زنان-690x259

0,,16083668_303,00

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک زن جوان در فاریاب تیر باران شد
صدای آمریکا ۲۸ جولای ۲۰۱۶ مسوولان امنیتی در ولایت فاریاب می‌گویند که گل جان ۲۲ ساله به اتهام داشتن ارتباط تیلفونی با یک پسر در ولسولای پشتونکوت آن ولایت کشته شد.عبدالکریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب به صدای امریکا گفت که این زن پیش از این نیز به دلیل داشتن رابطه با چندین مرد دیگر، از خانه فرار کرده بود؛ ولی این بار پس از برگشتن به خانه اش در ساحه چقماق ولسوالى پشتونکوت از سوی مردان مسلح ناشناس تیرباران گردید.

افغانستان سه طالب در ولایت هلمند بر یک زن تجاوز جنسی کردند
خبرگزاری افق ۳۱ جولای ۲۰۱۶ شب گذشته افراد گروه طالبان در ولایت هلمند وارد یک منزل شد و بر یک زن تجاوز جنسی نموده اند.منابعی از ولایت هلمند که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری خامه پرس گفته است: چهار طالب شب گذشته در روستای بلوجان ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند وارد یک یک منزل شده اند و یک زن را در حضور پسر ۱۴ ساله و سه خانم دیگر تجاوز جنسی نموده اند.

افغانستان یک دختر جوان در فاریاب از سوی افراد ناشناس به قتل رسید
خبرگزاری بخدی ۳۱ جولای ۲۰۱۶ مقام های محلی ولایت فاریاب در شمال کشور می گویند که یک دختر جوان در ولسوالی قیصار این ولایت از سوی افراد ناشناس به ضرب چاقو به قتل رسیده است. کریم یورش، سخنگوی قوماندانی امنیه فاریاب به رسانه ها گفته که این دختر ۱۸ ساله عاقله نام دارد و باشندۀ ینگی تاش قلعۀ ولسوالی قیصار بود. آقای یورش گفته که عاقله شب گذشته توسط افراد ناشناس در منزلش با ضرب چاقو به قتل رسیده است.

افغانستان طالبان، مادری را در برابر چشمان کودکش تیر باران کردند
خبرگزاری رشد ۳۱ جولای ۲۰۱۶ محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان به تلویزیون۱ گفت: “این زن ۲۲ ساله بود و دیروز با پدر و کودکش از ولسوالی درزاب به سوی شهر شبرغان در حرکت بودند.” گزارش‌ها از ولایت جوزجان در شمال کشور حاکی است که دیروز (شنبه) طالبان مسلح یک مادر را در مسیر ولسوالی درزاب از موتر پایین کرده و تیرباران کردند.او تاکید کرد که هنوز انگیزه این کار مشخص نشده؛ اما طالبان در گذشته نیز خشونت‌های فجیعی علیه زنان انجام داده اند.

افغانستان خودکشی یک دختر دانشجو در فاریاب
سلام وطندار ۲۹ جولای ۲۰۱۶ مسؤولان امنیتی فاریاب از خودکشی یک دختر دانشجو به نام سودابه در منطقۀ بلوچ‌خانۀ شهر میمنه، مرکز این ولایت خبر می‌دهند.عبدالکریم یورش، سخنگوی فرماندهی پولیس فاریاب به سلام‌وطندار می‌گوید، این دختر جوان که دانشجوی سال چهارم دانشکدۀ ادبیات و علوم بشری دانشگاه این ولایت بود، با استفاده از دارو خودش را کشته است.

افغانستان ۱۵روز پس از مرگ؛ خانم غوری‌ِ قربانی خشونت، هنوز دفن نشده است
خبرنامه ۳۱ جولای ۲۰۱۶ دو هفته پس از مرگ خانمی که در ولایت غور آتش زده شده بود، هنوز مراسم تدفین او برگزار نشده است.زهرا زنی که حدود دو هفته پیش در ولایت غور در نتیجه خشونت‌های خانوادگی توسط خانواده شوهرش آتش زده شد، پس از انتقال در بیمارستانی در کابل درگذشت و خانواده او حدود نزدیک به دو هفته است که برای دادخواهی اش خیمه تحصن برپا کرده اند.

افغانستان زن تخاری که زیر مشت‌ولگد خانوادۀ شوهر، طفلش سقط شد
سلام وطندار ۲۷ جولای ۲۰۱۶ گل‌افروز، باشندۀ ولسوالی اشکمش ولایت تخار حدود ۵ روز پیش از سوی شوهر و بسته‌گان او چنان شکنجه شد که کودکش را سقط کرد.این بانو که آثار لت‌وکوب در سروصورت، بازوها و تختۀ پشتش آشکار است، می‌گوید، شوهر، مادر شوهر و خواهر شوهرش پس از آن او را مورد شکنجه قرار دادند که یکی از خواهران شوهرش از خانه فرار کرد. خانوادۀ شوهر گل‌افروز گمان می‌کردند که او در این کار دست دارد.

افغانستان ازدواج ملای ۵۰ سالۀ هراتی با دختر ۵ سالۀ غوری
سلام وطندار ۲۸ جولای ۲۰۱۶ مسؤولان محلی غور می‌گویند که یک ملای هراتی، دختر ۵ ساله‌یی را به نام قریب‌گل به نکاح خود در‌آورده است.نگینه خلیلی غوری، دادستان منع خشونت علیه بانوان ادارۀ دادستانی غور به سلام‌وطندار می‌گوید، خانوادۀ قریب‌گل، چندی پیش دخترشان را برای درودخوانی  به نزد این ملا آورده بودند و پس از شفایابی‌اش، او را به عقد ملا درآوردند.به گفتۀ بانو غوری، ملا اکنون از سوی پولیس بازداشت شده است و قریب‌گل را به خانۀ امن انتقال داده اند. افغانستان پدری که دخترش ۶ ساله‌اش را به نکاح مرد ۶۰ ساله داده بود بازداشت شد

دفاع از حقوق بشر

دولت آرژانتین ‘برنامه ریشه‌کنی خشونت علیه زنان’ را به اجرا می‌گذارد
بی بی سی فارسی ۲۷ جنوری ۲۰۱۶ آمار تکان دهنده زنان قربانی خشونت اعتراض مدافعان حقوق زنان و حامیان حقوق بشر را به دنبال داشته است . دولت آرژانتین برنامه‌ای را برای مقابله با خشونت و جنایت علیه زنان به اجرا می‌گذارد.موریسیو مارکی، رئیس جمهوری آرژانتین، گفته است که در این کشور در هر ٣٧ ساعت یک زن مورد حمله قرار می‌گیرد و طی سال گذشته، ٢٣۵ زن در اثر “خشونت جنسیتی” جان خود را از دست دادند. در برخی از موارد حمله به زنان، درخواست کمک آنان بدون پاسخ ماند. تعدادی از این حملات توسط مردانی صورت گرفت که طبق دستور دادگاه، حق نزدیک شدن به قربانیان خود را نداشتند.آقای مارکی گفته است که برای مقابله با این وضعیت، در سال آینده “برنامه ملی ریشه کنی خشونت علیه زنان” را براساس قانونی که در سال ٢٠٠٩ در این کشور تصویب شد به اجرا خواهد گذاشت.

دولت‌ها خشونت را علیه زنان پیش می برند
عفو بین‌الملل ۲۶ جولای ۲۰۱۶ حقوق جنسی و تولید مثل حقوق تازه ای نیست. عهدنامه های حقوق بشر آنها را به رسمیت شناخته اند. این حقوق حق حریم خصوصی، یکپارچگی جسمی و روانی و آزادی از تبعیض و شکنجه یا بدرفتاری را در بر می‌گیرد. گزارشی درباره‌ی حقوق جنسی و تولید مثل در آمریکای لاتین و کاراییب: آنها هرگز مرا به‌عنوان انسان ندیدند؛ بلکه مرا ماشین جوجه کشی می دیدند.

ایران حسن روحانی آزمون استخدامی را برای رفع “تبعیضات ناروای جنسیتی” به تعویق انداخت
بی بی سی فارسی ۳۱ جنوری ۲۰۱۶ با اینکه زنان بیش از شصت درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه را تشکیل می‌دهند اما با مشکل اشتغال مواجهند . حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی را به تعویق انداخت تا عدالت در سهمیه‌های در نظر گرفته شده برای زنان و مردان رعایت شود.برخی دستگاه‌های اجرایی در اعلام فرصت‌ها و عناوین شغلی، سهمیه‌هایی در نظر گرفته‌اند که از نظر جنسیتی “تبعیض‌آمیز” بوده است.

افغانستان تغذیه با شیر مادر در ساعات اول بعد از ولادت ۲۲ فیصد مرگ میرکودگان را کاهش میدهد
خبرگزاری پژواک ۱ اگست ۲۰۱۶ وزارت صحت عامه کمپاین آگاهى هفته تغذى با شیرمادر را به هدف افزایش سطح آگاهى عامه درمورد اهمیت تغذى اطفال شیرخوار با شیرمادر را امروز رسماً به راه انداخت .

کودکان

آفریقا کفتار’ مالاوی برای رابطه‌ جنسی با کودکان بازداشت شد
بی بی سی فارسی ۲۶ جولای ۲۹۱۶ اریک آنیوا به بی‌بی‌سی گفت قصد دارد از شرکت در سنت “پاکسازی جنسی” کناره گیرد. یک مرد اهل مالاوی که حامل ویروس اچ.آی.وی است، به دستور رئیس‌جمهوری این کشور آفریقایی و به علت ارتباط جنسی با کودکان بازداشت شده است. فعالیت اریک آنیوا، کارگر جنسی، که در مالاوی به آنها “کفتار” می‌گویند هفته گذشته موضوع یک گزارش بی‌بی‌سی بود.آنچه که در فرهنگ مالاوی به عنوان یک “کفتار” شناخته شده است مردی است که معمولا با زنان بیوه و یا زنان متاهل که نمی‌توانند باردار شوند رابطه جنسی برقرار می‌کند.

استقبال از بازداشت پزشک مصری که دختران را ختنه می‌کرد
بی بی سی ۳۰ جنوری ۲۰۱۶ فعالان اجتماعی و حقوق بشری در مصر نسبت به دستگیری دکتر رسلان فضل ابراز خرسندی کرده‌اند.این پزشک مصری پیش‌تر در ارتباط با مرگ سهیر البطاء، دختر نوجوانی که به واسطه عمل ختنه جان سپرد دادگاهی شده بود.او در ژانویه سال گذشته (۲۰۱۵) یک بار در دادگاه به اتهام کشتن سهیر البطاء، بر اثر جراحی ختنه (در سال ۲۰۱۳) در دادگاه محکوم شد اما از آنجا که گفته شد پدر سهیر رضایت داده بوده، از تحمل دو سال زندان معاف شد و تنها به جرم ختنه‌کردن دختران که عملی غیرقانونی در مصر است، به سه ماه زندان محکوم شد.در جریان آن دادگاه دادستان‌ها مدعی شدند که سهیر به اجبار پدرش به عمل ختنه تن داده است اما دکتر رسلان فضل مدعی شد که او سهیر را نه برای ختنه که برای برداشتن زگیل جراحی کرده و مرگ او هم به علت حساسیت به پنی‌سیلین روی داده است.

سالانه ۱۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال در افغانستان می‌میرند
سلام وطندار ۱ آگست ۲۰۱۶ مسؤولان وزارت صحت‌ عامه در مراسم بزرگداشت از هفتۀ جهانی تغذیه با شیر مادر اعلام کردند که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار کودک زیر سن ۵ سال در افغانستان، به دلیل بیماری‌های گوناگون جان‌های‌شان را از دست می‌دهند. به گفتۀ این مسؤولان، ۴۸ هزار تن از این کودکان به دلیل سوء تغذی می‌میرند.

سیاست

ترکیه زنان پس از کودتا: روزهای سختی در پیش است
رادیو زمانه ۲۱ جولای ۲۰۱۶ گروه «زنان دانشگاهی» که یک گروه فمینیستی مشهور  است در بیانیه‌ای نوشته‌ است: «کودتا، جنگ و عقب‌گرد آ ک پ و جهادی‌ها، همه، همواره  زنان را هدف قرار  داده‌اند. آنها از آزار جنسی برای محدود کردن آزادی حرکت و حضور اجتماعی زنان استفاده می‌کنند. آنها می‌خواهند مردانگی خود را با تهدید زنان و دختران دشمنان‌شان به تجاوز به رخ بکشند. زنان باید از خود دفاع کنند.»

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

حجاب، خروس، غیرت
رادیو زمانه ۲۱ جولای ۲۰۱۶  بحث درباره حجاب و عفاف و حجاب اجباری و اختیاری بار دیگر بالا گرفته است. فرمانده کل سپاه پاسدارن هم گفته که مشکل بی‌حجابی از بی‌غیرتی و بی‌حیایی است. عکس ساختگی باحجابی از وزیر امور خارجه ایران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

ایران به دنبال فشار شبکه‌های اجتماعی، سیما لیموچی به ریو می‌رود
رادیو زمانه ۲۸ جولای ۲۰۱۶ به دنبال فشار کاربران شبکه‌های اجتماعی و با پیگیری‌ دفتر ریاست‌جمهوری، فدراسیون تنیس روی میز اعلام کرد که سیما لیموچی، مربی پینگ پنگ نماینده این رشته ورزشی با حمایت وزارت ورزش و جوانان به برزیل اعزام خواهد شد.

فرهنگ و جامعه

تبعیض میان آقایان و خانم‌ها بیش از حد است
اخبار روز ۲۵ جولای ۲۰۱۶ کمبود وجود دارد اما رفتارها بیشتر اذیت می‌کند. به گونه‌ای رفتار می‌کنند و فاصله‌ای میان فوتبال آقایان و خانمها وجود دارد که انگار ما از یک سیاره دیگری آمده‌ایم. درست است که فوتبال آقایان از اهمیت بیشتری برخوردار است اما نه با این اختلاف که نظاره می‌کنیم. واقعا تبعیض بین آقایان و خانم‌ها بیش از حد است. …شهروند- شاید قبل از مراسم معرفی بهترین‌های فوتبال ایران هیچ‌کس نام شبنم بهشت را به‌عنوان یک فوتبالیست نمی‌شناخت. او که جایزه بهترین فوتبالیست زن کشور را در فصل گذشته به‌دست آورد، حالا با روحیه بهتری به کارش ادامه می‌دهد. بهشت معتقد است قراردادهای زنان و مردان در فوتبال قابل مقایسه نیست و شاید گاهی تفاوت این قراردادها به ٢٠ برابر هم برسد. بازیکن فصل گذشته شهرداری سیرجان از قرارداد ١٧‌میلیون تومانی‌اش پرده برمی‌دارد و نسبت به بی‌توجهی به فوتبال بانوان گلایه دارد.

نقش زنان در فساد اداری کمتر از مردان نیست
خبرگزاری دری ۳۰ جولای ۲۰۱۶ موسسه برابری برای صلح و دموکراسی، با انجام یک تحقیق تازه در مورد رابط میان فساد اداری و کارمندان زن و مرد در افغانستان، می‌گوید که نقش زنان کارمند در فساد اداری در مقایسه با نقش مردان کارمند کمتر نیست.این تحقیق که تحت عنوان «جندر، حکومت‌داری و فساد اداری؛ بررسی رابطه میان فساد اداری، جندر و مشارکت پارلمانی در افغانستان» انجام شده، رابطه میان سهم زنان و مردان کارمند را در فساد اداری مورد بررسی قرار داده است. موسسه برابری برای صلح و دموکراسی، این تحقیق را براساس فرضیه‌یی مبنی‌بر این که کارمندان زن در مقایسه با کارمندان مرد کمتر به فساد اداری آغشته هستند، انجام داده است. برخی از فرضیه‌های مطرح شده حاکیست که جنسیت می‌تواند در چگونگی کار یک فرد تاثیرگذار باشد.

آزار به سبک ایرانی
اخبار روز ۲۲ جنوری ۲۰۱۶ ترویج خشونت و ایدئولوژی فرودستی زنان، تهدیدهای رسمی، و الویت‌های امنیتی حاکم بر جامعه که به جای آزارگران خیابانی، به قربانیان به اتهام بدحجابی و بدپوششی حمله می‌کند، از دلایل افزایش خشونت است. …خانه امن- «نشسته بودم صندلی ردیف چهارم یا پنجم. سمت شیشه. درست خاطرم نیست. دختر جوانی هم بغل دست من نشسته بود. قرار بود بروم تهران برای ثبت نام دانشگاه و شرایط مالی پدرم جوری نبود که هر بار بتوانم برای رفت و آمدم از هواپیما استفاده کنم. بعد از شام و نماز وقتی اتوبوس از خرم آباد به سمت تهران حرکت کرد، من هم چشمم گرم خواب شد. نمی‌دانم چقدر خوابیده بودم که لرزش چیزی را روی سینه‌ام و زیر بغلم حس کردم. چشمم را که باز کردم پنجه مرد پشت سری را دیدم که بین صندلی و شیشه، لغزیده بود زیر سینه‌ام و داشت مرا لمس می‌کرد. نفس‌های تند و شهوانی‌اش را پشت سرم حس می‌کردم. خودم را کشیدم کنار و تا تهران به دختر بغل دستی‌ام چسبیدم. شهامت این را نداشتم که به راننده خبر بدهم چون حتی مطمئن نبودم با گفتن آنچه رخ داده بود خود راننده به فکر آزارم نمی‌افتاد.» این را شیده وقتی به او زنگ می زنم تا در مورد تجربه احتمالی آزار خیابانی اش بپرسم با صدایی گرفته برایم تعریف می کند.

ایران وقتی حجاب زن، نشانه غیرت مرد نیست
رادیو زمانه ۳۱ جولای ۲۰۱۶ هفته پیش و در حالی که حواس‌ها همه به تیتر روزنامه یا لثارات درباره بازیگران و هنرمندان شرکت کننده در جشن حافظ بود که مردان را به خاطر پوشش زنانشان دیوث خوانده بود، چالشی در فضای مجازی شکل گرفت که این بار آشکارا مردان در اعتراض به حجاب اجباری در آن مشارکت داشتند. مردانی از گروه‌های سنی مختلف، برای صفحه آزادی‌های یواشکی عکس‌های باحجاب فرستادند، تا مفهرم غیرت مردانه و طنزی را که در حجاب اجباری برای زنان هست، به چالش بکشند.

سارا زاهدی، برنده جایزه انجمن ریاضیات اروپا
رادیو زمانه ۱ آگست ۲۰۱۶ روزهای ۲۸ تیر تا اول مردادماه سال جاری، شهر برلین میزبان هفتمین کنگره ریاضیات اروپا بود؛ نشست بین‌المللی‌ای که هر چهار سال یک‌بار با هدف معرفی یافته‌های جدید حوزه ریاضیات محض و کاربردی، رایزنی در خصوص مناسبات بین ریاضیات و جامعه اروپایی، و همچنین ارتقای سطح همکاری‌های ریاضیدانان کشورهای این قاره برگزار می‌شود. امسال هم به رسم هر دوره، شروع کنگره با معرفی برگزیدگان جایزه معتبر «انجمن ریاضیات اروپا» رقم خورد؛ ده ریاضیدان زیر ۳۵سالی که این بار یک نام فارسی هم در بین‌شان به چشم می‌خورْد: سارا زاهدی، استادیار ۳۴ساله آنالیز عددی در انیستیتو سلطنتی فناوری در سوئد.

کتاب، گزارش و تحقیق

افغانستان ریزه‌گل پس از هفت عمل جراحی به وطن برگشت
طلوع نیوز ۱۱ آگست ۲۰۱۶ بینی این بانو که باشندۀ ولایت فاریاب است هفت ماه پیش ازسوی همسرش بریده شد وبرای روزها سرخط رسانه‌ها بود.اما چند روز پس ازآن او برای درمان به ترکیه فرستاد شد و اکنون درمان شده است.ریزه گل، قربانی خشونت در این باره می‌گوید: «من از کسانی‌که بر من کمک کرد مرا تداوی کرد برایم دوا داد سیروم داد تشکری می‌کنم و حال خوب شده ام.»

زمانی که فهمیدم یکی از ما زنده نخواهد ماند، آن رابطه را ترک کردم
بیدارزنی ۳۱ جولای ۲۰۱۶ در این مجموعه، داستان زندگی شش قربانی خشونت خانگی را بازگو می‌کنیم و دلایل آن‌ها را در پاسخ به این سؤال که «چرا زودتر رابطه را ترک نکرده‌اند»، می‌شنویم.امید است این مجموعه روشن سازد که «ترک کردن رابطه» همیشه گزینه‌ای قابل‌دسترس برای قربانیان خشونت‌های خانگی نیست؛ و از این پس به جای پرسیدن این سؤال که «چرا این رابطه را ترک نمی‌کنی» از قربانیان خشونت‌های خانگی بپرسیم «چگونه می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: صدای آمریکا، دویجه وله، عفو بین الملل، بی بی سی فارسی، خبرگزاری افق، خبرگزاری افق، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری رشد، سلام وطندار، خبرنامه، خبرگزاری پژواک، رادیو زمانه، اخبار روزف خبرگزاری دری، طلوع نیوزف بیدار زنی .

پیوست‌ها: