international

FILE - epa05194723 Supporters of Fethullah Gulen Movement protest outside of Zaman newspaper as Turkish Police try to get inside for taking over the control, in Istanbul, Turkey 04 March 2016. EPA/SEDAT SUNA (zu dpa-Themenpaket «Tag der Pressefreiheit» vom 20.04.2016) +++(c) dpa - Bildfunk+++

ترکیه: حقوق بشر در خطر
عکس: د پ آ/سامانه اینترنتی اشپیگل

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سازمان ملل: در جنوب سودان ۳۷ هزار زن و کودک آواره شده‌اند

نهادهای دولتی

ترکیه

آمار و ارقام سرکوب خشن در پی کودتای ناموفق
عفو بین‌الملل ۲۶ جولای ۲۰۱۶ در پی کودتای ناموفق ۱۵ جولای حقوق بشر در ترکیه در خطر است. واکنش دولت‌مردان سریع و خشن بود و ابعاد سرکوب پس از اعلام وضعیت اضطراری بسیار گسترده است. ثبت نقض حقوق بشر در استانبول و آنکارا نتایج زیر را به دست می‌دهد: کشته شدن دست کم ۲۰۸ تن و زخمی شدن بیش از ۱۴۰۰ تن به گزارش دولت؛ بازداشت بیش از ۱۰۰۰۰ تن؛ تعلیق یا اخراج از کار بیش از ۴۵۰۰۰ تن از جمله پلیس، قضات، دادستان ها و دیگران؛ صدور ۴۲ حکم دستگیری روزنامه‌نگاران (۲۵ جولای ۲۰۱۶) و بازداشت شش روزنامه‌نگار (۲۶ جولای)؛ فیلتر شدن ۲۰ سامانه خبری اینترنتی؛ لغو پروانه ۲۰ موسسه رسانه‌یی و باطل شدن کارت مطبوعاتی ده ها روزنامه‌نگار. پلیس بازداشت شدگان را ۴۸ ساعت در وضعیت زیر فشار نگه داشته و غذا، آب و مراقبت پزشکی را از آنها دریغ کرده، به آنها فحاشی و آنها را تهدید کرده است. بعضی از آنها به شدت مورد ضرب و جرح و شکنجه، از جمله تجاوز، قرار گرفته اند. روز ۲۰ جولای وضعیت اضطراری اعلام شد و به نخست وزیر و کابینه او اختیار حکومت از طریق صدور فرمان و دور زدن پارلمان داد. روز ۲۳ جولای، مدت بازداشت پیش از محاکمه از ۴ روز به ۳۰ روز افزایش یافت. ماده ۱۵ قانون اساسی ترکیه تاکید می‌کند که دولت‌مردان نمی توانند کنوانسیون حقوق بشر اروپا را تعلیق کنند. حتا در شرایط وضعیت اضطراری، فقط می‌توانند از بعضی حقوق صرفنظر کنند. پس از انحلال نهاد ملی حقوق بشر در آپریل ۲۰۱۶، هیچ یک از ناظران مستقل حقوق بشر به بازداشتگاه ها دسترسی ندارند. گزارش های خبری تکمیلی: گزارش عفو بین‌الملل از «آزار و شکنجه» بازداشت‌شدگان مرتبط با کودتا؛ مقامات حکم بازداشت ۴۲ روزنامه‌نگار را صادر کردند؛ حکم بازداشت ۴۷ روزنامه‌نگار دیگر صادر شد؛ دولت ترکیه: مجوز ده‌ها رسانه ‘همراه کودتا’ را لغو کردیم

«قانون معلق شده است»: وکلای دادگستری از نقض حقوق بازداشت شدگان پس از کودتا خبر می‌دهند
واشینگتن پُست ۲۴ جولای ۲۰۱۶ به گفته وکلای دادگستری که در جریان پرونده ها هستند، هزاران تن که پس از کودتای شکست خورده در ترکیه دستگیر شده‌اند در ورزشگاه ها و اصطبل ها در حبس هستند و بعضی از آنها کتک خورده و مورد بدرفتاری قرار گرفته اند. وکلای عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آنکارا پس از دیدار با موکلان خود خبر از این تعدی ها داده‌اند. وکلای دیگر و سازمان‌های حقوق بشر نیز اتهام‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند. موکلان آنها علاوه بر فحاشی و حمله‌های جسمی، خبر از محرومیت از غذا و بسته بودن دست هایشان به مدت چند روز داده‌اند. نایب رئیس این کمیسیون، سرچان آران، گفت: بدرفتاری «نظام‏مند» است و از کار وکلا برای ثبت نشانه های ضرب و جرح جلوگیری می‌شود. آران گفت: «هم اکنون، قانون معلق شده است. تحقیقات بدون توجه به حاکمیت قانون در جریان است. آری، مداخله نظامی متوقف شد، دیکتاتوری نظامی متوقف شد، اما هم اکنون می بینیم که آنها می کوشند دیکتاتوری غیرنظامی برپا کنند.»

اندونزی اعدام ۱۴ محکوم مواد مخدر نزدیک است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ جولای ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن کنتراس اعلام کردند: رئیس جمهور جوکو ویدودو باید فوری برنامه اعدام دست کم ۱۴ محکوم به جرایم مربوط به مواد مخدر را متوقف کند. روز ۲۶ جولای ۲۰۱۶ اعلام شد که دولت‌مردان اندونزی قصد دارند دست کم ۱۴ محکوم به جرایم مربوط به مواد مخدر (۱۳ مرد و ۳ زن) را در تاریخ ۲۹ جولای در مقابل جوخه آتش اعدام کنند. این ۱۴ تن اطلاعیه مربوط به اعدام خود را ۷۲ ساعت پیش از آن دریافت کرده‌اند. دولت‌مردان در جون ۲۰۱۶ اعلام کردند که ۱۵۲ تن محکوم به اعدام هستند و آنها با اولویت دادن به اعدام محکومان مربوط به جرایم مربوط به مواد مخدر ۱۶ تن را در سال ۲۰۱۶ و ۳۰ تن را در سال ۲۰۱۷ اعدام خواهند کرد. اندونزی در سال ۲۰۱۵ در دوره ریاست جمهوری ویدودو ۱۴ محکوم به جرایم مربوط به مواد مخدر را اعدام کرده است.

عربستان سعودی بیش از ۱۰۰ اعدام از آغاز سال
دیده بان حقوق بشر ۲۷ جولای ۲۰۱۶ از ۱ ژانویه ۲۰۱۶ دولت‌مردان در عربستان سعودی ۱۰۸ تن را اعدام کرده‌اند. سال با اعدام ۴۷ مرد در روز ۲ ژانویه به اتهام جرایم مربوط به تروریسم آغاز شد. از آن پس، ۱۳ تن به اتهام جرایم غیرخشونت بار قاچاق مواد مخدر، ۴۷ تن به‌خاطر قتل و یک تن به‌خاطر تجاوز اعدام شده‌اند. مسؤولان سعودی در راه پیشی گرفتن از ۱۵۸ اعدام در سال ۲۰۱۵ هستند و در حال حاضر شمار ۸۸ اعدام در سال ۲۰۱۴ را پشت سر گذاشته اند. ۸۶ تن از اعدام شدگان در سال ۲۰۱۶ شهروندان عربستان سعودی بودند. سه اردنی و سه پاکستانی متهم به جرایم مربوط به مواد مخدر نیز در میان خارجیان اعدام شده بودند. موازین بین‌المللی، از جمله منشور حقوق بشر عربی که عربستان سعودی تصویب کرده، کشورهای مجری مجازات اعدام را ملزم می کند که آن را فقط در مورد «مهمترین جنایت‌ها» و در شرایط استثنایی اجرا کنند.

استرالیا ‘شکنجه’ در زندان نوجوانان
بی بی سی ۲۶ جولای ۲۰۱۶ دولت استرالیا به دنبال پخش مستندی در باره حمله نگهبانان زندان به زندان نوجوانان و استفاده آنها از گاز اشک‌آور، دستور تحقیق در این باره را صادر کرده است. این مستند نشان می‌دهد که به زندانیان نوجوان این زندان گفته می‌شود لخت شوند. یکی از آنها را از گردن گرفته و به داخل سلول هل می‌دهند و کیسه‌ای روی سر زندانی نوجوان ۱۳ ساله دیگر کشیده و او را برای دو ساعت روی یک صندلی می‌بندند. گزارش مرتبط: اقدام قضایی پزشکان استرالیایی علیه قانون منع افشاگری شرایط اردوگاه پناهجویان

اوکرایین شکنجه و حبس مخفی در هر دو سوی خط درگیری
عفو بین‌الملل ۲۱ جولای ۲۰۱۶ این سازمان در گزارش مشترکی با دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: دولت اوکرایین و جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق کشور غیرنظامیان را در بازداشت طولانی خودسرانه و گاهی مخفی نگه می دارند و شکنجه می‌دهند. گزارش «شما وجود ندارید: حبس های خودسرانه، ناپدیدکردن های قهری و شکنجه در شرق اوکرایین» بر اساس گفت‌وگو با ۴۰ قربانی، خانواده های آنها، شاهدان، وکلای قربانیان و منابع دیگر تهیه شده است. این دو سازمان ۹ مورد حبس خودسرانه و طولانی غیرنظامیان به دست دولت‌مردان اوکرایین، از جمله مواردی از ناپدیدکردن قهری، در بازداشتگاه های غیررسمی و ۹ مورد حبس خودسرانه و طولانی غیرنظامیان را به دست جدایی طلبان طرفدار روسیه ثبت کرده‌اند. اکثر موارد مشروح در گزارش در سال ۲۰۱۵ و نیمه اول ۲۰۱۶ رخ داده‌اند. یافته های این گزارش نشان می‌دهد که دولت‌مردان اوکرایین و گروه‌های شبه نظامی طرفدار دولت غیرنظامیان را با شک به عضویت در جدایی طلبان طرفدار روسیه یا حمایت از آنها بازداشت کرده‌اند و جدایی طلبان طرفدار روسیه غیرنظامیان را با شک به حمایت از دولت اوکرایین یا جاسوسی برای آن بازداشت کرده‌اند.

بروندی تجاوز دسته جمعی به دست جوانان حزب حاکم
دیده بان حقوق بشر ۲۷ جولای ۲۰۱۶ اعضای اتحادیه جوانان حزب حاکم در پی آغاز اعتراض های سیاسی در سال ۲۰۱۵، بارها به زنان دسته جمعی تجاوز کرده‌اند. بسیاری از قربانیان تجاوزها اعضای خانواده های اشخاصی بوده اند که تصور می شد مخالف دولت هستند. افراد پلیس یا مردانی در لباس پلیس مرتکب تجاوز شده‌اند. اعضای مرد خانواده ها که بعضی از آنها از اعضای احزاب مخالف بودند نیز در مواردی قربانی شدند، به قتل رسیدند یا ربوده شدند. بازماندگان در مورد عفونت های جنسی، حاملگی های ناخواسته، افسردگی و غیره گزارش داده‌اند. زنان در اردوگاه های پناه‌جویان نیز از تجاوز امنیت ندارند و خدمات عرضه شده ناکافی است.

ژاپن ‘مرگ ۱۹ نفر’ در حمله با چاقو به یک مرکز معلولین

اسرائیل تصویب قانونی که امکان اخراج نمایندگان مجلس را می‌دهد

ایران

اعدام دست‌کم ۲۵۰ زندانی از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکنون؛ هر روز بیش‌تر از یک اعدام

وضعیت نامناسب روحی و جسمی مریم نقاش زرگران در بیستمین روز اعتصاب غذا

موج دستگیری شهروندان کرد ادامه دارد: بازداشت دو نفر در شهر سقز

رضا شاهینی، شهروند ایرانی-آمریکایی بازداشت شد

با گذشت پنج ماه، یک فعال کُرد کماکان در انفرادی اوین نگهداری میشود

حکم حبس کوروش زعیم در زندان به وی ابلاغ شد

ممانعت از برگزاری مراسم بزرگداشت احمد شاملو در سالگرد درگذشت او

بازداشت ۱۵۰ دختر و پسر در یک میهمانی شبانه در تهران

مقام قضایی: بازداشت ۵۰ دختر و پسر به جرم شرکت در مهمانی

عاملان غیردولتی

سوریه دو انفجار پیاپی در شهر کردنشین قامشلی: دست‌کم ۴۴ کشته و ۱۷۰ مجروح

فرانسه مهاجمان داعش به کلیسا گلوی کشیش را بریدند

آلمان تیراندازی در یک مرکز خرید در مونیخ؛ دست‌کم ۱۰ نفر کشته شده‌اند

آلمان انفجار بمب در فستیوال موسیقی در آنسباخ

عدالت

مصر سازمان ملل:‌ وبلاگ نگار علا عبدالفتاح در حبس خودسرانه است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ جولای ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از رأی اخیر گروه تحقیق حبس های خودسرانه سازمان ملل درباره‌ی خودسرانه بودن دستگیری و حبس علا عبدالفتاح و خواست آزادی او استقبال می‌کند. علا عبدالفتاح وبلاگ نگار و فعال جامعه‌ی مدنی و حقوق سیاسی و عضو جنبش «مخالفت با دادگاه های نظامی برای غیرنظامیان» است که از تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳، به‌خاطر استفاده صلح‌آمیز از آزادی بیان و تظاهرات ۲٫۵ سال را در حبس به سر برده است.

حقوق مدنی و سیاسی

تونس روزنامه‌نگاران خواهان اعلام حقیقت درباره‌ی زیرپا گذاشتن آزادی رسانه‌ها در حکومت بن علی شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ جولای ۲۰۱۶ در سالگرد روز جمهوری تونس ـ ۲۵ جولای ۲۰۱۶ ـ ما روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشرِ امضا کننده زیر نگرانی عمیق خود را از زیاده روی هایی که ارزشمندترین دستاورد انقلاب تونس ـ آزادی مطبوعات و حق اطلاع داشتن شهروندان ـ را به خطر می اندازند، ابراز می‌کنیم. ما تلاش های سیاسی و رسانه‌یی را برای بازگرداندن یکی از نمادهای اصلی رژیم پیشین را محکوم می کنیم: عبدالوهاب عبدالله که در پی به اصطلاح پروژه «آشتی جامع» دوباره از کاخ ریاست جمهوری در کارتاژ ـ که محل نمادین دولت است ـ سر در آورد. او که در زمان بورقیبه وزیر اطلاعات و در زمان بن علی مشاور رسانه‌یی او بود، بیش از دو دهه سایه پرقدرت خود را بر رسانه‌ها افکنده بود. او به‌عنوان استاد مطلق پخش اطلاعات غلط و تبلیغات، معمار استراتژی فروپاشی حرفه روزنامه‌نگاری، نقشی فعال در به زنجیر کشیدن حرفه و اخلاق روزنامه‌نگاری و حمله به روزنامه‌نگاران مستقل بازی کرد.

ونزوئلا مخالفان ادعای شکنجه و اعترافات اجباری را مطرح می‌کنند
دیده بان حقوق بشر ۲۷ جولای ۲۰۱۶ سازمان کشورهای آمریکایی باید برای آزادی و لغو اتهام‌های اشخاصی که خودسرانه بازداشت و متهم شده‌اند به دولت ونزوئلا فشار وارد آورد. این سازمان باید از ونزوئلا بخواهد در مورد ادعای کتک زدن و شکنجه متهمان تحقیق و نتایج آن را منتشر کند. از مه ۲۰۱۶، سازمان امنیت ملی ونزوئلا و گارد ملی ۲۱ تن را به اتهام برنامه ریزی، تحریک یا مشارکت در اقدام‌های خشونت بار ضد دولتی دستگیر کرده‌اند. اغلب آنها مدعی هستند که در زندان شکنجه شده‌اند. در چند مورد، دادستان ها نتوانسته اند مدرک معتبری در مورد ارتباط متهم با جرم ارایه کنند، با وجود این دادگاه ها آنها را متهم کرده‌اند. در بعضی موارد، مدارک ارایه شده فقط مطالب سیاسی از جمله جزوه هایی بود که در آنها آزادی زندانیان سیاسی درخواست شده بود.

پاکستان پنج فعال سیاسی در خطر شکنجه
عفو بین‌الملل ۲۲ جولای ۲۰۱۶ پنج فعال سیاسی که چهار تن از آنها از حزب سیاسی جنبش متحد قوامی هستند و یک تن از حزب سرزمین پاک، پیش از محاکمه در خطر شکنجه و بدرفتاری به سر می‌برند. این پنج تن را پلیس در کراچی به اتهام‌های مختلف از جمله انتقاد از نیروهای امنیتی دولتی بازداشت کرده است. مسؤولان اجرای قانون ظرف سال گذشته در مظان اتهام‌های مربوط به دستگیری خودسرانه، ناپدیدکردن قهری، شکنجه و قتل های فراقضایی فعالان سیاسی و متهمان به تروریسم بوده اند.

تایلند رئیس عفو بین‌الملل در کشور و فعالان دیگر در خطر زندان به‌خاطر افشای شکنجه
عفو بین‌الملل ۲۶ جولای ۲۰۱۶ دولت‌مردان تایلند باید فوری تحقیقات کیفری علیه سه تن از فعالان سرشناس حقوق بشر در کشور، از جمله رئیس عفو بین‌الملل تایلند را متوقف کنند. آنها ممکن است به‌خاطر ثبت اسناد ۵۴ مورد و انتشار گزارشی درباره‌ی شکنجه به‌ دست نیروهای امنیتی تایلند متهم شوند و تا ۵ سال زندان دریافت کنند.

تایلند احضار و آزار مداوم سیریکان چارونزیری
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۶ جولای ۲۰۱۶ به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر خانم سیریکان چارونزیری وکیل حقوق بشری از اعضای وکلای طرفدار حقوق بشر تایلند (TLHR) به‌خاطر وکالت ۱۴ تن از فعالان جنبش دمکراسی نوین احضار شده است و ممکن است دادستان تصمیم به پیگرد او بگیرد. در صورتی که او مجرم شناخته شود، ممکن است به سه سال زندان و/یا جریمه محکوم شود. پلیس در تاریخ ۲۶ جون ۲۰۱۵، ۱۴ فعال دانشجویی از جنبش دمکراسی نوین را دستگیر کرد و همه آنها به‌ نقض دستور رئیس شورای ملی صلح و نظم متهم شدند. بر اساس این دستور، گردهمایی بیش از پنج تن ممنوع است.

ایران

قوه قضائیه تائید کرد یک شهروند ایرانی‌آمریکایی در گرگان بازداشت شده‌است

بریتانیا در مورد خطر بازداشت در ایران به شهروندان خود هشدار داد

زندان های اوین و رجایی شهر، وزارت ارشاد و علوم مستقل دارند

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

هیچ کس (به جز پناه جویان و مهاجران) جا نمی ماند
شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۲۵ جولای ۲۰۱۶ برنامه ۲۰۳۰ سازمان ملل ده ماه پیش اهداف بلندپروازانه توسعه پایدار را در ۱۵ سال آتی طرح کرد. ۱۹۳ کشور تعهد کردند که در تلاش برای پایان دادن به فقر و ترویج توسعه «هیچ کس را جا نگذارند.» آیا این تعهد کشورها را وا می دارد به ۶۵ میلیون پناه‌جو و آواره در داخل سرزمین هایشان رسیدگی کنند یا عبارتی توخالی است؟ خبر بد: خارجی‌هراسی و ملی گرایی حاکم بر گفتمان سیاسی در سراسر جهان روح فراگیر این برنامه را و شاید خود سازمان ملل را نیز به خطر می اندازد. برِکزیت (خروج بریتانیا)، توافق اتحادیه‌ی اروپا ـ ترکیه، برنامه کنیا برای بستن بزرگترین اردوگاه پناه‌جویان، حمله‌های افراطی به‌ حمایت از داعش یا به هدایت آن، نگاه درون گرا و خارجی ستیز نامزد جمهوریخواهان دونالد ترامپ، همه و همه به وجود فضایی کمک کرده‌اند که باعث شده دولت‌ها برای دور نگه داشتن پناه جویان و مهاجران اقدام کنند به جای این که به نیازهای آنها توجه نشان دهند. این وضع خبر خوشی برای کسانی نیست که امیدوارند از نشست سران در سازمان ملل درباره‌ی تحرک پناه جویان و مهاجران یا نشست سران درباره‌ی پناه‌جویان به ابتکار رئیس جمهور اباما تعهدات مشخصی در زمینه مسوؤلیت مشترک نسبت به بحران پناه‌جویی به دست آید یا کشورها از برنامه توسعه خود برای اولویت دادن به آسیب‌پذیرترین اقشار استفاده کنند.

رواندا زندانی کردن فقرا
دیده بان حقوق بشر ۲۱ جولای ۲۰۱۶ دولت‌مردان رواندا فقرا را جمع‌آوری می‌کنند و آنها را خودسرانه در «مراکز موقت» در سراسر کشور حبس می‌کنند. شرایط در این مراکز بسیار سخت و غیرانسانی و ضرب و جرح آنها رایج است. تحقیقات نشان می‌دهد که پس از گزارش دیده بان حقوق بشر در مورد یکی از این مراکز در پایتخت، مسؤولان تغییرات چندانی در آن انجام نداده اند و شرایط مشابهی در مراکز دیگر برقرار است. تحقیقات این سازمان در ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که مسؤولان شمار زیادی، از جمله بی خانمان ها، دستفروشان خیابانی، کودکان خیابانی و فقرای دیگر را از خیابان ها جمع‌آوری و مدت های طولانی در «مراکز موقت» یا «مراکز بازپروری» حبس کرده‌اند.

ایران

۹,۷ میلیون کارگر ایرانی زیر خط فقر هستند

خانه «ملکه توران» را با خاک یکسان کردند

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

کلمبیا فرایند صلح چه درس هایی برای جهان دارد؟
شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۲۰ جولای ۲۰۱۶ در بحبوحه جنگ های خونین در سوریه و سودان جنوبی، تصور صلح دشوار است. اما نزدیک شدن پایانی بر یکی از طولانی ترین دوره های مبارزه مسلحانه نوری از امید و نیز درس هایی برای حل و فصل درگیری های دیگر را عرضه می‌کند. روز ۲۳ جون ۲۰۱۶ که همه چشم ها در اروپا به خروج بریتانیا بود، دولت کلمبیا و رهبران نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) توافق دائمی صلح را برای پایان دادن به بیش از ۵۰ سال مبارزه مسلحانه را امضا کردند. از دهه ۱۹۶۰، توافق آتش بس بارها امضا شده و گفت‌وگو های صلح چند بار شکست خورده اند. اما ناظران توافق دارند که این بار متفاوت است. توافق صلح این بار دارای نقشه راهی برای عادی سازی وضع در حدود ۷۰۰۰ مبارز فارک و سلاح های آنها ظرف ۶ ماه است. هر دو طرف اعلام کرده‌اند که نتیجه رفراندمی برای تایید همگانی توافق صلح هر چه باشد، بازگشتی به جنگ در کار نخواهد بود. توافق درباره‌ی رسیدگی به نقایص توافق صلح بر سر میز مذاکره یک شبه به دست نیامده است. هر دو طرف از شکست های پیشین درس گرفته اند. زمان پیشروی فرا رسیده است.

«ماموریت: ممکن»؛ هواپیمای خورشیدی دور دنیا سفر کرد

ایران پارک جنگلی محمودآباد به بخش خصوصی فروخته شد

دفاع از حقوق بشر

دستگیری خودسرانه‌ی مدافعان حقوق بشر آقای اورهان کمال چنگیز و خانم سیبل سمیرا هورتاش
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ جولای ۲۰۱۶ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق منابع مورد اعتماد از دستگیری خودسرانه‌ی آقای اورهان کمال چنگیز ـ وکیل حقوق بشری، روزنامه‌نگار و گزارش‌گر موضوع‌های حقوق بشری، بنیادگذار و رئیس پیشین جامعه‌ی برنامه‌های حقوق بشری ـ  و همسرش خانم سیبل سمیرا هورتاش ـ روزنامه‌نگار متخصص حقوق زنان و جرایم دولتی ـ مطلع شده است. بنا به اطلاعات دریافتی، روز ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۶ پلیس آقای اورهان کمال چنگیز و خانم سیبل سمیرا هورتاش را در فرودگاه بین‌المللی آتاتورک در استانبول و پیش از پرواز به لند به قصد شرکت در کنفرانسی که بنیاد طاهر ایلچی بزگرار می‌کند، دستگیر کرد. خانم هورتاش همان روز آزاد شد ولی آقای چنگیز در اداره‌ی امنیت استانبول در بازداشت ماند. دلایل دستگیری او اعلام نشده است. در زمان انتشار این فراخوان، او هنوز اجازه‌ی تماس با وکیل خود را نیافته است. روز ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۶، حساب توییتری طرفدار دولت به نام «باشکنت‌چی» نام آقای چنگیز را در لیست سیاه «روزنامه‌نگاران مخالف» منتشر کرد. روز ۲۴ جولای، آقای چنگیز به‌طورِ موقت آزاد و از سفر ممنوع شد.

کامبوج مدافعان حقوق بشر را آزاد و آزار آنها را متوقف کنید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ جولای ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در پی اعزام هیاتی به پنوم پن به مدت سه روز (۱۷ تا ۱۹ جولای ۲۰۱۶) اعلام کرد: دولت کامبوج باید فوری پنج مدافع حقوق بشر سرشناس را آزاد کند که در حال حاضر به اتهام‌های ساختگی ناشی از فعالیت های حقوق بشری در حبس خودسرانه هستند. برنامه‌ی نظارت از دولت‌مردان خواست به تهدید، ارعاب و آزار مدافعان حقوق بشر در کشور پایان دهند. روز ۱۸ جولای، نی چاکیرا رئیس پیشین جامعه حقوق بشر و توسعه کامبوج (ADHOC) و نایب کنونی دبیر کل کمیته ملی انتخابات به اتهام افترا محاکمه شد. او و چهار تن از کارکنان جامعه حقوق بشر و توسعه کامبوج از ۲ مه ۲۰۱۶ به‌خاطر پرونده دیگری در بازداشت است.

هنگ کنگ حکم به مجرمیت رهبران دانشجویان، آخرین ضربه به آزادی بیان
عفو بین‌الملل ۲۱ جولای ۲۰۱۶ در پی مجرم شناخته شدن سه تن از دانشجویان به‌خاطر نقش آنها در رویدادهای مربوط به جنبش چتردارها در سال ۲۰۱۴، این سازمان اعلام کرد: پیگرد سه تن از دانشجویان طرفدار دمکراسی به دست مسؤولان هنگ کنگ اخطاری تکان دهنده علیه آزادی بیان است. حکم آنها در ۱۵ آگوست صادر خواهد شد.

بحرین فعال حقوق بشر در محاکمه به‌خاطر پیام های توییتری
دیده بان حقوق بشر ۲۷ جولای ۲۰۱۶ نبیل رجب، فعال سرشناس حقوق بشر بحرینی به‌خاطر انتقاد از عملیات نظامی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی در یمن در خطر ۱۲ سال زندان است. بحرین در عملیات ائتلاف که شامل حمله‌های هوایی با بازارها، خانه ها، بیمارستان ها و مدارس بوده، شرکت دارد. اتهام‌های نبیل رجب، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین، نقض جدی آزادی بیان اوست. شرایط حبس او نیز معادل مجازات خودسرانه است. او پس از دستگیری دو هفته در حبس انفرادی بود و مرخصی برای شرکت در تشییع یکی از خویشانش از او دریغ شد. به علاوه، او ممکن است به‌خاطر اظهاراتش در مورد واکنش دولت بحرین به ناآرامی در زندان نیز به سه سال محکوم شود.

ایران

پیام جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران به اعتصاب غذای نمادین در همبستگی با زندانیان عقیدتی و سیاسی
جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۲۲ جولای ۲۰۱۶ در ماه‌های اخیر، ده‌ها زندانی سیاسی و عقیدتی زیرِ فشارِ بی عدالتی مُزمِنِ حاکم بر همه‌ی آحاد رژیم جمهوری اسلامی ایران، دست به اعتصاب غذا زده‌اند. چرا این زندانیان با وجود آگاهی از خطرهای پیشِ رو جانِ شیرینِ خود را به خطر ‌می‌اندازند؟ آنها که از  سرنوشت در حدود ۵۰ زندانی سیاسی زنده‌یاد که در بیش از یک دهه‌ی اخیر در شرایط بسیار مشکوک در زندان و در اثر بی اعتنایی مسؤولان به اعتصاب غذای آنها، سر باز زدن عمدی از ارائه‌ی مراقبت پزشکی، شکنجه، ضرب و جرح و غیره در گذشته‌اند، آگاه هستند… نگاهی به خواست‌های این زندانیان اعتصابی و نیز گزارش‌های دریافتی از زندانیان دیگر نشان ‌می‌دهد که فریاد آنها نه‌تنها از بی‌بهره‌گی از موازین محاکمه‌ی عادلانه، بلکه از قصور رژیم جمهوری اسلامی در زیر پا گذاشتن پیوسته‌ی مقررات مندرج در قوانینِ عموماً پرایراد و ناعادلانه‌ی خودِ حکومت بلند است. رژیمی که برای قوانینِ ناقض حقوق بشر خود اهمیتی قائل نیست، به طریقِ اُولی، موازین دادرسیِ محاکمه‌ی عادلانه‌ی مندرج در حقوق بین‌المللی و عهدنامه‌های بین‌المللی حقوق بشر را که ایران نیز مُتَعاهِد آنهاست، زیر پا می‌گذارد…

پیام نرگس محمدی از زندان اوین

مراسم پشتیبانی از حقوق زندانیان سیاسی ایران در پاریس

نامه فرزند عبدالفتاح سلطانی به رئیس قوه قضاییه:‌ پرونده پدرم قابل اعاده دادرسی است

نامه ۹۲ تشکل دانشجویی به روحانی در انتقاد به «جو ارعاب» در دانشگاه‌ها

زنان

ترکیه زنان پس از کودتا: روزهای سختی در پیش است
رادیو زمانه ۲۱ جولای ۲۰۱۶ گروه «زنان دانشگاهی» که یک گروه فمینیستی مشهور  است در بیانیه‌ای نوشته‌ است: «کودتا، جنگ و عقب‌گرد آ ک پ و جهادی‌ها، همه، همواره  زنان را هدف قرار  داده‌اند. آنها از آزار جنسی برای محدود کردن آزادی حرکت و حضور اجتماعی زنان استفاده می‌کنند. آنها می‌خواهند مردانگی خود را با تهدید زنان و دختران دشمنان‌شان به تجاوز به رخ بکشند. زنان باید از خود دفاع کنند.»

دولت‌ها خشونت را علیه زنان پیش می برند
عفو بین‌الملل ۲۶ جولای ۲۰۱۶ حقوق جنسی و تولید مثل حقوق تازه ای نیست. عهدنامه های حقوق بشر آنها را به رسمیت شناخته اند. این حقوق حق حریم خصوصی، یکپارچگی جسمی و روانی و آزادی از تبعیض و شکنجه یا بدرفتاری را در بر می‌گیرد. گزارشی درباره‌ی حقوق جنسی و تولید مثل در آمریکای لاتین و کاراییب: آنها هرگز مرا به‌عنوان انسان ندیدند؛ بلکه مرا ماشین جوجه کشی می دیدند.

آرژانتین دولت ‘برنامه ریشه‌کنی خشونت علیه زنان’ را به اجرا می‌گذارد

«رازوری زنانه» ؛ فریادی که مشوق زنان برای تغییر بود: درباره‌ی بتی فریدان

انتشار داستان‌های مربوط به تبعیض جنسیتی، یکی از روش‌های کنشگری در قرن ۲۱

ایران

حجاب، خروس، غیرت
رادیو زمانه ۲۱ جولای ۲۰۱۶  بحث درباره حجاب و عفاف و حجاب اجباری و اختیاری بار دیگر بالا گرفته است. فرمانده کل سپاه پاسدارن هم گفته که مشکل بی‌حجابی از بی‌غیرتی و بی‌حیایی است. عکس ساختگی باحجابی از وزیر امور خارجه ایران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

آزار به سبک ایرانی

تبعیض میان آقایان و خانم‌ها در فوتبال بیش از حد است

کودکان

‘کفتار’ مالاوی به‌خاطر رابطه‌ جنسی با کودکان بازداشت شد

ایران اعدام در ملاء عام، نمایشی برای کودکان؟

فرهنگ و اندیشه

محتوای اسناد ‘محرمانه’ در مورد ‘ارتباط عربستان با ۱۱ سپتامبر’ چیست؟

کردهای ترکیه در بیم پس‌لرزه‌های کودتا

ایران

نوعی از کتاب و نوعی از کتاب‌خوانی
رادیو زمانه ۲۱ جولای ۲۰۱۶ اگر فردوسی توسی، جلال‌الدین بلخی، سعدی و حافظ در زمانه‌ی حضرات و آقایانِ مصادره‌چی قدرت  حضور داشتند چه حال و روزگاری پیدا می‌کردند. با این رویکرد شکی نبود که بخش عظیمی از میراث مکتوب زبان فارسی برای همیشه به فراموشی سپرده می‌شد، تا این گروه خلق‌الساعه و مفلس، دین نوظهور اما نخ‌نمای خود را برای فردوسی و حافظ به نمایش بگذارند.

خندیدن با دهان جر خورده: بررسی جوک‌های جنسیتی در فضای مجازی

مرکز نشر دانشگاهی انتشار مجله آکادمیک ‘نامه ایران باستان’ را متوقف کرد

آر‌مان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، اشپیگل، ایران وایر، بی بی سی فارسی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گویا نیوز، مادران پارک لاله ایران، واشینگتن پُست

پیوست‌ها: