international

اقدام به کودتا در ترکیه و پیامدهای آن

Turkey_leman satirical magaxine banned

کاریکاتور در وبگاه رادیو زمانه

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

سوریه شمار زیاد تلفات غیرنظامی در حمله‌های هوایی به رهبری آمریکا در منبیج
عفو بین‌الملل ۱۹ جولای ۲۰۱۶ در پی گزارش‌های رو به افزایش درباره‌ی کشته شدن ده ها مرد، زن و کودک در خانه هایشان در روستای التخور در نزدیکی مبیج در روزهای ۱۹ـ۱۸ جولای، این سازمان اعلام کرد: نیروهای ائتلاف زیر رهبری آمریکا باید در حمله‌های هوایی در سوریه کوشش هایشان برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی را دو برابر کنند و موارد احتمالی نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه را مورد تحقیق قرار دهند. بنا به گزارش‌ها، از ماه جون تاکنون، بیش از ۱۰۰ غیرنظامی در حمله‌های احتمالی ائتلاف در این منطقه در شمال سوریه که زیر کنترل گروه موسوم به داعش کشته شده‌اند. این سازمان اطلاعات مربوط به ده ها حمله ائتلاف را مورد تحلیل قرار داده و نتیجه گرفته که در بیشتر موارد که گزارش‌های معتبری درباره‌ی تلفات غیرنظامی وجود داشته، ائتلاف آنها را رد کرده است.

ترکیه درگیری با پ ک ک: افزایش تلفات
گروه بین المللی بحران ۲۰ جولای ۲۰۱۶ پس از آغاز دوباره در ۲۰ جولای ۲۰۱۵ در پی بمب گذاری انتحاری منسوب به داعش که ۳۳ تن را در سوروچ کشت، درگیری با پ ک ک وارد یکی از مرگبارترین دوره ها در سه دهه اخیر شده است. ظرف یک سال ۱۷۶۱ تن کشته شده‌اند. در این یک سال، جوامع مختلفی در جنوب شرقی ترکیه ویران شده‌اند. بنا به منابع در دسترس، از ۱۷۶۱ کشته، ۳۰۷ تن غیرنظامی بوده اند؛ ۵۸۲ از نیروهای امنیتی؛ ۲۱۹ جوان که وابستگی شان نامشخص است؛ و ۶۵۳ مبارز پ ک ک.

فیلیپین تغییر مسیر رئیس جمهور دوترته در ۱۰۰ روز نخست قدرت ضروری است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن اتحاد مدافعان حقوق بشر فیلیپین (PAHRA) اعلام کردند: رئیس جمهور فیلیپین رودریگو دوترته طی ۱۰۰ روز نخست دوره شش ساله خود، باید فوری مسیر را تغییر دهد و به مسایل اصلی حقوق بشر توجه کند. دوترته در انتخابات ۹ مه ۲۰۱۶ پیروز شد و روز ۳۰ جولای ۲۰۱۶ به‌عنوان شانزدهمین رئیس جمهور کشور سوگند یاد کرد. از تاریخ ۱۰ مه تا ۱۸ جولای ۲۰۱۶، ماموران پلیس و عناصر لباس شخصی در ۳۱۲ مورد قتل فراقضایی ـ بیشتر در رابطه با جرایم مربوط به مواد مخدر ـ مسوؤلیت داشته اند. در حدود ۸۵ درصد این موارد طی حضور دوترته در پست ریاست جمهوری رخ داده‌اند. آماری که پلیس منتشر کرده، نشان می‌دهد که ۳۹ مظنون به قاچاق مواد مخدر از آغاز سال تا زمان انتخابات ریاست جمهوری کشته شده بودند.

لسوتو آزار و حمله به سردبیر و کارکنان روزنامه
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ جولای ۲۰۱۶ به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر لوید موتونگامیری، روزنامه نگار و سردبیر لسوتو تایمز و چند تن از کارکنان روزنامه به‌خاطر مقاله ای درباره‌ی سرلشگر تلالی کامولی، فرمانده کنونی نیروهای دفاعی کشور، مورد آزار و حمله قرار داشته اند. روز ۹ جولای ۲۰۱۶، افراد مسلح ناشناس دست کم چهار تیر به آقای موتونگامیری شلیک و او را زخمی کردند. وضعیت او وخیم است.

ترکیه

اعلام آمادگی دوباره اردوغان برای احیای مجازات اعدام

دولت ترکیه ۲۴ شبکه رادیو تلویزیونی را بست

نشریه فکاهی «لمن» توقیف شد، هجوم لباس‌شخصی‌ها به کتابفروشی‌ها

اخراج هزاران نفر از کارمندان دولت و مأموران پلیس در ترکیه

تصفیه رسانه‌ها، تهدیدی برای آزادی بیان

سرکوب در پی اقدام به کودتا، حقوق بشر را به شدت به خطر انداخته است

ایران

اعدام ۱۰ زندانی در زندان رجایی شهر کرج؛ ۳۸ اعدام در دو هفته

وضعیت جسمی نامناسب سعید حسین‌زاده پس از اعلام اعتصاب غذای خشک

کورش زعیم، از رهبران جبهه ملی به زندان اوین منتقل شد

افشین حسین پناهی فعال مدنی کُرد، مجددا بازداشت شد

سیامک میرزایی بازداشت شد

علیرضا احمدی در اراک بازداشت شد

مخالفت نهادهای امنیتی با آزادی مشروط مریم نقاش زرگران در چهاردهمین روز اعتصاب غذا

محکومیت ۲۶ نفر از معترضان در تبریز

مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده ممنوع‌الخروج شد

بازداشت بیش از ۸۰ مهاجر افغانستانی در یک مهمانی در قزوین

عاملان غیردولتی

سوریه ویدئوی گردن زنی یک کودک مدرک دیگری درباره‌ی تعدی‌های گروه‌های مسلح
عفو بین‌الملل ۲۰ جولای ۲۰۱۶ ویدئویی که نشان می‌دهد یکی از گروه‌های مسلح در شمال سوریه پسری را گردن می‌زند، آخرین نشانه فجیع از نقض جدی حقوق بشر به دست این گروه‌ها با بهره مندی از معافیت از مجازات است. در این ویدئو که گویا در نزدیکی حلب فیلم برداری شده، مردی دیده می‌شود که در پشت کامیونی ایستاده و پسری را به سبک اعدام می کشد. عفو بین‌الملل نمی تواند درستی این ویدئو را تایید کند، اما گزارش این سازمان در همین ماه جولای با عنوان «مجازات من شکنجه بود»: آدم‌ربایی، شکنجه و قتل های فوری زیر حاکمیت گروه‌های مسلح در حلب و ادلیبِ سوریه، رشته ای از موارد نقض حقوق بشر به دست این گروه‌ها را در منطقه نشان می‌دهد، از جمله به دست جنبش نورالدین زنکی که گویا گروه مسؤول این قتل است. در این گزارش، مواردی نیز درباره‌ی اشخاصی وجود دارد که جنبش نورالدین زنکی ربوده و شکنجه کرده است. بعضی فعالان رسانه‌ها نیز خبر داده‌اند که پس از انتقاد از این گروه، تهدید شفاهی و کتبی دریافت کرده‌اند. رادیو بین‌المللی فرانسه هم گزارش داد: «در این ویدئو، نوجوان سیزده سالۀ اسیرشده داخل یک اتوموبیل دیده می‌شود. کسانی که وی را دستگیر کرده‌اند او را متهم می‌کنند که به یک گروه فلسطینی به اسم القدس تعلق دارد که به نفع رژیم بشار اسد می‌جنگد. یکی از مردان مسلح می‌گوید: «این زندانی به گردان القدس تعلق دارد که دیگر مرد ندارد و بچه‌ها را (به جنگ) می‌فرستد». یکی دیگر از مردان مسلح فریاد می‌زند: «هیچکس را در هَندَرات زنده نخواهیم گذاشت». هندرات که ظاهراً محل دستگیری نوجوان است، در شمال حلب قرار دارد. به گفتۀ سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، کسانی که در ویدئو دیده می‌شوند به گروه نورالدین زنگی تعلق دارند. این گروه که در سال ٢٠١١ تشکیل شد، تجهیزات و سلاح‌های خود ـ از جمله موشک‌های ضد تانک TOW ـ را از آمریکا می‌گیرد.»

اوکرایین قتل روزنامه نگار اهل بلاروس با بمب گذاری در اتوموبیل، حمله‌ای نفرت انگیز به آزادی بیان

عدالت

السالوادور قانون عفو در حکمی تاریخی رد شد
عفو بین‌الملل ۱۴ جولای ۲۰۱۶ رای دیوان عالی کشور السالوادور در غیرقانونی دانستن قانون عفو کشور گامی تاریخی به پیش برای عدالت است که مدت ها مورد انتظار بود. بنا به اعلام کمیسیون‌ حقیقت سازمان ملل، طی درگیری مسلحانه در این کشور بین ۱۹۸۰ و ۱۹۹۲، بیش از ۷۵۰۰۰ تن شکنجه، غیرقانونی کشته یا قهری ناپدید شدند. ارتش السالوادور مسؤول چند کشتار در روستاهای متهم به حمایت از گروه‌های چریکی بود. پنج روز پس از این که کمیسیون حقیقت سازمان ملل در سال ۱۹۹۳ گزارش خود را منتشر کرد، دولت‌مردان قانون عفو را تصویب کردند که تاکنون مانع تحقیق درباره‌ی نقض حقوق بشر طی درگیری شده است.

اوکرایین تحقیقات واقعی و پیگرد در مورد افزایش جنایت‌های ارتکابی در شرق فوری لازم است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ جولای ۲۰۱۶ پس از برگزاری سمیناری سه روزه درباره‌ی ثبت نقض حقوق بشر برای وکلا و مدافعان حقوق بشر اوکرایینی در خارکف از ۴ تا ۶ جولای ۲۰۱۶، سازمان‌های ما نگرانی خود را از فضای کنونی معافیت از مجازات در زمینه جرایم ارتکابی پس از آغاز درگیری مسلحانه در اوکرایین شرقی ابراز کردند. نقایص در قوانین اوکرایین، مشکلات مربوط به دسترسی به مناطقی که زیر کنترل دولت‌مردان اوکرایین نیست و نبود اراده سیاسی برای تحقیقات واقعی و پیگرد این جرایم در ایجاد فضای خشونت و معافیت از مجازات نقش دارد و دادگاه بین‌المللی جزایی باید درباره‌ی این جرایم تحقیق کند.

ناگورنو قاراباخ: غیرنظامیان دو طرف درگیری در انتظار صلح و عدالت
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ جولای ۲۰۱۶ یکی از فاجعه بارترین درگیری های منطقه بر سر منطقه ناگورنو قراباخ، پس از ۳۰ سال، هنوز قربانی می‌گیرد. پس از گسترش درگیری ها در آپریل ۲۰۱۶ که مرگبارترین درگیری های پس از آتش بس ۱۹۹۴ بود و نشستی غیرعلنی بین روسای جمهور دو کشور ارمنستان و آذربایجان در وین در مه ۲۰۱۶، دو طرف هنوز یک دیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند و چشم‌اندازی برای پیشرفت در صلح وجود ندارد. نبود نظارت بین‌المللی مستقل و نبود منابع معتبر باعث پخش شایعه و تبلیغات درباره‌ی شمار تلفات و دلایل آن می‌شود. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر منابع ارمنی و آذربایجانی را مورد مطالعه جامع قرار داده و بر اساس ارقام و وقایع مورد تایید دو طرف، گزارشی درباره‌ی وضعیت منتشر و نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر را محکوم می‌کند. گزارش وضعیت ناگورنو قاراباخ: غیرنظامیان دو طرف درگیری در انتظار صلح و عدالت.

کنیا چهار مامور پلیس به قتل وکیل حقوق بشری ویلی کیمانی، موکل و راننده تاکسی او متهم شدند

حقوق مدنی و سیاسی

جامعه‌ی مدنی زیر حمله در آمریکای لاتین
دمکراسی باز ۱۹ جولای ۲۰۱۶ سیویکوس، که سازمانی غیردولتی فعال در زمینه تقویت اقدام شهروندان و جامعه‌ی مدنی در جهان است، گزارش سالانه دیده بان جامعه‌ی مدنی خود را منتشر کرده است. در این گزارش، نقض جدی آزادی های تشکل، بیان و گردهمایی مسالمت آمیز در ۱۰۹ کشور در سال ۲۰۱۴ ثبت شده و از این ۱۰۹ کشور، ۱۴کشور در آمریکای لاتین قرار دارند. بنا به این گزارش روز به روز کشورهای بیشتری از تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌المللی قصور می‌کنند و از وظیفه خود برای محافظت از جامعه‌ی مدنی و توانمندسازی آن کنار می کشند. به این خاطر، افزایش شدیدی در شمار حوادث آزار، خشونت جسمی و قتل های هدف مند علیه فعالان جامعه‌ی مدنی در جهان رخ داده است. کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه در نقض جدی آزادی بیان و گردهمایی مسالمت آمیز مقصر هستند و روزنامه‌نگاران و وبلاگ نگاران بارها هدف حمله قرار گرفته اند.

اسرائیل پارلمان قانون مورد جدل علیه کمک مالی دولت‌های خارجی به سازمان‌های غیردولتی را تصویب کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ جولای ۲۰۱۶ کنست ـ پارلمان اسراییل ـ روز ۱۱ جولای ۲۰۱۶ به اصطلاح «قانون شفافیت سازمان‌های غیردولتی» را تصویب کرد. این قانون سازمان‌های غیردولتی ثبت شده در اسراییل را که ۵۰ درصد یا بیشتر از ۵۰ درصد از بودجه خود راد از موسسه های دولتی خارجی دریافت می‌کنند، ملزم می سازد که آن را به مسؤول ثبت گزارش دهند و در نامه نگاری رسمی و اسناد خود بنویسند. جریمه نقض قانون در حدود ۶۸۰۰ یورو است. هدف این قانون در عمل فقط سازمان‌های غیردولتی منتقد دولت و به‌ویژه سازمان‌های غیردولتی حقوق بشر است که بیشتر بودجه خود را از دولت‌های خارجی دریافت می‌کنند. ۲۵ سازمان از ۲۷ سازمانی که قانون شاملشان می‌شود، سازمان‌های حقوق بشری هستند. این قانون در عمل سازمان‌های دست راستی را که بیشتر بودجه شان را از منابع خصوصی (محلی و بین‌المللی) دریافت می‌کنند، از الزام گزارش دهی و اعلام معاف کرده است.

اسرائیل و فلسطین فدراسیون از حق مشارکت در «تحریم، توقف سرمایه‌گذاری و مجازات» و دعوت به آن پشتیبانی می‌کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون به‌طورِ مشخص حق مشارکت صلح‌آمیز در «تحریم، توقف سرمایه‌گذاری و مجازات» (BDS) و دعوت به آن را برای اعتراض به اشغال و سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل به رسمیت شناخت و بر آن تأکید کرد. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از دولت‌ها با تأکید می‌خواهد به آزادی بیان، عقیده، تشکل و گردهمایی در این زمینه احترام بگذارند و رعایت کنند. جامعه‌ی مدنی فلسطین در سال ۲۰۰۵ از اشخاص و سازمان‌های جامعه‌ی مدنی خواست تا زمانی که اسرائیل به تعهدات خود در حقوق بین‌المللی پایبند نیست، اقدام‌های مربوط به «تحریم، توقف سرمایه‌گذاری و مجازات» را به اجرا بگذارند. نظر به نبودِ اراده‌ی سیاسی برای پاسخ‌گو ساختن اسرائیل، فعالان فلسطینی با الهام از اقدام‌های «تحریم، توقف سرمایه‌گذاری و مجازات» در پایان دادن به آپارتاید در آفریقای جنوبی برای ایجاد تغییر به این اقدام‌ها روی آوردند. بر این اساس، این جنبش واکنشی سیاسی به بی‌عملی سیاسی بود و هنوز هست.

ایران

کار زندانیان در ایران: بند کارگری یا اردوگاه کار اجباری؟

نرگس محمدی پس از گفت‌وگو با فرزندانش به اعتصاب غذا پایان داد

میلاد اکبری آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بریتانیا دولت نمی تواند اقدام‌های ریاضتی را با حقوق بشر آشتی دهد
دمکراسی باز ۲۰ جولای ۲۰۱۶ کمیته کارشناسان مستقل سازمان ملل گزارش تندلحنی را درباره‌ی میزان احترام دولت‌مردان را به حقوق اقتصادی، اجتماعی منتشر کرده است. این کمیته بر اجرای میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نظارت دارد که بریتانیا و ۱۶۳ کشور دیگر به آن پیوسته اند. از جمله مسایلی که کمیته مورد انتقاد قرار داده، توجه ناکافی بریتانیا به حقوق اقتصادی، اجتماعی در قوانین داخلی است. کمیته همچنین تاثیر منفی تغییرات اخیر در سیاست‌های پولی، اجتماعی و امنیتی و محدودیت های بر سر راه امداد حقوقی رایگان را  محکوم کرده است. کمیته تردید دارد که میزان مزد ملی برای سطح مناسب زندگی کافی باشد و قانون اتحادیه های کارگری را که به تازگی تصویب شد به‌خاطر تاثیر منفی آن بر حقوق کارگری محکوم کرده است. سازمان ملل به‌ویژه از تاثیر تبعیض‏آمیز  فقر، افزایش بی‎خانمانی، اتکای زیاد به غذاکده های عمومی و نبود مسکن اجاری قابل پرداخت در بیشتر بخش های کشور نگران است.

در سال جاری میلادی بیش از ۳۶۰۰ پناهجو کشته شدند

ایران

«ایران در آستانه انفجار بمب بیکاران و حاشیه‌نشینان»
رادیو زمانه ۱۹ جولای ۲۰۱۶ یک اقتصاددان می‌گوید که راهکار‌های دولت یازدهم، اقتصاد ایران را در آستانه بن‌بست قرار داده است و چنانچه دولت روش مناسبی برای مقابله با این وضعیت در پیش نگیرد باید منتظر به هم ریختن فضای سیاسی بود. او گفت: «اقتصاد عملا در یک بن بست رکودی قرار گرفته است.» این کارشناس اقتصادی «رکود، بحران آب و فساد در کشور» را سه مسئله «بحرانی و خطرناک» ایران برشمرد و گفت: «اگر به سرعت برای حل آن‌ها قیام نکنیم کل ساختار سیاسی را در هم می‌ریزد. اگر از اندک فرصت‌های باقی مانده برای درمان رکود استفاده نشود، به زودی امواج ورشکستگی‌ها، بیکاری کارگران، فقر حاشیه‌نشینان و سایر مسایل اجتماعی بحران‌هایی ایجاد می‌کند که کل کشور را به مخاطره می‌اندازد.» او آمار بیکاران ایران را ۱۰ میلیون نفر عنوان کرد.

هجومی چند لایه علیه حقوق کار

دفاع از حقوق بشر

ترکیه فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر ضمن محکومیت شدید اقدام به کودتا خواهان واکنشی با رعایت حاکمیت قانون و حقوق بشر است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون به‌شدت اقدام به کودتای عناصری از ارتش ترکیه را برای به دست گرفتن حکومت از طریق اسلحه در روز جمعه ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ را محکوم می‌کند. هر گونه اقدامی از این نوع باید محکوم شود و مرتکبان آن به دست عدالت سپرده شوند. فدراسیون از دولت‌مردان می‌خواهد با رعایت کامل اصول دمکراتیک، حاکمیت قانون و حقوق بشر واکنش نشان دهند. دولت‌مردان باید به‌ویژه از استفاده از اقدام به کودتا به‌عنوان بهانه‌ای برای محدودیت‌های بیشتر بر حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و سرکوب بیشتر مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق بشر در ترکیه پرهیز کنند…  بیانیه‌ی مشترک سازمان‌های عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر درباره‌ی تلاش برای کودتا در ترکیه.

فرانسه فدراسیون حمله در نیس را محکوم می‌کند؛ تنها پاسخ ممکن بر اساس اصول دمکراتیک و رعایت حقوق بشر است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون به‌شدت حمله‌ی دیروز ۱۴ ژوئیه ـ روز ملی فرانسه ـ در نیس را محکوم می‌کند. بنا به آمار اولیه، ۸۴ تن، از جمله شمار زیادی از کودکان کشته و ده‌ها تن نیز زخمی شدند. به این ترتیب، این حمله، پس از حمله‌های ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵، مرگبارترین حمله‌ها در فرانسه به حساب می‌آید. قربانیان که در پایان آتش‌بازی سنتی ۱۴ ژوئیه در گردش‌گاه ساحلی مشهورِ «پرومِناد دز آنگِلِه» گرد آمده بودند، زیر چرخ‌های یک کامیون یا در اثر شلیک گلوله جان باختند… این حمله حلقه‌ای دیگر در زنجیره‌ای از حمله‌هایی است که به بهای زندگی مردم بیگناه در سراسر جهان تمام شده است و تازه‌ترین آنها در عراق، بنگلادش، ایالات متحد آمریکا و ترکیه رخ داده است. فدراسیون، در مقابله‌ی دولت‌ها با تروریسم و واکنش به این حمله‌های رذیلانه علیه تمامی بشریت، بر ضرورت مطلق رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و اصول دمکراتیک پافشاری می‌کند.

سازمان‌های غیردولتی خواهان توجه به نقض حقوق بشر در نشست وزرای اتحادیه‌ی اروپا و شورای همکاری خلیج شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون و ۱۶ سازمان بین‌المللی و محلی با امضای نامه ای از خانم موگرینی، نایب رئیس اتحادیه‌ی اروپا، و نیز وزرای کشورهای عضو خواستند در نشست امروز با وزرای شورای همکاری خلیج، شماری از مسایل مبرم حقوق بشر را مطرح کنند. آنها به‌ویژه خواهان پایان یافتن سرکوب جامعه‌ی مدنی و مخالفان سیاسی در بحرین و ابراز نگرانی درباره‌ی حذف ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از لیست ناقضان حقوق کودک در یمن، در پی تهدید عربستان و شرکای آن در ائتلاف به قطع بودجه سازمان ملل، شدند.

کامرون عفو بین الملل دولت را به نقض حقوق بشر در جنگ با بوکوحرام متهم کرد

کامبوج تداوم آزار قضایی و بازداشت نایب رئیس کمیته ملی انتخابات آقای نی چاکریا

تایلند تداوم آزار آقای تاویساک کردپوکا، روزنامه نگار نشریه پراچاتای

آنگولا آزادی مشروط و تداوم آزار قضایی ۱۶ فعال طرفدار دمکراسی

چین نگرانی از وضعیت سلامتی، شکنجه و تداوم بازداشت مدافع حقوق بشر گو فیکسونگ

ایران

صدای زندانیان سیاسی ـ عقیدتی ایران باشیم
جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۲۰ جولای ۲۰۱۶ شماری از ایرانیان آزادی‌خواه و طرفدار حقوق بشر برای همبستگی با زندانیان سیاسی و عقیدتی در روزهای آتی با برگزاری آکسیون‌هایی از جمله اعتصاب غذای نمادین یا حرکت‌های اعتراضی دیگر در کشورهای مختلف صدای ده‌ها زندانیان سیاسی و عقیدتی ایران را که در ماه‌های اخیر دست به اعتصاب غذا زده‌اند، به گوش مردم  جهان خواهند رساند. جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از این اقدام‌های اعتراضی در راه آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران پشتیبانی می‌کند و عموم ایرانیان آزادی‌خواه و حامی حقوق بشر را نیز به حمایت از این زندانیان فرا می‌خواند. زمان: روز جمعه ۲۲ ژوئیه تا روز یکشنبه ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۶؛ شهرهای محل برگزاری:‌ آتلانتا، پاریس، دالاس، دورتموند، فرزنو، کلگری، گوتنبرگ، مونترئال، نیویورک، ونکوور، هامبورگ و برخی شهرهای دیگر اروپا، آمریکا و کانادا.

گروگان گرفتن سلامتی: ممانعت از مراقبت‌های پزشکی در زندان‌های ایران
رادیو زمانه ۱۸ جولای ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل با انتشار گزارش مفصلی از وضعیت بهداشت و درمان زندانیان در ایران و ارائه نشدن خدمات لازم به زندانیان بیمار انتقاد کرده و خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شده است. «مقامات مسئول در ایران بی‌رحمانه جان زندانیان عقیدتی و سیاسی را به بازی می‌گیرند و آن‌ها را در معرض خطر مرگ، معلولیت یا دیگر آسیب‌های غیر‌قابل برگشت قرار می‌دهند.» عفو بین‌الملل در گزارش خود تصویری تلخ از شرایط مراقبت‌های بهداشتی در زندان‌های ایران ارائه می‌دهد. بر اساس اسناد و شواهد محکم موجود در این گزارش، قوه قضاییه و به طور مشخص، دادستانی و سازمان زندان‌ها عمدا از دسترسی زندانیان بیمار به مراقبت‌های پزشکی کافی و مورد نیاز جلوگیری می‌کنند.

زنان

السالوادور جامعه‌ی مدنی و زنان مدافع حقوق بشر جهان قصد حزب آرنا برای افزایش مجازات سقط جنین را محکوم کردند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون و ده ها سازمان بین‌المللی و کشوری با امضای نامه ای پیشنهاد حزب آرنا برای اصلاح قانون مجازات در السالوادور را محکوم کردند. آنها به‌ویژه پیشنهاد تاسف بار در مورد افزایش حکم کیفری سقط جنین عمدی را به ۳۰ تا ۵۰ سال زندان و نیز پیشنهاد افزایش مجازات و حکم زندان برای کارکنان پزشکی و بهداشتی مشارکت کننده را محکوم کردند.

ترکیه فدراسیون و جامعه‌ی حقوق بشر ترکیه توجه سازمان ملل را به تهاجم حزب عدالت و توسعه علیه حقوق زنان جلب کردند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ جولای ۲۰۱۶ کمیته‌ی رفع همه‌ی اشکال تبعیض علیه زنان امروز گزارشِ ترکیه درباره‌ی اجرای کنوانسیون حقوق زنان سازمان ملل را بررسی می‌کند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن در ترکیه، جامعه‌ی حقوق بشر (IHD) گزارش متقابل خود را برای جلب توجه کمیته به تبعیض‌های علیه زنان در ترکیه، به‌ویژه از زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه (AKP)، منتشر کردند. از نوامبر ۲۰۰۲ که حزب عدالت و توسعه ـ حزبی محافظه‌کار در مسایل اجتماعی ـ در انتخابات پارلمانی پیروز شد، حقوق زنان محدود شده است… این حزب اصل برابری زنان و مردان را مورد تردید قرار داده، با حقوق جنسی و بازتولید مخالفت کرده و به فمینیست‌ها حمله کرده است. این حزب کوشیده به زنان دستور دهد در انظار عمومی چگونه رفتار کنند، چند فرزند به دنیا آورند، چگونه آنها را به دنیا آورند و چه مشاغلی را انتخاب کنند…

پاکستان به معافیت از مجازات برای جنایت‌های به اصطلاح «ناموسی» پایان دهید
عفو بین‌الملل ۱۹ جولای ۲۰۱۶ دولت‌مردان پاکستان باید به معافیت از مجازات برای قتل‌های به اصطلاح «ناموسی» و خشونت های دیگر علیه زنان پایان دهند. عفو بین‌الملل از تصمیم مسؤولان در پنجاب برای تعیین قتل قندیل بلوچ به‌عنوان جرم علیه دولت و رد حق قانونی خانواده او برای بخشودن پسرشان، استقبال می‌کند. برادر قندیل بلوچ اعتراف کرده که خواهرش را در تاریخ ۱۵ جولای در خواب خفه کرده است. بر اساس قانون جاری پاکستان، خانواده قربانی قتل می‌تواند قاتل را، از جمله با دریافت دیه، ببخشد. در موارد به اصطلاح قتل ناموسی که اعضای خانواده قربانی مسؤول جنایت هستند، خانواده می‌تواند قاتل را ببخشد و او با زندان یا مجازات دیگری تنبیه نشود.

توسعه آمریکای لاتین به سرمایه گذاری برای دختران نوجوان وابسته است
اینتر پرس سرویس ۱۱ جولای ۲۰۱۶ به گفته رئیس منطقه ای نهاد زنان سازمان ملل، دختران نوجوان در آمریکای لاتین نیرویی اساسی برای تغییر و ترویج توسعه پایدار هستند، به شرط این که منطقه برای حقوق آنها و اصلاح نابرابری در فرصت ها سرمایه گذاری کند. به نظر او، با تکمیل برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰، دختران و پسران نوجوان نقش رهبری در جوامع‌شان خواهند داشت. یکی از اهداف توسعه پایدار، برابری جنسیتی است. نسبت جمعیت در سن ۱۰ تا ۲۴ سال امروز در جهان بالاتر از قبل است: ۱٫۸ بیلیون جوان از مجموع ۷٫۳ بیلیون. در حدود ۲۰ درصد از این تعداد جوان در آمریکای لاتین و کاراییب زندگی می‌کنند. بنا به آمار دریافتی از صندوق جمعیت سازمان ملل، ۵۷ میلیون از جمعیت ۶۳۴ میلیون نفری منطقه را دختران بین ۱۰ تا ۱۹ تشکیل می‌دهند که بیشتر در شهرها زندگی می‌کنند.

تاجیکستان ارزیابی جنسیتی کشور
بانک توسعه آسیا ۱۱ جون ۲۰۱۶ این ارزیابی برابری جنسیتی را در تاجیکستان بررسی و عوامل مهمی مثل موانع مبتنی بر جنسیت در مورد فرصت های اقتصادی ، خدمات اجتماعی و پست های رهبری و تصمیم گیری را شناسایی می‌کند. بازگشت ارزش های مردسالارانه محافظه کار در تاجیکستان به رشد ازدواج های زودهنگام و چند همسری، به خطر افتادن فرصت های دختران و زنان برای توسعه توان و زندگی برابر انجامیده و مانع از مشارکت کامل زنان و بهره مندی آنها از توسعه شده است.

عربستان سعودی قیمومیت مردان، زنان را محدود می‌کند 

اسلام هراسی، فرودستی زنان و سیاست فمینیستی 

آیا حضور بیشتر زنان در قدرت به معنای تقویت صلح بین‌المللی است

چرخش ظالمانه‌ی جنبش زنان

ایران

مجلس دهم؛ از بی‌توجهی تا دامن زدن به نابرابری جنسیتی در ایران

روایت تلخ یک قربانی خشونت خانگی

روایت‌هایی از گفت‌وگو با چند دایه در جنوب ایران در باب ختنه‌ی دختران

کودکان

قتل نوزادان دختر در سراسر جهان:‌ ضرورت اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل
ترانسند مدیا سرویس ۱۱ جولای ۲۰۱۶ مرکز حقوق بشر آسیا در گزارش خود قتل نوزادان دختر در سراسر جهان که نخستین گزارش در نوع خود است، اعلام کرد که قتل نوزدان دختر به‌خاطر ترجیح پسران به‌ دلایل مختلف، پدیده ای جهانی است. سالانه ۱٫۵ میلیون جنین دختر در سقط جنین از بین می روند. نسبت نوزدان پسر به هر ۱۰۰ دختر در کشورهای مختلف جهان به ترتیب زیر است: لیختن اشتاین ۱۲۶ پسر؛ چین ۱۱۵؛ ارمنستان ۱۱۳؛ هند ۱۱۲؛ آذربایجان ۱۱۱؛ ویتنام ۱۱۱؛ آلبانی ۱۱۰؛ گرجستان ۱۰۸؛ کره جنوبی ۱۰۷؛ تونس ۱۰۷؛ نیجریه ۱۰۶؛ پاکستان ۱۰۵٫ بر اساس این گزارش، هیچ کشوری ـ به استثنای کره جنوبی ـ نتوانسته نسبت را به نفع دختران معکوس کند.

یونان کودکان مهاجر در سلول های پلیس
دیده بان حقوق بشر ۱۹ جولای ۲۰۱۶ دولت‌مردان یونان به‌طورِ منظم کودکان پناه‌جویان و مهاجر را که به تنهایی در سفر هستند در سلول های کوچک، شلوغ و غیربهداشتی پلیس بازداشت می‌کنند. آنها هفته ها و ماه ها در انتظار فراهم شدن جایی در سر پناهی در این سلول ها می مانند. یونان باید فوری به این رویه پایان دهد و برای کودکان تنها در شرایط مناسب جای زندگی فراهم کند.

لبنان ۲۵۰۰۰ کودک سوری دور از مدرسه
دیده بان حقوق بشر ۱۹ جولای ۲۰۱۶ بیش از نیمی از ۵۰۰۰۰۰ کودک سن مدرسه ای سوری که در لبنان ثبت شده‌اند در موسسه های رسمی آموزشی نام ننوشته اند. با وجود این، لبنان که میهمان ۱٫۱ میلیون پناه‌جوی ثبت شده سوری است به این کودکان اجازه ثبت نام رایگان در مدرسه داده، منابع محدود و سیاست‌های لبنان درباره‌ی اقامت و کار برای سوری ها این کودکان را دور از مدرسه نگه می دارد. در گزارش «بزرگ شدن بدون آموزش: موانع آموزش برای کودکان پناه‌جوی سوری در لبنان» گام های مهم لبنان برای فراهم کردن امکان ثبت نام کودکان سوری در مدارس عمومی ثبت شده، اما یافته های دیده بان حقوق بشر نشان می‌دهد که بعضی مدارس از سیاست‌های ثبت نام پیروی نکرده اند و کمک های مالی بیشتری برای خانواده های سوری و سیستم زیر فشار مدارس لبنان ضروری است.

یونسکو: ۲۶۳ میلیون کودک و نوجوان به مدرسه نمی‌روند

آلمان دردسر پذیرش مدارک ازدواج کودکان پناهجو برای مقامات

فرهنگ و اندیشه

ایالات متحد آمریکا دیگر دمکراسی واقعی نیست
دیده بان اشتباهات بشر ۱۱ جولای ۲۰۱۶ جان اسکیلز ایوری ـ انتخابات به شدت اصلاحات را ایجاب می‌کند. هم‏چنان‌که بسیاری از ناظران در سراسر جهان خاطرنشان کرده‌اند، ایالات متحد آمریکا دیگر دمکراسی واقعی نیست، بلکه الیگارشی است. دولت امنیت، خواست ها و نیازهای اکثریت شهروندان را نادیده می‌گیرد و به‌ جای آن تصمیم هایی را به اجرا می‌گذارد که سود هنگفتی برای شرکت‌های عظیم دارد یا خواست های گروه‌های فشار قدرتمند را برآورده می‌کند. ادوارد اسنودن نشان داده که شمار آمریکایی هایی که در عملیات سری مشارکت دارند، به اندازه جمعیت نروژ است. به علاوه، معامله های تجاری که محیط زیست جهان و شغل میلیون ها آمریکایی را به خطر می اندازند، با پنهانکاری مورد مذاکره قرار گرفته است. اگر مردم از کارهای دولت اطلاع ندارند، چگونه می‌توانند آن را کنترل کنند تا واژه دمکراسی معنا داشته باشد؟ جان آچسون در مقاله ای با نمونه های زیر نشان می‌دهد که شهروندان آمریکا هیچ تأثیری بر تصمیم های دولت ندارند:  وقتی ۹۱ درصد مردم می خواستند مقررات مربوط به هوای پاک و آب آشامیدنی را تقویت کنند، کنگره با اکثریت حزب جمهوریخواه پیشنهاد تضعیف مقررات را داد. وقتی ۹۹ درصد می خواستند از زمین های عمومی و پارک ها محافظت کنند، جمهوریخواهان می خواستند آنها را بفروشند یا به نوعی خصوصی کنند. وقتی ۷۴ درصد موافق پایان دادن به یارانه های پرداختی به شرکت‌های بزرگ نفتی بودند، کنگره بیشتر این یارانه ها را حفظ کرد. وقتی ۷۰ درصد با اولویت زیاد برای تغییر آب و هوا موافق بودند، کنگره هیچ اقدامی نکرد. نمونه های دیگری هم در مقاله او وجود دارد.

گزارش محرمانه احتمال ارتباط عربستان با عوامل حملات ۱۱ سپتامبر منتشر شد

چرا انتشار صفحات محرمانه گزارش ۱۱ سپتامبر عربستان را “تبرئه نکرد”؟

تاجیکستان دوازده سال انتظار؛ ‘فیلمی که هر خانواده تاجیک باید ببیند’
بی بی سی ۱۷ جولای ۲۰۱۶ در تاجیکستان فیلم جدیدی به نمایش درآمده که به مسئله زود شوهر دادن دختران در این کشور فقرزده آسیای میانه‌ و پیامدهای آن می‌پردازد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، اینتر پرس سرویس، بانک توسعه آسیا، بی بی سی فارسی، ترانسند مدیا سرویس، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گروه بین المللی بحران

 

پیوست‌ها: