افغانستان

1-m88HpeExldGOd4R17P1KbA

سالانه ۱۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال در افغانستان می‌میرند/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

حمله مهاجمان انتحاری در شرق کابل
بی بی سی ۱۲ اسد ۱۳۹۵ وزارت داخله افغانستان گفته است که بامداد روز دوشنبه (۱۱ اسد) دست‌‎کم سه مهاجم انتحاری مهمانخانه محل اقامت کارکنان یک شرکت تدارکاتی بین المللی را در شرق کابل هدف قرار دادند. در این رویداد، ابتدا یک موتر/خودرو مملو از مواد منفجره در کنار دیوار این مهمانخانه منفجر شد که مشخص نیست یک مهاجم انتحاری آن را منفجر کرد یا به وسیله کنترل از دور منفجر شد. به دنبال آن سه مهاجم انتحاری کوشیدند وارد مهمانخانه شوند، اما دو نفر آنها را پلیس از پا درآورند و مهاجم سوم موفق به انفجار کمربند انتحاری خود شد.

دیدبان حقوق بشر: نیروهای وابسته به ژنرال دوستم دست به کشتار غیرنظامیان زدند
بی بی سی ۱۰ اسد ۱۳۹۵ سازمان دیدبان حقوق بشر افغانستان اعلام‌ کرد که نیروهای جنبش ملی به رهبری ژنرال عبدالرشیم دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در ولایت فاریاب متهم به کشتار و بدرفتاری با غیرنظامیان شدند. اما سخنگوی جنبش ملی افغانستان این ادعا را بی‌اساس خواند و گفت این حزب نیروی نظامی ندارد. دیدبان حقوق بشر افغانستان از حکومت این کشور خواسته است که عاملان این رویداد را تحت پیگرد قرار بدهد.

حمیده اکبری: مکاتب در میدان وردک به مقاصد نظامی استفاده می‌شود
رادیو آزادی ۱۱ اسد ۱۳۹۵ شماری از نماینده‌های مردم میدان وردک در ولسی جرگه و اعضای شورای ولایتی این ولایت می‌گویند، در برخی موارد پولیس محلی از مکاتب به حیث پایگاه نظامی استفاده می‌کنند. برخی نماینده‌های مردم میدان وردک در ولسی جرگه و اعضای شورای ولایتی این ولایت از حکومت می‌خواهند که نگذارد پولیس محلی از مکاتب این ولایت استفاده نظامی کند. حمیده اکبری نماینده مردم میدان وردک در ولسی جرگه روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، شماری از پولیس محلی در برخی ولسوالی‌های این ولایت از مکاتب به حیث پایگاه نظامی استفاده می‎کنند.

افزایش سه برابر گروه های مسلح غیر مسوول در شمال افغانستان
افغانستان رو ۱۱ اسد ۱۳۹۵ عبدالمنان عابد مسوول انحلال گروه های مسلح غیرمسوول در شمال یا برنامه دایاگ می گوید که نسبت به ده سال گذشته شمار باند گروه های مسلح غیرمسوول در شمال افغانستان به ۵۰۰ گروه به ۱۵۰۰ گروه افزایش یافته است. عابد می گوید در سال ۱۳۸۵ که برنامه دایاگ آغاز شد گروه های مسلح غیرمسوول ۵۰۰ گروه تشخیص داده شده بود اما این رقم بدلیل افزایش ناامنی ها، برخورد سطحی دولت، حمایت زورمندان و افراد بلند پایه و مراجعه مردم به این گروه ها سه برابر افزایش یافته است.

یک تن به اتهام قتل یک دانشجو ازسوی پولیس پروان بازداشت شد
بخدی ۱۳ اسد ۱۳۹۵ مقام های محلی ولایت پروان در شمال کابل می گویند که یک تن به اتهام قتل جوانی که روز گذشته در این ولایت کشته شده بود بازداشت شده است. محمد زمانی مموزی قوماندان امنیه ولایت پروان می گوید که شب گذشته یک جوان بنام عبیدالله توسط یک دست فروش کشته شده بود، دستگیر شده است.

 

وزارت معادن: جلو تسلط طالبان بر معادن را می‌گیریم
صدای آلمان۱۲ اسد ۱۳۹۵ وزارت‌های داخله و معادن افغانستان در یک اقدام مشترک تصمیم دارند امنیت معادن این کشور را تامین کنند. این در حالیست که عواید بدست آمده از معادن دومین منبع درامد برای طالبان و زورمندان تبدیل شده است. مقام‌ها در وزارت معادن و پترولیم روز سه شنبه گفتند که حداقل کنترول سه معدن از دست طالبان و افراد مسلح خودسر خارج شده است و پس از این امنیت معادن ذغال سنگ در ولایت سمنگان از سوی پولیس تامین می‌شود.
یک عضو پیشین مجلس نمایندگان در کابل به قتل رسید

جنبش روشنایی
ناجی: حکومت ۳۳ روز دیگر وقت دارد
صدای امریکا ۸ اسد ۱۳۹۵ در یک مصاحبه به صدای امریکا گفت که جنبش روشنایی در گردهمایی امروز برای حکومت فغانستان ۳۳ روز ضرب الاجل تعیین کرده تا به خواسته های شان رسیدگی کند. آقای ناجی گفت که اگر حکومت خواست های آنان را نپزیرد، نافرمانی جامعه مدنی را در سراسر افغانستان آغاز خواهند کرد.

قربانیان حمله بر جنبش روشنایی اکثرا تحصیل‌کردگان بودند
۸ صبح ۹ اسد ۱۳۹۵ عصمت شریف دولت‌شاهی، برادر احمدشریف دولت‌شاهی در همایش دانشجویی گرامی‌داشت از شهدای دوم اسد، بیان کرد که او برادر خود را از دست داده اما افغانستان در رویداد هراس‌افگنانه‌ی دهمزنگ نخبگان خود را از دست داده است. حمله‌ی انتحاری روز شنبه دوم اسد، در میان مظاهره‌کنندگان جنبش روشنایی، جان بیش از هشتاد تن را گرفت و ۲۹۰ تن دیگر را زخمی ساخت. در این میان عده‌ی زیادی از دانشجویان و نخبگان علمی جان باختند.

زنان

دو زن جوان در سرپل و جوزجان به قتل رسیدند
یک۱۱ اسد ۱۳۹۵ مسوولان محلی ولایت سرپل تایید کرده اند که طالبان مسلح یک زن جوان را به همکاری برادرش در مربوطات این ولایت تیر باران کردند. ذبیح الله امانی، سخنگوی والی سرپل به تلویزیون۱ گفت که این خانم ۱۹ساله بود و پیشتر از اثر خشونت‌های خانواده‌ی شوهرش از ولسوالی کوهستانات این ولایت فرار کرده بود. از سوی دیگر یک خانم ۲۷ساله روز گذشته در منطقه‌ی خواجه خیران مرکز ولایت جوزجان از سوی پدرش به قتل رسیده است.

ریزه‌گل پس از سپری نمودن هفت بار عمل جراحی پلاستیک در ترکیه به کابل بازگشت
اطلاعات روز ۱۱ اسد ۱۳۹۵ ریزه‌گلِ بیست ساله پس از سپری نمودن هفت بار عمل جراحی پلاستیک در ترکیه، امروز به کابل برگشت. هفت ماه پیش شوهر ریزه‌گل تفنگ‌چه برداشت تا ریزه‌گل را بکشد اما تفنگ‌چه شلیک نکرد و به‌جای آن با کارد بینی ریزه‌گل را برید. ریزه‌گل بیست ساله باشنده «شَرشَر» ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب است و شش سال می‌شود که عروسی کرده است. او یک دختر پنج ساله دارد.

زنان قربانی؛ خشونت های فزیکی علیه زنان افغان افزایش چشم گیر یافته است
خبرنامه ۱۱ اسد ۱۳۹۵ خشونت‌های فزیکی در چهار ماه نخست سال جاری در برابر زنان به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است. مقام‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گویند که در چهار ماه گذشته خورشیدی، حدود ۱۲۱۸ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است. لطیفه سلطانی، نماینده این کمیسیون به خبرنامه گفت که از این مجموع حدود ۳۷۱ مورد آن خشونت فیزیکی، ۲۴۱ مورد خشونت اقتصادی، ۱۲۴ مورد خشونت جنسی، ۳۴۱ مورد خشونت لفظی و روانی و همچنان ۱۳۴ مورد دیگر آن شامل خشونت‌های ازدواج‌های اجباری، ازدواج‌های پیش از وقت و “بد دادن” می‌شود.
عبدالله: حکومت برای دست‌یافتن زنان به جایگاه اصلی شان متعهد است

دفاع از حقوق بشر

خانواده شماری از مهاجران افغان برای یافتن عزیزانشان به اینترنت پناه بردند
بی بی سی ۹ اسد ۱۳۹۵ شماری از خانواده های افغان برای ردیابی بستگانشان که در مسیر اروپا ناپدید شده‌اند، به اینترنت پناه برده اند. درصد بزرگی از افغان های پناهجو موفق شدند خود را به اروپا برسانند، اما عده زیادی از آنها در دریای مدیترانه غرق شدند و صدها نفر دیگر هم ناپدیدند. کمیته بین المللی صلیب سرخ برای کمک به خانواده های سرگردان صفحه‌ ویژه ای را راه انداخته.

هفته رسانه‌های اجتماعی؛ “نی” خواهان استفاده مثبت از رسانه‌ها شد
صدای امریکا ۹ اسد ۱۳۹۵ نهادهای رسانه‌ای افغانستان هفته اول ماه اسد را به عنوان هفته رسانه‌های اجتماعی تجلیل می‌کنند. در حال حاضر بیش از یک میلیون افغان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر وارد زندگی افغان‌ها شده و سهولت‌های زیادی را در عرصه ارتباطات به وجود آورده است.
شش میلیون کاربر انترنت در افغانستان
جرایم انترنتی در افغانستان افزایش یافته است

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

سالانه ۱۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال در افغانستان می‌میرند
سلام وطندار ۱۱ اسد ۱۳۹۵ مسؤولان وزارت صحت‌ عامه در مراسم بزرگداشت از هفتۀ جهانی تغذیه با شیر مادر اعلام کردند که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار کودک زیر سن ۵ سال در افغانستان، به دلیل بیماری‌های گوناگون جان‌های‌شان را از دست می‌دهند. به گفتۀ این مسؤولان، ۴۸ هزار تن از این کودکان به دلیل سوء تغذی می‌میرند. یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر کودکان زیر سن ۵ سال در جهان، عدم تغذیه با شیر مادر اعلام شده است.

صرافان شهر کابل مهمترین مرکز مبادله ارز را بستند

بی بی سی ۱۱ اسد ۱۳۹۵ شماری از صرافان شهر کابل در پی افزایش آدم‌ربایی و دزدی در این شهر، به رسم اعتراض محل کسب و کارشان را بستند. خان محمد باز، رئیس اتحادیه صرافان سرای شهزاده به بی‌بی‌سی گفت که آنها در اعتراض به “مشکلات جدی امنیتی‌شان” امروز سرای شهزاده را بستند. سرای شهزاده مهمترین و بزرگترین مرکز تبادله/مبادله اسعار (ارز) در افغانستان است.

بیش از نیمی از نفت مصرفی افغانستان بدون کنترل وارد می‌شود
بی بی سی ۱۲ اسد ۱۳۹۵ بیشتر نفت وارداتی به افغانستان بدون کنترل و به شکل قاچاق و یا معافیتی وارد این کشور می‌شود. نقیب‌الله فایق، رئیس اداره ملی استاندارد امروز در یک نشست مطبوعاتی گفت که این اداره از سه لیتر نفتی که وارد این کشور می‌شود تنها یک لیتر آن کنترل شده و باقی یک لیتر آن به شکل قاچاقی و یک لیتر دیگر آن به شکل معافیتی از گمرک و بازرسی وارد این کشور می‌شود.

طرح تازه برای توزیع شناسنامه های برقی
طلوع نیوز ۱۳ اسد ۱۳۹۵ شناسنامه های برقی بر بنیاد یک طرح تازه توزیع خواهند شد، ریاست اجراییه میگوید این طرح از سوی ریاست اجراییه ساخته شده است و بر بنیاد آن افزون بر توزیع شناسنامه های برقی یک برگه اطلاعاتی دیگر نیز توزیع می گردد. ریاست اجراییه می افزاید که دراین برگه ملیت، قومیت و تمامی اطلاعات هرشهروند کشور گنجانیده خواهند شد. با این هم ریاست اجراییه در باره زمان توزیع شناسنامه های برقی چیزی نمی گوید.

مهلت یک هفته‌ای پاکستان برای خروج مهاجرین افغان از خیبرپختونخواه
افغانستان رو ۱۱ اسد ۱۳۹۵ دولت ایالتی خیبرتختونخواه پاکستان برای خروج مهاجرین افغانستانی از این کشور ضرب‌الاجل یک هفته‌ای داده است. دولت ایالتی خیبرپختونخواه از مهاجرین افغانستانی خواسته است که ظرف یک هفته منطقه «کرم ایجنسی» و سایر مناطق قبایلی را ترک کنند. به گزارش اردو تایمز،‌ بعد از هشدار مقامات دولتی درباره اقدام جدی علیه مهاجران افغانستانی، بیشتر مهاجران آماده ترک پاکستان هستند و به کمپ‌های سازمان ملل متحد مراجعه می‌کنند.

ناتوانی نهادهای حکومت افغانستان در مصرف بودجه
صدای امریکا ۱۱ اسد ۱۳۹۵ نهادهای دولتی افغانستان با گذشت بیش از هفت ماه از سال مالی، هنوز نتوانسته اند بیش از ۲۱ درصد بودجه انکشافی خود را مصرف کنند. این در حالی است که وزارت مالیۀ افغانستان می گوید که مصرف بودجه تأثیر مستقیم روی کمک‌های جامعه جهانی در نشست بروکسل برای افغانستان دارد. اقتصاد دانان هم از نبود برنامه کاری در وزارت خانه‌ها سخن می‌گویند.

باشنده‌گان ۶۲۰ روستا در تابستان‌ها آب آشامیدنی ندارند
سلام وطندار ۱۳ اسد ۱۳۹۵ مسؤولان وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گویند که ۶۲۰ روستا در ولایت‌های فاریاب، جوزجان، بلخ، تخار، سرپل، سمنگان و کندز در فصل تابستان با کمبود آب آشامیدنی روبه‌رو اند. اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت انکشاف دهات امروز در یک نشست خبری‌ مشترک با سخن‌گوی وزارت ترانسپورت در کابل گفت، باشنده‌گان این روستاها به دلیل شرایط اقلیمی‌ محل زنده‌گی‌شان، در فصل تابستان به آب آشامیدنی دست‌رسی ندارند.

انتخابات
نهادهای ناظر بر انتخابات با ارسال نامه‌ی سرگشاده به حکومت خواستار تسریع اصلاح نظام انتخاباتی شدند
اطلاعات روز ۱۱ اسد ۱۳۹۵ نهادهای ناظر بر انتخابات با انتقاد تند از کم‌توجهی حکومت به اصلاح نظام انتخاباتی، با ارسال نامه‌ی سرگشاده به رهبران حکومت وحدت ملی و دادگاه عالی خواستار تسریع اصلاح نظام انتخاباتی، آغاز به کار کمیته‌ی گزینش و برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها شدند.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

امضای چند قرارداد برای بهبود خدمات شهری در کابل
صدای آلمان ۱۰ اسد ۱۳۹۵ حکومت افغانستان روز دوشنبه چهار قرارداد را با یک شرکت خصوصی به نام “خطیب علمی” برای بهبود خدمات شهری امضا کرد. در مراسم امضای این قرارداد رئیس جمهور غنی و شماری از وزیران و مقامات ارشد حکومتی حضور داشتند. عبدالله حبیب زی، سرپرست شاروالی کابل در این مراسم گفت که این چهار قرارداد شامل احداث ۱۱۱ کیلومتر سیستم بس‌های شهری، آموزش علمی کادرهای شاروالی کابل، مطالعات و دیزاین بیش از ۲۰ کیلومتر جاده‌های شهر کابل به شمول جاده سرای شمالی، دیزاین دوباره تقاطع‌ها که باعث ازدحام گردیده است.
وزارت انرژی و آب: سالانه ۷۵ میلیارد مترمکعب آب داریم

جنگ

فرمانده ناتو: ۷۰ درصد نیروهای داعش در افغانستان اعضای سابق تحریک طالبان پاکستان هستند
بی بی سی ۱۱ اسد ۱۳۹۵ ژنرال جان نیکلسون، فرمانده کل نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان اعلام کرد که ۷۰ درصد از نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) که اکنون در افغانستان فعالیت دارند از جنگ‌جویان سابق “تحریک طالبان پاکستان” موسوم به طالبان پاکستان هستند که پیش از این در منطقه قبیله‌ای “اورکزی” در پاکستان بودند.

تلفات
هفتاد عضو گروه طالبان در ولایت غزنی ‘کشته شدند’. در عملیات نیروهای ویژه پولیس در قندهار ۱۵ طالب کشته و ۲۱ تن دیگر بازداشت شدند. یک سرباز پولیس و یک غیر نظامی در بغلان کشته شدند. سه سرباز ارتش و یک غیرنظامی در انفجار ماین مقناطیسی در هرات زخمی شدند. در حملات هوایی در ولسوالی‌های نادعلی و مارجه ۴۱ شورشی طالب کشته شدند. ۵۰ طالب به‌شمول ۹ فرمانده مشهور آنان در غزنی کشته شدند. وزارت داخله: یک فرمانده مشهور طالبان همراه ۱۸ تن از افرادش در غزنی کشته شدند. بازداشت معاون بخش استخبارات طالبان در ولایت بلخ. کشته شدن ۹ فرماندۀ کلیدی طالبان و سه تبعۀ پاکستان در جنوب افغانستان. وزارت دفاع: ملا نظر قوماندان طالبان با ۴۷ تن از افرادش در ولسوالی شیندند کشته شدند. در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲ داعشی در ولایت ننگرهار کشته و زخمی شدند. یک فرمانده بلند پایه شبکه حقانی با ۱۶ همراه‌اش در ولایت پکتیا کشته شد

فرهنگ

نخستین چاپخانه دولتی افغانستان در مسیر بازسازی و توسعه
بی بی سی ۱۳ اسد ۱۳۹۵ دولت افغانستان قدیمی‌ترین چاپخانه کشور را بازسازی و توسعه می‌دهد. چاپخانه صکوک در زمان پادشاهی عبدالرحمن خان تاسیس شد و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. مسئولان این چاپخانه می‌گویند این چاپخانه اهمیت تاریخی دارد و اولین سکه رسمی هم در این چاپخانه ضرب شده است.

شاعری رو به بلندی‌ها
۸ صبح ۱۳اسد ۱۳۹۵ واحد مهران، به قول خودش کار سرودن شعر را از سال‌های ۱۳۹۳ آغاز کرده است. او بعد از این‌که از ولایت بغلان برای ادامه تحصیلاتش به کابل آمد و به نهاد‌های فرهنگی از جمله انجمن قلم راه پیدا کرد، علاقه‌مندی‌اش به شعر بیشتر گردید و در نهایت دست به کار شد و در این راه قدم گذاشت. روز پنج‌شنبه گذشته ۷ اسد سال روان انجمن قلم، برای خوانش و بررسی تجربه‌های شعری این شاعر جوان برنامه گرفته بود.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رصد، خبرنامه، خبرگزاری آسیا، تلویزیون یک، طلوع نیوز، ۸ صبح، خبرگزاری خامه، افغانستان رو، صدای امریکا، رادیو آزادی، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۵۷

پیوست‌ها: