زنان-690x259

13781919_604684239691101_2906067877293159379_n

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان مادر یک قربانی حملۀ انتحاری: برای دست‌یافتن به حقوق باید مبارزه کرد
طلوع نیوز ۲۵ جنوری ۲۰۱۶ مادر یک تن از جان‌باخته‌گان رویداد روز شنبه (۲ اسد) از تمام مردم افغانستان می‌خواهد که برای دست‌یافتن به‌حق‌شان و تأمین عدالت در کشور باید مبارزه کنند؛ در غیر آن به حقوق‌شان دست نخواهند یافت.این جان‌باخته احمدشریف دولت‌شاهی نام داشت و فرزند یونس‌تاج، از اعضای جریان ساما یا سازمان آزادی‌بخش مردم افغانستان و از هم‌رزمان اکرم یاری است. احمدشریف، از رشتۀ حقوق مدرک لیسانس داشت؛ در رشتۀ اقتصاد، دانشجوی ماستری بود و در وزارت معارف کار می‌کرد.

افغانستان زن مهاجم در شلیک محافظان ستره محکمه کشته شد
صدای آمریکا ۲۰ جولای ۲۰۱۶ این زن در حالی می‌خواست به ستره محکمه وارد شود که امروز پنجشنبه است و در کابل تمام ادارات دولتی رخصت می‌باشد. این زن در حالی می‌خواست به ستره محکمه وارد شود که امروز پنجشنبه است و در کابل تمام ادارات دولتی رخصت می‌باشد.یک شاهد رویداد که نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت که پیش از چاشت روز پنجشنبه یک زن جوان در نتیجۀ درگیری مسلحانه با محافظان ستره محکمه در دروازۀ شرقی آن اداره کشته شد.حمدیوسف حلیم رئیس ستره محکمۀ افغانستان به صدای امریکا با تایید این رویداد اما گفت که هنگام درگیری در دفتر کارش نبود.

کوچکترین عروس های جهان در مصر
خبرگزاری جمهور ۲۵ جولای ۲۰۱۶ در چند سال اخیر پدیده عجیبی در کشور مصر به سرعت در حال افزایش است. دختران کوچک که هنوز به سن رشد و بلوغ نرسیده اند، در مدت زمان کوتاه و به فاصله یک جشن ازدواج از دنیای اسباب بازی ها و عروسک ها جدا می شوند و به دنیای بزرگسالان و مسئولیت های مختلف آن قدم می گذارند. به ازدواج کودکان در زبان عربی (زواج القاصرات) گفته می شود. ازدواج قاصر به هر گونه ازدواج کودکان پایین تر از سن بلوغ گفته می شود.

دفاع از حقوق بشر

پرس و پال: بررسی وضعیت زنان در افغانستان
طلوع نیوز ۲۵ جولای ۲۰۱۶ در این برنامه گرداننده حارث جمال‌زاده وضعیت زنان در افغانستان و برنامه‌های اداره زنان سازمان ملل متحد برای افغانستان را با فومزل ملامبو مسئول عمومی ادارۀ زنان این سازمان بحث کرده است.

ترکیه فدراسیون و جامعه‌ی حقوق بشر ترکیه توجه سازمان ملل را به تهاجم حزب عدالت و توسعه علیه حقوق زنان جلب کردند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ جولای ۲۰۱۶ کمیته‌ی رفع همه‌ی اشکال تبعیض علیه زنان امروز گزارشِ ترکیه درباره‌ی اجرای کنوانسیون حقوق زنان سازمان ملل را بررسی می‌کند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن در ترکیه، جامعه‌ی حقوق بشر (IHD) گزارش متقابل خود را برای جلب توجه کمیته به تبعیض‌های علیه زنان در ترکیه، به‌ویژه از زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه (AKP)، منتشر کردند. از نوامبر ۲۰۰۲ که حزب عدالت و توسعه ـ حزبی محافظه‌کار در مسایل اجتماعی ـ در انتخابات پارلمانی پیروز شد، حقوق زنان محدود شده است… این حزب اصل برابری زنان و مردان را مورد تردید قرار داده، با حقوق جنسی و بازتولید مخالفت کرده و به فمینیست‌ها حمله کرده است. این حزب کوشیده به زنان دستور دهد در انظار عمومی چگونه رفتار کنند، چند فرزند به دنیا آورند، چگونه آنها را به دنیا آورند و چه مشاغلی را انتخاب کنند…

السالوادور جامعه‌ی مدنی و زنان مدافع حقوق بشر جهان قصد حزب آرنا برای افزایش مجازات سقط جنین را محکوم کردند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون و ده ها سازمان بین‌المللی و کشوری با امضای نامه ای پیشنهاد حزب آرنا برای اصلاح قانون مجازات در السالوادور را محکوم کردند. آنها به‌ویژه پیشنهاد تاسف بار در مورد افزایش حکم کیفری سقط جنین عمدی را به ۳۰ تا ۵۰ سال زندان و نیز پیشنهاد افزایش مجازات و حکم زندان برای کارکنان پزشکی و بهداشتی مشارکت کننده را محکوم کردند.

پاکستان به معافیت از مجازات برای جنایت‌های به اصطلاح «ناموسی» پایان دهید
عفو بین‌الملل ۱۹ جولای ۲۰۱۶ دولت‌مردان پاکستان باید به معافیت از مجازات برای قتل‌های به اصطلاح «ناموسی» و خشونت های دیگر علیه زنان پایان دهند. عفو بین‌الملل از تصمیم مسؤولان در پنجاب برای تعیین قتل قندیل بلوچ به‌عنوان جرم علیه دولت و رد حق قانونی خانواده او برای بخشودن پسرشان، استقبال می‌کند. برادر قندیل بلوچ اعتراف کرده که خواهرش را در تاریخ ۱۵ جولای در خواب خفه کرده است. بر اساس قانون جاری پاکستان، خانواده قربانی قتل می‌تواند قاتل را، از جمله با دریافت دیه، ببخشد. در موارد به اصطلاح قتل ناموسی که اعضای خانواده قربانی مسؤول جنایت هستند، خانواده می‌تواند قاتل را ببخشد و او با زندان یا مجازات دیگری تنبیه نشود.

افغانستان خانم ربوده‌شدۀ هندی در کابل آزاد شد
صدای آمریکا ۲۳ جولای ۲۰۱۶ خانم دی‌سوزا در شب ۲۲جوزا، از منطقۀ تایمنی شهر کابل ربوده شده بود. وزارت خارجۀ هندوستان آزادی یک خانم هندی را، از چنگال آدم‌ربایان در کابل، تأیید کرده و پولیس کابل نیز گفته که این خانم به روز جمعه آزاد گردیده است.جنرال فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جنایی پولیس کابل به صدای امریکا گفت، هرچند خانم جودیت دی‌سوزا آزاد شده است؛ اما در برابر گروپ آدم‌‌ربایانی که این تبعۀ هندوستان را ربوده بودند، عملیات پولیس جریان دارد.

کودکان

قتل نوزادان دختر در سراسر جهان:‌ ضرورت اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل
ترانسند مدیا سرویس ۱۱ جولای ۲۰۱۶ مرکز حقوق بشر آسیا در گزارش خود قتل نوزادان دختر در سراسر جهان که نخستین گزارش در نوع خود است، اعلام کرد که قتل نوزدان دختر به‌خاطر ترجیح پسران به‌ دلایل مختلف، پدیده ای جهانی است. سالانه ۱٫۵ میلیون جنین دختر در سقط جنین از بین می روند. نسبت نوزدان پسر به هر ۱۰۰ دختر در کشورهای مختلف جهان به ترتیب زیر است: لیختن اشتاین ۱۲۶ پسر؛ چین ۱۱۵؛ ارمنستان ۱۱۳؛ هند ۱۱۲؛ آذربایجان ۱۱۱؛ ویتنام ۱۱۱؛ آلبانی ۱۱۰؛ گرجستان ۱۰۸؛ کره جنوبی ۱۰۷؛ تونس ۱۰۷؛ نیجریه ۱۰۶؛ پاکستان ۱۰۵٫ بر اساس این گزارش، هیچ کشوری ـ به استثنای کره جنوبی ـ نتوانسته نسبت را به نفع دختران معکوس کند.

یونان کودکان مهاجر در سلول های پلیس
دیده بان حقوق بشر ۱۹ جولای ۲۰۱۶ دولت‌مردان یونان به‌طورِ منظم کودکان پناه‌جویان و مهاجر را که به تنهایی در سفر هستند در سلول های کوچک، شلوغ و غیربهداشتی پلیس بازداشت می‌کنند. آنها هفته ها و ماه ها در انتظار فراهم شدن جایی در سر پناهی در این سلول ها می مانند. یونان باید فوری به این رویه پایان دهد و برای کودکان تنها در شرایط مناسب جای زندگی فراهم کند.

لبنان ۲۵۰۰۰ کودک سوری دور از مدرسه
دیده بان حقوق بشر ۱۹ جولای ۲۰۱۶ بیش از نیمی از ۵۰۰۰۰۰ کودک سن مدرسه ای سوری که در لبنان ثبت شده‌اند در موسسه های رسمی آموزشی نام ننوشته اند. با وجود این، لبنان که میهمان ۱٫۱ میلیون پناه‌جوی ثبت شده سوری است به این کودکان اجازه ثبت نام رایگان در مدرسه داده، منابع محدود و سیاست‌های لبنان درباره‌ی اقامت و کار برای سوری ها این کودکان را دور از مدرسه نگه می دارد. در گزارش «بزرگ شدن بدون آموزش: موانع آموزش برای کودکان پناه‌جوی سوری در لبنان» گام های مهم لبنان برای فراهم کردن امکان ثبت نام کودکان سوری در مدارس عمومی ثبت شده، اما یافته های دیده بان حقوق بشر نشان می‌دهد که بعضی مدارس از سیاست‌های ثبت نام پیروی نکرده اند و کمک های مالی بیشتری برای خانواده های سوری و سیستم زیر فشار مدارس لبنان ضروری است.

یونسکو: ۲۶۳ میلیون کودک و نوجوان به مدرسه نمی‌روند

آلمان دردسر پذیرش مدارک ازدواج کودکان پناهجو برای مقامات


افغانستان دور جدید کمپاین پولیو برای واکسین ۴.۷ میلیون کودک در کشور آغاز شد
خبرگزاری بخدی ۲۵ جولای ۲۰۱۶ وزارت صحت عامه کشور اعلام کرده است که دور جدید کمپاین جلوگیری از فلج کودکان (پولیو) آغاز شده و قرار است در فصل گرما ۴.۷ میلیون کودک در سراسر کشور در برابر بیماری پولیو واکسین شوند. افغانستان از جمله‌ کشورهایی است که بیماری پولیو یا فلج اطفال هنوز در آن به گونه کامل از بین نرفته است افغانستان از جمله‌ کشورهایی است که بیماری پولیو یا فلج اطفال هنوز در آن به گونه کامل از بین نرفته است. این وزارت امروز دوشنبه با نشر خبرنامهء گفته است که این کمپاین به همکاری صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل و سازمان صحی جهان آغاز شده و در ۱۳۵ ولسوالی کشور تطبیق می شود. گفته شده که در کمپاین وزارت صحت عامه، اطفال زیر سن ۵ سال در ۱۳۵ ولسوالی که با خطر جدی پولیو مواجه هستند، واکسن خواهند شد.

افغانستان کودکی در هرات قربانی خشونت ملا امام مسجد شد
صدای آمریکا ۲۵ جولای ۲۰۱۶ وحید احمد، هفت ساله، دو روز قبل بعد از لت و کوب توسط ملا امام مسجد در شفاخانه بستری شد. وحید احمد، هفت ساله، دو روز قبل بعد از لت و کوب توسط ملا امام مسجد در شفاخانه بستری شد.آموزش توأم با خشونت در مساجد هرات، سبب نگرانی‌های شماری از والدین اطفال در این ولایت شده است.در تازه‌ترین مورد، لت و کوب یک کودک از سوی ملا امام یک مسجد در شهر هرات او را راهی شفاخانه کرد.وحید احمد، کودک هفت ساله ای است که دو روز قبل بعد از لت و کوب توسط ملا امام مسجد در منطقه “بابای برق” شهر هرات رهسپار بخش عقلی و عصبی شفاخانه شد.

سوریه ویدئوی گردن زنی یک کودک مدرک دیگری درباره‌ی تعدی‌های گروه‌های مسلح
عفو بین‌الملل ۲۰ جولای ۲۰۱۶ ویدئویی که نشان می‌دهد یکی از گروه‌های مسلح در شمال سوریه پسری را گردن می‌زند، آخرین نشانه فجیع از نقض جدی حقوق بشر به دست این گروه‌ها با بهره مندی از معافیت از مجازات است. در این ویدئو که گویا در نزدیکی حلب فیلم برداری شده، مردی دیده می‌شود که در پشت کامیونی ایستاده و پسری را به سبک اعدام می کشد. عفو بین‌الملل نمی تواند درستی این ویدئو را تایید کند، اما گزارش این سازمان در همین ماه جولای با عنوان «مجازات من شکنجه بود»: آدم‌ربایی، شکنجه و قتل های فوری زیر حاکمیت گروه‌های مسلح در حلب و ادلیبِ سوریه، رشته ای از موارد نقض حقوق بشر به دست این گروه‌ها را در منطقه نشان می‌دهد، از جمله به دست جنبش نورالدین زنکی که گویا گروه مسؤول این قتل است. در این گزارش، مواردی نیز درباره‌ی اشخاصی وجود دارد که جنبش نورالدین زنکی ربوده و شکنجه کرده است. بعضی فعالان رسانه‌ها نیز خبر داده‌اند که پس از انتقاد از این گروه، تهدید شفاهی و کتبی دریافت کرده‌اند. رادیو بین‌المللی فرانسه هم گزارش داد: «در این ویدئو، نوجوان سیزده سالۀ اسیرشده داخل یک اتوموبیل دیده می‌شود. کسانی که وی را دستگیر کرده‌اند او را متهم می‌کنند که به یک گروه فلسطینی به اسم القدس تعلق دارد که به نفع رژیم بشار اسد می‌جنگد. یکی از مردان مسلح می‌گوید: «این زندانی به گردان القدس تعلق دارد که دیگر مرد ندارد و بچه‌ها را (به جنگ) می‌فرستد». یکی دیگر از مردان مسلح فریاد می‌زند: «هیچکس را در هَندَرات زنده نخواهیم گذاشت». هندرات که ظاهراً محل دستگیری نوجوان است، در شمال حلب قرار دارد. به گفتۀ سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، کسانی که در ویدئو دیده می‌شوند به گروه نورالدین زنگی تعلق دارند. این گروه که در سال ٢٠١١ تشکیل شد، تجهیزات و سلاح‌های خود ـ از جمله موشک‌های ضد تانک TOW ـ را از آمریکا می‌گیرد.»

قوانین، لوایح، مقررات

مجلس دهم؛ از بی‌توجهی تا دامن زدن به نابرابری جنسیتی در ایران
اخبار روز ۱۷ جولای ۲۰۱۶ طرح تصویب شده مجلس در شرایط امروز اقتصاد ایران تنها اثرش کاهش اشتغال زنان و غیررسمی‌تر شدن آن خواهد بود. کارفرمایان در مواجهه با تنگناهای جدید قانونی و برای کاهش درگیری خود با دولت یا از استخدام زنان بالکل سر باز خواهند زد و یا زنان بیشتری را تحت قراردادهای غیررسمی استخدام خواهند کرد. …میدان- مجلس جدید شورای اسلامی قانونی را تصویب کرده‌است که به موجب آن زنان شاغلی که دارای فرزند زیر ۶ سال هستند با حفظ دستمزد، ساعات هفتگی کاریشان در بخش دولتی و خصوصی از ۴۴ به ۳۶ ساعت کاهش می‌یابد. این قانون همچنین شامل زنان شاغلی می‌شود که همسر یا فرزند معلول دارند، سرپرست خانوارند، یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج‌اند. این قانون اولین بار در دولت احمدی‌نژاد پیشنهاد شد و به تصویب مجلس قبل رسید. پس از تصویب اولیه شورای نگهبان با ایراداتی قانون مورد بحث را به مجلس دهم بازگرداند و مجلس دهم قانون بازگردانده شده را با کمی تغییرات با رای اکثریت مطلق نمایندگان به تصویب رساند. نمایندگان زن مجلس جدید همگی به این قانون رای مثبت دادند و از حامیان جدی آن به شمار می‌روند.

سیاست

ترکیه ماجرای عروسی که در شب ازدواج بی داماد ماند
خبرگزاری جمهور ۲۵ جولای ۲۰۱۶ یک عروس ترک روز گذشته ناچار شد در غیاب داماد، که پس از کودتای نافرجام در آماده باش به سر می برد، به تنهایی آغاز زندگی مشترک خود را جشن بگیرد.”زکی گون اصلان” یک روز پس از کودتای ترکیه به واحد متبوع خود در ارتش فراخوانده شد و خانوادۀ عروس و داماد تصمیم گرفتند تا جشن ازدواج فرزندانشان را بدون حضور داماد برگزار کنند.

آیا حضور بیشتر زنان در قدرت به معنای تقویت صلح بین‌المللی است
اخبار روز ۱۸ جولای ۲۰۱۶ تاچر، گلدا مایر و گاندی خود را فمینیست نمی‌دانستند و هویتشان را از این مکتب جدا می‌کردند. اما هر یک، از مولفه‌های فمینیستی در زمان انتخابات برای جلب آرای زنان بهره می‌بردند. تاچر آشکارا از زنان خواستار مشارکت در انتخابات شد. دو رهبر دیگر نیز در جریان انتخابات، پیش از به‌قدرت‌رسیدن خواستار بسیج سیاسی زنان شدند؛ نقطه اشتراک این سه زن علاوه بر اولین نخست‌وزیران زن بودن و حضورشان در دموکراسی پارلمانی، شهرتشان به دلیل مواضع و رویکرد ضدفمینیستی‌شان بوده است. …

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

توسعه آمریکای لاتین به سرمایه گذاری برای دختران نوجوان وابسته است
اینتر پرس سرویس ۱۱ جولای ۲۰۱۶ به گفته رئیس منطقه ای نهاد زنان سازمان ملل، دختران نوجوان در آمریکای لاتین نیرویی اساسی برای تغییر و ترویج توسعه پایدار هستند، به شرط این که منطقه برای حقوق آنها و اصلاح نابرابری در فرصت ها سرمایه گذاری کند. به نظر او، با تکمیل برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰، دختران و پسران نوجوان نقش رهبری در جوامع‌شان خواهند داشت. یکی از اهداف توسعه پایدار، برابری جنسیتی است. نسبت جمعیت در سن ۱۰ تا ۲۴ سال امروز در جهان بالاتر از قبل است: ۱٫۸ بیلیون جوان از مجموع ۷٫۳ بیلیون. در حدود ۲۰ درصد از این تعداد جوان در آمریکای لاتین و کاراییب زندگی می‌کنند. بنا به آمار دریافتی از صندوق جمعیت سازمان ملل، ۵۷ میلیون از جمعیت ۶۳۴ میلیون نفری منطقه را دختران بین ۱۰ تا ۱۹ تشکیل می‌دهند که بیشتر در شهرها زندگی می‌کنند.

تاجیکستان ارزیابی جنسیتی کشور
بانک توسعه آسیا ۱۱ جون ۲۰۱۶ این ارزیابی برابری جنسیتی را در تاجیکستان بررسی و عوامل مهمی مثل موانع مبتنی بر جنسیت در مورد فرصت های اقتصادی ، خدمات اجتماعی و پست های رهبری و تصمیم گیری را شناسایی می‌کند. بازگشت ارزش های مردسالارانه محافظه کار در تاجیکستان به رشد ازدواج های زودهنگام و چند همسری، به خطر افتادن فرصت های دختران و زنان برای توسعه توان و زندگی برابر انجامیده و مانع از مشارکت کامل زنان و بهره مندی آنها از توسعه شده است.

استفاده از فن‌آوری برای توانمندسازی زنان در افغانستان
اطلاعات روز ۲۵ جولای ۲۰۱۶ در دنیای بدون مرز، هدف رویا محبوب پرکردن شکاف میان آموزش مبتنی بر مکتب و شغل واقعی است.رویا محبوب از همان ابتدا که چشمانش به کمپیوتری در تنها کافی‌نت هرات، افغانستان خورد، می‌دانست که او می‌خواهد در زمینه‌ی فن‌آوری ایجاد اشتغال کند، او در آن زمان ۱۶ ساله بود. او در سال ۲۰۱۰ و در سن ۲۳ سالگی زمانی که پایگاه نرم‌افزار افغان (ACS) را با هدف مشارکت زنان در کسب‌وکار فن‌آوریِ در حال رشد در کشورش بنیان گذاشت؛ اولین رییس اجرایی فن‌آوری در افغانستان شد. محبوب می‌گوید: «ما فکر نمی‌کنیم، قرار نیست افکار منتقدانه داشته باشیم.»

فرهنگ و جامعه

‘خواننده نامرئی’ هالیوود درگذشت
بی بی سی فارسی ۲۵ جنوری ۲۰۱۶ مارنی نیکسون که با لقب خواننده نامرئی هالیوود شناخته می‌شد در سن ۸۶ سالگی درگذشت.این خواننده بدون آنکه نامی از او برده شود در بسیاری از فیلم‌های موزیکال هالیوود به جای هنرپیشه‌های مشهور آهنگ می‌خواند.او در فیلم بانوی زیبای من آوازهای اودری هپبورن، ستاره محبوب هالیوود را خواند و در سلطان و من جای دبورا کار، خوانندگی کرد.

کتاب، گزارش و تحقیق

قیمومیت مردان، زنان عربستان را محدود می‌کند
رادیو زمانه ۱۹ جولای ۲۰۱۶ هفته نامه نیوزویک در گزارشی که درباره حقوق زنان عربستان منتشر کرده، نوشته است که زنان عربستان سعودی به جای حل ریشه‌ای مشکل قیمومیت مردان، گرفتار درمان‌های موقتی دولت شده‌اند.گزارش جدید سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید: «سیستم قیمومیت مردان در عربستان سعودی مانع قابل توجهی در زمینه حقوق زنان در این کشور است و  زنان بزرگسال را در جایگاه کودکان قرار می‌دهد.»

«رازوری زنانه» ؛ فریادی که مشوق زنان برای تغییر بود
بیدارزنی ۲۶ جولای ۲۰۱۶ به گزارش گاردین، کتاب «رازوری زنانه» نوشتۀ بتی فریدان در میان ۱۰۰ کتاب برتر غیر داستانی انگلیسی زبان، رتبۀ هجدهم را از آن خود کرد.بتی فریدان که از او به عنوان مادرخوانده جنبش زنان امریکا در دوران پس از جنگ یاد می‌شود به طور تصادفی فمینیست شده بود. او در سال ۱۹۷۳ اعتراف می‌کند که «من تا پیش از آن‌که نوشتن کتاب «رازوری زنانه» را آغاز کنم حتی از مسائل زنان آگاه نبودم». در پانزدهمین گردهمایی دانشجویان در سال ۱۹۵۷ بود که فریدان ضمن کار بر روی پرسشنامه یکی از همکلاسی‌های سابقش، پژوهش خود را بر روی موضوعی آغاز کرد که خود از آن به عنوان «مشکلی که نامی ندارد» یاد می‌کند. او به رد این باور رایج پرداخت که نهاد آموزش باید زنان را برای پذیرفتن نقش‌های جنسیتی آماده کند.

چرخش ظالمانه­‌ی جنبش زنان
اخبار روز ۱۷ جولای ۲۰۱۶ این اواخر شروع کرده‌ام به نگران شدن درباره­‌ی این مسئله که آرمان­‌هایی که پیشروان فمینیسم طراح­‌شان بودند یکسره در خدمت هدف­‌های دیگری قرار گرفته ­است. به­ خصوص از این ناراحتم که نقد ما از تبعیض جنسی اینک وسیله­‌ای شده برای توجیه شکل­‌های نوین نابرابری و استثمار. جنبشی که به صورت نقدی بر استثمار سرمایه­‌داری آغاز شد کارش به آن­جا انجامید که کمک­های فکری مهمی به آخرین مرحله‌­ی نولیبرالیستی آن کرد. نقد اقتصاد سیاسی- در مقام فمینیست همواره تصورم این بوده ­است که با جنگیدن برای رهاسازی زنان دارم جهان بهتری می‌­سازم ـ جهانی برابرتر، دادگستر و آزاد. اما این اواخر شروع کرده‌ام به نگران شدن درباره­‌ی این مسئله که آرمان­‌هایی که پیشروان فمینیسم طراح­‌شان بودند یکسره در خدمت هدف­‌های دیگری قرار گرفت ه­است. به­ خصوص از این ناراحتم که نقد ما از تبعیض جنسی اینک وسیله­‌ای شده برای توجیه شکل­‌های نوین نابرابری و استثمار.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: صدای آمریکا، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر،عقو بین الملل، ترانسند مدیا سرویس، دیده بان حقوق بشر، رادیو زمانه، دویچه وله، خبرگزاری بخدی، عفوبین الملل،خبرگزاری بخدی، اخبار روز، اینترپرس سرویس، بانک توسعه آسیا، رادیو زمانه،بیدار زنای ، رادیو زمانه.

پیوست‌ها: