بنیاد آرمان‌شهر OPEN ASIA با همکاری انستیتوت فرانسه در افغانستان (IFA) به مناسبت بیست‌ سالگی خود و همچنین گرامی‌داشت هفته حقوق بشر برنامه‌های متعددی برگزار کرد. این برنامه‌ها از صبح روز یکشنبه ۴ دسامبر/ ۱۴ قوس  تا عصر روز ۷ دسامبر/ ۱۷ قوس در دانشگاه گوهرشاد و انستیتوت فرانسه با سخنرانی چهره‌های مترقی افغانستان برگزار شد.

در روز ۶ دسامبر، جلسه گفت‌وگویی با عنوان «بسیج منابع فرهنگی – اجتماعی برای محافظت از کودکان رها شده» با هدف گردهم آوردن افراد و نهادهای متعهد و دخیل در زمینه‌ی حقوق کودکان جنگ و مهاجر و یادآوری لزوم توجه دولت و مسوولان به وضعیت آنها در سیاست‌گذاری‌های‌شان در دانشگاه گوهرشاد برگزار شد. در این جلسه قاسم عرفانی، استاد دانشگاه گوهرشاد درباره چگونگی بسیج منابع مختلف در حمایت و محافظت از کودکان در افغانستان صحبت کرد. محمدخان دانشجو، رییس عمومی اتحادیه جوانان افغانستان دیگر سخنران این برنامه بود که موضوع خود را به نقش نظام آموزش و پرورش در تربیت نسل سالمی از کودکان اختصاص داد.  ریاست این جلسه برعهده عتیق اروند، نویسنده کتاب “بخشی از عوام الناس؛ زن و سنت تعویذ نویسی” بود. بیش از صد نفر از دانشجویان دانشگاه و مسولان در این گفت‌وگو شرکت کرند.

قاسم عرفانی، استاد دانشگاه گوهرشاد

محمدخان دانشجو، رییس عمومی اتحادیه جوانان افغانستان

عتیق اروند، نویسنده کتاب “بخشی از عوام الناس؛ زن و سنت تعویذ نویسی”

روز هفتم دسامبر، کنفرانس یک روزه‌ای توسط آرمان‌شهر با همکاری انستیتوت فرانسه افغانستان در این مرکز برگزار شد. سوژه اصلی این کنفرانس موضوع «کودکان جنگ، پناه‌جویان و بازگشته‌گان» بود که سخنران‌های این برنامه در دو میزگرد پیرامون این سوژه صحبت کردند. نماینده ویژه اتحادیه اروپا و رییس هیات اتحادیه فرانتز مایکل ملبین  و فیلیپ مرلین، معاون سفیر فرانسه، با سخنان خود نشست را آغاز کردند. پس از این دو سخنرانی، فیلم “آب” ساخته جلال روحانی و برنده تندیس بهترین فیلم کوتاه چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات به نمایش درآمد که با تمرکز بر سوژه کودکان مساله عدم دسترسی کودکان کار در افغانستان را به آموزش و پرورش مد نظر قرار داده بود.

فرانتز مایکل ملبین، نماینده اتحادیه اروپا

فیلیپ مرلین، معاون سفیر فرانسه

جلال روحانی کارگردان فیلم آب

میزگرد «کودکان تاثیر یافته از جنگ» با گفت‌وگوگردانی احسان قانع، مدافع حقوق بشر و سخنرانی عزیز رویش، رییس دبیرستان معرفت، درباره نبود سیستم آموزش پس از جنگ و رشد مدرسه‌های اسلامی، ذبیح جواد، عضو نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان، در خصوص حقوق از دست‌رفته‌ کودکان در درگیری و سید صادق، مشاور برنامه نهاد زنان سازمان ملل پیرامون چگونگی ایجاد محرومیت از حقوق به دلیل جنسیت ادامه پیدا کرد.

عزیز رویش، رییس دبیرستان معرفت

ذبیح جواد، عضو نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان

سید صادق، مشاور برنامه نهاد زنان سازمان ملل

گفت‌وگو گردان: احسان قانع، مدافع حقوق بشر

 

دیگر میزگرد این کنفرانس حول این سوال پیش رفت که آیا جای کودکان در آموزش و فرهنگ خالی است؟ روح‌الامین امینی، معاون آرمان‌شهر گفت‌وگوگردان این بخش از برنامه بود.

در این میزگرد محمد عبده، نماینده پارلمان درباره کنوانسیون‌های بین‌المللی و قوانین افغانستان در محافظت از حقوق کودک سخن گفت‌. استاد رهنورد زریاب، نویسنده و پژوهش‌گر نیز در خصوص فقدان ادبیات کودکان به این موضوع پرداخت که کودکان تاثیریافته از جنگ چگونه شفا می‌یابند. آخرین سخنران یاسین نگاه، شاعر، نویسنده و فعال مدنی بود  که درباره جایگاه کودکان در رسانه‌های افغانستان سخنرانی کرد.

محمد عبده، نماینده پارلمان

استاد رهنورد زریاب، نویسنده و پژوهش‌گر

یاسین نگاه، شاعر، نویسنده و فعال مدنی

گفت‌وگو گردان: روح‌الامین امینی، معاون آرمان‌شهر

در کنار برنامه‌های سخنرانی و میزگرد فرهنگی، کتاب‌های تازه‌ای که آرمان‌شهر منتشر کرده، به دست مخاطبان رسید.

در پی این برنامه، گروه کُر دختران لیسه معرفت نیز با اجرای دو ترانه همبستگی خود را با کودکان جهان ابراز کردند.