international

مدافع حقوق بشر زندانی نرگس محمدی در اعتراض به محرومیت از تماس با فرزندانش از ۲۷ جون در اعتصاب غذا به سر می‌برد

Narges Mohammadi+children

عکس: پیکاسا/بی بی سی

موارد نقض فاحش حقوق بشر

فیلیپین قتل مدافع حقوق بشر خانم گلوریا کاپیتان
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۸ جولای ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر+سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) از طریق منابع مورد اعتماد، از جمله گروه اقدام پزشکی (MAG) و اتحاد مدافعان حقوق بشر فیلیپین (PAHRA) و نیروی اقدام برای بازداشت‌شدگان در فیلیپین (TFDP)، از قتل خانم گلوریا کاپیتان، ۵۵ ساله، مطلع شده است. او رئیس «شهروندان متحد لوکانین» (SNML) و فعال محیط زیست بود و با ساخت و وجود تاسیسات ذخیره زغال سنگ در لوکانین ـ در بخش ماریولِز در استان باتان ـ مخالف بود…. خانم گلوریا کاپیتان از سال ۲۰۱۵ به‌خاطر فعالیت و مبارزه در مخالفت با ساخت و وجود تاسیسات ذخیره زغال سنگ در کارگاه کشتی سازی و پایانه‌ی بندری سی‌فرانت مورد تهدید قرار می‌گرفت. مردم محل از افزایش شمار موارد آسم شدید و بیماری‌های تنفسی شکایت داشتند و با هدایت خانم کاپیتان توماری را با درخواست تعطیلی دائمی تاسیسات روبازِ ذخیره زغال سنگ تسلیم اداره‌ی محیط زیست و منابع طبیعی و کمیسیون حقوق بشر کرده بودند. شکایت علیه حکومت محلی درباره‌ی این موضوع هنوز نزد بازرسی کل مطرح است… برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر به شدت قتل خانم گلوریا کاپیتان را محکوم می‌کند و از دولت‌مردان فیلیپین می‌خواهد فوری تحقیقی کامل، مؤثر و غیرجانبدارانه برای شناسایی مرتکبان قتل انجام دهند و آنها را در دادگاهی غیرنظامی، صالح و غیرجانبدار محاکمه و مجازات‌های جزایی قانونی را درباره‌ی آنها اجرا کنند.

کامبوج قتل کِم لیی بر نگرانی های شدید از وضع رو به وخامت حقوق بشر می افزاید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و در حدود ۲۰ سازمان محلی با صدور بیانیه ای اعلام کردند: ما از قتل کِم لیی، فعال سرشناس، تحلیلگر و منتقد دولت در کامبوج در روز ۱۰ جولای ۲۰۱۶ یکه خورده‌ایم و خواهان تحقیقات کامل، غیرجانبدارانه و مستقل هستیم و دولت‌مردان را فرا می خوانیم پاسخ‌گویی در مورد قتل فجیع او را تضمین کنند. کِم لیی صبح روز ۱۰ جولای در قهوه خانه پمپ بنزینی در یکی از مناطق شلوغ پنوم پن مورد اصابت گلوله قرار گرفت. مرتکب قتل فوری دستگیر شد و ادعا کرد او را به‌خاطر قرض نپرداخته کشته است. اما شک و تردید در مورد انگیزه های سیاسی این قتل بسیار است. همسر کِم لیی به شدت بدهکار بودن او را تکذیب کرد. به علاوه، کِم لیی اغلب از حزب حاکم کامبوج انتقاد می کرد. او پیش از مرگ، درباره‌ی منافع تجاری خانواده هون سن ـ گویا به ارزش دست کم ۲۰۰ میلیون دلار ـ اظهار نظر کرده بود.

نهادهای دولتی

عربستان سعودی حمله‌های هوایی ائتلاف علیه کارخانه های غیرنظامی در یمن
دیده بان حقوق بشر ۱۱ جولای ۲۰۱۶ حمله‌های هوایی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی غیرقانونی به کارخانه ها، انبارها و دیگر ساختارهای غیرنظامی در یمن ضربه زده اند. در نبود تحقیقات معتبر و غیرجانبدار، عربستان سعودی و دیگر اعضای ائتلاف باید با تحقیقات بین‌المللی مستقل در این زمینه موافقت کنند. گزارش «بمباران کسب و کار: حمله‌های هوایی ائتلاف سعودی به ساختارهای اقتصادی غیرنظامی در یمن» به بررسی مشروح ۱۷ حمله آشکار غیرقانونی به ۱۳ مکان اقتصادی غیرنظامی، از جمله کارخانه ها، انبارهای تجاری، یک مزرعه و دو نیروگاه می پردازد. در این حمله‌ها، ۱۳۰ غیرنظامی کشته و ۱۷۱ غیرنظامی زخمی شده‌اند. در این نهادهای اقتصادی، در مجموع ۲۵۰۰ تن در استخدام بودند. پس از حمله‌ها، بسیاری از این کارخانه ها تولید را متوقف کردند و صدها کارگر مواد مخدر معاش را از دست دادند. علاوه بر این، با بیش از ۲۰ میلیون تن مردم نیازمند به امداد انسان دوستانه، حمله‌ها به کارخانه ها به کمبود مواد غذایی، دارو و دیگر مواد مورد نیاز غیرنظامیان یمن بیشتر دامن می‌زنند.

کره جنوبی آزار مداوم و بی سابقه اعضا و کارکنان کنفدراسیون اتحادیه های کارگری کره
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ جولای ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که اعضا و کارکنان کنفدراسیون اتحادیه های کارگری به‌خاطر مشارکت در تظاهراتی در نوامبر ۲۰۱۵ زیر ار مداوم و بی سابقه قرار دارند. بنا به اطلاعات دریافتی در روز ۱۲ جولای، شش تن از اعضا و کارکنان این کنفدراسیون در بازداشت پلیس و در انتظار حکم‌های سنگین و بی سابقه به‌خاطر اتهام‌های ناشی از مشارکت در تظاهرات ۱۴ نوامبر ۲۰۱۵ علیه اصلاحات در قانون کار در سئول هستند. علاوه بر این شش تن، ۱۴ عضو دیگر کنفدراسیون یا اتحادیه های وابسته به آن نیز در ارتباط با همان تظاهرات پس از تفهیم اتهام با وثیقه آزاد شده‌اند یا حکم‌های تعلیقی دریافت کرده‌اند.

بروندی دانش آموزان دبیرستانی در بازداشت به‌خاطر خط کشیدن روی عکس رئیس جمهور
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ جولای ۲۰۱۶ در بروندی، خط کشیدن روی عکس های رئیس جمهور می‌تواند باعث دستگیری به دست سازمان امنیت ملی، بازداشت طولانی و محاکمه شود، بدون تفاوت در این که فرد کودک باشد یا نباشد. روز ۳۰ جون ۲۰۱۶، دادگاه تجدید نظر ادامه بازداشت پنج دانش آموز دبیرستانی را در شرایط بسیار بد زندان مرکزی تایید کرد. این پنج تن که بر روی عکس رئیس جمهور در کتاب درسی شان نقاشی کرده بودند از ۳ جون در زندان به سر می‌برند. بیش از ۶۰۰ دانش آموز، در سنین هشت تا ۱۹، در هشت استان بروندی به همین دلیل ظرف یک ماه از مدرسه اخراج یا خودسرانه بازداشت شده‌اند.

مصر عفو بین‌الملل: در سرکوب نارضایتی‌ها صدها نفر ناپدید شده‌اند
بی بی سی ۱۳ جولای ۲۰۱۶ به گفته عفو بین‌الملل، تعدادی دانشجو، فعال سیاسی و معترض که برخی از آنها نوجوان هستند و فقط ۱۴ سال دارند، بدون اینکه ردی از آنها باقی باشد، ناپدید شده‌اند. تازه ترین گزارش این نهاد حقوق بشری حاکی از آن است که از ابتدای سال گذشته میلادی تعداد ناپدیدشدگان در مصر رو به افزایش است. بر اساس گزارش این سازمان، گفته شده که بسیاری از این افراد ماه‌ها در بازداشت بوده و در تمام دوران بازداشت، چشم‌بند و دستبند داشته‌اند.

هند آمار کشته ها در اعتراضات خیابانی کشمیر به ۳۰ نفر رسید

اندونزی اجرای اعدام‌های جدید  

ایران

اعدام ۶ زندانی در کرج و یک زندانی در مراغه

محکومیت یک شهروند بهایی در شیراز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به پنج‌سال زندان

احسان مازندرانی به زندان بازگشت

سعید حسین زاده موحد بازداشت و به زندان اوین منتقل شد؛ اعلام اعتصاب غذا

نگرانی‌ درباره دادگاه تجدید‌نظر متهمان بهایی: چهار دقیقه وقت دفاع برای هر متهم

صدور کیفرخواست علیه هما هودفر، نازنین زاغری و سیامک نمازی

پرویز تناولی به خاطر مجسمه‌هایش متهم به نشر اکاذیب و از خروج ممنوع شد

رسول بداقی فعال سندیکایی این بار به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب احضار شد

عاملان غیردولتی

نیجریه: انفجارهای انتحاری در دو مسجد جان شش نفر را گرفت

ده‌ها کشته و زخمی در حملات انتحاری به شمال بغداد

چند انفجار در بنگلادش دو کشته برجای گذاشت

عدالت

رواندا در دومین محاکمه‌ی مربوط به نسل‌کشی دو تن در فرانسه محکوم شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ جولای ۲۰۱۶ دادگاه کیفری پاریس در پی هشت هفته محاکمه، در حکمی تاریخی اکتاوین نگنزی و تیتو براهیروا را به اتهام ارتکاب نسل‌کشی و جنایت‌های علیه بشریت در رواندا در آوریل ۱۹۹۴ به حبس ابد محکوم کرده است. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه‌ی حقوق بشر (فرانسه)، شاکیان خصوصی این پرونده، اعلام کردند: «این رأی مسوؤلیت کیفری این دو مرد را به‌خاطر مشارکت در این مرحله‌ی خونین از تاریخ رواندا تشخیص داده است و ما از آن استقبال می‌کنیم.» این محاکمه که دومین محاکمه از رشته‌ای طولانی از محاکمه‌ها علیه رواندایی‌های مقیم فرانسه است، دو شهردار پیشین کاباراندو شهری در جنوب شرقی رواندا را مورد پیگرد قرار داده است: اکتاوین نگنزی که درخواست پناهندگی‌اش در مارس ۲۰۱۰ رد شد، و تیتو براهیروا که در تولوز زندگی می‌کرد…. سازمان‌های ما اعلام کردند: «این رأیی تاریخی در پایان محاکمه‌ای نمونه است که در آن حقوق متهمان رعایت شده است. این محاکمه، ظرف بیش از هشت هفته با ادای شهادت ۱۰۰ شاهد و کارشناس، یک بار دیگر نقش صلاحیت فرامنطقه‌ای قضایی را به‌عنوان بنیادی ضروری برای پیگرد نقضِ فاحشِ حقوق بشر ارتکابی در خارج از خاک فرانسه را به نمایش گذاشت.»

اسرائیل/سرزمین‌های اشغالی فلسطین پس از دو سال قربانیان جنایت‌های جنگی هنوز از عدالت بهره مند نشده اند
عفو بین‌الملل ۷ جولای ۲۰۱۶ روز ۸ جولای دومین سالگرد آغاز تهاجم نظامی ۵۰ روزه اسرائیل است که به تلفات و ویرانی بی سابقه در نوار غزه انجامید. صبحی بکر، یکی از خویشاوندان چهار پسر کوچک که در حمله هوایی اسرائیل در روز ۱۶ جولای ۲۰۱۴ کشته شدند، می‌گوید: « جنایتی در جلوی دوربین رخ داده و تمام جهان شاهد بوده که این بچه ها که در ساحل بازی می کردند بیرحمانه قتل عام شدند، نمی فهمم چطور می‌شود که این موضوع بدون پاسخ‌گویی این جنایتکاران بگذرد.» عفو بین‌الملل در گزارشی که امروز منتشر شد، می پرسد: چرا هیچ تحقیقات کیفری جدی به راه نیافتاده، چرا با وجود ارتکاب جنایت‌های جنگی از هر دو طرف، هیچکس برای این فجایع پاسخ‌گو نشده است؟

ترکیه دولت جلوی تحقیقات درباره‌ی کشتار در جنوب شرقی را گرفته است
دیده بان حقوق بشر ۱۱ جولای ۲۰۱۶ دولت ترکیه جلوی تحقیقات مستقل درباره‌ی نقضِ فاحشِ حقوق بشر علیه غیرنظامیان را در جنوب شرقی کشور گرفته است. کشتار غیرقانونی غیرنظامیان، آواره کردن اجباری مردم در سطح گسترده و تخریب گسترده و غیرقانونی اموال خصوصی از جمله تعدی های ادعایی هستند. دولت باید سریع به دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود به این مناطق و تحقیق طبق موازین آن را بدهد. از جولای ۲۰۱۵، پس از قطع فرایند صلح برای پایان دادن به چندین دهه درگیری بین دولت و حزب مسلح کارگران کردستان، خشونت و درگیری مسلحانه در جنوب شرقی گسترش یافته است. طی عملیات امنیتی پس از ماه آگوست، دولت‌مردان حکومت نظامی سراسری و شبانه روزی در ۲۲ شهر و محله شهری برقرار و هرگونه تحرک بدون اجازه را ممنوع کردند. دولت‌مردان از نظارت سازمان‌های غیردولتی، روزنامه‌نگاران و وکلا بر عملیات یا تعدی های نیروهای امنیتی یا گروه‌های مسلح و همچنین از دسترسی گروه‌های حقوق بشر برای ثبت نقض حقوق بشر حتا پس از پایان حکومت نظامی و عملیات جلوگیری کرده‌اند.

کلمبیا در حین گفت‌وگوهای صلح، قتل فعالان باید مورد تحقیق قرار گیرد
دیده بان حقوق بشر ۱۱ جولای ۲۰۱۶ در اواخر ژانویه ۲۰۱۶، گزارش‌هایی در باره ناپدیدشدن هنری پرز، یکی از رهبران محلی دهقانان، در تیبو در شمال شرقی کشور منتشر شد. ده ها مدافع حقوق بشر و فعال اجتماعی در کلمبیا کشته یا ناپدید شده‌اند یا مورد تهدید قرار گرفته اند. دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در کلمبیا مرگ ۴۱ فعال یا مدافع حقوق بشر را در سال ۲۰۱۵ ثبت کرده است. سازمان‌ غیردولتی محلی مدافعان سوموز گزارش داده که در سال جاری تا پایان ماه مارچ، ۱۹ مدافع حقوق بشر یا فعال حقوق بشر کشته و ۸۰ تن مورد تهدید واقع شده‌اند.

آلمانی ایرانی‌تبار به جرم جنایت جنگی در سوریه به زندان محکوم شد

آلمان دولت کشتار آفریقایی‌ها در آغاز قرن بیستم را «نسل‌کشی» دانست

ایران زهرا کاظمی، پرونده همیشه بازی که بسته شد

حقوق مدنی و سیاسی

«کمپین تحریم محصولات شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل»
جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۱۳ جولای ۲۰۱۶ برنامه پرگار بی بی سی فارسی بحث و گفت‌وگویی با شرکت عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، برگزار کرد. برای اطلاع بیشتر از موضوع، نگاه کنید به صفحه‌ی «اسرائیل و فلسطین» در تارنمای اینترنتی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و به‌ویژه بیانیه‌های زیر: فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از حق مشارکت در «تحریم، توقف سرمایه‌گذاری و مجازات» و دعوت به آن پشتیبانی می‌کند؛ برچسب‌گذاری اتحادیه‌ی اروپا بر محصولات کوچ‌نشین‌های اسراییلی: گامی در جهت درست؛ سازمان‌های غیردولتی: فرانسه تمام روابط اقتصادی خود را با کوچ‌نشین‌های اسراییلی متوقف کند

قرقیزستان پرونده عظیم جان عسکراف: رای دیوان عالی کشور هیچ ربطی به اجرای رأی سازمان ملل ندارد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر  ۱۳ جولای ۲۰۱۶ دیروز دیوان عالی کشور قرقیزستان بدون تغییر در حکم حبس ابد مدافع حقوق بشر عظیم جان عسکراف حکم به تشکیل دادگاه تجدید نظر منطقه ای بیشکک در مورد پرونده او داد. زندانی ماندن عظیم جان عسکراف نقض آشکار نظر کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل است که در ۲۱ آپریل اعلام کرد: «قرقیزستان باید اقدام‌های لازم برای آزادی فوری او را در پیش بگیرد.» در نشست های روزهای ۱۱ و ۱۲ جولای ۲۰۱۶ دیوان عالی کشور، وکیل دادگستری کیریل کوروتف از مرکز حقوق بشر مموریال (روسیه) به نمایندگی از برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر به‌عنوان ناظر حضور داشت و به گزارش او، بعضی ایرادهای شکلی در این رسیدگی رخ داده است.

کامرون حبس خودسرانه پنج عضو جامعه توسعه جوانان اسو
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۸ جولای ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که پنج تن از اعضای جامعه توسعه جوانان اسو هنوز در زندان مرکزی بامندا در حبس خودسرانه به سر می‌برند. این پنج تن از رهبران مخالف با زمین خواری به توسط بابا احمدو دانپولو، بیلیونر زمین دار و مالک چایکاری و عضو کمیته مرکزی حزب حاکم جنبش دمکراتیک مردم کامرون، هستند.

ویتنام در درون جهان مخفی و شکنجه بار «زندان در زندان»
عفو بین‌الملل ۱۲ جولای ۲۰۱۶ گزارش تازه این سازمان شکنجه و بدرفتاری های دیگر علیه زندانیان عقیدتی در شبکه زندان ها و بازداشتگاه های مخفی ویتنام را افشا می‌کند. گزارش «زندان در زندان: شکنجه و بدرفتاری با زندانیان عقیدتی در ویتنام» سختی های این زندانیان را در یکی از بسته ترین کشورهای آسیا شرح می‌دهد، از جمله دوره های طولانی حبس در انزوای کامل و حبس انفرادی، ناپدیدکردن قهری، محرومیت از مراقبت پزشکی و انتقال تنبهیی در زندان.

بلاروس استفاده از شرکت‌های مخابراتی برای سرکوب مخالفان
عفو بین‌الملل ۷ جولای ۲۰۱۶ دولت‌مردان بلاروس از شبکه های تلفنی بعضی از شرکت‌های بزرگ مخابراتی جهان برای سرکوب آزادی بیان و مخالفت استفاده می‌کنند. گزارش «جامعه‌ی مدنی، پنهانکاری و مراقبت در بلاروس: کافیست مردم حس کنند این مراقبت در جریان است» تاثیر مراقبت نامحدود، بدون کنترل و شبانه روزی بر فعالان سازمان‌های غیردولتی و فعالیت اولیه آنها، مثل تعیین تلفنی قرار جلسه را نشان می‌دهد. شرکت‌های مخابراتی، از جمله شرکت‌های زیر مالکیت گروه تلکام اتریش و تُرکسل با دادن اجازه دسترسی نامحدود به ارتباطات و داده های مشترکان این وضع را امکانپذیر می سازند.

اسرائیل قانون به گروه‌های حقوق بشر حمله می‌کند
دیده بان حقوق بشر ۱۳ جولای ۲۰۱۶ قانون تازه سازمان‌های غیردولتی در اسرائیل مقررات سختی را بر سازمان‌های حقوق بشر و گروه‌های دیگر منتقد دولت در مورد کمک های مالی دریافتی از دولت‌های خارجی تحمیل می‌کند. این قانون طوری تنظیم شده که بسیاری از سازمان‌های حامی دولت ـ از جمله سازمان‌هایی را که کمک مالی خصوصی خارجی دریافت می‌کنند ـ معاف می‌کند و به این ترتیب، آزادی بیان را در اسرائیل به عقب می راند. پارلمان اسرائیل ـ کنست ـ این قانون را روز ۱۲ جولای پس از ماه ها کشمکش پارلمانی و دیپلماتیک تصویب کرد. این قانون گروه‌های غیرانتفاعی اسرائیل را که بیش از نیمی از بودجه خود را مستقیم یا غیرمستقیم از دولت‌های خارجی دریافت می‌کنند، ملزم می سازد این موضوع را در نامه نگاری ها با مسؤولان دولتی ذکر کنند و خواننده را به گزارش‌های شان به فهرست کمک کنندگان مالی در تارنمای ثبت غیرانتفاعی اسرائیل ارجاع دهند. سیاستمدار آلمانی: “روح ولادیمیر پوتین” در قانون اسرائیلی

ایران

نامه مادر نرگس محمدی به حسن روحانی: وضعیت دخترم را پیگیری کنید

حشمت الله طبرزدی آزاد شد

هاشم رستمی و مظفر صالح نیا فعالان کارگری آزاد شدند

چهار روز مرخصی برای بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری

بهنام ابراهیم زاده: اتهامات امنیتی کارگران باید لغو شود!

نامه دادخواهانه شهرام احمدی زندانی محکوم به اعدام به احمد شهید

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

کلمبیا استخراج نفت؛ گزارش هزینه انسانی و محیط‌زیستی طلای سیاه را به نمایش می‌گذارد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ جولای ۲۰۱۶ یافته های گزارش مشترک فدراسیون، مجموعه وکلای خوزه آلویر رسترپو (CCAJAR) و پاسو (PASO  پروژه همراهی و همبستگی بین‌المللی در کلمبیا) که امروز در بوگوتا ارائه شد، نشان می‌دهند که شرکت چندملیتی اکتشاف و تولید پاسیفیک کانادا که در همکاری با شرکت اکوپترول با سهام اکثریت دولتی و مجموعه ای از شرکت های پیمانکار فعالیت می‌کند، مقررات کارگری را نقض می‌کند، به محیط زیست صدمه می‌زند و بر زندگی و بقای جوامع بومی در پورتو گایتان ـ در منطقه متا که دست کم ۲۵ درصد نفت کلمبیا در آنجا استخراج می‌شود ـ تاثیر منفی می‌گذارد. به علاوه، با گسترش صنعت نفت، سرکوب و مجرم انگاری علیه رهبران کارگری، اجتماعی در منطقه افزایش یافته است. این گزارش به‌طورِ عمده به دو امتیازنامه روبیالز و کیفا می پردازد و بر اساس اسناد رسمی، مصاحبه با طرف های ذینفع از جمله مسؤولان ملی، شرکت‌ها و ۵۹۸ گفت‌وگو با باشندگان محلی، کارگران و جوامع بومی تهیه شده است.

عمان قاچاق و در دام افتادن کارگران خانگی
دیده بان حقوق بشر ۱۳ جولای ۲۰۱۶ بسیاری از کارگران خانگی در شرایط بسیار تعدی آمیزی در عمان در تله افتاده اند و مصیبت آنها مخفی مانده است. گزارش «“مرا فروختند”: تعدی و استثمار کارگران خانگی مهاجر در عمان» به بررسی نظام کفالت کارگران مهاجر و نبود محافظت در قانون کار می پردازد. این کارگران در معرض تعدی و استثمار کارفرماها قرار دارند و برای تغییر محل کار باید از کارفرما اجازه بگیرند. کارگرانی که از تعدی فرار می‌کنند ـ از جمله از ضرب و جرح، خشونت جنسی، محرومیت از دستمزد و ساعت های طولانی کار ـ از امکان کمی برای دریافت جبران برخوردارند و ممکن است به‌خاطر «گریز» با مجازات قانونی روبرو شوند. خانواده ها به کارگران مهاجر خانگی برای مراقبت از کودکان، پختن غذا و تمیز کردن خانه اتکا می‌کنند. با وجود این، بسیاری از کارگران خانگی مهاجر که برای تامین خانواده هایشان و کودکان شان در وطن به دستمزدشان متکی هستند، با شرایط ظالمانه و استثماری روبرو هستند.

مدافعان حقوق بشر و دیپلماسی اتحادیه‌ی اروپا : پرونده ای از بیانیه ها و گزارش های فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

تجارت، سرمایه‌گذاری، اقتصاد و حقوق بشر: پرونده ای از بیانیه ها و گزارش های فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

سودان جنوبی درگیری های تازه غیرنظامیان را به خطر می اندازند و ضرورت تحریم اسلحه را نشان می‌دهند
عفو بین‌الملل ۱۱ جولای ۲۰۱۶ با افزایش خطر جنگ در مناطق غیرنظامی پایتخت، طرف های جنگ در سودان جنوبی باید به همه اقدام‌ها دست بزنند تا از غیرنظامیان و از جمله هزاران آواره داخلی را که در پناهگاه های سازمان ملل به سر می‌برند محافظت کنند. گلوله باران مناطق غیرنظامی در نزدیکی پایگاه معاون رئیس جمهوری در روزهای ۱۰ و ۱۱ جولای، غیرنظامیان را زخمی کرد و به خانه هایشان آسیب زد. از سرگیری درگیری ها بین نیروهای مسلح از روز ۷ جولای به مرگ صدها تن و آوارگی دیگران انجامیده است. بسیاری از غیرنظامیان روزهاست که از خانه بیرون نرفته اند و ذخیره غذا و آب آنها رو به اتمام است. دیگران به کلیساها و پایگاه های سازمان ملل پناه آورده اند ولی این مکان ها نیز در روزهای اخیر زیر گلوله باران قرار گرفته اند.

دفاع از حقوق بشر

عضویت عربستان سعودی را در شورای حقوق بشر سازمان ملل معلق کنید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون، عفو بین‌الملل و دیده بان حقوق بشر و سه سازمان محلی حقوق بشر از مجمع عمومی سازمان ملل خواستند فوری عضویت عربستان سعودی را در شورای حقوق بشر سازمان ملل معلق کند. قطعنامه‌ی شماره‌ی ۲۵۱/۶۰ مجمع عمومی سازمان ملل که تشکیل شورای حقوق بشر را تصویب کرد، مقرر کرده است که «مجمع عمومی با اکثریت دو سوم اعضای حاضر و دارای حق رأی، می‌تواند عضویت هر یک از اعضا را که مرتکب نقضِ فاحش و روش‌مند حقوق بشر شود، معلق کند.» عربستان سعودی طی عضویت در شورای حقوق بشر مرتکب نقضِ فاحش و روش‌مند حقوق بشر شده و از موقعیت خود به‌عنوان عضو شورا برای محافظت خود از پاسخ‌گویی به‌خاطر نقض حقوق در یمن استفاده کرده است. عربستان سعودی رهبر ائتلاف نظامی در جنگ یمن است و ریاض میزبان ساختار فرماندهی این ائتلاف است. این ائتلاف از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ حمله‌های بی‌شماری را انجام داده که حقوق بین‌المللی را نقض کرده‌اند، از جمله حمله‌های هوایی بدون هدف مشخص و بی‌تناسب که به کشته و زخمی شدن بسیاری از غیرنظامیان منجر شده است. این ائتلاف بارها مهمات خوشه ای ممنوع در سطح بین‌المللی را، از جمله در مناطق مسکونی غیرنظامیان، به‌کار برده است….. نگرانی از کارنامه‌ی حقوق بشر عربستان سعودی در داخل کشور نیز عضویت آن را در شورای حقوق بشر به خطر می‌اندازد. از زمان عضویت عربستان سعودی در این شورا در ژانویه ۲۰۱۴، سرکوب همه‌ی اشکال دگراندیشی بی‌امان ادامه یافته است.

بحرین ۲۶ سازمان‌ غیردولتی خواهان آزادی فوری و بدون‌قیدوشرط مدافع حقوق بشر نبیل رجب شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ جولای ۲۰۱۶ روز ۱۲ جولای محاکمه نبیل رجب، مدافع حقوق بشر، آغاز می‌شود. اتهام‌های او مربوط به اظهار نظر در توییتر است که ممکن است به صدور حکم ۱۰ سال زندان منجر شود. ۲۶ سازمان بین‌المللی و محلی با امضای نامه ای اعلام کردند که دولت بحرین مسؤول وخامت سلامتی نبیل رجب در شرایط بد زندان است و از این دولت خواستند فوری و بدون‌قیدوشرط او را آزاد و اتهام‌های او را لغو کند. نبیل رجب رئیس مرکز حقوق بشر بحرین، یکی از روسای بنیادگذار مرکز حقوق بشر خلیج،نایب دبیر کل فدراسیون و عضو کمیته مشورتی بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر است. روز ۱۲ جولای، دادگاه عالی کیفری تصمیم گرفت محاکمه نبیل رجب را به تعویق بیاندازد و بدین ترتیب او در بازداشت ماند.

چین به سرکوب وکلای حقوق بشری پایان دهید؛ سالگرد سرکوب فرا رسید
عفو بین‌الملل ۷ جولای ۲۰۱۶ سالگرد آغاز سرکوب بی سابقه وکلای حقوق بشری فرا می رسد و دولت‌مردان چین باید به حمله بی امان خود علیه این وکلا خاتمه دهند. دست کم ۲۴۸ وکیل و فعال حقوق بشر طی حمله سراسری که در ۹ جولای ۲۰۱۵ آغاز شد هدف قرار گرفتند. پس از یک سال، هنوز ۱۷ تن در حبس هستند و ۸ تن از آنها به اتهام «براندازی قدرت دولتی» در خطر حبس ابد به سر می‌برند.

برمه ۱۰۰ روز نخست دولت تاثیری بر حقوق بشر نداشت
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن آلت‌سان ـ برمه امروز اعلام کردند: با وجود گام های دلگرم کننده، دولت جدید برمه در ۱۰۰ روز نخست فعالیت خود تاثیری بر وضع حقوق بشر نداشته است. این دو سازمان از دولت برمه خواستند با در پیش گرفتن دستور کار حقوق بشری، فوری موضوع های زیر را مورد توجه قرار دهد:‌ اصلاح قانون اساسی، اصلاحات در قانونگذاری، تصویب عهدنامه های اساسی حقوق بشر، زندانیان سیاسی، سیاست ها و محدودیت های ضد مردم روهینجا، خشونت ضد مسلمانان و تنفرپراکنی، معافیت از مجازات برای ارتش در مورد نقض حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی عقیده و بیان.

جمهوری دمکراتیک کنگو فراخوان برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۸ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون و سه سازمان محلی آفریقایی با انتشار بیانیه ای از اعضای شورای حقوق بشر خواستند از برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر برای رسیدگی به وخامت رو به افزایش در وضعیت حقوق بشر در جمهوری دمکراتیک کنگو و جلوگیری از ارتکاب نقضِ گسترده و فاحشِ حقوق بشر حمایت کنند. شورای حقوق بشر باید با برگزاری نشست، قطعنامه‌ای به تصویب برساند که به سرکوب دولتی مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، مخالفان سیاسی و دیگر فعالان مستقل و منتقد خواهان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر اساس زمان بندی اعلام شده در قانون اساسی توجه کند. این سرکوب کشور را با خطر خشونت و بی ثباتی و پیامدهای وخیم منطقه ای روبرو کرده است.

بحرین پارلمان اروپا قطعنامه‌ای فوری در محکومیت سرکوب دولتی جامعه‌ی مدنی و مخالفان سیاسی تصویب کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۸ جولای ۲۰۱۶ پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ا‌ی با اکثریت بزرگ نقض اخیر حقوق بشر به دست دولت‌مردان بحرین را محکوم کرد و خواهان خاتمه سرکوب جاری مدافعان حقوق بشر، مخالفان سیاسی و جامعه‌ی مدنی شد. اعضای پارلمان اروپا خواهان آزادی فوری و بدون‌قیدوشرط نبیل رجب و دیگر مدافعان حقوق بشر زندانی به اتهام‌های مربوط به استفاده از آزادی بیان شدند. آنها همچنین ممنوعیت فعالیت بزرگترین گروه مخالف در کشور، الوفاق، را محکوم کردند.

ارزیابی تاثیر بر حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۸ جولای ۲۰۱۶ اتحادیه‌ی اروپا متعهد است به این که توافق های تجاری آن در خارج به حقوق بشر لطمه نزنند. به این منظور، اتحادیه‌ی اروپا باید تاثیر این توافق ها را بر حقوق بشر ارزیابی کند و برای جلوگیری از تاثیر منفی آنها بر حقوق بشر در کشورهای دیگر به اقدام‌های لازم دست بزند. این تعهد در حقوق بین‌المللی و حقوق اروپایی پایه دارد. پس از این که کمیسیون اروپا از انجام ارزیابی بر حقوق بشر پیش از مذاکره درباره‌ی توافق تجارت آزاد با ویتنام سر باز زد، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر بلافاصله شکایتی را به بازرس کل اروپا تقدیم کرد و او کمیسیون را در سوءمدیریت مقصر دانست. در پی این رأی مهم، کمیسیون اروپا رهنمودهای تازه ای را درباره‌ی تحلیل از ارزیابی تاثیر بر حقوق بشر در سیاست های تجاری خود به تصویب رساند. فدراسیون در ارائه مشورت در این زمینه به اتحادیه‌ی اروپا فعال است.

ایران

سیل پیام‌های توییتری در حمایت از آزادی نرگس محمدی

حمایت انجمن‌های قلم دانمارک و سوئد از خواسته‌های نرگس محمدی

هشدار عفو بین‌الملل نسبت به ادامه اعتصاب غذای نرگس محمدی

زنان

السالوادور پیشنهاد ننگین برای افزایش طول زندان زنان متهم به سقط جنین
عفو بین‌الملل ۱۲ جولای ۲۰۱۶ طرح گروهی از نمایندگان پارلمان از حزب مخالف آرنا در السالوادور برای افزایش طول زندان زنان متهم به سقط جنین به ۵۰ سال ننگ آور و بی مسوؤلیتی و خلاف موازین اساسی حقوق بشر است. در پی تغییرات در قانون مجازات در سال ۱۹۹۸، سقط جنین در تمام موارد حتا در صورتی که حاملگی در نتیجه تجاوز، زنای با محارم باشد یا زندگی زن را به‌ خطر بیاندازد، ممنوع شده است. قانون مجازات در حال حاضر مجازاتی از ۲ تا ۸ سال برای سقط جنین تعیین کرده است. تغییر در قانون باعث شده که زنان فوری مقصر محسوب شوند. زنانی که از امکانات کم اقتصادی برخوردارند، به‌ویژه از این ممنوعیت در فشار هستند.

من مقصر بودم؛ چون دامنم کوتاه بود

ایران خشونت اقتصادی با زنان: وابسته بمان!

کودکان

ایران پسک‌سفلی، روستایی که دختربچه‌هایش عروس می‌شوند

فرهنگ و اندیشه

بریتانیا نقش محوری «مدرک» شکنجه در جنگ عراق ضرورت تحقیق مستقل درباره‌ی شکنجه را نشان می‌دهد
ریپریو ۵ جولای ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۴، کمیته اطلاعات سنای آمریکا مشخص کرد که یکی از ادعاهای اصلی برای توجیه اشغال عراق از طریق شکنجه یکی از قربانیان برنامه بازداشت و انتقال سیا به دست آمده بود. ادعای زندانی لیبیایی ابن شیخ اللیبی که سپس آن را بر این اساس که زیر شکنجه انجام شده بود نفی کرد، این بود که عراق «از القاعده حمایت می‌کند». وزیر خارجه آمریکا کالین پاول از جمله به این ادعا برای توجیه اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ استناد کرد. در همان روز ۵ فوریه ۲۰۰۳ که وزیر خارجه پاول این ادعاها را در سازمان ملل مطرح کرد، تونی بلر به نمایندگان پارلمان گفت که «بدون تردید» بین القاعده و عراق ارتباط وجود دارد. مشخص نیست که گزارش جان چیلکات درباره‌ی جنگ عراق نقش مدارک ایراددار به دست آمده زیر شکنجه را در تصمیم دولت بریتانیا برای حمایت از جنگ بررسی کرده است یا خیر. بنابراین، سازمان حقوق بشری ریپریو خواهان انجام بدون تاخیر تحقیق مستقلی زیر هدایت یک قاضی درباره‌ی مشارکت بریتانیا در برنامه شکنجه آمریکاست.

چرا آزادی‌های دینی در نظام‌های غیر دینی بیشتر از نظام‌های دینی است؟

همینگوی: فاتح وحشت

ایران تأثیر توافق هسته‌ای بر وضعیت حقوق بشر و جامعه مدنی: گفت‌وگو با نسرین ستوده

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی فارسی، حقوق بشر ایران، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، هرانا، یوتیوب

پیوست‌ها: