international

نشست سران در باره‌ی پناه‌جویان به شکستی رقت انگیز انجامید

Refugees welcome

عکس: در تارنمای عفو بین‌الملل

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه حمله هوایی مرگبار به زایشگاه جنایت جنگی احتمالی
عفو بین‌الملل ۲۹ جولای ۲۰۱۶ حمله هوایی به زایشگاهی در بیرون از شهر ادلیب که بخشی از آن را ویران کرد، نمونه ای از حمله‌های غیرقانونی به نظر می رسد که تاسیسات پزشکی را هدف می گیرند.  شمار تلفات در این حمله هنوز مشخص نیست، اما یکی از سخنگویان «کودکان را نجات دهید» که این بیمارستان را اداره می‌کند، به رسانه‌ها گفت که دست کم دو تن کشته شده‌اند. معلوم نیست چه کسی حمله را انجام داده ولی این حمله در منطقه ای زیر کنترل گروه‌های مسلح انجام شده که مورد حمله‌های هوایی نیروهای سوریه و روسیه قرار دارد. این حمله‌ها مشابه حمله‌های دیگری به بیمارستان ها و تاسیسات پزشکی است که نیروهای مسلح سوری و روسی ظاهرا به‌عنوان راهبرد نظامی در پیش گرفته اند. حمله عمدی به تاسیسات پزشکی ممکن است جنایت جنگی باشد.

اجساد دست‌کم ۱۲۰ پناهجو از آب‌های لیبی گرفته شد

نهادهای دولتی

اسرائیل نهاد سازمان ملل بستن ورودی ها در الخلیل را به‌عنوان «مجازات دسته جمعی» محکوم کرد
مرکز خبر سازمان ملل ۲۵ جولای ۲۰۱۶ نهاد امداد سازمان ملل که مسوؤلیت آوارگان فلسطینی را به عهده دارد اعلام کرد که مسؤولان اسراییلی با بستن ورودی در الخلیل مشکلات جدی برای کمک بشردوستانه از جمله تحویل دارو، جمع آوری زباله و حرکت روزانه کارکنان این نهاد در اردوگاه آوارگان ایجاد کرده‌اند. بستن ورودی در پی یک رشته رویدادهای خشونت بار و قتل دو اسراییلی در پایان ماه رمضان رخ داد. این سیاست به‌ویژه بر اردوگاه آوارگان فوار با حدود ۹۵۰۰ باشنده تاثیر گذاشته است.

برزیل تیراندازی های روزمره و افزایش نگران کننده قتل به دست پلیس میراث المپیک را به خطر می اندازد
عفو بین‌الملل ۲ آگوست ۲۰۱۶ افزایش ۱۳ درصد در قتل های به دست پلیس از آپریل تا جون ۲۰۱۶ در مقایسه با ۲۰۱۵ هر ارزیابی مثبتی از میراث المپیک ریو را بر باد می‌دهد. به اعلام موسسه امنیت عمومی ایالت ریو دو ژانیرو، پلیس شهر ۴۹ تن را در جون، ۴۰ تن را در مه و ۳۵ تن را در آپریل کشته است، یعنی بیش از یک تن در روز. از سال ۲۰۰۹ که ریو در تلاش برای میزبانی بازی های المپیک موفق شد، پلیس بیش از ۲۶۰۰ تن را کشته است.

بروندی نخستین سال خونین ریاست جمهوری
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۸ جولای ۲۰۱۶ پی‌یر نکورونزیزا روز ۲۱ جولای ۲۰۱۶ پس از انتخاباتی به شدت مشکل ساز به ریاست جمهوری بروندی انتخاب شد. این انتخابات را که با نقض گسترده آزادی های اساسی برگزار شد، مخالفان تحریم کردند. یک سال پس از آن، رژیم با حرکت به سوی نسل کُشی به سرعت مشغول سرکوب است. هزاران تن کشته شده‌اند، بسیاری مفقود، دستگیر یا شکنجه شده‌اند و بیش از ۲۷۰۰۰۰ تن از کشور فرار کرده‌اند. دولت باید به این افتضاح پایان دهد و جامعه‌ی بین‌المللی از غیرنظامیان محافظت کند و راه حلی سیاسی برای بحران بیابد.

فیلیپین افزایش قتل مظنونان به تبهکاری محکوم است
دیده بان حقوق بشر ۲ آگوست ۲۰۱۶ هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر و دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل باید فوری افزایش شدید در قتل مظنونان به کاربری یا فروش مواد مخدر را در فیلیپین محکوم کنند. آنها باید خواهان توقف این قتل ها شوند. در نامه ای مشترک که کنسرسیوم خط مشی بین‌المللی مواد مخدر تنظیم کرده ـ شبکه ای از سازمان‌های غیردولتی که به موضوع های مربوط به تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر توجه دارد ـ از نهادهای بین‌المللی کنترل مواد مخدر خواسته با قاطعیت اعلام کنند که این قتل ها «روش های قابل قبول برای کنترل مواد مخدر نیستند.» این نامه را بیش از ۳۰۰ سازمان امضا کرده‌اند.

استرالیا انتقاد شدید دو سازمان بین‌المللی حقوق بشر از نقض حقوق پناهجویان

سوریه مخالفان: حکومت اسد در حمله به یک شهر از گاز شیمیایی استفاده کرده است

ایران

کشتار لگام‌گسیخته: دولت‌مردان ایران در یک روز ده‌ها زندانی اهل سنت را اعدام کردند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ آگوست ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان ایران عضو آن، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، اعدام ده‌ها زندانی اهل سنت را در ایران در روز ۲ اوت (۱۲ مرداد) به شدیدترین وجهی محکوم می‌کنند. با وجود این‌که مسؤولان آمار رسمی اعدام‌ها را اعلام نکرده‌اند و فقط از اعدام «محکومان یک گروهک تروریستی» سخن گفته‌اند، گمان می‌رود دست‌کم ۲۱ تن اعدام شده‌اند. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «جامعه‌ی بین‌المللی نمی‌تواند به نادیده گرفتن این نقضِ فاحشِ حقوق بشر به دست دولت‌مردان ایران ادامه دهد. اعدام شمار زیادی از زندانیان کُرد اهل سنت بر اساس “اعترافات” اجباری و محاکمه‌ی ناعادلانه توهینی به اساسی‌ترین موازین حقوق بشر است.» گزارش‌های خبری: دست‌کم ۱۰ زندانی اهل سنت اعدام شدند؛ ۲۵ زندانی اهل سنت اعدام شدند

عفو بین‌الملل: یک نوجوان دیگر در ایران اعدام شده است
دویچه وله ۳ آگوست ۲۰۱۶ سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که ۲ آگوست منتشر شد، جمهوری اسلامی را به نقض میثاق‌های بین‌المللی مبنی بر ممنوعیت اعدام افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند، متهم کرد. مطابق این بیانیه جوان ۱۹ ساله‌ای به نام حسن افشار که سال گذشته به اتهام “لواط” محاکمه و محکوم شده بود، ۲۸ تیرماه در زندان اراک اعدام شده است. عفو بین‌الملل با اشاره به این که حسن افشار در زمان بازداشت ۱۷ ساله بوده، مقام‌های قضایی ایران را متهم کرده که ظاهرا در محکوم کردن این نوجوان به اعدام عجله نیز داشته‌اند و حکم را تنها دو ماه پس از بازداشت این دانش‌آموز دبیرستانی صادر کرده‌اند. بنابر این گزارش حکم اعدام حسن افشار در حالی اجرا شده که دفتر رئیس قوه قضائیه به خانواده او وعده داده بود، پرونده در هفته پایانی شهریور ماه بار دیگر بررسی شود.

از سرنوشت جوانان بازداشت‌شده یارسان در کرمانشاه اطلاعی در دست نیست

آذربایجان غربی: بازداشت ۱۹۲ نفر در چهار ماه به اتهام جرایم سایبری

بازداشت یاشار رضوانی شهروند بهایی در طهران

هفته‌نامه لغو امتیاز شده یالثارات با توهین مجدد به هنرمندان منتشر شد

عاملان غیردولتی

سازمان ملل: طی دو سال ۴۰۰ هزار ایزدی آواره شدند

عدالت

چین اعترافات و محاکمه های بسته عدالت را به سخره می گیرند
دیده بان حقوق بشر ۳ آگوست ۲۰۱۶ محاکمه ژو شیفنگ رئیس موسسه حقوقی فنگروی پکن و سه تن از فعالان که در این هفته انجام می‌شود، سقط عدالت است. دولت‌مردان چین باید فوری اتهام‌های علیه وکلای دادگستری و فعالان حقوق بشر را که در حمله ۹ جولای ۲۰۱۵ دستگیر شدند، لغو کنند. برخلاف ادعای مسؤولان چینی، محاکمه ها که از ۲ تا ۵ آگوست برگزار می‌شود، علنی نیست.روز ۲ آگوست، دادگاه ظرف ۵ ساعت ژای را به اتهام براندازی محاکمه و محکوم کرد. او به سه سال زندان محکوم شد که به مدت چهار سال به تعلیق در آمد. روز ۳ آگوست نیز دادگاه «هو» را به اتهام براندازی ظرف چند ساعت محاکمه و محکوم کرد. او به هفت سال و نیم زندان محکوم شد. گزارش خبری: فعال مدافع حقوق بشر به حبس محکوم شد

نیجریه کمیته تحقیق خواهان پیگرد نیروهای ارتش به دلیل کشتار شیعیان شد

عراق تلاش برای محاکمه عوامل بردگی جنسی یزیدیان

حقوق مدنی و سیاسی

اسرائیل مقررات دیدار خانوادگی زندانیان غزه را محدود می‌کند
دیده بان حقوق بشر ۳۱ جولای ۲۰۱۶ اسراییل محدودیت های شدیدی را بر دیدارهای خانوادگی زندانیان فلسطینی نوار غزه اعمال می‌کند. دولت اسراییل باید به حقوق بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشد و به برقراری رابطه بین زندانیان و خانواده هایشان کمک کند. بر اساس اطلاعات رسمی که در اختیار گروه حقوق بشری بتسلیم قرار گرفته، اسراییل ۳۳۴ زندانی غزه را به اتهام  «جرایم امنیتی» مربوط به درگیری اسراییل ـ فلسطین را در اختیار دارد. اسراییل اکثر این زندانیان فلسطینی را که در داخل سرزمین های اشغالی دستگیر شده‌اند در نقض حقوق بین‌المللی که انتقال باشندگان را از سرزمین اشغالی ممنوع کرده، در داخل اسراییل زندانی کرده است. و اعضای خانواده های آنها را ملزم به دریافت مجوز از ارتش برای ورود به اسراییل و ملاقات با آنها می‌کند. در نتیجه، اعضای خانواده ها برای دیدار با خویشان زندانی خود باید از کنترل سازمان امنیت اسراییل (شین بت) بگذرند.

تایلند پیش نویس قانون اساسی مشکلات بیشتری از راه حل ها ایجاد می‌کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ آگوست ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن اتحادیه آزادی مدنی در گزارش تازه ای که امروز منتشر شد، اعلام کردند: پیش نویس قانون اساسی تایلند و رفراندم پیش رو محصول فرایند سرکوب است که می‌تواند به بی ثباتی بیشتر سیاسی بیانجامد. شهروندان تایلند روز ۷ آگوست ۲۰۱۶ در رفراندمی رای خواهند داد تا مشخص کنند که پیش نویس قانون اساسی مورد حمایت حکومت نظامیِ شورای ملی صلح و نظم بیستمین منشور ملی  کشور از ۱۹۳۲ خواهد بود یا خیر. این گزارش با عنوان «مانعی بر سر راه دمکراسی ـ سرکوب نظامی و پیش نویس قانون اساسی تایلند»، فضای سرکوبگرانه ای را به نمایش می‌گذارد که شورای ملی صلح و نظم برای تدوین قانون اساسی ایجاد کرده، و مهمترین مشکلات و مقررات سرکوبگرانه پیش نویس را تحلیل می‌کند. بر اساس این تحلیل، اگر پیش نویس تایید شود به بی ثباتی بیشتر منجر خواهد شد زیرا قدرت بیشتری به نهادهای سیاسی و غیر دمکراتیک می‌دهد و قدرت دولت‌های انتخابی در آینده را تضعیف می‌کند.

جامعه‌ی مدنی از نامزدهای دبیر کلی سازمان ملل می خواهد به پاسخ‌گویی تعهد کنند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۸ جولای ۲۰۱۶ سی و هفت گروه جامعه‌ی مدنی از نامزدهای دبیر کلی سازمان ملل خواستند با تعهد به پاسخ‌گویی قصد خود به بنا کردن سازمان ملل پاسخ‌گو و شفاف را نشان دهند. سازمان ملل در سال گذشته به‌ویژه با رسوایی هایی از جمله افشای سوءاستفاده جنسی صلح بانان در جمهوری آفریقای مرکزی از غیرنظامیان و از جمله کودکان روبرو بوده است. به علاوه، صلح بانان در هاییتی با پیدایش شبه وبا ارتباط داشته اند که در شش سال گذشته به مرگ ۱۰۰۰۰ تن در این کشور انجامیده است. تعهد مورد درخواست از نامزدها شامل نکات مشخص است: پاسخ‌گویی سازمان ملل باید اولویت شخصی باشد؛ فرهنگ معافیت از مجازات در مورد استثمار جنسی و سوءاستفاده به دست صلح بانان سازمان ملل پایان یابد؛ و به قربانیان شبه وبا جبران ارائه شود.

ارمنستان بیانیه موسسه جامعه‌ی مدنی سازمان عضو فدراسیون در باره‌ی ناآرامی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ آگوست ۲۰۱۶ صبح زود روز ۱۷ جولای ۲۰۱۶ گروهی از مردان مسلح به گشتی های پلیس در منطقه جنوب یروان حمله کردند. یکی از افراد پلیس کشته شد. به علاوه، شماری از افسران پلیس و دو تن از مردان مسلح زخمی شدند.  بنا به اطلاعات موجود، ۹ تن از جمله دو افسر بالارتبه پلیس گروگان گرفته شدند. اما گفت‌وگوها بین مسؤولان دولتی و نمایندگان گروه مسلح به آزادی همه گروگان ها در تاریخ ۲۳ جولای انجامید. نمایندگان گروه مسلح در نشست مطبوعاتی در روز ۲۳ جولای دو خواست اصلی را مطرح کردند: آزادی فوری زندانیان سیاسی از جمله رهبر گروه و استعفای رئیس جمهور سرژ سارگسیان و برقراری دولت گذار به اعتماد ملی.

ایران

ارزیابی اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران درباره اعدام زندانیان اهل سنت

چرا زندانیان اهل سنت اعدام شدند؟

هک حساب کاربری میلیون‌ها کاربر ایرانی تلگرام؛ واکنش تلگرام به افشای شماره تلفن ها

هیات نظارت بر مطبوعات حکم می‌دهد، قوه قضاییه لغو می‌کند

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

نشست سران در باره‌ی پناه‌جویان به شکستی رقت انگیز انجامید
عفو بین‌الملل ۳ آگوست ۲۰۱۶ رهبران جهان فرصتی مهم برای مقابله با بحران جهانی پناه‌جویی را به هدر دادند. امروز گفت‌وگوهای مربوط به توافق تازه سازمان ملل در مورد پناه‌جویان با نتایجی بسیار کمتر از حد انتظار پایان یافت. شب گذشته، نشست کشورهای عضو سازمان ملل در نیویورک نسخه رقیق شده سند نهایی را برای تصویب در نشست سران برای مقابله با بحران پناه‌جویی در ۱۹ سپتامبر را تدوین کردند. قرارداد جهانی مربوط به پناه‌جویان که دبیر کل پیشنهاد کرده بود در این سند گنجانده نشده و پیش از سال ۲۰۱۸ مورد توافق قرار نخواهد گرفت.

طعمه آسان: خشونت تبهکارانه و مهاجرت در آمریکای مرکزی
گروه بین المللی بحران ۲۸ جولای ۲۰۱۶ اخراج های گسترده از مکزیک و آمریکا نتوانسته موج فراریان از فقر و خشونت را در آمریکای مرکزی مهار کند. تشدید اجرای قانون مهاجرت ثبت نشده را گرانتر و خطرناک تر کرده است. باندهای تبهکار و مسؤولان فاسد از سیاست‌هایی سود می برند که مردم مستاصل را به پرداخت مبالغ بیشتری برای پرهیز از حبس، باج دهی یا آدم ربایی وا می دارد. افزایش کنترل مرزها به قاچاق انسان ها دامن می زند و به باندهای تبهکار در این تجارت کمک می‌کند. دولت‌ها باید فرصت درخواست پناهندگی را از طریق منصفانه و رویه های کارآمد برای کسانی که از خشونت فرار می‌کنند فراهم نمایند. آنها در عین حال باید امنیت و فرصت های اقتصادی را در کشورهای موطن این اشخاص فراهم کنند. رهبران آمریکای مرکزی، به‌ویژه در مثلث شمالی السالوادور، گواتمالا و هندوراس، باید به ناامنی مزمن بیشتر توجه کنند و در عین حال به اخراجی ها، به‌ویژه کودکان و نوجوانان کمک کنند تا آنها گزینه دیگری به جز فرار داشته باشند. آوارگی اجباری رو به گسترش است و خشونت به سطح جنگ داخلی می رسد. از سال ۲۰۰۶، در حدود ۱۵۰۰۰۰ تن در منطقه مثلث شمالی آمریکای مرکزی کشته شده‌اند که به‌طورِ میانگین ۵۰ قتل در هر ۱۰۰۰۰۰ تن است. این میزان بیش از سه برابر میزان در مکزیک و بیش از ۱۰ برابر میانگین در آمریکاست.

یونان درخواست گزینه دومی برای حل بحران پناهجویی

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

ناتو: افزایش نقش سلاح های هسته ای
کمپین بین‌المللی خلع سلاح هسته ای ۲۱ جولای ۲۰۱۶ روسای کشورها و دولت‌ها که در تاریخ ۹ـ۸ جولای ۲۰۱۶ در نشست ناتو در ورشو/لهستان شرکت کردند، اسناد و بیانیه هایی، از جمله بیانیه نشست سران و اعلامیه ورشو در باره‌ی امنیت فراآتلانتیک نیز منتشر کردند. با وجود این‌که اکثریت کشورهای جهان آماده اند به خطر سلاح های هسته ای پایان دهند و گفت‌وگوها را برای تنظیم عهدنامه ممنوعیت سلاح های هسته ای آغاز کنند، هر دو سند ناتو بر تعهد به این سلاح ها تاکید کرده است و بیانیه نشست سران با زبانی به سبک جنگ سرد نوشته شده است. اسناد نشست سران با اعلام شروط اضافی، توافق قبلی مربوط به جهانی بدون سلاح های هسته ای را تضعیف می‌کنند.

ترکیه دمیرتاش:‌ اردوغان فرصت برقراری صلح را هدر داد

ایران به بهانه ساخت مسجد، بخشی از بافت کهن میبد تخریب شد

دفاع حقوق بشر

ترکیه وضعیت اضطراری نباید آزادی بیان و حقوق بشر را سرکوب کند
پن اینترنشنال، ۲ آگوست ۲۰۱۶ این سازمان به شدت نگران اختیارات افزوده در وضعیت اضطراری سه ماهه در پی کودتای ناموفق روز ۱۵ جولای است که راه را برای سرکوب رو به رشد آزادی بیان و حقوق بشر در کشور باز می‌کند. پس از کودتا، نزدیک به ۷۰۰۰۰ تن بازداشت شده‌اند یا مورد تحقیق قرار گرفته و تعلیق یا اخراج شده‌اند، از جمله ۵۹ روزنامه‌نگار و نویسنده. ۱۳۲ سازمان رسانه ای، و ۲۱ موسسه انتشاراتی تعطیل شده‌اند و گزارش‌هایی در باره‌ی بدرفتاری گسترده در حبس منتشر شده است. پن اینترنشنال از این نگران است که مسؤولان در ترکیه از اختیارات اضافی برای اختناق علیه منتقدان و مخالفان استفاده کنند. کارنامه دولت‌مردان ترکیه در سرکوب آزادی بیان و شکل های دیگر مخالفت و انتقاد نگران کننده است. فعالیت ۳ خبرگزاری، ۲۳ شبکه رادیویی و ۱۵ روزنامه متوقف شد

ترکیه افزایش سرکوب رسانه‌ها بر فضای ترس دامن می‌زند
عفو بین‌الملل ۲۸ جولای ۲۰۱۶ با ورود ترکیه به هفته دوم وضعیت اضطراری سه ماهه، سرکوب جامعه‌ی مدنی و  حمله به آزادی رسانه‌ها به سطح نگران کننده ای رسیده است. حکم جلب ۸۹ روزنامه‌نگار صادر شده، بیش از ۴۰ تن از آنها دستگیر و بقیه پنهان شده‌اند. فرمان دوم وضعیت اضطراری در تاریخ ۲۷ جولای به بستن ۱۳۱ رسانه‌ انجامیده است، از جمله ۳ خبرگزاری، ۱۶ کانال تلویزیونی، ۲۳ ایستگاه رادیو، ۴۵ روزنامه، ۱۵ نشریه و ۲۹ موسسه انتشاراتی. به اعلام دولت، در کودتای ناموفق دست کم ۲۶۰ تن کشته و بیش از ۲۰۰۰ تن زخمی شدند. بیش از ۱۵۰۰۰ تن بازداشت شده‌اند. بیش از ۴۵۰۰۰ تن از کار معلق یا اخراج شده‌اند، از جمله پلیس ها، قاضیان و دادستان ها و غیره.

عراق استفاده از شبه نظامیان خشن و متعدی را در عملیات موصول منع کنید
دیده بان حقوق بشر ۳۱ جولای ۲۰۱۶ فرماندهان عراقی باید از مشارکت شبه نظامیانی با کارنامه نقض جدی حقوق بشر در عملیات نظامی حمله به شهر موصول جلوگیری کنند. این شبه نظامیان اغلب شامل نیروهای بسیج عمومی شیعه مثل گردان های بدر، گردان های حزب الله و گروه‌های دیگر هستند. طی عملیات اخیر بازپس گیری مناطق در اختیار داعش، این سازمان قتل های فوری، ناپدیدکردن قهری، شکنجه و تخریب خانه ها به دست این گروه ها و گروه‌های دیگر وابسته به نیروهای بسیج عمومی شیعه را ثبت کرده است. این تعدی ها هیچ پیامدی نداشته است.

رییس شورای اروپا از ترکیه خواست به موازین حقوق بشر احترام بگذارد

مالزی نگرانی ها از قانون امنیتی جدید

ایران

اقدام فوری برای توقف اعدام متهم نوجوان در روز ۳ آگوست حیاتی است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱ آگوست ۲۰۱۶ نامه‌ی سرگشاده رئیس فدراسیون عبدالکریم لاهیجی به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، آقای زید رعدالحسین: با این نامه از شما درخواست می‌کنم در مورد علیرضا تاجیکی اقدام کنید. اعدام او روز چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ (۳ آگوست ۲۰۱۶) انجام خواهد شد و مسؤولان از خانواده‌ی او خواسته‌اند برای آخرین دیدار با او ملاقات کنند. آقای تاجیکی در سال ۱۳۹۱ در سن پانزده سالگی به اتهام تجاوز («لواط به عنف») و قتل دوستش دستگیر شد. حکم اعدام او بر اساس «اعتراف» وی در زیر شکنجه طی بازداشت اولیه در سلول انفرادی صادر شده، با این‌که او در زمان محاکمه این «اعتراف» را نفی و اعلام کرد که شکنجه شده است و بر بیگناهی خود پافشاری کرد…. آقای تاجیکی طی حبس و محاکمه از موازین دادرسی قانونی برخوردار نبوده و از جمله در دوره‌ی تحقیقات وکیل نداشته است…. دادگاه بدوی بدون اشاره به مدارک دیگر یا تحقیقات درباره‌ی ادعای شکنجه، دوباره بر اساس «اعتراف» متهم حکم اعدام صادر کرد. به علاوه، مسؤولان از تحقیق کافی در مورد اظهارات آقای تاجیکی در باره‌ی وقوع قتل به دست آقای رضا جلادت، برادر یکی از ماموران امنیتی فسا با همکاری دو نفر دیگر، سر باز زدند. با وجود این خطای فاحش در تحقیقات، دیوان عالی کشور در بار دوم حکم اعدام را تأیید کرد. اعدام علیرضا تاجیکی به تعویق افتاد؛ خطر هنوز برقرار است

جشن کارگردانان سینمای ایران در اعتراض به توهین به سینماگران لغو شد

گروهی از زندانیان سیاسی گوهردشت اعتصاب غذا کردند

نامه یک سازمان حقوق بشری آلمانی به حسن روحانی برای آزادی سه مسیحی زندانی

زنان

هند سیاست مرگبار ثروت: زن کُشی
دمکراسی باز ۲ آگوست ۲۰۱۶ برنامه «دختران را نجات دهید، دختران را آموزش دهید» نخست وزیر مُدی که در ژانویه ۲۰۱۵ به راه افتاد، اولین باری بود که دولت هند موضوع زن کُشی را در مبارزه عمومی مطرح می کرد. سرشماری که بریتانیا در قرن هجدهم انجام داد، نسبت نامتوازن جنس ها را در هند به کشتن نوزادان دختر و شکل های دیگر زن کُشی، مثل سوختن زنان پس از مرگ همسر، نسبت می داد. اما پس از استقلال، دولت‌های پی در پی نسبت به این موضوع بی اعتنایی کردند با این که ابعاد آن بسیار گسترده بود. نظریات نخست وزیر در باره‌ی زنان اغلب فعالان زن را خشمگین می کرد، برای نمونه وقتی که میزان زیاد سوءتغذیه در میان دختران زیر پنج سال در ایالت خودش را به رژیم گرفتن و توجه به مد دانست. اما برنامه تازه او گویا از تفکر مستقل مانکا گاندی، وزیر توسعه زنان و کودکان، تاثیر گرفته است. مُدی اعلام کرده که زن کُشی بحران ملی است، با وجود این‌که درخواست او برای زنده نگه داشتن دختران، به جای این بر اساس حقوق آنها بیان شود، به‌عنوان «نخست وزیر به‌خاطر زنده ماندن دختران التماس می کند» بیان شد. زن کُشی گسترده در هند بیشتر به فقر و بی سوادی نسبت داده می‌شود، با وجود این‌که آمار و ارقام خلاف آن را می گویند. در ثروتمندترین ایالت ها نسبت دختران به پسران در سنین تولد تا ۶ سالگی کمتر از ۸۵۰ است درحالی‏که این نسبت در سطح ملی ۹۱۴ است. و البته نسبت ملی نیز در پایین ترین سطح از زمان استقلال است. بالاترین نسبت در میان جوامع قبیله ای و کاست های سطح پایین است که در عین حال فقیرترین و کم سوادترین به شمار می‌روند. اما در میان قبایل نیز، وقتی از طریق آموزش و اشتغال ثروت به دست می آید، نسبت کاهش می یابد.

لبنان زنان سوری در خطر قاچاق و تن فروشی

احکام حمایتی برای حفاظت از قربانیان خشونت خانگی

ایران

وقتی حجاب زن، نشانه غیرت مرد نیست

زنگ‌ها برای دختران به صدا درنمی‌آیند

کودکان

بریتانیا وزرا باید ادعای مربوط به اعدام نوجوانان سعودی را تصحیح کنند
ریپریو ۳۱ جولای ۲۰۱۶ این سازمان از دولت بریتانیا خواست اظهارات اشتباه خود را در مورد سه نوجوان را که در عربستان سعودی در خطر گردن زنی به سر می برند، تصحیح کند. علی النمر، داوود المحرون و عبدالله الظاهر در زمان محکومیت به مرگ به‌خاطر مشارکت در اعتراض های خواهان اصلاح به ترتیب ۱۷، ۱۷ و ۱۵ سال داشتند. اما دولت بریتانیا به اشتباه اعلام کرده که «بر اساس قانون عربستان سعودی، آنها در آن زمان بزرگسال محسوب می‌شدند.» این اظهارات که به تازگی در ارزیابی حقوق بشر در عربستان سعودی در ۲۱ جولای عنوان شده، با ادعای رسمی دولت سعودی در تناقض است که هر شخص زیر ۱۸ سال را کودک می داند.

فرهنگ و اندیشه

همه ی ما نئولیبرال هستیم

سه گانه سید قطب، شریعتی، داعش در برابر چالش «زن»

ایران

«فضای امنیتی در حوزه هنر همچنان حکمفرما است»

جشن کارگردانان سینمای ایران در اعتراض به توهین به سینماگران لغو شد

پنج پرسش درباره «دادگاه نمایشی» مهاجمان به سفارت عربستان

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی بی سی فارسی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دمکراسی باز، دویچه وله، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، کمپین بین‌المللی خلع سلاح هسته ای، گروه بین المللی بحران، مرکز خبر سازمان ملل،

پیوست‌ها: