زنان-690x259

هما هودفر، کنش‌گر حقوق زنان و استاد دانشگاه از زندان اوین آزاد شد

homahoodfar

 

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک مرد در ولایت بغلان خانمش را با تیشه کشت
سلام وطندار ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ مسؤولان محلی بغلان می‌گویند که یک مرد در منطقۀ چهارشنبه‌تپه ولسوالی بغلان مرکزی خانمش را با تیشه از بین برده است. محب الله، ولسوال بغلان مرکزی به سلام‌وطندار می‌گوید، این مرد شب گذشته (دوشنبه) با هم‌دستی مادرش، خانمش را کشته است.

افغانستان نان‌نپختن؛ جرم زنی که آتش زده شد
سلام وطندار ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ شمیلای ۲۷ ساله که ۱۲ سال از ازدواجش می‌گذرد می‌گوید، شوهرش به جرم این که او توان پختن نان را در تندور نداشته بارها با دستۀ بیل، پلاس و دیگر وسایل خانه به جانش افتاده و «دست به هر بهانه‌یی برای ضرب‌وشتمش زده است.»این بانو می‌گوید که زنده‌گی‌ با تمام مشکلاتش می‌گذشت که ازدواج دوبارۀ شوهر و ورود همباغ به مشکلات و دشواری‌های او افزود.

افغانستان چرا زنان افغان بیشتر از مردان دست به خود کشی می‌زنند؟
رادیو آزادی ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ طوریکه همه می‌دانیم زندگی برای هر زنده جان خیلی شیرین است. اما چه باعث می‌شود که یک انسان در حدی می‌رسد که مرگ را بر زندگی ترجیح داده خود کشی نماید؟گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از نود درصد خودکشی‌ها در افغانستان را زنان انجام می‌دهند.رشد رقم خودکشی زنان در افغانستان حاکی از وجود یک بحران خاموش و بی‌صدا در جامعه افغانستان است که کمتر کسی توجه جدی به آن نشان داده‌است.

افغانستان زنی در میدان‌وردک خودش را به دار آویخت
سلام وطندار ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ یک زن ۲۸ ساله در ولسوالی چکِ ولایت میدان‌وردک خودش را حلق‌آویز کرد. ابتدا گفته می‌شد که این زن توسط طالبان سنگسار شده است، اما طالبان سنگسار این زن را رد کرده اند و حتا می‌گویند که به اتهام خشونت علیه این زن، خسر و خشویش را بازداشت کرده اند. فضل‌الحق حقمل، رییس جامعۀ مدنی ولسوالی چک انگیزۀ این رویداد را خشونت‌های خانواده‌گی می‌داند و می‌گوید، این رویداد در منطقۀ زرمپل این ولسوالی رخ داده است.

احضار “ورزشکاران زن نیمه عریان” توسط دستگاه قضایی ایران
صدای آمریکا ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ خبرگزاری میزان، روز سه شنبه از احضار دو ورزشکار زن ایرانی که به مسابقات برون مرزی در رشته پرورش اندام رفته اند خبر داد.این خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه ایران، از این افراد با عنوان “ورزشکارنماهای نیمه عریان زن ایرانی در مسابقات برون مرزی” نام برد.

دفاع از حقوق بشر

سوریه ‘مادر’ سوری جایزه ویژه فستیوال فیلم کره شمالی را گرفت
بی بی سی فارسی ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶ فیلم مادر ساخته باسل خطیب، کارگردان سوری، برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم پیونگ‌یانگ کره شمالی شد.این فیلم داستان یک خانواده سوری است که درگیری‌های داخلی این کشور زندگی‌شان را دگرگون کرده است.خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، با اعلام این خبر نوشته که جایزه ویژه هیئت داوران را نمایندگان سفارت سوریه در کره شمالی دریافت کرده‌اند.باسل خطیب، کارگردان سوریه‌‌ای-فلسطینی در دمشق زندگی می‌کند و برای تلویزیون رسمی سوریه مجموعه تلویزیونی می‌سازد.

زنان سعودی با امضای طوماری خواستار پایان یافتن نظام قیمومیت مردان شدند
بی بی سی فارسی ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ در عربستان سعودی طوماری با امضای بیش از ۱۴ هزار زن که خواستار پایان دادن به سیستم قیمومیت مردسالاری هستند، به دولت این کشور تحویل داده شده است.بر اساس قوانین عربستان، زنان برای سفر به خارج باید رضایت قیم مرد را داشته باشند.

افغانستان حرکت نمادین؛ دانشگر تبعیض را دفن کرد
خبرنامه ۲۴ دسامبر ۲۰۱۶ دانشگر دختر بیست ساله افغان به صورت نمادین به عنوان یک زن تبعیض را دفن کرده است. او می گوید که از برخوردهای تبعیض آمیز به عنوان یک زن خسته است و تلاش دارد تا در مقابل تبعیض علیه جنسیت اش بی استد.

جنبش “مادران روز شنبه” ترکیه برای ششصدمین بار خواهان عدالت شد
دویچه وله فارسی ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶ خانواده های کسانی که در ترکیه به زور “لادرک” و ناپدید شده اند، برای شش صدمین بار گردهم آمدند و خواستار عدالت شدند. جنبش “مادران شنبه” یکی از طولانی ترین نافرمانی های مدنی در ترکیه است.

زنانی که از خاکستر برخاستند و به قدرت رسیدند
رادیو زمانه ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ «گذر زنان از سایه به آفتاب» نوشته آماندا فورمن به ترجمه عصمت صوفیه و عباس شکری را نشر آفتاب منتشر کرد. این کتاب گذری است در تاریخ زنان از دوران باستان تا عصر حاضر.

کودکان

آغاز کمپاین سه روزه واکسن فلج اطفال در پاکستان
دویچه وله فارسی ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ کمپاین سه روزه سرتاسری پولیو یا فلج اطفال در پاکستان آغاز گردید.قرار است تا سه روز آینده حدود ۳۷ میلیون طفل تا پنج ساله علیه بیماری ساری فلج اطفال واکسن گردند.

ایران سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل: دختران محرومان اصلی
رادیو زمانه ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶ معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفته که در حال حاضر حدود ۷۵۰ میلیون نفر در دنیا بی‌سواد هستند که دوسوم آنان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند. به گفته مولاوردی در حال حاضر براساس نتایج مرکز پژوهش‌های مجلس، سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در ایران وجود دارد. دختران از اصلی‌ترین گروه‌های بازمانده از تحصیل در ایرانند.

سیاست

افغانستان بسته پیشنهادی ‘صدای زنان افغان’ به نشست بروکسل سپرده می‌شود
بی بی سی ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ شبکه زنان افغانستان می‌گوید برای بهتر شدن وضعیت زنان، بسته پیشنهادی که “صدای زنان افغان” نام دارد، را به حکومت و جامعه جهانی می‌سپارد تا در کنفرانس بروکسل روی آن بحث شود. این پیشنهادات روی چهار موضوع تمرکز یافته؛ حکومتداری خوب، حاکمیت قانون، نقش زنان در پروسه صلح و موثریت کمک‌های جامعه جهانی.

آمریکا برجام در اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح شد
بی بی سی فارسی ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ کلینتون و ترامپ در نخستین مناظره تلویزیونی نظرات و برنامه‌های خود را شرح داده‌اند. در حالیکه نظرسنجی‌ها از نزدیک بودن میزان حمایت مردم از هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، حکایت دارد، نخستین مناظره آنان در مورد مسایل مختلف داخلی و بین‌المللی، از جمله توافق هسته ای با ایران به مدت نود دقیقه انجام گرفته است.در مناظره شامگاه گذشته، که ناظران فضای آن را “تهاجمی” توصیف کرده‌اند، آقای ترامپ و خانم کلینتون ضمن تشریح و دفاع از نظرات و برنامه های خود در زمینه‌های مختلف، از این فرصت برای حمله طرف مقابل نیز بهره‌برداری کردند و نظرات و رویکرد او را نادرست و در مواردی خطرناک خواندند.

حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی

افغانستان چپس الغوچک؛ کارخانه ای که با ۱ هزار افغانی آغاز ش
خبرنامه ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶ کارخانه تولیدی چپس الغوچک را یک خانم افغان در بامیان هشت سال قبل ساخته و تنها کارخانه تولیدی چپس در آن ولایت است.

افغانستان در برنامه‌های توسعه‌یی تنها به یک درصد زنان توجه شده‌است
طلوع نیوز ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ مصطفی مستور، معین وزارت مالیه می‌گوید که تا اکنون در برنامه‌های توسعه‌یی تنها به زنانی توجه شده‌است که در بیرون از خانه در دفترهای رسمی کار می‌کنند و جمعیت بزرگی از کشور در برنامه‌های مربوط به جنسیت فراموش شده‌اند. آقای مستور می‌افزاید که پس‌از این برنامه‌های توسعه‌یی چنان ساخته شوند که تمامی نیازمندی‌های مردم افغانستان را در بر گیرند تا بتوانند زنده‌گی شهروندان کشور را بهبود ببخشند.

افغانستان یک دختر جوان از زندان طالبان در بادغیس فرار کرد
صدای امریکا ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ یک دختر ۱۷ ساله بادغیسی موفق به فرار از زندان طالبان در این ولایت شد. این دختر می گوید توسط طالبان به شدت شکنجه شده است. او می گوید که بدلیل تن ندادن به ازدواج اجباری با پسر کاکایش به زندان طالبان افتاده بود.

فرهنگ و جامعه

چهرۀ زنِ خاورمیانه پیش از ظهور اسلام
سلام وطندار ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ در نوبت پیش از جنسیت بر اساس آموخته‌های جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و تاریخ تصویری ارایه کرده و تلاش کردیم تا برخی از سوءتفاهم‌ها را در این زمینه برطرف کنیم. دیدیم که چه‌گونه نظام‌های مردسالار در خاورمیانه همزمان با ظهور جوامع شهری، فرهنگ نظامی، و ملکیت خصوصی ظهور کردند و چه‌گونه طی این فرایند تاریخی، نقش زنان در جامعه کم‌رنگ شد؛ تا حدی که این زن‌ستیزی در سویۀ قوانین و نهادها رسمیت یافت. از این‌جا به بعد زن در یک برزخ دایم میان «فرد/انسان» بودن و «شی» بودن ـ شیئی که کنترل آن به دست فردی از جنس مخالف است ـ معلق خواهد بود.

تکوین الگویی التقاطی از زن در عصر خلافت
سلام وطندار ۲۶ سپامبر ۲۰۱۶ در نوبت‌های قبلی تلاش کردیم تا در حد توان‌مان تاریخچه‌یی از پدیدۀ جنسیت ارایه کنیم. دیدیم که چه‌گونه هنجارهای زن‌ستیزانه که با ظهور جوامع زراعتی، شهری و حکومت‌های مرکزی به میان آمده بودند، در فرهنگ و ذهنیت اجتماعی گروه‌های گوناگون در خاورمیانه و به خصوص بین‌النهرین ریشه دواندند. همچنین دیدیم که این فرایند همزمان در پارس ساسانی و بیزانس (رم شرقی) نیز جریان داشت. خانه‌نشینی، پوشش، محدودیت‌های جنسی و غیره از جمله هنجارهایی بودند که در این دوران در میان مردم رایج و در سطح قوانین و دولت‌ها نهادینه شدند.

مدال های تاریخی زنان ایران از لندن تا ریو
بی بی سی فارسی ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ ورزش زنان ایران در سال های اخیر از حضوری نمادین به وزنه ای سنگین تبدیل شده ، اتفاقی که با طلای نعمتی در پارالمپیک لندن، برنز تاریخی علیزاده در المپیک ریو و دو مدال طلایی جوانمرد در پارالمپیک ۲۰۱۶ رقم خورد.حضور ۲۲ ورزشکار زن در کاروان، راهیابی قایقرانی و والیبال برای اولین بار به پارالمپیک و کسب سه مدال طلا و یک نقره در این بازی ها نتیجه ای بهتر از پارالمپیک ۲۰۱۲ برای زنان داشت. در حالی که کاروان ایران حتی جایگاه یازدهمی اش در لندن را هم نتوانست تکرار کند.

ایران زن مقهور یا پیروز؟
بیدارزنی ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ نمایشگاه گروهی هویت در گالری شیرین از ۲۹ مرداد تا ۱۰ شهریور برگزار شد. در این نمایشگاه آثار زنان و مردان با موضوع هویت در معرض دید عموم قرار گرفت.تقریبا در همه‌ی آثار مضمون زن و طبیعت به اشکال مختلف تکرار شده بود. گویا این یگانگی، مفروض همه‌ی نقاشان چه زن و چه مرد است.

کتاب، گزارش، تحقیق

ایران فکر می کردم می توانم او را جدای آزار و اذیت هایش دوست داشته باشم
بیدارزنی ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ در این مجموعه، داستان زندگی شش قربانی خشونت خانگی را بازگو می‌کنیم و دلایل آن‌ها را در پاسخ به این سؤال که «چرا زودتر رابطه را ترک نکرده‌اند»، می‌شنویم.

آزادی‌های زنان به خاطر فمینیست‌ها است
اخبار روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۶ زنان زیادی جنگیده‌اند و بهای سنگینی پرداخته‌اند تا ما امروز این‌جایی که هستیم باشیم! این اصلاًبه خاطراستعداد یا درخشش ذاتی خودمان نیست. همین واقعیت ساده که زن‌ها حق رأی دارند: چه کسی برای آن جنگید؟ آرونداتی روی، نویسنده‌ی هندی و فعال سیاسی سرشناس، با رمان «خدای چیزهای کوچک» به شهرت رسیده و با مقالات خود در مورد اوضاع داخلی هند، مناقشه‌های فراوانی بر انگیخته است. روی در مصاحبه با مجله‌ی «اِل» از دغدغه‌های خود درباره‌ی ادبیات، سیاست، فمینیسم، و مُد می‌گوید.[۱]

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: صدای آمریکا، بی بی سی فارسی، دویچه وله فارسی، رادیو آزادی، سلام وطندار، خبرنامه، طلوع نیوز، بیدار زنی،رادیو زمانه .

پیوست‌ها: