افغانستان

mana

حمله به تظاهرات جنبش روشنایی ۸۴ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی برجا گذاشت / منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

داعش مسئولیت انفجار در کابل را بر عهده گرفت؛ دولت عزای عمومی اعلام کرد
طلوع نیوز ۲ اسد ۱۳۹۵ در افغانستان یک روز “ماتم ملی” یا همان عزای عمومی اعلام شده، برای همدردی با معترضانی که خواسته های مدنی خود را در حرکتی صلح آمیز مطرح کردند، ولی حمله ای انتحاری جمع آنها را تار و مار کرد. آمار کشته ها از ده نفر، به هشتاد و چند نفر رسیده و احتمال دارد بالاتر هم برود. در شبکه های اجتماعی تصاویری منتشر شد که نشان می دهد بدنهای قطعه قطعه شده قربانیان با خون و خاک درآمیخته است. رییس جمهوری افغانستان حمله را محکوم کرده، طالبان از آن فاصله گرفته اند و گروه داعش مسئولیت آن را پذیرفته.

یوناما: تلفات غیرنظامیان در نیمۀ نخست امسال افزایش چشم‌گیر داشته است

طلوع نیوز ۴ اسد ۱۳۹۵ یوناما گزارش شش ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی‎اش را دربارۀ تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان امروز (دوشنبه ۴ اسد) پخش کرد و می‎گوید که در درازای این مدت ۵ هزار ۱۶۶ تن کشته شده و زخمی شدند که افزایش ۴ درصدی را درمقایسه به زمان مشابه سال ۲۰۱۵ نشان می‎دهد. در این گزارش آمده است: «مجموع ارقام تلفات افراد ملکی که توسط سازمان ملل متحد از اول ماه جنوری سال ۲۰۰۹ الی ۳۰ جون سال ۲۰۱۶ ثبت گردیده به ۶۳،۹۳۴ تن می‌رسد که از مجموع متذکره در حدود ۲۲،۹۴۱ تن آن کشته شده و ۴۰،۹۹۳ تن دیگر مجروح گردیده اند.» در این گزارش آمده است که از نُخست ماه جنوری تا آخر جون سال روان، بخش حقوق بشر دفتر یوناما کشته شدن ۱،۶۰۱ تن و مجروح شدن ۳،۵۶۵ تن از افراد ملکی را ثبت نموده است. ارقام متذکره بیانگر ۴ درصد افزایش در آمار تلفات افراد ملکی در مقایسۀ شش ماه اول سال ۲۰۱۵ می‌باشد و نیز از سال ۲۰۰۹ میلادی بدینسو بلندترین رقم تلفات افراد ملکی را همین شش ماه بخود اختصاص داده است.

قربانیان انفجار روز شنبه کابل چه کسانی بودند؟
بی بی سی ۵ اسد ۱۳۹۵ شمار کشته‌شدگان حمله روز شنبه کابل از سوی وزارت بهداشت افغانستان در حدود ۶۵ نفر و شمار زخمی‌ها ۳۰۵ نفر اعلام شده‌است، ولی خانواده شماری از مفقودشدگان هنوز نتوانسته‌اند عزیزانشان را پیدا کنند و این نشان می‌دهد که آمار تلفات ممکن است بیشتر از چیزی باشد که اعلام شده است. شهرداری ناحیه سوم شهر کابل روز دوشنبه ۴ اسد کانال‌‎های آب منطقه دهمزنگ، محل انفجار، را جستجو کرد تا اگر جسدی در کانال‌های آب گیر افتاده باشد، بیابد.

بلی شما حق دارید، اما مرگ بر حقوق شما!

اطلاعات روز ۵ اسد ۱۳۹۵ قانون حق اعتراض و تظاهرات مدنی و مسالمت‌آمیز را به تک‌تک شهروندان افغانستان داده است. جنبش روشنایی در مطابقت با همین قانون و حق، در مدنی‌ترین شکل ممکن به جاده‌ها آمدند تا از حکومت طلب عدالت و حق بکند. متاسفانه این اعتراض خونین شد. بعد از آن چیزی که از سوی حکومت و مخالفان عدالت‌خواهی به‌عنوان استدلال برجسته مطرح شده این است که نهادهای امنیتی قبلاً هشدار داده که خطر وجود دارد. با استفاده از همین استدلال، مظاهره‌کننده‌گان را ملامت می‌کنند.

نیروهای آتش‌نشانی داغ‌تر از آسیب‌دیده‌گان انتحاری
طلوع نیوز ۴ اسد ۱۳۹۵ خشونت‌ها در افغانستان ترسناک‌ترین تصویر‌ها را پدید می‌آورند. کارمندان آتش‌نشانی نخستین کسانی استند که ترس و هراسِ پدیدآمده از حمله‌های انتحاری و هراس‌افگنانه را می‌بینند. این نیروها پس‌از هر حملۀ انتحاری خودشان را در بدترین اوضاع به محل رویداد می‌رسانند و صحنه‌های ترسناک و غم‌انگیزی را گواه می‌شوند. سپس نشانه‌های این حمله‌های ترس‌ناک را از میان بر می‌دارند، اما داغ‌هایی بر سینه‌ها، گاهی تا سال‌ها بر جا می‌مانند. افغانستان کشور قصه‌های ترسناک و غم‌انگیز؛ کشوری که مردمانش گاه گاهی در خون می‌تپند.

هیئت بررسی انفجار در همایش ‘جنبش روشنایی’ در کابل تعیین شد
بی بی سی ۴ اسد ۱۳۹۵ اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هیئتی را به منظور بررسی انفجار مرگبار در همایش جنبش روشنایی تعیین کرده است. در این انفجار که در محل همایش معترضان جنبش روشنایی در چهارراه دهمزنگ، که حالا به “چهارراه شهدا” تغییر نام داده، ۸۴ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

مادر یک قربانی حملۀ انتحاری: برای دست‌یافتن به حقوق باید مبارزه کرد
طلوع نیوز ۴ اسد ۱۳۹۵ مادر یک تن از جان‌باخته‌گان رویداد روز شنبه (۲ اسد) از تمام مردم افغانستان می‌خواهد که برای دست‌یافتن به‌حق‌شان و تأمین عدالت در کشور باید مبارزه کنند؛ در غیر آن به حقوق‌شان دست نخواهند یافت. این جان‌باخته احمدشریف دولت‌شاهی نام داشت و فرزند یونس‌تاج، از اعضای جریان ساما یا سازمان آزادی‌بخش مردم افغانستان و از هم‌رزمان اکرم یاری است.

واکنش های بین المللی در برابر حمله دهمزنگ

صدای امریکا ۳ اسد ۱۳۹۵ جاش ارنست، سخنگوی قصر سفید این حمله را محکوم کرد و گفت این حمله “شنیع” با هدف قرار دادن یک مظاهره صلح آمیز بیشتر “نفرت انگیز” می باشد. از جانب دیگر، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در صفحه تویتر خود نگاشته است که حمله “دهشت افگنی” کابل عمق “شرارت” داعش را نشان می دهد. پاکستان نیز ضمن محکوم کردن حمله دهمزنگ آن را یک “اقدام دهشت افگنی ناجوانمردانه” خوانده است. در همین حال، تادامیچی یاماماتو، نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان گفت که حمله دهمزنگ یک اقدام “شنیع” بوده چون غیر نظامیان را هنگام مستفید شدن از حق آزادی گردهمایی و آزادی بیان شان هدف قرار داد. از جانب دیگر، سازمان عفو بین الملل می گوید که حمله بر یک مظاهره صلح آمیز “بی اعتنایی مطلق گروه های مسلح را به زندگی انسان ها” نشان می دهد.

سایر عناوین
مراسم دفن پیکر کشته شدگان حمله کابل برگزار شد
مجروحان حمله کابل چه می‌گویند
فراخبر: بحث درباره حملۀ روز شنبه کابل با امرالله صالح
وزارت صحت عامه: انتقال زخمی ها آزمون برانگیز بود
مقصر اصلی حمله دهمزنگ کیست؟
سپنتا: یافته‌های کمیسیون حقیقت‌یابِ رویداد دهمزنگ باید همه‌گانی شود
عکس: آمادگی برای تشییع جنازه قربانیان انفجار کابل و جستجوی مفقودان
مقصر اصلی حمله دهمزنگ کیست؟
تأکید لوی سارنوالی بر بررسی بی‌طرفانۀ حملۀ روز شنبه در کابل
خاک سپاری شهدای روشنایی در کابل ادامه دارد
روزانه ۹ غیرنظامی افغان در جنگ کشته می‌شود
تأکید امریکا بر همکاری با افغانستان برای کاهش تلفات غیر نظامیان
‘بمب‌گذار انتحاری قبل از حمله به مکتب دخترانه در ولایت لوگر دستگیر شد’
نگرانی‌ها از افزایش ناامنی‌ در خیرخانۀ کابل؛ ۱۱ قتل در دو ماه
مدیر خزاین اداره مستوفیت غزنی کشته شد
پنج عضو یک خانواده در تخار از اثر شلیک هاوان طالبان کشته شدند
درگیری میان فرماندهان جنبش و جمعیت در فاریاب ۶ کشته ۵ زخمی برجاگذاشته است
فرمانده پولیس برکۀ بغلان جبراً از مردم عشروزکات می‌گیرد

زنان

در سوء قصد به جان رئیس اداره امور زنان غزنی، یک نفر کشته شد
بی بی سی ۵ اسد ۱۳۹۵ فرمانده پلیس ولایت غزنی در جنوب افغانستان تایید کرده که شکریه ولی، رئیس اداره امور زنان از یک سوء قصد جان به سلامت برده اما محمد شفیق، معاون اداره مستوفیت کشته شده است. جنرال امین‌الله امرخیل گفته است که حوالی ساعت هشت صبح روز سه شنبه (۵ اسد)، زمانی که خانم ولی از خانه عازم محل کار خود بود، موتر حامل او هدف تیراندازی افراد مسلح قرار گرفت.

زن مهاجم در شلیک محافظان ستره محکمه کشته شد
صدای امریکا ۳۱ سرطان ۱۳۹۵ یک شاهد رویداد که نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت که پیش از چاشت روز پنجشنبه یک زن جوان در نتیجۀ درگیری مسلحانه با محافظان ستره محکمه در دروازۀ شرقی آن اداره کشته شد. محمدیوسف حلیم رئیس ستره محکمۀ افغانستان به صدای امریکا با تایید این رویداد اما گفت که هنگام درگیری در دفتر کارش نبود.

بستگان زهرا: تا عدالت تامین نشود زهرا را دفن نمی‌کنیم

۸صبح ۶ اسد ۱۳۹۵ پدر و مادر زهرا، دختری که در غور آتش زده شد، در یکی از سه خیمه‌ی تحصن که در پارک تفریحی علاءالدین کارته سه، برپا شده و زانوی غم در بغل گرفته‌اند، به سر می‌برند. زمان برای آنان متوقف شده است. همه، چشم‌ به راه‌اند و گوش‌ به زنگ تیلفون، تا نتیجه کار معلوم شود و آنان بتوانند جسد سوخته‌ی دختر جوان‌شان را دفن کنند. اما تا کنون هیچ پاسخ مثبتی که بتواند آنان را از این وضعیت بیرون کند، از سوی دولت به‌خصوص از جانب نهاد‌های عدلی و قضایی دریافت نکرده‌اند.

سایر عناوین:
پرس و پال: بررسی وضعیت زنان در افغانستان
خانم ربوده‌شدۀ هندی در کابل آزاد شد

دفاع از حقوق بشر

دومین تظاهرات گستردۀ جنبش روشنایی در کابل
صدای امریکا ۲ اسد ۱۳۹۵ هزاران تن از حامیان جنبش روشنایی امروز تظاهرات شان را در اعتراض به تغییر مسیر لین برق وارداتی ترکمنستان از مسیر بامیان به سالنگ، در کابل آغاز کردند. مظاهره‌کنندگان با سر دادن شعارهای “عدالت، عدالت، هم‌صدا شوید تا رها شوید، توتاپ حق ماست، مرگ به تبعیض و زنده باد روشنایى” به سوی مرکز شهر کابل حرکت کردند.

دستور دولت افغانستان به نیروهای امنیتی: حفظ جان افراد غیرنظامی را در اولویت خود قرار بدهید
بی بی سی ۴ اسد ۱۳۹۵ ریاست جمهوری افغانستان به نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور دستور داده تا حفظ جان افراد غیرنظامی را در اولویت خود قرار دهند. این دستور پس از انتشار گزارش دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان، یوناما، در این باره صادر شده است.

اتحادیه اروپا خواستار پایان دادن فوری کشتار غیرنظامیان افغان شد
خبرگزاری آسیا ۵ اسد ۱۳۹۵ اتحادیۀ اروپا با اظهارنگرانى ازافزایش تلفات ملکى در افغانستان، از طرفهای درگیر خواست تا ازعملیات در محلاتی که خطر تلفات ملکی موجود است، جلوگیری کنند. در خبرنامه اى که امروز از سوى دفتراتحادیه اروپا درکابل انتشاریافته آمده است که گزارش نیمه اول سال ۲۰۱۶ یوناما در مورد تلفات غیر نظامیان در افغانستان، وضعیت خوفناکی را به تصویر می کشد و بلندترین میزان تلفات غیر نظامیان را از سال ۲۰۰۹ تاکنون به ثبت رسانیده است.

کمیسیون حقوق بشر: قتل عام مردم بی‌گناه جنایت جنگی است
اطلاعات روز ۳ اسد ۱۳۹۵ حادثه‌ی تروریستی در جمع معترضان جنبش روشنایی که ۸۵ شهید و بیش از سه‌صد زخمی برجای گذاشت سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (۳ اسد) در یک کنفرانس خبری این حمله را به‌شدت محکوم کرد و از دولت خواست که در تأمین امنیت شهروندان و اعتراضات مدنی و مسالمت‌آمیز بیش‌تر از پیش بکوشد.

نــی: رسانه‌ها در پوشش خبری مظاهره جنبش روشنایی با مشکلات جدی مواجه بودند
۸ صبح ۴ اسد ۱۳۹۵ دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، نی، می‌گوید رسانه‌های خبری نتوانستند از آغاز مظاهره جنبش روشنایی تا ظهر، این جریان را پوشش خبری مستقیم دهند و با مشکلات جدی در پوشش خبری این رویداد مواجه بودند، اما بعد از ظهر این مشکل بر طرف شد.

محدودیت فعالیت‌های مدنی؛ حکومت در تلاش چیست؟
سلام وطندار ۳ اسد ۱۳۹۵ شماری از شهروندان پایتخت روز ۲۷ ثور سال جاری به خیابان‌های پایتخت آمدند و از حکومت خواستار تغییر مسیر انتقال خط انرژی ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از سالنگ به بامیان شدند. با این که شهروندان از صلح‌آمیزبودن اعتراضات‌شان خبر داده بودند، اما حکومت تمام راه‌های منتهی به ارگ را با کانتینرها مسدود کرد. این رویکرد در دومین راهپیمایی جنبش روشنایی نیز تکرار شد. مسدودکردن مسیرها توسط حکومت ظاهراً امر پیش‌گیرانه‌یی بود، اما پس از وقوع انفجار قضیه برعکس از آب درآمد و سبب مرگ زخمیانی شد که اگر به موقع به شفاخانه می‌رسیدند، شاید زنده می‌ماندند. پس از این رویداد وزارت داخله هر نوع راهپیمایی و اعتراض را به خاطر تهدیدات امنیتی تا ده روز ممنوع اعلام کرد.

موسسه حمایت از کودکان از افزایش تلفات کودکان در افغانستان نگران است

رادیو آزادی ۵ اسد ۱۳۹۵ مؤسسه حمایت از کودکان یا Save the children در افغانستان از افزایش تلفات کودکان در این کشور نگران است. زبیده اکبر مسئول بخش روابط عامه این سازمان امروز در صحبت با رادیو آزادی از حکومت افغانستان خواست تا حفاظت از کودکان را در اولویت کارهایش قرار دهد: “افزایش تلفات کودکان برای ما بسیار نگران کننده‌است ما از دولت و تمام طرف های درگیر جنگ می‌خواهیم تا حفاظت از کودکان را در اولویت کارشان قرار دهند.”

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

در ۳۲ ولایت افغانستان ماین موجود است
صدای امریکا ۳ اسد ۱۳۹۵ در ۲۵۷ ولسوالی ۳۲ ولایت افغانستان هنوز هم ماین‌ها و مواد منفلق ناشدۀ بجا مانده از جنگ، زنده‌گی مردم را تهدید می‌کند. تخمین زده می‌شود که در این ساحات حدود ۲۷۴۶ ماین ضد پرسونل، ۱۲۷۰ ماین ضد تانک و ۳۲۱ وسیلۀ انفجاری منفلق ناشدۀ بجا مانده از جنگ هنوز هم تهدید ایجاد می‌کند.

نمایشگاه محصولات کشاورزی در هرات برای تقویت بازار تولیدات داخلی
بی بی سی ۳ اسد ۱۳۹۵ کشاورزان غرب افغانستان نمایشگاهی از محصولات کشاورزی خود را در شهر هرات برگزار کرده‌اند. در این نمایشگاه سه‌روزه که کار خود را از روز سه‌شنبه (۵ اسد) شروع کرد، کشاورزان سه ولایت هرات، بادغیس و فراه شرکت کرده‌اند. برگزارکنندگان این نمایشگاه گفته‌اند که گرمتر کردن بازار محصولات داخلی در رقابت با محصولات خارجی هدف آنها است.

افت سرمایه‌گذاری چوب لای چرخ اقتصاد افغانستان
بی بی سی ۴ اسد ۱۳۹۵ افت میزان سرمایه‌گذاری در افغانستان امسال به ۳۶ درصد رسید. اتاق تجارت افغانستان می‌گوید بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی و افزایش ناامنی‌ در افغانستان سرمایه‌گذاران این کشور را مجبور کرده تا سرمایه‌های خود را از افغانستان بیرون کنند.

انتخابات
کمیسیون مشترک فرمان تقنینی را به مجلس نماینده‌گان برگرداند
سلام وطندار ۲۹ سرطان ۱۳۹۵ کمیسیون مشترک بررسی فرمان تقنینی رییس جمهور برای اصلاحات در نظام انتخاباتی، این فرمان را دوباره به مجلس نماینده‌گان بازگرداند. اعضای این کمیسیون که امروز (سه‌شنبه) نخستین نشست‌شان را برگزار کردند، می‌گویند، اعضای هر دو مجلس نتوانستند قناعت یکدیگر را فراهم کنند.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

عضویت کاغذی افغانستان در کنوانسیون‌های محیط زیستی
۸ صبح ۳ اسد ۱۳۹۵ افغانستان عضویت ۱۳ کنوانسیون و پروتوکول‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای محیط زیستی را طی سال‌های گذشته به دست آورده است. درحالی که اداره ملی محیط زیست فهرست بلند بالایی از دستاوردهایش را ارایه می‌کند یکی از کارمندان پیشین این اداره که نخواست نامش افشا شود، به روزنامه ۸صبح گفت اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان مانند سایرادارات دولتی عاری از فساد نیست و در این اداره خیلی زد و بندهای قومی، سیاسی و تنظیمی وجود دارد که بر اساس آن، مقام‌های بلندپایه، گماشته شده و اصلا در این اداره حساب دهی وجود ندارد.

کمک ۱۰۰ میلیون‌دالری ادارۀ توسعه‌یی امریکا به بخش کشاورزی

طلوع نیوز ۴ اسد ۱۳۹۵ سؤولان وزارت زراعت و آبیاری می‎گویند که بستۀ کمک‌های تازۀ ادارۀ توسعه‌یی ایالات متحده امریکا برای افغانستان، در سال‌های آینده در بخش‌های توسعۀ کشاورزی در ولایت‌های گونه‌گون هزینه خواهد شد. اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و آبیاری می‌گوید: «ما می‌کوشیم هم‌زمان با رسیده‌گی به کشاورزان ظرفیت‌های لازم مان را در وزارت نیز بسیازیم.

جنگ

نیروهای امنیتی افغان برای راه‌اندازی عملیات گُسترده در برابر طالبان آماده‌گی می‌گیرند
طلوع نیوز ۴ اسد ۱۳۹۵ نیروهای امنیتی افغان برای راه‌اندازی عملیات گسترده در برابر طالبان در ولایت هلمند آماده‎گی می‎گیرند. به گفتۀ این مقام‌ها، هم اکنون شمار بزرگی از نظامیان کشور در نزدیک ولسوالی‌های ناآرام هلمند جابه‌جا شده‌اند تا درهمکاری با نظامیان امریکایی بتوانند هراس‌افگنان را در این بخش‎ها سرکوب کنند. در همین حال، مقام‎های ارتش ایالات متحده امریکا می‎گویند که پس از اعلام ماندن نیروهای امریکایی در افغانستان، می‌توانند به گونۀ بهتر با نظامیان افغان همکاری کنند.

تلفات
وزارت داخله: ۴۴ شورشی عضو داعش و گروه طالبان کشته شدند. مسؤول نظامی داعش در ولایت ننگرهار کشته شد. یک فرمانده شبکۀ حقانی در خوست کشته شد. هجده شورشی وابسته به طالبان در ولایت فراه درغرب افغانستان ‘کشته شدند’. وزارت داخله: ۴۴ جنگ‌جوی داعش و طالب در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. کشته شدن نزدیک به ۱۵۰ داعشی در یک ولسوالی ننگرهار. ۵۳ هراس‌افگن به شمول ۴۹ عضو داعش در عملیات‌های نظامی کشته شدند. کشته شدن ۷۸ دهشت‌افگن در عملیات‌های پاک‌سازی. بیش از چهل هراس‌افگن در عملیات‌های نظامی کشته شدند. کشته و زخمی شدن نزدیک به ۶۰ عضو گروه طالبان در صیاد سرپل. وزارت داخله: ۲۶۰ طالب در سمنگان به نیروهای امنیتی تسلیم شدند. “رهبر گروه‌ هراس‌افگن لشکر اسلام کشته شد”.

فرهنگ

کودکی در هرات قربانی خشونت ملا امام مسجد شد
طلوع نیوز ۴ اسد ۱۳۹۵ آموزش توأم با خشونت در مساجد هرات، سبب نگرانی‌های شماری از والدین اطفال در این ولایت شده است. در تازه‌ترین مورد، لت و کوب یک کودک از سوی ملا امام یک مسجد در شهر هرات او را راهی شفاخانه کرد. وحید احمد، کودک هفت ساله ای است که دو روز قبل بعد از لت و کوب توسط ملا امام مسجد در منطقه “بابای برق” شهر هرات رهسپار شفاخانه شد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری آسیا، تلویزیون یک، طلوع نیوز، ۸ صبح، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری خامه، افغانستان رو، صدای امریکا، رادیو آزادی، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۵۶

پیوست‌ها: