international

نشست سران جهان در سازمان ملل در باره‌ی مهاجران باید بدون شعاردهی، اقدام‌های قاطعی را در پیش بگیرد

arton20497عکس: آ اف پ/ در تارنمای فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سازمان ملل: کاروان کمک های انسانی در نزدیکی حلب مورد حمله قرار گرفت

مرگ چهار پرستار و یک راننده آمبولانس بر اثر حمله هوایی در حلب

نهادهای دولتی

یمن مدارک حاکی از استفاده از بمب ساخت آمریکا در حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز است
عفو بین‌الملل ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ در پی تایید شدن استفاده از بمب ساخت آمریکا در حمله هوایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز در ۱۵ آگوست که به کشته شدن ۱۱ تن و زخمی شدن ۱۹ تن انجامید، عفو بین‌الملل اعلام کرد: دولت‌ها ـ از جمله دولت‌های آمریکا و بریتانیا ـ باید فوری ارسال سلاح مورد استفاده در جنگ یمن را متوقف کنند. به گزارش کارشناسان مستقل اسلحه که مورد مشورت این سازمان قرار گرفته اند و عکس های روزنامه‌نگاران از باله‌ی بمب را در محل بیمارستان بررسی کرده‌اند، بمبی هوایی از سری پِیوـ‌ وِی ساخت آمریکا با هدف گیری دقیق در حمله مورد استفاده قرار گرفته است.

ژاپن ۱۳ تن در خطر اعدام
عفو بین‌الملل ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ سیزده تن از اعضای فرقه آئوم شینریکیو در پی خاتمه محاکمه اعضای دیگر این فرقه در خطر اعدام به سر می‌برند. این ۱۳ تن به‌خاطر حمله با گاز سارین در متروی توکیو در سال ۱۹۹۵ و فعالیت غیرقانونی دیگر محکوم به اعدام شدند. دادگاه عالی توکیو این حکم‌ها و حکم زندان نامحدود شخص دیگری را تایید کرد. در حمله‌ها، ۱۳ تن کشته و بیش از ۶۰۰۰ تن زخمی شده بودند. وزیر تازه دادگستری اعلام کرده است که از مجازات اعدام حمایت می‌کند. محکومان به اعدام چند ساعت پیش از اجرای حکم با خبر می‌شوند، ولی گاهی ممکن است خبری به آنها داده نشود. خانواده های آنها پس از اجرای حکم با خبر می‌شوند.

کشمیر حبس خودسرانه مدافع حقوق بشر خرم پرویز و محرومیت او از موازین دادرسی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و چند گروه حقوق بشر آسیایی، هندی و بنگلادشی دستگیری خودسرانه مدافع حقوق بشر کشمیری خرم پرویز را محکوم کردند و خواهان آزادی فوری و بدون‌قیدوشرط او شدند. پلیس روز ۱۶ سپتامبر او را در سری نگار در کشمیر زیر حکومت هند دستگیر کرد. او تاکنون از دسترسی به وکیل محروم بوده و پلیس هیچ دلیل رسمی برای دستگیری او ارایه نکرده است.

مصر دادگاه دارایی های ۵ مدافع حقوق بشر و ۳ سازمان غیردولتی را مسدود کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در ادامه آزار قضایی و محدودیت بر آزادی تشکل علیه دست کم ۳۷ سازمان حقوق بشر و مدافعان حقوق بشر ـ از جمله موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره و ابتکار حقوق شخصی مصر (دو سازمان عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر)، شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر، مرکز هشام مبارک، مطالعات فمینیستی نظرا، مرکز حق آموزش مصر، مرکز عربی استقلال قضایی و حرفه حقوق و مرکز حقوق بشر در مناطق روستایی (دو سازمان عضو سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) ـ پنج مدافع سرشناس حقوق بشر و سه سازمان غیردولتی محکوم شده‌اند. دادگاه کیفری قاهره روز ۱۷ سپتامبر دستور مسدود کردن دارایی های این افراد و سازمان‌ها را صادر کرد.

اسلواکی حمله خشونت بار به عضو موسسه حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶ به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر خانم آلنا کرمپاسکا، یکی از اعضای موسسه حقوق بشر مورد حمله خشونت باری قرار گرفته است. دو مرد ناشناس روز ۵ سپتامبر به او حمله کردند، او را به زمین کوبیدند، کتک زدند و مورد اهانت قرار دادند. سر خانم کرمپاسکا زخمی شد و او یک شب در بیمارستان ماند.

فیلیپین رییس‌جمهوری در «کشتن هزار نفر دست داشته است»

فرانسه/بریتانیا آغاز ساخت یک دیوار در اطراف اردوگاه پناهجویان در کاله

آمریکا

اقرار ارتش به کشته شدن غیرنظامیان سوری در حملات هوایی

تداوم تلاش جمهوری‌خواهان برای افزایش کمک نظامی به اسرائیل

زندانی گوانتانامو از نقش شاهزاده سعودی در ۱۱ سپتامبر گفت

مجلس نمایندگان انتقال زندانیان از گوانتانامو را ممنوع کرد

ایران

زندان رجایی شهر کرج؛ ضرب و شتم شدید زندانیان و تخریب اموال آن‌ها

وخامت حال دو برادر هنرمند زندانی مهدی و حسین رجبیان در اثر اعتصاب غذا

با عدم تمدید مرخصی؛ مریم نقاش زرگران به زندان اوین بازگشت

محکومیت امیر امیرقلی به هشت سال زندان

عیسی سحرخیز به ۲۱ ماه زندان محکوم شد

گزارشی از آخرین وضعیت شهروندان مسیحی بازداشت شده در فیروزکوه

۳۰ نفر در یک مهمانی در رشت دستگیر شدند

بازداشت یک روزنامه‌نگار در ایران

۶۰ روز انفرادی و بازجویی از فعالان پاک‌سازی طبیعت در شیراز

نزار زکا لبنانی محکوم به ۱۰ سال حبس و چهار میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار جریمه

احضار «ورزشکارنماهای نیمه‌عریان زن ایرانی» به دادسرا

کاهش ساعات کار زنان شاغل

ابلاغ طرح حجاب و عفاف به دانشگاه‌ها

سکوت وزیر ارشاد در برابر توهین به سه سینماگر

‘آلبالوهای جنسی’ یالثارات و واکنش سینماگران و وزارت ارشاد

قانون‌گذاری پلیس استان فارس برای جشن‌های عروسی

عاملان غیردولتی

شمار کشته ‌شدگان در انفجار در نمازجمعه پاکستان به ۳۶ تن رسید

عدالت

بازاندیشی در باره‌ی معنای موفقیت دادگاه بین‌المللی جزایی در محاکمه بِمبا
دمکراسی باز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶ روز ۲۱ جون ۲۰۱۶، دادگاه بین‌المللی جزایی ژان پی‌یر بِمبا، رهبر پیشین شورشی و معاون رئیس جمهوری را به‌خاطر نقض حقوق بشر به دست جنگجویان جنبش رهایی بخش کنگو در جمهوری آفریقای مرکزی در ۲۰۰۳ـ۲۰۰۲ به ۱۸ سال زندان محکوم کرد. مفسران و رسانه ها از این حکم به‌عنوان رأی اساسی استقبال کردند و یکی از مفسران حتا آن را «بزرگترین موفقیت دادگاه بین‌المللی جزایی تا به امروز» نامید. در پی شکست مفتضح دادگاه در پرونده اوهورو کنیاتا و ویلیام روتو در کنیا و کشمکش پایان نیافتنی در باره‌ی حکم دستگیری رئیس جمهور سودان عمر البشیر، این موفقیت برای تقویت روحیه لازم بود. به علاوه، محکومیت بِمبا مهم است زیرا بر اصل مسوؤلیت فرماندهی تاکید گذاشت. این حکم نخستین محکومیت به‌خاطر خشونت جنسی و جنسیتی است. اما استقبال مفسران خارج از کنگو در تضاد شدید با سکوت در جمهوری دمکراتیک کنگو قرار دارد. جنبش رهایی بخش کنگو این محکومیت را محکوم کرد که تعجبی ندارد، ولی واکنش عمومی مردم بی اعتنایی بود. یکی از دلایل آن این است که بِمبا به‌خاطر جرایم ارتکابی در جمهوری دمکراتیک کنگو محاکمه نشد و مردم علاقه خود را به محاکمه طولانی از دست دادند. به علاوه، مسایلی مثل سقوط ارزش فرانک کنگو، افزایش شدید هزینه اینترنت و بی ثباتی سیاسی ناشی از انتخابات مورد مناقشه ریاست جمهوری نیز بر این حکم سایه انداختند.

چهار ماه فرصت باقی مانده برای بستن گوانتانامو
گوانتانامو را ببندید ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۶ رئیس جمهور اباما در زمان به دست گرفتن ریاست جمهوری در ژانویه ۲۰۰۹ قول بستن زندان گوانتانامو را داد. او اکنون چهار ماه برای این کار فرصت دارد. باید اعتراف کرد که در خوشبینی دیگران شریک نیستیم که فکر می‌کنند رئیس جمهور سرانجام به وعده اش وفا خواهد کرد، چون کنگره هنوز به شدت با این برنامه مخالف است و بدون حمایت اعضای کنگره، بستن زندان و انتقال زندانیان به زندانی دیگر مشکل است. رئیس جمهور سال ها بدون مبارزه با این وضع وقت گذراند درحالی‏که امکان آن را در اختیار داشت. فقط در سه سال گذشته است که او زمان از دست رفته را جبران و بیش از ۱۰۰ تن را آزاد کرده است. شمار زندانیان اکنون به ۶۱ رسیده است. نامه مشترک به کنگره:‌ با لایحه منع انتقال زندانیان گوانتانامو مخالفت کنید

ایران

مورد مرتضوی؛ پرونده یک پرونده‌ساز

جمهوری اسلامی در بی‌عدالتی خود فرو خواهد رفت! نامه منصوره بهکیش

حقوق مدنی و سیاسی

آلمان نگرانی بزرگ دولت از گسترش بیگانه‌ستیزی در شرق این کشور

آلمان دولت لایحه لغو احکام قضائی علیه همجنسگرایان را ارائه خواهد داد

ایران

گزارش‌گران بدون مرز سانسور و سرکوب آزادی اطلاع رسانی و بی‌تدبیری رییس جمهوری اسلامی را محکوم می‌کند
گزارش‌گران بدون مرز ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ در این هفته دست‌کم دو روزنامه‌نگار بازداشت شدند و شماری دیگر را دستگاه قضایی زیر مهار رهبر جمهوری اسلامی و وزرات اطلاعات تهدید و یا احضار کرده‌اند. صبح روز ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ماموران امنیتی صدرا محقق مسوول صفحه‌های اجتماعی روزنامه شرق را در منزل خود بازداشت کردند. اما نخستین قربانی این رخ‌داد یاشار سلطانی مدیر سایت معماری نیوز بود. در تاریخ ۲۷ شهریور وکلای عیسی سحرخیز اعلام کردند که حکم وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از سه سال به ۲۱ ماه تغییر کرده است.

احسان مازندرانی و اعلام اعتصاب غذا از روز اول مهر

نهادهای صنفی روزنامه‌نگاران در ایران، از سندیکا تا انجمن

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

نشست سران جهان در سازمان ملل در باره‌ی مهاجران باید بدون شعاردهی، اقدام‌های قاطعی را در پیش بگیرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۶ فدراسیون از ابتکار بی‌سابقه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل برای برگزاری نشست سران کشورهای جهان در باره‌ی پناه جویان و مهاجران در روز ۱۹ سپتامبر برای بحث در مورد «رهیافتی انسانی‌تر و هماهنگ‌تر» به موضوع مهاجرت استقبال می‌کند. فدراسیون از سران دولت‌ها و کشورها با تأکید می‌خواهد از این فرصت برای دست زدن به اقدام‌های مشخص به منظور محافظت از حقوق پناه جویان و مهاجران بهره بگیرند. جنگ، آزار و تعقیب روزانه، فقر، عوامل محیط‌زیستی روزبه‌روز مردم بیشتری را به فرار از کشورهای خود وامی‌دارد. مهاجرت قهری در سطح جهان روبه‌افزایش است. در سال ۲۰۱۵، بنا به اعلام کمیسر عالی سازمان ملل برای پناه‌جویان (UNHCR)، ۶۵.۳ میلیون تن به علت درگیری، آزار و تعقیب و نقض حقوق بشر آواره شدند. این تعداد ۵.۸ میلیون بیش از سال ۲۰۱۴ بود. بر اساس برآوردها در سپتامبر ۲۰۱۶، ۴.۸ میلیون تن از درگیری در سوریه گریخته‌اند.

نشست سران جهان در سازمان ملل در باره‌ی مهاجران؛ لفاظی فراوان، بدون ایده های تازه
شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ بخش های مهمی از منهتن اوایل هفته به‌طورِ کامل متوقف شد و هزاران نماینده، کارکنان رسانه‌ها و رهبران جهان و همراهان آنها از سراسر جهان برای شرکت در نشست مهمی در باره‌ی پناه جویان و مهاجران در نیویورک گرد آمدند. اما نتایج چندان عجیبی از این نشست به دست نیامد. حاصل اصلی نشست ـ اعلامیه نیویورک ـ بیش از یک ماه است که منتشر شده و سند رقیقی است که تعهدات چندانی برای کشورهای عضو ایجاد نمی کند. هم‏چنان‌که انتظار می رفت، سخنرانی های زیادی انجام شد. وزرای کشورهای مختلف عضو به نوبت خواهان مسوؤلیت بیشتر در پذیرش پناه‌جویان، حقوق بیشتر برای مهاجران، آموزش بیشتر برای کودکان آواره و بودجه بیشتر برای امداد بشردوستانه شدند. اما هیچ مخالفت جدی با وضعیت موجود نشد.

لبنان نیاز به کمک برای کنار آمدن با ورود پناه‌جویان
گروه بین المللی بحران ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ لبنان میزبان در حدود ۱٫۵ میلیون پناه‌جوی سوری است. این تعداد بالاترین نسبت سرانه در جهان است. حمایت بین‌المللی برای حفظ این کشور شکننده از رسیدن به نقطه فروپاشی ضروری است. لبنان کشوری کوچک با ۴ میلیون جمعیت است که ظرف چهار سال یک و نیم میلیون تن ـ اغلب از کشور همسایه سوریه ـ به جمعیت آن افزوده شده است. در مقایسه، دولت آمریکا که دارای بیش از ۳۲۰ میلیون جمعیت است، با سربلندی اعلام کرد که امسال به هدف پذیرش ۱۰٫۰۰۰ پناه‌جوی سوری دست یافته است. هر کوشش جدی برای مقابله با بحران جهانی پناه‌جویی باید به این نابرابری های شدید توجه کند.

واژگون شدن شناور حامل پناهجویان در مدیترانه ده‌ها کشته به جا گذاشت

ایران زندگی گران‌تر شده است

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

بریتانیا دو کمیته پارلمان خواستار تعلیق فروش اسلحه به عربستان شدند
رادیو فردا ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۶  کمتر از ده روز پس از آغاز تلاش چهار سناتور در آمریکا، اعضای دو کمیته در پارلمان بریتانیا نیز تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی در پی اتهامات حقوق بشری به این حکومت در یمن را خواستار شدند. دو کمیته از چهار کمیته ناظر بر صادرات اسلحه در پارلمان بریتانیا خواستار تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی شدند تا مادامی که تحقیقات مستقلی درباره اتهامات وارده به عربستان سعودی مبنی بر نقض قوانین بین‌المللی در یمن انجام بگیرد.

پاول در مکاتبات هک‌شده: اسرائیل ۲۰۰ موشک اتمی دارد که ایران را نشانه رفته است

روز جهانی صلح زیر سایه جنگ و ناامنی در زمین

عبدالکریم لاهیجی: تا وقتی حق وتو هست، دنیا رنگ آرامش نمی‌بیند

دفاع از حقوق بشر

بحرین فراخوان گروه‌های حقوق بشر به ۵۰ دولت: خواهان آزادی نبیل رجب شوید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۶ چند گروه بین‌المللی از جمله فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، گزارشگران بدون مرز، مرکز دمکراسی و حقوق بشر اروپا و چندین گروه حقوق بشر در بحرین و تونس و مراکش در نامه ای به دولت‌های ۵۰ کشور از آنها خواستند به‌طورِ رسمی آزادی نبیل رجب را طلب کنند. رجب در خطر محکومیت به ۱۵ سال زندان به‌خاطر اظهار نظر در توییتر به سر می‌برد. هفته پیش نیز، دولت اتهام‌های تازه ای را به‌خاطر نامه او در نیویورک تایمز علیه او مطرح کرد.

فراخوانی به جامعه بین‌المللی دادستان ها
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و چند ده گروه بین‌المللی حقوق بشر و محلی در اروپا و آسیای مرکزی با امضای نامه ای خطاب به جامعه بین‌المللی دادستان ها از ایشان خواستند از رعایت موازین مسوؤلیت حرفه ای و بیانیه وظایف اساسی و حقوق دادستان ها اطمینان یابند. در این نامه با تشخیص نقش  اساسی دادستان ها در محافظت از حقوق و آزادی های باشندگان هر کشور، به وضعیت هایی اشاره شده که دادستان ها حقوق اساسی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های بین‌المللی، کنوانسیون ها و دیگر عهدنامه ها را نقض کرده‌اند. یکی از تحولات به‌ویژه نگران کننده افزایش در پیگرد مدافعان حقوق بشر (اشخاص و سازمان‌های زیر پوشش اعلامیه سال ۱۹۹۸ سازمان ملل در باره‌ی حقوق و مسوؤلیت های افراد، گروه‌ها و نهادهای جامعه در ترویج و محافظت از حقوق بشر و آزادی های اساسی جهانشمول) است.

فیلیپین پارلمان اروپا به قطعنامه‌ی فوری رأی داد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۶ قطعنامه‌ی پارلمان اروپا که در روز ۱۵ سپتامبر تصویب شد، موج جاری قتل های فراقضایی به دست گروه‌های غیررسمی و پلیس در ارتباط با کارزار پرتبلیغات ضد مواد مخدر مورد حمایت رئیس جمهور رودریگو دوترته را محکوم کرد. این قطعنامه‌ خواهان تحقیقات فوری در باره‌ی گزارش‌های مربوط به قتل های فراقضایی شده و دولت‌مردان را به رعایت حقوق بشر و آزادی های اساسی بر اساس موازین بین‌المللی حقوق بشر و عهدنامه های بین‌المللی مورد تصویب فیلیپین فرا خوانده است. این قطعنامه‌ همچنین از دولت‌مردان خواسته راه‌کاری ملی برای جلوگیری از شکنجه برقرار و بدون تاخیر کنوانسیون محافظت همه اشخاص از ناپدیدکردنِ قهری را تصویب کنند و قتل های فراقضایی و ناپدیدکردنِ قهری را در قانون جرم اعلام کنند. به اعلام عفو بین‌الملل، تا تاریخ ۲۰ سپتامبر، از زمان به قدرت رسیدن رئیس جمهور دوترته در ۳۰ جون دست کم ۳۰۰۰ تن در موج خشونت دولتی کشته شده‌اند. قتل های غیرقانونی علاوه بر مصرف کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر بسیاری از عابران از جمله کودکانی به سن پنج سال را قربانی کرده است.

دیمیتریس کریستوپولوس: «اروپا این‌روزها مشکل حقوق بشری ندارد؛ اروپا مشکل حقوق بشری است.»
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۶ رئیس تازه برگزیده ی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر نخستین گفت‌وگوی خود به زبان انگلیسی را با آتنز‌‎لایو انجام داد. این رسانه با همکاری روزنامه‌نگاران و عکاسان بین‌المللی به راه افتاده و جایگزینی برای مطبوعات یونانی با مالکیت شرکت‌هاست که اغلب زیر حاکمیت منافع سیاسی هستند.

تاجیکستان سال رازداری، افزایش ترس و گسترش بی‌عدالتی
عفو بین‌الملل ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ طی یک سال پس از دستگیری ۱۴ عضو بلندپایه حزب مخالف رستاخیز اسلامی تاجیکستان در سپتامبر ۲۰۱۵، وضعیت حقوق بشر در این کشور به شدت رو به وخامت رفته است. این عده در محاکمه‌ی ناعادلانه به زندان های بلندمدت محکوم شدند. ده ها تن دیگر نیز از آن پس در ارتباط با همان رویدادها محاکمه شده‌اند. پیگرد ۱۴ تن در پی ناآرامی خشونت بار سپتامبر ۲۰۱۵ انجام شد که به اعلام دولت‌مردان به تلاش مسلحانه معاون پیشین وزیر دفاع برای به دست گرفتن قدرت مربوط بود. گزارش مشروح

آمریکا گزارش کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در باره‌ی اسنودن از حمایت برخوردار نیست
دیده بان حقوق بشر ‍۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶ چه تصادفی. ما کمپینی برای بخشش ادوارد اسنودن به راه انداخته ایم و فیلم الیور استون در باره‌ی او به نمایش در می آید، و کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گزارشی را علیه عفو اسنودن منتشر می‌کند. فقط سه صفحه خلاصه از گزارش ۳۶ صفحه ای در اختیار مردم قرار گرفته و تنها چیزی که از دو سال تحقیقات دیده می‌شود همان ادعاهای تایید نشده است.

چین روستاییان دستگیر شده به‌خاطر اعتراض صلح‌آمیز را آزاد کنید
عفو بین‌الملل ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۶ دولت‌مردان چینی باید روستاییانی را که با اعتراض صلح‌آمیز خواهان آزادی کدخدای ده و پایان دادن به توقیف غیرقانونی زمین شدند آزاد کنند و به آزار روزنامه‌نگارانی که در مورد اعتراض های دهکده ووکان گزارش می دادند پایان دهند. پلیس روز ۱۴ سپتامبر پنج روزنامه‌نگار هنگ کنگی را که سعی کردند در باره‌ی اعتراض ها گزارش تهیه کنند، بیرون کرد. سه تن از آنها کتک خوردند و هر پنج تن چندین ساعت بازداشت شدند.

یمن درخواست افزایش فشار بر عربستان سعودی در رابطه با حملات ائتلاف

آمریکا معترضان به قتل یک سیاهپوست به دست پلیس به خیابان‌های شهر شارلوت ریختند

اسرائیل حمله دبیرکل سازمان ملل به نتانیاهو در پی اتهام «پاکسازی نژادی»

ایران

مدافع حقوق بشر منصوره بهکیش، از سفر محروم و به دادگاه انقلاب احضار شد
جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۶ بر اساس اطلاعات دریافتی، دولت‌مردان جمهوری اسلامی صبح امروز از سفر مدافع حقوق بشر خانم منصوره بهکیش به خارج از ایران برای دیدار فرزندان خویش جلوگیری کردند. خانم بهکیش با وجود این‌که مهر خروج را در گذرنامه‌ی خود دریافت و حتا از بخش کنترل گذرنامه عبور کرده بود، در جلوی «گیت پرواز» متوقف شد. مأموران با ضبط گذرنامه‌ی او مانع از پرواز وی شدند و با تسلیم برگه‌ای با عنوان «اداره کل امور گذرنامه» او را برای انجام امور گذرنامه‌ای به «دادسرای انقلاب ـ شهید مقدس اوین» احضار کردند.

درخواست جمعی از فعالان مدنی برای آزادی عبدالفتاح سلطانی

زنان

آزادی‌های زنان به خاطر فمینیست‌ها است

چطور دوچرخه‌ مسیر را برای حقوق زنان باز کرد؟

چرخ‌های تغییر: دوچرخه چگونه زنان را قدرتمند ساخت

زنانی که از خاکستر برخاستند و به قدرت رسیدند

ایران

هفت سالگی در حجاب: شکستن سکوت دختربچه‌های دیروز و امروز

بازار کار زنان ایران مشابه کشورهای جنگ زده است

فرهنگ و اندیشه

ترقی‌خواهی، پوپولیسم و چپ در آمریکای لاتین
دمکراسی باز ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ ترقی‌خواهی در آمریکای لاتین موضوعی مورد اختلاف و کمتر قابل درک است. پوپولیست ها در این اختلاف دست بالا دارند. موضع آنها بر تبلیغات گسترده رسمی و حمایت سیاسی شدید بنا شده که به دریافت آرای گسترده مردمی در انتخابات بیانجامد. مشکل در ابهام این واژه نهفته است. برای نمونه، در اکوادور این واژه در اثر التقاط بین محافظه کاری و لیبرالیسم رادیکال در قرن ۱۹ به دست آمد و هدف آن جلوگیری از انقلاب به رهبری اِلوی آلفارو (رئیس جمهور اکوادور از ۱۸۹۵ تا ۱۹۰۱ و ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۱) بود، با وجود این‌که او از نقطه نظر مدرنیته آشکارترین نماد ترقی خواهی در کشور بود. رهیافت چپ در آمریکای لاتین به ورود مدرنیته مشکل ترین ولی مستقیم ترین راه بود: انقلاب. چپ هرگز این نظر را که مدرنیته و ترقی ممکن است در محتوا با آرمان های برابری متناقض باشند.

ادوارد آلبی، وجدان بیدار آمریکا درگذشت

ترامپ چگونه از زبان بهره می‌برد؟

معضل «میانه‌روهای افراطی»؛ صلح سوریه در گرو معانی

‘اسنودن’ به روایت الیور استون

«من نگران سرزمینم هستم» ؛ گفت‌وگو با الیور استون

ایران

در ایران چه گذشته است: تعیین نسبت با تابستان ۶۷

فسادی هولناک‌تر از قتل‌های زنجیره‌ای

زوال زندگی در حکومتِ دینی

حسین علیزاده: موسیقی را حذف کنید، مشکل گرسنگی حل می‌شود؟

وزارت ارشاد: نمی‌توانیم ممنوعیت فعالیت شجریان را رفع کنیم

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گروه بین المللی بحران، گزارشگران بدون مرز، گوانتانامو را ببندید، مادران پارک لاله ایران

پیوست‌ها: