زنان-690x259

زنان، جنگ و پناهندگی

8march2016

چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم زنان- هرات

افغانستان میزگرد «زنان ضامن صلح‌اند» در چهارمین فستیوال بین‌المللی فیلم زنان هرات – کابل

آرمان شهر ۲ نوامبر ۲۰۱۶ در روز دوم چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم-زنان هرات، ۲۹ میزان/مهر ۱۳۹۵ برابر با ۲۰ اکتبر ۲۰۱۶،  میزگردی تحت عنوان «زنان ضامن صلح اند» از سوی بنیاد آرمان شهر/OPEN ASIA و خانه فیلم رویا در باغ بابر کابل برگزار شد. در این میزگرد خانم ها دکتر حبیبه سرابی فعال زنان و معاون شورای عالی صلح، دکتر سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان، سمیرا حمیدی نماینده شبکه زنان افغانستان در کنفرانس بروکسل و ماریا بشیر اولین دادستان زن افغانستان و فعال حقوق زنان و آقای محمد محق نویسنده و آگاه امور سیاسی، به گردانندگی خانم سیما غنی، فعال حقوق زنان شرکت داشتند.

افغانستان رخشان بنی‌اعتماد: جنگ چهره‌ای کریه دارد، ستایش صلح و ارزش مقاومت مهم است

آرمان شهر ۲ نوامبر ۲۰۱۶ در حاشیه چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم زنان- هرات، روز جمعه ۳۰ مهر/میزان ۱۳۹۵ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶ نشستی صمیمانه در قصر ملکه باغ بابر در شهر کابل با حضور خانم رخشان بنی اعتماد، کارگردان و فیلمساز ایرانی، انجینیر لطیف احمدی فیلم ساز  و ابراهیم عارفی رییس افغان فیلم، و حضور پرشمار سینماگران و جوانان اهل فرهنگ برگزار شد.

موارد نقض فاحش حقوق بشر

دادستان کل افغانستان: زنان بعد از طی دوران محکومیت قضایی به خانه راه ندارند

بی بی سی فارسی ۲ نوامبر ۲۰۱۶ آقای حمیدی گفت که زنان در افغانستان مجازات مضاعف می‌شوند. فرید حمیدی، دادستان کل افغانستان گفته است که در جامعه این کشور، وقتی یک مرد مجازات می‌شود دوباره به خانه خود برمی‌گردد ولی یک زن دوباره به خانه خود راه ندارند.آقای حمیدی که امروز، چهارشنبه ۱۲عقرب/ آبان در کنفرانس سراسری دادستانان افغانستان زیر عنوان “مبارزه با خشونت علیه زنان” صحبت می‌کرد، افزود که هدف از مجازات، اصلاح فرد و تحویل دوباره او به جامعه است.

افغانستان فرخنده‌کشی مجازی

اطلاعات روز  ۱ نوامبر ۲۰۱۶ دو سال پیش، زنی در برابر دیدگان عابران مات‌ومبهوت، به‌دست ده‏ها تن به طرز فجیعی کشته شد. «فرخنده» به اتهام سوزاندن اوراقی از قرآن مجید تا سرحد مرگ لت‌و‌کوب شد، سپس زیر تایر موتر قرار گرفت و سرانجام در گوشه‏یی از دریای کابل به آتش کشیده شد. در پشت این حادثه‌ی هولناک، ماجرای ساده‏یی قرار داشت: یک تعویذنویس صرفاً به این دلیل که «فرخنده» بر سرش برآشفته بود و بساطش را به‌هم ریخته بود، فریاد زد که او اوراق قرآن را آتش زده است. همین فریاد کافی بود تا شماری خشمگین از اهانت به مقدس‏ترین کتاب مسلمانان، او را مورد مواخذه قرار دهند و سپس لت‌وکوب کنند. پس از آن کسانی دیگر نیز به این جمع پیوستند و صحنه‌ی اجرای کیفر به وحشیانه‏ترین شکل آن اجرا شد.

افغانستان بانوی جوان: عضو شورای ولایتی غزنی مرا به‌زور به نکاح محافظ‌اش درآورده

اطلاعات روز ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶ بانوی جوانی که نمی‌خواهد از او نام برده شود به رسانه‌ها می‌گوید که یک عضو شورای ولایتی غزنی به گونۀ اجباری و بدون در نظر داشت رضایت‌اش او را به نکاح محافظ‌اش درآورده است.این بانوی جوان با مادر کهن‌سال‌اش به روز ( پنج‌شنبه) به خاطر دادخواهی به ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت غزنی آمده اند به رسانه‌ها می‌گوید که ۷ ماه پیش عبدالجامع جامع عضوی شورای ولایتی غزنی با گروهی از مخافظان‌اش به خانۀ آنان هجوم آورده و او را پس از ربودن، ۸ شبانه روز در دفتر شخصی‌اش نگهداری کرده است.

افغانستان رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان خشونت در برابر زنان را نگران کننده می‌خواند.

رادیو آزادی ۲ نوامبر ۲۰۱۶ عبدالله عبدالله در پایان چهارمین نشست سارنوالان گفت که امروز هم دختران و زنان مورد خشونت، تجاوز جنسی و آزار و اذیت حتی در نهاد های امنیتی و تحصیلی کشور قرار می‌گیرند.آقای عبدالله بد دادن و فروختن دختران را نیز یک چالش خوانده و خواهان بسیج شدن افغان‌ها در این زمینه شد.

در ایران خشونت خانگی جرم نیست

ایران وایر ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶ به تازگی روزنامه‌ وقایع‌اتفاقیه در گزارشی عنوان کرده در هر ۹ ثانیه یک خشونت در ایران رخ می‌دهد. طبق همین آمار و با توجه به گستردگی خشونت خانگی، ۱۹.۹ درصد از خشونت‌های خانگی در تهران شامل خشونت‌های جسمی و ۵۲.۴ درصد خشونت‌های روانی هستند. در میان این همه خشونت، سهم زنان و کودکان بیشتر است.

ایران بند زنان زندان اوین خیلی مهجور است/ گفت و گو با مریم شفیع‌پور

ایران وایر ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ مریم شفیع پور: “در اوین یک سری چیز‌ها آزار دهنده‌تر است، زنان زندانی در اوین تلفن ندارند. هفته‌ای ۲۰ دقیقه از پشت شیشه خانواده‌هایمان را می‌بینیم. سر ملاقات‌ها اذیت می‌کنند”«مریم شفیع‌پور» که به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» در تابستان ۹۲ بازداشت شده بود، مهرماه‌‌ همان سال وارد بند زنان زندان «اوین» شد و دو سال در کنار دیگر زندانیان زن، ایام حبس خود را سپری کرد.

دفاع از حقوق بشر

عراق دختران ایزدی نجات یافته از دست داعش برنده جایزه ساخاروف شدند

دویچه وله فارسی ۲۹ اکتبر ۲۰۱۶ دو خانم ایزدی مدافع حقوق زنان از طرف پارلمان اروپا مستحق دریافت جایزه ساخاروف اعلام گردیدند. آنان که تجربه تلخ بردگی جنسی «دولت اسلامی» یا داعش را در خاطرات خود دارند، توانسته بودند از چنگ این گروه فرار کنند.

پاکستان بانوی رنگین چشم افغانستان به زودی آزاد می‌شود

خبرنامه  ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ مقامات پاکستانی اعلام کرده‌اند که شربت گل، مونالیزای افغانستان که چهارشنبه هفته‌ی قبل به اتهام داشتن شناسنامه‌ی جعلی توسط پولیس پیشاور دست‌گیر شده بود، به زودی با قید ضمانت آزاد خواهد شد.پیش از این نیز حضرت عمر زاخیل‌وال سفیر افغانستان در اسلام آباد از آزادی زودهنگام این بانوی مشهور افغان خبر داده‌بود.

کودکان

افغانستان ۴۵ درصد دانش‌آموزان صنف‌های ششم خواندن‌ونوشتن بلد نیستند

اطلاعات روز  ۲۹ اکتبر ۲۰۱۶ مسؤولان وزارت معارف/آموزش‌وپرورش می‌گویند، بر پایۀ پژوهش این وزارت، ۴۵ درصد دانش‌آموزان صنف‌های ششم مکاتب، حتا توانایی خواندن یک متن عادی را ندارند.محمدابراهیم شینواری، معین وزارت معارف/آموزش‌وپرورش امروز (شنبه) در نشستی در کابل گفت، با آن که در ۱۵ سال گذشته کارهای فراوانی در بخش بلندبردن کیفیت سطح آموزشی کودکان و نوجوانان انجام شده، اما این وزارت هنوز هم با مشکلات زیادی دست به گریبان است.

افغانستان جنگ جوزجان؛ کودکان در مدارس علیه دولت تحریک می‌شوند

سلام وطندار ۳۰ اکتبر ۲۰۱۶ شماری از اعضای  شورای ولایتی و باشنده‌گان جوزجان می‌گویند، برخی از مدارس دینی در ولسوالی‌های قوش‌تپه‌ و درزاب، دانش‌آموزان را به فعالیت‌های تروریستی و ضددولتی تشویق می‌کنند.برخی از باشنده‌گان این ولسوالی‌ها‌ که‌ کودکان‌شان به علت ناامنی‌ها از رفتن به مکتب بازمانده اند به سلام‌وطندار می‌گویند، کودکان‌شان را برای فراگیری خواندن‌ونوشتن به مدارس دینی می‌فرستند، اما آموزگاران این مدارس کودکان آنان را در برابر دولت تحریک می‌کنند.

آلمان حزب سوسیال مسیحی بایرن خواهان تصویب فوری قانون ممنوعیت ازدواج اطفال شد

دویچه وله ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ حزب سوسیال مسیحی بایرن (سی اس یو) از حزب (اس پی دی) خواست که قانون طرح ریزی شده ممنوعیت ازدواج اطفال و نوجوانان زیر سن را به صورت عاجل تصویب کند.حزب (سی اس یو) در یک تقاضانامه که روزنامه آلمانی «بیلد» (شماره روز دوشنبه) از آن نقل قول کرده است، به هایکو ماس، وزیر عدلیه آلمان فدرال از حزب (اس پی دی) هشدار می دهد که مسوده قانونی را که حزب (سی اس یو) ارائه کرده، «بالاخره» به اجرا درآورد.اندریاس شویر در مصاحبه با روزنامه آلمانی «بیلد» گفت: «ماس باید این مسوده ما را یک به یک اجرا نماید». او ادامه داد: «اگر او (هایکو ماس) از عهده آن برنمی آید، پس مسند وزارت عدلیه آلمان فدرال جای او نیست».

سیاست

انجمن زنان دیپلومات افغانستان ایجاد شد

اطلاعات روز ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ «انجمن زنان دیپلومات افغانستان» به ابتکار ریاست حقوق بشر و امور بین‌المللی زنان وزارت خارجه ایجاد شد.عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی به روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه این انجمن در مقر وزارت خارجه گفت ایجاد انجمن زنان دیپلومات افغانستان یک گام مثبت، موثر و عالی در راستای تقویت دستگاه دیپلوماسی کشور و سهم‌دهی بیشتر به زنان تحصیلکرده افغان است.رییس اجراییه گفت این انجمن یک فرصت خوبی را برای توانمندسازی و رشد مهارت‌های کاری زنان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه سیاست فراهم می‌سازد.

افغانستان جنگ جوزجان؛ کودکان در مدارس علیه دولت تحریک می‌شوند

اطلاعات روز  ۳۰ اکتبر ۲۰۱۶ شماری از اعضای شورای ولایتی و باشنده‌گان جوزجان می‌گویند، برخی از مدارس دینی در ولسوالی‌های قوش‌تپه‌ و درزاب، دانش‌آموزان را به فعالیت‌های تروریستی و ضددولتی تشویق می‌کنند.برخی از باشنده‌گان این ولسوالی‌ها‌ که‌ کودکان‌شان به علت ناامنی‌ها از رفتن به مکتب بازمانده اند به سلام‌وطندار می‌گویند، کودکان‌شان را برای فراگیری خواندن‌ونوشتن به مدارس دینی می‌فرستند، اما آموزگاران این مدارس کودکان آنان را در برابر دولت تحریک می‌کنند.

آمریکا کلینتن: ترمپ باید از هر گونه روابط اش با کرملین پرده بردارد

رادیو آزادی ۱ نوامبر ۲۰۱۶ هیلاری کلینتن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری امریکا از رقیب جمهوری‌خواه خود دونالد ترمپ خواستار شد که از هر گونه روابط ممکن اش با کرملین یا وابستگان آن پرده بردارد.او گفت چنین روابط شاید به آنچه که استخبارات امریکا آنرا مداخلۀ روسیه در انتخابات امریکا عنوان کرد ارتباط داشته باشد.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

افغانستان راه‌اندازی مراکز مشاورت جنسی برای جوانان افغان

بی بی سی فارسی ۳۰ اکتبر ۲۰۱۶ تاکنون ده مرکز در پنج ولایت بزرگ آغاز به کار کرده‌ است. درافغانستان صحبت درمورد مسایل جنسی یک تابواست. اکنون در کابل، پایتخت افغانستان مرکزی راه‌اندازی‌ شده که جوانان افغان می‌توانند برای حل مشکل جنسی خود به این مرکز مراجعه ‌کنند.این مرکز درمانی با مراجعین‌اش درمورد مسائل و مشکلاتی صحبت می‌کند که بیان آن در جامعه افغانستان تابو است و کمتر کسی درباره آن با دیگران سخن می‌گویند. حتی اگر این نوع مشکلات به یک بیماری در فرد مبدل شود.

فرهنگ و جامعه

رویا؛ امید سینمای افغانستان/ میان رقاصه بازاری و ممثل متعهد تفاوت است

راه مدنیت ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ اشاره: سینمای افغانستان، هیچ وقت سینمای درخشانی نبوده است. در دوره حکومت چپ، سینمای افغانستان تازه در حال نمو بود، رفیق یحیایی، آرزوی اتصال افغانستان به شبکه سینمای جهانی را داشت که با خودش جوان‌مرگ شد. فلم‌سازان جوان دیگر همه یا پراکنده شدند یا معدود مثل صدیق برمک دوباره شروع به کار کردند. با این حال ما گروه پرشماری از اهل سینما داشتیم که همه صاحب دعوا بودند، اما در چنبره‌یی تنگ گرفتار بودند.

افغانستان روایت زندگی هنری دلارام آغه در نمایشنامه ‘غزل ناسروده دهکده’

بی بی سی فارسی ۱ اکتبر ۲۰۱۶ نمایشنامه‌ای براساس زندگی هنری دلارام آغه معروف به “دختر مالستانی” و “آبه میرزا”، آوازخوان مشهور موسیقی هزارگی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل برگزار شد.هدف از این نمایش، که در تالار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل برگزار شد، نمایش دادن دشواری‌های آوازخوان‌های زن در جامعه‌ای سنتی بود. چالش‌های مذهبی و فرهنگی در برابر این آوازخوان‌ها برجسته شد.

ایران تونیا ولی اوغلی از دهه ۶۰ می گوید: برخی زنان ورزشکار اعدام شدند

ایران وایر ۲۵ اکتبر ۲۰۱۶ از ۱۲ سالگی عضو تیم ملی شنای ایران بوده؛ رکورد‏ دار ۲۰۰ و ۱۰۰ متر قورباغه و ۴۰۰متر مختلط تیمی در هفتمین دوره بازی‌های آسیایی تهران ۱۹۷۴٫او در مسابقات جهانی یوگسلاوی، مسابقات جوانان بلگراد، مسابقات مجارستان، دوجانبه ایران و آلمان، ایران و شوروی و المپیک دانش‌آموزان جهان (پاریس ۱۹۷۶) نیز شرکت کرده و یک مدال برنز و مقام سومی از مسابقات نوجوانان در بلگراد را به دست آورده است.

کتاب، گزارش و تحقیق

خانواده از هم‌گسیخته و خودآگاهی زن ایرانی

رادیو زمانه ۱ نوامبر ۲۰۱۶ در رمان «لیورا» نوشته فریبا صدیقیم شاهد گفت‌وگوی درونی و بی‌پرده‌ زنی هستیم که از یک طرف به دنبال مردی ژرف‌اندیش و سالم می‌گردد و از طرف دیگر به دنبال مردی اغواگر است که او را به هیجان آورد. شاید خیلی از ما زن‌ها عمیقاً ترکیبی از کیان و همایون را یک‌جا می‌خواهیم.

ایران بهانه گیری و تلف نمودن حق ازدواج دختر

رادیو آزادی ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ در برنامۀ کنونی زن و زنده‌گی بر پدیدۀ مجرد زیستن قطعی دختران که با چه پیامد های ناخوش آیندی درگیر می‌شوند بحث می‌کنیم. در رابطه به این موضوع پارچۀ تمثیلی هم داریم.همچنان به سلسله نشر مواد قانون منع خشونت علیه زن در راستای حیات زنان به یاد دهانی یکی از ماده های آن نیز در این برنامه پرداخته خواهد شد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: رادیو زمانه، رادیو آزادی، ایران وایر، راه مدنیت، بی‌بی‌سی، اطلاعات روز، سلام وطندار، دویچه‌وله، خبرنامه