افغانستان

zenn

در نظارت خانه‌ها شکنجه و بدرفتاری صورت می‌گیرد / منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

کمیسیون مستقل حقوق بشر: در نظارت خانه‌ها شکنجه و بدرفتاری صورت می‌گیرد
۸ صبح ۵ میزان ۱۳۹۵ کمیسیون مستقل حقوق بشر با انتشار گزارش تحقیقی‌ای زیر عنوان «گزارش وضعیت محلات سلب آزادی در افغانستان» می‌گوید در برخی از مرکزهای سلب آزادی (توقیف‌خانه‌ها) به خصوص در نظارت‌ ‌خانه‌های مربوط به پولیس ملی و ریاست عمومی امنیت ملی شکنجه و بدرفتاری با افراد تحت توقیف وجود دارد. در گزارش این کمسیون آمده است اکثر کسانی که مورد شکنجه و بدرفتاری در مرکزهای سلب آزادی (محبس‌ها) قرار گرفته‌اند، به ظن همکاری یا عضویت گروه طالبان گرفتار شده‌اند. این کمیسیون گفته است که: «شکنجه‌ها به منظور گرفتن اعتراف بوده، به مجرد اعتراف، شکنجه متوقف شده است.» در میان شیوه‌های مختلف شکنجه، لت‌و‌کوب بیشتر از همه معمول بوده، اما به گزارش کمیسیون حقوق بشر، برای اعتراف‌گرفتن از کسانی که در توقیف‌خانه‌ها ‌اند، شیوه‌های دیگر مانند، تهدید به مرگ، لت‌کردن با شاخه‌های چوب، کیبل برق و پایپ، ضربه‌زدن با مشت‌و‌لگد قنداق تفنگ، ایستادن اجباری برای مدت طولانی، استفاده از زولانه، ولچک و دیگر نوع شکنجه‌ها کار گرفته شده است.

کشته‌شدن ۱۳ غیرنظامی در حملۀ هواپیمای بی‌سرنشین در ننگرهار
سلام وطندار ۷ میزان ۱۳۹۵ در حملۀ یک هواپیمای بی‌سرنشین در ولسوالی اچین ننگرهار ۱۳ غیرنظامی کشته شدند و ۱۷ تن دیگر زخم برداشتند. این رویداد ناوقت شب‌ گذشته رخ داده است. یکی از باشنده‌گان این ولسوالی که نخواست نامش گرفته شود به سلام‌وطندار می‌گوید، هواپیمای بی‌سرنشین خانۀ یکی از بزرگان قومی که تازه مراسم حج را ادا کرده بود و خویش‌وقوم به دیدنش آمده بودند را هدف قرار داده است. به گفتۀ منبع، این بزرگ قومی در نتیجۀ این حمله زخمی شده است.

موج تازه گروگان گیری؛ پولیس نظم عامه نظاره گر ربودن ده ها مسافر در جلریز
بخدی ۶ میزان ۱۳۹۵ غلام حسین ناصری، عضو مجلس نمایندگان کشور می گوید که یکی از عوامل چالش زا در مسیر شاهراه نمبر ۲ در ساحه جلریز ولایت میدان خود ماموران پولیس نظم عامه اند. آقای ناصری به خبرگزاری بخدی گفت که هفته گذشته با والی میدان وردک، آمر امنیت و قوماندان امنیه این ولایت صحبت کرده و به گفته او، مقام های محلی میدان وردک نیز از عملکرد نیروهای پولیس نظم عامه در مسیر راه جلریز شاکی اند. او گفت: از عملکرد نیروهای پولیس نظم عامه تمامی مقام های محلی ولایت میدان وردک شکایت دارند و چنین وضعیت در این ولایت جریان دارد که در کنار پوسته های پولیس موترهای مسافربری توقف داده می شود و مسافران آن به گروگان گرفته می شوند.

جانباختن ۷۰ تن در انفجار ماین از ابتدای سالجاری تاکنون در شمال
افغانستان رو ۶ میزان ۱۳۹۵ عبدالوکیل احمدزی مسوول شمال موسسه ماین پاکی می گوید که از ابتدای سالجاری تاکنون ۷۰ تن که اغلب آنان غیرنظامیان و کودکان هستند در نتیجه انفجار ماین های منفلق ناشده و کارگذاری شده از گذشته و حال جان باخته اند. به گفته او به تازگی ۷٫۳ کیلومتر مربع ساحات مورد خطر ماین در بخش های از سمنگان،بلخ،جوزجان، سرپل و فاریاب شناسایی شده و تیم های سیار این موسسه مشغول پاکسازی این ساحات هستند.

وزارت دفاع: نیروهای ویژه ۱۰۱ اسیر را از زندان طالبان در هلمند آزاد ساختند
اطلاعات روز ۵ میزان ۱۳۹۵ وزارت دفاع ملی می‌گوید قطعه‌ی خاص مشترک افغان با راه‌اندازی عملیات ویژه در مربوطات ولسوالی‌های نهر سراج، مارجه و نوزاد ولایت هلمند ۱۰۱ تن را که در نزد طالبان زندانی بودند، آزاد ساخته‌اند. این عملیات یک‌شنبه شب اجرا شده اما هنوز از هویت زندانیان مشخص نشده است. اما جنرال محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع گفته است که در این افراد اعضای نیروهای امنیتی و مردم ملکی وجود دارند.

نگرانی از افزایش حملات بر فعالان مدنی
۸ صبح ۵ میزان ۱۳۹۵ والی ساعت ۷ شام شنبه، خلیل پارسا هماهنگ‌کننده نهادهای جامعه مدنی و از چهره‌های شناخته‌شده هرات از سوی دو مرد موتور‌سایکل‌سوار مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و به شدت زخمی شد. آقای پارسا در چندصد متری دفتر والی هرات، در مرکز شهر و در نزدیکی یک حوزه امنیتی پولیس هدف قرار گرفته است. این منطقه به نام پارک ترقی یاد‌ می‌شود و مهم‌ترین منطقه شهر هرات است. وضعیت صحی آقای پارسا تا لحظه نوشتن این گزارش وخیم گزارش شده است. این حادثه نگرانی اعضای جامعه‌ی مدنی هرات را برانگیخته، به‌ویژه این‌که جامعه مدنی هرات یکی از پویاترین و فعال‌ترین جوامع مدنی در افغانستان است.

زنان

۵۲۰ رویداد خودکشی در شش ماه؛ ۸۰ درصد زنان اند
سلام وطندار ۶ میزان ۱۳۹۵ در شش ماه نخست امسال بیش از ۵۲۰ تن در هرات اقدام به خودکشی کرده اند که از این میان ۱۸ تن جان باخته‌اند. به گفتۀ مسؤولان شفاخانۀ حوزه‌یی این ولایت، حدود ۸۰ درصد این افراد را زنان تشکیل می‌دهند. محمدرفیق شیرزی، سخنگوی شفاخانۀ حوزه‌یی هرات می‌گوید که از ۱۸ مورد خودکشی، ۱۲ تن‌شان زنان هستند.

حرکت نمادین؛ دانشگر تبعیض را دفن کرد
خبرنامه ۲۴ دسامبر ۲۰۱۶ دانشگر دختر بیست ساله افغان به صورت نمادین به عنوان یک زن تبعیض را دفن کرده است. او می گوید که از برخوردهای تبعیض آمیز به عنوان یک زن خسته است و تلاش دارد تا در مقابل تبعیض علیه جنسیت اش بی استد.

نان‌نپختن؛ جرم زنی که آتش زده شد
سلام وطندار ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ شمیلای ۲۷ ساله که ۱۲ سال از ازدواجش می‌گذرد می‌گوید، شوهرش به جرم این که او توان پختن نان را در تندور نداشته بارها با دستۀ بیل، پلاس و دیگر وسایل خانه به جانش افتاده و «دست به هر بهانه‌یی برای ضرب‌وشتمش زده است.»این بانو می‌گوید که زنده‌گی‌ با تمام مشکلاتش می‌گذشت که ازدواج دوبارۀ شوهر و ورود همباغ به مشکلات و دشواری‌های او افزود.

دفاع از حقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: حکمتیار از مردم عذرخواهی کند
بی بی سی ۴ میزان ۱۳۹۵ سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان خواست که به دلیل مشارکت در جنگ‌های داخلی دهه هفتاد مجاهدین در کابل، از مردم عذرخواهی کند. افغانستان با پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ وارد جنگ خونین داخلی شد که تلفات سنگینی را بر غیرنظامیان وارد کرد و کابل، پایتخت افغانستان را به یک ویرانه مبدل ساخت. حزب اسلامی حکمتیار یکی از طرف‌های درگیر در جنگ داخلی در این سال ها بود.

یوناما: حکومت افغانستان و جنبش روشنایی را تشویق می‌کنیم تا گفت‌وگو کنند
اطلاعات روز ۴ میزان ۱۳۹۵ یوناما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان امروز نشستی را با نمایندگان جامعه‌ی هزاره و سران جنبش روشنایی در کابل برگزار کرد. یوناما می‌گوید که حکومت و جنبش روشنایی را تشویق می‌کند که باهم وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند. در اعلامیه‌ی یوناما آمده است: « آمادگی حکومت برای مذاکره با جنبش روشنایی موجب تشویق یوناما شده است. یوناما از تمایل به گفت‌وگوی تمام طرف‌ها استقبال می‌کند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا از این فرصت استفاده کرده و آماده‌ی حمایت از چنین روندی باشند. یوناما در حالی‌که بار دیگر بر حق تمام افغان‌ها در گردهم‌آیی مسالمت‌آمیز تأکید می‌کند، خواهان به تعویق افتادن تظاهرات برنامه‌ریزی شده است.»
تظاهـرات جنبش روشنایـی بـه تعـویق افـتاد

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

رئیس جمهوری افغانستان برنامه میثاق شهروندی را اعلام کرد
 
بی بی سی ۴ میزان ۱۳۹۵ محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با اعلام برنامه میثاق شهروندی در این کشور، گفت که با آغاز این برنامه مردان و زنان در شوراها سهم مساوی خواهند داشت.او مثیاق شهروندی را میثاق میان همه نسل‌های این کشور دانست و گفت که این برنامه در سراسر افغانستان و حتی مناطق ناامن این کشور اجرا خواهد شد. آقای غنی گفت که براساس این برنامه به مناطق که از نظر اقتصادی اهمیت دارد یک نوع نگاه و در مناطق محروم نیز توجه از نوع دیگر خواهد بود، ولی در کل دیدگاه دولت به هر دو یکسان است.

کار و زندگی در کوره‌های آجرپزی در اطراف شهر کابل
بی بی سی ۲ میزان ۱۳۹۵ قلعه حیدر یکی از قریه‌های اطراف شهر کابل، پایتخت افغانستان است. در این قریه شمار زیادی کوره آجر وجود دارد. کارگران این کوره‌ها هر روز صبح زود به محل کار حاضر شده و به آجرپزی ادامه می‌دهند. هر کوره‌ای آجر پزی حدود ۳۰ الی ۳۵ کارگر دارند. البته شمار کارگران به ظرفیت تولید کارخانه نیز بستگی دارد. شماری از کارگران مجبورند شب در این کوره‌ها کار کنند. کارگران شب کار باید مراقب باشند که آتش سوزی به طور مداوم در کوره آجرپزی ادامه یابد و روند پختن خشت ها متوقف نشود.

احتمال برگشت بیش از ۱ میلیون مهاجر افغان به کشور تا سال آینده خورشیدی
رصد ۶ میزان ۱۳۹۵ محمد اشرف غنی رییس‌جمهور کشور می‌گوید که احتمال دارد تا سال آینده خورشیدی، حدود ۱ میلیون مهاجر افغان به کشور برگردد. رییس‌جمهور غنی در دیدار خود با رییس‌های کمیسیون‌های هیات اداری شورای ملی گفت که همه روزه حدود ۶۵۰۰ مهاجر افغان از کشورهای پاکستان و ایران به کشور بر می‌گردند و احتمال دارد که تا سال آینده شمار عودت کنندگان به کشور به بیش از ۱ میلیون نفر افزایش یابد. رییس‌جمهوری غنی روز گذشته با رییس‌های هیات اداری کمیسیون‌های شورای ملی دیدار کرده است.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

بازرگان افغان ۳۰۰ میلیون دلار برای‌ساخت نیروگاه‌آبی در افغانستان سرمایه‌گذاری‌ می‌کند
بی بی سی ۵ میزان ۱۳۹۵ وزارت انرژی و آب افغانستان و گروه شرکتهای الکوزی تفاهمنامه‌ای به امضاء می‌رسانند که بر اساس آن این شرکت حدود۳۰۰ میلیون دلار برای ساخت یک نیروگاه آبی تولید برق سرمایه‌گذاری می‌کند. براساس خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان علی‌احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب، برنامه سرمایه‌گذاری برروی “نیروگاه سروبی دوم” را در جلسه شورای عالی اقتصادی اعلام و گفته که با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری، ۱۸۰ مگاوات برق تولید خواهد شد.
کار اولین پروژه تولید برق گازی در شمال افغانستان آغاز شد

رشد زراعت از طریق ایجاد سبزخانه های زراعتی
۸ صبح ۵ میزان ۱۳۹۵ وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور می‌گوید که به خاطر افزایش درآمد، فرصت‌های کاری برای باشندگان دهات، تشویق و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی سکتور زراعت و تغییر زراعت سنتی به زراعت جدید، تا پایان سال روان ۶۳۰ سبزخانه‌ی تجارتی و ۲ هزار سبزخانه متوسط را برای کشاورزان بسازد. با احداث این سبزخانه‌ها ۱۶ جریب زمین بی‌حاصل و کم‌آب به زمین‌های حاصل‌خیز و مجهز با سیستم آبیاری قطره‌‌ای تبدیل می‌شود. به اساس پیش‌بینی تیم تخنیکی این برنامه، سبزخانه‌های متذکره سالانه ۸۲۰ متریک تن محصولات سبزخانه‌ای را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

استراتژی حکومت برای حفظ جنگلات و علفچرها
صدای آلمان ۶ میزان ۱۳۹۵ وزارت زراعت و آبیاری افغانستان استراتژی حفظ منابع طبیعی را تشریح کرد که با تطبیق آن ۱۲۸ هزار هکتار جنگلزار که در آستانه نابودی قرار دارند،حفظ و احیا می‌شوند. تغییر اقلیم، خشک‌سالی‌های پیهم و تبدیل جنگل‌ها و علفچرها به بیابان‌های بی آب و علف، وزارت زراعت را نگران کرده است. از سوی دیگر وابسته بودن اقتصاد محلی به منابع طبیعی نیز سبب شده است تا وزارت زراعت برای حفظ و گسترش این منابع، اقدامات جدی‌تری را روی دست گیرد. در حال حاضر بیشتر نیازمندی‌های معیشتی روستانشینان افغانستان از منابع طبیعی مانند جنگل ها و علفچرها به دست می‌آید.

جنگ

دو نظامی ارتش و یک سارنوال از زندان طالبان در فاریاب فرار کردند
افغانستان رو ۶ میزان ۱۳۹۵ نعمت الله طوفان فرمانده امنیه ولسوالی دولت آباد فاریاب می گوید که دو نظامی اردوی ملی و یک سارنوال که نزد طالبان در این ولسوالی زندانی بودند شب گذشته موفق شده اند که از زندان فرار کرده و پس از پیمودن ۱۰ کیلومتر خود را به پوسته نیروهای امنیتی برسانند.  به گفته او پس از آنکه افراد اطلاعاتی آنان گزارش دادند که سه زندانی حکومتی از زندان ” شش پر ” طالبان فرار کرده و به طرف قریه چهار شنغو به راه افتاده اند آنان شماری از نیروها به منطقه رفته و تلاش طالبان برای بازداشت مجدد زندانیان فراری را ناکام کردند.

تلفات
طالبان ١٢ سرباز را در حمله به پاسگاه ارتش در قندوز کشتند. کشته و زخمی شدن ۱۹۱ عضو گروه طالبان در یک هفته گذشته در کندز. وزارت دفاع: در عملیات تازه نیروهای امنیتی ۶۷ جنگ‌جوی طالب کشته شدند. ۱۸ داعشی در نتیجه حملات هوایی نیروهای خارجی در ننگرهار کشته شدند. کشته شدن مسؤول نظامی طالبان برای ولایت بدخشان با افرادش.

فرهنگ

به پای هم نرفتیم آخرش را
۸ صبح ۷ میزان ۱۳۹۵ به ادامه برنامه‌های آخر هفته انجمن قلم، پنج‌شنبه گذشته، اول میزان سال روان‌، به نقد دوبیتی‌های شاهد فرهوش زیر نام «به پای‌هم نرفتیم اخرش را» اختصاص یافته بود. سخنران‌ها و منتقدین این برنامه استاد ضیا رفعت، کاوه جبران و شایان فریور بودند. استاد ضیا رفعت شاعر و منتقد ادبی در مقدمه از تاریخچه دوبیتی سخن گفت و به ارزشمندی این فرم ادبی اشاره کرد که چگونه این [کوچک زیبا] باد و باران روزگار را در نوردیده تا به روزگار ما رسیده است. در ادامه نکته‌نظر‌هایی را هم در باره دوبیتی‌های شاهد فرهوش داشت و از کار‌های او به نیکی یاد کرد و هم به نکاتی که نشان‌دهنده ضعف‌هایی در کار شعر فرهوش است با خوانش چند دوبیتی اشاره رساند. کاوه جبران شاعر موفق کشور با رویکرد دیگری به مساله پرداخت. او بیشتر به نقد محافل ادبی توجه داشت و چنین برنامه‌ها را بیگانه با کارگاه‌های نقد خواند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی،  تلویزیون یک، طلوع نیوز، ۸ صبح، صدای امریکا، رادیو آزادی، صدای آلمان،

روزنامه اطلاعات روز و آرمان شهر

هفت-روزنامه-افغانستان-شماره-۱۶۴

پیوست‌ها: