international

نقاشی دیواری: کودکی با نارنجک در دست به جای کتاب

ruins2-768x619

عکس: کودکان بدون مدرسه/کمپین ویرانه‌ها، بنی ولید، یمن، سپتامبر ۲۰۱۶/ تارنمای شاخصِ سانسور

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه حمله‌های مرگبار شیمیایی

دیده بان حقوق بشر ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶ نیروهای دولت سوریه ظاهرا از مواد شیمیایی سمی در دو حمله اخیر در حلب استفاده کرده‌اند که پنج غیرنظامی را کشته و عده ای را زخمی کرده است. اطلاعات تازه نشان می‌دهد که داعش نیز به تازگی از مواد شیمیایی به‌عنوان اسلحه استفاده کرده است. شورای امنیت سازمان ملل بایستی فوری در مورد گزارش‌های معتبر واکنش نشان دهد، تنبیه های فردی برقرار و وضعیت سوریه را به دادگاه بین‌المللی جزایی ارجاع کند.

نهادهای دولتی

یمن رشد تلفات غیرنظامی بر نگرانی های می افزاید

نیویورک تایمز ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶ مسؤولان حقوق بشر سازمان ملل امروز از افزایش شدید تلفات غیرنظامی در یمن پس از شکست گفت‌وگوهای صلح در ماه گذشته، ابراز نگرانی کردند. اکثریت غالب این تلفات در حمله‌های هوایی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی رخ داده است. دست کم ۳۲۹ غیرنظامی از آغاز آگوست کشته و ۴۲۶ تن زخمی شده‌اند. عربستان سعودی و متحدان عرب آن برای جلوگیری از تحقیقات در باره‌ی رفتار در جنگ و احتمال ارتکاب جنایت‌های جنگی کارزاری را در شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌ راه انداخته اند. فشار شدید عربستان بر کشورها و شرکت های غربی سال گذشته در این زمینه موفق بود. به گفته دیپلمات های غربی، وزیر خارجه عربستان باز هم علیه تحقیقات مستقل اقدام کرده است. سازمان ملل در آگوست دست کم ۴۱ حمله دو طرف را به تاسیسات غیرنظامی مثل درمانگاه ها، مدارس و بازارها را ثبت کرده است که به کشته شدن ۱۸۰ تن انجامیده است. ماه گذشته، پس از حمله نیروهای ائتلاف به بیمارستانی که به کشته شدن ۱۹ تن و زخمی شدن ۲۴ تن منجر شد پزشکان بدون مرز اعلام کردند که کارکنان خود را از شش بیمارستان در یمن خارج می‌کنند. این چهارمین حمله به بیمارستان های این گروه از آغاز جنگ در مارچ ۲۰۱۵ بود.

اسرائیل/سرزمین‌های اشغالی فلسطین روند قتل های غیرقانونی بی‌توجهی تکان دهنده به زندگی انسان ها را آشکار می سازد

عفو بین‌الملل ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶ در حدود یک سال از اوج گیری خشونت و خونریزی در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین می گذرد و نیروهای اسرائیلی هنوز با استفاده بی دقت و غیرقانونی از خشونت مرگبار علیه فلسطینی ها بی‌توجهی تکان دهنده ای را به زندگی انسان ها به نمایش می‌گذارند. عفو بین‌الملل در نامه ای که روز ۱۴ سپتامبر برای دولت‌مردان اسرائیل ارسال کرد، با بیان جزییات ۲۰ مورد قتل غیرقانونی فلسطینی ها به دست نیروهای اسرائیلی خواهان توضیح در مورد وضعیت تحقیقات شده است. در دست کم ۱۵ مورد که اعدام فراقضایی به نظر می رسد، فلسطینی ها به عمد مورد هدف قرار گرفته اند، با وجود این‌که تهدید جانی برای کسی به شمار نمی رفتند. دولت‌مردان اسرائیل به دغدغه های این سازمان پاسخ نداده اند.

اسرائیل/فلسطین فیفا از بازی ها در سرزمین های مصادره شده حمایت می‌کند

دیده بان حقوق بشر ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶ انجمن جهانی فوتبال (فیفا) از مسابقه هایی در کوچ نشین های اسرائیلی در کرانه باختری که غیرقانونی از فلسطینی ها گرفته شده، حمایت می‌کند. اگر فیفا بخواهد به مسوؤلیت های حقوق بشری خود عمل کند، باید سازمان وابسته به خود یعنی فدراسیون فوتبال اسرائیل را ملزم کند بازی ها و فعالیت های مورد حمایت فیفا را از کوچ نشین های غیرقانونی که فلسطینی ها از ورود به آنها محروم هستند، به داخل اسرائیل منتقل کند. دیده بان حقوق بشر وضعیت باشگاه های فوتبال را که در فدراسیون فوتبال اسرائیل بازی می‌کنند ولی مسابقه های رسمی خود را در خارج از اسرائیل در زمین های واقع در کوچ نشین هایی کرانه باختری اشغالی اسرائیل در سال ۱۹۶۷ برگزار می‌کنند، مورد تحقیق قرار داده است. کوچ نشین ها تابع حقوق بین‌المللی بشردوستانه هستند، زیرا انتقال جمعیت غیرنظامی قدرت اشغالگر به داخل سرزمین های اشغال شده ناقض کنوانسیون چهارم ژنو و جنایت‌ جنگی است. کوچ نشین ها در زمین های مصادره شده از فلسطینی ها ساخته شده‌اند.

ترکیه احمد آلتان، روزنامه‌نگار منتقد، ساعاتی پس از آزادی بازداشت شد

یمن پزشکان بدون مرز: ائتلاف عربستان بیمارستان را بمباران کرد

یمن در حمله نیروهای ائتلاف به مرکز کشور ۹ غیرنظامی کشته شدند

یونان: کشورهای اتحادیه اروپا به وعده پذیرش پناهجویان عمل نمی‌کنند

ایران

تایید حکم نرگس محمدی در دادگاه تجدید‌نظر: ۱۶ سال زندان به سه اتهام

اعدام دست‌کم ۲۲ نفر در ۲۰ روز گذشته در ایران

اعدام در ملاء‌ عام، در استادیوم و باز هم در حضور کودکان

لیست اسامی ۴۷ شهروند بهایی محروم از تحصیل در کنکور سال ۹۵

یک‌سال بلاتکلیفی سعید شیرزاد زندانی سیاسی

محکومیت سروش فرهادیان روزنامه‌نگار به هفت ماه زندان

«وضعیت نامساعد» آفرین چیت‌ساز در زندان اوین

عاملان غیردولتی

اردن روزنامه‌نگاری مقابل دادگاه به قتل رسید

عراق انفجار انتحاری در “چادرهای عاشورا” در بغداد هفت کشته برجای گذاشت

عراق حملات انتحاری همزمان ۱۱ کشته برجای گذاشت

مصر مرگ ۱۵۰ پناهجو در ساحل

آلمان انفجار دو بمب مقابل یک مسجد و یک سالن اجتماعات رسمی در درسدن

عدالت

«گینه:‌ در انتظار عدالت» ـ قربانیان خشونت دولتی شهادت می‌دهند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶  هفت سال پس از کشتار ۲۸ سپتامبر، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان دفاع از حقوق بشر در گینه از عکاس انگلیسی تامی ترِنچارد دعوت کردند با قربانیانی دیدار کند که این دو سازمان از سال ۲۰۰۹ در راه دستیابی به عدالت حمایت کرده‌اند. تامی ترِنچارد از آنها شب‌ها در خیابان عکس گرفت، به‌طورِ معمول در صحنه‌ی جنایت‌ها، در نقاطی که روزی زندگیشان زیر و رو شده است. چهره‌پردازی‌های او نگاه‌های تهی ولی مصمم اشخاصی را نشان می‌دهد که در راه دستیابی به عدالت توانسته اند بر ترس‌های شخصی خود چیره شوند و در قصه‌ی گذشته شان غوطه ور شوند. قصه‌های دردناکی که پذیرفته اند روایت کنند تا هرگز دوباره تکرار نشوند. کار تامی به تشکیل نمایشگاه گینه:‌ در انتظار عدالت انجامید. این نمایشگاه از ۲۷ سپتامبر تا ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶ در مرکز فرهنگی فرانسه ـ گینه در کناکری به نمایش درخواهد آمد و در کتابی منتشر خواهد شد که پیش‌گفتار آن را فاتو بن‌سودا، سردادستان دادگاه بین‌المللی جزایی نوشته است.

مالی گام نخست در راه عدالت:‌ دادگاه بین‌المللی جزایی المهدی را به ۹ سال محکوم کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ امروز دادگاه بین‌المللی جزایی احمد الفاقی المهدی مشهور به ابوتراب را به‌خاطر مشارکت در تخریب مقبره ها در تیمبوکتو به ۹ سال زندان محکوم کرد. فدراسیون و جامعه‌ی حقوق بشر مالی (AMDH) از این رأی مهم که تأثیر این تخریب را بر باشندگان محلی و جامعه‌ی بین‌المللی تشخیص می‌دهد، استقبال می‌کنند. اما ما از دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی می خواهیم به تحقیقات ادامه و مرتکبان جنایت‌های دیگر در شمال مالی، به‌ویژه جنایت‌های جنسی و جنسیتی را مورد پیگرد قرار دهد. گزارش خبری:‌ دادگاه لاهه یک تروریست فرهنگی را به ۹ سال زندان محکوم کرد

اتحادیه‌ی آفریقا باید فراخوان خروج از دادگاه بین‌المللی جزایی را رد کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ شماری از سازمان‌های غیردولتی آفریقایی و گروه‌های بین‌المللی فعال در آفریقا ـ از جمله فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) ـ اعلام کردند: اتحادیه‌ی آفریقا باید پیش از نشست با شورای امنیت سازمان ملل در ۲۳ سپتامبر درخواست خروج از دادگاه بین‌المللی جزایی را کنار بگذارد. اتحادیه‌ی آفریقا در ژانویه از کمیته خود در امور مربوط به دادگاه بین‌المللی جزایی خواست «راه‌برد جامعی» شامل خروج از دادگاه بین‌المللی جزایی را تدوین کند. این کمیته در نشست ۱۱ آوریل خود سه شرط اتحادیه‌ی آفریقا را برای پرهیز از درخواست خروج از دادگاه بین‌المللی جزایی مشخص کرد. یکی از این شرط‌ها مصونیت روسای کنونی کشورها و مسؤولان ارشد دیگر از پیگرد در دادگاه بین‌المللی جزایی است.

تایلند باید به حرف های قربانیان شکنجه گوش فرا داد

عفو بین‌الملل ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶ ساکت کردن فعالان حقوق بشر که نقض حقوق بشر را آشکار می سازند مشکلات مربوط به شکنجه و بدرفتاری های دیگر را در تایلند حل نخواهد کرد. مسؤولان در بانگوک از معرفی گزارش عفو بین‌الملل با عنوان «او را تا فردا به حرف بیاورید: شکنجه و بدرفتاری های دیگر در تایلند» جلوگیری کردند. این گزارش شکنجه و بدرفتاری ها به دست سربازان و پلیس علیه مظنونان به شورش، مخالفان دولت و اشخاص آسیب‌پذیر، از جمله مصرف کنندگان مواد مخدر و کودکان را شرح می‌دهد. بنا بود عفو بین‌الملل در نشستی مطبوعاتی این گزارش را معرفی کند، ولی دولت‌مردان تایلند مداخله کردند و مانع شدند. گزارش خبری:

نمایندگان عفو بین‌الملل در تایلند به بازداشت تهدید شدند

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا  سرزنش عربستان سعودی در کنگره در مورد یمن

دیده بان حقوق بشر ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ سنای آمریکا دیروز قطعنامه‌ی مهمی را در باره‌ی توقف فروش اسلحه به عربستان سعودی به ارزش ۱٫۵ بیلیون دلار مورد بحث قرار داد و رأی گیری کرد. قطعنامه‌ی در نهایت تصویب نشد، ولی شمار بی سابقه ای از سناتورها نگرانی های خود را از فروش اسلحه به عربستان سعودی ابراز کردند که سرزنشی تعجب آور علیه متحدی بلندمدت است. درگیری در یمن که در مارچ ۲۰۱۵ با حمله نظامی ائتلاف ۹ کشور عرب به گروه مسلح حوثی آغاز شد به مرگ هزاران غیرنظامی، آوارگی گسترده، سوءتغذیه و فاجعه اقتصادی انجامیده است. دیده بان حقوق بشر تعدی های هر دو طرف، از جمله حمله‌های هوایی ائتلاف را که بعضاً با بمب های خوشه ای و نقض حقوق جنگ انجام شده، ثبت کرده است.

ایران

هما هودفر آزاد شد

«آزادی هودفر اهمیت طرح مسائل حقوق بشر در مذاکرات با ایران را مشخص کرد»

گفتگو با رضا معینی: روزنامه‌نگاران؛ قربانیان جنگ قدرت در ایران

خودداری قوه‌ی قضاییه از دریافت درخواست دوازده هزار نفر برای آزادی عبدالفتاح سلطانی

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

نهاد تقویت شده فرانتکس:‌ اتحادیه‌ی اروپا گوش خود را بر هشدارهای سازمان‌های غیردولتی بسته است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ نهاد مدیریتی مرزهای اتحادیه‌ی اروپا با قدرت بیشتر و بهره مندی کامل از معافیت از مجازات نامی تازه با اختیارات بیشتر دارد. اتحادیه‌ی اروپا در حقیقت تصمیم گرفته بر امکان اخراج، کنترل و همکاری های خارجی بدون توجه به حقوق پناه جویان و مهاجران بیافزاید. اتحادیه‌ی اروپا با بازنویسی و تقوییت اختیارات فرانتکس ـ که اکنون «نهاد مرزی و گارد ساحلی اروپا» نام دارد ـ به حقوق بشر اساسی بی توجه است و باز هم از توجه به مشکلات مربوط به آن که مساله مهاجرت در اروپا در دو سال گذشته آشکار کرده، طفره می‌رود. با افزایش شمار تلفات و ناپدیدشدن ها در مرزهای اروپا ـ شامل کسانی که نیازمند محافظت بین‌المللی ـ هستند، فرانتکس اکنون می تواند نیروهای خود را سریع تر به مرزهای بیرونی اروپا بفرستد و جلوی اشخاصی را بگیرد که قصد ورود دارند. این کار فقط باعث خطرناک تر شدن سفر مهاجران خواهد شد.

عفو بین‌الملل: اقدامات ناچیز اتحادیه اروپا برای پناهجویان

ایران

جمعیت بیکاران تا پنج سال آینده: ۱۱میلیون نفر

۴۰ درصد جمعیت زیر خط فقر

شماری از معلمان بازنشسته در اعتراض به وضعیت بد معیشتی خود در تهران و چند شهر دیگر تجمع کردند

چرا وضعیت کارگران در دولت روحانی بدتر شد؟

مرگ روزانه ۱۰ بیمار نیازمند عضو در کشور

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

آری به صلح در کلمبیا!

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در قاره‌ی آمریکا از توافق تاریخی صلح که امروز در کارتاژن (کلمبیا) امضا می‌شود، استقبال می‌کنند و از شهروندان کلمبیا می‌خواهند در همه‌پرسی روز ۲ اکتبر به صلح رأی دهند. این توافق خاتمه‌ی فرایند چهار ساله مذاکره است که به درگیری مسلحانه‌ی ۶۰ ساله پایان می‌دهد. سازمان‌های امضاکننده در قاره‌ی آمریکا از این گام بزرگ در جستجوی صلح استقبال می‌کنند. صلح تأثیری مثبت بر منطقه خواهد داشت. سازمان‌های امضا کننده اعلام کردند: «ما از این توافق با این امید دفاع می‌کنیم که فرصتی برای صلح پایدار و عدالت اجتماعی فراهم آورد، زیرا صلح در اثر خاموش شدن سلاح‌ها به دست نمی‌آید، بلکه در نتیجه‌ی برقراری دادوری و عدالت به دست می‌آید که باید در کلمبیا به دست آید.» گزارش خبری: دولت و چریک‌های فارک پیمان صلح را امضا کردند

آمریکا پنتاگون ۱۰۰میلیارد دلار در تسلیحات هسته‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند

ایران

کمپین اصفهانی ها برای نه گفتن به پلاستیک

ناکامی برنامه‌های توسعه: فرار از پیرامون، حاشیه‌نشینی در مرکز

دفاع از حقوق بشر

مصر جامعه مستقل حقوق بشر در خطر نابودی کامل

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶ دوازده سازمان‌ بین‌المللی از جمله فدراسیون با قاطعیت رأی روز ۱۷ سپتامبر دادگاه کیفری قاهره در مسدود کردن دارایی های سازمان‌های سرشناس حقوق بشری را محکوم کردند. این سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشری که به‌ویژه مورد حمله قرار گرفته اند: موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره و رئیس آن، مرکز حقوقی هشام مبارک و رئیس آن، مرکز حق آموزش و رئیس اجرایی آن و نیز مدافعان حقوق بشر حسام بغات و جمال عید. دارایی های شخصی پنج مدافع حقوق بشر مسدود شده و سه سازمان غیردولتی نیز امکان دسترسی به حساب های بانکی و دارایی های خود ندارند. مسؤولان دولتی مدیریت دارایی ها و برنامه های این سازمان‌های غیردولتی را در دست خواهند گرفت و به تمام اسناد و پایگاه های اطلاعاتی آنها از جمله پرونده های مربوط به قربانیان نقض حقوق بشر دسترسی خواهند یافت.

قرقیزستان زنان مدافع حقوق بشر در خطر پس از شرکت در نشست سازمان همکاری و امنیت اروپا

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر به شدت حمله‌های لفظی و آزارهای دولت‌مردان قرقیز علیه تولکان اسماعیلوا و عزیزه عبدالرسولوا را به‌خاطر شرکت آنها در نشست اجرایی بعُد انسانی سازمان همکاری و امنیت اروپا در لهستان محکوم کرد و از این سازمان و هیات های دیپلماتیک خواست از این دو محافظت کنند. تولکان اسماعیلوا و عزیزه عبدالرسولوا روسای سازمان‌های عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در قرقیزستان هستند.

آمریکا انتخابات و حقوق بشر

دیده بان حقوق بشر ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ چگونه باید به مشکل پناه‌جویان و آوارگان فراری از سوریه و آمریکای مرکزی واکنش نشان داد؟ این موضوع به مساله ای داغ در انتخابات آمریکا تبدیل شده است. هیلاری کلینتون می‌گوید اگر آنها به آمریکا برسند «همگی فرصتی کامل و منصفانه برای بیان وضعیتشان خواهند داشت.» او خواهان پذیرش پناه‌جویان بیشتری از سوریه در پی بررسی بسیار دقیق شده است. دونالد ترامپ بارها خواهان ممانعت از ورود همه پناه‌جویان سوری بر اساس امنیتی شده است: «ما نمی‌توانیم آنها را به این کشور راه بدهیم. همین.» ترامپ علاوه بر این که خواهان ممنوعیت ورود پناه‌جویان سوری و مهاجران کشورهای دیگرِ آلوده به طاعون «تروریسم رادیکال اسلامی» شده، سیاست او در مورد مهاجرت خواهان «افزایش موازین در مورد پذیرش پناه جویان و مهاجران» است. متاسفانه، تحقیق ما نشان می‌دهد که آمریکا از اقدام‌های کافی برای شناسایی اشخاص خواهان محافظت در مرز مکزیک سر باز زده و بر مکزیک فشار آورده تا مانع رسیدن اهالی آمریکای مرکزی به آمریکا شود. هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری تعهد روشنی به کنار گذاشتن این رهیافت نشان نداده‌اند. آمریکا همچنین مهاجران، از جمله زنان و کودکان خواهان پناهندگی را بازداشت کرده تا آنها را باز بدارد و تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌المللی را نقض کرده است.

مصر نقض جدی حقوق بشر در زندان عقرب

دیده بان حقوق بشر ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶ مسؤولان در یکی از زندان های قاهره که دارای زندانیان سیاسی زیادی است اغلب زندانیان را به روش هایی مورد تعدی قرار می‌دهند که در بعضی موارد باعث مرگ آنها شده است. بر اساس گزارش «’ما در قبر هستیم’: نقض حقوق بشر در زندان عقرب مصر» زندانبانان زندانیان را کتک می زنند، آنها را در سلول های شلوغ «انضباطی» حبس می‌کنند، از دسترسی آنها به خانواده و وکیل جلوگیری می‌کنند و مزاحم مراقبت پزشکی آنها می‌شوند. این گزارش رفتار بی رحمانه و غیرانسانی مسؤولان وزارت کشور مصر را که احتمالا در بعضی موارد شکنجه محسوب می‌شود و ناقض موازین اساسی بین‌المللی رفتار با زندانیان است، ثبت کرده است.

پاکستان نیروی پلیس متعدی را بازسازی کنید

دیده بان حقوق بشر ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ دولت پاکستان باید سیستم پلیس خود را بازسازی کند. سیستم کنونی امکان نقض جدی حقوق بشر را فراهم و حتا ترغیب می‌کند. دولت‌های پی در پی پاکستان چندین دهه است که از اصلاح نیروی کم امکان و کم تجهیزات پلیس سر باز زده اند و پلیس را به پاسخ‌گویی نخوانده اند. در گزارش «’این سیستم فاسد’: تعدی پلیس و اصلاح در پاکستان»، موارد مختلف نقض حقوق بشر به دست پلیس، از جمله دستگیری و بازداشت های خودسرانه، شکنجه و قتل های فراقضایی ثبت شده است. بنا به یافته های دیده بان حقوق بشر، نیروهای محلی پلیس زیر فشار غیراصولی سیاستمداران و نخبه‏گان محلی، کمبود موازین اخلاقی و حرفه ای و افزایش خواست ها و انتظارات عمومی هستند.

مجارستان عفو بین‌الملل دولت به بدرفتاری علیه پناهجویان متهم کرد

برندگان نوبل آلترناتیو ۲۰۱۶ اعلام شدند

ایران

برنامه نظارت حکم زندان علیه عیسی سحرخیز و تداوم آزار قضایی او را قاطعانه محکوم می‌کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» از صدور حکم زندان برای آقای عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و عضو بنیانگذار انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، مطلع شده است. بنا بر اطلاعات دریافتی، شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی روز ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ به وکیل آقای عیسی سحرخیز کاهش محکومیت وی به ۲۱ ماه زندان را اطلاع داد. قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸، روز ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ آقای سحرخیز را به اتهام‌های «توهین به رهبری» به‌خاطر استفاده از عبارت «کازینوی سید علی»  در خاطرات خود برای توصیف اتاقی در زندان و «تبلیغ علیه نظام» به سه سال زندان محکوم کرده بود. بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات توهین به رهبری حداکثر دو سال و مجازات تبلیغ علیه نظام حداکثر یک سال است.

گزارشگران بدون مرز: تأیید محکومیت سنگین زندان برای نرگس محمدی را محکوم می‌کنیم

بیانیه عفو بین‌الملل در باره‌ی حکم زندان نرگس محمدی

زنان

عربستان سعودی ۱۴هزار زن برای پایان دادن به قیمومیت مردان طومار امضا کردند

سازمان ملل خواهان بازتر کردن قوانین محدود درباره سقط جنین شد

ملاحظات حقوق بشری و جنسیتی در مقابله با مواد مخدر

ایران

آیت‌الله خامنه‌ای: دوچرخه‌سواری زنان در مجامع عمومی حرام است

واکنش زنان در ایران به منع دوچرخه‌سواری + عکس

دوچرخه‌سواری زنان و مشروعیت زدایی از فتوای رهبری

چرا دوچرخه‌سواری زنان، چرخ مشروعیت نظام سیاسی را پنچر می‌کند؟

زندان زنان قرچک، بزرگترین زندان زنان در ایران

فضای شهری، فضایی که از آن زنان نیست

کودکان

یمن مراد سُبیع، هنرمندِ نگران آینده کودکان

شاخص سانسور ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ گروهی از شورشیان حوثی روز ۳ سپتامبر ۲۰۱۶ نشستی در مدرسه النجاه در منطقه حیما در شهر بنی ولید برگزار کردند. یک شاهد عینی به مراد سُبیع، هنرمند خیابانی و برنده جایزه شاخص سانسور برای هنر در سال ۲۰۱۶ ،گفت که این عده بدون اجازه وارد مدرسه شدند. این شاهد گفت: ما با هیچ یک از طرفین نیستیم. در وسط گیر کرده‌ایم.» کمی پس از ورود آنها، مدرسه در حمله‌ هوایی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی ویران شد. یک دانش آموز کشته شد و ۱۲۰۰ دانش آموز به بیش از ۳٫۴ میلیون دانش آموز محروم از آموزش اضافه شدند. بیش از ۳۶۰۰ مدرسه در اثر جنگ ناگزیر تعطیل شده‌اند. روز ۴ سپتامبر مراد سُبیع به بنی ولید رفت تا نقاشی دیواری بر روی ویرانه های مدرسه النجاه بکشد. او به شاخص سانسور گفت: «اینها سربازان جنگ های بعدی هستند. کودکان بدون آموزش جنگجویان فردا و ابزار دست افراطیون هستند. بازسازی مدارس بمباران شده در یمن ـ به‌ویژه مدارس بزرگی مثل الحیما ـ سالها طول می کشد.»

فرهنگ و اندیشه

اتحادیه‌ی آفریقا و بحران بروندی: آرزو در مقایسه با واقعیت

گروه بین المللی بحران ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶ تصمیم رهبران آفریقا در ژانویه ۲۰۱۶ برای عدم حمایت از اعزام نیروی ۵۰۰۰ نفری آفریقایی به بروندی شکاف بین کشورهای عضو و کمیسیون اتحادیه‌ی آفریقا را در مورد نحوه برخورد با بحران را نشان داد. این اختلاف به اعتبار اتحادیه‌ی آفریقا لطمه جدی زد. این واکنش ناهماهنگ محدودیت های کمیسیون اتحادیه‌ی آفریقا و شورای امنیت اتحادیه‌ی آفریقا را در اقدام‌ها بدون حمایت کامل رهبران و نبود هماهنگی بین آدیس آبابا و اعضای آفریقایی شورای امنیت سازمان ملل را نشان داد. بحران در بروندی در اثر تصمیم سال ۲۰۱۵ رئیس جمهور پی‌یر نکورونزیزا برای شرکت در سومین دوره ریاست جمهوری به راه افتاده و باعث اعتراض های گسترده، اقدام به کودتا، حمله‌های مسلحانه مخالفان و سرکوب خشن شده که تاکنون ۱۱۱۵ تن کشته شده‌اند. بیش از ۳۰۰۰۰۰ تن به کشورهای همسایه گریخته اند و در حدود ۱۰۸۰۰۰ تن در داخل کشور آواره هستند. در حدود ۴٫۶ میلیون تن نیازمند امداد غذایی هستند. بروندی به سرعت به سوی وضعیت اضطراری اجتماعی و انسانی می‌رود.

کلمبیا چرا آزمون اصلی صلح پس از خلع سلاح آغاز می‌شود

دمکراسی باز ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ درگیری مسلحانه کلمبیا که بلندمدت ترین درگیری در تاریخ جهان است، تاکنون بیش از ۲۲۰٫۰۰۰ کشته و در حدود ۶٫۷ میلیون آواره به جا گذاشته است. امضای رسمی توافق صلح در حضور ۲٫۵۰۰ مهمان از جمله رهبران کشورها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی حکایت از آن دارد که قصد دو طرف جدی است. مشکلاتی در راه صلح باقی هستند و نه فقط در همه پرسی ۲ اکتبر که مردم کلمبیا در باره‌ی پذیرش توافق صلح تصمیم خواهند گرفت. ثبات بلندمدت در کشور بستگی با عاملان مختلف دارد. اول، گروه نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا ـ فارک (FARC): هفته گذشته در دهمین کنفرانس رهبری خود توافق را تأیید و راه را برای انحلال گروه مسلح و تبدیل آن به جنبشی سیاسی باز کرد. فرایند رسمی خلع سلاح پس از همه پرسی ۱۸۰ روز طول خواهد کشید. یکی از مسایل مورد اختلاف که در کنفرانس مورد بحث قرار گرفت، قانون عفو است که باید در کنگره کشور تصویب شود. در عین حال، اعضای «جبهه ۱ فارک» مایل به خلع سلاح نیستند و دیگران ممکن است از آنها پیروی کنند. دوم، گروه‌های غیردولتی افراطی: یکی از خطرهای خلع سلاح این است که گروه‌های مثل ارتش ملی رهایی‌بخش (ELN) و گروه‌های متعدد دست راستی و تبهکار از خلأ قدرت استفاده کنند و به مناطق زیر کنترل فارک در گذشته بروند و بکوشند اعضای خلع سلاح شده فارک را جذب کنند.

آمریکا کنگره وتوی اُباما در مورد لایحه ۱۱ سپتامبر را رد کرد

واشنگتن پُست ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶ مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای نخستین بار وتوی رئیس جمهور را در مورد لایحه ای که به خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر اجازه می‌دهد از عربستان سعودی به‌خاطر حمایت احتمالی از مهاجمان حمله ۱۱ سپتامبر شکایت کنند، رد کردند. نمایندگان دو حزب در مجلس های نمایندگان و سنا درخواست کاخ سفید برای حمایت از رئیس جمهور را رد کردند. استدلال مسؤولان دولتی این بود که این قانون تهدیدی برای امنیت ملی است و دولت‌مردان آمریکایی را در خطر شکایت های مشابهی در خارج قرار می‌دهد. شمار آرا در سنا ۹۷ رأی مثبت و یک رأی منفی و در مجلس نمایندگان ۳۴۸ رأی مثبت و ۷۷ رأی منفی بود. این لایحه به دادگاه ها اجازه می‌دهد ادعای مصونیت دیپلماتیک خارجی را در مورد تروریسم در داخل آمریکا رد کنند.

بریتانیا فیلم فارسی‌زبان ‘زیر سایه’ نماینده بریتانیا در فیلم‌های خارجی اسکار

بی بی سی ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ نشریه ورایتی گزارش می دهد که فیلم فارسی‌زبان “زیر سایه” ساخته بابک انوری، فیلمساز ایرانی ساکن بریتانیا، به عنوان نماینده بریتانیا در رشته بهترین فیلم خارجی اسکار انتخاب شده است. به گزارش رادیو زمانه «زیر سایه» روایتی‌ست از پایداری یک زن. آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا) فیلم «زیر سایه» ساخته بابک انوری، فیلمساز ایرانی‌تبار مقیم بریتانیا را به عنوان نماینده سینمای این کشور برای حضور در اسکار فیلم خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد: فیلمی فارسی‌زبان درباره پیامدهای جنگ ایران و عراق در زندگی عاطفی و خانوادگی یک خانواده متوسط تهرانی با یک پیشینه سیاسی در سال‌های نخست انقلاب ایران.

معضل «میانه‌روهای افراطی»؛ صلح سوریه در گرو معانی

ایران

تأثیر زندان بر ادبیات امروز ایران

رقصندگان آتش، آوازخوانان دشنه: زیباشناسی ادبیات زندان

زندان و ادبیات داستانی

١٣٧ گلبرگِ پرپر، در «آخرین فرصت گل»

ستایش و قاتلش، قربانیان چرخه خشونت و اعدام

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی بی سی فارسی، بی بی سی جهانی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، زیتون، شاخص سانسور، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گروه بین المللی بحران، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، نیویورک تایمز، واشینگتن پُست

پیوست‌ها: