زنان-690x259

13620743_10154197908551955_6348930618067492973_n  طرح از دیان بابائیان

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان عروس نوجوان در غور از اثر سوختگی جان داد
دویچه وله ۱۸ جولای ۲۰۱۶ مقام‌های محلی در ولایت غور افغانستان تایید کرده اند که یک دختر ۱۴ ساله به دلیل سوختگی شدید جان داده است. گفته شده است که او احتمالاً برای نجات از خشونت خانوادگی دست به خودسوزی زده است.  جنرال مصطفی اندرابی، قوماندان امینه ولایت غور روز دو شنبه به خبرگزاری آلمان (دی پی ای) گفت: «این دختر قربانی خشونت خانوادگی شده است.»تا هنوز دقیقاً معلوم نیست که این دختر جوان به نام زهرا توسط خانواده شوهرش آتش زده شده یا این که دست به خودسوزی زده است.

دخترک ۱۴ سالۀ باردار از سوی خانوادۀ خسرش سوختانده شد

پدرومادر زهرا: تا مجازات قاتلان اجازۀ تدفین دخترمان را نمی‌دهیم

فیلیپین قتل مدافع حقوق بشر خانم گلوریا کاپیتان
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۸ جولای ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر+سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) از طریق منابع مورد اعتماد، از جمله گروه اقدام پزشکی (MAG) و اتحاد مدافعان حقوق بشر فیلیپین (PAHRA) و نیروی اقدام برای بازداشت‌شدگان در فیلیپین (TFDP)، از قتل خانم گلوریا کاپیتان، ۵۵ ساله، مطلع شده است. او رئیس «شهروندان متحد لوکانین» (SNML) و فعال محیط زیست بود و با ساخت و وجود تاسیسات ذخیره زغال سنگ در لوکانین ـ در بخش ماریولِز در استان باتان ـ مخالف بود…. خانم گلوریا کاپیتان از سال ۲۰۱۵ به‌خاطر فعالیت و مبارزه در مخالفت با ساخت و وجود تاسیسات ذخیره زغال سنگ در کارگاه کشتی سازی و پایانه‌ی بندری سی‌فرانت مورد تهدید قرار می‌گرفت. مردم محل از افزایش شمار موارد آسم شدید و بیماری‌های تنفسی شکایت داشتند و با هدایت خانم کاپیتان توماری را با درخواست تعطیلی دائمی تاسیسات روبازِ ذخیره زغال سنگ تسلیم اداره‌ی محیط زیست و منابع طبیعی و کمیسیون حقوق بشر کرده بودند. شکایت علیه حکومت محلی درباره‌ی این موضوع هنوز نزد بازرسی کل مطرح است… برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر به شدت قتل خانم گلوریا کاپیتان را محکوم می‌کند و از دولت‌مردان فیلیپین می‌خواهد فوری تحقیقی کامل، مؤثر و غیرجانبدارانه برای شناسایی مرتکبان قتل انجام دهند و آنها را در دادگاهی غیرنظامی، صالح و غیرجانبدار محاکمه و مجازات‌های جزایی قانونی را درباره‌ی آنها اجرا کنند.

السالوادور پیشنهاد ننگین برای افزایش طول زندان زنان متهم به سقط جنین
عفو بین‌الملل ۱۲ جولای ۲۰۱۶ طرح گروهی از نمایندگان پارلمان از حزب مخالف آرنا در السالوادور برای افزایش طول زندان زنان متهم به سقط جنین به ۵۰ سال ننگ آور و بی مسوؤلیتی و خلاف موازین اساسی حقوق بشر است. در پی تغییرات در قانون مجازات در سال ۱۹۹۸، سقط جنین در تمام موارد حتا در صورتی که حاملگی در نتیجه تجاوز، زنای با محارم باشد یا زندگی زن را به‌ خطر بیاندازد، ممنوع شده است. قانون مجازات در حال حاضر مجازاتی از ۲ تا ۸ سال برای سقط جنین تعیین کرده است. تغییر در قانون باعث شده که زنان فوری مقصر محسوب شوند. زنانی که از امکانات کم اقتصادی برخوردارند، به‌ویژه از این ممنوعیت در فشار هستند.

دختر ۲۱ ساله باشنده ایالت هاریانا هندوستان بار دوم مورد تجاوز جنسی گروپ از اشخاص قرار گرفت
دری نیوز ۱۸ جولای ۲۰۱۶ این دختر سه سال قبل نیز مورد تجاوز اعضا این باند قرار گرفته بود که روز چهارشنبه بار دیگر تحت تجاوز جنسی این بانیت ها قرار گرفت. دختر به محکمه عارض شده اما تا کنون هیچ یک از مظنونین جرم بازداشت نگردیده است. در مقاله یکی از روزنامه های محلی هند آمده است که باندیت ها نخست دختر را به موتر کشاندند، مورد لت و کوب و شکنجه قرار دادند, تحقیر نمودند، دست و پایش را بستند و بعد از تجاوز در جاده داخل جنگل انداختند تا بمیرد. عابرین تصادفی این دختر را در حالت وخیم در مسیر راه مشاهده کردند و او را به شفاخانه انتقال دادند.

مدل پاکستانی که بنام حفظ آبروی خانواده کشته شد
یورو نیوز ۱۸ جولای ۲۰۱۶ قندیل بلوچ، روز یکشنبه، در میان سوگواری دوستان و اعضای خانواده، در زادگاه خانوادگی اش به خاک سپرده شد.این مدل پاکستانی که در شبکه های اجتماعی فعال و شناخته شده بود، پس از انتشار تصاویری از خود با مفتی عبدالقوی، مفتی معروف پاکستان، مورد انتقاد محافظه کاران این کشور قرار گرفت.پس از قتل قندیل بلوچ، پلیس درباره این عکس و ارتباط مفتی حاضر در عکس با قتل او تحقیقاتی انجام داد. این مفتی اما هرگونه دخالت در قتل خانم بلوچ را رد کرده و گفت که او را بخشیده بوده است. جسد بی جان او روز شنبه، در منزل خانوادگی اش در شهر مولتان در ایالت پنجاب، کشف شد.

افغانستان کمیسیون حقوق بشر: ازدواج‌های اجباری زیر سن افزایش یافته است
سلام وطندار ۱۷ جولای ۲۰۱۶ مسؤولان کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گویند، در سال ۱۳۹۴، ۲۳۵ مورد ازدواج‌های اجباری زیر سن در این کمیسیون ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۱۰ مورد بیشتر است.سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز (یک‌شنبه) در نشست خبری در کابل گفت، آمار ازدواج‌های اجباری زیر سن در کشور بیشتر از آن است که از سوی خانواده‌ها در این کمیسیون ثبت شده است.

افزایش پنج در صدی خشونت علیه زنان افغان
صدای آمریکا ۱۳ جولای ۲۰۱۶ مقامات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گویند که آمار به دست آمده نشان می دهد که خشونت در برابر زنان افغان در شش ماه اول، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تا پنج درصد افزایش یافته است. این کمیسیون همچنین گفته است که یکی از عوامل عمدۀ افزایش خشونت‌ها، عدم حاکمیت قانون و حاکم‌ب ودن زورمندان محلی در مناطق دور دست است.

افغانستان ۸۵۰ هزار زن معتاد دارد
سلام وطندار ۱۸ جولای ۲۰۱۶ سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر در نشست هفتۀ بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر در کابل گفت که برپایۀ آمارهای سال ۲۰۱۵، از میان ۳.۶ میلیون معتاد در کشور، ۸۵۰ هزار تن آنان زنان و ۱۱۰ هزار تن‌ دیگرشان کودکان اند.در این نشست رولا غنی، همسر رییس جمهور و شماری از وزیران دیگر کابینه نیز حضور داشتند.وزیر مبارزه با مواد مخدر گفت که شمار روزافزون معتادان در کشور سبب خشونت‌های خانواده‌گی، قتل، بریدن اعضای بدن، کارهای شاقه و اجباری و فروش کودکان می‌شود. به گفتۀ او، شرایط بد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روانی یکی از عوامل مهم اعتیاد در کشور به‌شمار می‌آید.

ایران زهرا کاظمی، پرونده همیشه بازی که بسته شد
بی بی سی فارسی ۱۱ جولای ۲۰۱۶ در ایران، آمران و عاملان نقض حقوق بشر از مصونیت مطلق برخوردارند و تنها امید قربانیان و بازماندگان آن‌ها، امکان شکایت به مراجع بین المللی یا دادگاه های کشورهای ثالث است. بسیاری از قربانیان شکنجه یا سایر موارد نقض حقوق بشر که از کشورهایی مثل ایران جان به‌در‌برده‌اند، به جز امنیت و آزادی، به دنبال دستیابی به عدالتی نیز هستند که در خانه‌هایشان از آن‌ها دریغ شده است. پرونده ” زهرا کاظمی علیه جمهوری اسلامی” که تا عالی‌ترین دادگاه کانادا پیش رفت، از نظر حقوقی ویژگی‌هایی دارد که بازخوانی آن را برای جامعه ایرانی، و به خصوص قربانیان شکنجه و سایر موارد نقض حقوق بشر ضروری می کند.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان خشونت علیه زنان چقدر در نهادهای قضایی افغانستان پیگیری می‌شود؟
بی بی سی فارسی ۱۸ جولای ۲۰۱۶ تعدادی از فعالان مدنی کابل به نشانه اعتراض خیمه تحصن  برپا کرده‌اند و خواستار رسیدگی به پرونده دختری شدند که توسط شوهرش آتش زده شد. زهرا دختر نوجوانی است که به گفته پدرش دو سال قبل که فقط ۱۱ سال داشت، به زور توسط افراد زورمند محلی در ولایت غور در مرکز افغانستان به شوهر داده شده بود. این دختر چند بار توسط خانواده شوهرش ضرب و شتم و یک بار با چاقو زده شده بود و در نهایت در تنورخانه منزل شوهرش آتش زده شد.

افغانستان تحصن برای عدالت؛ خانواده دختر نوجوان غوری خواهان محکمه قاتلین اوست
خبرنامه ۱۸ جولای ۲۰۱۶ خانواده دختری که از سوی خانواده شوهرش سوزانده شده برای دادخواهی خیمه تحصن در کابل برپا کرده اند. پدر و مادر زهرا دختر سیزده ساله غوری گفته اند که این دختر حدود یک هفته قبل از سوی خانواده شوهرش آتش زده شده و پس از آن در بیمارستانی در کابل جان داده است.

افغانستان خانوادۀ زهرا و غوریان عدالت می‌خواهند
طلوع نیوز ۱۸ جولای ۲۰۱۶ خانوادۀ زهرا و شماری از باشنده‌گان غور، که از بهر دادخواهی برای زهرا که در خیمۀ عدالت‌خواهی در کابل گرد آمده‌اند می‌گویند که اگر پروندۀ زهرا در کابل بررسی نشود، این پرونده در غور به گونه درست بررسی نخواهد شد. زهرا پس‌از پنج روز به‌آتش کشیده‌شدن به شفاخانۀ استقلال کابل انتقال داده شد؛ اما پس از دو ساعت در این شفاخانه جان داد.تازه‌گل، مادراندر زهرا، می‌گوید: «می‌خواهم در پروندۀ زهرا عدالت شود. کسانی که زهرا را آن‌گونه سوختاندند باید بالای آن فشار آورده شود و به قانون سپرده شوند.»

زنان افغانستان: «با صورت سوخته می‌جنگیم»

افغانستان رولا غنی: مبارزه با اعتیاد بسیج ملی می خواهد
صدای آمریکا ۱۸ جولای ۲۰۱۶ مواد مخدر آزمون سختی برای مردم و حکومت افغانستان تبدیل شده است. مقام های افغان تاکید دارند که آگاهی یکی از راه های کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان است. در افغانستان، ۳،۵ میلون شهروند افغان معتاد به مواد مخدر است و از این میان ۱،۴ میلیون اعتیاد همیشه گی دارند، ۲۰ درصد دیگر شهروندان افغان با آنکه از مواد مخدر مستقیمأ استفاده نمی کنند؛ اما از مواد مخدر متضرر اند.

افغانستان اعتراض به اسیدپاشی‌های اخیر بر روی زنان در کابل
اطلاعات روز ۲۲ سرطان ۱۳۹۵ شماری از جوانان امروز (سه‌شنبه، ۲۲ سرطان) با تجمع در شفاخانه‌ی استقلال در کابل که دو دختر و یک زن به دلیل اسیدپاشی به صورت‌شان در این شفاخانه بستری‌اند، نسبت به پدیده‌ی اسیدپاشی اعتراض کردند. در روزهای اخیر چندین زن قربانی پدیده‌ی خشن اسیدپاشی از سوی مردان شده و اکنون با صورت‌های سوخته در شفاخانه‌ی استقلال بستری‌اند. همچنان روز گذشته نیز یک دختر در کابل به دلیل این‌که از نامزدش عیدی کم دریافت کرده‌بود، از سوی برادرش آتش زده شده و اکنون در شفاخانه به سر می‌برد. همچنان یک دختر در ولایت غور به آتش کشیده شده است و اکنون تحت درمان قرار دارد.

کودکان

افغانستان ۱۵ رمضان روز حمایت از اطفال بی‌بضاعت نامگذاری شد
خبرگزاری رشد ۱۸ جولای ۲۰۱۶ هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهورمی گوید که این مسئله در کابینه افغانستان فیصله شده‌است که یک صندوق اعانه بخاطر حمایت مالی از این کودکان در هر ۱۵ رمضان ساخته شود.ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید: تاریخ ۱۵ماه رمضان را روز حمایت از اطفال بی‌بضاعت نامگذاری کرده‌است.به گزارش خبرگزاری رشد؛ هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهورمی گوید که این مسئله در کابینه افغانستان فیصله شده‌است که یک صندوق اعانه بخاطر حمایت مالی از این کودکان در هر ۱۵ رمضان ساخته شود.وی گفت:” صندوق بخاطر حمایت و کمک برای کودکان بی‌بضاعت، یتیم و آسیب پذیر ساخته می‌شود.”

سیاست

حکمرانی زنان بر جهان: هنوز موقع جشن گرفتن نیست!
رادیو زمانه ۱۵ جولای ۲۰۱۶ نویسنده تلگراف، رادهیکا سانگامی نوشته: آیا ترسا می فمینیست‌ترین نخست وزیر بریتانیاست؟ یکی از اعضای سابق حزب محافظه‌کار، کاترین میر گفته ترسا می به حقوق زنان اهمیت ویژه می‌دهد، حتی کسی گفته فمینیسم یعنی تقدم حق انتخاب در زندگی مردم و در این مورد، انتخاب می این بوده که زندگی خود را وقف باورهای سیاسی محافظه ‌کارانه‌اش کند.

دختر رئیس جمهر تاجیکستان رئیس کمیته مجلس ملی این کشور شد
خبرگزاری آسیا ۱۹ جولای ۲۰۱۶ دیدار عبدالله با رییس ستاد مشترک ارتش امریکا و تاکید بر مبارزه با تروریزم آزاده رحمان دختر امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان به سمت رئیس کمیته مجلس ملی در امور حقوقی و آزادی‌های اساسی شهروندان منصوب شد. آزاده رحمان قبلا در سمت معاون اول وزیر امور خارجه تاجیکستان فعالیت می‌کرد. وی چند ماه قبل به دستور پدرش به عنوان رئیس دفتر وی منصوب شد. وی در جلسه مشترک نمایندگان مجلس شهر دوشنبه و نواحی تابع آن با به دست آوردن اکثریت آرای نمایندگان به عضویت مجلس ملی پارلمان تاجیکستان انتخاب شده بود.

آمریکا ۱۰۰ زن برهنه علیه دونالد ترامپ
رادیو زمانه ۱۸ جولای ۲۰۱۶ اسپنسر تونیک، عکاس مطرح آمریکایی با عکسی از ۱۰۰ زن برهنه دست به اقدامی هنری علیه دونالد ترامپ، میلیاردر بنگاه‌های املاک و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زد.اسپنسر تونیک ۱۰۰ زن برهنه را در چشم‌انداز سالن کنگره حزب جمهوری‌خواه برای معرفی کاندیدای ریاست جمهوری خود در شهر کلیولند آمریکا مقابل دوربین برد.اسپنسر تونیک ۱۰۰ زن برهنه را در چشم‌انداز سالن کنگره حزب جمهوری‌خواه برای معرفی کاندیدای ریاست جمهوری خود در شهر کلیولند آمریکا مقابل دوربین برد.به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، یک روز قبل از کنگره حزب جمهوری‌خواه برای معرفی کاندیدای ریاست جمهوری خود، اسپنسر تونیک ۱۰۰ زن برهنه از نژادها و رنگ‌پوست‌های مختلف را در چشم‌انداز سالنی که قرار است در آن کنگره برگزار شود، در شهر کلیولند آمریکا مقابل دوربین برد.

وزیر امور زنان افغانستان به کرسی‌اش باقی ماند
صدای امریکا ۱۳ جولای ۲۰۱۶ افزایش خشونت‌ها در برابر زنان، نبود پلان منظم برای جلوگیری از صعود گراف خشونت، تقرری‌های بدون موجب خلاف برنامه اصلاحات اداری، برکناری رؤسای برخی ولایات و موجودیت فساد در وزارت امور زنان از مواردی اند که به گفتۀ هیأت ولسی جرگۀ افغانستان، اعضای مجلس در نهم سرطان تصمیم به استیضاح وزیر امور زنان گرفتند. عرفان‌الله عرفان، نایب منشی ولسی جرگه افغانستان گفت که حدود ۶۷ عضو این مجلس، ورق استیضاح دلبر نظری وزیر امور زنان را قبل از عید سعید فطر امضا کردند.

اتهام تجاوز جنسی پسر، پای وزیر زنان را به مجلس کشاند

دستگیری پیلوت زن کودتای ترکیه
خبرگزاری جمهور ۱۸ جولای ۲۰۱۶ پیلوت زنی که در کودتای ترکیه همکاری داشته دستگیر شد

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

افغانستان بانوان در نهادهای امنیتی از مصونیت کاری برخوردار نیستند
خبرگزاری جمهور ۱۸ جولای ۲۰۱۶ سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید که بانوان در ارگان های دولتی به ویژه در نهادهای امنیتی از مصونیت کاری برخوردار نیستند. سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید که بانوان در ارگان های دولتی به ویژه در نهادهای امنیتی از مصونیت کاری برخوردار نیستند. به گزارش خبرگزاری جمهور؛ شبکه زنان افغان نخستین گزارش پلان عمل ملی را برای بانوان افغان به نشر رسانیده است، پلان عمل ملی که در بخش بانوان، سال گذشته توسط رییس جمهور افتتاح شده بود. حسینه صافی رییس شبکه زنان افغان بر بنیاد یافته های این گزارش می گوید هرچند مشارکت سیاسی زنان در نظام افغانستان، بهبود یافته است اما قابل قبول نیست.

افغانستان گزارش تحقیقى: حضور زنان در ادارت دولتى اندک است
خبرگزاری پژواک ۱۸ جولای ۲۰۱۶  یک گزارش نظارتى تازۀ شبکه “زنان افغان”، نشان میدهد که نابرابرى میان کارمندان ذکور و اناث در ادارات دولتى وجود دارد و حضور زنان در دولت بسیاراندک است.

افغانستان خشونت اقتصادی با زنان: وابسته بمان!
اخبار روز ۱۰ جولای ۲۰۱۶ وابستگی اقتصادی به مردان، زنان را در موقعیت روانی و عاطفی خاصی قرار می‌دهد که به دنبال آن، زمینه برای اعمال شکل‌های دیگر خشونت هم فراهم می‌شود. زنان به دلیل وابستگی اقتصادی به مردان از نظر روانی هم مورد خشونت و تحقیر قرار می‌گیرند و حتی ممکن است به دنبال آن خشونت جسمی و فیزیکی هم به آنها روا داشته شود …

فرهنگ و جامعه

افغانستان در ولسوالی شیرزاد ننگرهار تنها دومعلم زن وجود دارد
کلید گروپ  ۱۱ جولای ۲۰۱۶  در ولسوالی شیرزاد ننگرهار تنها دو معلم زن  وجود دارد،و در حال حاضر شمار معملین مرد هم در این ولسوالی کاهش یافته است،معلم  معشوق  ولسوال شیرزاد می گوید:در تمامی این ولسوالی تنها  دو  معلم زن  وجود دارد ،که هردوی آنها در یک لیسه مصروف تدریس هستند،وی می افزاید که این معضل را با ریاست  معارف نیز شریک  کرده است اما  تا  کنون در این  بخش اقدامی صورت نگرفته است،معلم معشوق تاکید دارد که ولسوالی شیرزاد در حال حاضر با کمبود معلم مسلکی روبرو است و این  بزرگترین  چالش در برابر دانش اموزان در این ولسواالی پنداشته می شود.

قیمومیت مردان، زنان عربستان را محدود می‌کند
رادیو زمانه ۱۸ جولای ۲۰۱۶ هفته نامه نیوزویک در گزارشی که درباره حقوق زنان عربستان منتشر کرده، نوشته است که زنان عربستان سعودی به جای حل ریشه‌ای مشکل قیمومیت مردان، گرفتار درمان‌های موقتی دولت شده‌اند.گزارش جدید سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید: «سیستم قیمومیت مردان در عربستان سعودی مانع قابل توجهی در زمینه حقوق زنان در این کشور است و  زنان بزرگسال را در جایگاه کودکان قرار می‌دهد.»

افغانستان نگرانی‌ها از آزار و اذیت جنسی دختران در دانشگاه‌ها
طلوع نیوز ۱۱ جولای ۲۰۱۶  وزارت تحصیلات عالی، از آزار و اذیت جنسی دختران در دانشگاه‌ها، سخت نگران است. مسوولان این وزارت، می گویند که نبود مصئونیت و آزار و اذیت دختران در دانشگاه‌ها، سبب شده است تا شماری ازدختران، ترک دانشگاه بکنند. به تازه‌گی، وزارت تحصیلات عالی، راهکاری را برای منع تبعیض، آزار و اذیت جنسی درنهادهای تحصیلات عالی، در دست گرفته است.

افغانستان به ده ها متعلم برتر دختر در بامیان بایسکل اهدا گردید
خبرگزاری پژواک ۱۸ جولای ۲۰۱۶  یک نهادغیردولتى در یک اقدام بى پیشینه، براى حدود چهل متعلم نمره اول معارف بامیان، بایسکل توزیع نمود.

کتاب، گزارش و تحقیق

افغانستان زیبا؛ دختری که در ۴۰ روزه‌گی نامزد شد و در ۸ ساله‌گی ازدواج کرد
سلام وطندار ۱۹ جولای ۲۰۱۶ زیبا می‌گوید که در چهل روزه‌گی در بدل طویانۀ عروسی کاکایش با پسری ۱۰ ساله نامزد شد. زیبا با این که پدر و مادر دارد سال‌هاست که در پرورشگاه به سر می‌برد. او می‌گوید: «در هشت ساله‌گی لباس عروسی را بر تنم کردند و از آن زمان زنده‌گی‌ برایم زندان شد.» حین گفت‌وگو با زیبا دو بار پرسیدم که اهل کدام ولایت است، اما او ازبس نفرت مکان پدری بر دلش جا گرفته که هر بار از پاسخ به این پرسش طفره می‌رفت.

ایران اسلام هراسی، فرودستی زنان و سیاست فمینیستی
رادیو زمانه ۱۵ جولای ۲۰۱۶ در سال‌های گذشته با به وقوع پیوستن چندین عملیات تروریستی، چالش زیادی برای توجیه مذهب و توسعه آن در غرب و به خصوص در میان زنان در گرفته است. این مساله موجب شده که در برخی موارد به دلیل اینکه نقد هرنوع از محدودیت‌های علیه زنان مسلمان به اسلام هراسی مبدل نشود، بسیاری از قوانین و به خصوص مساله زنان در این میان همچنان در حاشیه باقی بماند. عدم توجه به زنان به عنوان قربانیان اصلی اسلام هراسی از هر دو سو، همچنان بسیاری از پرسش‌های جدی در خصوص زنان مسلمان را بی‌پاسخ گذاشته است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ، عقو بین الملل، دری نیوز، دویچه وله، بی بی سی فارسی، یورونیوز، سلام وطندار، صدای آمریکا، خبرنامه، طلوع نیوز، اطلاعات روز، خبرگزاری رشد، رادیو زمانه، خبرگزاری آسیا، رادیو زمانه، خبرگزاری پژواک، اخبار روز، کلید گروپ، طلوع نیوز.

 

پیوست‌ها: