زنان-690x259
محرومیت حدود ۳ میلیون کودک از آموزش و پرورش در افغانستان

zanan

بیانیه بنیاد آرمان شهر و کمیته سهمیه +۲۵ % به مناسب روز جهانی منع خشونت علیه زنان

در روز جهانی منع خشونت علیه زنان با ما هم‌صدا شوید

آرمان شهر ۲۲ نوامبر ۲۰۱۵ تفکر، رفتار و سیاست خشونت آمیز علیه زنان و دختران، همه جهان را ناامن ساخته است.

بار دیگر با فرارسیدن روز جهانی منع خشونت علیه زنان، فرصتی داریم تا از خشونت و تبعیض گسترده،  نظام مند، قانونی و عرفی که هر روز بر تن و روح  نیمی از جمعیت جهان وارد می‌شود، سخن بگوییم و آن را محکوم کنیم. امسال هم در شرایطی این سالگرد را پاس می‌داریم که وضعیت زنان در چهارگوشه جهان نسبت به سال‌های پیش وخیم‌تر شده است. جنگ، استبداد، مهاجرت، پناهندگی، تبعیض و سرکوب که ازجامعه تا خانه‌های تک‌تک ما سربلند می‌کند و در مسیر زندگی، خود را بر سر زنان آوار می‌کند، وحشیانه‏‌تر از پیش ادامه دارد.  همچنین تبعیض و نابرابری جنسیتی زندگی همه زنان را در شرق و غرب تحت تاثیر قرار داده و مانعی اساسی برای دستیابی آنان به جایگاه برابر و اثرگذار در سطح جامعه است.

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان وزارت زنان از آمار تکان دهندهء خشونت با زنان خبر داد
صدای آمریکا ۲۰ نوامبر ۲۰۱۶ در آستانۀ روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، وزارت امور زنان افغانستان گفته است که میزان تجربۀ زنان افغان از خشونت های جسمی و روحی در حدود دو برابر ارقام جهانی است.این وزارت گفته است که در جهان از هر سه زن، یکی آن خشونت‌های فزیکی یا روحی را در زندگی‌اش تجربه می‌کند؛ اما در افغانستان آمار تجربه زنان از خشونت‌ها به ۸۷ فیصد می‎‌رسد.

افغانستان تجاوز به دختر خردسال در سرپل
سلام وطندار ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ مقام‌های محلی در سرپل می‌گویند که گلبدینِ ۳۶ ساله زمانی که از تنهایی دختری نه ساله در خانه خبر می‌شود، وارد آن خانه شده و به او تجاوز می‌کند. به گفتۀ این مقام‌ها، این رویداد در منطقۀ امام‌خورد این ولایت رخ داده است.ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل به سلام‌وطندار می‌گوید، زمانی گلبدین به این دختر خردسال تجاوز کرده که پدر و مادر این دختر به خاطر تداوی به شفاخانه رفته بودند.

عربستان محاکمه ۱۳ زن‌ سعودی به‌اتهام شرکت‌در‌تظاهرات
خبرگزاری جمهور ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ دادگاه کیفری در ریاض ۱۳ شهروند زن سعودی را به اتهام شرکت در تظاهرات ضد حکومتی و آتش زدن عکس وزیر کشور محاکمه کرده است.دادگاه کیفری در ریاض ۱۳ نفر از شهروندان زن سعودی از جمله سه خواهر را به اتهام سازماندهی و شرکت در تظاهرات در منطقه «بریده»، محاکمه کرده است.به گزارش «عیون الخلیج»، این افراد ضمن شرکت در تظاهرات با سر دادن شعارهایی خواستار سرنگونی رژیم آل سعود شدند و عکس وزارت کشور عربستان را آتش زدند.

مرد اماراتی زنش را بعد از دیدن چهره واقعی‌اش طلاق داد: همسرم را نشناختم
خبرگزاری جمهور ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ به نقل از القدس العربی، مرد اماراتی ساکن شهر شارجه که مدت اندکی از ازدواجش می گذشت همسرش را طلاق داد.این مرد ۳۵ ساله می گوید که زنش به زیبایی آنچه پیش از ازدواج بود نبوده است و این موضوع را پس از اینکه همسرش برای شنا به دریا رفته بود فهمیده است.این تازه داماد می گوید چهره زنش آنقدری تغییر کرده بود که قادر به شناختن وی نبوده است.

افغانستان افزایش ازدواج‌های اجباری در سه ماه نخست ۲۰۱۶
سلام وطندار ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ مسؤولان کمیسیون حقوق بشر می‌گویند، در سه ماه نخست امسال ۹۵ پروندۀ ازدواج اجباری کودکان را ثبت کرده اند که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.عبدالله عابد، رییس بخش کودکان کمیسیون حقوق بشر در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار علت افزایش ازدواج‌های اجباری نسبت به سال‌های گذشته را فقر و رسم‌ورواج‌های نادرست می‌داند

افغانستان پدری که دختر و برادرزاده‌اش را با تیشه کشت
سلام وطندار ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ دختروپسرکاکا در مهمان‌خانه با هم صحبت می‌کردند که پدردختر وارد می‌شود و هر دو را به جرم دوست‌داشتن با تیشه ازپا در می‌آورد. این رویداد در روستای کوکلداش ولسوالی فیضِ‌آباد جوزجان رخ داده است.یک منبع که نخواست نامش فاش شود به سلام‌وطندار می‌گوید، این دو چندین سال همدیگر را دوست داشتند.

دفاع از حقوق بشر

مصر کمپین دختران مصری برای حق دوچرخه‌سواری
بی بی سی فارسی ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ برنامه دوچرخه‌سواری پورت‌سعید را پنج دانش‌آموز راهنمایی راه انداختند. گروهی از دختران مصری در اعتراض به برخوردهای خصمانه با زنان دوچرخه‌سوار، یک کمپین دوچرخه‌سواری راه‌ انداخته‌اند.زنان مصری به‌ندرت سوار دوچرخه می‌شوند. آنها که می‌شوند، باید آزار و اذیت مدام رهگذران را به جان بخرند.بیشتر بخوانید: چرا دوچرخه‌سواری زنان، چرخ مشروعیت نظام سیاسی را پنچر می‌کند؟به همین خاطر پنج دختر نوجوان در شهر پورت‌سعید در شمال مصر دست‌به‌کار شده‌اند که این وضع را عوض کنند. آنها کمپینی راه‌ انداخته‌اند با شعار “فرق نداریم”، که زنان را به دوچرخه‌سواری ترغیب کنند – آن‌هم در شرایطی که قطع یارانه‌های سوخت رفت‌وآمد شهری را بسیار گران کرده.

ایران خانم دکتر چقدر بی‌جنبه‌ای!
بیدار زنی ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ هیئت تحریریه سایت بیدارزنی به مناسبت ۲۵ نوامبر برآن شد تا پرونده‌ای در خصوص آزار جنسی در محیط کار منتشر کند. آنچه در ادامه می‌خوانید تجربه زیسته‌ی یکی از مخاطبان بیدارزنی استکه به دست ما رسیده است. شما هم می‌توانید تجارب خود را به ایمیل Bidarzani@gmail.com ارسال کنید تا با انتشار آن‌ها این امر را از عرصه‌ی مربوط به امور ناگفتنی خارج کنیم و در نهایت بتوانیم مقابل این رفتار غیرانسانی ایستاده و آن را متوقف کنیم.

افغانستان توپ مبارزه با قاچاق انسان در دست بانوان
۸ صبح ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ محوطه جمنازیوم ورزشی دانشگاه کابل، خلاف روزهای دیگر، اینک مملو از بانوان ورزشکار بود که هر کدام به خاطر مبارزه با قاچاق انسان تلاش می‌کنند. این بانوان متشکل از چهار تیم، توپ مبارزه علیه قاچاق انسان را به دست گرفته و تلاش می‌ورزند تا یکجا علیه این پدیده مبارزه کرده و مردم و اجتماع را از پیامد‌های بد آن آگاه سازند.موسسه امداد و انکشاف سریع به همکاری فدراسیون ملی والیبال در پیوند به مبارزه علیه قاچاق انسان، تورنمنت دو روزه‌ی والیبال بانوان را برگزار کرد.

تظاهرات در ترکیه در اعتراض به قانون تجاوز به دختربچه‌ها
رادیوزمانه ۲۰ نوامبر ۲۰۱۶ هزاران نفر شامل زنان و کودکان، دیروز شنبه ۱۹ نوامبر در استانبول تظاهرات کردند تا مخالفت خود را با تصویب احتمالی قانونی که مردان متجاوز به دختران را می‌بخشد اعلام کنند.نزدیک به سه هزار معترض با شعار «ما ساکت نخواهیم شد»، «این قانون را فورا دور بیندازید»، به سمت میدان کادی کوی در بخش آسیایی تظاهرات کردند. گفته می‌شود که تظاهرات مشابهی در برخی از شهرهای دیگر ترکیه از جمله ازمیر انجام شده است. ترکیه قانونی برای بخشش مردان متجاوز تصویب می‌کند.   

ایران عفو بین‌الملل هشدار داد: احتمال خودکشی نازنین زاغری
رادیو زمانه ۱۹ نوامبر ۲۰۱۶ سازمان عفو بین‌الملل بیانیه‌ای درباره نازنین زاغری رتکلیف صادر کرده و در آن درباره سلامت جسمی و روحی او هشدار داده است.  عفو بین‌اللمل نوشته که این ترس وجود دارد که نازنین زاغری خودکشی کند.

کودکان

جنگ و فقر میزان کودکان کارگر در شمال افغانستان را افزایش داده است
افغانستان رو ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ یافته های یک تحقیق که از سوی بنیاد کودک در بلخ صورت گرفته نشان می دهد که میزان کودکان کارگر در این ولایت به تناسب سال گذشته ۵۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.به گفته مریم کریمی مسوول این بنیاد آنان با یکهزار کودک صحبت کرده و دریافته اند که میزان کودکان کارگر در بلخ به بیش از ۶۰۰ تن رسیده و وضعیت آنان نگران کننده است. ششصد کودک در بلخ مصروف کار های شاقه اند عکس

محرومیت حدود ۳ میلیون کودک از آموزش و پرورش در افغانستان
سلام وطندار ۲۰ نوامبر ۲۰۱۶ ۲۰ نوامبر، برابر است به روزجهانی کودک، از این روز در سراسر جهان گرامی‌داشت به عمل می‌آید که افغانستان نیز همه ساله از این روز با دادن آمار و ارقام تجلیل می‌کند.مسؤولان وزارت معارف/آموزش و پروش می‌گویند، هم‌اکنون بیش از ۳ میلیون کودک در کشور از حق آموزش محروم اند.

افغانستان تجلیل از روز جهانی کودک در مرکز اسکان نوجوانان در مزار شریف
خبرگزاری دری ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ از روز جهانی کودک در مرکز اسکان نوجوانان در مزارشریف تجلیل گردید که طی این برنامه ۴۵ نوجوان زندانی دختر و پسر با اعضای فامیل خویش ملاقات نمودند و در فعالیت های گوناگون این برنامه سهیم شدند.در این برنامه زندانیان دختر و پسر کارهای هنری، درامه، درامه، شعر قصه، و فعالیت های ورزشی خویش را برای اعضای فامیل پیشکش نمودند.یک تن از زندانیان پسر گفت: “این گواهینامه برای من خیلی اهمیت دارد و این خیلی عالی است که به والدین خود نشان دهیم که چه آموخته ایم و در طول ماه گذشته چه انجام داد ایم.”

افغانستان تلفات کودکان در کندهار؛ در ۸ ماه ۵۹ کشته، ۱۰۰ زخمی
سلام وطندار ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ مسؤولان دفتر ساحه‌یی کمیسیون حقوق‌ بشر در ولایت کندهار می‌گویند، در جریان هشت ماه نخست امسال ۵۹ کودک دختر و پسر در این ولایت جان باخته‌ و نزدیک به ۱۰۰ کودک دیگر زخم برداشته‌اند.سلیمه احد، معاون بخش کودکان دفتر ساحه‌یی کمیسیون حقوق بشر در کندهار به سلام‌وطندار می‌گوید، هرچند احتمال دارد این آمار بلند باشد، اما این آمارها در شفاخانۀ حوزه‌یی میرویس این ولایت به ثبت رسیده و در اختیار این دفتر قرار گرفته است.

افغانستان اداره های امور جوانان از “آینده بحرانی” پناهجویان جوان هشدار می دهند
دویچه وله ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ اداره های امور جوانان آلمان از یک “آینده بحرانی” پناهجویان جوان در پیوند با وضعیت نامعلوم اقامت آنها در این کشور نگران اند. این اداره ها از جمله بر فراهم ساختن زمینه های آموزش برای پناهجویان جوان تأکید می‌نمایند.بیرگیت تسیلر، رئیس انجمن فدرال کار اداره های ایالتی امور جوانان، روز دوشنبه (۲۱ نوامبر ۲۰۱۶) به مناسبت “روز اداره های امور جوانان” گفت: «بزرگترین دشواری که جوانان در اینجا با آن روبرو اند، در بسیاری از موارد همانا عدم اطمینان در مورد آینده است، که روان آن ها را به گونۀ خسته کننده زیر فشار قرار داده است.» به قول وی ترس از اخراج شدن از آلمان به این مشکل علاوه شده است.

سیاست

افغانستان مشکلات دو زن بیجا شده از اچین ناشی از تهدیدات داعش
صدای آمریکا ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ در میان صدها خانوادۀ که در نتیجۀ تهدیدات داعش از ولسوالی اچین ننگرهار بیجا شده اند، دو زنی شامل است که سرپرستی دو خانواده را در ولسوالی رودات به عهده دارند.مردان این دو خانوادۀ شش ماه پیش در حملات گروه داعش بالای پوسته‌های نیروهای خیزش مردمی در دره مامند ولسوالی اچین کشته شدند.خبرنگا صدای امریکا وضعیت زندگی آن دو خانواده را رقت بار خوانده می گوید زندگی دشواری را سپری می‌کنند.

آلمان مرکل برای چهارمین دوره نامزد مقام صدراعظمی آلمان می‌شود
دویچه وله ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ انگلا مرکل صدراعظم آلمان در انتخابات عمومی سال آینده برای چهارمین بار خود را نامزد مقام صدراعظمی می‌کند. او این مطلب را شام یک شنبه در برلین پایتخت آلمان اعلام کرد.انگلا مرکل، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان (سی دی یو) شام یک شنبه در برلین پایتخت آلمان به خبرنگاران گفت که تصمیم‌اش برای نامزدی دوباره در انتخابات عمومی سال آینده نه برای خودش و نه برای کشورش یک تصمیم بدیهی و ساده بوده است.

قوانین، لوایح و مقررات

دولت ترکیه لایحه «تجاوز به دختربچه‌ها» را پس گرفت
رادیو زمانه ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ اعتراضات مؤثر بود. دولت ترکیه لایحه بحث‌برانگیز تجاوز قانونی به دختربچه‌ها را پس گرفت. بن علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه به خبرگزاری آنادولو گفته است که دولت قصد دارد با همکاری احزاب اپوزیسیون و نهادهای مدنی تغییراتی در لایحه یاد شده اعمال کند و سپس آن را دوباره به مجلس بفرستد.

حقوق مدنی و سیاسی

ایران محیط کار باید امن باشد
بیدارزنی ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ تا چند دهه پیش، اشتغال زنان در خارج از خانه با محدودیت‌های زیادی مواجه بود اما با گذشت زمان و افزایش حضور زنان در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و آموزشی، آن‌ها به تدریج وارد بازار کار شدند. اگرچه حضور فعالانه زنان در عرصه اشتغال، پیشرفت مهم و ارزشمندی محسوب می‌شود اما افزایش شمار زنان شاغل، امنیت روانی و جسمی زنان در محیط کار را ارتقا نداده است.

افغانستان سهم بارز زنان در مدیریت سکتور خصوصی
صدای آمریکا ۱۹ نوامبر ۲۰۱۶ وزارت امور زنان افغانستان می‌گوید با آنکه زنان تجارت پیشۀ افغان با مشکلات بزرگی مواجه اند؛ ولی توانسته اند که سهم مهمی را در سکتور خصوصی بازی کنند.دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان روز شنبه در کنفرانس زنان تجارت پیشه و اهدای سالانه تندیس بی‌بی خدیجه که به مناسبت روز جهانی تشبث زنان در کابل صحبت می‌کرد، گفت، عدم دسترسی به منابع مالی و مارکیت، نبود امنیت، تبعیض، ذهنیت‌های منفی، نداشتن تجربه و مهارت‌های مسلکی از مشکلات اساسی زنان تجارت‌ پیشه افغان است.

افغانستان زنده‌گی گروهی زنان تحصیل‌کرده در کابل؛ چرا؟
سلام وطندار ۱۹ نوامبر ۲۰۱۶ شماری از زنان که اکثرشان از ایران به کشور برگشته اند به گونۀ گروهی زنده‌گی می‌کنند. آنان که بیشترشان تحصیل‌کرده اند و در نهادهای مهم خصوصی و دولتی مصروف کار اند می‌گویند که امنیت اجتماعی سبب شده تا با چند زن تنهای دیگر در یک حویلی یا آپارتمان زنده‌گی کنند.این زنان و دختران از کارشناسی تا دکترا تحصیلات دارند و در گروه‌های سه تا هفت نفری در گوشه‌وکنار پایتخت زنده‌گی می‌کنند.

افغانستان محدودیت آموزش دختران در لوگر
سلام وطندار ۲۰ نوامبر ۲۰۱۶ شماری از دانش‌‌آموزان دختر در پل‌علم مرکز ولایت لوگر و شماری از ولسوالی‌های این ولایت به سلام‌وطندار می‌گویند، به خاطر رسم‌ورواج‌های ناپسند و ناامنی‌ها نمی‌توانند، از صنف چهار و در نهایت بالاتر از صنف هفت به آموزش ادامه دهند.به گفتۀ این دانش‌آموزان دختر، در برخی بخش‌های لوگر از صنف پنجم و در برخی از بخش‌های دیگر از صنف هشتم درِ مکتب‌های دخترانه بسته‌اند و در بیشتر روستاهای این ولایت هیچ مکتب دخترانه وجود ندارد.

فرهنگ و جامعه

افغانستان بانوی اول: باید مسؤولیت مان را در پاک نگه داشتن محیط زیست ادا کنیم
خبرگزاری فارسی ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ رولا غنی، بانوی نخست افغانستان تاکید می‌کند که شهروندان باید در پاک‌نگه‌داشتن محیط زیست مسؤولیت‌شان را به درستی انجام دهند.رولا غنی در کنفرانسی که روز سه‌شنبه(۲ قوس) با حضور شماری از اعضای کابینه و مقام‌های حکومتی برگزار گردیده بود گفت وظیفۀ ما است تا مسؤولیت شهروندی را در پاک‌نگه‌داشتن محیط زیست انجام دهیم.

حمایت از بسکتبال زنان با دعوت بازیکنان به کمیته انضباطی
رادیو زمانه ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ سه زن ایرانی با هزینه شخصی در یک تورنمنت بسکتبال در ترکمنستان شرکت کردند. سفرشان حاشیه ساز شد و مسوولان فدراسیون بسکتبال آنها را تهدید به برخورد کردند.در حالی که روز شنبه ۲۹ آبان محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال با وزیر ورزش مسعود سلطانی فر جلسه داشت و اعلام کرد که وزیر ورزش خواسته سریع‌تر فکری درباره زنان بسکتبالیست شود، کمپیته انظباتی این زنان را احضار کرده تا از آنها بازپرسی کند. این جلسه قرار است روز سه شنبه برگزار شود.

کتاب، گزارش و تحقیق

در کانادا دادگستری و پلیس به کمک قربانی آزار جنسی می‌آیند
بیدارزنی ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ هیچ‌ آماری‌ درباره‌ میزان‌ آزار جنسی‌ زنان‌ در محیط‌های‌ کاری‌ در ایران‌ وجود ندارد. تنها در جزوه‌یی‌ که‌ در سال‌ ۱۳۸۲ به‌ کوشش‌ «کمیته‌ جمع‌آوری‌ اسناد و گزارش‌های‌ ستاد مبارزه‌ با خشونت‌ علیه‌ زنان‌» منتشر شد، با عنوان‌ «خشونت‌ کاری‌، اعمال‌ سلطه‌ کارفرمایان‌»، به‌ رواج‌ گسترده‌ آزار جنسی‌ زنان‌ در محیط‌های‌ کاری‌ ایران‌ اشاره‌ شده‌ است‌.

روز جهانی توالت: زنان قربانیان توالت‌های آلوده
رادیو زمانه ۱۹ نوامبر ۲۰۱۶ سازمان ملل نوزدهم نوامبر را «روز جهانی توالت» نام‌گذاری کرده است. هدف از انتخاب این روز تاکید بر حق برابر همه انسان‌ها در دسترسی به سرویس بهداشتی است. وب‌سایت رسمی روز جهانی توالت اعلام کرده که هدف دیگر نام‌گذاری این روز، معطوف کردن توجه جهانیان به میلیون‌ها انسانی است که به سرویس بهداشتی یا سرویس بهداشتی تمیز دسترسی ندارند.

مالاوی دو سال حبس برای مردی که با اچ‌آی‌وی مثبت با ۱۰۴ زن رابطه جنسی داشت
بی بی سی فارسی ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ اریک آنیوا، شهروند مالاوی که با وجود اینکه می‌دانست ویروس اچ‌آی‌وی دارد با ۱۰۴ زن رابطه جنسی برقرار کرده بود، به دو سال حبس همراه با کار سخت محکوم شده است.او که به “کفتار” مشهور است، بنا بر سنتی در مالاوی موسوم به “پاکسازی جنسی” با دختران تازه بالغ رابطه جنسی داشته است.او گفته بود که خانواده های این دختران او را استخدام می کردند تا در سنت آشنا کردن دختران تازه بالغ با رابطه جنسی موسوم به “غبارروبی کودکی و ورود به دوران بلوغ” شرکت کند.

ایران چگونه با آزار جنسی در محل کار مقابله کنیم؟
بیدارزنی ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ آزار جنسی در محل کار موضوع بسیار عمیق و ریشه‌داری است. نتایج نظرسنجی «مجله کازموپولیتن» در سال ۲۰۱۵[۲] نشان می‌دهد که از هر سه زن یک نفر آزار جنسی در محل کار را تجربه کرده است. در این مطالعه ۲۲۳۵ زن بین ۱۸ تا ۳۴ سال که به صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت مشغول به کار بودند مورد نظرسنجی قرار گرفتند و در نهایت روشن شد که یک‌سوم این افراد در طول زندگی خود آزار جنسی در محل کار را تجربه کرده‌اند. ۳۸% درصد این افراد اعلام کرده‌اند که فرد مزاحم مدیر مرد آن‌ها بوده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: آرمان شهر صدای آمریکا ، سلام وطندار، خبرگزاری جمهور، بیدار زنی ، ۸ صبح، رادیو زمانه، افغانستان رو، خبرگزاری دری ، دویچه وله فارسی، بی بی سی فارسی.

پیوست‌ها: