افغانستان

-soldat-de-l-armee-nationale-afghane

معادن لاجورد دومین منبع عایداتی طالبان است/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

۱۳۹۴ خونین‌ترین سال برای غیرنظامیان افغان
صدای امریکا ۲۶ سرطان ۱۳۹۵ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به روز شنبه گزارش سالانۀ خود را در مورد شمار کشته‌ها و زخمیان ملکی در جریان منازعات مسلحانه منتشر کرد که به گفتۀ مسؤولان این کمیسیون، ارقام کشته‌ها و زخمیان ملکی در بالاترین حد خود رسیده است. بر اساس این گزارش، در جریان سال ۱۳۹۴ خورشیدی، ۳۱۲۹ تن کشته و ۶۳۰۲ تن زخمی شده اند که شامل مردان، زنان و کودکان اند. هر چند این کمیسیون مشخص نساخت که دقیقاً شمار کشته‌ها و زخمیان افراد ملکی چقدر بلند رفته است؛ اما اعلام کرد که تلفات افراد ملکی نسبت به سال ۹۳ خورشیدی، ۱۷.۸ فیصد افزایش یافته است. خانم سمر گفت که گروه‌های مخالف مسلح دولت (هر دو گروه انشعابی طالبان، شبکه حقانی، القاعده و داعش)، مسؤول کشتار ۲۲۹۴ تن و زخمی‌شدن ۴۴۷۶ ملکی افغان در گزارش این کمیسیون شناخته شده اند. هم‌چنان در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، مسؤولیت کشتار ۲۶۸ نفر و زخمی‌شدن ۹۱۲ تن در جریان سال ۹۴ خورشیدی، به دوش نیروهای وابسته به دولت این کشور انداخته شده است.

۱۲ تن به شمول بزرگان قومی از سوی طالبان در ولسوالی دایمیرداد میدان وردک ربوده شدند
بخدی ۲۷ سرطان ۱۳۹۵ مقام های محلی در ولایت میدان وردک می گویند که طالبان مسلح شام روز گذشته ۱۲ تن به شمول بزرگان قومی را از روستاهای شیرتوغی و سفرخیل ولسوالی دایمیرداد ربوده اند. عبدالرحمان منگل، سخنگوی والی میدان ‌وردک با تایید این رویداد به رسانه ها گفته است که تلاش‌ها برای رهایی این افراد جریان دارد. آقای منگل گفته است که در نتیجه گفتگوها تا کنون ۶ تن از ربوده شده ها آزاد شده اند.
فراد مسلح چهار مسافر را از مسیر کابل – بامیان ربودند

جان یک میلیون مهاجر افغان در پاکستان در خطر است
خبرگزاری آسیا ۲۹ سرطان ۱۳۹۵ مسئولان در وزارت مهاجرین و عودت‌کنند‌گان می‌گویند که اخراج اجباری مهاجرین توسط دولت پاکستان جان یک میلیون و ۳۰۰ هزار پناهنده افغانستان را در پاکستان تهدید می‌کند. دولت افغانستان هیئت بلندپایه‌ای را به ریاست سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین به منظور مذاکره با مقام‌های پاکستانی به این کشور فرستاده است. دولت پاکستان به مهاجرین هشدار داده که این کشور را به زودترین وقت ترک کنند. اسلام الدین جرات سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید: اخراج اجباری مهاجرین از پاکستان جان یک میلیون و ۳۰۰ هزار پناهنده افغانستانی را تهدید می‌کند.
بازداشت هزاران مهاجر افغان در جریان یک سال گذشته در پاکستان

بیدار: سال قبل ۱۰ محاکمۀ صحرایی ثبت شده، دیگر آن پنهان می‌شود
رادیو آزادی ۲۹ سرطان ۱۳۹۵ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از موجودیت محاکم صحرایی در این کشور ابراز نگرانی می‌کند. مسئولان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گویند: محاکم صحرایی بیشتر در حوزه غرب این کشور صورت گرفته است. رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت: هر چند در یک سال اخیر ده مورد قضایای محاکم صحرایی را ثبت کرده‌اند، اما بیشترین این قضایا نزد آنان به ثبت نمی‌رسد و پنهان باقی می‌ماند.

دو آموزگار از سوی طالبان در زابل تیر باران شدند
بخدی ۲۶ سرطان ۱۳۹۵ مقام‌های امنیتی ولایت زابل در جنوب کشور اعلام کردند که طالبان دو آموزگار را در این ولایت تیرباران کرده ‌اند. غلام جیلانی فراهی، قوماندان امنیه ولایت زابل گفت که طالبان شب گذشته این دو آموزگار را در ساحۀ سیوری ولسوالی شینکی با ضربات مرمی کشته‌ اند. او افزود که این آموزگاران هردو باشندگان ولایت میدان وردک بودند و به خاطر خدمت در بخش معارف، در این ولایت تدریس می کردند.

زنان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در باره افزایش ازدواج کودکان هشدار داد
بی بی سی ۲۷ سرطان ۱۳۹۵ کمیسیون حقوق بشر افغانستان با نشر گزارشی گفته که در سال ۱۳۹۳ خورشیدی ۲۲۵ مورد ازدواج کودکان ثبت شده و در سال ۱۳۹۴ این تعداد به ۲۳۵ مورد افزایش یافته است. براساس یافته‌های این کمیسیون که در همایش “منع ازدواج کودکان” در کابل ارائه شد، موارد ازدواج کودکان رو به افزایش است و هر سال به شمار قربانیان آن افزوده می‌شود.

رییس‌جمهور: نقش زنان در توسعه‌ی اقتصاد خانواده و کشور ارزنده است
اطلاعات روز ۲۹ سرطان ۱۳۹۵ رییس‌جمهور غنی امروز (سه‌شنبه، ۲۹ سرطان) در دیداری با فومزل ملامبو، مسئول عمومی اداره زنان سازمان ملل متحد در ارگ ریاست‌جمهوری ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای دولت در زمینه‌ی بهبود وضعیت زنان افغانستان گفته است که نقش زنان در توسعه‌ی اقتصاد خانواده و کشور ارزنده است. آقای غنی گفته است دولت افغانستان در راستای بهبود وضعیت زنان در سطوح مختلف دستاوردهای خوبی دارد اما این دستاوردها کافی نیست و باید کارهای بیشتری در زمینه‌ی بهبود وضعیت زنان کشور، انجام شود.

افزایش پنج در صدی خشونت علیه زنان افغان
صدای امریکا ۲۳ سرطان ۱۳۹۵ مقامات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گویند که آمار به دست آمده نشان می دهد که خشونت در برابر زنان افغان در شش ماه اول، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تا پنج درصد افزایش یافته است. این کمیسیون همچنین گفته است که یکی از عوامل عمدۀ افزایش خشونت‌ها، عدم حاکمیت قانون و حاکم‌ب ودن زورمندان محلی در مناطق دور دست است. در همین حال، وزارت امور زنان در شش ماه اول امسال، بیش از ۱۲۳۵قضیۀ خشونت بر زنان را به ثبت رسانیده است.

۲۰ درصد معتادان در هرات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد
کلید ۳۰ سرطان ۱۳۹۵ برای بیش از ۶۰ هزار معتاد به مواد مخدر در ولایت هرات، حدود ۳۰۰ بستر تداوی وجود دارد. مسوولان ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات، کمبود مراکز تداوی و نگهداری معتادان را از عمده ترین مشکلات در این ولایت بیان می‌کنند. غلام جیلانی دقیق، رییس اداره مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات، از وجود ۶۰ هزار معتاد در این ولایت خبر داده، می‌گوید: “۱۳ درصد معتادان را زنان و ۷ درصد آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.”

عروس نوجوان در غور از اثر سوختگی جان داد
صدای آلمان ۲۸ سرطان ۱۳۹۵ مقام‌های محلی در ولایت غور افغانستان تایید کرده اند که یک دختر ۱۴ ساله به دلیل سوختگی شدید جان داده است. گفته شده است که او احتمالاً برای نجات از خشونت خانوادگی دست به خودسوزی زده است. جنرال مصطفی اندرابی، قوماندان امینه ولایت غور روز دو شنبه به خبرگزاری آلمان (دی پی ای) گفت: «این دختر قربانی خشونت خانوادگی شده است.» تا هنوز دقیقاً معلوم نیست که این دختر جوان به نام زهرا توسط خانواده شوهرش آتش زده شده یا این که دست به خودسوزی زده است.
سایر عناوین:
ادارۀ زنان سازمان ملل براى بهبود وضعیت زنان افغان همکارى می کند
یک‌و‌نیم دهه تلاش و پایتختی که هنوز برای بانوان مصون نیست
حمیدی: زنان هنوزهم مشارکت مساوی در تصمیم گیری‌ها ندارند
زیبا؛ دختری که در ۴۰ روزه‌گی نامزد شد و در ۸ ساله‌گی ازدواج کرد
افغانستان ۸۵۰ هزار زن معتاد دارد

حامیان و فعالان

 

شماری از فعالان مدنی خواستار خلع سلاح افراد مسلح در ولایت تخار شدند
بی بی سی ۲۹ سرطان ۱۳۹۵ شماری از فعالان مدنی ولایت تخار در شهر کابل با برگزاری تجمع اعتراضی خواستار خلع سلاح گروه‌های مسلح غیرمسئول در ولایت تخار در شمال افغانستان به ویژه ولسوالی رستاق این ولایت شدند. معترضان مدعی بودند که برای حل تنش‌ها و خلع سلاح گروه‌های مسلح غیرمسئول به دروازه‌های مقام‌های حکومتی سرزده‌اند اما این تلاش‌ها نتیجه نداده‌ است.

انتقادها از موقف‌گیری نیروهای امنیتی در برابر جنگجویان در بدخشان
طلوع نیوز ۲۹ سرطان ۱۳۹۵ شورای ولایتی و فعالان جامعۀ مدنی بدخشان از موقف گیری نیروهای امنیتی در برابر جنگجویان انتقاد کرده می‌گویند که این نیروها به جای حالت تهاجمی حالت دفاعی را در برابر هراس افگنان اختیار کرده اند. آنان به روز سه شنبه گفتند که این نظامیان تا هنگامی که جنگجویان حمله نکنند هیچ برنامه‌ای برای نابودی جنگجویان در این ولایت ندارند. به گفتۀ شماری از اعضای شورا ولایتی بدخشان، در شش ماه اخیر ولسوالی یمگان به گونۀ کامل در ادارۀ طالبان در آمده است و بیشتر از ۶۰ در صد مناطق ولسوالی‌های جرم، راغستان و چند ولسوالی دیگر نیز در ادارۀ طالبان است.

سمر: محکمه جزایی بین‌المللی جرایم جنگی بعد از ۲۰۰۳ را بررسی می‌کند
رادیو آزادی ۲۷ سرطان ۱۳۹۵ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از حکومت می‌خواهد تا به محکمه جزایی بین‌المللی زمینۀ بررسی قضایایی جرایم جنگی در این کشور را فراهم سازد. این کمیسیون می‌گوید که افغانستان بر اساس عضویت که در محکمه جزایی بین‌المللی دارد مکلف است تا به این محکمه زمینه بررسی قضایای جرایم جنگی در این کشور را فراهم سازد.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

دادستان کل افغانستان ۱۱۰ کارمند شهرداری کابل را ممنوع‌ الخروج کرد
بی بی سی ۲۸ سرطان ۱۳۹۵ به تعداد ۱۱۰ کارمند شهرداری کابل به دستور فرید حمیدی، دادستان کل افغانستان به ظن دست داشتن در فساد ممنوع‌ الخروج شده‌اند. بصیر عزیزی، سخنگوی دادستان کل کشور روز دوشنبه (۲۸ سرطان) به خبرنگاران گفت که اتهام‌های مطرح شده علیه آن‌ها زیر بررسی است.

خشنودی شهروندان از آمدن اصلاحات بیشتر در ریاست پاسپورت
طلوع نیوز ۲۸ سرطان ۱۳۹۵ با آمدن اصلاحات و آسان‌سازی در کار توزیع گذرنامه، اکنون مردم می‌توانند در دو تا سه روز گذرنامه بگیرند. هر چند درخواست‌کننده‌گان گذرنامه روزانه به ۲۰۰۰ تن می‌رسد، اما بهبود در رهبری و افزایش کارمندان این نهاد، سبب شده‌است که به تمامی درخواست‌کنندگان، در مدت کوتاهی گذرنامه داده شود. اما درخواست‌کننده‌گان و مسؤولان ریاست پاسپورت ایجاد بی‌نظمی را از سوی مردم، جدی‌ترین چالش در برابر کارهای این نهاد می‌دانند.

ساخت مرکز عملیات اضطراری برای محو بیماری فلج کودکان در افغانستان آغاز شد
بی بی سی ۲۸ سرطان ۱۳۹۵ وزارت صحت افغانستان اعلام کرده است که کار ساخت یک مرکز عملیات اضطراری برای محو بیماری فلج کودکان با پشتیبانی مالی بنیاد بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت در شهر کابل آغاز شد. افغانستان یکی از دو کشور در جهان است که بیماری غیرقابل درمان فلج کودکان در آن هنوز ریشه‌کن نشده و سالی چند بار کارزار سراسری مبارزه با این بیماری در آن راه اندازی می‌شود.

انتخابات
آغاز کار کمیسیون مشترک شواری ملی روی اصلاحات انتخاباتی
طلوع نیوز ۲۹ سرطان ۱۳۹۵ کمیسیون مشترک شورای ملی برای رأی‌زنی به فرمان تقنینی رئیس جمهور اشرف غنی در بارۀ اصلاح نظام انتخابات امروز سه شنبه کارش را آغاز کرد و اما کار این کمیسیون بی آن که به نتیجه برسد پایان یافت. دبیر مجلس نماینده‌گان می‌گوید که رأی تأیید به این فرمان در واقع نگه‌داشتن باور مردم و نیز جامعۀ جهانی به شورای ملی است. عبدالرووف انعامی، دبیر مجلس نماینده‌گان، اظهار داشت: «اگر می‌خواهند که حمایت مردم را باخود داشته باشند باید به سرنوشت قانون انتخابات رسیدگی کنند.»
مجلس برای کمیسیون مشترک ۱۰ عضوش را با اختلاف نظر برگزید

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

افزایش تولید عسل و خوش‌بینی افغانستان به خودکفایی
بی بی سی ۲۶ سرطان ۱۳۹۵ افغانستان سال گذشته بیشترین میزان عسل را تولید و رکورددار شده ‌‎است. مسئولین وزارت زراعت می‌گویند که سال گذشته، افغانستان نزدیک به دو میلیون کیلوگرام عسل تولید کرده است. نیازمندی سالانه افغانستان به عسل بالغ به پنج میلیون کیلوگرام است و با این میزان تولید خوش‌بینی‌ها به خودکفا شدن کشور در تولید عسل بیشتر شده‌ است.

مبارزه یک خانم برای حفظ محیط زیست در کشور جنگ زده
صدای آلمان ۲۹ سرطان ۱۳۹۵ جنگ نه تنها حیات انسان ها را از آنها می گیرد، بلکه زمین و تنوع محیط زیستی را نیز از بین می برد. نمونه بارز آن افغانستان است. در این کشور یک خانم با وجود درگیری های مسلحانه برای حفاظت از محیط زیست فعال گردیده است. زمانی که فرخنده عطیل صدیقی در ماه دسمبر گذشته در پاریس روی استیژ آمد، نه تنها لباس های زیبا و پررنگ سنتی افغانی اش، بلکه سخنان اش نیز توجهات را به خود جلب کرده بود. او می گفت: «سیاره ما بیمار است، جوامع ما بیمار هستند، پس چگونه می توانیم به آرامش دست یابیم، چگونه می توانیم بخوابیم و چگونه می توانیم به این منوال زندگی کنیم؟»

رئیس جمهور قرقیزستان اجرای طرح کاسا – ۱۰۰۰ را امضاء کرد
افغانستان رو ۲۹ سرطان ۱۳۹۵ الماسبیک آتامبایف رییس جمهوری قرقیزستان امروز(سه شنبه) با امضای اسناد قراردادهای تامین مالی کاسا – ۱۰۰۰ برای انتقال برق از این کشور به پاکستان و افغانستان اجرای این طرح را ابلاغ کرد. آتمبایف قراردادهای تامین مالی این طرح بین جمهوری قرقیزستان و انجمن توسعه بین المللی، بانک سرمایه گذاری اروپا و بانک توسعه اسلامی را برای اجرا امضا کرد.

گزارش‌ها: استخراج غیرقانونی سنگ‌های گران‌بها هنوز هم در هشت ولایت ادامه دارد
طلوع نیوز ۲۹ سرطان ۱۳۹۵ برخی از گزارش‌ها می‌رسانند که هنوز هم نزدیک به ۱۰ گو نه سنگ گران‌بها، از معادن هشت ولایت افغانستان، به‌گونه غیرقانونی استخراج می‌شوند و به بیرون از کشور انتقال می‌یابند. برخی از گزارش‌ها می‌رسانند که این سنگ‌ها، در نخست به پاکستان قاچاق می‌شوند و بعد در بازارهای جهان به فروش می‌رسند.

راه اندازی چندین پروژه برای تقویت زراعت افغانستان
صدای آلمان ۲۸ سرطان ۱۳۹۵ وزارت زراعت افغانستان قرارداد ۱۲ پروژه باغداری، آبیاری و مجادله با امراض نباتی را به ارزش ۲۴ میلیون افغانی امضا کرد. این وزارت چندین برنامه بزرگ را در سراسر افغانستان به منظور بهبود زراعت روی دست گرفته است. وزارت زراعت افغانستان تصمیم دارد با تطبیق این پروژه‌ها که قرارداد آن ها با چند شرکت روز دوشنبه امضا شد، کشت زعفران را در چهارده ولسوالی کابل ترویج کند.

مدقق: ۴۰ در صد آب‌های زیر زمینی کابل غیر صحی است
رادیو آزادی ۲۸ سرطان ۱۳۹۵ ادارۀ حفاظت از محیط زیست افغانستان از وضعیت آلوده و غیر صحی آب‌های زیر زمینی شهر کابل نگران است. مسئولان این ادار می‌گویند که هم اکنون ۴۰ درصد آب‌های زیر زمینی شهر کابل غیر صحی است و این وضعیت برای آنان نگران کننده‌است. عبدالولی مدقق معاون ادارۀ حفاظت از محیط زیست روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، نیاز است دولت دسترسی به آب پاک و صحی را در اولویت‌های کاری‌اش قرار بدهد.

جنگ

وزارت داخله: ۴۵ فرمانده طالبان در ۴ ماه اخیر کشته شدند
طلوع نیوز ۲۸ سرطان ۱۳۹۵ وزارت امور داخله روز یک شنبه (۲۸ سرطان) گفت که تنها در چهار ماه اخیر در عملیات‌های زمینی و هوایی، نزدیک به ۴۵ فرمانده طالبان در افغانستان کشته شدند. در این میان، ملا مزمل، والی نام‌نهاد طالبان در هلمند، در عملیاتی در ولسوالی مارجه کشته شد. ملا حیات، مشهور به حاجی لالا، والی نام‌نهاد طالبان در کندهار، نیز در عملیاتی در کندهار آماج قرار گرفت و کشته شد.
رادیو داعش در ولایت ننگرهار نابود شد
صدها جنگجوی خارجی برای تصرف ازرۀ لوگر وارد این ولایت شده اند
آیا کاهش حملات طالبان نشانه ضعف این گروه است؟
پولیس محلی چندین روستا را در فاریاب به طالبان «فروخت»
تلفات
دفتر والی هلمند: یک فرمانده و ۴۰ عضو گروه طالبان کشته شدند. ۶ طالب در عملیات هلمند کشته شدند. ۸ طالب و یک سرباز امنیتی در درگیری‌های کندز کشته شدند. ۲۸ شورشی داعش در حملات ننگرهار کشته شدند. چهار تروریست عضو گروه طالبان در بدخشان بازداشت شدند. ۴۲ طالب مسلح در ولایت هلمند کشته و زخمی شدند. کشته شدن پنج داعشی در ننگرهار. وزارت داخله: یک فرد کلیدی طالبان با هشت شورشی دیگر در ولسوالی سنگین کشته شدند. نیروهای هوایی در هلمند ۲۰ شورشی طالب را کشتند. ۶۸ طالب به شمول چند فرمانده این گروه کشته شدند. ده طالب و داعش در فراه و ننگرهار کشته شدند

فرهنگ

برگزاری اولین جشنواره جوانان برتر در افغانستان
بخدی ۲۹ سرطان ۱۳۹۵ مسوولان شبکه حمایت به همکاری معینیت جوانان اطلاعات و فرهنگ کشور می گویند که جشنواره ای موسوم به “افغان یوت” برای اولین بار در افغانستان بر گزار می شود. کنشکا نصیری رییس شبکه حمایت به خبرگزری بخدی گفت:جشنواره جوانان برتر در سایر کشور های جهان همه ساله راه اندازی می شود که از طریق آن ده ها جوان بعنوان “جوان برتر سال” انتخاب می شوند.

“قطره‌ای مانده به دریا شدنم منتشرشد”
۸ صبح۳۰سرطان ۱۳۹۵ «قطره‌ای مانده به دریا شدنم» تازه‌ترین اثر حمیده میرزاد است. شاعر در این مجموعه، به دریایی می‌ماند که در درون خود گریه می‌کند و محافظه‌کارانه نجوا‌هایش را با مخاطبان در میان می‌گذارد. «قطره‌ای مانده به دریا شدنم» با لحن زنانه در دل تشنه خود، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری آسیا، تلویزیون یک، طلوع نیوز، ۸ صبح، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری خامه، افغانستان رو، صدای امریکا، رادیو آزادی، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۵۵

پیوست‌ها: