international
تظاهرکنندگان در لندن با ماسک نخست وزیر پیشین بریتانیا تونی بلر و دست‌های خونی

35FEAE1000000578-3676469-image-a-90_1467796972189
عکس
: رویترز/دیلی میل

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

بریتانیا ‘با اطلاعات مخدوش و برمبنای قانونی ناکافی’ به جنگ عراق رفت
بی بی سی ۶ جولای ۲۰۱۶ گزارش هیئت تحقیق درباره نقش بریتانیا در جنگ عراق امروز، چهارشنبه ۶ جولای، هفت سال پس از آغاز تحقیق منتشر شد. جان چیلکات، رئیس هیئت تحقیق، پیش از انتشار گزارش در نشستی مطبوعاتی گفت آغاز جنگ عراق آخرین انتخاب ممکن نبود اما دولت وقت بریتانیا قبل از آن که راه‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک برای خلع سلاح عراق به بن‌بست برسد، تصمیم گرفت که به جنگ برود. در بریتانیا گروهی از اعضای خانواده‌های سربازانی که در جنگ کشته شدند گفته‌اند که خواهان محاکمه تونی بلر هستند. فعالان ضد جنگ نیز می‌گویند که تونی بلر باید به عنوان متهم جنایات جنگی محاکمه شود. گزارش چیلکات و زمینه‌های جنگ عراق

مصر حبس خودسرانه و آزار قضایی شش عضو گروه کمدی اطفال الشواریه
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۶ جولای ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که شش هنرمند جوان عضو گروه کمدی اطفال الشواریه (کودکان خیابان) که در یوتیوب ویدیوهایی درباره‌ی مسایل سیاسی و خبرهای مصر منتشر و به‌ویژه از حبس خودسرانه و استفاده از شکنجه در مراکز پلیس انتقاد می‌کنند، در ۱۰ مه ۲۰۱۶ دستگیر شده‌اند و بازداشت آنها تمدید شده است.

کره جنوبی دادگاه فعال کارگری را ناعادلانه به ۵ سال زندان محکوم کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۴ جولای ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (فدراسیون+سازمان جهانی مبارزه با شکنجه)، کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اروپا، کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه های کارگری و کمیته مشورتی اتحادیه های کارگری در سازمان همکاری اقتصادی اروپا به شدت حکم امروز سانگ گیون هان رئیس کنفدراسیون اتحاده های کارگری کره را محکوم کردند. او به اتهام‌های مربوط به فعالیت های به حق حقوق بشری به ۵ سال زندان و در حدود ۴۰۰ دلار جریمه محکوم شد. به تشخیص قاضی، آقای هان در نهایت مسوؤلیت درگیری های بین تظاهرکنندگان و پلیس در راه پیمایی نوامبر ۲۰۱۵ را به عهده داشت، با وجود این‌که آقای هان خواهان آرامش شده و تظاهرکنندگان را به عدم خشونت فرا خوانده بود. قاضی پلیس را نیز از مسوؤلیت خشونت بری دانست با این که پلیس پیشتر مستقیم به تظاهرکنندگان آب پاشیده و گاز اشک آور شلیک و ده ها تن را زخمی کرده بود.

عراق اعدام‌ها مانع از حمله‌های مرگبار نخواهند شد
عفو بین‌الملل ۵ جولای ۲۰۱۶ اعدام ۵ زندانی در عراق واکنش شتابزده به بمبگذاری وحشتناک در بغداد و نشانه افزایش استفاده از مجازات اعدام است. در پی حمله شنبه شب که دست کم ۲۱۳ تن کشته و ۲۰۰ تن زخمی شدند، وزارت دادگستری عراق اعلام کرد که ۵ زندانی روز سه شنبه اعدام شدند و وعده اعدام‌های بیشتری داد. عفو بین‌الملل خواهان اجرای عدالت مرتکبان بدون توسل به مجازات اعدام شده است. نظام عدالت کیفری در عراق به شدت پرایراد است. محاکمه ها، به‌ویژه محاکمه متهمان مشمول قانون ضدتروریسم و به احتمال حکم های اعدام به شدت ناعادلانه هستند و دادگاه ها اغلب مدارک ناشی از شکنجه را می پذیرند حتا وقتی متهمان در دادگاه «اعتراف» را انکار می‌کنند.

برزیل افزایش شدید شمار قتل ها به دست پلیس در ریو در آستانه بازی های المپیک
عفو بین‌الملل ۱ جولای ۲۰۱۶ افزایش شدید ۱۳۵ درصدی در شمار اشخاص کشته شده به دست پلیس در شهر ریو دو ژانیرو در آستانه بازی های المپیک بی اعتنایی دلسردکننده نیروهای امنیتی را به حق زندگی به نمایش می‌گذارد. به اعلام انستیتوی امنیت عمومی، فقط در شهر ریو پلیس ۴۰ تن را در ماه مه کشته است که در مقایسه با زمان مشابه در ۲۰۱۵ افزایش ۱۳۵ درصد را نشان می‌دهد. شمار کشته شدگان در سراسر کشور از ۴۴ تن به ۸۴ تن ـ ۹۰ درصد ـ افزایش یافت.

مصر اطلاعات بیشتر درباره‌ی حکم های اعدام و زندان پس از محاکمه‌ی ناعادلانه
عفو بین‌الملل ۴ جولای ۲۰۱۶ دادگاهی در مصر پس از محاکمه‌ی ناعادلانه با اتکا به «اعتراف» دریافتی زیر شکنجه، هشت غیرنظامی را به مرگ و ۱۸ تن دیگر را به حکم های طولانی زندان محکوم کرده است.

ترکیه خطر بازگشت به نقضِ گسترده حقوق بشر مشابه دهه ۱۹۹۰ در اثر عملیات امنیتی در جنوب شرقی
عفو بین‌الملل ۳۰ جون ۲۰۱۶ مدارک رو به افزایش نقض حقوق بشر از جمله شکنجه و معافیت از مجازات نشان می‌دهد که عملیات امنیتی در جنوب شرقی ترکیه در ماه های گذشته فراتر از محافظت های قانونی انجام می‌شود. در دهه ۱۹۹۰، در اوج درگیری بین نیروهای ترکیه و حزب کارگران کردستان، عفو بین‌الملل شکنجه روش مند، ناپدیدکردن قهری در سطح گسترده و معافیت از مجازات در مورد نقض حقوق بشر به دست نیروهای امنیتی را ثبت کرده بود. دولت‌مردان ترکیه نباید بگذارند زمان به آن نقطه پَست در کارنامه حقوق بشر ترکیه بازگردد.

آمریکا آمار حمله‌های پهپادی به سؤال های کمی پاسخ می‌دهند و پرسش های زیادی را ایجاد می‌کنند
نیویورک تایمز ۳ جولای ۲۰۱۶ وعده در مورد پهپادهای مسلح همیشه دقت آنها بوده است: ایالات متحد آمریکا می‌تواند فقط شمار کم تروریست های خطرناک را بکشد و غیرنظامیان را در نزدیکی بدون آسیب باقی بگذارد. اما گزارش بی سابقه دولت اباما در هفته گذشته درباره‌ی آمار حمله‌های ضدتروریستی آشکار کرد که نتایج برنامه استفاده از پهپادها تا چه میزان پیچیده است. این گزارش نشان داد که حتی در داخل دولت اطمینانی در مورد اشخاص به قتل رسیده وجود ندارد. و نیز بر تردید گروه‌های حقوق بشر و کارشناسان مستقل ـ از جمله کسانی که معتقدند حمله‌ها بعضی از اشخاص بسیار خطرناک را از بین برده ـ نسبت به ادعای قتل های هدف مند تاکید گذاشت. صرفنظر از شمار تلفات غیرنظامی، این اظهار نظر که حمله‌های هدف مند با پهپادها پاسخ مناسبی به تهدید تروریستی است نخ نما به نظر می رسد. همزمان، دفتر ریاست امنیت ملی نخستین برآوردهای رسمی تلفات در حمله‌های فراتر از جنگ های متعارف را در عراق، سوریه و افغانستان منتشر کرد. با وجود این‌که در اعلامیه ذکر نشد، حمله‌های طبقه بندی شده در لیبی، پاکستان، سومالی و یمن انجام شده و اکثریت بزرگی از موشک های به کار رفته از هواپیماهای بی سرنشین شلیک شده ولی در چند مورد نیز از جت های دارای خلبان یا موشک های کروز با شلیک از دریا استفاده شده است. گزارش: آمار قربانیان غیرنظامی عملیات پهپادهای آمریکا: ۶۴ تا ۱۱۶ نفر

اسرائیل مجوز خانه‌سازی‌های بیشتری را در اراضی اشغالی صادر کرد

اسرائیل نقاطی را در نوار غزه بمباران کرد

ایران

انتقال مظفر صالحی نیا، فعال کارگری، به قرنطینه زندان سنندج

پنج نفر در تبریز و اهر بازداشت شدند

محکومیت چهارده فعال مدنی به حبس و شلاق تعلیقی

پیامک «هشدار امنیتی» به صدها فعال سیاسی و روزنامه‌نگار ایران

اژه‌ای: در ارسال پیامک‌های هشداردهنده به روزنامه‌نگاران اشکالی نمی‌بینم

پشت پرده توقیف روزنامه قانون: جلاد این روزهای مطبوعات کیست؟

تعطیلی یک نمازخانه اهل سنت

جلوگیری از برگزاری نماز اهل سنت در نمازخانه پونک تهران

در چند مسجد اجازه برگزاری نماز عید فطر به اهل سنت داده نشد

در دادسرای شهرستان ساوه چهار اتهام به فعال کارگری جعفر عظیم‌زاده تفهیم شد

حمله موشکی به کمپ لیبرتی «بیش از ۴۰ زخمی» برجای گذاشت

خشونت پلیس در بازداشتگاه‌ جان یک جوان دیگر را گرفت

پرویز تناولی نقاش ممنوع‌الخروج شد

عاملان غیردولتی

عفو بین‌الملل: متحدان آمریکا در سوریه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند
رادیو زمانه ۵ جولای ۲۰۱۶ آدم‌ربایی، شکنجه و اعدام: عفو بین‌الملل افراط در خشونت گروه‌های شورشی سوریه را مستند کرده است. برخی از این گروه‌ها از سوی آمریکا حمایت می‌شوند. فیلیپ لوتر، مسئول بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل گفت در مناطق حلب و ادلب که تحت کنترل شورشیان قرار دارند «گروه‌های مسلح با مصونیت از مجازات، مرتکب جنایات جنگی و دیگر موارد نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی شده‌اند».

عراق شمار کشته‌شدگان حملات انتحاری بغداد به ۲۱۳ نفر رسید  عدالت

بنگلادش ۲۰ گروگان در حمله داعش به کافه‌ای کشته شدند

عربستان سه حمله انتحاری در یک روز

عدالت

بریتانیا

درخواست محاکمه تونی بلر با انتشار گزارش چیلکات
گاردین ۳ جولای ۲۰۱۶ چهره هایی از حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند در صدد اقدام حقوقی علیه نخست وزیر پیشین تونی بلر هستند.  شماری از نمایندگان پارلمان به سردمداری آلکس سالموند قصد دارند با انتشار گزارش چیلکات از قانونی بسیاری قدیمی برای استیضاح تونی بلر استفاده کنند. این قانون آخرین بار در سال ۱۸۰۶ مورد استفاده قرار گرفت. برای این کار، فقط یک نماینده پارلمان باید لایحه ای پیشنهاد و مدارک اثباتی را ارائه کند. در صورتی که نمایندگان پارلمان لایحه را تایید کنند، متهم برای محاکمه به کنترلگر پارلمان تحویل می‌شود. اکثریت ساده برای محکومیت کافی است و در تئوری بلر ممکن است زندانی بشود. اما نمایندگان پارلمان می‌گویند اقدام شان نمادین است و انتظار ندارند این اقدام به زندان منجر شود. سالموند گفت: «نقش بلر در جنگ عراق باید به ارزیابی قضایی یا سیاسی منجر شود. بلر تعجب کرد که کوربین او را جنایت‌کار جنگی می داند و مردم او را دوست ندارند. دلیل آن این است که ۱۷۹ بریتانیایی در جنگ کشته شده‌اند و ۱۵۰۰۰۰ تن در خود جنگ عراق. خاورمیانه در شعله آتش می سوزد. جهان با بحران اساسی تروریسم روبروست.»

گزارش چیلکات:‌ چهره های ارشد باید برای مسوؤلیت کیفری در جنایت‌های جنگ عراق پاسخ‌گو باشند
دیده بان حقوق بشر ۶ جولای ۲۰۱۶ تهیه گزارش سر جان چیلکات درباره‌ی درس های اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ هفت سال طول کشیده است. دیوید کامرون گفته است نباید این گزارش در مورد «تنبیه» سربازان بریتانیایی باشد بلکه مسؤولان ارشد را پاسخ‌گو کند. اما، پس از ۱۳ سال تحقیقات پرشمار و تحقیقات کیفری درباره‌ی جنایت‌های جنگی احتمالی پرسنل نظامی بریتانیا در جنگ عراق تاکنون نتایج چندانی در زمینه پاسخ‌گویی برای مسوؤلیت کیفری به دست نیامده است، به‌ویژه در مورد چهره های ارشد نظامی و سیاسی. اکنون که گزارش چیلکات منتشر شده، فراخوان های زیادی درباره‌ی محاکمه چهره های ارشد به‌خاطر «جنایت‌های جنگی» ـ از جمله در دادگاه بین‌المللی جزایی در لاهه ـ عنوان خواهد شد. اما دادگاه بین‌المللی جزایی در موقعیت این کار به‌خاطر تصمیم در مورد اشغال عراق نیست. این دادگاه هنوز از اختیار پیگرد به اتهام «تجاوز به سرزمین» مثل اشغال نظامی غیرقانونی یک کشور دیگر برخوردار نیست. اما این دادگاه که با کمک بریتانیا تشکیل شد، دارای اختیار پیگرد «جنایت‌های جنگی» طی درگیری یا اشغال است. دادستان این دادگاه رسیدگی مقدماتی در مورد اتهام‌های جنایت‌های جنگی علیه شهروندان بریتانیا را آغاز کرده است. دادستان بن سودا بررسی خواهد کرد که آیا شدت جنایت‌های جنگی ـ در صورت وجود مدارک ـ دخالت دادگاه را می طلبد و آیا مسؤولان بریتانیا مایل هستند یا می‌توانند جنایت‌های جنگی را به درستی مورد تحقیق و پیگرد قرار دهند یا خیر. اتهام‌های مربوط به‌ ارتکاب جنایت‌های جنگی به دست سربازان بریتانیا به سرعت پس از اشغال مطرح شد، ولی پس از بیش از یک دهه پیشرفتی درباره‌ی دانستن حقیقت این اتهام‌های نکرده ایم چه برسد به این که کسی محاکمه شود. دادگاه های بریتانیا دو تحقیق عمومی را درباره‌ی حوادث مشخص به دولت‌های بریتانیا بی میل تحمیل کرده‌اند.

واکنش عفو بین‌الملل به گزارش چیلکات درباره‌ی جنگ عراق
عفو بین‌الملل ۶ جولای ۲۰۱۶ در واکنش به انتشار گزارش تحقیق درباره‌ی عراق، دبیر کل عفو بین‌الملل گفت: «پیش از اشغال، این سازمان خواهان ارزیابی دقیق پیامدهای وخیم اقدام نظامی شد و در آستانه اشغال به رهبری آمریکا، ما خواهان احترام کامل به حقوق بین‌المللی حقوق بشر و  حقوق بین‌المللی بشردوستانه شدیم. در مواردی که مدارک قابل پذیرش کافی وجود دارد، مظنوان به مسوؤلیت کیفری ـ صرفنظر از درجه و موقعیت شان ـ باید عادلانه محاکمه‌ شوند و قربانیان و خانواده های آنها غرامت کامل دریافت کنند. بریتانیا باید با رسیدگی مقدماتی دادگاه بین‌المللی جزایی به اتهام‌های ارتکاب جنایت علیه شهروندان خود در عراق از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸، از جمله در مورد قتل، شکنجه، و بدرفتاری های دیگر، همکاری کامل کند.»

پذیرش شکایت در دادگاه آفریقا؛ فدراسیون راهنمای عملی منتشر کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۰ جون ۲۰۱۶ فدراسیون راهنمایی عملی برای حمایت از وکلا و مدافعان حقوق بشر در طرح شکایت در دادگاه حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا منتشر کرده است. در این راهنما اطلاعاتی در مورد رویه و قابل پذیرش بودن شکایت در مطرح شده است. این راهنما در چارچوب برنامه مشترک با ائتلاف طرفدار دادگاه آفریقا تدوین شده است. این راهنما مقررات و رویه قضایی دادگاه آفریقا را در باره پذیرش شکایت ها ارایه می‌کند. فدراسیون و سازمان‌های عضو آن دانش خود را در آفریقا و سراسر جهان در حمایت از قربانیان نقض حقوق بشر ددر فرایندهای قضایی ملی، منطقه ای و بین‌المللی در اختیار قرار داده اند.

فعالان با حمله‌های علیه دادگاه بین‌المللی جزایی مقابله می‌کنند
دیده بان حقوق بشر ۱ جولای ۲۰۱۶ در ویدیویی که امروز ۲۱ سازمان آفریقایی و بین‌المللی منتشر کردند، فعالانی از سراسر آقریقا سوءتعبیرها در مورد دادگاه بین‌المللی جزایی را توضیح دادند و بر ضرورت پشتیبانی دولت‌های آفریقایی از این دادگاه تاکید کردند. در ژانویه ۲۰۱۶، اتحادیه آفریقا به کمیته وزرای  خود ماموریت داد «راهبرد جامع» در مورد دادگاه بین‌المللی جزایی از جمله با در نظر گرفتن خروج کشورهای آفریقایی عضو از این دادگاه تدوین کند. کمیته در آپریل نشستی برگزار کرد و سه شرط را مورد توافق قرار داد که دادگاه بین‌المللی جزایی باید برآورده کند تا کشورهای آفریقایی از دادگاه خارج نشوند. از جمله این شرط ها خواست مصونیت از پیگرد در دادگاه بین‌المللی جزایی علیه سران شاغل دولت و مسؤولان ارشد دولتی است، اما این شرط با اصول اساسی دادگاه در تناقض است.

بریتانیا احضار وزیر امور خارجه سابق اسراییل به اتهام جنایات جنگی در غزه از سوی پلیس

ایتالیا افسر سابق سازمان سیا آمریکا به اتهام ربودن یک روحانی مسلمان محاکمه می‌شود

حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل/فلسطین قصه های واقعی، زندگی های واقعی ـ معنای محاصره غزه
دفتر امداد و کار سازمان ملل در فلسطین ۱۶ جون ۲۰۱۶ نوار غزه منطقه ای جنگ زده و فقر زده است که از ۹ سال پیش در فضایی به مساحت ۳۶۵ کیلومتر مربع در محاصره غیرقانونی شدید زمینی، هوایی و دریایی قرار دارد. این محاصره، به علاوه تکرار درگیری و خشونت مسلحانه، امروز دلایل اصلی بحران اجتماعی ـ اقتصادی و روانی در غزه است. محدودیت بر تحرک مردم و کالا جماعت غیرنظامی را به‌طورِ دسته جمعی تنبیه می‌کند، بر همه جوانب زندگی در غزه تاثیر می‌گذارد، اقتصادی محلی را تضعیف می‌کند و با نقض آشکار تعهدات قانونی اسراییل بر اساس حقوق بین‌المللی تهدیدی برای بهره‌گیری از حقوق بشر است. به علاوه، پس از این که دولت‌مردان مصر در جون ۲۰۱۳ محدودیت هایی را برقرار کردند، گذرگاه رفح بین غزه و مصر نیز به جز چند روز در سال بسته است. معنای زندگی در محاصره چیست؟ در جون ۲۰۱۶، قصه های جهاد، امجد، هوام و سلوا و تقلای روزمره آنها را برای امرار معاش منتشر کرد. جهاد باید در میان آوارهای جنگ ویرانگر ۲۰۱۴ دنبال تکه های فولاد و سنگ بگردد و آنها را در بازار بفروشد. امجد که ماهیگیر است اغلب از دریای غزه با دست خالی نزد خانواده برمی گردد زیرا محدودیت های شدید مانع کار و کاهش شدید صید می‌شود. هوام و پسر بیمارش در انتظار دریافت اجازه از اسراییل برای خروج از غزه و دست یافتن به مراقبت پزشکی مستاصل شده‌اند. و برای سلوا و خانواده اش آب لوله کشی رویایی دست نیافتنی است. خلاصه نتایج ۹ سال محاصره را در این داده‌نمایی ببینید.

مصر جهان نباید در سکوت شاهد سرکوب رسانه‌ها و جامعه‌ی مدنی باشد
عفو بین‌الملل ۱ جولای ۲۰۱۶ روز شنبه، سه روزنامه‌نگار ارشد در مصر مورد محاکمه قرار می‌گیرند. وضع رسانه‌های مستقل و جامعه‌ی مدنی هرگز تا این حد در خطر نبوده است. اما اعتبار جامعه‌ی بین‌المللی در خطر است. رئیس سندیکای مطبوعات و دو تن از اعضای هیات مدیره آن در دادگاهی محاکمه می‌شوند که تاکنون هزاران منتقد دولت و مخالف سیاسی را زندانی کرده است. این سه به «پناه دادن به مظنونان» و «نشر اکاذیب» متهم هستند. «جرم» واقعی آنها؟ دفاع از آزادی بیان. در دو ماه گذشته، سندیکای مطبوعات در کانون مبارزه برای آزادی های اساسی در مصر قرار داشته است. نیروهای امنیتی در واکنش به اعتراضی در بیرون سندیکا در ماه آپریل، دست کم ۱۳۰۰ تن را در سراسر کشور دستگیر کردند. روز ۱ مه، نیروهای مسلح امنیتی برای نخستین بار در تاریخ ۷۵ ساله سندیکا به آن حمله و دو روزنامه‌نگار را به‌خاطر «تحریک به اعتراض» دستگیر کردند. پس از اعتراض سندیکا، دادستانی سه تن از روزنامه‌نگاران ارشد آن را احضار و به دادگاه ارجاع کرد.

لغو اعدام در جهان؛ مثبت اما با شتاب کم

ایران روزنامه‌نگاران: آفرین چیت‌ساز با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد، احسان مازندرانی و سامان صفرزایی به مرخصی رفتند

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

جامعه‌ی مدنی در آمریکای لاتین مخالف شراکت بین دو طرف اقیانوس اطلس است
اینترپرس سرویس نیوز ۲۰ جون ۲۰۱۶ سازمان‌های جامعه‌ی مدنی از شیلی، مکزیک و پرو بر پارلمان های خود و کشورهای دیگر فشار وارد می آورند تا قرارداد شراکت بین دو طرف اقیانوس اطلس (TPP) را تصویب نکنند. این قرارداد تجارت آزاد که در ۴ فوریه در نیوزیلند امضا شد در فرایندی به رهبری مالزی در انتظار تصویب در ۱۲ کشور است. شیلی، مکزیک و پرو ۳ شریک آن در آمریکای لاتین هستند. گروه‌های جامعه‌ی مدنی در پرو ائتلاف «حقوق ما قابل مذاکره نیست» را تشکیل داده‌اند تا بخش های اشکال دار توافق را رد کنند. فعالان در آمریکای لاتین همچنین از خواست آمریکا ناراضی هستند که می خواهد کشورهای طرف قرارداد در فرایندی خارج از پارلمان یا موازی آن، قوانین و مقررات خود را با TPP هماهنگ کنند. به علاوه، آنها معترضند که چرا اختیار تأیید اجرای قرارداد به واشنگتن محول شده است. TPP با گسترش توافقی به امضای برونئی، شیلی، نیوزیلند و سنگاپور در ۲۰۰۶ سپس استرالیا، کانادا، ژاپن، مالزی، مکزیک، پرو، ایالات متحد آمریکا و ویتنام را در بر گرفت.

خطرناکتر، ناروشنتر، قویتر: اعضای پارلمان اروپا باید فرانتکس تازه را رد کنند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۶ جولای ۲۰۱۶ پارلمان اروپا امروز در نشست عمومی خود به جای فرانتکس نهاد تازه ای  با نگهبانان مرزی و دریایی قرار می‌دهد. این نهاد تازه در حقیقت شکل تقویت شده فرانتکس با قدرت بیشتر ولی استقلال کمتر بر فعالیت ها و نقض حقوق بشر طی فعالیت هاست. بعید است که پارلمان اروپا متنی را تصویب کند که به غلط مهاجرت را تهدیدی برای امنیت می داند و فقط به کنترل مرزها و جلوگیری از عبور از مرز توجه دارد. این طرح به فوریت وضعیت انسانی در مرزهای بیرونی اتحادیه‌ی اروپا و به دغدغه های اساسی مربوط به حقوق بشر توجه ندارد.

طرح اروپا خارجیان را در لیبی به خطر می اندازد
دیده بان حقوق بشر ۶ جولای ۲۰۱۶ کوشش های اتحادیه‌ی اروپا برای کاهش مهاجرت از لیبی پناه جویان و مهاجران را محکوم به نقض خشونت بار حقوقشان به دست مسؤولان دولتی، شبه نظامیان و گروه‌های جنایتکار در لیبی می‌کند. موارد نقض که به‌تازگی ثبت شده شامل شکنجه، تجاوز و قتل در بازداشتگاه های مخروبه است که گارد ساحلی لیبی مهاجرانی را که در دریا گرفته در آنها نگه می دارد.

پاکستان تهدید علیه پناهندگان افغان
دیده بان حقوق بشر ۱ جولای ۲۰۱۶ دولت پاکستان باید با تمدید اقامت قانونی پناه‌جویان افغان دست کم تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ از نقض حقوق بشر علیه آنها بکاهد. دولت روز ۲۹ جون ۲۰۱۶ اقامت پناه‌جویان ثبت شده افغان را شش ماه و تا آخر ۲۰۱۶ تمدید کرد. نامطمئنی در مورد اقامت پناه‌جویان افغان در پاکستان آزار پلیس، تهدید و باجگیری علیه آنها را به‌ویژه پس از حمله طالبان پاکستانی به مدرسه پیشاور در دسامبر ۲۰۱۴ افزایش داده است.

ایران شاخص «رنج بشری» ۹۰ درصد است

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

بریتانیا درباره‌ی گزارش تحقیق چیلکات درباره‌ی اشغال عراق
دیده بان اشتباهات بشر ۲۷ جون ۲۰۱۶ مِیرید ماگیر گیرنده نوبل صلح ـ گزارش چیلکات پس از چند سال روز ۶ جولای ۲۰۱۶ منتشر می‌شود. قصه آن چه بریتانیا و متحدان غربی بر سر مردم عراق آوردند تکان دهنده و به شدت آزاردهنده است. دو جنگ، برقراری تحریم های اقتصادی که منجر به مرگ تدریجی هزاران تن شد در حقیقت جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت بود که کلیه تعهدات بین‌المللی را بدون توجه به زندگی انسان ها یا حقوق مردم عراق نقض کرد. بریتانیا و ایالات متحد آمریکا یک جانبه اصل چندجانبگی را نقض کردند. نیروهای بریتانیا و آمریکا در ناتو بر اساس این دروغ که عراق دارای سلاح های کشتار جمعی است و برای آمریکا تهدید به شمار می‌رود، این کشور را اشغال کردند. دغدغه سیاست خارجی دولت‌های بریتانیا و ایالات متحد آمریکا تغییر رژیم، و نفت عراق بود و روش به کار رفته تحریم های نسل کش، جنگ و اشغال بود. بریتانیا و ایالات متحد آمریکا با بمباران غیرنظامیان غیرمسلح نمی خواستند دمکراسی و حقوق بشر را در عراق برقرار کنند بلکه هدف شان تغییر رژیم، نفت، قدرت امپراتوری، اسلحه و ویرانی کامل زیرساخت ها و به اطاعت کشاندن زنان و کودکان عراقی از طریق گرسنگی دادن به آنها بود.

جنگ تجاوزکارانه
دمکراسی باز ۵ جولای ۲۰۱۶ در «گزارش چیلکات خیر» (نشر سرِ زئوس)، پیتر اُبورن به روشنی فرسایش اعتماد بین دولت بریتانیا و مردم را در اثر جنگ عراق نشان می‌دهد که به صدها هزار تلفات و بی ثباتی فاجعه بار در سراسر منطقه انجامید. به هر شکلی که موضوع را نگاه کنیم، جنگ عراق تا این تاریخ جنایت قرن است. تنها پرسش در مورد ماهیت تهاجم است: آیا غفلت مجرمانه بود یا بدتر از آن؟ کتاب «گزارش چیلکات خیر» در ۱۷۹ صفحه در آستانه انتشار گزارش چیلکات درباره‌ی مداخله بریتانیا در جنگ، «متهم می‌کنم» موجزی علیه تونی بلر و دسیسه های ریاکارانه او پیش از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ است. بلر در نوامبر ۲۰۰۰ به پارلمان گفت تحریم ها ظرف ۱۰ سال پیش از آن صدام حسین را مهار کرده‌اند. در سال ۲۰۰۲ موضع او از مهار به تغییر رژیم عوض شد. ریاست جمهوری بوش و فضای جنگ طلبانه پس از حمله‌های ۱۱ سپتامبر همه چیز را تغییر داده بود. «تغییر رژیم» به تنهایی دلیل قانونی برای اشغال کشور دیگری نیست. بلر می دانست که هر اقدام نظامی را باید با سرپیچی صدام از قطعنامه‌های سازمان ملل مرتبط کند….

ناتو اروپا را تهدید به نابودی می‌کند
دیده بان اشتباهات بشر ۱۸ جون ۲۰۱۶ ناتو بناست به اصطلاح اتحادی دفاعی به قصد «محافظت از اروپا در مقابل تجاوز» باشد. اما امروز به ابزار تجاوز ایالات متحد آمریکا تبدیل شده است. اکنون تهدید ناتو برای داخل کردن اروپا در جنگ سراسر ویرانگر هسته ای با روسیه مطرح است. در سال های اخیر، مشارکت در ناتو کشورهای اروپایی را در تلاش های آمریکا برای کسب برتری جهانی از طریق نیروی نظامی همدست کرده است و این موضوع ناقض حقوق بین‌المللی و به‌ویژه منشور سازمان ملل و اصول نورنبرگ است. معاون پیشین دبیر کل سازمان ملل هانس کریستف فون اسپونک نظر خود را درباره‌ی نقض منشور سازمان ملل و حقوق بین‌المللی به دست ناتو به این ترتیب بیان کرد: «در پیمان آتلانتیک شمالی در سال ۱۹۴۹، منشور سازمان ملل به‌عنوان چارچوب قانونی الزام آور ناتو اعلام شد. با وجود این، انحصار سازمان ملل بر استفاده از زور به‌ویژه در چارچوب مشخص در ماده ۵۱ منشور بر اساس دکترین سال ۱۹۹۹ ناتو، دیگر پذیرفته نشد. اعضای ناتو حوزه منطقه ای ناتو را که تا آن زمان محدود به منطقه اروپا ـ آتلانتیک بود، به تمام جهان گسترش دادند.»

آمریکا: اسرائیل جلوی راه‌حل صلح در خاورمیانه را گرفته است

گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه: اسرائیل امید به برپایی کشوری فلسطینی‌ را از بین برده است

دفاع از حقوق بشر

بنگلادش حمله‌ی تروریستی در: دولت باید با عدالت و حاکمیت قانون واکنش نشان دهد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۴ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون حمله‌ی تروریستی روز اول ژوئیه در شهر داکا  را محکوم می‌کند. در این حمله به کافه‌ای در منطقه‌ی گلشنِ شهر داکا ۲۰ تن کشته شدند. فدراسیون با قربانیان، بازماندگان و خانواده‌های آنها و همه‌ی کسانی که در سراسر جهان دچار خشونت تروریستی شده‌اند، همبستگی صمیمانه‌ی خود را ابراز و تکرار می‌کند که دولت بنگلادش باید امنیت کلیه‌ی شهروندان خود و باشندگان بنگلادش را بر اساس حقوق بین‌المللی و حقوق بشر تضمین کند. دولت‌مردان باید راهبردهای مؤثری را برای مقابله با رشد خشونت مذهبی و ترویج احترام و عدم تبعیض تدوین کنند. دولت باید از حق استفاده صلح‌آمیز از آزادی بیان محافظت کند، دست از انکار حضور شبکه‌های جهانی تروریسم در بنگلادش بردارد و از به‌کارگیری «اقدام‌های امنیتی» افراطی و ناقض حقوق و موازین دادرسی قانونی پرهیز کند. به علاوه، دولت‌مردان باید به‌طورِ دقیق ستیزه‌جویی روبه‌رشد منسوب به افراطیون مذهبی را در این کشور و به‌ویژه آخرین حمله در روز اول ژوئیه را مورد تحقیق قرار دهند با این هدف که مرتکبان را از طریق فرایند بی‌طرف و شفاف قضایی به دست عدالت بسپارند.

محافظت از دگرباشان جنسی در مقابل خشونت و تبعیض: گام تاریخی سازمان ملل
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون امروز اعلام کرد: چند روز پس از حمله‌ی وحشتبار در اورلاندو که ۴۹ تن در کلوب همجنس‌گرایان جان خود را از دست دادند، شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای اساسی درباره‌ی گرایش جنسی و هویت جنسیتی (SOGI) گامی تاریخی در محافظت از حقوق دگرباشان جنسی (LGBTI) برداشت. افراد در سراسر جهان به علت گرایش جنسی و هویت جنسیتی در هر جنبه از زندگی روزانه قربانی خشونت و تبعیض هستند. انگ‌های اجتماعی در سراسر جهان آن‌چنان منفی است که میزان خودکشی بزرگسالان و کودکان به سطح به‌شدت نگران کننده ای رسیده است. بسیاری از دگرباشان جنسی از ترس غرض‌ورزى یا تعقیب و آزار مایل نیستند درباره‌ی ساده‌ترین جنبه‌های زندگی خود در اجتماع گفت‌وگو کنند.

کامبوج اخطار شورای حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۴ جولای ۲۰۱۶ در نشست سی و دوم شورای حقوق بشر، چند کشور نگرانی های خود را از کاهش فضای جامعه‌ی مدنی و رشد حمله‌ها به جامعه‌ی مدنی و مخالفان سیاسی ابراز کردند. محکومیت برای کامبوج در پی بازداشت کارکنان ارشد جامعه حقوق بشر و توسعه کامبوج و شماری از مخالفان ابراز شد.

نامه سرگشاده به رئیس شورای اروپا پیش از نشست با رهبران چین
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۶ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان‌های عضو آن از چین ـ کمپین بین‌المللی تبت و حقوق بشر چین ـ به همراه عفو بین‌الملل نامه ای را درباره‌ی هجدهمین نشست سران در پکن در تاریخ ۱۲ و ۱۳ جولای ۲۰۱۶ خطاب به رهبران اروپا نوشتند و از اتحادیه‌ی اروپا خواستند ملاحظات حقوق بشری را در کانون روابط به چین قرار دهد. این نشست در سالگرد سرکوب گسترده وکلای حقوق بشری در چین برگزار می‌شود. بنابراین، اتحادیه‌ی اروپا باید از دولت‌مردان چین بخواهد به آزار، حبس خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری های دیگر و زندانی کردن وکلای حقوق بشر دارای فعالیت صلح‌آمیز خاتمه دهند. اتحادیه‌ی اروپا باید بر اساس راهبرد تازه خود درباره‌ی چین مصوب ۲۲ جون ۲۰۱۶ به صراحت و رسما افزایش سرکوب و وخامت وضع حقوق بشر در چین را محکوم کند و خواهان رعایت حاکمیت قانون و حقوق بین‌المللی حقوق بشر شود.

تایلند آزادی شش تن از هفت فعال جنبش دمکراسی نوین
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۶ جولای ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که شش تن از هفت فعال جنبش دمکراسی نوین که از ۲۳ جون ۲۰۱۶ در زندان بودند آزاد شده‌اند. یک تن نیز به علت اتهام‌هایی در پرونده ای دیگر علیه ۱۱ فعال دمکراسی به مرکز پلیس منتقل شد. تا زمانی که اتهام‌ها لغو نشده، برنامه‌ی نظارت از دولت‌مردان تایلند می خواهد موازین قضایی علیه فعالان را در رعایت کامل حق محاکمه‌ی عادلانه بر اساس حقوق بین‌المللی ملاحظه کنند.

ترکیه آزادی و تداوم آزار قضایی شبنم کرور فینچانچی، آقای ارول اوندراوغلو و آقای احمد نسین
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۵ جولای ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که خانم شبنم کرور فینچانچی، رئیس بنیاد حقوق بشر ترکیه، آقای ارول اوندراوغلو، نماینده گزارشگران بدون مرز در ترکیه، و آقای احمد نسین، روزنامه‌نگار آزاد شده‌اند و در معرض آزار قضایی قرار دارند. دادگاه عالی کیفری روز ۳۰ جون ۲۰۱۶ حکم به آزادی موقت این سه تن داد، اما آنها به «تبلیغ به نفع تروریسم» متهم هستند و در ۸ نوامبر ۲۰۱۶ در دادگاه حاضر خواهند شد. این اتهام ناشی از شرکت این سه مدافع حقوق بشر در کارزار «سردبیر کشیک» در همبستگی با روزنامه ازگور گوندم است که در مه ۲۰۱۶ َآغاز شد.

آنگولا پیرو رای سازمان ملل اتهام‌های ۱۷ فعال طرفدار دمکراسی باید لغو شود
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۴ جولای ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (فدراسیون+سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) و گروه تحقیق نظارت بر حقوق بشر در آنگولا از رای دادگاه عالی در مورد آزادی موقت ۱۷ فعال حقوق بشر استقبال کردند. آنها در نشستی در یک کلوب کتاب شرکت کرده و یکی از کتاب های مورد بحث آنها درباره‌ی مقاومت مسالمت آمیز علیه رژیم های سرکوبگر بود. سازمان‌های امضاکننده همچنین از رای اخیر گروه تحقیق سازمان ملل در مورد حبس خودسرانه استقبال کردند که بازداشت آنها را خودسرانه تشخیص داده بود. شکایت به گروه تحقیق را فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، و دو گروه آنگولایی مطرح کرده بودند.

بحرین به آزار نبیل رجب ادامه می‌دهد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱ جولای ۲۰۱۶ دولت‌مردان بحرین از سال ۲۰۱۱ بی‌وقفه به آزار مدافع حقوق بشر نبیل رجب، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین و نایب دبیر کل فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، ادامه داده‌اند. آنها از هر بهانه‌ای برای ساکت کردن نبیل استفاده می‌کنند. آنها با طرح اتهام‌های ساختگی در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ او را به‌خاطر به‌اصطلاح «توهین به نهادهای دولتی و ارتش» در توییتر، به شش ماه زندان محکوم کردند. پیش از آن او از زندان آزاد شده بود ولی اجازه‌ی خروج از کشور نیافته بود.

آزار بیشتر نبیل در تاریخ ۱۳ ژوئن ۲۰۱۶ با دستگیری او در خانه اش آغاز شد و او هنوز در حبس موقت به سر می‌برد. اوضاع به شکل چشمگیری در تاریخ ۲۸ ژوئن تغییر کرد و نبیل به‌خاطر وخامت حالش در زندان در بیمارستان بستری شد. هیچ توجیهی برای آزار او وجود ندارد و این آزار باید فوری خاتمه یابد.

بحرین سازمان‌های غیردولتی خواهان آزاد ماندن فعال حقوق زنان و خاتمه آزار قضایی زنان مدافع حقوق بشر شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱ جولای ۲۰۱۶ در پی محکومیت زن مدافع حقوق بشر قادا جمشیر به یک سال زندان، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و فمینیستی از دولت بحرین خواستند به محکوم کردن زنان مدافع حقوق بشر به زندان در نقض آزادی بیان پایان دهد و به جای آن به تعهدات بین‌المللی برای توانمندسازی زنان بپردازد. زینب الخواجه نیز به‌خاطر پاره کردن عکس پادشاه در اکتبر ۲۰۱۵ به یک سال و با محکومیت های دیگر به مجموع سه سال زندان محکوم شد. با آزادی زودهنگام در اوایل جون، او کشور را ترک کرد تا بیشتر در زندان نماند. خواهر او مریم الخواجه، یکی از روسای مرکز حقوق بشر خلیج، نیز به اتهام‌های ساختگی «حمله» به یک پلیس زن در هنگام ورود به بحرین و بازداشت در سپتامبر ۲۰۱۴ به یک سال زندان محکوم شد.

بلاروس قطعنامه‌ی تازه سازمان ملل بر وضعیت تاسف بار حقوق بشر تاکید کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱ جولای ۲۰۱۶ شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای در باره وضعیت حقوق بشر در بلاروس توجه جامعه‌ی بین‌المللی را جلب کرد. این شورا با تمدید ماموریت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل بر ضرورت تداوم نظارت بر رفتار دولت بلاروس تاکید کرد.

آمریکا ارائه گزارش به کمیته‌ی ضد شکنجه سازمان ملل: فهرست موضوع های پیش از گزارش دهی
عفو بین‌الملل ۱ جولای ۲۰۱۶ در آستانه تصویب فهرست موضوع های پیش از گزارش دهی درباره‌ی ششمین گزارش ایالات متحد آمریکا بر اساس کنوانسیون ضد شکنجه و دیگر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز در نوامبرـ دسامبر ۲۰۱۶  عفو بین‌الملل اطلاعاتی را به کمیته ضد شکنجه ارایه می‌کند.

ایران

آغاز دهمین سال حبس کبودوند؛ فوری و بدون‌قیدوشرط او را آزاد کنید
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران ۳۰ جون ۲۰۱۶ ـ امروز آغاز دهمین سال حبس کبودوند است. محمد صدیق کبودوند، مدافع حقوق بشر و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری و مطبوعاتی، از تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۸۶ در زندان به سر می‌برد. او در محاکمه‌های به‌شدت ناعادلانه به دو حکم زندان (در مجموع ۱۰ سال و ۶ ماه) محکوم شده است. در این سالها نهادهای اطلاعاتی و امنیتی شدیدترین فشارها را برای درهم‌شکستن او وارد آورده‌اند، زیرا نمی‌خواهند جوانان از باورها و شیوه‌ی مبارزه‌ی متفاوت او بیاموزند و به مقاومت مدنی رو بیاورند. کبودوند در این ۹ سال مورد ضرب و جرح قرار گرفته و دنده و انگشتانش شکسته، دچار بیماری‌های مختلف شده، حتا سکته کرده ولی از رسیدگی پزشکی محروم بوده، ظرف ۹ سال فقط دو بار و چند روز مرخصی داشته، با اندوه ناشی از بیماری سخت فرزندِ دور از پدر در زندان به سر برده، بارها در اعتراض به رفتار خشن و تبعیض‌آلود زندانبانان و مسؤولان قضایی اعتصاب غذا کرده، با پرونده‌سازی‌های تازه روبرو بوده…  (برای شرح بیشتر به اینجا نگاه کنید) و باز هم از پافشاری بر حق خود و دفاع از حقوق بشر باز نایستاده است.

عبدالکریم لاهیجی: رئیس و مقامات بلند پایه قوه قضاییه از جمله فاسدترین اشخاص ۳۰ سال اخیر هستند

زنان

برزیل چرا زنان از دیلما روسف حمایت می‌کنند؟

عراق سرگذشت «میاده» زن کمونیستی که حامله بود و اعدام شد

زن می‌خواهد تحقیق کند، مرد می‌خواهد از احساسات بگوید

ایران

«کسانی که زنان را به ورزشگاه راه می‌دهند به جهنم می‌روند» ـ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی

زنان دلفان و میدان بیکاری

خشونت همین نزدیکی‌هاست

فرهنگ و اندیشه

عربستان سعودی گزارش آسوشیتدپرس از «سندی جدید» از «ارتباط برخی دیپلمات‌های سعودی با ۱۱ سپتامبر»

اعتراض ده ها استاد دانشگاه به خروج عربستان از فهرست عوامل کشتار کودکان یمن

ایران

«طبقه جدید» در جمهوری اسلامی

واکنش‌ها در جهان و ایران به درگذشت کیارستمی

با سینمای کیارستمی در جستجوی شعر زندگی

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، اینترپرس سرویس نیوز، بی بی سی فارسی، دمکراسی باز، دفتر امداد و کار سازمان ملل در فلسطین، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، گویا نیوز، نیویورک تایمز

پیوست‌ها: