهای بامیان خط سرخ بقای این ولایت در فهرست کشورهای باستانی‌ست. او می‌گوید، تلاش می‌کنند از موادی در معماری‌های بامیان استفاده کنند که با فضای تاریخی این ولایت همخوان باشد تا هر گردشگری با ورود به این شهر، هیچ معماریِ غیرطبیعی‌یی به‌چشمش نخورد.

پاولو کوئیلو آثارش را به بامیان می‌فرستد
سلام وطندار ۶/۴/۱۳۹۵ صابر حسینی حدود نه ماه پیش دست به ایجاد یک کتاب‌خانۀ کوچک سیار در بامیان زد و کتاب‌ها را با دوچرخه‌اش به کودکان و نوجوانان این ولایت می‌رساند. اکنون پاولو کوئیلو، یکی از مشهورترین نویسنده‌گان جهان در صفحۀ تویترش از کاربران صفحات اجتماعی خواسته است تا در رساندن تمام مجموعۀ کتاب‌هایش به این کتاب‌خانۀ سیار کمک کنند. نوشته‌های کوئیلو عمدتاً عامه‌پسند اند و از جمله آثار مشهور این نویسنده می‌توان به «کیمیاگر»، «خاطرات یک مغ»، «پدران، فرزندان و نوه‌ها» و «ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد» اشاره کرد. آثار پاولو به ۵۶ زبان ترجمه شده و در بیش از ۱۵۰ کشور جهان منتشر شده است.

آرمان‌شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت‌روزنامه‌های حقوق بشری آرمان‌شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی

هفت روز نامه حقوق بشر زنان

هفت روز نامه حقوق بشر ایران

هفت روز نامه تاجیکستان

منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

پیوست‌ها: