افغانستان

کودکان

معادن لاجورد دومین منبع عایداتی طالبان است/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

گاسمن: افغانستان در مراقبت از هزاران طفل ناکام مانده‌است
رادیو آزادی ۲۴ سرطان ۱۳۹۵ اداره بین المللی دیده بان حقوق بشر می گوید افغانستان نتوانسته است از هزاران طفلی که تحت شرایط ناگوار کار می کنند محافظت نماید. در گزارش این سازمان بین المللی که امروز صبح اجازه نشر آن صادر شد، وضعیت اطفال در افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است. سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر هیومن رایتس واچ می‌گوید در افغانستان میلیون‌ها طفل به انجام کارهای شاقه مجبور اند که یک بخش آنها کارهای خطرناک را پیش می‌برند. این سازمان در گزارش اخیر خود که ۳۱ صفحه دارد می‌نویسد کمتر از نصف تعداد اطفال کارگر به مکتب می‌روند و آنها در شرایطی کار می‌کنند که خطر زخمی شدن و حتی مرگ برایشان وجود دارد.

یک عضو شورای ولایتی تخار ۳ عضو یک خانواده را زخمی ساخت
سلام وطندار ۲۲ سرطان ۱۳۹۵ لطیفه سعیدی یکی از اعضای شورای ولایتی تخار با تفنگدارانش به خانۀ یک تن از باشنده‌گان تخار یورش برده و سه عضو این خانواده را با ضرب چاقو زخمی کرده است.  شیخ عبدالحمید پدر این خانواده در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار با بیان این مطلب می‌گوید، خانم سعیدی اوایل دیشب با افراد مسلحش وارد خانه‌اش شدند و وی راهمراه با زن و یک دخترش زخمی ساختند. به گفتۀی عبدالحمید، این عضو شورای ولایتی همچنان یک بیکی حاوی اسناد و مدارک و پول را نیز از منزل وی ربوده است.

بازداشت شهروندان افغان توسط مرزبانان ازبکستان
۸ صبح ۲۲ سرطان ۱۳۹۵ شماری از باشندگان ولسوالی‌های شورتپه و کلدار ولایت بلخ در نزدیکی دریای آمو مدعی‌اند که مرزبانان ازبکستان تعدادی از شهروندان افغانستان را بازداشت کرده‌اند. ملا عبدالرحیم باشنده ولسوالی کلدار به رادیو آزادی گفته است که چند تن از شهروندان افغان نزدیک به یک سال قبل توسط مرزبانان ازبکستان بازداشت شده‌اند، و هنوز سرنوشت‌شان معلوم نیست. این باشنده ولسوالی کلدار افزوده که بیشتر بازداشت‌شدگان ماهی‌گیران و چوپانان افغان بوده‌اند.

حکم مرگ برای نقاشانی که تصویر غنی و مودی را کشیده بودند
سلام وطندار ۲۰ سرطان ۱۳۹۵ هنرمندانی که چهره‌های رییس جمهور غنی و نخست‌وزیر هند را نقاشی کرده بودند، از سوی طالبان تهدید به مرگ شدند.  نثاراحمد رحیمی و رفیع‌احمد رحیمی دو برادر نقاش از ولسوالی چشت هرات هستند که چندی پیش به مناسبت گشایش بند سلما، تصویری از رییس جمهور غنی و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نقاشی کرده بودند. این دو برادر نقاش می‌خواستند در جریان دیدار دو رهبر از ولسوالی چشت و گشایش بند سلما، این تصاویر را به آنان هدیه کنند، اما سفر رییس جمهور غنی و نخست‌وزیر هند به دلیل تهدیدهای امنیتی لغو شد و تصاویر نزد دو برادر هنرمند باقی ماند.

در انفجار در داخل یک صنف درسی پنج دانش‌آموز زخمی شدند
۸ صبح ۲۲ سرطان ۱۳۹۵ در نتیجه انفجار یک بمب جاسازی‌شده در داخل یک صنف درسی در مکتبی در ولایت خوست، پنج دانش‌آموز و یک آموزگار زخمی شده‌اند. وزارت امور داخله با اعلام این خبر می‌گوید که این انفجار صبح روز دوشنبه در یکی از مکاتب حوزه اول امنیتی شهر خوست رخ داده است. وزارت امور داخله می‌افزاید که تروریستان یک بمب را در داخل صنف درسی جاسازی کرده بودند. این وزارت در مورد عاملان این رویداد چیزی نگفته اما افزوده که این کار دشمنان آموزش و پرورش بوده است.

زنان

اعتراض به اسیدپاشی‌های اخیر بر روی زنان در کابل
اطلاعات روز ۲۲ سرطان ۱۳۹۵ شماری از جوانان امروز (سه‌شنبه، ۲۲ سرطان) با تجمع در شفاخانه‌ی استقلال در کابل که دو دختر و یک زن به دلیل اسیدپاشی به صورت‌شان در این شفاخانه بستری‌اند، نسبت به پدیده‌ی اسیدپاشی اعتراض کردند. در روزهای اخیر چندین زن قربانی پدیده‌ی خشن اسیدپاشی از سوی مردان شده و اکنون با صورت‌های سوخته در شفاخانه‌ی استقلال بستری‌اند. همچنان روز گذشته نیز یک دختر در کابل به دلیل این‌که از نامزدش عیدی کم دریافت کرده‌بود، از سوی برادرش آتش زده شده و اکنون در شفاخانه به سر می‌برد. همچنان یک دختر در ولایت غور به آتش کشیده شده است و اکنون تحت درمان قرار دارد.

دایکندی هیچ مرکز درمانی برای بانوان معتاد ندارد

سلام وطندار ۲۲ سرطان ۱۳۹۵ مسؤولان ریاست امور زنان دایکندی، با ابراز نگرانی از افزایش زنان معتاد در این ولایت می‌گویند که برای این همه بانوی معتاد حتا یک بستر درمانی وجود ندارد. برپایۀ آمارهای مسؤولان صحت عامۀ دایکندی، حدود ۵ درصد بانوان این ولایت به مواد مخدر معتاد اند. ذکیه رضایی، رییس امور زنان دایکندی، به سلام‌وطندار می‌گوید، بانوان معتاد در این ولایت در فقر و ناداری به سر می‌برند و هیچ‌گونه درآمدی ندارند و این موضوع نگرانی‌ها در مورد روآوردن این بانوان به تن‌فروشی را افزایش داده است.
در ولسوالی شیرزاد ننگرهار تنها دومعلم زن وجود دارد

در ولسوالی شیرزاد ننگرهار تنها دومعلم زن وجود دارد
کلید ۲۱ سرطان ۱۳۹۵ در ولسوالی شیرزاد ننگرهار تنها دو معلم زن  وجود دارد،و در حال حاضر شمار معملین مرد هم در این ولسوالی کاهش یافته است،معلم  معشوق  ولسوال شیرزاد می گوید:در تمامی این ولسوالی تنها  دو  معلم زن  وجود دارد ،که هردوی آنها در یک لیسه مصروف تدریس هستند،وی می افزاید که این معضل را با ریاست  معارف نیز شریک  کرده است اما  تا  کنون در این  بخش اقدامی صورت نگرفته است،معلم معشوق تاکید دارد که ولسوالی شیرزاد در حال حاضر با کمبود معلم مسلکی روبرو است و این  بزرگترین  چالش در برابر دانش اموزان در این ولسواالی پنداشته می شود.

نگرانی‌ها از آزار و اذیت جنسی دختران در دانشگاه‌ها
طلوع نیوز ۲۲ سرطان ۱۳۹۵ وزارت تحصیلات عالی، از آزار و اذیت جنسی دختران در دانشگاه‌ها، سخت نگران است. مسوولان این وزارت، می گویند که نبود مصئونیت و آزار و اذیت دختران در دانشگاه‌ها، سبب شده است تا شماری ازدختران، ترک دانشگاه بکنند. به تازه‌گی، وزارت تحصیلات عالی، راهکاری را برای منع تبعیض، آزار و اذیت جنسی درنهادهای تحصیلات عالی، در دست گرفته است.
نبود لیلیه ها؛ عمده ترین چالش فرا راه تحصیلات عالی دختران در کشور

استیضاح وزیر امور زنان افغانستان در مجلس رأی نیاورد
بی بی سی ۲۳ سرطان ۱۳۹۵ مجلس نمایندگان افغانستان وزیر امور زنان را به دلیل “سوء مدیریت و سوء استفاده از صلاحیت” استیضاح کرد، اما در نهایت مجلس رای به ابقای او داد. دلبر نظری در مجلس با پرسش‌های سخت نمایندگان مواجه شد. نمایندگان او را به “بی‌کفایتی” متهم کردند و یکی از نمایندگان گفت که مقام‌های ارشد وزارتخانه تحت امر وی، در حضورش با هم درگیری فیزیکی می‌کنند.

یک مرد همسر و دختر یک ساله‌اش را در ولایت هلمند به قتل رساند
کلید گروپ ۱۹ سرطان ۱۳۹۵ یک مرد همسر و دختر یک ساله‌اش را در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند با ضربات ساتول به قتل رساند. مقام های محلی در این ولایت می‌گویند: این رویداد شب گذشته صورت گرفته و عامل آن در حال حاضر فراری می‌باشد. عمر زواک، سخنگوی والی هلمند به خبرنگار کلید در محل رویداد می‌گوید: “تاکنون انگیزه این رویداد روشن نشده اما نیروهای پولیس در تلاش بازداشت عامل این رویداد اند.”

حامیان و فعالان


“۲۰۱۶ تا کنون خطرناک‌ترین سال برای خبرنگاران افغان است”
صدای آلمان ۲۲ سرطان ۱۳۹۵ یک گزارش جدید کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان سال ۲۰۱۶ را خطرناک ترین سال برای خبرنگاران افغان عنوان کرده است. این گزارش نوشته که ۱۰ خبرنگار و کارمند رسانه یی در شش ماه اول امسال کشته شده اند. این گزارش که روز دوشنبه نشر شد، ۵۴ مورد خشونت علیه خبرنگاران را در نیمه اول سال روان میلادی ثبت کرده که ۳۸ درصد افزایش را نسبت به همین دوره زمانی در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد.

راهپیمای باشندگان بدخشان در اعتراض به افزایش قتل های زنجیره ای

افغانستان رو ۲۲ سرطان ۱۳۹۵ صد ها تن از باشندگان ولسوالی تیشکان ولایت بدخشان در یک راه پیمایی از افزایش آزا و اذیت مردم از سوی افراد مسلح غیرمسوول، سرقت های مسلحانه و قتل های زنجیره یی اعتراض کردند. معترضان انتقاد می کنند که به تازگی یک بانوی بنام لیلا که هفت ماه باردار بوده از سوی فرد مسلح به گونه مرموز سرش بریده شده و قاتل به نام محب الله، آزادانه گشت و گذار دارد. عظیم الله شوهر لیلا، عبدالرووف پدر لیلا و مخدود برکت الله باشنده تیشکان از حکومت می خواهند که عاملان قتل های بی رحمان را به دادگاه بکشانند تا اعتماد مردم نسبت به حکومت اعاده شود.

جنبش روشنایی دوباره به تظاهرات خود آغاز می‌کند
صدای امریکا ۱۹ سرطان ۱۳۹۵ جنبش روشنایی در مظاهرۀ دیروزی خود به حکومت افغانستان دو هفته فرصت داد تا تصمیم کابینۀ این کشور مبنی بر تغییر مسیر برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنسان از بامیان به سالنگ را لغو کند. اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در گفتگو با صدای امریکا در واکنش به این مسأله گفت که هدف تأمین انرژی برق در بامیان است که کار این پروژه آغاز شده است؛ اما اگر جنبش روشنایی اهداف دیگری در سر دارد؛ باید آن را روشن سازد.

معرفی ۱۰۸ پولیس محلی به نهادهای عدلی و قضایی
سلام وطندار ۱۹ سرطان ۱۳۹۵ مقام‌های وزارت داخله می‌گویند که از یک سال به این‌سو اصلاحاتی در صفوف نیروهای امنیتی به میان آمده است که در نتیجۀ این تلاش‌ها، ۱۰۸ تن از نیروهای پولیس محلی به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده اند. علی‌شاه احمدزی، رییس عمومی پولیس محلی وزارت امور داخله در یک نشست خبری در کابل می‌گوید که این افراد از ولایت‌های کندز، بغلان، لغمان، فراه، کاپیسا، لوگر، ارزگان، پکتیا و کنر به اتهام نقض حقوق بشر و دیگر جرم‌های سبک‌وسنگین بازداشت شده اند.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

آذربایجان و افغانستان در تولید پنبه سرمایه‌گذاری می‌کنند
سلام وطندار ۱۹ سرطان ۱۳۹۵ رییس جمهور افغانستان در حاشیۀ نشست وارسا با الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان، خواستار همکاری‌های این کشور در بخش‌های کشاورزی و تولید پنبه شد. محمداشرف غنی در این دیدار گفت که سرمایه‌گذاری مشترک در بخش کشاورزی، زمینه را برای استفادۀ افغانستان از تجارب آذربایجان مهیا می‌کند. رییس جمهور در این نشست گفت که بیشتر ولایت‌های افغانستان و به‌ویژه هرات فضای مناسبی برای کشت پنبه دارند و افغانستان هم‌اکنون سالانه قادر به تولید ۲۵۰ هزار تن پنبه است.

دانش‌آموزان افغان بدون محدودیت در مکاتب ولایت خراسان ایران ثبت نام می‌شوند
یک ۲۴ سرطان ۱۳۹۵ سید جواد حسینی، مدیر کل آموزش و پرورش ولایت خراسان رضوی ایران گفته است که دانش‌آموزان خارجی بدون هیچ محدودیتی در مکاتب این ولایت ثبت نام خواهند شد. او تاکید کرده که شصت هزار تبعه‌ی خارجی در این ولایت زندگی می‌کنند و برای ثبت نام کودکان آنان در مکاتب محدودیتی نخواهد بود. آقای حسینی افزوده که سال گذشته دستکم پنج هزار تبعه‌ی خارجی با مشکل ثبت نام کودکان شان در مکاتب مواجه بودند؛ اما امسال این مشکل رفع شده است.

صدها پناهجو به شمول افغانان هنوزهم درحال رفتن به کشورهای اروپایی استند
طلوع نیوز ۲۲ سرطان ۱۳۹۵ بر بنیاد گزارش آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس، هم اکنون صدها تن از پناهجویان به شمول افغانها به صربستان رسیده‎اند. بر بنیاد این گزارش، این پناهجویان در مرز صربستان با هنگری بدون دستررسی به امکانات زنده‌گی از جمله دست شویی‌ها، شاورها به سرمی برند. مرتضا یکی از پناهجویان افغان می‌گوید که اکنون دریک مرکز در مرز صربستان با هنگری ۵۰۰ تن به سرمی برند و پس از وضع محدودیت‌های بیشتر از سوی حکومت هنگری آنان نمی‌توانند وارد این کشور شوند.

انتخابات
داکتر عبدالله: از امروز کار اصلاحات انتخاباتی آغاز می‌شود

۸ صبح ۲۲ سرطان ۱۳۹۵ داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور، می‌گوید که او با رییس جمهور توافق کرده تا کار جدی بالای اصلاحات انتخاباتی را از امروز آغاز کنند. آقای عبدالله که دیروز در جلسه شورای وزیران در مورد تعهدات دولت افغانستان در نشست وارسا صحبت می‌کرد، گفت: «از جمله تعهدات ما یکی هم اصلاحات انتخاباتی است که کار روی آن از فردا (سه‌شنبه) آغاز می‌شود. براساس برنامه‌ای که با رییس جمهور به نتیجه رسیده‌ایم، از فردا در این راستا کار جدی آغاز خواهد شد.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

نگرانی ها از بابت رشد نفوس در افغانستان
سلام وطندار ۲۱ سرطان ۱۳۹۵ ادارۀ احصائیه مرکزی افغانستان میگوید میزان رشد نفوس این کشور، اکنون %۲،۰۳ است و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، تا بیست سال آینده، نفوس افغانستان به بیش از ۴۳ میلیون نفر و تا پنجاه سال دیگر، به ۸۰ میلیون نفر خواهد رسید. حسیب الله موحد، معاون ادارۀ احصائیه مرکزی افغانستان، به روز دوشنبه که مصادف با روز جهانی نفوس بود، میزان رشد نفوس افغانستان را “سرسام آور” توصیف کرد و از این بابت اظهار نگرانی نمود. آقای موحد گفت که اگر قرار باشد رشد نفوس افغانستان در همین میزان ادامه پیدا کند، لازم می افتد که رشد اقتصادی کشور “بالاتر از شش فیصد باشد تا بتواند این رشد سرسام آور نفوس را تکافو کند”.

مشاهده گوزن باختری در شمال افغانستان
۸ صبح ۲۳ سرطان ۱۳۹۵ طرفداران محیط زیست از مشاهده دسته کوچکی از گوزن‌های باختری در افغانستان به وجد آمده‌اند. زلمای محب، دانشجوی رشته حفاظت محیط زیست در دانشگاه امهرست که تیمی از محافظان محیط زیست در افغانستان را رهبری می‌کند می‌گوید در سال‌های دهه هفتاد میلادی اطراف رود پنج در شمال، یک منطقه حفاظت شده برای گوزن‌های باختری شمرده می‌شد. اما جنگ‌های چهار دهه دیگر چیزی از مناطق محافظت شده این بخش باقی نگذاشته‌اند. زیستگاه گوزن‌های باختری در بیشه‌زارهای اطراف رودهای شمالی افغانستان در است.

گندم افغانستان، دروازه‌ی ۸۰۰ کارخانه‌ی تولید آرد پاکستان را بست
یک ۲۳ سرطان ۱۳۹۵ مسوولان اتاق تجارت و صنایع می‌گویند که بیلانس تجارت افغانستان و پاکستان ۵۰۰ میلیون دالر کاهش یافته است. خان جان‌الکوزی، معاون این اتاق گفته است، اوضاع سیاسی افغانستان و پاکستان بر اذهان عامه‌ تاثیر گذاشته و مارکت افغانستان تقاضای کالای پاکستانی را ندارد. او تاکید کرد در صورتی که مارکت در داخل تقاضا نکند، واردات کالای پاکستانی کاهش می‌یابد.

جنگ

جنرال رازق: پاکستان طالبان را به سلاح‌های سنگین تجهیز کرده است
اطلاعات روز ۲۰ سرطان ۱۳۹۵ جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس قندهار گفته است که اخیراً پاکستان در یک اقدام تازه گروه طالبان را به سلاح‌های سنگین، دوربین‌های شب‌بین و سلاح‎های اسنایپر مجهز کرده است. آقای رازق به رسانه‌ها گفته است که پاکستان نه تنها در روند صلح با افغانستان همکاری نمی‌کند، بلکه طالبان را بیشتر از پیش تجهیز کرده و به این گروه سلاح‌های سنگین و دوربین‌های مخصوص شب بین داده است تا در تابستان امسال با نیروهای امنیتی افغانستان بجنگند.
نگرانی شماری از نمایندگان مجلس از حضور داعش در ولایت‌های شرقی و شمال‌شرقی و تفاهم با طالبان در بدخشان

کندزیان: ۷۰ درصد اراضی این ولایت در کنترول طالبان است

رادیو آزادی ۲۳ سرطان ۱۳۹۵ باشنده‌گان ولایت کندز و اعضای شورای ولایتی این ولایت می‌گویند که یازده ماه از تصرف و سقوط این ولایت گذشت، اما در این مدت ساحات امنیتی زیر اداره دولت انکشاف نیافته‌است. آنان با تأکید بر اینکه هنوز‌ هم جغرافیای تحت حاکمیت حکومت انکشاف نیافته و در حدود ۷۰ درصد خاک این ولایت زیر ادارۀ هراس افگنان داخلی و خارجی قرار دارد می‌گویند، مردم از وضع کنونی کندز راضی نیستند و حکومت آنان را به باد فراموشی سپرده‌است.

تلفات
۱۰ در چند عملیات نزدیک به پنجاه شورشی کشته و زخمی شده اند. شورشی طالب در درگیری با نیروهای امنیتی در فراه کشته شدند. ۷ شورشی در عملیات نیروهای امنیتی در ولایت کندز کشته شدند. چهارده عضو داعش به شمول یک فرمانده‌شان کشته شدند. کشته شدن نزدیک به هفتاد دهشت‌افگن در عملیات‌های نظامی. ۱۸ طالب و داعشی در ولایت ننگرهار کشته و زخمی شدند. یک گروه نه نفری حملات انفجاری و ماین گذاری در قلات بازداشت شد. ۱۷ طالب در ننگرهار و غور در حملات هوایی و زمینی نیروهای نظامی کشته شدند. بیش از شانزده جنگجوی داعش در ننگرهار کشته و زخمی شدند.

فرهنگ

بازداشت دو قاچاقبر آثار باستانی با یک دستگاه زریاب ایرانی در بامیان
سلام وطندار ۲۲ سرطان ۱۳۹۵ دو عضو یک شبکۀ قاچاقچی آثار باستانی، با یک دستگاه پیشرفتۀ ساخت ایران که قابلیت کشف و ردیابی انواع مختلف آثار باستانی در زیر زمین را دارا است، از سوی نیروهای امنیت ملی بامیان بازداشت شدند. از نزد این دو نفر، یک قرارداد نیز به دست آمده است که در آن فهرست افراد دخیل در قاچاق آثار باستانی ذکر شده؛ اما ادارۀ امنیت ملی بامیان تا تحقیقات نهایی، از افشای نام‌های این افراد به رسانه‌ها خودداری می‌کند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۵۴

پیوست‌ها: