زنان-690x259

20160504-Fearless-Collective-IMG_5928-TOB

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان دختری در شهر کابل به دلیل دریافت عیدی کم از سوی برادرش آتش زده شد
خبرگزاری بخدی ۱۲ جولای ۲۰۱۶ همزمان با تیزاب پاشی بانوی در شهر کابل، دختری در پایتخت کشور به دلیل دریافت عیدی از جانب نامزاد خود، به آتش کشیده شده است.برادر این دختر بعد از این که خواهر خود را به دلیل گرفتن پول کم از نامزادش لت و کوب می کند سپس بالای او تیل انداخته و او را آتش می زند. برادر این دختر بعد از این که خواهر خود را به دلیل گرفتن پول کم از نامزادش لت و کوب می کند سپس بالای او تیل انداخته و او را آتش می زند.یک دختری بنام اسم مستعار “حمیرا” به خبرگزاری بخدی گفت:‌ “یک روز یا دو روز به عید مانده بود که نامزادم در خانه ما آمد و برایم عیدی داد که این عیدی شرین ترین چیز در تمام زندگی برایم بود.”حمیرا می گوید که او از نامزاد خود عیدی گرفت و هنگام که یک روز از این مسله گذشت برادرش جویایی نامزاد او شد و خانم حمیرا می گوید که من به برادرم گفتم که نامزادم عیدی مرا داد.

افغانستان نفیسه: به صورتم تیزاب پاشید، فقط می‌خواهم بدانم چرا؟
سلام وطندار ۱۰ جولای ۲۰۱۶ نفیسه با شوهر و دو کودکش حوالی ساعت ۱۱ شب دوم عید زمانی که در جاده‌یی خلوت به سمت خانۀ‌شان در حرکت بودند، مردی به صورتش تیزاب می‌پاشد. این رویداد درست بیخ گوش وزارت داخله در نزدیکی شهرک آریا رخ داده است. نفیسه که حالا سیمای صورتش را از دست داده می‌گوید: «بزرگترین پرسش زنده‌گی‌ام این است که چه کسی این ناروا بر من روا داشت و دلیلش چه بود؟ بر حقش چه کرده بودم؟ .» افراد ناشناس به روی دو دختر دانش‌آموز در هرات اسید پاشیدند

 گزارش: آزار جنسی بیش از ۱۲۰۰ زن در شب سال نو در آلمان
دویچه وله ۱۱ جولای ۲۰۱۶ یافته های پولیس فدرال آلمان نشان می دهد که بیش از ۱۰۰۰ جرم جنسی در شب سال نو در سراسر آلمان صورت گرفته است. باور بر این است که بیش از ۲۰۰۰ مرد در این خلافکاری ها دست داشته باشند، اما تاکنون فقط ۱۲۰ تن شناسایی شده اند. رسانه های آلمانی گزارش داده اند که اداره جنایی فدرال آلمان پس از تحقیقاتش در مورد ۹۰۰ مورد شکایت از تعرض و آزارهای جنسی در شب سال نو در این کشور دریافته است که بیش از ۱۲۰۰ زن در آن شب مورد این تعرض ها و آزارها قرار گرفته اند.این رویداد تکان دهنده نه تنها در شهر کولن، بلکه در شهرهای هامبورگ، دوسلدورف، شتوتگارد و دیگر شهرهای آلمان رخ داده بود. شهر کولن به خاطر سطح بالای شکایت ها در محراق توجه قرار داشت.

روز جهانی نفوس و مادران فراموش شده
دویچه وله ۱۱ جولای ۲۰۱۶ نفوس جهان در حال افزایش است و اما بهای آن را بیش از همه دختران نوجوان می پردازند. در کشورهای رو به انکشاف از هر ۵ مادر یکی زیر هژده سال سن دارد. “دختران نوجوان فراموش شده” موضوع امسال در روز جهانی نفوس می باشد.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان فوزیه کوفی: دست از مبارزه بر نمی‌دارم!
افغانستان رو ۱۰ جولای ۲۰۱۶ یادداشت: فوزیه کوفی، در ولایت بدخشان در شمال‌شرق افغانستان متولد شده است. از سال‌ها پیش بدین‌سو در راستای تأمین و احقاق حقوق زنان مبارزه می‌کند. دو دوره است که به حیث نماینده مردم بدخشان در مجلس نماینده‌گان برگزیده می‌شود. او از سال‌ها بدین‌سو، ریاست کمیسیون امور زنان، حقوق بشر و جامعه مدنی مجلس افغانستان را به دست دارد.

برزیل چرا زنان برزیل از دیلما روسف حمایت می‌کنند؟
رادیو آزادی ۵ جولای ۲۰۱۶ زمانی که دیلما روسف، رییس جمهوری برزیل بر سر کار بود، فمینیست‌ها همه هوادارش نبودند. همواره بین‌ آنهایی که تلاش می‌کردند با او در دولت کار کنند تا سیاست‌های عمومی بهتری به کار گرفته شود و آنهایی که شیوه مدیریت او را رد می‌کردند، خط‌کشی آشکاری وجود داشت.

ایران خشونت همین نزدیکی‌هاست
اخبار روز ۲ جولای ۲۰۱۶ پله‌ها را دو تا یکی پایین می‌روم و بدون اینکه لحظه‌ای فکر کنم بعد از باز شدن در چه می‌خواهم بگویم، زنگ در را به صدا درمی‌آورم. بعد از اینکه با صدای آرام زنگ در باز نمی‌شود و صدای گریه و جیغ‌وداد بلندتر، دستم را دوباره و این بار با فشار بیشتری روی زنگ می‌گذارم. دختر کوچکِ خانه گریان و پریشان دررا باز می‌کند. می‌پرسم:مامان هست؟

کودکان

افغانستان یک معلم و پنج دانش آموز در ولایت خوست زخمی شدند
خبرگزاری افق ۱۱ جولای ۲۰۱۶ از اثر انفجار ماین در یک مکتب در ولایت خوست یک معلم و پنج متعلم زخمی شدند. بر بنیاد خبرنامه وزارت داخله، یک ماین در یکی از صنف‌های مکتبی در حوزه اول شهر خوست انفجار کرده و از اثر آن یک معلم و پنج متعلم زخمی شده اند.همچنان بخت نور بختیار رئیس معارف ولایت خوست نیز  این خبر را تایید کرده و گفته است: حوالی ساعت هشت و سی پیش از چاشت امروز زمانی‌که شاگرادن به مکتب می‌رفتند با ماین جاسازی شده در یکی از صنف‌های این مکتب برخورد کرده که پنج تن از آنها و یک معلم  در این حادثه، زخمی شده اند.

افغانستان انفجار کنارجاده‌ای در قندهار جان سه کودک را گرفت
بی بی سی ۲۰ سرطان ۱۳۹۵ منابع امنیتی در ولایت قندهار در جنوب افغانستان گفته‌اند که در اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای، سه کودک کشته و شش غیرنظامی زخمی شده‌اند. ضیاء درانی، سخنگوی پلیس قندهار، به بی‌بی‌سی گفت که این انفجار شامگاه دیروز (۱۹ سرطان) در جاده بین منطقه ارغستان و شهرک مرزی اسپین بولدک رخ داد.به گفته آقای درانی، این انفجار زمانی روی داد که سه چرخه حامل این کودکان در راه ارغستان به اسپین بولدک با بمب کنار جاده‌ای برخورد کرد.

ناخن جویدن ‘از خطر آلرژی کم می کند’
بی بی سی فارسی ۱۲ جولای ۲۰۱۶ مطالعه ای علمی حاکیست که کودکانی که انگشت شست خود را می مکند یا ناخن می جوند کمتر با خطر ابتلا به آلرژی روبرو هستند.نویسندگان این مقاله در نشریه پزشکی اطفال (Pediatrics) می گویند که این توضیح بر “فرضیه نظافت” استوار است که می گوید قرار گرفتن در معرض بعضی میکروب ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.به نظر می رسید که این دو عادت – ناخن جویدن و مکیدن انگشت شست – مانع بعضی آلرژی ها در میان هزار نفر در زلاندنو (نیوزیلند) شد که به طور متناوب در فاصله سنی پنج تا ۳۲ سالگی ارزیابی شده بودند.

سیاست

افغانستان زنان در جوزجان با اهداى گل از نیروهاى امنیتى اعلام حمایت کردند
خبرگزاری پژواک ۱۰ جولای ۲۰۱۶ برخى زنان در ولایت جوزجان، با اعلام حمایت از نیروهاى امنیتى و دفاعى کشور، با اهدای شاخه هاى گل از آنها تقدیر کردند

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

ایران پسک‌سفلی، روستایی که دختربچه‌هایش عروس می‌شوند
رادیو زمانه ۱۲ جولای ۲۰۱۶ گزارشی در روزنامه شهروند در ایران منتشر شده که بر اساس آن، اغلب دختربچه‌های یک روستا در آذربایجان شرقی مجبور به ازدواج با پسرانی ۱۰ سال بزرگ‌تر از خود می‌شوند.روستای پسک‌سفلی از توابع شهرستان خوی در استان آذربایجان‌غربی، با دو هزار و ٣۵٠ نفر (٧۵٠ خانوار) جمعیت، مدرسه راهنمایی دخترانه ندارد و نبودن امکان تحصیل یکی از دلایلی است که دختران این روستا در سن پایین به ازدواج ناخواسته تن می‌دهند و مدرسه را ترک می‌کنند.روزنامه شهروند نوشته است که ازدواج کودکان در این روستا باعث درگیر شدن خانواده‌ها با موضوعاتی مانند طلاق شده و میزان اختلافات خانوادگی و تنش اجتماعی بیشتر شده است.

زنان دلفان و میدان بیکاری
اخبار روز ۶ جولای ۲۰۱۶ ورود زنان به میدان شهر برای یافتن کار، حرکتی بی‌سابقه است که می‌توان تفسیرهای گوناگونی از آن به دست داد. مهم‌ترین اش این است که زنان دلفانی علی‌رغم تسلط سنت‌های مردسالار و ساختار طایفه‌ای و محدودیت‌های فرهنگی، توانسته‌اند بر تمام این موانع سنتی و فرهنگی غلبه کنند و شرافتمندانه و شجاعانه وارد میدان جامعه‌ای شوند که نیازهای آنها را جدی نمی‌گیرد.

فرهنگ و جامعه

افغانستان دختران پس از پسران، مشتریان اصلی فلم‌های پورن در پایتخت
سلام وطندار ۱۱ جولای ۲۰۱۶ تقریباً یک‌سوم ازدحام در انترنت به دیدن فیلم‌های پورن اختصاص دارد و عمدتاً چنین سایت‌هایی پربیننده‌تر از دیگر سایت‌های انترنتی اند، اما در کشورهایی مانند افغانستان که محدودیت بر این سایت‌ها وضع است، جوانان دست‌به‌دامن کامپیوترکارانی می‌شوند که عموماً در کنار جاده‌ها آهنگ و ترانه در چپ‌ست‌ها انتقال می‌دهند و از این راه پول به دست می‌آورند.

شیکاگو دختر سیاهپوست ۱۵ ساله مرد آهنی می‌شود
بی بی سی ۷ جولای ۲۰۱۶ ماروِل کامیکس٬ ناشر آمریکایی داستان‌های مصور گفته است که یک دختر سیاهپوست ۱۵ ساله در نقش مرد آهنی ظاهر خواهد شد.در کتاب مصور جنگ داخلی ۲، تونی استارک بازنشسته شده و ریری ویلیامز جایگزین او می‌شود.این دختر ۱۵ ساله متولد شیکاگو و دانشجوی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا است.

ایران و دو چهره متفاوت از پوشش زنان
رادیو زمانه ۱۰ جولای ۲۰۱۶ ۱۹  تا ۲۵ تیرماه، شهرداری، بسیج، وزارت ارشاد و سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی، هفته‌ای به نام هفته جهانی حجاب و عفاف را برگزار می‌کنند. با وجود بسیج همگانی، پوشش زنان با آنچه از سوی این نهادها تبلیغ می‌شود تفاوت دارد.شهرداری تهران از برگزاری بیش از ۱۸۰ برنامه فرهنگی و آموزشی به مناسبت هفته عفاف و حجاب خبر داده است. مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران می‌گوید کوشش برای تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه به ارتقای سلامت اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده منجر خواهد شد.

کتاب، گزارش، تحقیق

سرگذشت «میاده» زن کمونیستی که حامله بود و اعدام شد
اخبار روز ۵ جولای ۲۰۱۶  نوبت «میاده» رسید، به روی سکوی اعدام بردنش، میاده گفت برای آخرین بار التماس می‌کنم کمی صبر کنید “کیسه آبم” پاره شده، بگذارید بچه ام زنده بماند. آنها بی رحمانه مشغول اجرای مراسم اعدام بودند. درد زایمان میاده شروع شده بود .کارنامه و عملکرد هر کدام از رژیمهای ضد مردمی و دیکتاتوری در سراسر جهان و بویژه در منطقه ما آکنده از کشتار، داغ و درفش و سرکوب مدوام در قبال مردم جویای آزادی و زندگی انسانی است. اینها تاریخی سراسر خون‌آلود و ننگین از خود برجای گذاشته اند. همیشه هم برگهای از این اوراق سبعیت و وحشیگری از فردای به زیر کشیده شدنشان از تخت دیکتاتوری به دست مردم تشنه آزادی و جان به لب رسیده آشکار گشته است.

اینترسکشنالیتی (نظریه تلاقی) و ماتریس سلطه
بیدارزنی ۱۲ جولای ۲۰۱۶ بیشتر شهرت کالینز[۱] به خاطر نظریه‌هایی است که درباره اینترسکشنالیتی و ماتریس سلطه دارد. اینترسکشنالیتی، راهی ویژه برای فهمیدن جایگاه اجتماعی در شرایط سیستم‌های ستم متقاطع و چندجانبه است. اینترسکشنالیتی، علی‌الخصوص، تحلیلی است که ادعا می‌کند، سیستم‌های تبعیض نژادی، طبقات اجتماعی، جنسیتی، تمایلات جنسی، اقلیتی، ملیتی و سِنی از ویژگی‌های ساختار دوسویه سازمان‌های اجتماعی است که تجربیات زنان سیاه‌پوست را شکل می‌دهد و در واقع زنان سیاه‌پوست آن را به وجود آورده‌اند(کالینز، ۲۰۰۰، ص ۲۹۹).

«مادر قلم» از آرزوهایش می‌گوید
سلام وطندار ۸ جولای ۲۰۱۶ بی‌بی حمیرا نوابی، زنی ۴۸ ساله از ۳۵ سال بدین‌سو، زمانی که دانش‌آموز صنف نهم مکتب بود، قلم جمع‌آوری کرده و اکنون کلکسیونی از قلم ساخته است. او به سلام‌وطندار می‌گوید، در اشکال مختلف مانند وسایل جنگی، مواد خوراکه، وسایل خانه، میوه‌ها، ساعت، نوشابه، کمره، فلش و دوربین قلم دارد و ازاین‌رو به خود لقب «مادر قلم» داده‌است

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: بی بی سی فارسی،دویجه وله، سلام وطندار، خبرگزاری بخدی، افغانستان رو، رادیوآزادی، اخبار روز، خبرگزاری افق، خبرگزاری پژواک، رادیو زمانه، رادیو زمانه، بیدار زنی .

پیوست‌ها: