افغانستان

disaster

در حمله به کاروان سربازان پولیس ۳۰  سرباز کشته و ۵۸ تن زخمی شده‌اند/منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

وزارت داخله: در حمله امروز به کاروان سربازان پولیس ۳۰  سرباز کشته و ۵۸ تن زخمی شده‌اند
۸ صبح ۱۰ سرطان ۱۳۹۵ وزارت امور داخله اعلام کرده که در حمله‌ی امروزی در کابل، سی تن از سربازان پولیس که از اکادمی پولیس میدان‌وردک که تازه فارغ شده بودند، کشته و ۵۸ تن دیگر زخمی شده‌اند. این وزارت در اعلامیه‌ای گفته که این سربازان ساعت یازدهونیم قبل از ظهر، امروز زمانی هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفتند که از مرکز تعلیمی میدان‌وردک به سمت کابل در حرکت بودند. اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور، حمله‌ی تروریستی امروز بالای کاروان فارغان مرکز آموزشی پولیس میدان وردک در شهر کابل را جنایت علیه بشریت دانسته، به وزارت امور داخله دستور داد تا در باره‌ی چگونگی تصمیم انتقال فارغان مرکز مذکور را بررسی کند، تا در صورت هرگونه سهل‌انگاری اقدام‌های تعقیبی صورت گیرد.

حملۀ انتحاری در جلال‌آباد دو غیرنظامی را کشت
صدای امریکا ۱۲ سرطان ۱۳۹۵ عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به صدای امریکا گفت که مهاجم انتحاری مواد انفجاری همراهش را در نزدیکی موتر حیات‌خان بزرگ قومی خود را منفجر ساخت. به گفتۀ وی در این حملۀ انتحاری، دو غیر نظامی کشته و دوازده تن دیگر زخمی شدند. هدف مهاجم ملک حیات‌خان بزرگ قومی بوده است که قبلاً بارها برضد گروه طالبان و داعش با الفاظ تند سخن زده است.

انفجار کنارجاده‌ای در قندهار جان سه کودک را گرفت
بی بی سی ۲۰ سرطان ۱۳۹۵ منابع امنیتی در ولایت قندهار در جنوب افغانستان گفته‌اند که در اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای، سه کودک کشته و شش غیرنظامی زخمی شده‌اند. ضیاء درانی، سخنگوی پلیس قندهار، به بی‌بی‌سی گفت که این انفجار شامگاه دیروز (۱۹ سرطان) در جاده بین منطقه ارغستان و شهرک مرزی اسپین بولدک رخ داد.به گفته آقای درانی، این انفجار زمانی روی داد که سه چرخه حامل این کودکان در راه ارغستان به اسپین بولدک با بمب کنار جاده‌ای برخورد کرد.

کشته شدن چهار عضو خانواده یک فرمانده مشهور جهادی در سرپل
افغانستان رو ۱۶ سرطان ۱۳۹۵ در نتیجه یک حمله انتحاری در منطقه تکزار ولسوالی سانچارک ۴ تن کشته شده و یک تن دیگر زخمی شده اند.  به گفته ظاهر وحدت والی سرپل این حمله زمانی صورت گرفته که حاجی عبدالرحیم از فرمانده مشهور جهادی مربوط حزب جمعیت اسلامی در سرپل با پسران و اقاربش پس از نماز عید برای دعا برسر قبرستانی در این منطقه رفته بودند که حمله کننده خود را در نزدیکی موترهای حامل حاجی رحیم رسانده و منفجر کرده است.

فیلدمن: طالبان به زندگی افراد ملکی اعتنا ندارند
صدای امریکا ۱۳ سرطان ۱۳۹۵ دن فیلدمن، نماینده ویژه سابق ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان میگوید طالبان به زندگی افراد ملکی بطور غیر قابل باور بی اعتنا استند. آقای فیلدمن می افزاید که به اساس گزارش ملل متحد، عامل بیشترین تلفات افراد ملکی طالبان بوده اند. فیلدمن در اشاره به ادامه همکاری با پاکستان می گوید که ایالات متحده با پاکستان در مبارزه علیه تروریزم در منطقه از نزدیک همکاری میکند و برای مصالحه طویل المدت در منطقه، پاکستان باید بخشی از راه حل به این معضله باشد.

وضع محدودیت‌ها بر اعتراضات مدنی
اطلاعات روز ۱۵ سرطان ۱۳۹۵ مسؤولان گارنیزیون کابل می‌گویند، از اعتراض‌های مدنی‌یی‌ که مورد پذیرش‌شان نباشد، جلوگیری می‌کنند. گل‌نبی احمدزی، فرمانده عمومی گارنیزیون کابل به سلام‌وطندار می‌گوید که راه‌پیمایان باید مسیر راه‌پیمایی‌شان را در توافق با گارنیزیون تنظیم کنند و همچنان عملی را در جریان را‌ه‌پیمایی مرتکب نشوند که حیثیت دولت را نزد جامعۀ جهانی زیر پرسش ببرد.

پاکستان دست‌کم هفت هزار پناهجوی افغان را بازداشت کرده است

اطلاعات روز ۱۲ سرطان ۱۳۹۵ مقام‌ها در قنسول‌گری افغانستان در شهر پشاور پاکستان گفته‌اند که در چند روز اخیر بیش از هفت هزار پناهجوی افغان در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان بازداشت شده‌اند. عبدالله وحید پویان، جنرال قنسول افغانستان در پشاور گفته است که آزار و اذیت پناهجویان افغان در پاکستان به آخرین حد خود رسیده است. آقای پویان همچنان گفته است که نزیک به ۱۰ هزار خانواده‌ی پناهجوی افغانستان تعهد سپرده که پس از عید سعید فطر به‌گونه‌ی داوطلبانه به افغانستان باز می‌گردند
تاخت‌وتاز بر مهاجران

زنان

افراد ناشناس به روی دو دختر دانش‌آموز در هرات اسید پاشیدند
بی بی سی ۱۳ سرطان ۱۳۹۵ افراد ناشناس موتورسکلیت سوار به روی دو دختر دانش‌آموز در ولایت هرات، در غرب افغاستان اسید پاشیده‌اند. عزیزالرحمان سروری، رئیس معارف هرات به بی‌بی‌س گفت: “متاسفانه زمانی که شاگردان ما از خانه به سوی مکتب می‌آمدند، در جاده لیسه مهری، دو شخص موتورسکلیت سوار به روی دخترها اسید پاشیدند.” آقای سروری همچنین گفت که وضعیت یکی از دختران “نگران کننده” است.

حامیان و فعالان

نهاد مدافع آزادی رسانه‌ها: کمک ناتو به حکومت افغانستان به حمایت از آزادی بیان مشروط شود
بی بی سی ۱۵ سرطان ۱۳۹۵ نی، که یک نهاد مدافع رسانه‌های آزاد افغانستان است، در آستانه برگزاری کنفرانس ورشو خواسته است تا کمک‌های ناتو به حکومت افغانستان به حمایت از آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات مشروط شود. صدیق‌الله توحیدی رئیس سازمان نی به خبرنگاران گفت که سران کشورهای عضو ناتو در این اجلاس که روز هشتم و نهم جولای در ورشو، پایتخت لهستان برگزار خواهد شد، باید کمک‌های خود به حکومت افغانستان را مشروط به شرط‌های خاصی کند.

دیده بان حقوق بشر: ناتو از افغان‌های ملکی بیشتر حمایت کند
رادیو آزادی ۱۶ سرطان ۱۳۹۵ دیده بان حقوق بشر از ناتو خواست تا از غیر نظامیان در جنگ افغانستان بیشتر حمایت کند. تلفات غیر نظامیان در شش سال اخیر جنگ در افغانستان افزایش داشته است. این سازمان در یک نامۀ سرگشاده به اجلاس سران ناتو در وارسا نوشته است که یک سوم بخش این تلفات را امسال اطفال تشکیل می‌دهد. اکثریت این تلفات از سوی شورشیان طالب و شبه نظامیان دیگر وارد شده اما در این نامه یاد آوری شده که نیروهای امنیتی افغانستان نیز به خصوص با استفاده از مکاتب چون قرارگاه‌های نظامی در عملیات مسئول یک بخش از این تلفات می‌باشند.

دیدبان شفافیت افغانستان: فساد در نهادهای امنیتی ‘خطر اصلی’ است
بی بی سی ۱۴ سرطان ۱۳۹۵ یک نهاد تحقیقاتی در افغانستان فساد در نهادهای امنیتی را خطر اصلی دانسته و نسبت به تاثیر آن بر کاهش کمک‌های جهانی به این نهادها ابراز نگرانی کرده است. مسئولان سازمان غیردولتی دیدبان شفافیت افغانستان در نشست خبری در کابل گفتند که هرچند دولت در سطوح بالایی نهادهای دولتی موفق به کاهش فساد شده، اما در سطوح پایین هنوز مشکلات زیادی وجود دارد.

تحصن‌کننده‌گان: جان شهروندان هیچ اهمیتی برای حکومت ندارد
سلام وطندار ۱۵ سرطان ۱۳۹۵ شماری از فعالان مدنی با برپایی خیمۀ تحصن در پارک شهر‌نو کابل، خواهان مجازات عاملان حملات تروریستی اخیر در کشور شدند. این فعالان مدنی می‌گویند که حکومت در تأمین امنیت جان شهروندان سهل‌انگار است. نزدیک به ۵ هفته پیش گروه طالبان ده‌ها غیرنظامی را در مسیر کندز ـ تخار ربودند و شمار زیادی از این افراد را تیرباران کردند. در تازه‌ترین مورد هم حملۀ انتحاری از سوی این گروه بر کاروان افسران پولیس در ساحۀ کمپنی، ۳۲ تن از این افسران را به کام مرگ فرستاد و ۵۸ تن دیگرشان را زخم کرد.

نظرسنجی تازه: عدالت انتقالی قربانی معامله‌های سیاسی نشود
سلام وطندار ۱۳ سرطان ۱۳۹۵ یافته‌های نظرسنجی تازۀ یک نهاد مدنی زیر نام صلاح نشان می‌دهد که بیشتر گفت‌وگوکننده‌گان خواستار غیرسیاسی‌شدن عدالت انتقالی هستند. مسؤولان این نهاد می‌گویند، در این نظرسنجی با بیش از ۱۰۰۰ فعال مدنی در گوشه‌وکنار کشور گفت‌وگو شده است. صلاح‌الدین درویش، به نماینده‌گی از مجتمع صلاح امروز (یک‌شنبه) در یک نشست خبری در کابل گفت که بیشتر گفت‌وگوکننده‌گان خواستار بررسی جرایم سیاستگران بدون درنظرداشت وضعیت سیاسی شده اند.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

هزاران کارگر خارجی در افغانستان به‌صورت غیرقانونی کار می‌کنند
اطلاعات روز ۸ سرطان ۱۳۹۵ کمیته‌ی مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری بنابر درخواست مکتوب رسمی (مکتوب شماره ۱۲۴۲ مورخ ۱۷ سرطان ۱۳۹۴) وزیر کار، «پروسه‌ی صدور جواز کار به اتباع خارجی» را بررسی نموده و می‌گوید هزاران کارگر خارجی در ادارات مختلف دولتی و غیردولتی در کشور غیرقانونی کار می‌کنند. به‌باور این کمیته، اتباع خارجی در حالی بدون مجوز در افغانستان کار می‌کنند که هزاران کارگر واجد شرایط در کشور بیکار بوده و از این دَرک دولت افغانستان سالانه میلیون‌ها افغانی از مدرک عدم صدور جواز کار متضرر می‌شود.

قرارداد تاسیس ۶ کارخانه صنعتی با ارزش ۳۵۰ میلیون دلار در کابل امضا شد
بی بی سی ۱۴ سرطان ۱۳۹۵ قرارداد تاسیس ۶ کارخانه صنعتی با ارزش سرمایه‌گذاری مجموعی ۳۵۰ میلیون دلار آمریکایی امروز در کابل میان دولت افغانستان و شرکت بین‌المللی ‘الکوزی گروپ’ امضا شد. بر اساس خبرنامه منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان، این قرارداد در ارگ و در حضور اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به امضا رسیده است.

کاسا هزار در انتظار برق نیروگاه راغون
افغانستان رو ۱۷ سرطان ۱۳۹۵ با گذشت دو ماه از آغاز بکار پروژه کاسا هزار، برخی تحلیل‌ها از امکان عدم اجرایی شدن آن با توجه به مشکل برق رسانی نیروگاه راغون و ناتمام ماندن پروژه در تاجیکستان حکایت می‌کند.  این در حالی است که تاجیکستان تاکنون با چندین شرکت بزرگ وارد مذاکراتی شده است.

افزایش نزدیک به ۴۰ درصدی صادرات از بلخ به کشور های خارجی
افغانستان رو ۱۵ سرطان ۱۳۹۵ محمد حسن انصاری مسول صادرات و انکشاف اتاق تجارت بلخ می گوید میزان صادرات اقلام تجارتی از این ولایت در سه ماه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۳۷ درصد افزایش را نشان می دهد. انصاری می گوید قالین، پوست، میوه خشک، دانه های طبیعی و کنجد از جمله اقلام صادراتی است که از سوی بازرگانان به کشور های آسیای میانه و امریکا در سه ماه گذشته به ارزش نزدیک به ۵۹ میلیون دالر صادر شده است.

انتخابات
فرمان تقنینی رییس جمهور در گرو کمیسیون مختلط، خواست ها بر انتخاب دقیق اعضاء

طلوع نیوز ۲۹ سرطان ۱۳۹۵ فرهاد سخی، معاون اول مجلس سنای افغانستان با ابراز این مطلب می گوید که پنج تن از اعضای کمیسیون مختلط از سوی مجلس سنا و بقیه اعضاء از سوی مجلس نماینده گان برگزیده خواهند شد. آقای سخی می افزاید:”کمیسیون مربوطه سر شان کار کرده تا یکی دو روز دیگه اعضای این کمیسیون از سوی مشران جرگه تعیین می شوند و به ولسی جرگه روان می شوند و لسی جرگه در

این مورد تصمیم خودش را اتخاذ کند و نماینده گان خودش را معرفی کند تا در این کمیسیون روی آن تصمیم گرفته شود.”

نسل سوم:محیط زیست، توسعه…

پروژۀ جدید مدیریت همه جانبه منابع آب افغانستان آغاز می‌شود
رادیو آزادی ۱۳ سرطان ۱۳۹۵ وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید، پروژه جدید مدیریت همه جانبه منابع آب افغانستان به زودی آغاز می‌شود. این وزارت می‎گوید، پروژه جدید مدیریت همه جانبۀ منابع آب در چهار بخش مختلف کار خواهد کرد. تبادله نظریات عملی میان کدرهای متخصص افغانستان و کشورهای آسیای میانه، ارتقای ظرفیت‌ها، افزایش همکاری با کشورهای آسیای میانه، تبادله متخصصین و محصلین و استفاده از ظرفیت‌های دیگر بخش‌های مهم این پروژه است.
سیستم هشدار دهنده حوادث طبیعی در افغانستان نصب می‌شود

جنگ


۱۰ مقام بلند‌پایه پلیس افغانستان ‘تعلیق’ شده‌اند
بی  بی سی ۱۳ سرطان ۱۳۹۵ به گفته مقامات وزارت امور داخله افغانستان،۱۰ نفر از مقامهای بلند‌پایه پلیس این کشور از شغلهای خود معلق شده‌اند. صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله، در صفحه تویترش نوشته است که وظایف این افراد پس از اعلام نتیجه تحقیقات درباره حملات انتحاری روز پنجشنبه در غرب کابل، پایتخت، به حالت تعلیق در آمده است. پنجشنبه ۳۰ جون ، دو حمله کننده انتحاری نیروهای پلیس را که از مرکز آموزش پلیس در ولایت میدان‌وردک با ۵ اتوبوس عازم کابل بودند، در مسیر راه هدف حمله قرار دادند.

تلفات
کشته شدن ۱۶ داعشی در ننگرهار. دو فرمانده داعش در ننگرهار کشته شد. هفته‌ی مرگبار برای داعش در ننگرهار؛ ۲۲۵ جنگجوی داعش کشته شده‌اند

فرهنگ

عکاسی که ‘لبخند افغانستان’ را به تصویر کشید
بی بی سی ۲۰ سرطان ۱۳۹۵ لبخند بزن افغانستان”، پروژه‌ای از پرویز رحیمی، خبرنگار و عکاس جوان افغان در فرانکفورت آلمان است که میخواهد با عکس‌های مملو از احساس و عاطفه‌اش از مردم افغانستان همزمان با نشان دادن شرایط سخت زندگی در چهره افراد، لبخند آنها را نیز برجسته کند عکس‌های آقای رحیمی از عکس‌های سایر عکاسان متفاوت است؛ او نه تنها مصائب و مشقات مردم عادی را پنهان نمی‌کند بلکه لبخند آنها را با مهارت خاص برجسته می‌سازد، مثل آن که گنج را از دل خاک بیرون کشیده باشد.

راه اندازی آموزش زبان فارسی برای خارجی ها در کابل
بی بی سی ۲۰ سرطان ۱۳۹۵ انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، دوره های آموزش زبان فارسی را برای شهروندان خارجی مستقر در افغانستان، آغاز کرده است. مسوولان این انستیتوت می گویند که در این دوره ها، موضوعات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، در باره افغانستان، نیز به بحث گرفته خواهند شد.

آرمان‌شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت‌روزنامه‌های حقوق بشری آرمان‌شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی

هفت روز نامه حقوق بشر زنان

هفت روز نامه حقوق بشر ایران

هفت روز نامه تاجیکستان

منابع این هفته:بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، ۸ صبح، خبرگزاری بخدی، افغانستان رو، صدای امریکا، رادیو آزادی، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۵۳

پیوست‌ها: