زنان-690x259
زنان عشایر شاهسون در دشت مغان

3F5AA65E-B024-4261-B5FE-CD346A2475D8_cx0_cy10_cw0_w987_s_r1_s

عکس: قدرت‌الله فرد

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک دختر شش ساله توسط برادرش در ولایت جوزجان کشته شد
خبرگزاری دری ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ یک پسر خُردسال در ولسوالى منگجک ولایت جوزجان، حین بازی با تفنگ چره یی، خواهر شش سالۀ خود را به قتل رساند. به گزارش خبرگزاری پژواک به نقل از محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان، نادرۀ شش ساله، صبح امروز حین بازى هاى طفلانه با تفنگ چره یى، توسط امان الله برادرهفت ساله اش کشته شد. وى افزود: “این واقعه زمانی به وقوع پیوست که این دو طفل، در اتاقی تنها و دور از انظار اعضای خانواده، مصروف بازی با تفنگ چره یی بودند.”

درخواست نماینده مجلس مصر از زنان: برای کاهش میل جنسی ختنه را بپذیرید
بیدار زنی ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ یکی از نمایندگان مجلس مصر از زنان این کشور خواسته تا با انجام عمل ناقص‌سازی جنسی یا ختنه موافقت کنند تا به این ترتیب «میل جنسی خود را پایین بیاورند.»او همچنین گفته که مردان مصر میل جنسی زیاد و آستانه تحریک پایینی دارند و از داروهای محرک جنسی زیاد استفاده می‌کنند.

افغانستان از کودک ۲ ساله تا مادرکلان؛ خانواده‌یی که سر چهار عضو آن بریده شد
سلام وطندار ۶ سپتامبر ۲۰۱۶ حدود دو شب پیش افراد ناشناس وارد خانه‌یی در منطقۀ جمعه‌بازار ولسوالی چهاردرۀ کندز شدند و سر دو کودک ۲ ساله و ۷ ساله، مادر و مادرکلان این کودکان را بریدند. پدر این کودکان در یک نانوایی در سرپل مصروف کار است و هرچند ماه یک بار سری به خانواده‌اش می‌زند.

بازداشت وزیر زنان هند به اتهام تجاوز
خبرگزاری جمهور ۶ سپتامبر ۲۰۱۶ سندیپ کمار وزیر پیشین امور زنان و رفاه کودکان در دهلی پایتخت هند، به دنبال انتشار فلم غیر اخلاقیش در کنار دو زن، از منصبش برکنار شد. یک مقام مسئول در پولیس دهلی گفت: سندیپ کمار پس از آن توقیف گردید که یکی از دو زنی که در فلم غیر اخلاقی دیده شده اند، از این وزیر هندی به خاطر مورد تجاوز قرار گرفتن شکایت کرد.

«نیمی از ازدواج‌ها در افغانستان زیر سن صورت می‌گیرد»
دویچه وله ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و وزارت امور زنان طرحی را برای جلوگیری از ازدواج‌های اجباری و پیش از وقت آماده کرده است. در حال حاضر نیمی از ازدواج‌ها در افغانستان زیر سن هستند و دختران اجباراً وادار به ازدواج می‌شوند.

وقتی زنان آسیب دیده از خشونت خانگی هم ضربه مغزی می شوند
صدای آمریکا ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ اخیرأ در آریزونا، گروهی از پزشکان متوجه شدند، عارضه خطرناک ضربه های مغزی در گروه دیگری از طبقات جامعه بالاتر است. این گروه دیگر، زنان آسیب دیده از خشونت خانگی هستند. گزارش شیده رضایی

دفاع از حقوق بشر

فرانسه گیسو جهانگیری: حقوق بشر مرز نمی‌شناسد
رادیو زمانه ۶ سپتامبر ۲۰۱۶ گیسو جهانگیری، رییس سازمان حقوق بشری و جامعه مدنی آرمان‌شهر، در انتخابات سی‌ونهمین‌ کنگره فدراسیون‌ بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH)، قدیمی‌ترین سازمان حقوق بشری جهان، در شهر ژوهانسبوگ در تاریخ ۲۷ آگوست ۲۰۱۶ (۶ شهریور ۱۳۹۵) با آرای اکثریت قاطع سازمان‌های عضو این فدراسیون به عنوان نایب رییس آن انتخاب شد

پنج مهاجر افغان به اتهام آزار جنسی زنان در اتریش بازداشت شدند
کلیدگروپ ۸ سپتامبر ۲۰۱۶ پنج مهاجر افغان به اتهام آزار جنسی زنان در اتریش بازداشت شدند پولیس اتریش، پنج مهاجر افغان را به اتهام آزار جنسی زنان در جریان یک فستیوال شراب‌نوشی در شهر ولز این کشور بازداشت کرده است.رسانه‌های اتریشی گزارش می‌دهند، چهار تن از افراد بازداشت شده، ۱۵ تا ۱۶ سال سن دارند و یک متهم دیگر ۲۲ سال عمر دارد. براساس این گزارش، زنانی که در جریان این فستیوال مورد آزار جنسی قرار گرفته، ادعا کرده‌اند، غیر از این پنج نفر، دو مرد دیگر نیز در آزار جنسی دست‌کم هشت زن دست داشته‌اند.

بریتانیا سریال رادیویی که خشونت خانگی را به خانه‌ها برد
بی بی سی فارسی ۴ سپتامبر ۲۰۱۶ طرحی که یک نقاش دادگاه به سفارش تهیه‌کنندگان سریال آرچرز کشیده، این هفته قرار است دادگاهی در بریتانیا برگزار ‌شود که مخاطبان بسیاری چشم به نتیجه آن دوخته‌اند؛ مخصوصا زنانی که سال‌ها تحت خشونت خانگی بوده‌اند. این دادگاه، قسمتی از یک مجموعه داستانی رادیویی است به نام “آرچرز” که طولانی‌ترین سریال رادیویی ملودرام در بریتانیاست.

کودکان

افغانستان نیمی از مکتب‌های هلمند هنوز بسته است
سلام وطندار ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ امروز (۱۵ سنبله/شهریور) زنگ آغاز مکتب در ولایت‌های گرم‌سیر کشور به صدا درآمد. اما این زنگ در حالی در ولایت هلمند زده می‌شود که درِ حدود نیمی از مکتب‌های این ولایت بسته است. به گفتۀ مسؤولان، حدود ۱۰۰ مکتب به دلیل ناامنی پیش از این بسته بود و اکنون ۵۲ باب دیگر به این رقم افزوده شده است.

افغانستان سرنوشت یک مهاجر؛ واکنش گسترده به مرگ دختربچه مهاجر افغان
خبرنامه ۲۲ آگست ۲۰۱۶ درگذشت یک دختر افغان به خاطر ممنوعیت پیوند اعضای مهاجرین در ایران، واکنش های گسترده در رسانه های اجتماعی داشته است. گزارش شده که یک دختر افغان با وجود این که پدرش حاضر بوده تا کبد خود را برای پیوند به دخترش اهدا کند اما به دلیل قانون که در سال ۱۳۹۳ تصویب شده و مطابق به آن جراهی پیوند اعضای بدن اتباع غیرایرانی در هر شرایطی در ایران ممنوع اعلام شده، نتوانسته پیوند عضو داشته باشد، و به همین جهت، اخیرا در شیراز جان داده است.

سیاست

پنج زن کاندیدای دبیرکلی سازمان ملل چه کسانی هستند؟
بیدار زنی ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ «زمان آن رسیده که دبیرکل سازمان ملل یک زن باشد.» این نظر بان کی مون، دبیرکل فعلی سازمان ملل است که دوران پنج ساله دوم دبیرکلی‌اش در سازمان ملل رو به پایان است. بان کی مون می‌گوید که بعد از ۷ دهه رهبری مردان، اکنون نوبت یک زن است که این شغل را به عهده بگیرد.

عراق در نبرد با داعش آنجلینا جولی کردها کشته شد
خبرگزاری دری ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ جهان ۱۳:۲۳ ۰۵٫۰۹٫۲۰۱۶(اخرین تجدید ۱۳:۲۴ ۰۵٫۰۹٫۲۰۱۶) دریافت لینک کوتاه ۰۵۱۰۰ فعالان سوری روز شنبه اعلام کردند “آسیا رمضان عنتر” معروف به “آنجلینا جولی کردها” در درگیری با داعش کشته شد. افغان پیپر به نقل از پایگاه خبری البوابه، آسیا رمضان عنتر ۲۲ ساله که در پایگاه‌های اجتماعی و رسانه‌ای بخاطر شباهت زیادش با آنجلینا جولی، بازیگر و ستاره معروف هالیوود به عنوان “آنجلینا جولی کرد” شناخته می‌شد در جریان درگیری‌های روز پنجشنبه در نزدیکی شهر جرابلس سوریه کشته شده است.

روسیه دختران پوتین چه مصروفیت دارند؟ + ویدیو با دختر کوچک پوتین
خبرگزاری دری ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه طی مصاحبه ای با خبرگزاری بلومبرگ گفت که دخترانش به کارهای علمی و سایر فعالیت ها ی خیرخواهانه و مورد نیاز مردم مشغول اند.

ازبکستان ولادمیر پوتین به همسر و دختر اسلام کریموف تسلیت گفت

لوایح، قوانین و مقررات

ایران موافقت مجلس با فوریت طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی و پدر غیرایرانی
رادیو زمانه ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ نمایندگان مجلس به یک فوریت طرح «اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی» رای دادند. در صورت تصویب این طرح به افغانستانی‌هایی که همراه سپاه پاسداران در سوریه می‌جنگند هم تابعیت ایرانی اعطا خواهد شد.

حقوق مدنی و سیاسی، اقتصادی

سمت های با صلاحیت برای زنان پولیس افغانستان
صدای امریکا  ۲۳ اگست ۲۰۱۶ اولین زن افغان در سال ۱۳۴۶ خورشیدی لباس نظامی به تن کرد و به صفوف پولیس افغانستان پیوست. از آن پس ارقام زنان در نهادهای امنیتی با فراز و نشیب‌هایی همراه بود، اما پس از به میان آمدن حکومت حامد کرزی این وضعیت تغییر کرد. سمونمل ناهید عیار، در سطح ولایات افغانستان اولین زنی است که در بامیان به صفوف پولیس به کار آغاز کرد.

افغانستان افزایش تقاضا برای صنایع دستی زنان بامیان در خارج
دویچه وله ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶ صدها تن از زنان تجارت‌پیشه در بامیان روز دوشنبه صنایع دستی‌شان را در نمایشگاه بزرگی به نمایش گذاشتند. این بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی در بامیان است که با حضور زنان تجارت‌‌پیشه از سراسر این ولایت برگزار شده است. صدها تن از زنان تجارت‌پیشه در بامیان روز دوشنبه صنایع دستی‌شان را در نمایشگاه بزرگی به نمایش گذاشتند. این بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی در بامیان است که با حضور زنان تجارت‌‌پیشه از سراسر این ولایت برگزار شده است.

فرهنگ و جامعه

پاپ مادر ترزا را قدیسه خواند
دویچه وله ۳ سپتامبر ۲۰۱۶ پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان مادر ترزا را به عنوان یک قدیسه کاتولیک معرفی نمود. مادر ترزا بیشتر عمر خود را صرف مددرسانی برای تنگدستان در کلکته هندوستان نموده بود. پاپ فرانسیس که در میان نزدیک به صد هزار شرکت کننده در واتیکان صحبت می کرد، بیان داشت که ترزا مادر یکی از قدیسه های کاتولیک به حساب می آید. پاپ گفت: « پس از مشورت و دعا و نماز مکرر برای کمک الهی، و مشوره با برادران اسقف ما، ما مادر ترزای مرحومه را قدیسه اعلام می کنیم و او را از جمع قدیسه های خود می دانیم».

ایران عکس خبر؛ سه خواهر ایرانی و سه مدال آسیایی
بی بی سی فارسی ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ خواهران منصوریان توانسته‌اند در مسابقات ووشو قهرمانی آسیا دو مدال طلا و یک برنز بگیرند.امروز صبح٬ ۱۵ شهریور٬ شهربانو منصوریان موفق شد در بازی آخر ترانک آن کئوان از ویتنام را شکست دهد و به مدال طلای آسیا برسید.

ایران عکس روز:‌ از زنان عشایر شاهسون تا اجرای نمایش شمس در کاخ سعد أباد

کتاب، گزارش و تحقیق

آیا در تعیین جنسیت جنین تنها مادر نقش دارد؟
رادیو آزادی ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ خشونت علیه زنان در افغانستان نسبت به سایر کشورها بعدهای بخصوص خود را دارد، بالاخص در چهار دهه اخیر و دهه‎های انتهایی آن، زن یکی از ابزار برملا سازی عقده‎ها و نگرش‎های بس ابتدایی و بنیاد گرایانه شماری از مردانی است که از سال‎های زیاد با چنین خرافات زیسته و صفات مادر بودن، زن بودن و دختر بودن این بخش جامعه را تا حدودی از یاد برده و با تأثیر پذیری از عدم آگاهی و جنگ‎های پی هم در کشور دست بخشونت‎های در برابر زنان زده‌اند که تاریخ از ثبت و نگهداری آن شرمسار است.

ایران گفت‌وگو با شهرزاد مبین، دختر زنده‌یادان دکتر محمدحسین مبین و نشاط وثوقی
بیدار زنی ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ فرانک فرید[۱]– در زمان‌های قدیم، بابا باغی نامی بود اسرارآمیز که هراس از بیماری واگیردار جذام را به ذهن می‌آوَرْد. این نام، چهره‌ی راهبه‌هایی را در ذهن تداعی می‌کرد که زندگی خود را وقف جذامیان کرده بودند، درحالی‌که آن زمان‌ها، همه از رفتن به آنجا امتناع می‌کردند. البته «خانه سیاه است» فروغ هم در همین‌جا فیلمبرداری شده بود؛ جایی دوردست‌ در غرب تبریز؛ اما کم‌کم مردم با این نام آشنا شدند و هول و هراس قبلی‌ فروریخت.

وضعیت زنان در نشریات دوران پهلوی
بیدارزنی ۳ سپتامبر ۲۰۱۶ اولین روزنامه ایران در سال ۱۲۱۵ با نام کاغذ اخبار در دوران محمدشاه قاجار تأسیس شد و تا سال ۱۲۵۶ که دو روزنامه دولتی با عنوان‌های «اطلاع» که انتصاب‌های جدید و «ایران» که خلاصه‌ای از دیدگاه‌های رسمی را اعلام می‌کردند، روزنامه دیگری در ایران وجود نداشت؛ اما از سال ۱۲۸۰ و با تأسیس دارالفنون و افزایش سواد و گسترش سفرها به خارج از ایران به‌ مرور بر تعداد روزنامه‌ها افزوده شد به گونه‌ای که در سال ۱۲۸۵ در مجموع ۸۵ روزنامه دولتی و ملی در پایتخت و شهرستان‌ها توزیع می‌شد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این دو هفته: صدای آمریکا، بی بی سی فارسی، دویچه وله، بیدار زنی، خبرگزاری دری، خبرگزاری جمهور، رادیو زمانه، کلیدگروپ، خبرنامه، رادیو آزادی، رادیو زمانه.

پیوست‌ها: