تقدیم به همه کودکانی که فرصت کوچک بودن از آن ها گرفته شد

یکی از منتقدان به نام گئورگ براندس از هانس کریستین اندرسن سوال کرد آیا او روزی داستان زندگی خودش را خواهد نوشت؟ اندرسن جواب داد من قبلاً آن را نوشته‌ام، نام آن جوجه مرغابی زشت است.

لباس جدید امپراتور همراه با چهل و چهار قصه دیگر مجموعه ای است از داستان های هانس کریستین اندرسن که برای اولین بار در افغانستان منتشر شده است. آرمان‌شهر این کتاب را به مناسبت هفته حقوق بشر ۲۰۱۶ بازنشر کرده است.

بخش انتشارات بنیاد آرمان شهر در سال های اخیر دست به انتشار کتاب هایی برای کودکان زد که در این میان می توان از کتاب مسافر کوچولو نوشته آنتوان دو سنت اگزو پری با ترجمه زنده یاد احمد شاملو و اعلامیه جهانی حقوق بشر برای کودکان و نوجوانان یاد کرد.
اینک مجموعه قصه هایی از هانس کریستین اندرسن با ۴۷۰ صفحه به مناسبت روز جهانی کتاب و کتاب کودک در این سری کتاب های آرمان شهر منتشر شده است.

این کتاب را محمد رضا شمس به صورت آزاد به فارسی برگردان کرده است و تعدادی از قصه های مشهور اندرسن در آن به چشم می خورد. قصه هایی مانند لباس جدید امپراتور، دختر کبریت فروش، بند انگشتی، پری دریایی، جوجه مرغابی زشت و…
قصه های اندرسون شخصیت های رنگارنگی دارد از پری دریایی تا دخترک چوپان و از سرباز سربی تا قوهای وحشی. در قصه های اندرسن موجودات افسانه ای حادثه می آفرینند؛ جادوگرها نقش بازی می کنند و اشیاء بی جان حرف می زنند و راه می روند. دنیای رنگارنگ تخیلات این نویسنده بزرگ حتی بزرگ سالان را سرگرم می کند و به وجد می آورد وقتی شاهی از سر نادانی بدون لباس در مقابل مردم کشورش ظاهر می شود به این گمان که فاخرترین لباس ممکن را بر تن کرده است و وقتی فرمانروای ظالمی را پشه ای از پا می اندازد و یا صندوق پرنده ای که باعث خوشبختی اربابش می شود.

هانس کریستین اندرسن نویسنده معروف اهل دانمارک، روز سه شنبه ۲ اپریل سال ۱۸۰۵ در شهر ادنس در دانمارک به دنیا آمد. و به افتخار او این روز به نام روز جهانی کتاب کودک مسما شد.

او در ۴ آگوست سال ۱۸۷۵ در گذشت. عشق سرشار او به کودکان تا پایان عمر همراهش بود قبل از مرگش با یک آهنگ ساز درباره موزیک مراسم تدفینش صحبت کرده بود: “بیشتر کسانی که در مراسم تدفین، مرا بدرقه خواهند کرد کودکان هستند، ضربات موسیقی را برای قدم‌های کوچک‏شان هماهنگ کن” جسد اندرسن در کپنهاگ به خاک سپرده شد.

“لباس جدید امپراتور و چهل و چهار قصه دیگر” هدیه ای است از انتشارات آرمان شهر به همه کودکان جنگ، به همه کودکان کار، کودکانی که فرصت کوچک بودن از آن ها گرفته شد.

شناسنامه:
لباس جدید امپراتور و چهل و چهار قصه دیگر
هانس کریستین اندرسن
برگردان آزاد: محمد رضا شمس
طرح جلد و برگ آرایی: روح الامین امینی
تایپ: آرمینه دلخونیان
ناشر: انتشارات آرمان شهر
چاپ اول: بهار ۱۳۹۲
شماره گان: ۱۰۰۰