international

moirakid

قاچاق انسان و بردگی جنسی

عکس: در تارنمای irinnews

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

آمریکا به مسلح کردن عربستان سعودی پایان دهید

دیده بان حقوق بشر ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ دولت اباما در سال ۲۰۱۵، سلاح هایی به ارزش ۲۰ بیلیون دلار به عربستان سعودی فروخته و به کارزار نظامی در یمن و کشتار غیرنظامیان کمک کرده است. اکنون، آمریکا قصد دارد باز هم سلاح هایی به ارزش ۱٫۱ بیلیون دلار به این دولت بفروشد. به سناتورها بگویید از قطعنامه‌ پیشنهادی دو حزبی برای جلوگیری از این فروش پشتیبانی کنند. تلاش سناتورهای آمریکایی برای توقف فروش اسلحه به عربستان سعودی؛ دست‌کم ۲۲ غیرنظامی در حمله هوایی ائتلاف عربی در یمن کشته شدند

اسرائیل گزارش انتقادی فرستاده سازمان ملل

المُنیتور ۶ سپتامبر ۲۰۱۶ هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل برای فرایند صلح خاورمیانه، نیکولای ملادنف، هفته گذشته دستکش های دیپلماتیکش را کنار گذاشت. گزارش روز ۲۹ آگوست او به اعضای شورای امنیت سازمان ملل اعلام جرم گزنده حقوقی و اخلاقی علیه اسرائیل بود. ملادنف دولت نتانیاهو را متهم کرد که سیاست یک کشور بین دریای مدیترانه و رود اردن را به پیش می‌برد. او گفت اسرائیل گزارش ۱ جولای گروه چهارگانه خاورمیانه در باره‌ی تخریب نظام مند خانه های فلسطینیان و ساخت غیرقانونی کوچ نشین ها در کرانه باختری را به مسخره گرفته است. او تاکید کرد که تفاوتی بین کوچ نشین های یهودی در زمین های دولتی با تایید دولت و کوچ نشین های خصوصی بدون مجوز در زمین های خصوصی فلسطینیان نیست. بر اساس داده های گروه چهارگانه، ۷۰ درصد مناطق ج زیر کنترل اسرائیل (درحدود ۶۰ درصد کرانه باختری) به صورت یک جانبه برای استفاده اسرائیل اشغال شده است. بنا بر این گزارش، ۳۰ درصد باقی مانده به روی فلسطینی ها بسته است و آنها باید برای توسعه این زمین ها و ساختمان سازی باید از ارتش اسرائیل اجازه دریافت کنند که هیچ گاه اجازه نمی دهد. اما مجوزهای تخریب به راحتی صادر می‌شود. به علاوه، در گزارش آمده که در چهار ماه نخست امسال، اسرائیل در حدود ۵۰۰ سازه فلسطینی را تخریب کرده و در حدود ۸۰۰ تن را که اغلب کشاورزان تهی دست بَدوُین هستند ناگزیر از ترک خانه هایشان کرده است.

آمریکا بزرگترین کمک تسلیحاتی تاریخ به اسرائیل

ترکیه پاکسازی و اخراج «دانشگاهیان طرفدار صلح»

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۶  فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در ترکیه، جامعه‌ی حقوق بشر (IHD) و بنیاد حقوق بشر ترکیه (HRFT)، اخراج «دانشگاهیان طرفدار صلح»، از جمله پروفسور دکتر اومیت بیچِر، عضو هیأت مدیره‌ی بنیاد حقوق بشر ترکیه و استاد گروه پزشکی قانونی دانشگاه کوجا علی، را از پُست‌هایشان در آموزش عالی به‌شدت محکوم می‌کنند؛ این اخراج از طریق فرمانی که در چارچوب وضعیت اضطراری اعتبار قانونی دارد، انجام شده است. این سازمان‌ها همبستگی خود را با این دانشگاهیان ابراز می‌کنند و از دولت ترکیه با تأکید می‌خواهند این دانشگاهیان را دوباره در پُست‌هایشان ابقا کند. دولت ترکیه روز ۱ سپتامبر ۲۰۱۶ فرمانی را در چارچوب مقررات وضعیت اضطراری صادر کرد که برکناری اشخاصی را که «در ارتباط با تشکل‌ها یا گروه‌ها یا سازمان‌های ترور شناسایی شده‌اند و تهدیدی برای امنیت ملی به شمار می‌روند»، از پُست‌هایشان در موسسه‌ها و نهادهای عمومی، پیش‌بینی می‌کند بدون این‌که نیازی به اقدام بیشتر باشد. این اشخاص که بر اساس شرایط وضعیت اضطراری اخراج می‌شوند، نمی‌توانند علیه این تصمیم اعتراض کنند یا تا پایان عمر در بخش عمومی کار کنند؛ گذرنامه‌هایشان نیز لغو خواهد شد. بر اساس این فرمان بیش از ۵۰۰۰۰ کارمند دولت، از جمله ۲۳۴۶ دانشگاهی، اخراج شده‌اند. در میان دانشگاهیان اخراج شده، ۴۴ تن از «دانشگاهیان طرفدار صلح» هستند که در ژانویه ۲۰۱۶ فراخوانی را با عنوان «ما شریک این جنایت نخواهیم بود» امضا کردند که به‌عنوان فراخوان صلح نیز شناخته می‌شود. اخراج آنها نقطه‌ی اوج یک رشته تحقیقات کیفری و انضباطی، بازداشت، حبس یا تهدیدهای خشونت‌بار است که در ماه‌های گذشته گریبان در حدود ۲۰۰۰ تن امضاکننده‌ی آن را گرفته است.

کلمبیا قتل یک فعال حقوق بشر چپ‌گرا

ایران

دو نفر در اراک به اتهام «سب‌النبی» حکم اعدام گرفته‌اند

نمایش مهاجران افغان در قفس؛ از تقبیح تا تکذیب

خانواده شهروند ایرانی- بریتانیایی: نازنین زاغری به پنج سال زندان محکوم شده است

عدالت

آمریکا مجلس نمایندگان حق شکایت خانواده‌ قربانیان ۱۱ سپتامبر از عربستان سعودی را تصویب کرد

ایران

عبدالکریم لاهیجی: می‌خواهند پرونده مرتضوی را مختومه کنند

زیتون ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶ ندامت‌نامه‌ای که یکشنبه از جانب سعید مرتضوی منتشر شد و در آن از خانواده‌های کشته‌شدگان کهریزک عذرخواهی کرده بود، بار دیگر نام او را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پررنگ کرد. او در آستانه برگزاری سومین جلسه دادگاه‌اش در نامه‌ای از بازمانده‌گان قربانیان کهریزک عذرخواهی کرد و وقایع آن را «غیرعمدی» خواند و کشته‌شده‌گان را «شهید» خطاب کرد. در کهریزک که بعدها مسوولان بلندپایه جمهوری اسلامی در لفافه به غیرانسانی بودن آن اذعان داشتند، صدها تن از معترضان به انتخابات سال ۸۸ نگهداری می‌شدند. متهمانی که غیرقانونی بازداشت شده و زیر شکنجه‌های مختلف روحی و فیزیکی قرار گرفتند و تعدادی از آن‌ها زیر شکنجه جان خود را از دست دادند. در گفت‌وگو با عبدالکریم لاهیجی، حقوق‌دان، او معتقد است: «در جمهوری اسلامی همیشه گفته می‌شود که در توبه باز است. همان نسخه‌ای که برای مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد هم پیچیده‌اند. یعنی می‌گویند آن‌ها هنوز توبه نکرده‌اند و باید در حصر خانگی باقی بمانند. سعید مرتضوی ناگزیر شده لااقل پیامی یا به واقع برای عذرخواهی یا سمبلیک بنویسد تا خودش را در قبال خانواده‌های کشته ‌شدگان و خصوصا در قبال رهبر جمهوری اسلامی مدیون و بدهکار نبیند. به نظرم این نامه اقدامی است که پرونده سعید مرتضوی را برای همیشه ببندند.» گفت‌وگویی دیگر با عبدالکریم لاهیجی درباره عذرخواهی مرتضوی

مطهری: مرتضوی خوب است نامه‌ای هم در مورد زهرا کاظمی بنویسد

پروین فهیمی: جنایت به کهریزک خلاصه نمی‌شود؛ عدالت در کشورمان بسیار ناتوان است

روایت‌ مردم از دهه کشتار – گزارش میدانی

حقوق مدنی و سیاسی

اسرائیل/فلسطین بیش از ۸۰ درصد مردم غزه به کمک بشردوستانه وابسته هستند

دیده بان اشتباهات بشر ۳ سپتامبر ۲۰۱۶ به گزارش دفتر امداد و کار سازمان ملل برای پناه‌جویان فلسطینی (UNRWA)، محاصره غزه که در سال دهم است، بیکاری شدید و وابستگی شدیدی را در غزه ایجاد کرده است: در سال ۲۰۱۶، بیش از ۸۰ درصد مردم به کمک های بشردوستانه وابسته بودند. به اعلام دفتر مرکزی آمار فلسطین، در سه ماهه دوم سال، بیکاری به‌طورِ متوسط ۴۱ درصد و بیکاری جوانان ۵۷٫۶ درصد بود.

بریتانیا انتقاد تند از سیاست‌های کامرون در قبال لیبی پس از قذافی

آمریکا واکنش تند به سخنان تازه نتانیاهو درباره «پاکسازی نژادی»

ایران

حقوق شهروندی در جمهوری اسلامی ایران

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۶ عبدالکریم لاهیجی: خانم بانی دوگال نماینده ارشد جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل، در نامه‌ای که در تاریخ ۱۶ شهریور خطاب به ریاست جمهوری اسلامی ایران نگاشته، با بیان شمه‌ای از ستم‌‌ها و «مظالم شدید اقتصادی وارده بر جامعه بهائی ایران» و از جمله اخراج هزاران کارمند و کارگر بهائی از نهادهای دولتی و کارخانه‌‌ها و شرکت‌‌های دولتی و نیمه دولتی و تحت فشار قرار دادن مؤسسات و شرکت‌‌های خصوصی برای اخراج کارمندان بهائی و مصادره اموال بهائیان و اخراج دانشجویان بهائی از دانشگاه‌‌ها و دستگیری و زندانی کردن بهائیان و ….. به رئیس جمهور ایران به عنوان «مقام مسئول حراست حقوق کلیه شهروندان ایران» یادآور شده که مردم ایران وعده‌‌های او بر «برابری حقوق شهروندی و فرصت‌‌ها برای همه مردم» را از یاد نبرده‌اند و بهائیان به مثابه «بزرگترین اقلیت مذهبی غیرمسلمان ایران» خواستار رفع این تضییقات و بی عدالتی‌‌ها هستند. در این نوشته با ذکر اجمالی منابع  حقوق شهروندی در ایران پرسش‌‌هایی را از رئیس جمهور ایران در مقام «ریاست قوه مجریه» (اصل ۶۰ و ۱۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی) مطرح خواهم کرد.

کاهش حکم ده سال زندان «آفرین چیت ساز» به دو سال زندان و محرومیت از روزنامه نگاری

آغاز فعالیت هیئت موسس «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران»

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

زمان سخت گیری در مورد قاچاق انسان و بردگی جنسی است

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۶ درگیری های طولانی به این معناست که شکل مدرن بردگی و استثمار جنسی، از سوریه یا شمال نیجریه، بسیار رایج شده است. وقت اقدام رسیده است. زمانی که شوهری امیره در جنگ سوریه کشته شد، او در لبنان آواره شد و با محرومیت از اجازه کار و دو فرزند کوچک، تصمیم گرفت دختر ۹ ساله اش را شوهر دهد و پسر ۱۲ ساله اش را سر کار بفرستد. این قصه بسیار رایج شده است. هیچ کس نمی داند چه تعداد از ۶۰ میلیون آواره در جهان قربانی قاچاق انسان، بردگی و کار اجباری شده‌اند، اما شمار آنها رو به افزایش است. بوکو حرام در نیجریه در حدود ۷۰۰۰ دختر و زن را برده جنسی کرده است؛ در لیبی، گروه‌های مسلح به‌طورِ منظم پناه جویان و مهاجران را برای کار اجباری به استثمار یا گروگان می‌گیرند؛ و در عراق، داعش بیش از ۵۰۰۰ ایزدی را به بردگی گرفته است. تحقیقات تازه در باره‌ی پناه‌جویان سوری در لبنان نشان می‌دهد که کار اجباری و کار کودکان، ازدواج کودکان، استثمار جنسی و رابطه جنسی برای بقا گسترده تر می‌شود، آن هم در کشوری که میزبان بیش از یک میلیون پناه‌جو است.

وضعیت شاق کارگران مهاجر و خانواده هایشان در آسیای مرکزی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان‌های همکار آن در قرقیزستان و قزاقستان امروز اعلام کردند: در قزاقستان و روسیه، حقوق کارگران مهاجر اهل آسیای مرکزی به‌طورِ منظم نقض می‌شود. این موضوع در حین تدارک دو گزارش در بیشکک اعلام شد: «زنان و کودکان قرقیزستان تحت تاثیر مهاجرت» و «کارگران مهاجر در قزاقستان: بدون منزلت، بدون حقوق.» این دو گزارش به وضعیت غم انگیز کارگران مهاجر و نیز خانواده هایشان ـ به‌ویژه زنان و کودکان ـ به جا مانده در قرقیزستان می پردازند. سازمان‌های ما از دولت‌مردان کشورهای مقصد ـ به‌طورِ عمده روسیه و قزاقستان ـ و کشورهای مبدأ ـ قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان ـ خواستند به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارند و رعایت حقوق کارگران مهاجر و خانواده های آنها را تضمین کنند. مرگ ۱۷ کارگر مهاجر قرقیزی در آتش سوزی محل کار در مسکو در روز ۲۷ آگوست ۲۰۱۶ ضرورت احترام به این جوامع را یادآوری می‌کند. این دو گزارش در پی تحقیقات سازمان‌های ما در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به همراه گروه‌های جامعه‌ی مدنی قرقیزی، قزاقستانی و روس نوشته شده‌اند. نتایج و توصیه های گزارش‌ها بر بیش از ۴۰ گفت‌وگو با مهاجرانی از قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان بنا شده است.

کنوانسیون الزام‌آور در باره‌ی کار شایسته: نخستین گام در راه حقوق کارگران

دمکراسی باز ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۶ از کارخانه های لوازم الکترونیک در مالزی تا مزرعه های نیشکر برزیل و صنعت مواد غذایی دریایی در ایالات متحد آمریکا، میلیون ها کارگر قربانی کار اجباری هستند. در مجموع، ۲۱ میلیون تن در این شرایط به سر می‌برند و اکثریت آنها مورد استثمار شرکت‌های خصوصی قرار می‌گیرند. طراحی مقررات تازه جهانی با قانون الزام‌آور برای پیشبرد پاسخ‌گویی شرکت‌ها ضروری است. در حال حاضر، ساختار اقتصاد جهانی بر کارگر ارزان و مورد استثمار متکی است که در بسیاری موارد استفاده از کار اجباری را تشویق می‌کند. ریشه کار اجباری در راهبردی عمدی است که هدف آن به حداکثر رساندن سود، کاهش دستمزدها و پرهیز از پاسخ‌گویی به ضرر حقوق کارگران است. بنا به برآورد سازمان بین‌المللی کار، مجموع سود غیرقانونی دریافتی از طریق کار اجباری در سال به ۱۵۰٫۲ بیلیون دلار می‌رسد. مارک های مشهور اغلب با فشار بر تامین کنندگان، پیمانکاران فرعی و استخدام کنندگان کارگران برای پایین نگه داشتن هزینه ها و نادیده گرفتن استثمار در راه سود عظیم شرکت‌ها در این کار سهیم هستند.

ایران «رکورد‌دار» حوادث کارگری در جهان

دفاع از حقوق بشر

شماری دیگر از قطعنامه‌های مصوب کنگره ۳۹ فدراسیون

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ در شماره ۱۶۰ـ۱۵۹ هفت‌روزنامه بین‌المللی، قطعنامه‌های مصوب کنگره ۳۹ فدراسیون را که به زبان انگلیسی (و در دو مورد با ترجمه فارسی) بودند، گزارش کردیم. قطعنامه‌های زیر نیز در این کنگره به تصویب رسیدند و به زبان فرانسوی هستند: قطعنامه‌های فوری: قطعنامه‌ در باره‌ی سرکوب مدافعان حقوق بشر در منطقه‌ی خاورمیانه ـ مغرب؛ قطعنامه‌ در باره‌ی سوریه. قطعنامه‌‎های عاد‌ی: قطعنامه‌ی جامعه‌ی حقوق بشر ایتالیا؛ قطعنامه‌ی فراخوان به دولت‌های کِبک و کانادا برای انجام کلیه‌ی اقدام‌های لازم برای رعایت تعهد حفظ گرمایش زمین در کمتر از ۲ درجه با احترام به حقوق بشر، به‌ویژه حق آب، و به این منظور رد فوری خط لوله‌ی شرقی؛ قطعنامه‌ در باره‌ی حمله‌های سیاسی و قانون‌گذاری به جنبش تحریم، توقف سرمایه‌گذاری و مجازات علیه سیاست‌های اسرائیل نسبت به مردم فلسطین؛ قطعنامه‌ در باره‌ی وضعیت حقوق بشر در ویتنام؛ قطعنامه‌ در باره‌ی جیبوتی

اتیوپی توجه به بحران رو به اوج حقوق بشری

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۶ در آستانه نشست ۳۳ شورای حقوق بشر سازمان ملل پانزده سازمان بین‌المللی حقوق بشر از جمله فدراسیون با امضای نامه ای سرگشاده به نمایندگان کشورهای عضو و ناظر این شورا توجه آنها را به نقضِ فاحشِ حقوق بشر در اتیوپی، از جمله سرکوب اخیر اعتراض های صلح‌آمیز در مناطق ارومیا و آمهارا جلب کردند. در روزهای ۶ و ۷ آگوست، کشته شدن دست کم ۱۰۰ تن و دستگیری ده ها تن در اعتراض های صلح‌آمیز گزارش شده است. معترضان در این مناطق برای اعتراض به سلطه حزب حاکم بر امور دولتی، نبود حاکمیت قانون و نقضِ فاحشِ حقوق بشر به خیابان ها رفته بودند.

گابُن برای خروج کشور از بن بست کنونی سیاسی و حفظ صلح، شفافیت باید تضمین شود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۹ سپتامبر ۲۰۱۶ فدراسیون، شبکه مدافعان حقوق بشر آفریقای مرکزی (REDHAC) و سازمان‌های عضو ائتلاف «#رأی مرا به حساب آورید»، خشونت های پس از انتخابات در گابن را در پی اعلام پیروزی علی بُنگو اندیمبا در انتخابات ریاست جمهوری را محکوم کردند. دست کم ۷ تن کشته و بسیاری زخمی شده‌اند. نیروهای امنیتی بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ تن را دستگیر کرده‌اند که هنوز در زندان به سر می‌برند. سازمان‌های ما خواهان انتشار آرای هر حوزه انتخاباتی و در صورت لزوم شمارش دوباره آرا شدند و به‌ویژه از اتحادیه آفریقا و اتحادیه اقتصادی و پولی کشورهای آفریقای مرکزی خواستند از حل و فصل اختلاف های انتخاباتی پشتیبانی کنند.

بحرین اتهام‌های تازه و تعویق دوباره محاکمه نبیل رجب

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۹ سپتامبر ۲۰۱۶ به گزارش برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، دادستان عمومی بحرین روز ۵ سپتامبر اعلام کرد که به‌خاطر انتشار عمدی «خبرهای دروغ و اطلاعات و شایعه های فتنه برانگیز که به بنیاد و اعتبار کشور پادشاهی لطمه می‌زنند»، اتهام‌های تازه ای علیه نبیل رجب ـ نایب دبیر کل فدراسیون ـ مطرح می‌شود. این اتهام‌ها بر اساس نامه رجب است که روز ۴ سپتامبر در نیویورک تایمز منتشر شده و به شرح آزار قضایی و حبس خودسرانه او پرداخته است. در صورت محکومیت بر اساس این اتهام‌ها، یک سال زندان اضافی در انتظار نبیل رجب است. در حال حاضر، او به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. رجب روز ۴ سپتامبر به اداره تحقیقات کیفری احضار و بازجویی شد و در هر دو مورد از داشتن وکیل مدافع محروم ماند. برنامه‌ی نظارت از شرایط رو به وخامت حبس او و نیز وضعیت بد سلامتی نبیل رجب نگران است.

فدراسیون روسیه روزنامه‌نگار قفقازی به سه سال زندان محکوم شد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۹ سپتامبر ۲۰۱۶ کمیته هلسینکی نروژ و برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر محکومیت آقای ژالائودی گِریف، روزنامه نگار نهاد مستقل خبری قفقاز به نام کنات را در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ محکوم کردند. دادگاهی در شهر شالی در چچن، او را به اتهام داشتن مواد مخدر به سه سال زندان محکوم کرد. او در دادگاه به شدت این اتهام را تکذیب و ادعا کرد که زیر شکنجه اعتراف کرده است.

آلمان مدال کارل فون اُسیتسکی در سال ۲۰۱۶ به اس اُ اس مدیترانه و عکاس مستند کای ویدِن‌هوفر اهدا می‌شود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ هیات امنای جامعه‌ی بین‌المللی حقوق بشر (آلمان) اعلام کرد: مدال کارل فون اُسیتسکی در سال ۲۰۱۶ به خاطر فعالیت های شجاعانه حقوق بشری به «اس اُ اس مدیترانه» و عکاس مستند کای ویدِن‌هوفر اهدا می‌شود. این هیات اعلام کرد: «تعهد فوق العاده آنها آگاهی از وضعیت فجیع بسیاری از پناه‌جویان و شرایطی را که آنها را به آوارگی و مهاجرت کشانده، افزایش داده است.»

آمریکا رها کردن ادوارد اسنودن در بلاتکلیفی لکه ای بر میراث ریاست جمهوری اباما خواهد بود

عفو بین‌الملل ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶ این سازمان به همراه اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، دیده بان حقوق بشر و چند سازمان دیگر در فراخوانی جهانی اعلام کردند: رئیس جمهور آمریکا باراک اباما باید با عفو ادوارد اسنودن در کنار تاریخ بایستد، در غیر این صورت اسنودن به‌خاطر دفاع از حقوق بشر در خطر چندین دهه زندان به سر می‌برد.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل سوریه، ایران، اسرائیل و سه کشور دیگر را به عدم همکاری متهم کرد

ایران

عفو بین‌الملل: کمال فروغی، شهروند ایرانی-بریتانیایی، نیاز به عمل جراحی فوری دارد  

ابراز نگرانی یونیسف نسبت به وضعیت باقر نمازی در زندان اوین  

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: روند قضایی در ایران مشکلات بنیادی دارد  

انجمن جهانی پزشکی محرومیت زندانیان سیاسی ایران از خدمات درمانی را محکوم کرد  

اعتراض به نمایش مهاجران غیرقانونی «در قفس» در شیراز

کودکان

یک بشریت؟ میلیون ها کودک شکنجه و قاچاق می‌شوند، مورد تعدی قرار می‌گیرند و برده می‌شوند

دیده بان اشتباهات بشر ۱۶ آگوست ۲۰۱۶ کودکان شکنجه و قاچاق می‌شوند، مورد تعدی جنسی قرار می‌گیرند، برده می‌شوند، به‌خاطر اعضای بدنشان به قتل می رسند، به سربازی جذب می‌شوند. علاوه بر این، ۶۹ میلیون کودک زیر ۵ سال از بیماری های قابل پیشگیری خواهند مرد، ۱۶۷ میلیون کودک در فقر زندگی می‌کنند و ۲۶۳ میلیون از مدرسه بازمانده اند. تا سال ۲۰۳۰، ۷۵۰ میلیون دختر در سن کودکی به ازدواج داده خواهند شد. این آمار بعضی از مواردی است که یونیسف و نهادهای دیگر سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی چند هفته پیش از روز بشردوستی جهانی (۱۹ آگوست) منتشر کرده‌اند.

فرهنگ و اندیشه

احتمال وقوع ۱۰ جنگ تازه در نتیجه جنگ علیه داعش

واشینگتن پُست ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ مرزهای «خلافت» دولت اسلامی [داعش] به سرعت رو به کاهش است. پایگاه های مستحکم این گروه در عراق و سوریه یکی پس از دیگری فرو می ریزند. جنگ به نقطه ای رسیده که پرسش هایی در باره‌ی رویدادهای بعدی را مطرح می‌کند. تاکنون پاسخ احتمالی به نظر می‌رسد این باشد: جنگ های بیشتر. دلیل این پاسخ بعضا این است که راهبرد آمریکا برای شکست داعش بر متحدان متفاوت منطقه ای و گروه‌های مسلح محلی متکی است که به شدت با هم اختلاف دارند. آنها داعش را دشمن می دانند، اما یک دیگر را نیز دشمن می دانند. آنها پس از بازپس گیری سرزمین از داعش، ادعاهایی را مطرح می‌کنند که خطر درگیری با دیگران را پیش می آورد. جنگ های تازه ای در راه است. بعضی آغاز شده‌اند، بعضی ممکن است هرگز رخ ندهند. اما هر یک از این جنگ ها می تواند امکان بقای داعش را افزایش دهد و آمریکا را سال های طولانی در منطقه درگیر سازد. در لیست ۱۰ موردی زیر ترتیب خاصی مطرح نیست: بین کردهای مورد حمایت آمریکا در سوریه و نیروهای عرب مورد حمایت ترکیه؛ بین ترکیه و کردهای سوریه؛ بین کردهای سوریه و دولت سوریه؛ بین ترکیه و سوریه؛ بین کردهای عراق و دولت عراق؛ بین کردهای عراق و شبه نظامیان شیعه؛ بین کردها؛ بین عرب های اهل سنت و شیعه ها و/یا کردها؛ بین بقایای داعش و دیگران.

میان دموکراسی و لیبرالیسم پیوندی ضروری برقرار نیست

ایران اوپس…ببخشید!‎ کاریکاتوری از مانا نیستانی در باره‌ی عذرخواهی مرتضوی

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: المُنیتور، ایران وایر، بی بی سی فارسی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، زیتون، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گویا نیوز، واشینگتن پُست

پیوست‌ها: