منبع: رادیو آزادی

اداره بین المللی دیده بان حقوق بشر می گوید افغانستان نتوانسته است از هزاران طفلی که تحت شرایط ناگوار کار می کنند محافظت نماید.

در گزارش این سازمان بین المللی که امروز صبح اجازه نشر آن صادر شد، وضعیت اطفال در افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است.

سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر هیومن رایتس واچ می‌گوید در افغانستان میلیون‌ها طفل به انجام کارهای شاقه مجبور اند که یک بخش آنها کارهای خطرناک را پیش می‌برند.کودکان افغانستان

این سازمان در گزارش اخیر خود که ۳۱ صفحه دارد می‌نویسد کمتر از نصف تعداد اطفال کارگر به مکتب می‌روند و آنها در شرایطی کار می‌کنند که خطر زخمی شدن و حتی مرگ برایشان وجود دارد.

در افغانستان کمتر از نصف تعداد اطفال کارگر به مکتب می‌روند.

مسئول امور افغانستان در سازمان دیده بان حقوق بشر پتی گاسمن شام گذشته به رادیو آزادی گفت دو عامل عمده این مشکل فقر اقتصادی و تخطی از قوانین می‌باشد:

“هدف گزارش ما اینست که یک بار دیگر توجه حکومت رئیس جمهور اشرف غنی را به وضیعت اطفال که در شرایط ناگوار کار می‌کنند جلب کنیم. ما در این گزارش به آن کارها توجه بیشتر کرده ایم که حیات اطفال کارگر را به خطر حتمی رو به رو می‌سازد. بطور مثال ما مخالف کار اطفال در کارخانه های قالین بافی می‌باشیم زیرا اینکار سبب شیوع امراض تنفسی می‌شود و یا کارخانه های فلزکاری که سبب سوختن و زخمی شدن آنها می‌گردد.”

سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر می‌افزاید در افغانستان حتی اطفال پنج ساله به کار مجبور شده اند که مخالف قانون کار در افغانستان و مخالف قوانین بین المللی بشری می‌باشد.

به گفته پتی گاسمن حکومت افغانستان کار اطفال را در ۱۹ محل ممنوع اعلان کرده است، اما در عملی کردن این قوانین توجه نشده که این عمل سبب افزایش مشکلات گردیده است.

به گفته پتی گاسمن حکومت افغانستان کار اطفال را در ۱۹ محل ممنوع اعلان کرده است.

به گفته پتی گاسمن حکومت افغانستان باید این قوانین را گسترش بدهد و آنها را عملی نماید:

“ما نمی‌گویم هر کاری را که اطفال انجام می‌دهند خطرناک است. اما بعضی جا های هستند که حیات اطفال را به خطر می‌اندازند. حکومت این را می‌داند که اطفال باید کار نکنند. از این رو ما از حکومت می‌خواهیم که تنها به اعلان ممانعت اکتفا نکند بلکه قوانین را عملی نماید. ما می‌خواهیم بر حکومت افغانستان فشار وارد کنیم که در عملی کردن این قوانین جدی باشد چون این نه تنها در حل مشکلات کمک می‌کند بلکه برای آینده افغانستان هم گام مناسب می‌باشد. رئیس جمهور غنی بر رشد اقتصادی در کشور خود تأکید می‌کند زیرا به نظر وی رشد اقتصادی وضعیت را تغییر می‌دهد. اما یک بر چهار بخش از اطفال افغانستان مجبور اند که کار کنند، ولی این ارقام در دست ما نیست که چه تعداد آنها به کارهای خطرناک مشغول می‌باشند.”

این تحقیق کننده سازمان مستقل حقوق بشر همچنان به استخدام اطفال توسط گروه های مسلح و استفاده جنسی از آنها اشاره نموده می‌گوید که نگرانی های خود را در این مورد با حکومت افغانستان در میان گذاشته است.

پتی گاسمن تأکید می‌کند که حکومت افغانستان با کسانی که اطفال را به کارهای شاقه استخدام می‌کنند، باید قانونی برخورد نماید، زمینه مکتب رفتن را برای اطفال فراهم بسازد و برای آینده آنها سرمایه گذاری کند.