international

عکس: کیوبان اگزایل کوارت

stopvaw_nov2

در روز جهانی منع خشونت علیه زنان با ما هم‌صدا شوید
آرمان‌شهر ۲۲ نوامبر ۲۰۱۵ تفکر، رفتار و سیاست خشونت آمیز علیه زنان و دختران، همه جهان را ناامن ساخته است. بار دیگر با فرارسیدن روز جهانی منع خشونت علیه زنان، فرصتی داریم تا از خشونت و تبعیض گسترده،  نظام مند، قانونی و عرفی که هر روز بر تن و روح  نیمی از جمعیت جهان وارد می‌شود، سخن بگوییم و آن را محکوم کنیم. امسال هم در شرایطی این سالگرد را پاس می‌داریم که وضعیت زنان در چهارگوشه جهان نسبت به سال‌های پیش وخیم‌تر شده است. جنگ، استبداد، مهاجرت، پناهندگی، تبعیض و سرکوب که ازجامعه تا خانه‌های تک‌تک ما سربلند می‌کند و در مسیر زندگی، خود را بر سر زنان آوار می‌کند، وحشیانه‏‌تر از پیش ادامه دارد.  همچنین تبعیض و نابرابری جنسیتی زندگی همه زنان را در شرق و غرب تحت تاثیر قرار داده و مانعی اساسی برای دستیابی آنان به جایگاه برابر و اثرگذار در سطح جامعه است.

آمریکا، حقوق بشر و انتخابات ریاست جمهوری

امریکا و جهان بعد از ترامپ
نقد اقتصاد سیاسی ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ امانوئل والرشتاین ـ قصد ندارم که به این فهرست دور و دراز تحلیل دیگری اضافه کنم و تا همین حالا هم از خواندن آن‌ها خسته شده‌ام. صرفاً می‌خواهم روی دو مسئله متمرکز شوم: پی‌آمدهای پیروزی ترامپ اولاً برای ایالات متحده و ثانیاً برای قدرت ایالات متحده در بقیه‌ی جهان. در سطح داخلی این نتایج را به هر شکلی که بسنجید ایالات متحده را به‌شدت به جناح راست می‌کشاند. اهمیتی ندارد که ترامپ در عمل فاقد آرای مردم در سطح ملی است. همچنین اهمیتی ندارد که اگر فقط ۷۰٫۰۰۰ رأی در سه ایالت (چیزی کم‌تر از ۰٫۰۹ درصد کل آرا) از رأی ترامپ کم شود، کلینتون برنده می‌شد. آن‌چه اهمیت دارد این است که جمهوری‌خواهان از به‌اصطلاح پیروزی سه‌گانه بهره‌مند شده‌اند ـ کنترل ریاست جمهوری، هر دو مجلس کنگره و سنا، و دیوان عالی. در حالی که دموکرات‌ها ممکن است طی چهار یا هشت سال سنا و حتی ریاست جمهوری را بار دیگر به دست آورند، به دست آوردن اکثریت دیوان عالی خیلی بیش از این طول می‌کشد.

دفاع از حقوق بشر در دوران ترامپ
عفو بین‌الملل ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ دبیر کل سلیل شتی ـ نیروهای تفرقه در سراسر جهان رو به رشد هستند. دیوارهایی که در مرزها بالا می‌رود، تنفر و ترس پراکنی در میان مردم، قوانین سرکوبگر علیه آزادی های اساسی. نتایج انتخابات آمریکا آخرین تحول در این روند نگران کننده است. دونالد ترامپ، پس از مبارزه انتخاباتی با ترجیع بند دایمی زن‌ستیزی و بیگانه‌هراسی رئیس جمهور شده است. برای فعالان حقوق بشر به‌ویژه که پیشتر هم در بسیاری از کشورها «ناخواسته» بودند، مشکلات زمانی بسیار بیشتر می‌شود که برنامه سیاسی رئیس جمهور برگزیده یکی از نیرومندترین کشورهای جهان از تنفر تجلیل کرده و بسیاری از تضمین های اساسی حقوق بشری را تهدید می‌کند. ما پیش از این نیز از این نقطه گذشته ایم. دیده ایم که شعارپردازی های تفرقه آمیز به راهی زشت منجر شده، صداهای مخالف مجرم شناخته شده‌اند و ضعیفان بار آزار خشن، تبعیض و خشونت را تحمل کرده‌اند. شعارپردازی های رئیس جمهور اباما اغلب ورای سیاست گذاری های او راه می پیمود و نقض رو به وخامت و مداوم حقوق بشر به دست ایالات متحد آمریکا را در داخل و خارج می پوشاند. از جمله این موارد فروش اسلحه به عربستان سعودی بود با وجود مدارکی که نشان می داد این سلاح ها برای ارتکاب نقضِ فاحشِ و نظام‏مند حقوق بشر در یمن به کار می‌روند. مورد دیگر گسترش کارزار کاملا غیرمسؤولانه حمله‌های پهپادهای سیا بود. هنوز نمی دانیم روابط بین‌المللی ترامپ چگونه بر وضعیت هم اکنون بد حقوق بشر در جهان تأثیر خواهد گذاشت، اما اگر شعارهای زهرآلود او در مبارزه انتخاباتی به زبان سیاست گذاری برگردد، پیامدهای آن وخیم و گسترده خواهد بود.

پیشنهادهای ترامپ حقوق بشر را نقض می‌کند و به میلیون ها تن لطمه می‌زند
دیده بان حقوق بشر ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ این سازمان در نامه ای به ترامپ اعلام کرد: رئیس جمهور برگزیده دونالد ترامپ بایستی پیشنهادهای او را پس بگیرد و رد کند. این پیشنهادها در صورت اجرا به میلیون ها تن در ایالات متحد آمریکا و خارج لطمه خواهد زد. این سازمان با استناد به اظهارات ترامپ از جمله در مورد شکنجه، گوانتانامو، مهاجرت، پناه‌جویان، حقوق زنان، مراقبت درمانی و آزادی رسانه‌ها نگرانی های جدی در مورد حقوق بشر ابراز کرد. ترامپ باید پیشنهاد استفاده از شکنجه را که در حقوق بین‌المللی و حقوق آمریکا جنایت است، رد کند. هر گونه استفاده از شکنجه ـ حتی تنظیم نظریه حقوقی برای توجیه شکنجه ـ اشخاص مشارکت کننده در آن را در معرض مسوؤلیت کیفری قرار می‌دهد و امنیت ملی آمریکا را تضعیف می‌کند. ترامپ به تازگی در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گفت که متوجه شده که شکنجه آن تأثیری را که او پیشتر در نظر داشت، ندارد، ولی او باید هر گونه تأیید این روش ها را مردود اعلام کند. ترامپ باید دوباره تعهد ایالات متحد آمریکا به کنوانسیون های ژنو و دیگر حقوق جنگ را تأیید و مشخص کند که دولت او ـ بر خلاف آن چه او در مبارزه انتخاباتی اظهار کرد ـ در حمله‌های مرگبار غیرنظامیان را هدف قرار نخواهد داد. این سازمان همچنین بر خطر فاحش پیشنهادهایی مثل گسترش استفاده از بازداشت نامحدود در گوانتانامو را علیه حقوق بشر و امنیت ملی آمریکا تأکید کرد.

موارد نقض فاحش حقوق بشر

عراق غیرنظامیان، قربانیان اصلی نبرد موصل

نهادهای دولتی

آمریکا در سازمان ملل علیه قطعنامه‌ی ضد نازی ها رأی داد
واشینگتن پُست ۱۷ نوامبر ۲۰۱۶ ایالات متحد آمریکا یکی از سه کشوری بود که علیه قطعنامه‌ای در سازمان ملل که تجلیل  از نازیسم را محکوم می‌کرد، رأی داد. دیپلمات های آمریکایی به آزادی بیان و نگرانی از استفاده روسیه از آن برای حمله به کشورهای همسایه استناد کردند. این قطعنامه‌ با عنوان «مقابله با تجلیل از نازیسم، نئونازیسم و رویه های دیگر سهیم در دامن زدن به شکل های معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و نارواداری مرتبط با آنها» با ۱۳۱ رأی موافق، ۳ مخالف و ۴۸ ممتنع در کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل تصویب شد. اوکرائین و پالائو نیز رأی مخالف دادند.

ترکیه ۷۳ تن از دانشگاهیان بازداشت شدند ترکیه فعالیت صدها نهاد مدنی ممنوع شد
ترکیه حمایت مجلس از تبرئه متجاوزان به دختران زیر سن قانونی یمن عفو بین‌الملل: کادر درمانی و بیمارستان ها زیر حمله نیروهای ائتلاف ضد حوثی
مصر حکم زندان برای رهبران سندیکای روزنامه‌نگاران میانمار دیده‎بان حقوق بشر: بیش از ۱۲۰۰ خانه مسلمانان نابود شده است
پاکستان سرهایی که شاید بی گناه بالای دار برود

ایران

بازداشت و انتقال کیوان کریمی فیلمساز به زندان اوین برای اجرای حکم حبس تبلیغات «انحرافی» حکومت درباره اعدام «۲۵ مرد سنی» و اعتراض عفو بین‌الملل
پرستو فروهر: ماموران امنیتی از برگزاری مراسم هجدهمین سالگرد قتل فروهرها جلوگیری کردند همسر نازنین زاغری: ایران در ازای آزادی همسرم طلب خود را از بریتانیا می‌خواهد
بازجویی از پرستو فروهر ادامه دارد    احضار علی معزی، زندانی سیاسی، به مراجع قضایی
با مرخصی عبدالفتاح سلطانی برای چندمین بار مخالفت شد «مرگ ناگهانی» یک درویش گنابادی در زندان مرکزی تهران
امیر امیرقلی؛ جزئیات ضرب‌وشتم، اعتصاب غذا و آخرین وضعیت پرونده گزارشی از وضعیت پنج زن زندانی سیاسی کُرد در زندان کرمان

عاملان غیردولتی

سوریه در گلوله‌باران شورشیان هفت کودک در مدرسه‌ای در غرب حلب کشته شدند

دیدبان حقوق بشر سوریه: شورشیان مانع از فرار ده‌ها غیرنظامی از حلب شده‌اند

یونان یورش راست‌گرایان افراطی به یک اردوگاه پناهندگان

عدالت

اسرائیل/فلسطین دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی در مورد آزار و ایذا ناشی از محاصره‌ی غزه تحقیق کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ چهار سازمان حقوق بشر، از جمله سازمان‌های عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در فلسطین، پیام رسانه‌ای زیر را منتشر کردند. چهار گروه حقوق بشری از دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی خواستند به محاصره‌ی اسرائیل علیه نوار غزه که در حدود یک دهه دو میلیون فلسطینی را از مجموعه‌ی حقوق اساسی محروم کرده، به‌عنوان جنایت‌ علیه بشریتِ «آزار و ایذا» بنا بر اساسنامه‌ی رُم، رسیدگی کند. مرکز حقوق بشر فلسطین (PCHR)، مرکز حقوق بشر المیزان، الحق و الدمیر پرونده‌ای ۴۵ صفحه‌ای را به دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی تقدیم کردند که پایه‌ی حقوقی و واقعیت‌های موضوع را تشکیل می‌دهد. اسرائیل از ژوئن ۲۰۰۷ محاصره‌ی کامل را علیه نوار غزه برقرار کرده و بدین ترتیب مانع حرکت آزاد مردم و کالا به داخل غزه و خارج از آن شده است و این کار مجازات دسته‌جمعی است. نوار غزه که بخشی از کشور فلسطین است، اغلب به‌عنوان بزرگترین زندان فضای آزاد جهان توصیف می‌شود.

سخنان نماینده‌ی فدراسیون در پانزدهمین مجمع کشورهای عضو دادگاه بین‌المللی جزایی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ نوامبر ۲۰۱۶ گیسو جهانگیری، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئیس بنیاد آرمان‌شهر/ OPEN ASIA: باعث خوشوقتی من است که به نام بنیاد آرمان‌شهر/ OPEN ASIA، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و ۱۸۴ سازمان عضو آن در پانزدهمین مجمع کشورهای عضو دادگاه بین‌المللی جزایی در لاهه سخن بگویم. به‌عنوان مدافع حقوق بشرِ فعال در افغانستان، پیامی حیاتی برای شما به همراه آورده‌ام. پس از سال ها درگیری مسلحانه و رسیدگی طولانی مقدماتی در دادگاه بین‌المللی جزایی، اکنون آماده ی پاسخ‌گویی شده‌ایم. گاهی دادگاه به‌عنوان آخرین راه چاره ضروری است و این یکی از آن موارد است. ما از این خبر که تحقیقات تمام عیار دادگاه بین‌المللی جزایی در افق دید است، امید یافته‌ایم. باید یک بار دیگر تکرار کنیم که پاسخ‌گویی مانعی در راه دستیابی به صلح نیست، بلکه جزء ضروری آن به‌شمار می‌رود. عالی‌جنابان، اکنون زمان آن نیست که از تعهد خود به عدالت روی بگردانید. برعکس، اکنون زمان آن است که کوشش خود را در پشتیبانی از دادگاه بین‌المللی جزایی برای دست یافتن به عدالت برای قربانیان جنایت‌های بین‌المللی دو چندان کنید. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از شما می‌خواهد پشتیبانی خود را نشان بدهید. حمایت خود را از دادگاه بین‌المللی جزایی و نیز مدافعان حقوق بشری که خستگی‌ناپذیر به‌خاطر عدالت در اینجا، در لاهه، و در کشورهای ما مبارزه می‌کنند، به نمایش بگذارید. هم‏چنان‌که تهدیدهای اخیر علیه همکاران فلسطینی ما در سازمان‌های الحق و المیزان نشان می‌دهد، زندگی ما اغلب دقیقاً به‌خاطر حمایت از این دادگاه در خطر است.

اوگاندا نامه سرگشاده به مسؤول ثبت دادگاه بین‌المللی جزایی در مورد قربانیان
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ نوامبر ۲۰۱۶ فدراسیون با ارسال نامه ای در مورد وضع ۲۶۰۷ قربانی شرکت کننده در دادگاه اُنگوِن که از کمک مالی قضایی برخوردار نیستند، ابراز نگرانی کرد. دادگاه دومینیک اُنگوِن در ۶ دسامبر ۲۰۱۶ از سر گرفته خواهد شد. بنابراین، درخواست این قربانیان باید فوری مورد رسیدگی قرار بگیرد.

جمهوری آفریقای مرکزی از دادگاه ویژه کیفری حمایت کنید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ نوامبر ۲۰۱۶ هفده سازمان‌ بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی جمهوری آفریقای مرکزی با صدور بیانیه ای اعلام کردند: کشورهای ارایه کننده کمک مالی که در نشست بروکسل اتحادیه‌ی اروپا شرکت می‌کنند باید از دادگاه ویژه کیفری در جمهوری آفریقای مرکزی حمایت کنند. این کشورها باید از دادگاه و وظیفه آن برای پایان دادن به معافیت از مجازات بر اساس حقوق بین‌المللی، پشتیبانی فنی، مالی و سیاسی کنند. دولت جمهوری آفریقای مرکزی در جون ۲۰۱۵ قانونی را برای تشکیل دادگاه و هموار کردن راه عدالت برای قربانی تصویب کرد، اما این دادگاه هنوز کار خود را آغاز نکرده است.

تونس آغاز کار کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی روایت قربانیان دیکتاتوری تونس شهادت قربانیان شکنجه پس از سال‌ها

ایران

چهره‌های پرونده قتل‌های زنجیره‌ای چه می‌کنند؟
بی‌بی سی ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ خانواده‌های قربانیان قتل‌های سیاسی پاییز ۱۳۷۷ در ایران می‌گویند با گذشت ۱۸ سال “رسیدگی قضایی به این قتل‌ها یا انجام نشد یا به بیراهه کشیده شد و بستر فکری و سازمانی قتل‌ها هم هرگز بررسی نشد”. محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، اعضای کانوان نویسندگان ایران و داریوش و پروانه فروهر، رهبران حزب ملت ایران، ۴ قربانی قتل‌های سیاسی پاییز ۱۳۷۷ در تهران هستند که از سوی رسانه ها به قتل‌های زنجیره‌ای معروف شد. وزارت اطلاعات ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گروهی از کارکنان “خودسر” این وزارتخانه در قتل این ۴ منتقد و دگراندیش دست داشته‌اند. قتل محمد شریف، نویسنده ومترجم و از اعضای دفتر تدوین مجموعه آثار علی شریعتی که ۹ آذر ۷۷ ناپدید و جسد او در ۱۶ آذر همان سال در پزشکی قانونی پیدا شد و همچنین پیروز دوانی که سوم شهریور همان سال مفقود شد و هرگز اثری از او پیدا نشد از سوی جمهوری اسلامی، جزو پرونده قتل های زنجیره ای محسوب نشد.

دادخواهی دوباره مریم اکبری منفرد در مورد اعدام برادر و خواهرش در سال ۶۷

منصوره بهکیش: درددلی با مادرم، من تفهیم نشدم!

حقوق مدنی و سیاسی

مراکش محکومیت بر اساس «اعترافات» مشکوک
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ فدراسیون، عفو بین‌الملل و دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کردند: دادگاه های مراکش به تازگی دو شهروند فرانسوی را در پرونده های جداگانه بر اساس «اعترافاتی» که به عربی نوشته شده و آنها قادر به خواندن اش نیستند. هر دو تن پس از اطلاع از محتوای اعترافات، آنها را رد کردند. بر اساس اسناد این سه سازمان، دادگاه ها در مراکش به اظهارات پلیس به‌عنوان مدرک جرم اتکا می‌کنند و اغلب استدلال وکلا را در باره‌ی استفاده پلیس از روش های پرسش برانگیز را فوری رد می‌کنند. این دو به اتهام‌های مربوط به تروریسم به شش سال و چهار سال زندان محکوم شده‌اند و دادگاه تجدید نظر آنها در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ برگزار می‌شود.

مصر تصویب لایحه سازمان‌های غیردولتی جنبش حقوق بشر را نابود خواهد کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: پارلمان مصر لایحه تازه ای را در باره‌ی سازمان‌های غیردولتی تصویب کرده که در صورت اجرا تشکل ها را در این کشور از بین خواهد برد. محدودیت های این لایحه حتا از لایحه پیشنهادی در ماه سپتامبر بیشتر است. این اقدام قانونگذاری آخرین تلاش برای سرکوب فضای مدنی در مصر است. اکنون این قانون به شورای کشور برای بررسی حقوقی ارجاع می‌شود که آن را به پارلمان باز پس خواهد فرستاد.

ترکیه در پی اعتراضات، دولت لایحه مربوط به تعرض جنسی به کودکان را پس گرفت

میانمار هشدار در مورد وضعیت هولناک آوارگان مسلمان روهینگیا

ایران

اعتصاب غذا در اوین و کرج؛ وضعیت نگران‌کننده زندانیان سیاسی وخامت حال آرش صادقی زندانی سیاسی در اعتصاب غذا
وضعیت حقوق بشر در زندان مرکزی تبریز

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمریکا تنش‌های نژادی با پیروزی ترامپ بالا گرفته است صدها پناهجو در آب‌های مدیترانه غرق شدند
آلمان خطر سقوط در گرداب فقر افزایش می‌یابد آلمان ۱۲ هزار پناهجوی افغان در خطر اخراج

ایران

حداقل دستمزد ۹۶: آیا سرکوب مزدی ادامه می‌یابد؟ سومین تجمع کارگران در اعتراض به اصلاحیه قانون کار
مرگ ۴۵۰ کارگر خراسانی به‌علت حوادث کار در چهار ماه سفره ایرانیان در سال ۹۴، حدود ۶درصد کوچک‌تر شد

دفاع از حقوق بشر

بحرین نهادهای مورد حمایت بریتانیا به وعده اصلاحات سال ۲۰۱۱ عمل نکرده‌اند
عفو بین‌الملل ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ پنج سال پس از خیزش ۲۰۱۱ در بحرین که به ضرب و جرح و کشتن معترضان صلح‌آمیز در خیابان ها انجامید، اصلاحات اصلی مربوط به نقض حقوق بشر به دست نیروهای امنیتی هنوز به اکثریت بزرگی از قربانیان و خانواده های آنها عدالت عرضه نکرده‌اند. گزارش عفو بین‌الملل با عنوان «نمایش در ویترین یا بنیانگذاری تغییر؟ ارزیابی از نهادهای نظارت بر حقوق بشر در بحرین» کاستی های جدی نهادهای مورد حمایت بریتانیا را که دولت‌مردان بحرین و بریتانیا بارها به‌عنوان مدرک پیشرفت حقوق بشر در این کشور تبلیغ کرده‌اند، به نمایش می‌گذارد. گزارش تکمیلی: تداوم نقض حقوق بشر در بحرین: گفتگو با مسئول عفو بین الملل در تهیۀ گزارش بحرین

کنیا حبس خودسرانه ۱۰ مدافع حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ بنا به اطلاعات دریافتی روز ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶، هشت عضو شبکه سازمان «ساختن آفریقا» و دو شاهد خدمات این سازمان به یکی از افراد ذینفع، در جلسه عمومی در باره‌ی زمین خواری در شهر تاوتا دستگیر شدند. به نظر برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، این آزار قضایی ۱۰ مدافع حقوق بشر به فعالیت های به حق حقوق بشری آنها مربوط است.

فیلیپین برنامه برقراری دوباره مجازات اعدام باید لغو شود
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن اتحاد مدافعان حقوق بشر فیلیپین اعلام کردند: نمایندگان پارلمان فیلیپین باید پیش نویس قانونی در مورد بازگرداندن مجازات اعدام را کنار بگذارند. این کشور مجازات اعدام را در سال ۲۰۰۶ در مورد همه جرایم ملغا کرد.

مالزی حمله پلیس به دفاتر برسیه و دستگیری خودسرانه ۹ تن از فعالان
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶  برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که طی حمله پلیس به دفاتر ائتلاف برای انتخابات پاک و منصفانه (برسیه)، رئیس مدیر دبیرخانه آن در دفتر ائتلاف، و هفت تن از حامیان ائتلاف برای بررسی فساد شامل نخست وزیر نجیب رزاق، در یک گردهمایی دستگیر شده‌اند. پلیس همچنین کامپیوترها، تلفن ها و صورتحساب های بانکی و پرداخت مزد را از دفتر برسیه ضبط کرده است.

راهنمای قطعنامه‌ها، پیام‌های رسانه‌ای و بیانیه‌های هیأت‌های پارلمان اروپا

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ شبکه‌ی حقوق بشر و دمکراسی (HRDN) راهنمای قطعنامه‌ها، پیام‌های رسانه‌ای و بیانیه‌های هیأت‌ها، کمیته‌ها و رؤسای کمیته‌های پارلمان اروپا یا نامه‌های نمایندگان پارلمان در باره‌ی مدافعان حقوق بشر را تهیه کرده است تا به‌طورِ عملی نمونه‌های عملکرد خوب در مورد ارتباط‌های مربوط به مدافعان حقوق بشر در خطر را نشان دهد به روشی که برای این مدافعان و مدافعان دیگر مفید باشد، امکان تأمین آزادی و لغو اتهام‌های آنها را به حداکثر برساند و به شکل‌های دیگر آزار پایان دهد.

ایران

عبدالکریم لاهیجی: برای نجات محمد علی طاهری، به راه‌های غیر خشونت‌آمیز ادامه دهید
خبرگزاری عرفان ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان، رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در تازه‌ترین گفتگویش به بررسی وضعیت حقوقی «محمد علی طاهری» زندانی عقیدتی محبوس در اوین پرداخته است. این مدافع حقوق بشر ایرانی باسابقه گفته «اگر آقای طاهری تا حالا زنده مانده به خاطر همین اعتراض‌ها بوده است… تاکید می‌کنم که راه‌های غیر خشونت‌آمیز را باید ادامه داد.»

عفو بین‌الملل درباره سلامتی نازنین زاغری و ‘خطر خودکشی او’ هشدار داد

زنان

ارمنستان و بلاروس باید توصیه های سازمان ملل در مورد حقوق زنان را به اجرا بگذارند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ کمیته سازمان ملل برای رفع تبعیض علیه زنان یافته های نشست ۲۴ اکتبر تا ۱۸ نوامبر خود را در باره‌ی ۱۱ کشور از جمله بلاروس و ارمنستان منتشر کرد. این کمیته همچنین گزارش های سایه سازمان عضو فدراسیون، مرکز ضد تبعیض مموریال در همکاری با موسسه جامعه‌ی مدنی (ارمنستان) و با پشتیبانی مرکز حقوق زن (بلاروس) را بررسی کرد. هر دو گزارش بر تبعیض علیه زنان در این دو کشور در باره‌ی زمینه دسترسی به بعضی حرفه ها که برای تولید مثل زنان خطرناک محسوب می‌شوند، تأکید کردند. با پیروی از توصیه های این سازمان‌ها، کمیته‌ی حقوق بشر از ارمنستان خواست «فهرست مشاغل و حرفه های خطرناک برای زنان» را ملغا کند. فدراسیون و سازمان‌های عضو آن از توصیه های کمیته به هر دو کشور برای جرم‌انگاری سخنرانی های نفرت پراکن و جرایم علیه زنان دگرباش راضی هستند.

ترکیه تظاهرات در اعتراض به قانون تجاوز به دختربچه‌ها مصر کمپین دختران برای حق دوچرخه‌سواری
دختران و زنان جوانانی که در جوامع سنتی تهدید می شوند استراتژی‌های مقابله و بقا در برابر خشونت خانوادگی

ایران

یک بررسی: «خشونت خانگی در جنوب تهران بیشتر است» ارجاع «حدود ده هزار همسرآزاری» به پزشکی قانونی تهران در شش ماه
بایکوت خبری تحصن دانشجویان دختر دانشگاه تهران

کودکان

پاکستان شرم: “به بچه های ما دست نزنید” مبارزه با کودک آزاری

ایران

فروش کودکان و نوزادان در ایران در گفت‌وگو با شیوا نظرآهاری

نگاهی به فرآیند فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی کودکان در ایران

فرهنگ و اندیشه

ترامپ در کاخ سفید؛ گفت‌وگویی با نوام چامسکی
رادیو زمانه ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ گفت‌وگو درباب موضوع‌هایی چون برآمد اقتدارگرایی در نظام سیاسی آمریکا، مسائل مبرم زیست‌محیطی، مشکلات جامعه آمریکا و پدیده “فاشیسم دوستانه”.

پیکتی: بازاندیشی  جهانی‌سازی ضروری است وگرنه ترامپیسم پیروز خواهد شد

از دموکراسی آتن تا دموکراسی آمریکای شمالی
عصر نو ۹ نوامبر ۲۰۱۶ به کلام تولستوی: “سرانجام آنچه که مخالف عقل سلیم بشری می نمود، اتفاق افتاد” و دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکای شمالی انتخاب شد. این تعبیر را که تولستوی در مورد عبور لشکریان ناپلئون از رود نمان و آغاز فاجعه جنگ فرانسه با روسیه آورده است، می توان اینک در مورد فاجعه ترامپ که عالمی را تهدید می کند، بکار برد. اما همچنانکه آن جنگ نظامی، این “جنگ” میان شوینیسم و عقل نیز نه اینکه تصادف باشد، بلکه صاحب زمینه و سابقه ای تاریخی است.

ویلیام ترِوُر “چخوف ادبیات معاصر انگلیسی” درگذشت

ایران

قتل‌های زنجیره‌ای، امتداد اعدام‌های ۶۷ انتشار کتاب خاطرات جوانی هدایت در پاریس به روایت برادرش
۱۰۰۰ ساعت از اشعار ضبط شده اقوام ایرانی گم شد    اعطای جایزه ادبی به نویسنده رمان “شب‌های آرام تهران”

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: آرمان‌شهر، اخبار روز، بی بی سی فارسی، خبرگزاری عرفان، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، نقد اقتصاد سیاسی، واشینگتن پُست