international

اردوغان: مردم ترکیه پشت من هستند!

dewar-turquie-erdogan-dessinateurs-hd-190816-e1478109194572

طرح: کاریکاتوریست‌های طرفدار صلح

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه تداوم درگیری‌‍‌ها در حلب و کشتار غیرنظامیان

نهادهای دولتی

کرسی های شورای امنیت در اختیار صادرکنندگان اسلحه
اینترپرس سرویس نیوز ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶ بر اساس اطلاعاتی که موسسه بین‌المللی پژوهش صلح استکهلم  منتشر کرده، ۹ کشور از ۱۰ صادرکننده اصلی اسلحه در جهان از اواسط ۲۰۱۶ تا اواسط ۲۰۱۸ عضو شورای امنیت هستند. از این تعداد چهار کشور اعضای غیردائم هستند: اسپانیا، اوکرائین، ایتالیا و هلند. پنج کشور نیز اعضای دائم شورا هستند: چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحد آمریکا. آلمان که در بین صادرکنندگان اسلحه دارای مقام پنجم است، تنها کشوری است که در میان ۱۵ عضو شورا حضور ندارد. دو عضو دائم شورا، آمریکا با ۳۳ درصد و روسیه با ۲۵ درصد صادرات اسلحه، ۵۸ درصد صادرات آن را در سال ۲۰۱۵ در اختیار داشتند. چین (۵٫۹ درصد) و فرانسه (۵٫۶ درصد) در رتبه های سوم و چهارم قرار دارند. رئیس موسسه کنترل اسلحه به اینترپرس سرویس نیوز گفت: بعضی از بحران های اساسی که شورای امنیت با آنها روبروست، به‌ویژه یمن، به‌طورِ عمده در اثر فروش اسلحه اعضای این شورا به‌ طرف های درگیر ایجاد شده است.

اسرائیل تأیید اولیه لایحه قانونی کردن کوچ‌نشینان در کنست؛ نقض آشکار حقوق بین‌المللی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ کنست اسرائیل روز ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ لایحه ای را که با عطف به گذشته کوچ‌نشین های ساخته شده در زمین های خصوصی فلسطینی ها در کرانه باختری را قانونی می‌کند مورد تأیید اولیه قرار داد. قانون تازه در ازای زمین هایی که کوچ‌نشینان بدون تأیید رسمی دولت خانه ساخته اند، جبران مالی یا زمین جایگزین عرضه می‌کند. فلسطینی ها حق اعتراض ندارند و ناگزیر باید زمین هایشان را ترک کنند. اسرائیل از آغاز اشغال تاکنون از سیاست‌ها و روش های مختلف به قصد تصاحب زمین های فلسطینی ها استفاده کرده است و به این منظور این زمین ها را «زمین دولتی»، ناحیه بسته نظامی، مناطق مورد محافظت طبیعی و آثار باستانی اعلام کرده است. این زمین ها برای برپاکردن کوچ‌نشین ها و گسترش آنها در آینده به‌کار رفته است.

مصر پیش نویس قانون سازمان‌های غیردولتی جامعه‌ی مدنی را برخواهد چید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۴ نوامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و در حدود ۶۰ سازمان دیگر از دولت مصر خواستند دست از سرکوب جامعه‌ی مدنی بردارد و اجازه دهد سازمان‌های غیردولتی در چارچوب قانون اساسی و با رعایت کامل تعهدات قانونی به آزادی بیان به فعالیت خود بپردازند. این سازمان‌ها قانون تشکل های مدنی (سازمان‌های غیردولتی) را که پارلمان مصر روز ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ تصویب کرد محکوم کردند. این قانون در صورت اجرا نقطه پایانی بر جنبش حقوق بشر در مصر خواهد گذاشت و با برقراری کنترل کامل دولت و نیروهای امنیتی بر سازمان‌های غیردولتی، جامعه‌ی مدنی مستقل را حذف خواهد کرد.

بلاروس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر اعدام مخفیانه‌ی دو تن را محکوم کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ بنا به اطلاعات دریافتی از سازمان عضو فدراسیون در بلاروس، مرکز حقوق بشر ویاسنا، دو محکوم‌به‌اعدام به نام‌های ایوان کولِش و سیراهِی خمیالوسکی، به تازگی در بلاروس مخفیانه اعدام شده‌اند. بر اساس قوانین بلاروس، تاریخ اعدام اعلام نمی‌شود. امسال در پی لغو اقدام‌های محدودکننده‌ی اتحادیه‌ی اروپا به‌خاطر نقض حقوق بشر در بلاروس در فوریه‌ی ۲۰۱۶، سه تن در این کشور اعدام شده‌اند. فدراسیون که خواهان الغای کامل مجازات اعدام در جهان است، این اعدام‌ها را محکوم می‌کند. به علاوه، هم‏چنان‌که گزارش مشترک فدراسیون و ویاسنا در اکتبر ۲۰۱۶، مجازات اعدام در بلاروس: قتل به دلایل (غیر)قانونی، نشان داد، به‌کارگیری مجازات اعدام در بلاروس در تمام مراحل قضایی همراه با نقضِ فاحشِ حقوق بشر است.

یمن داستان مردی که ۲۷عضو خانواده‌اش در حمله هوایی کشته شدند

نیجریه دست کم ۱۵۰ فعال صلح‌آمیز طرفدار بیافرا در سرکوبی خشن کشته شدند

ایران

چهار نفر در قشم در ملاء عام اعدام شدند اعدام شش نفر در کرج و استان گیلان
آتنا دائمی فعال مدنی برای اجرای حکم ۷ ساله‌اش بازداشت شد بازداشت عالیه مطلب‌زاده، فعال حقوق زنان، به بهانه پس دادن وسایل شخصی‌اش
۲۱ سال حبس برای فاش کردن صدایی که به هئیت مرگ گفت: شما جنایتکارید ممانعت رئیس زندان رجایی‌شهر از اعزام زندانی بیمار بهایی به بیمارستان
زندان و شلاق برای فیلمی که هرگز اکران نشد بازداشت دسته ‌جمعی شهروندان بهائی در شیراز
زندان قرون وسطائی رجایی شهر کرج از کهریزک بدتر است یک فعال حقوق کودک و روایت چند ساعت بازداشت: امنیت جانی ندارم

عاملان غیردولتی

آمریکا ‘تشدید’ جرایم برخاسته از نفرت در پی پیروزی ترامپ سوریه «داعش گاز شیمیایی علیه شورشیان سوری به کار برده است»

عدالت

پانزدهمین مجمع کشورهای عضو دادگاه بین‌المللی جزایی: حمایت سیاسی بدون پشتیبانی مالی حقوق قربانیان را به خطر می‌اندازد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ پانزدهمین مجمع کشورهای عضو  اساسنامه‌ی دادگاه بین‌المللی جزایی روز ۲۴ نوامبر در لاهه به پایان رسید. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از این واقعیت استقبال می‌کند که طی بحث‌های باز این مجمع، خروج دیگری از اساسنامه‌ی دادگاه بین‌المللی جزایی اعلام نشد. اما با وجود این‌که اکثر کشورها در ظاهر حمایت سیاسی خود را از دادگاه ابراز کردند، این پشتیبانی را با اختصاص بودجه‌ی کافی برای انجام مؤثر وظایف دادگاه پی نگرفتند. گیسو جهانگیری، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «ما به‌شدت متأسفیم که دولت‌ها حاضر نشدند بودجه‌ی محدود درخواستی دادگاه بین‌المللی جزایی را بپذیرند و این خودداری توانایی دادگاه را برای انجام فعالیت‌هایش با انعطاف و استقلال لازم محدود می‌کند. این اقدام می‌تواند بر توانایی دادگاه در آغاز تحقیقات تازه و برگزاری محاکمه برای تحقیقات جاری و نیز واکنش به نیاز به حضور میدانی بیشتر تأثیر بگذارد.»

مالی گامی اساسی به پیش در مبارزه علیه معافیت از مجازات با محاکمه‌ی آمادو هیا ساناگو
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ محاکمه‌ی آمادو هیا ساناگو، رهبر کودتای نظامی مارس ۲۰۱۲ در مالی، روز ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ در سیکاسو آغاز می‌شود. او به همراه ۱۷ تن دیگر از متهمان، از جمله چندین مسؤول بلندپایه‌ی نظامی، محاکمه خواهد شد. فدراسیون و جامعه‌ی حقوق بشر مالی شاکیان حقوقی این پرونده ـ موسوم به پرونده‌ی «ناپدیدشدگان کلاه سرخ» ـ هستند و ۲۳ تن از خویشاوندان نزدیک و خانواده‌های قربانیان را همراهی می‌کنند. این محاکمه گامی مهم در مبارزه علیه معافیت از مجازات است، هم در مورد جنایت‌های وخیم که از سال ۲۰۱۲ در شمال و جنوب مالی رخ داده و هم برای کلّ آفریقا. اینک فدراسیون و جامعه‌ی حقوق بشر مالی از مسؤولان قضایی خواستار تضمین محاکمه‌ی عادلانه و منصفانه هستند.

تونس «نباید رویدادها را فراموش کنیم»
قنطره ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ ده ها هزار تن که در دیکتاتوری بن علی رنج کشیدند از کمیسیون حقیقت و کرامت تونس درخواست جبران کرده‌اند. نخستین نشست عمومی در اواسط نوامبر برگزار شد. در این گفت‌وگو سهام بن سدرین، رئیس کمیسیون ، به دشواری های مربوط به پذیرش و توجه به گذشته دردناک تونس پرداخته است. نخستین نشست های کمیسیون دو سال پس از تشکیل آن اکنون برگزار می‌شود. این نشست ها چه اهمیتی دارند و چرا؟ سهام بن سدرین: کمیسیون تاکنون بیش از ۱۰٫۵۰۰ نشست غیرعمومی برگزار کرده است که در آنها به قربانیان زمان لازم برای روایت آنچه بر آنها گذشته داده می‌شود. هدف از این نشست های غیرعمومی روشن کردن حقیقت است. از سوی دیگر، هدف از نشست های عمومی ارتباط با کل کشور است تا به مردم در باره‌ی نقضِ فاحش و نظام‏مند حقوق بشر ظرف شش دهه به دست دولتی بگوییم که قرار بود از حقوق و آزادی های شهروندان محافظت کند. در نشست های عمومی شکل های مختلف بی قانونی، حاکمیت استبدادی و ویران کردن کامل زندگی شهروندان فقط به‌خاطر تلاش آنها برای استفاده از حق ابتدایی را شرح می‌دهیم. بدین ترتیب، نشست های عمومی مسایلی را به نمایبش می‌گذارند که هرگز نباید رخ می داد.

بریتانیا نمایندگان پارلمان دوباره می کوشند از تونی بلر در باره‌ی عراق بازجویی کنند
گاردین ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ گروهی از نمایندگان پارلمان بریتانیا از احزاب مختلف دوباره خواهند کوشید تونی بلر را به‌خاطر احتمال گمراه کردن پارلمان و مردم در مورد جنگ عراق پاسخ‌گو سازند. در صورت موفقیت، بلر ممکن است از عضویت در شورای حکومتی برکنار شود. وی در حال حاضر سعی می‌کند دوباره وارد صحنه سیاسی شود. این نمایندگان که اعضای شش حزب هستند، قطعنامه‌ای برای تحقیق در باره‌ی تفاوت های بین اظهارات علنی بلر در کمیسیون تحقیق چیلکات و در سطح خصوصی مطرح خواهند کرد.

مکزیک جسدِ دست‌کم ۳۲ نفر و ۹ سر بی‌تن در چند گور دست‌جمعی پیدا شد

ایران اجبار قربانیان به سکوت، یکی از موانع اجرای عدالت درباره‌ی گذشته
آسو ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ گفت‌وگو با عبدالکریم لاهیجی، رئیس افتخاری «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» ـ در این گفتگو حقوق‌دان و مؤسس «جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران» به شرایط تحقق عدالت انتقالی و موانع استفاده از ساز و کارهای بین‌المللی می‌پردازد. به نظر او، پیگیری حقوقی مواردی همچون اعدام‌های دهه‌ی ۶۰ از طریق نهادهای سازمان ملل مشروط به تقاضا و شکایت قربانیان است و برای پیگیری چنین مواردی باید شاکی خصوصی وجود داشته باشد. آسو: آیا اصول مورد تأکید در عدالت انتقالی همچون حق دانستن حقیقت، حق دستیابی به عدالت، جبران خسارت و تضمین عدم تکرار، فقط در دوران گذار به دموکراسی کاربرد دارند یا پیش از دوران گذار نیز می‌توان برای اجرای عدالت به آنها استناد کرد؟ لاهیجی: عدالت انتقالی یا دادگستری در دوران انتقال، به این معنا است که بعد از تحولات منتهی به تغییر دولت یا سیاست‌های دولت، چه مکانیسم‌هایی باید وجود داشته باشد تا قربانیان نقض حقوق و آزادی‌ها بتوانند به عدالت برسند و حق خودشان را مطالبه کنند و بگیرند. اما مسئله فقط نوع حکومت نیست بلکه موضوع اصلی شرایطی است که باید محقق شوند تا بتوان به آیین رسیدگی، عنوان عدالت در دوران گذار را داد و چیز فرمالیته‌ای نباشد. برای همین مثلاً در بعضی کشورها مثل مراکش می‌بینیم که کمیسیون حقیقت‌یابی به دستور شاه تشکیل شده و شروع به کار هم کرده اما بیشتر سعی کرده‌اند پرونده‌هایی که زیاد خشم حکومت را در پی‌نداشته باشد، بررسی کنند و هنوز بسیاری از قربانیان منتظر تحولات بیشتری هستند چون تغییر اساسی پیش‌نیامده و ساختار حکومت عوض نشده است. درست است که حرکت به سمت دموکراسی در مراکش آغاز شده اما در زمینه‌ی رسیدگی به تظلمات و احقاق حق همه‌ی قربانیان، اقداماتی که انجام شده هنوز به صورتی نیست که بتوانیم بگوییم که واقعاً عدالت در دوران گذار تحقق پیدا کرده است…

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه تقاضای دادستان: ۲۳۰ سال زندان برای خانم شهردارِ دیار بکر رواندا فرانسه را متهم به همدستی در نسل کشی سال ۱۹۹۴ کرد
ترکیه کردها و ترک‌ها بر لبه‌ پرتگاه قرار گرفته‌اند

ایران

بیانیه به مناسبت هجدهمین سالگرد قتل تبهکارانه‌ی رهروان دلیر آزادی محمد مختاری و محمد جعفر پوینده
کانون نویسندگان ایران ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ هجده سال از خزان هولناک سال۱۳۷۷گذشت. اما روشنایی هنوز در پردهه ای تو در تو و تاریکِ ابهام زندانیست. هر چند درآن پاییز مرگبار شاخه ها و برگهای قتلهای سازمان‌یافته و سیاسی- عقیدتی نمایان شد، اما ریشه های رویکرد ارتجاعی کشتار و حذف مخالفان و دگراندیشان نه تنها همچنان برجامانده است بلکه سیر آن را میتوان تا نخستین سالهای پاگرفتن حاکمیت جدید پی گرفت. حذف فیزیکی مخالفان و منتقدان در بسیاری از شهرها به گونه ای شکل گرفت که رعب و وحشت را در بدنه ی جامعه بپراکند. پیام نمایندگان ستم روشن بود: هر صدای آزادی خواهانه ای را در گلو خفه می کنیم! سپس برای زمینه سازی فرهنگی – تبلیغاتی ساخت برنامه های تلویزیونی بر ضد روشنفکران مستقل در دستور کار قرار گرفت. دور تازه ی سرکوبِ آزادیخواهان با برنامه های ننگینی چون”هویت”از سوی کارگزاران امنیتی در سیمای جمهوری اسلامی آغاز شد .آن گاه نوبت به احضار و تهدید نویسندگان، شاعران و همه ی روشنفکران مستقلی رسید که درپی تجدید فعالیت نهاد مستقل اهل قلم، کانون نویسندگان ایران، بر آمده بودند. طرح ناکام به دره انداختن اتوبوس حامل نویسندگان در سفر ارمنستان و ربودن یکی از فعالان کانون، این چرخه ی وحشت افکنی را به اوج های تازه ای رساند…

در پی اعتصاب غذا در زندان، مهدی رجبیان به مرخصی آمد دو گزارش از وضعیت زنان همجنس‌گرا و افراد تراجنسی

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

روغن نخل: مارک های جهانی از کار کودکان و کار اجباری سود می‌برند
عفو بین‌الملل ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ شرکت‌های بسیار مشهور غذایی جهان مواد غذایی، آرایشی و کالاهای رایج دیگر حاوی روغن نخل را که در پی نقضِ فاحشِ حقوق بشر در اندونزی با کار کودکانی به سن هشت سال در شرایط خطرناک به دست آمده، روزانه می فروشند.  گزارش «رسوایی بزرگ روغن نخل: نقض حقوق کارگران در پشت نام های بزرگ تجاری» به تحقیق در واحدهای بزرگ روغن نخل در اندونزی پرداخته که بزرگترین تولیدکننده روغن نخل در جهان به نام مجتمع کشت و صنعت ویلمار در سنگاپور اداره می‌کند و رد روغن نخل را تا ۹ شرکت‌ جهانی تعقیب کرده است: آفامسا، آدم، کلگیت ـ پالمولیو، الوانس، کلاگ، نستله، پروکتر و گمبل، رکیت بنکیسر و یونیلیور.

یونان اعتراضات پناهجویان پس از حادثه مرگبار در یک اردوگاه بلغارستان اخراج هزار پناهجوی معترض افغان
آمریکا شکرگزاری، حکم مرگ و خط لوله داکوتا

ایران

هزینه خانوار کارگری سه میلیون تومان؛ حداقل دستمزد ۸۱۲ هزار تومان برنده‌ها و بازنده‌های کالایی‌سازی آموزش عالی در ایران چه کسانی‌اند؟
«اصلاح قانون کار یعنی رشد افرطی‌گری» ایران رکورددار سوانح کارگری دنیا
کارتون‌خواب‌های امروز در اردوگاه‌های عصر کلاسیک

دفاع از حقوق بشر

مدافعان حقوق بشر تبهکار نیستند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ راه‌کار مدافعان حقوق بشر در اتحادیه‌ی اروپا، که جامعه‌ی بین‌المللی مدنی برپا کرده، نخستین نشست سالانه اشخاص مورد تأثیر را برگزار کرد: مدافعان حقوق بشر در خطر در سراسر جهان که از این پروژه سود برده اند، در بروکسل گرد آمدند. هدف از نشست بررسی سال نخست فعالیت هماهنگ برای پشتیبانی از مدافعان حقوق بشر در جهان و تأکید بر پدیده جهانی مجرم‌انگاری مدافعان حقوق بشر بود. در پایان نشست، ۱۲ سازمان همکار در این پروژه با انتشار بیانیه ای از تمام دولت‌مردان خواستند «نقش اساسی مدافعان حقوق بشر را تشخیص دهند و از آنها در هر شرایطی علیه همه اشکال آزار قضایی محافظت کنند.»

بروندی دولت با هشتگ غیراخلاقی «این نسل‌کشی من است» خطر نسل‌کشی را کم‌اهمیت جلوه داد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ دولت بروندی روز ۲۲ نوامبر هشتگ «این نسل‌کشی من است»  (#ThisIsMyGenocide) را برای بی‌اعتبار کردن گزارش فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با عنوان «سرکوب و دینامیک نسل‌کشی در بروندی» و انکار مطالب آن به‌راه انداخت. در پی آن، انتقاد در رسانه‌های اجتماعی گسترش یافته و با وجود این‌که طرفداران دولت پیام آن را پخش کرده‌اند، کاربُرد واژه‌ی «نسل‌کشی» در محتوای شوخی در فضای توییتری باعث شوک شده است.

سوریه هشدار سازمان ملل نسبت به نابودی کامل شرق حلب ترکیه سازمان ملل احتمال شکنجه زندانیان را بررسی می‌کند
امارات متحده عربی انتقاد عفو بین‌الملل از نقض حقوق بشر همزمان با برگزاری مسابقات فرمول یک بحرین دولت باید از آزار قضایی فیصل حیات و دیگر روزنامه‌نگاران دست بردارد
مالزی تداوم حبس خودسرانه و انفرادی رئیس ائتلاف انتخابات پاک و منصفانه روسیه زندانیان معترض به شکنجه و باجگیری در خطر ۱۰ سال حبس
مالزی به آزار کاریکاتوریست زونار خاتمه دهید قزاقستان محکومیت ۲ مدافع حقوق بشر به ۵ سال زندان
بنگلادش روزنامه‌نگار محمود الرحمان سرانجام پس از بیش از سه سال حبس خودسرانه آزاد شد ایرلند یادبود برای مدافعان حقوق بشر مقتول در دابلین با حضور رئیس جمهور برپا شد
بلاروس مدافع حقوق بشر در خطر افزایش حکم زندان به اتهام تازه کیفری هند خرم پرویز با وجود حکم آزادی در دادگاه عالی هنوز غیرقانونی در بازداشت است

ایران

کسی به فکر مرگ خاموش همسر من نیست؟ نامه گلرخ ایرایی به آرش صادقی و نهادهای بین المللی هشدار عفو بین‌الملل درباره احتمال شکنجه شدن و بدرفتاری با آتنا دائمی
درخواست از دولت برای پایان دادن به آزار واذیت نوکیشان مسیحی عفو بین‌الملل: منصوره بهکیش در خطر دریافت احکام سنگین است
پنج نهاد سازمان ملل خواهان پایان یافتن فشارهای امنیتی بر راحله راحمی‌پور شدند نامه ۱۲ هزار شهروند به حسن روحانی برای رسیدگی به وضعیت ۸ زندانی در اعتصاب غذا

زنان

خشونت علیه زنان در آفریقا
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ زنان هر روز و در همه جا قربانی خشونت جنسی هستند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، اعضا و همکاران آن روزانه برای پایان دادن به این ننگ مبارزه می‌کنند. دولت‌ها باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند: آنها مؤظف به این کار هستند و از امکان دست زدن به اقدام‌هایی برای رفع خشونت علیه زنان برخوردارند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و ۴۰ سازمان عضو آن در آفریقا، به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان، از تمام دولت‌ها می‌خواهند برای پایان دادن به خشونت جنسی در آفریقا فوری اقدام‌ کنند.

از پروانه‌های فراموش‌نشدنی تا کمپینی جهانی در مقابله با خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان به روایت قربانیان
بومی اما جهانی: مبارزه با خشونت علیه زنان کمپین‌سازی برای محو خشونت علیه زنان
۲۵ نوامبر و جهانی که هنوز نارنجی نشده است جهان و خشونت علیه زنان: کجا ایستاده‌ایم؟
عربستان سعودی «مثلاً زندگی می‌کنم»: زنان سعودی صدایشان را بالا می‌برند هلند قانون ممنوعیت برقع و نقاب به تصویب رسید

ایران

شکاف جنسیتی در ایران، در گفتگو با دو کنشگر حقوق زنان
یورو نیوز ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶ ایران در قعر جدول شکاف جنسیتی، چرا؟ گزارش سال ۲۰۱۶ مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد پرشدن شکاف کامل بین مردان و زنان خیلی به آهستگی پیش می رود. افزون بر آن ایران یکی از ضعیف ترین رتبه‌ها را در میان ۱۴۴ کشور مورد بررسی در جهان دارد. رتبه ایران ۱۳۹ است، یعنی تنها ۵ کشور در وضعیتی بدتر قرار دارند. برای مجمع جهانی اقتصاد چهار عامل بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست، مولفه‌های بررسی شکاف جنسیتی در کشورهای مختلف است. در صدر این جدول ایسلند، فنلاند و سوئد به عنوان پیشرفته ترین کشورها قرار دارند.

کارزار منع خشونت خانوادگی آغاز به کار کرد    هرکسی می‌تواند به کارزار منع خشونت خانوادگی بپیوندد
همایش رشت در روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان: صدای زنانی باشیم که صدایی ندارند همه خشونت‌ها علیه زنان دستفروش

فرهنگ و اندیشه

قدرت‌گیری پوپولیست‌ها در غیبت چپ: تفاوت‌ها و شباهت‌های ایران و غرب
رادیو زمانه ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶ آرش سرکوهی ـ  قدرت گرفتن گرایش‌ها و چهره‌های پوپولیستی راست در بسیاری از کشورهای غربی، از فرانسه و بریتانیا و آلمان تا آمریکا، از پدیده‌های نو و مهم دهه و به ویژه سال‌های اخیر است. پیروزی دانلد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می‌توان تقطه اوج این پدیده شمرد. تحلیل گران در توضیح این پدیده دلایل گوناگونی ارائه کرده‌اند اما یک نکته مهم در اغلب تحلیل‌ها غایب است و من در این مقاله بدین نکته می‌پردازم. والتر بنیامین گفته است «(ظهور) فاشیسم همیشه در شکست انقلاب ریشه دارد.» شاید بتوان با ارجاع به این جمله گفت: قدرت گیری پوپولیسم راست نمودی است از شکست یا غیبت سیاست ِ چپ. بسیاری از احزاب سیاسی در اروپای غربی، که از نظر تاریخی نماینده و مدافع حقوق طبقه کارگر، یا کلی تر، لایه‌های فرودست جامعه بودند، پس از جنگ جهانی دوم، و به ویژه در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ قرن پیش میلادی، در روندی تدریجی برنامه‌های سیاسی خود را به سود لایه‌های میانه و گرایش‌های راست تغییر دادند.

۱۳ بحران غیرممکن رویاروی بشریت در حال حاضر
گاردین ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ جرج مُنبیوت: ۱) دونالد ترامپ؛ ۲) مشاور امنیت ملی او خطرناک است؛ ۳) بقیه تیم ترامپ؛ ۴) مسایل مربوط به این سوی اقیانوس اطلس؛ ۵) خطرهای منطقه یورو؛ ۶) و بازتاب های جهانی آنها؛ ۷) خودکارسازی بیکارکننده؛ ۸) اگر مارین لو پن انتخاب شود؛ ۹) شورای امنیت به این شکل در خواهد آمد: دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین، شی جین پینگ، ترزا مِی و مارین لو پن. قوت قلب گرفتن از این ترکیب بسیار دشوار است؛ ۱۰) لغو توافق آب و هوای پاریس؛ ۱۱) و تأثیرهای آن بر مهاجرت؛ ۱۲) و ۶۰ بار فرصت برداشت خرمن؛ ۱۳) بحران رو به شتاب انقراض.

استبداد دمکراسی
دیده بان اشتباه‌های بشر ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ تمام دمکراسی های جهان، به استثنای ونزوئلا، تا حدودی طرفدار آمریکا به شمار می روند. آیا آمریکا الگوی دمکراسی است و همه دمکراسی ها به‌طورِ طبیعی دوست آن هستند؟ یا همه ی دمکراسی ها به‌طورِ طبیعی با یک دیگر دوست هستند؟ آمریکایی ها مایلند این طور فکر کنند، اما بررسی دقیقتر تصویر دیگری به دست می‌دهد. ونزوئلا نمونه خوبی است، چون دمکراسی آن پیش از به قدرت رسیدن رئیس جمهوری پیشین آن هوگو چاوز طرفدار آمریکا به حساب می آمد. چاوز سعی کرد سیاست خارجی و اقتصادی مستقل از آمریکا در پیش بگیرد. این دمکراسی در کودتایی ناموفق با حمایت آمریکا در سال ۲۰۰۲ تقریباً از دست رفت. ونزوئلا یکی از رشته ای از دمکراسی هاست که آمریکا آماده دمکراسی نمی داند و سعی کرده سرنگون کند. دولت‌هایی که در اثر سرنگونی و دخالت آمریکا به قدرت می رسند خشن و استبدادی هستند، از جمله در ایران (۱۹۵۳)، گواتمالا (۱۹۵۴)، کنگو (۱۹۶۰)، شیلی (۱۹۷۳)، نیکاراگوئه (۱۹۹۰)، هاییتی (۲۰۰۴)، فلسطین (۲۰۰۷)، هندوراس (۲۰۰۹) و اوکرایین (۲۰۱۴). در حقیقت رعایت منافع اقتصادی و راهبردی آمریکا عامل بسیار مهمتری از ترویج دمکراسی در دخالت آمریکاست.

تاجیکستان درگذشت حسین نصرالدین، آوازخوان معروف تاجیکستان نخستین اجرای باله ‘زال و رودابه’

مستند «خواهران زندان» در آمستردام

ایران چرا فوکو در حمایت از اسلامگرایان در ایران جنبش فمینیستی را نادیده گرفت؟

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: آسو، اخبار روز، ایران وایر، اینترپرس سرویس نیوز، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، خانه امن، دویچه وله، دیده بان اشتباه‌های بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، کانون نویسندگان ایران، گاردین، مادران پارک لاله ایران، نقد اقتصاد سیاسی، یورو نیوز

پیوست‌ها: