افغانستان

54067D39-6B06-4694-828A-4094B7BDACC0_w987_r1_s

هزاران خانواده دیگر در افغانستان بیجا شد/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

هزاران خانوادهء دیگر در افغانستان بیجا شد
صدا امریکا ۱۷ اسد ۱۳۹۵درگیری‌های اخیر در شماری از ولایات به ویژه کندز، بغلان، هلمند و برخی مناطق دیگر، هزاران خانواده را مجبور به ترک منازل شان کرده است. علاوه بر آن خشکسالی و در برخی مناطق سیلاب‌ها نیز مردم را متضرر ساخته است. وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرد که از اول تا پانزدهم ماه اسد، ۸۰۱۵ فامیل در ۱۹ ولایت افغانستان، به دلیل جنگ و حوادث طبیعی مجبور به ترک منازل شان شده اند.

سخنگوی والی فراه: طالبان صدها خانواده را مجبور به کوچ کرده‌اند
بی بی سی ۱۸ اسد ۱۳۹۵ ناصر مهری، سخنگوی والی فراه گفته که گروه طالبان صدها خانواده را در ولسوالی ‘پشت رود’ مجبور به کوچ کرده است. آقای مهری روز سه شنبه (۱۸ اسد) به بی‌بی‌سی گفت که طالبان از حدود ۱۳ روز پیش که به چهار منطقه ولسوالی پشت رود وارد شدند، بیش از ۴۰۰ خانواده را مجبور به فرار از منطقه کردند. به گفته او، طالبان روستاها و خانه‌های این آوارگان را به پایگاه نظامی خود تبدیل کرده‌اند.

حمله انتحاری در شهر مزار شریف یک کشته بجا گذاشت
بی بی سی ۱۹ اسد ۱۳۹۵ منابع محلی ولایت بلخ در شمال افغانستان اعلام کردند که در یک حمله انتحاری که در بازار مواد خوراکی شهر مزار شریف مرکز این ولایت رخ‌ داد، یک نفر کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند. ژنرال بابه جان، فرمانده زون ۷۰۷ پلیس در شمال افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که تمام قربانیان این حادثه غیر نظامیان بوده‌اند. مسئولان بهداشت در بیمارستان مرکزی شهر مزار شریف نیز به بی‌بی‌سی گفتند که تا کنون ۱۵ زخمی به بیمارستان شهر منتقل شده که وضعیت سه نفر از زخمی‌ها وخیم است. در میان زخمی شدگان سه کودک و یک زن نیز دیده می‌شود.

افراد ناشناس ملبس با لباس پولیس، دو خارجی را از غرب کابل ربودند
یک ۱۷ اسد ۱۳۹۵ یک شهروند امریکایی در غرب کابل، ربوده شدند. این دو شهروند خارجی، آموزگاران دانشگاه امریکایی‌ در جاده دارالامان در غرب کابل بودند. بربنیاد گزارش‌ها افرادی که این دو آموزگار خارجی را ربوده اند، لباس پولیس به تن داشته اند.
وزارت داخلۀ افغانستان اختطاف دو تبعه خارجی را تایید کرد

جنبش روشنایی

بازماندگان قربانیان ‘جنبش روشنایی’ حکومت را در رویداد دهمزنگ متهم می‌دانند
بی بی سی ۱۸ اسد ۱۳۹۵ بازماندگان قربانیان حمله مرگبار در میان مظاهره‌کنندگان جنبش روشنایی امروز در نشست خبری در کابل گفتند که کمیسیونی را که حکومت برای بررسی این رویداد موظف ساخته، قبول ندارند.آن‌ها از سازمان ملل متحد خواستند که در مورد این رویداد تحقیق همه جانبه و بی‌طرفانه انجام دهد. بر اساس اعلام منابع رسمی، در حمله بمب‌گذاران انتحاری به همایش اعتراضی جنبش روشنایی در تاریخ دوم اسد/مرداد در چهارراه دهمزنگ در غرب کابل، ۸۴ نفر کشته و ۲۰۷ نفر دیگر زخمی شدند. گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
پسرم را به بسیار سختی کـلان کـردم اما به بسیار آسانی شهیدشد

زنان

مشاوره در مورد روابط خانوادگی و زناشویی در کابل
بی بی سی ۱۷ اسد ۱۳۹۵ گفته می‌شود که یکی از علل عمده خشونت‌های خانوادگی در افغانستان روابط نامناسب میان اعضای خانواده از جمله روابط زن و شوهر است. مرکزی در کابل فعالیت می‌کند که در آن به مراجعه‌کنندگان در باره راه‌های حل مشکلات روابط نامناسب خانوادگی و زناشویی مشاوره داده می‌شود. بیشتر افرادی که به این مرکز مراجعه می‌کنند زنان و دختران هست.
ادارۀ انکشافی آمریکا کارگاه‌های آموزشی برای زنان برگزار می‌کند

یک دختر نوجوان در بدخشان کشته شد
یک ۱۶ اسد ۱۳۹۵ مقام‌های محلی بدخشان تایید کرده‌اند که یک دختر نوجوان دیروز (شنبه) به ضرب گلوله در این ولایت کشته شده است. این دختر ۱۵ ساله که چمن گل نام داشت ساعت شش صبح توسط تفنگچه در خانه‌ی‌شان در منطقه‌ی سیاه قشلاق ولسوالی کشم کشته شده است.

یک ملا در جوزجان بر دختر ۱۴ ساله‌اش تجاوز کرد
رادیو آزادی ۱۸ اسد ۱۳۹۵ یک ملا در ولسوالی آقچۀ جوزجان بر دختر ۱۴ ساله‌اش تجاوز کرد. عبدالحفیظ خاشع، آمر امنیت فرماندهی پولیس جوزجان با تأیید این خبر به سلام‌وطندار می‌گوید که این ملایِ تعویذنویس در ناحیۀ اول ولسوالی آقچه بر دختر نوجوانش تجاوز کرده است. آقای خاشع می‌گوید که پولیس این مرد را بازداشت کرده و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است. به گفتۀ آمر امنیت فرماندهی پولیس جوزجان، این دختر و مادرش به خانۀ امن منتقل شده اند.

دفاع از حقوق بشر

هشدار نهاد بازار رسانه‌ها به حکومت افغانستان!
رادیو آزادی ۱۶ اسد ۱۳۹۵ نهاد حامی خبرنگاران افغان موسوم به ” بازار رسانه‌ها” می‌گوید، اگر حکومت مانع برخورد نادرست مسئولین امنیتی با خبرنگاران نشود، دست به اعتراضات مدنی خواهند زد. برخورد نادرست نهادهای امنیتی و مسئولان امنیتی ریاست جمهوری با خبرنگاران و عملی نشدن تعهد حکومت مبنی بر جلوگیری از خشونت‌.
دولت در تلاش محدودساختن فیس‌بوک

فعالان: تمامی ابعاد حادثۀ خونین دهمزنگ باید روشن شود
رادیو آزادی ۱۷ اسد ۱۳۹۵ برخی از کارشناسان و فعالان مدنی از حکومت می‌خواهند تا حادثه اخیر دهمزنگ شهر کابل را با شفافیت و حفظ بی طرفی بررسی کند. این کارشناسان و فعالان مدنی افغانستان ریشه یابی حادثه دهمزنگ شهر کابل را ضروری دانسته و از حکومت می‌خواهند تا این رویداد را به گونه ملی، شفاف و بی طرف بررسی کند. آنان روز یکشنبه طی کنفرانس تحلیل و بررسی حادثه دوم اسد در کابل گفتند، اگر تمامی ابعاد این رویداد روشن و نتیجه آن با مردم شریک ساخته نشود، حکومت اعتبارش را نزد مردم از دست خواهد داد.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

انتقاد شدید یک مقام سازمان ملل از فساد در حکومت افغانستان
بی بی سی ۱۹ اسد ۱۳۹۵ یک مقام سازمان ملل با انتقاد از فساد مالی در نهادهای حکومتی افغانستان گفته که این سازمان حاضر است “پول‌های سیاه ذخیره شده به وسیله برخی از مقام‌های حکومتی و افراد بانفوذ” در بیرون از کشور را بازگرداند. مایکل هارتمن، یکی از مسئولان دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در مراسمی مرتبط با اصلاحات اداری در وزارت عدلیه/دادگستری از فساد در نهادهای دولتی این کشور به‌شدت انتقاد کرد.
نادر نادری رئیس کمیسیون اصلاحات اداری افغانستان شد

سالانه حدود ۷۰۰ هزار متقاضی‌وارد بازار کار افغانستان می‌شوند که شانس کمی برای یافتن وظیفه دارند

رصد ۱۹ اسد ۱۳۹۵ اداره انکشاف بین‌المللی امریکا (USAID) اعلام کرده است که بر اساس تخمین حکومت افغانستان، سالانه در حدود ۷۰۰ هزار متقاضی کار به شمول فارغان لیسه‌ها و پوهنتون‌ها وارد بازار کار می‌شوند که شانس کمی و یا هیچ شانسی برای یافتن وظیفه ندارند. روز گذشته اداره انکشاف بین‌المللی امریکا (USAID) با وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین یک تفاهم‌نامه جدید را در راستای ایجاد شغل امضا کرد.

مهاجران افغان خواهان تمدید اقامت‌شان در پاکستان شده‌اند
رصد ۱۶ اسد ۱۳۹۵ بنابر گزارش‌ رسانه‌های پاکستان، شهروندان افغانستان مقیم ایالت خیبرپختونخواه پاکستان، از حکومت این کشور درخواست تمدید اقامت کرده‌اند. این مهاجران دیروز(پنج‌شنبه) در یک کانفرانس مطبوعاتی، با اشاره به مشکل‌های تجارتی خود گفته‌اند که شش ماه برای تنظیم امور تجارت‌شان کافی نیست. یکی از این مهاجران گفته است که ما سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این کشور کرده‌ایم و همچنان هزاران افغان هم اکنون مشغول تحصیل در این کشوراند.

 

انتخابات
حکومت دو قانون انتخابات را به یک طرح مبدل کرده‌است
طلوع نیوز ۱۸ اسد ۱۳۹۵ رییس اجرائیه گفت که حکومت وحدت ملی برای آوردن اصلاحات در نظام انتخابات دو قانون انتخابات را به یک طرح مبدل کرده‌است. عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه، امروز در نشست شورای وزیران گفت که این طرح از سوی حکومت نهایی شده‌است و با عملی‌شدن آن، بخشی از اصلاحات در نظام انتخابات به‌میان خواهد آمد. آقای عبدالله گفت: «قانون انتخابات و قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی، هر دو بخشِ یک قانون شده‌اند و در مراحل نهایی رسیده‌است که شامل اصلاحات انتخاباتی می‌شود که برای انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی‌ها است. در این بخش پیشرفت‌هایی صورت گرفته‌اند.»

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

زندگی با دود و خاک
۸ صبح ۱۷ اسد ۱۳۹۵ هرچه به ده سبز نزدیک‌تر می‌شویم از سر‌سبزی خبری نیست و هر آنچه که در زمین دیده می‌شود، خاک است و در هوا دود برخاسته از کوره‌های خشت‌پزی که بر افق خاکستری رنگ این ناحیه عمود شده و در ارتفاعات بالاتر در جهت خلاف وزش باد خمیده‌است. هوا گرم و دمغ است. موتر از جاده پخته به یکی از جاده‌های فرعی خامه به سوی کوره‌های خشت‌پزی در دست چپ جاده می‌پیچد. جاده خاکی بر اثر رفت و آمد زیاد موترهای خشت، در برخی از قسمت‌ها تا ده سانتی‌متر خاک نرم بر سطح جاده فرش شده هرچند از بودن در چنین جاده‌ای که پوشیده از خاک سرمه مانند است، خوش نیستم اما دل به دریا می‌زنم و پای بر خاک جاده می‌نهم.

وزارت زراعت قرارداد هموارکاری ۶۰ هزار هکتار زمین و اعمار ۵ شبکه آبیاری را با سکتور خصوصی امضا کرد

اطلاعات روز ۱۹ اسد ۱۳۹۵ وزارت زراعت، آبیاری و مالداری قرارداد هموار کاری ۶۰ هزار هکتار زمین و اعمار ۵ شبکه‌ی آبیاری به ارزش ۱۶۰ میلیون افغانی را با سکتور خصوصی امضا کرد. این وزارت با نشر خبرنامه‌یی گفته است تطبیق پروژه بزرگ هموار کاری زمین (لایزرلیولنگ) بیش از ۱۰۰ میلیون افغانی هزینه بر می‌دارد که از بودجه انکشافی وزارت زراعت پرداخت شده و در جریان امسال تطبیق می‌شود.

جنگ

یک فرمانده ارتش افغانستان: رهبر شاخه خراسان داعش کشته شد
بی بی سی ۱۸ اسد ۱۳۹۵ یک فرمانده ارتش افغانستان در شرق این کشور مدعی شده که حافظ سعید خان، رهبر گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در افغانستان و پاکستان، در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی همراه با ۲۳ شورشی دیگر کشته شده‌اند. به گفته ژنرال زمان وزیری، حافظ سعید و شورشیان همراه او در ولسوالی آچین ولایت ننگرهار در نزدیک مرز افغانستان با پاکستان هدف قرار گرفتند.
دولت افغانستان از کشتن ده‌ها عضو طالبان خبر داد

تلفات
چهل عضو گروه طالبان ‘در حمله هوایی نیروهای دولتی در هلمند کشته شدند’. خانواده‌های قربانیان از سازمان ملل عدالت می‌خواهند. در حملات هوایی نیروهای افغان در ولایت هلمند ۴۰ شورشی کشته شدند. کشته شدن ۵۵ طالب در کندز و بدخشان. در تازه‎‌ترین نبردها نیروهای امنیتی سی‌ودو هراس‌افگن را کشتند. ۲۱ عضو داعش در ولسوالی اچین کشته شدند.

فرهنگ

کمک ۱۱٫۵ میلیون دالری به وزارت معارف
سلام وطندار ۱۹ اسد ۱۳۹۵ چهار تفاهم‌نامه به ارزش ۱۱٫۵ میلیون دالر میان وزارت معارف و کمیتۀ ناروی برای افغانستان، مردم ضرورتمند و پاملرنه امضا شد. اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف امروز (سه‌شنبه) در مراسم امضای این تفاهم‌نامه‌ها در کابل گفت که سه نهاد یادشده برای عرضۀ خدمات بهتر برای دانش‌آموزان و آموزگاران کشور به این وزارت کمک می‌کنند. به گفتۀ آقای بلخی، پول این تفاهم‌نامه‌ها از سوی کشورهای کمک‌کننده پرداخت می‌شود و با عملی‌شدن آن‌ها نظام آموزشی کشور بهبود خواهد یافت.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رصد، خبرنامه، خبرگزاری آسیا، تلویزیون یک، طلوع نیوز، ۸ صبح، خبرگزاری خامه، افغانستان رو، صدای امریکا، رادیو آزادی، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۵۸

پیوست‌ها: