زنان-690x259

گروه کُر دختران لیسه معرفت با اجرای دو ترانه در هفته حقوق بشر همبستگی خود را با کودکان جهان ابراز کردند.

هفته حقوق بشر به مناست روز جهانی حقوق بشر

افغانستان آرمان‌شهر در هفته حقوق بشر بیست ساله شد

بنیاد آرمان شهر ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶ بنیاد آرمان‌شهر OPEN ASIA با همکاری انستیتوت فرانسه در افغانستان (IFA) به مناسبت بیست‌ سالگی خود و همچنین گرامی‌داشت هفته حقوق بشر برنامه‌های متعددی برگزار کرد. این برنامه‌ها از صبح روز یکشنبه ۴ دسامبر/ ۱۴ قوس  تا عصر روز ۷ دسامبر/ ۱۷ قوس در دانشگاه گوهرشاد و انستیتوت فرانسه با سخنرانی چهره‌های مترقی افغانستان برگزار شد.امسال، بنیاد آرمان‌شهر با توجه به معضل جهانی جنگ و مهاجرت، موضوع اصلی و محوری برنامه‌های خود را مساله حقوق کودکان و کودکان جنگ‌زده و رها شده در سراسر جهان به ویژه وضعیت کودکان در افغانستان  قرار داد. در حال حاضر بیشترین آوارگان جهان کودکان هستند. سازمان‌های مختلف حقوق بشری طی سال‌های اخیر به مراتب هشدار داده‌اند که میلیون‌ها کودک مهاجر از جنگ در چهارگوشه جهان سرگردان‌اند

آرمان شهر منتشر کرد

آرمان شهر ۱۳ دسامبر ۲۰۱۶

نور در زیر شیروانی

شعر برای کودکان، نوجوانان و جوانان قدیم

نویسنده: شل سیلورستاین

گزینش و ترجمه: گیسو جهانگیری

آرمان شهر منتشر کرد

آرمان شهر ۱۳ دسامبر۲۰۱۶

سه زن هراتی

خاطره زندگی، عشق و دوستی در افغانستان

نویسنده: ورانیکا دبل دی

آرمان شهر منتشر کرد

آرمان شهر ۱۳ دسامبر ۲۰۱۶

چاپ دوم: لباس جدید امپراتور

تقدیم به همه کودکانی که فرصت کوچک بودن از آن ها گرفته شد

آرمان شهر منتشر کرد

آرمان شهر ۱۳ دسامبر ۲۰۱۶

چاپ دوم: مسافر کوچولو

آرمان شهر منتشر کرد

آرمان شهر ۱۳ دسامبر ۲۰۱۶

حقوق کودکان به زبان ساده – کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان ناامنی کار خبرنگاران زن در هرات را کمرنگ ساخته است

صدای آمریکا ۶دسامبر ۲۰۱۶ خبرنگاران زن در هرات می گویند کم کاری مقام های فرهنگی افغان در جریان یک و نیم دهه اخیر در راستای حضور زنان در رسانه ها باعث شده تا مردم کار زنان در رسانه ها را به دید منفی ببینند.این گفته ها در مراسم افتتاح رادیو “سحر” در ولایت هرات از سوی خبرنگاران زن مطرح شد رادیو زنانه ای که از یک و نیم سال به این سو بدلیل مشکلات تخنیکی و مالی نشراتش متوقف شده بود.

افغانستان انتقام پس از ۶ ماه؛ برادری که خواهر و شوهرخواهرش را کشت

سلام وطندار ۷ دسامبر ۲۰۱۶ قضیه از آن‌جا آغاز شده که دختری در روستای لقیه‌های ولسوالی بغلان مرکزی با دوست‌پسرش پا به فرار گذاشته و ازدواج می‌کند. این قضیه با پادرمیانی موسپیدان و بزرگان قومی حل می‌شود و همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد. اما پس از شش ماه برادر دختر، خانوادۀ خسر خواهرش را مهمان می‌کند؛ اعضای خانوادۀ خسر خواهرش را گروگان گرفته و خواهر و شوهرخواهرش را می‌کشد.

آفریقا خشونت علیه زنان در آفریقا

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ زنان هر روز و در همه جا قربانی خشونت جنسی هستند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، اعضا و همکاران آن روزانه برای پایان دادن به این ننگ مبارزه می‌کنند. دولت‌ها باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند: آنها مؤظف به این کار هستند و از امکان دست زدن به اقدام‌هایی برای رفع خشونت علیه زنان برخوردارند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و ۴۰ سازمان عضو آن در آفریقا، به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان، از تمام دولت‌ها می‌خواهند برای پایان دادن به خشونت جنسی در آفریقا فوری اقدام‌ کنند.

افغانستان یک بررسی: «خشونت خانگی در جنوب تهران بیشتر است»

رادیوزمانه ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ روزنامه «شهروند» در ایران، با ٢٠٠ زن متاهل در چهار نقطه شمال، جنوب، شرق و غرب تهران درباره زندگی و تجربه خشونت گفت‌وگو کرده است. بر اساس این گفت وگوها ۵۲.۵ درصد از این زنان گفته‌اند که از ابتدای زندگی مشترک مورد خشونت روانی قرار گرفته‌ و ٣٧‌ درصد آنها خشونت فیزیکی را تجربه کرده‌اند.

ایران ارجاع «حدود ده هزار همسرآزاری» به پزشکی قانونی تهران در شش ماه

رادیو آزادی ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶ طبق تازه‌ترین آمار مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، در شش ماه اول سال ۹۵، پرونده‌های ۲۲۴ مورد کودک‌آزاری و ۹ هزار و ۴۹۹ مورد همسرآزاری به این مرکز ارجاع شده ‌است.آقای قادی پاشا این آمار را روز پنج‌شنبه، ۲۷ آبان، در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، ارائه کرده، اما جزئیات این پرونده‌ها را مطرح نکرده است.بر اساس این آمار، در تهران هر روز بیش از یک پرونده کودک‌آزاری و بیش از ۵۲ پرونده همسرآزاری به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود.

ایران همه خشونت‌ها علیه زنان دستفروش

اخبار روز ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ دختر جوان فروشنده‌ای از برخورد خشونت آمیز کلامی و جسمی علیه دستفروشان در مترو می‌گوید: “زد و خورد، تهدید به دادگاهی کردن، تهدید به بردن ما به کلانتری، بردنِ جنسا. فکر می‌کنی برای چی بود که پسره خودش رو تو ایستگاه گلبرگ انداخت جلوی مترو. تازه اون مرد بود و از اهانت‌هایی که به ما می‌کنند آزاد. نمیگم چه حرف‌هایی که نمیزنن. نمیگم چون نمیتونی بنویسی”. میگه، ولی حق با اوست نمی‌توانم بنویسم. …

دفاع از حقوق بشر

افغانستان صفیه فیروزی: از مهاجرت تا پیلوتی نظامی

دویچه وله فارسی ۷ دسامبر ۲۰۱۶ به سلسله تلاش ها در جهت توظیف زنان در اردوی افغانستان، کاپیتان صفیه فیروزی که خود در کودکی مهاجر بوده است، اینک به مثابه دومین پیلوت زن در نیروی هوائی افغانستان یک طیاره باربری نیروی هوائی افغانستان را پرواز می دهد.همزمان با این، خانم فیروزی که ۲۶ سال دارد با پیلوت دیگری ازدواج نموده است که درعین واحد به نیروهای زمینی افغانستان کمک رسانی می کنند. این ها بخشی از نیروی هوائی کوچک افغانستان اند که می کوشند نقش بزرگ تری در جنگ علیه شورشیان طالب ادا کنند.

افغانستان بانوی مهاجر افغان که پیلوت نظامی شد

عربستان تقلای زنان برای تغییر در کشوری محافظه کار

بی بی سی فارسی ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶ پارسال برای اولین بار به زنان در عربستان سعودی حق رای و نامزدی در انتخابات شوراهای شهر داده شد. اگرچه این شوراها قدرت زیادی در پادشاهی عربستان ندارند اما بسیاری امیدوار بودند که این موضوع، زمینه ای برای تغییر باشد. حنان رازق خبرنگار بی بی سی نگاهی کرده به تحولات یک سال گذشته در عربستان تا ببیند چه مورادی در امور زنان تغییر کرده.

افغانستان رضاکاری در بخش صحت مرگ‌ومیر مادران را کاهش داده است

سلام وطندار ۶ دسامبر ۲۰۱۶ از روز ملی رضاکاران عرضۀ خدمات بهداشتی امروز(سه‌شنبه) از سوی وزرات صحت با حضور شماری از رضاکاران در نشستی در کابل گرامی‌داشت شد.مسؤولان وزارت صحت، نقش رضاکاران را در زمینۀ عرضۀ خدمات بهداشتی و آموزش مردم در عرصۀ چه‌گونه‌گی جلوگیری از بیماری‌‌های گونه‌گون مهم می‌دانند.ناجیه طارق، معین وزارت صحت می‌گوید، در سال ۲۰۰۳ میلادی از هر صدهزار زن هنگام زایمان ۱۰۶۰ زن در فاصلۀ ۲۷ دقیقه جان‌های‌شان را از دست می‌دادند، اما در نتیجۀ تلاش‌های رضاکاران عرضۀ خدمات بهداشتی این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۳۲۷ تن کاهش یافته است.

ایران دورهمی مهران مدیری علیه حق طلاق زن ایرانی

رادیو زمانه ۹ نوامبر ۲۰۱۶ مهران مدیری کمدین ایرانی در برنامه تلویزیونی دورهمی پنج شنبه شب ۱۸ آذر، مردانی را که حق طلاق به همسرشان داده‌اند، «جوگیر» نامیده و مسخره کرده است. این برخورد او با انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.مهران مدیری از حاضران در سالن که ۳۰۰ زن و مرد ایرانی هستند می‌پرسد که آیا کسی از میان زنان حق طلاق دارد؟ تنها یک زن اعلام می‌کند که حق طلاق دارد و او هم می‌گوید که این خواسته، خواسته مادرش بوده است. همسر زن دلیل این تقاضا را «محکم کاری» زنان می‌داند که اگر مشکلی پیش آمد بدون دردسر بتوانند طلاق بگیرند. او می‌گوید که «بالطبع» خود این موضوع را آسان نپذیرفته و بحث‌هایی داشته اما در نهایت همسرش گفته به خاطر رضایت خانواده‌اش این کار را بکند. او در پاسخ به این پرسش که چرا خانم‌ها می‌خواهند حق طلاق داشته باشند، می‌گوید که «اگر مشکلی پیش آمد بتوانند طلاق بگیرند.»

ایران هرکسی می‌تواند به کارزار منع خشونت خانوادگی بپیوندند

بیدار زنی ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶ به نقل از کانال تلگرام کارزار منع خشونت خانگی: در روز برفی و سرد پنجشنبه ۴ آذر، نشست «منع خشونت خانوادگی علیه زنان» دل‌های بسیاری را گرم کرد.در ابتدای این برنامه که از ساعت ۴ تا ۷ عصر برگزار شد،صدیقه پاک‌ضمیر مجری برنامه به مناسبت ۲۵ نوامبر شعری از سیمین بهبهانی خواند و تاریخچه خشونت علیه زنان را که بر اساس تلاش و جسارت خواهران میرابال که در این روز توسط عوامل تروخیو، دیکتاتور دومینیکن کشته شدند، بیان کرد. این برنامه در دو پنل برگزار شد. در پنل اول زیبا جلالی، زهرا مینویی و لیلی ارشد از منشأ و عوامل خشونت علیه زنان سخن گفتند و در پنل دوم شهلا انتصاری، احترام عشقی و شهلا هویدا از تجارب زیسته در زمینه خشونت علیه زنان گفتند.

ایران صدای زنانی باشیم که صدایی ندارند

بیدارزنی ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ جلسه‌ی گرامی‌داشت ۲۵ نوامبر (روز جهانی محو خشونت علیه زنان) با تلاش جمعیت حامیان حق کودک «بامداد»، در سالن آتش‌نشانی رشت با استقبال مردم برگزار شد. در ابتدای جلسه آنونس کوتاهی با محتوای منع خشونت علیه زنان و مصاحبه‌هایی در مورد میزان آگاهی مردم در سطح شهر از تاریخچه این مسئله پخش شد.اولین سخنران برنامه، لیلی ارشد، مدیر خانه خورشید (مرکزی برای حمایت از زنان آسیب‌دیده و توانمندسازی ایشان) بود که تجربه‌های خود را با حضار به اشتراک گذاشت و پیرامون موضوع راه‌کارهایی برای خروج از چرخه‌ی خشونت سخنرانی کرد.

ترکیه تظاهرات در ترکیه در اعتراض به قانون تجاوز به دختربچه‌ها

رادیو زمانه ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ هزاران نفر شامل زنان و کودکان، دیروز شنبه ۱۹ نوامبر در استانبول تظاهرات کردند تا مخالفت خود را با تصویب احتمالی قانونی که مردان متجاوز به دختران را می‌بخشد اعلام کنند.نزدیک به سه هزار معترض با شعار «ما ساکت نخواهیم شد»، «این قانون را فورا دور بیندازید»، به سمت میدان کادی کوی در بخش آسیایی تظاهرات کردند. گفته می‌شود که تظاهرات مشابهی در برخی از شهرهای دیگر ترکیه از جمله ازمیر انجام شده است.روی پلاکاردها شعارهایی نظیر «تجاوز نباید قانونی شود» و «آ.ک.پ دستت را از بدن من بردار» نوشته شده بود و حزب حاکم عدالت و توسعه را که پراح این قانون است مستقیم مخاطب قرار می‌داد.

ایران جهان و خشونت علیه زنان: کجا ایستاده‌ایم؟

رادیو زمانه ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ «ما مصمم به ممانعت و پیشگیری از هر نوع خشونت علیه زنان هستیم.»با این بیانیه سازمان ملل در سال ۱۹۹۵ در پکن، جامعه جهانی متعهد شده است تا برای پیشگیری و ممانعت از خشونت علیه زنان از هیچ تلاشی فروگذاری نکند. بعد از دو دهه در روز مبارزه با خشونت علیه زنان ما کجا ایستاده‌ایم؟

کودکان

افغانستان سنگ تهداب نخستین مکتب دخترانه در پکتیکا گذاشته شد

خبرگزاری دری ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶ افغانستان ۲۲:۵۳ ۱۱٫۱۲٫۲۰۱۶دریافت لینک کوتاه ۰ ۳۷ ۰ ۰ برای نخستین بار در ولایت پکتیکا سنگ تهداب ساختمان یک باب مکتب دخترانه، در ولسوالی ارگون این ولایت گذاشته شد. به گزارش اطلاعات روز، قبل از این مسئولین معارف ولایت پکتیکا برای آموزش و پرورش متعلمین دختر از ساختمان مکتب‌های پسران استفاده میکردند. به گفته محمد الیاس وحدت والی ولایت پکتیکا، در حال حاضر کمبود معلمان زن و نبود مکتب‌های دخترانه، از عمده‌ترین مشکلات معارف در این ولایت میباشد.

افغانستان یوناما: وضعیت مراکز اصلاح و تربیۀ اطفال بهبود یافته است

صدای آمریکا ۵ دسامبر ۲۰۱۶ دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، امروز گزارش خود را در مورد وضعیت مراکز اصلاح و تربیه اطفال در افغانستان در ۴۵ صفحه منتشر کرد.بر اساس این گزارش که به درخواست وزارت عدلیۀ افغانستان انجام شده، وضعیت در مراکز اصلاح و تربیت اطفال نسبت به گذشته بهبود یافته است؛ اما هنوز این مراکز برای آیندۀ سالم به کودکانی که در آنجا به سر می‌برند، به کمک نیاز دارند.

سوئد پنج افغان به اتهام تجاوز به نوجوان هموطن‌شان در سوئد بازداشت شدند

بی بی سی فارسی ۷ دسامبر ۲۰۱۶ مقام‌ها در سویدن (سوئد) پنج جوان افغان را به اتهام تجاوز به یک نوجوان دیگر افغان بازداشت کرده‌اند.جان ستمبک، دادستان این پرونده، به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته است همه متهمین ۱۶ و یا ۱۷ سال سن دارند.نوجوانی که مورد تجاوز قرار گرفته است زیر ۱۵ سال سن دارد. به اساس گفته این دادستان، تمامی بازداشت‌شدگان کودکان پناهجوی بدون سرپرست هستند، که در سویدن در خواست پناهندگی داده‌اند.

سیاست

اندونزیا یک زن که قصد حمله انتحاری بر قصر ریاست جمهوری اندونیزیا را داشت بازداشت شد

خبرگزاری افق ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶ منابع امنیتی اندونیزیا گفته‎اند،یک زن که قصد انجام عمل انتحاری بر قصر ریاست جمهوری این کشور را داشت توسط پولیس بازداشت شده است.سخنگوی پولیس اندونیزیا گزارش داده است: یک زن که با بمب دست داشته‌ی خود قصد حمله بر قصر ریاست جمهوری این کشور را داشت، قبل از رسیدن به هدف روز گذشته توسط پولیس از شهر جاوای غربی بازداشت شده است.

آلمان آنگلا مرکل: پوشاندن کامل صورت با روبنده باید در آلمان ممنوع شود

بی بی سی فارسی ۶ دسامبر ۲۰۱۶ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است که اگر از نظر قانونی ممکن باشد، زدن روبنده‌هایی که تمام صورت را می پوشاند باید در آلمان ممنوع شود.خانم مرکل که در اجلاس حزب خود سخن می گفت، تأکید کرد که در فرهنگ آلمان پذیرفته نیست که زنان تمام صورت خود را بپوشانند، طوری که بعضی زنان مسلمان با روبنده این کار را می‌کنند.اگر این پیشنهاد عملی شود، روبنده به طور کامل ممنوع نمی شود، بلکه زدن آن در اماکن عمومی مثل مدارس، دانشگاه ها و دادگاه‌ها ممنوع می شود.

قوانین، لوایح و مقررات

ارمنستان و بلاروس باید توصیه های سازمان ملل در مورد حقوق زنان را به اجرا بگذارند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ کمیته سازمان ملل برای رفع تبعیض علیه زنان یافته های نشست ۲۴ اکتبر تا ۱۸ نوامبر خود را در باره‌ی ۱۱ کشور از جمله بلاروس و ارمنستان منتشر کرد. این کمیته همچنین گزارش های سایه سازمان عضو فدراسیون، مرکز ضد تبعیض مموریال در همکاری با موسسه جامعه‌ی مدنی (ارمنستان) و با پشتیبانی مرکز حقوق زن (بلاروس) را بررسی کرد. هر دو گزارش بر تبعیض علیه زنان در این دو کشور در باره‌ی زمینه دسترسی به بعضی حرفه ها که برای تولید مثل زنان خطرناک محسوب می‌شوند، تأکید کردند. با پیروی از توصیه های این سازمان‌ها، کمیته‌ی حقوق بشر از ارمنستان خواست «فهرست مشاغل و حرفه های خطرناک برای زنان» را ملغا کند. فدراسیون و سازمان‌های عضو آن از توصیه های کمیته به هر دو کشور برای جرم‌انگاری سخنرانی های نفرت پراکن و جرایم علیه زنان دگرباش راضی هستند.

ایران قوانین طلاق تا کجا از حقوق زنان حمایت میکنند؟

بی بی سی فارسی ۵ دسامبر ۲۰۱۶ نرخ روز افزون طلاق در ایران مسئولان را نگران کرده، به ویژه که ۵٣ درصد آن، در همان پنج سال اول زندگی مشترک اتفاق می افتد. نزدیک به نیم قرن از تصویب اولین قانون ایران درباره طلاق می گذرد. پیش از آن مرد حق داشت هرگاه بخواهد و در هر شرایطی زنش را طلاق دهد. در سال ١٣۵۴ با تصویب قانون موسوم به حمایت از خانواده، حقوق بیشتری برای زنان درنظر گرفته شد؛ از جمله در بحث طلاق. بعد از انقلاب اما، بخش زیادی از این حقوق، از زنان گرفته شد؛ با این ادعا که مطابق شرع نبوده اند. فرج بال افکن در گزارش خود نگاهی کرده به پیامدهای تغییر این قانون.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

صد زن؛ یک زن در برابر ۱۱۵ مرد؛ سایه سنت بر سر پلیس مرزی افغانستان

بی بی سی فارسی ۹ دسامبر ۲۰۱۶ ذاکره در گذرگاه مرزی تورخم در شرق افغانستان وظیفه دارد که زنانی را که از آن سوی مرز می‌آیند، بازرسی کند.در افغانستان پس از یک‌ونیم دهه تلاش برای افزایش حضور زنان در صفوف پلیس، حضور آنان در میان نیروهای مرزی بسیار اندک است.هرچند دولت مشوق‌هایی را به منظور جذب زنان در این بخش ارائه کرده، اما خشونت و باورهای سنتی مانع اصلی افزایش حضور آن‌ها در واحدهای پلیس مرزی دانسته می‌شود.

شکاف جنسیتی در ایران، در گفتگو با دو کنشگر حقوق زنان

یورو نیوز ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶ ایران در قعر جدول شکاف جنسیتی، چرا؟ گزارش سال ۲۰۱۶ مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد پرشدن شکاف کامل بین مردان و زنان خیلی به آهستگی پیش می رود. افزون بر آن ایران یکی از ضعیف ترین رتبه‌ها را در میان ۱۴۴ کشور مورد بررسی در جهان دارد. رتبه ایران ۱۳۹ است، یعنی تنها ۵ کشور در وضعیتی بدتر قرار دارند. برای مجمع جهانی اقتصاد چهار عامل بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست، مولفه‌های بررسی شکاف جنسیتی در کشورهای مختلف است. در صدر این جدول ایسلند، فنلاند و سوئد به عنوان پیشرفته ترین کشورها قرار دارند.

افغانستان فاطمه ربانی: از عکس‌های من برای حمله به پدرم استفاده می‌کنند

بی بی سی فارسی ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶ انتشار تصاویر بدون روسری فاطمه ربانی، دختر برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری اسبق افغانستان و از مهمترین رهبران جهادی این کشور، واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک برانگیخته است.عکس‌های منتشر شده از خانم ربانی در مجله آمریکایی “هارپرز بازار”، بخشی از یک پروژه ابتکاری برای معرفی محصولات فرهنگی و تجاری افغانستان بود که در دوبی برگزار شد.

فرهنگ و جامعه

افغانستان زن‌ستیزی زنانه در یک جامعه‌ی مرد سالار از کجا می‌آید؟

اطلاعات روز ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶ مشاهدات من از مسأله‌ی زن‌ستیزی در کل و زن‌ستیزی زنانه به‌صورت ویژه، مرا به این نتیجه رسانده است که این پدیده (زن‌ستیزی زنانه) خودش یکی از نشانه‌های صریح مردسالاری شدید در یک جامعه است. چرا چنین می‌اندیشم؟

ایران حجاب اجباری و موقعیت‌های پیچیده زنان

اخبار روز ۶ دسامبر ۲۰۱۶ محدودیت‌های اعمال‌شده علیه زنان گویا دامنه‌اش با وجود مقاومت روزانه آنان به مکان‌های مختلفی سرایت کرده و تقریبا همه‌جا گریبان گیر ما است. اخیرا در نشستی در مورد ادبیات «گمانه‌زن» در شهر کتاب شرکت کردم. خانمی که از برگزارکنندگان نشست‌های این مرکز بود در حین برنامه از جایش بلند شد و روی شانه‌ام زد که روسری‌تان را جلو بکشید!…اینجا دوربین هست و برنامه ضبط میشه و ممکنه دیگه اجازه برگزاری جلسات را به ماندن آیا شما حاضرید که این جلسات برگزار نشه؟» حجاب اجباری در ایران مساله‌ای است که به جز زنان مذهبی سایر زنان نیز با آن دست به گریبان‌اند. البته طیف گسترده‌ای از زنان مذهبی وجود دارند که نگاه‌های متفاوتی به حجاب دارند. حجاب برای جمهوری اسلامی تشخص سیاسی دارد و جز تابوها و خط قرمزهای این نظام است از این رو سعی دارد به اشکال مختلف پوشش دلخواه خود را به زنان نه یادآوری بلکه تحمیل کند. مهم نیست این زنان مسلمان یا مذهبی هستند یا خیر. بدن‌های آن‌ها باید از قاعده‌ای که برای آن تعیین شده پیروی کند.

کتاب، گزارش و تحقیق

۱۷۳۱ مرد، ۳۵۵ زن؛ مجموع مبتلایان ایدز در افغانستان

سلام وطندار ۱ دسامبر ۲۰۱۶ اول دسمبر برابر است با روز جهانی مبارزه با بیماری ایدز. به مناسبت این روز قرار ملاقاتی گذاشتیم با مسؤولان وزارت صحت کشور. بر بنیاد گفته‌های این مسؤولان هم‌اکنون ۲۰۸۶ واقعۀ ایدز در سراسر کشور ثبت شده که از این میان ۸۳ درصد مردان اند و ۱۷ درصد زنان.محمدیونس برگامی، معاون تخنیکی برنامۀ کنترل ایدز در وزارت صحت می‌گوید که از مجموع این بیماران، ۶۶ تن را کودکان تشکیل می‌دهند. به گفتۀ آقای برگامی، بیشتر بیماران مبتلا به ایدز در ولایت‌های کابل، هرات و ننگرهار اند.

دختران و زنان جوانانی که در جوامع سنتی تهدید می شوند

بی بی سی ۲۰ نوامبر ۲۰۱۶ یک پروژه تحقیقاتی بی بی سی نشان داده که هزاران دختر و زن جوان در جوامع سنتی، همه روزه در دنیای آنلاین تهدید می شوند و قربانی باج گیری های سازمان دهی شده یا انتقام گیری های شخصی می شوند. بی بی سی فارسی این هفته در مجموعه ی شرم به داستان هایی درباره برداشت‌های سنتی از حرمت و شرم و ترس از انزوا در جامعه می پردازد.

استراتژی‌های مقابله و بقا در برابر خشونت خانوادگی

اخبار روز ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶ حقیقت این است که گاهی اوقات واقعا احساس نمی‌کنیم که راهی برای رفتنمان هست یا هنوز آماده ترک رابطه نیستیم. ما همیشه می‌توانیم دلیلی برای ماندن پیدا کنیم. حق مسلم ما زندگیِ عاری از هرگونه درد قابل اجتناب است. هیچ کس اجازه ندارد به ما خشونت کند.

ایران در رده ۱۳۹ جدول شکاف جنسیتی در جهان

اخبار روز ۴ دسامبر ۲۰۱۶ براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ۱۷ درصد زنان و ۷۶ درصد مردان جزء جمعیت فعال محسوب می‌شوند که این ارقام جمهوری اسلامی را در رتبه ۱۴۲ در بین ۱۴۴ کشور جهان قرار داده است و فقط اردن و سوریه بعد از ایران قرار می‌گیرند.شرق- در ماه گذشته میلادی آخرین نسخه «گزارش جهانی شکاف جنسیتی ٢٠١۶» (The Global Gender Gap Report) ازسوی مجمع جهانی اقتصاد (WEF) منتشر شد. این گزارش که از سال ٢٠٠۶ به بررسی وضعیت شکاف جنسیتی در تمامی کشورهای جهان می‌پردازد، مرجعی برای اندازه‌گیری سطح عدالت جنسیتی در کشورهاست. در گزارش اخیر، رتبه ایران از نظر شکاف جنسیتی ١٣٩ اعلام شده است که نسبت به گزارش سال ٢٠١۵، سه پله صعود نشان می‌دهد.

ایران خانه و شهر میدان جنگ زنان است

رادیو زمانه ۱ دسامبر ۲۰۱۶ مرد گفت: «باید اول به من و بعد به دوست‌هام حال بدی.» در یک دست داس و با دست دیگرش دست مرا محکم گرفته بود. به چشمانش خیره شدم و قاطعانه گفتم نه! او را با یکی از دست‌هایم که آزاد بود هل دادم، دویدم و شروع کردم به فریاد زدن. خوشبختانه مرد قوی‌جثه و ماچویی نبود. ریش و سبیل داشت و آدم خبیثی هم به نظر نمی‌رسید. حتی شاید اولین بار بود که می‌خواست به زنی تجاوز کند. احتمالا فکر می‌کرد که چون من از تهران، «بدون شوهر» و با دوستانم به شهرش سفر کرده بودم، «روسپی» یا «اُپِن» هستم و باید با مردان دیگر همخوابه شوم.

فرانسه آیا برناردو برتولوچی به بازیگر فیلمش، ماریا اشنایدر تجاوز جنسی کرده است؟

رادیو زمانه ۷ دسامبر  ۲۰۱۶ در سال ۲۰۰۷ ماریا اشنایدر، بازیگر فرانسوی، به «دیلی میل» گفت که فیلم‌برداری صحنه سکس مقعدی در فیلم «آخرین تانگو در پاریس» (۱۹۷۲) به کارگردانی برناردو برتولوچی به گونه‌ای انجام شده که او حس کرده مورد تجاوز قرار گرفته است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: ارمان شهر، بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، دویچه وله فارسی، فدراسیون بین المللی  جامعه های حقوق بشر، سلام وطندار، اخبار روز، رادیو آزادی، بیدار زنی، خبرگزاری دری، خبرگزاری افق، یورو نیوز، اطلاعات روز،رادیو زمانه.

پیوست‌ها: