زنان-690x259

عمه سکینه، برنده جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ درگذشت

ammesakineh

موارد نقض فاحش حقوق بشر

خودکشی دختر ایتالیایی به خاطر انتشار فیلم سکسش در انترنت
دویچه وله ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶ جسد تیتزیانا کانتون روز سه شنبه در خانه خاله اش کشف شد. این خانم ۳۱ ساله ایتالیایی به دلیل آزار اینترنتی به خاطر انتشار فیلم سکسش، خود را حلق آویز کرد. مرگ او جامعه ایتالیا را به شدت تکان داده است.ویدیوی سکس خانم کانتون در سال ۲۰۱۵ نه تنها در شبکه های اجتماعی و “واتس اپ” دست به دست شد، بلکه درباره اش جوک و فکاهی نیز ساختند. فیلم او حتا در وبسایت های پورنو نیز به نمایش گذاشته شده است. خانم کانتون به هیچ طریقی نتوانست جلو انتشار فیلمش را بگیرد.

ایران علی خامنه‌ای: دوچرخه‌سواری زنان در خیابان حرام است
رادیو زمانه ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۶ دفتر رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره دوچرخه سواری زنان در خیابان، آن را حرام دانسته است.در پرسش مطرح شده از علی خامنه‌ای که در پایگاه اطلاع رسانی دفتر او منتشر شده آمده است: «مدتی است در فضای مجازی خبری از دفتر جنابعالی منتشر شده که دوچرخه سواری بانوان با رعایت نکات شرعی جایز اعلام گردیده. پیرامون این حکم و صحت و سقم آن توضیحی فرمایید. آیا دوچرخه سواری بانوان در خیابان جایز هست؟

دفاع از حقوق بشر

سوریه برده جنسی داعش سفیر حسن نیت سازمان ملل شد
دری نیوز ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶ نادیا مراد یک دختر ایزدی که موفق به فرار از اردوگاه نظامیان داعش شده بود، به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل متحد برگزیده شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مراد در سال ۲۰۱۴ زمانی که ۲۱ ساله بود در حمله عناصر داعش به روستای «کوچو» در نزدیکی شهر سنجار در شمال عراق ربوده و به موصل پایتخت خودخوانده داعش منتقل شد.

زنان مبارز؛ ۴ بانوی جنگی و فرهنگی در ۴ ولایت افغانستان
خبرنامه ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ عمه سکینه زن فعال و یکی از چهره‌های فعال فرهنگی و آموزشی در ولایت هرات می باشد که در هفته اخیر پس از ۸۰ سال زندگی و تلاش در این ولایت چشم از جهان فروبست و در محله «سلطان آغا» در هرات به خاک سپرده شد. این بانوی هراتی، در بخش آموزش دختران، پسران و زنان فعالیت‌های زیادی را از زمان حضور شوروی سابق تا کنون انجام داده است. او در دوره های جنگ توانسته از قریه و مردم اش دفاع نماید و در زمان صلح، مردم محل را در حل منازعات و اختلافات خانوادگی و شخصی کمک می کرد. عمه سکینه سرپرستی مسجد «حضرت زینب» را نیز برعهده داشته است. این بانوی هراتی پیش از این جایزه‌های زیادی را از آن خود کرده بود. وی برای جایزه صلح نوبل نیز کاندید شده بود. یکی از محله های پر جمعیت شهر هرات را نیز از سوی مردم این شهر به نام عمه سکینه مسما شده است.

افغانستان عمه سکینه، برنده جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ درگذشت
آرمان شهر ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶ نماد عیاری و کاکه‌گی زنِ هراتی بود! و فقط یک نفر بود -کسی که مثل هیچ کس نبود- آخرین باری که دیدمش در مراسم اهدای تندیس جایزه صلح سیمرغ بود که با عصای چوبی اش و با عصای پیری اش –نواده اش- با کمری خمیده آمد و این تندیس را دریافت کرد و چه فضیلتی که این مجال و فرصت نصیب ما شد هرچند آن روز نمی دانستیم چشمان عمه تا دور بعدی جایزه صلح سیمرغ باز نخواهد بود.

کودکان

یک بشریت؟ میلیون ها کودک شکنجه و قاچاق می‌شوند، مورد تعدی قرار می‌گیرند و برده می‌شوند
دیده بان اشتباهات بشر ۱۶ آگوست ۲۰۱۶ کودکان شکنجه و قاچاق می‌شوند، مورد تعدی جنسی قرار می‌گیرند، برده می‌شوند، به‌خاطر اعضای بدنشان به قتل می رسند، به سربازی جذب می‌شوند. علاوه بر این، ۶۹ میلیون کودک زیر ۵ سال از بیماری های قابل پیشگیری خواهند مرد، ۱۶۷ میلیون کودک در فقر زندگی می‌کنند و ۲۶۳ میلیون از مدرسه بازمانده اند. تا سال ۲۰۳۰، ۷۵۰ میلیون دختر در سن کودکی به ازدواج داده خواهند شد. این آمار بعضی از مواردی است که یونیسف و نهادهای دیگر سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی چند هفته پیش از روز بشردوستی جهانی (۱۹ آگوست) منتشر کرده‌اند.

افغانستان تکمیل برنامه عمل ملی برای محو ازدواج‌های کودکان
هشت صبح  ۶ سپتامبر ۲۰۱۶ وزارت امور زنان می‌گوید که طرح برنامه عمل ملی، جهت محو ازدواج‌های زود‌هنگام و ازدواج‌های کودکان، نهایی و تکمیل شده است. نبیلا مصلح، معین وزارت امور زنان به روز دوشنبه ۱۵ سنبله در یک نشست یک روزه به این مناسبت در کابل می‌گوید: «کار برنامه عمل ملی به خاطر محو و منع ازدواج کودکان و ازدواج‌های زود‌هنگام سه سال قبل آغاز شد و اینک تکمیل شده است.» به‌گفته او، این برنامه عمل توسط رهبری وزارت اطلاعات فرهنگ‌، وزارت امور زنان و دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به اساس ارقام عمومی ‌تهیه شده است.

در ایران: دهک دهم ۴۷ برابر دهک نخست هزینه آموزش می‌کند
رادیو زمانه ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۶ همزمان با اصرار دولت یازدهم مبنی بر خصوصی‌سازی خدمات آموزشی، گزارش منابع رسمی بیانگر تفاوت چشمگیر سرانه هزینه آموزش در دهک‌های درآمدی مختلف است.به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی خبرآنلاین، سرانه هزینه آموزش خانوارهای دهک درآمدی دهم حداقل ۴۷.۵ برابر دهک درآمدی نخست است.نتایج گزارش مرکز آمار ایران از بررسی هزینه آموزش خانوارهای ایران در سال ۹۳ نشان می‌دهد که دهک درآمدی دهم به صورت میانگین سالانه ۱.۹ میلیون تومان برای آموزش هزینه می‌کند. این در حالی است که میانگین هزینه آموزش دهک درآمدی نخست ۴۴ هزار تومان اعلام شده است.

سیاست

عراق دختر صدام در صدد ورود به صحنه سیاسی
دری نیوز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۶ گزارش‌های خبری حاکی است دختر صدام حسین می‌خواهد با استفاده از قانون جنجالی عفو عمومی به کشورش بازگشته و در انتخابات پارلمانی شرکت کند. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک پایگاه لبنانی مدعی شده که «رغد صدام حسین» دختر دیکتاتور معدوم عراق می‌خواهد در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ این کشور شرکت کند.

سوریه نقش زنان در نمایش داعش
رادیو زمانه ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۶ تصویر زنان در دولت اسلامی (داعش) مدام در حال تغییر است. داعش از سویی دست به کشتار زنان یزیدی در عراق می‌زند، از سوی دیگر با مقاومت زنان کردی روبه‌روست که در خطوط مقدم علیه آن می‌جنگند. همزمان از برخی از زنان برای حملات انتحاری استفاده می‌کند؛ اتفاقی نو اما در حال وقوع.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

یک زن در ولایت نیمروز افغانستان دادستان منع خشونت علیه زنان شد
بی بی سی فارسی ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۶ حسینه خیرزاد، به عنوان اولین زن دادستان در ولایت نیمروز، در جنوب افغانستان امروز، یکشنه ۲۸ سنبله رسما آغاز به کار کرد.خانم خیرزاد اولین دادستان زن ولایت نا آرام نیمروز است که از سوی دادستانی کل افغانستان به این سمت گماشته شده است.او بعد از این به عنون دادستان منع خشونت علیه زنان در دادستانی ولایت نیمروز کار خواهد کرد.

افغانستان یک زن در سن ۶۰ سالگی موترسایکل سواری می کند
خبرگزاری پژواک ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۶ این روزها تعداد زنانی که در کابل موتر دارند و رانندگی می کنند کم نیست؛ اما یک زن که معلم و مربی است، تابوشکنی کرده و در سطح شهر موترسایکل سواری می کند. پروین صوفی ۶۰ ساله، باشنده منطقه مکروریان کابل، نیم روز را در کودکستان این محل، معلمی می کند و بعد از آن در کلپ Fitness(یک نوع ورزش شبیه بدن سازی که بخاطر تناسب اندام انجام می شود)، به شاگردانش آموزش می دهد.

افغانستان سه بانوی سرمایه گذار افغان و یک کافهء موفق در کابل
صدای امریکا ۳۰ آگست ۲۰۱۶  سه بانو در کابل، کافۀ ساخته اند با پول شخصی شان. زهرا رضایی، کبرا توسلی، جاهده شبان، ماستری اداره و تجارت دارند آنان با سرمایۀ شخصی شان کافۀ «بارانه» را در قلب کابل ساخته اند. مشتریان کافۀ «بارانه» از خدمات این کافه نیز راضی اند. کافۀ «بارانه» در شهرنو کابل با فضایی آرام در موقعیتی قرار گرفته، که کافۀ دیگر به چشم نمی‌خورد. ظرافت های که مالکان این کافه در ساختنش در نظر گرفته اند به راحتی قابل دید است. ۲۰ روز می‌گذرد که کافۀ «بارانه» افتتاح شده است.

افغانستان شمولیت ۶۸۷۷ زن در بخش باغچه های خانگی در زون شمال
دویچه وله ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ مسوولین پروژه ملی باغداری و مالداری زون شمال می گویند که به تعداد ۶۸۷۷ خانم در سالجاری میلادی در پنچ ولایت زون شمال کشور که شامل ولایات بلخ,جوزجان,سرپل و فاریاب می گردد، شامل بخش باغچه های خانگی شده اند که توسط ۱۱۹ دهقان پیش قدم از طبقه اناث آموزش داده می شوند.

افغانستان نقش پر رنگ زنان افغان در شرکت های تجارتی
صدای امریکا ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۶ وزارت تجارت افغانستان می‌گوید ۸۰۰ شرکت تجاری از سوی زنان رهبری می‌شود و هم چنان از یک هزار شرکت تجاری که این وزارت تمویل می‌کند ۳۵۰ شرکت مربوط زنان می‌باشد. این در حالیست که فدارسیون زنان تجارت پیشۀ افغان از کاهش شمار زنان تجار نگران است. فرشته هاشمی معلم در یکی از مکاتب شهر کابل است او همچنان، دکانی دارد در باغ زنانۀ کابل. در دکان خانم هاشمی لباس های زنانه و صنایع دستی که زنان آنرا تولید می‌کنند به فروش می‌رسد.

فرهنگ و جامعه

افغانستان برگزاری جشن ازدواج صد زوج جوان در کابل
ودصم ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶ صد زوج افغان در شهر کابل با هزینه کم، هر کدام ۲۵ هزار افغانی، به صورت دسته جمعی جشن ازدواج شان را بر گزار کردند.محمد بشیر فهیمی مسؤل دفتر آیت‌الله فیاض که یکی از علمای اهل تشیع است، گفت که عروسی‌ های مجلل نه تنها در شریعت جایی ندارد بلکه سبب ترویج عنعنات خرافاتی در جامعه می‌گردد.مصارف این جشن عروسی دسته‌ جمعی را یک نهاد خیریه پرداخت کرده است و زوج‌های جوان فقط پرداخت کرایه ترانسپورت اقارب شان را به دوش دارند.

طویانه در افغانستان؛ قیمت دختران از یک‌صد هزار تا چهار میلیون افغانی
خبرنامه ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۶ ازدواج یکی از آیین های قدیمی در تمام کشورهای دنیا است.. اما این آیین در هر کشور و در هر منطقه و در درون هر فرهنگ خاص مناطق مختلف یک کشور، رنگ و بوی متفاوت دارد و مردمان یک منطقه به گونه‌های خاصی آن را تجلیل می‌کنند.

افغانستان بانوی تجارت‌پیشه که می‌خواهد لباس محلی کشورش را حفظ کند
سلام وطندار ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ حامده صافی تازه از دانشکدۀ ژورنالیسم فارغ شده و مدت کمی می‌شود که دکان تولید لباس‌های محلی افغانستان را در شهر کابل گشوده است. بانو صافی می‌گوید، با سرمایۀ کوچکی شروع به تجارت کرده و هدف او از این کار، ترویج لباس‌های محلی افغانستان است تا فرهنگ کشور محفوظ بماند.

ایران چارتار: پیشنهاد روسری سر کردن زنان از سوی «دیگر برگزارکنندگان» بود
رادیو زمانه ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۶ گروه موسیقی چارتار در پستی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده درباره درخواست از زنان شرکت‌کننده در کنسرت کلگری کانادا برای رعایت حجاب هنگام عکس گرفتن توضیح داده است و گفته که این درخواست از سوی «دیگر برگزارکنندگان کنسرت» داده شده نه آنها.

هند پریانکا چوپرا هنرپیشه ثروتمند دنیا است؟
دویچه وله فارسی ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶ پریانکا چوپرا هنرپیشه سینمای بالییود در جمله ده ثروتمندترین بازیگر سینمایی قرار گرفت. این هنرپیشه زن هندی حالا یکی از بازیگران فلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی است که بیشترین درآمد را نسبت به دیگر ان دارد.

ایران زنان زیبای جهان در پروژه “اطلس زیبایی”
دویچه وله فارسی ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶ پروژه عکاسی خانم “میهائلا نوروک” با نام “اطلس زیبایی” را در این گزارش معرفی می کنیم. نوروک چهار سال پیش شغل خود را در بخارست ترک کرد و کمره به دست گرفت. از آن هنگام تا حالا او به نقاط مختلف جهان سفر کرده و از زیبایی های زنان عکاسی نموده است.

کتاب، گزارش و تحقیق

بریتانیا مردی که زنش را به فروش گذاشت!
خبرگزاری جمهور ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۶ یک مرد بریتانیایی به نام سیمون اوکین، همسرس را در دومین سایت فروش اینترنتی جهان یعنی ای‌بی عرضه کرد. هر چند این اقدام در ابتدا تنها یک شوخی بود، اما به سرعت واکنش ها به آن گسترش یافت و به رسانه ها رسید. سیمون همانند عرضه یک موتر برای فروش، ویژگی های همسرش را برای مشتریان از جمله حرکت متعادل جسم وی، مهارت های آشپزی، دست دوم بودن و پیمودن راه های دراز به همراه تصاویری از او، روی سایت ای‌بی قرار داد.

ایران هفت سالگی در حجاب: شکستن سکوت دختربچه‌های دیروز و امروز
رادیو زمانه ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۶ چند روزی بیشتر به اول مهر نمانده، روز آغاز مدرسه در ایران که برای کودکان ۷ ساله، اولین روز حضور در محیط‌های آموزش رسمی است. آغاز مدرسه برای هر کودکی همراه است با تغییرات فراوان در سبک زندگی و پذیرش مسوولیت‌های تازه برای حضور اجتماعی اما برای دختران ۷ ساله ایرانی، حضور در مدرسه یک بار و مسوولیت اضافه هم دارد. روز شروع مدرسه برای یک دختربچه ۷ ساله ایرانی، روز آغاز حجاب اجباری است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: صدای آمریکا، بی بی سی فارسی ، دیده بان اشتباهات بشر، دویچه وله، رادیوزمانه، خبرنامه، آرمان شهر، دری نیوز، خبرگزاری پژواک، ودصم، سلام وطندار، خبرگزاری جمهور

پیوست‌ها: