international

اکثریت قاطع کشورهای جهان از تعلیق کامل مجازات اعدام حمایت می‌کنند

عکس: در تارنمای فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

بیلان روزنامه‌نگاران کشته شده در سال ٢٠١۶

گزارشگران بدون مرز ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ ـ ٧۴ خبرنگار در سال ٢٠١۶ کشته شده‌اند. ۵٣ تن از آن‌ها به قتل رسیده و عامدانه هدف قرار گرفته‌اند. ٢١ تن از آن‌ها در هنگام انجام وظیفه اطلاع رسانی کشته شده‌اند.

نهادهای دولتی

عربستان سعودی استفاده از بمب‎های خوشه‌ای ساخت بریتانیا در یمن

بی بی سی ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶ وزیر دفاع بریتانیا تایید کرده که نیروهای عربستان سعودی از بمبهای خوشه ای ساخت بریتانیا در جنگ یمن استفاده کرده اند. استفاده از بمب های خوشه ای براساس یک کنوانسیون بین المللی ممنوع است. با بالا رفتن تعداد تلفات غیرنظامی در یمن، فشار بر بریتانیا هم افزایش یافته تا دیگر به عربستان سلاح نفروشد. استفاده ائتلاف سعودی از بمب‌های خوشه‌ای بریتانیایی در یمن تأیید شد

برمه قتل مدافع حقوق زنان خانم چیت پانداینگ    برمه قتل روزنامه‌نگار آقای سو مو تون

ترکیه دیده‌بان حقوق بشر: مقابله سیستماتیک اردوغان با رسانه‌ها

ایران

اعدام دست‌کم چهار محکوم به اعدام در زندان مرکزی کرج    «پنج اتهام جدید» علیه آتنا دائمی
دستگیری ۱۲۰۰ نفر در تهران تحت عنوان «مجرمان فضای مجازی» ضرب و شتم زنان هوادار محمدعلی طاهری در زندان شهر‌ری
فشار سپاه بر نازنین زاغری برای انتقال فرزندش به زندان اوین

عدالت

نخستین کنفرانس کشورهای متعاهد کنوانسیون بین‌المللی محافظت از همه‌ی اشخاص از ناپدیدکردنِ قهری

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ کشورهای متعاهد کنوانسیون بین‌المللی محافظت از همه‌ی اشخاص از ناپدیدکردنِ قهری روز ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ نخستین کنفرانس خود را برگزار کردند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به همراه هفت سازمان بین‌المللی حقوق بشر بیانیه‌ی مشترک زیر را طی کنفرانس ارایه کردند و خواهان تقویت راه‌کارهای بین‌المللی برای محافظت از همه‌ی اشخاص از ناپدیدکردنِ قهری شدند. جنایت ناپدیدکردنِ قهری پدیده‌ی به‌شدت پیچیده‌ای با جنبه‌های پرشمار متفاوت است. این جنایت مشخص هنوز بسیار رایج است و بر همه‌ی مناطق جهان تأثیر می‌گذارد. تصمیم کنفرانس کشورهای متعاهد کنوانسیون بین‌المللی برای تداوم نظارت کمیته‌ی ناپدیدکردنِ قهری بر کنوانسیون اراده‌ی کشورهای متعاهد را برای تضمین جدیت، کارشناسی و کارآمدی اجرای کنوانسیون را تأیید می‌کند. بدون تردید، این تصمیم قربانیان پرشمار را در راه دست یافتن به حقیقت و عدالت تشویق خواهد کرد.

آرژانتین پرونده های تازه فاش شده‌ی عملیات کندور ترور و شکنجه را به نمایش می‌گذارند

دیده‌بان اشتباهات بشر ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶ بنا به اعلام بایگانی امنیت ملی، با رفع طبقه بندی حتا پس از خروج اباما از کاخ سفید، پرونده های بیشتری  منتشر خواهد شد. دولت اباما روز ۱۹ دسامبر، گزارش‌های اطلاعاتی خارج شده از طبقه بندی را در باره‌ی عملیات کندور را منتشر کرد. این عملیات عنوان تلاش های مخفی در دهه ۱۹۷۰ برای سرکوب مخالفان مترقیِ رژیم های دیکتاتوری مورد حمایت صریح آمریکا در آمریکای جنوبی است. بایگانی امنیت ملی ـ موسسه مستقل غیردولتی پژوهشی در واشنگتن ـ در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که این اسناد از جمله ۵۰۰ صفحه مربوط به سرکوب در آرژانتین طی دیکتاتوری نظامی از سال ۱۹۷۶ است. زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا، گزارشی را از دستیار ارشد خود در باره‌ی شکنجه آلفردو براوو، رئیس مجمع دائمی حقوق بشر آرژانتین، دریافت کرده بود.

آفریقای جنوبی نزدیکتر شدن عدالت با اعلام جبران غرامت

عفو بین‌الملل ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶ اعلام آمادگی دولت برای پرداخت غرامت به قربانیان تراژدی ماریکانا در سال ۲۰۱۲ در سخنان رئیس جمهور زوما تحول مهمی در جهت دستیابی به عدالت برای قربانیان و خانواده های آنهاست. رئیس جمهوری اعلام کرد که بعضی از اعضای نیروی پلیس به‌خاطر نقش خود در کشتن ۴۴ تن طی اختلاف بر سر مزد بین شرکت معدنی لونمین و کارکنان اعتصابی آن در آگوست ۲۰۱۲ با اتهام‌های کیفری روبرو هستند. رئیس جمهوری تهدید کرد که در صورت قصور شرکت لونمین از اجرای طرح اجتماعی کار بر اساس وعده خود و تحویل مسکن به نیروی کار، پروانه این شرکت را لغو خواهد کرد.

کلمبیا مدارک تازه علیه فرمانده پیشین ارتش

دیده‌بان حقوق بشر ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶ مدارک پیش از این منتشرنشده نشان می‌دهند که یکی از فرماندهان ارشد ارتش کلمبیا اقدام‌های منطقی برای پایان دادن به صدها قتل غیرقانونی یا مجازات برای این قتل ها انجام نداده است. دادستان کل کلمبیا باید پیگرد علیه ژنرال ماریو مونتویا اوریب را از سر بگیرد.

حقوق مدنی و سیاسی

کامبوج نهاد سازمان ملل بازداشت پنج مدافع حقوق بشر را خودسرانه دانست

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، مرکز حقوق بشر کامبوج و جامعه ترویج و دفاع از حقوق بشر در کامبوج از نظر اخیر کارگروه حبس خودسرانه سازمان ملل استقبال کردند که حبس پنج مدافع حقوق بشر را خودسرانه دانست. این سازمان‌ها از دولت‌مردان کامبوج خواستند با آزاد کردن فوری این پنج تن و ارایه غرامت به آنها نظر کارگروه را به اجرا بگذارند.

مکزیک بازداشت های خودسرانه و غیرقانونی؛ جرم‌انگاری: سیاست دولتی برای ایجاد مانع در راه دفاع از حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ یازده سازمان‌ مکزیکی و بین‌المللی جامعه‌ی مدنی گزارشی تهیه کرده‌اند که به بررسی و تحلیل وضعیت پنج مدافع حقوق بشر می پردازد که سازمان ملل حبس آنها را خودسرانه دانسته است. این سازمان‌ها خواهان اجرای فوری نظریه های سازمان ملل شدند. در این گزارش اعلام شده که بازداشت ها، شکنجه و موارد دیگر نقض حقوق بشر علیه مدافعان حقوق بشر روند گسترده تری از جرم انگاری اعتراض اجتماعی در مکزیک را نشان می‌دهد که به قصد ایجاد مانع در راه دفاع از حقوق بشر رخ می‌دهد.

گامبیا رئیس جمهور جامه باید قدرت را واگذارد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان‌های عضو ائتلاف «رأی من باید حساب شود» (#MyVoteMustCount) از رئیس جمهوری گامبیا یحیی جامه که ۲۲ سال در قدرت بوده خواستند اداره کشور را به رئیس جمهور منتخب آداما بارو واگذارد. جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، اتحادیه‌ی آفریقا، سازمان ملل و کشورهای بانفوذ باید به فشار به نفع رعایت کامل انتخابات ریاست جمهوری و قانون اساسی گامبیا ادامه دهند. آنها در صورت لزوم باید دست به اقدام‌های تنبیهی پیش بینی شده در متن های اساسی مربوط بزنند.

کنیا اقدام‌های تازه ارعاب علیه جامعه‌ی مدنی و محدودیت بر دسترسی آنها به کمک مالی خارجی

ایران

منشور حقوق شهروندی، ابزار انتخاباتی در دست حسن روحانی

رادیو بین‌المللی فرانسه ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ گفت‌وگو با عبدالکریم لاهیجی ـ رئیس جمهوری ایران حسن روحانی، روز دوشنبه ٢٩ آذر/ ١٩ دسامبر، با شرکت در همایشی زیر عنوان “قانون اساسی و حقوق ملت”، منشور حقوق شهروندی را رونمایی کرد.  منشور حقوق شهروندان که ظاهراً به اعلامیۀ حقوق بشر در چهارچوب موازین اسلامی شباهت دارد، دارای ضمانت اجرائی نیست مگر آنکه در آینده حیثیت قانونی پیدا کند. برای بررسی این “منشور”، گفتگویی داریم با آقای عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر. بیشتر بخوانید: منشور حقوق شهروندی چیست؟   منشور حقوق شهروندی به چه دردی می خورد؟ منشور حقوق شهروندی، یا برنامه انتخاباتی حسن روحانی

وضعیت تحصیل بهائیان در دولت روحانی: ۲۸ اخراجی، هزاران محروم

حال مرتضی مرادپور، زندانی در اعتصاب غذا وخیم است

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

تصمیم اتحادیه‌ی اروپا:‌ همه شهروندان دارای خانه بزرگتر از ۶۰ متر مربع باید یک مهاجر را قبول کنند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ البته این خبر کاملا جعلی است. اما اگر آن را می خوانید یعنی ممکن است حتا آن را باور کرده باشید. این روزها شایعه ها و ناحقیقت های زیادی در باره‌ی مهاجران پخش می‌شود. به مناسبت روز بین‌المللی مهاجرت در ۱۸ دسامبر، می خواستیم این گرایش به پخش اطلاعات غلط در باره‌ی این موضوع مهم را فاش کنیم. رهبران اروپا و بعضی از رسانه‌ها به انتشار این مطالب دریافتی در باره‌ی سیاست‌های مهاجرت اروپا و وضع مهاجران در این منطقه کمک می‌کنند. ما می خواهیم حقیقت را در باره‌ی بحران سیاست‌های مهاجرت اروپا دوباره بیان کنیم. (۱) «اروپا با بحران مهاجرت روبروست.» این غلط است. (۲) «اروپا پناه‌جویان را با آبرومندی می پذیرد.» غلط است. آنها باید در شرایط بسیار بدی زندگی کنند. (۳) «مهاجرت را می‌توان با بازداشت مهاجران کنترل کرد.» غلط است. بازداشت آنها موثر نیست و خلاف حقوق بین‌المللی است. (۴) «تأمین امنیت مرزها از مهاجرت جلوگیری و به نجات جان مردم در دریا کمک می‌کند.» غلط است. امنیت مرزها مسیر مهاجران را تغییر می‌دهد، به شبکه های قاچاقچیان کمک می‌کند و باعث مرگ می‌شود…

بیست و پنج سال کشورهای مستقل مشترک المنافع و مهاجرت میلیون ها تن در منطقه

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ دسامبر ۲۰۱۶ زمانی که در دسامبر ۱۹۹۱ سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع بر روی ویرانه های اتحاد شوروی پیشین تشکیل شد، مشکل می شد حدس زد که یکی از آشکارترین نتایج خیزش تاریخی مهاجرت میلیون ها تن از شهروندان این کشورها خواهد بود؛ و جمهوری های آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی، اوکرائین، مولداوا و بلاروس در فقری سرازیر خواهند شد که شهروندانشان ناگزیر از مهاجرت در شمار زیاد برای کار در روسیه و قزاقستان ثروتمند خواهند بود. پس از ۲۵ سال، اِ دی سیاسی مموریال گزارش حقوق بشر خود را با عنوان «حقوق کارگران مهاجر از کشورهای شوروی: مشکلات جهان واقعی و تعهدات تحقق نیافته» را به مناسبت روز بین‌المللی مهاجرت در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۶ منتشر می‌کند. در دو دهه گذشته، مهاجرت کارگران روش منظمی برای زندگی میلیون ها تن شده است. دلایل مهاجرت بحران اقتصادی، رژیم های مستبد در بعضی از کشورها و منافع اقتصادی از درآمد در نتیجه مهاجرت کارگران در کشورهای اعزام کننده و دریافت کننده کارگران است.

«در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۷۲۰۰ پناهجو جان خود را از دست دادند»

ایران

خرید و فروش نوزادان ادامه دارد

استان‌های اقلیت‌نشین؛ فقر نسلی و ترک تحصیل

دفاع از حقوق بشر

اکثریت قاطع کشورهای جهان از تعلیق کامل مجازات اعدام حمایت می‌کنند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶ فدراسیون از تصویب قطعنامه ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد تعلیق مجازات اعدام در سراسر جهان با اکثریت قاطع تجلیل می‌کند. ۱۱۷ کشور به قطعنامه‌ رأی موافق دادند که رکورد به شمار می‌رود؛ ۴۰ کشور رأی مخالف دادند و ۳۱ کشور رأی ممتنع دادند. دیمیتریس کریستوپولوس، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «این رأی تأیید می‌کند که اکثریت کشورها از تمام مناطق جهان با الغای مجازات اعدام موافق هستند. این رأی گامی اساسی در راه الغای این رفتار ظالمانه، تحقیرآمیز و غیرانسانی در سراسر جهان است.» قطعنامه‌ خواست‌های زیر را خطاب به دولت‌ها مطرح کرد: احترام به موازین بین‌المللی در زمینه‌ی تضمین‌های حمایت از محکومان به اعدام؛ رعایت تعهدات مربوط به ارایه‌ی خدمات کنسولی به خارجیانِ متهم به جرایم مستوجب اعدام؛ انتشار اطلاعات مربوط به استفاده از مجازات اعدام؛ برقراری محدودیت‌های روبه‌افزایش بر استفاده از مجازات اعدام؛ رعایت محدودیت‌های صدور حکم اعدام برای اشخاصی که در زمان ارتکاب جرم اتهامی کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند، زنان حامله و اشخاص دارای بیماری روانی و معلولیت ذهنی؛ کاستن از شمار جرایم مستوجب اعدام و تعلیق تمام احکام اعدام با در نظر داشتن الغای مجازات اعدام.

گواتمالا هشدار در مورد گسترش تهاجم علیه مدافعان حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ دسامبر ۲۰۱۶ تا این زمان امسال، چهارده قتل و هفت اقدام به قتل کارنامه گسترش حمله‌ها علیه مدافعان حقوق بشر در گواتمالاست بدون این که دولت‌مردان اقدام کنند. موج تهاجم علیه فعالان ضد معافیت از مجازات، از جمله قضات و وکلای دادگستری، وجود حاکمیت قانون در گواتمالا را مورد تردید قرار می‌دهد. به گزارش برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و اتحاد برای حمایت از مدافعان حقوق بشر در گواتمالا، مدافعان حقوق زمین به‌ویژه مورد حمله هستند.

لائوس جامعه‌ی مدنی می پرسد سامبات سامفون کجاست؟

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ در چهارمین سالگرد ناپدیدکردنِ قهری یکی از رهبران جامعه‌ی مدنی لائوس، سامبات سامفون، ۱۳۲ سازمان حقوق بشری با امضای نامه ای تداوم قصور دولت جمهوری دمکراتیک خلق لائو در تحقیق کافی در باره‌ی ناپدید شدن سامبات را محکوم کردند.

بحرین ۵۳ سازمان غیردولتی از سازمان ملل خواستند از نبیل رجب حمایت کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و ۵۲ سازمان دیگر با امضای نامه ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از او خواستند سریع و رسمی از دولت بحرین خواهان آزادی فوری و بدون‌قیدوشرط مدافع حقوق بشر نبیل رجب و لغو اتهام‌های علیه او شود. محاکمه بعدی رجب در ۲۷ دسامبر خواهد بود. روز ۱۵ دسامبر دادگاه برای پنجمین بار محاکمه را به تعویق انداخت. این تعویق به اواخر دسامبر نگران کننده است، چون دولت بحرین در گذشته از تعطیلات آخر سال برای نقض بیشتر حقوق بشر استفاده کرده است.

ایران

تصویب قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل

نامه ۵۳ نفر در پاسخ‌خواهی از رهبر جمهوری اسلامی درباره سلامت زندانیان سیاسی

زنان

مصر «عزه چه کرده است؟»

قنطره ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶ عزه سلیمان، فمینیست مصری در خطر است. اغلب برای این که میزان استبداد دولت مصر مشخص شود، می‌گویند «حتا» فمینیست ها و سازمان‌های زنان مورد حمله قرار می‌گیرند، چون مسایل زنان به‌طورِ کلی خطری برای رژیم های استبدادی تصور نمی شود. اما این فرض اشتباه است. عزه سلیمان، وکیل فمینیست، مدافع حقوق بشر زنان و رئیس هیأت امنای مرکز امداد حقوقی زنان مصر روز ۱۹ نوامبر ۲۰۱۶ در هنگام سفر به اردن برای شرکت در آموزش جنبش «مساوات» در مورد حقوق زنان در اسلام اطلاع یافت که بر اساس حکم قضایی از سفر منع شده است. یک روز بعد، دارایی های او و موسسه حقوقی اش مسدود شد. فرض بر این است که این موارد مستقیم به پرونده ۱۷۳ سال ۲۰۱۱ در دادگاه عالی تجدیدنظر قاهره موسوم به «پرونده کمک مالی خارجی به سازمان‌های غیردولتی» مربوط است. اما سلیمان و اعضای موسسه هیچگاه رسمی متهم یا احضار نشده اند. سلیمان و موسسه حقوقی دو دهه است که بی وقفه در زمینه حقوق زنان، به‌ویژه در حوزه خصوصی، فعالیت می‌کنند. آنها به مسایل بسیار حساسی مثل تجاوز در ازدواج، اصلاح قانون احوال شخصی، حق طلاق زن و غیره پرداخته اند.

۹ باورِ اشتباه درباره خشونت علیه زنان

ایران خشونت خانگی علیه اقلیت‌های جنسی؛ حکایتی هر روزه

فرهنگ و اندیشه

سوریه در این هفته از حلب بیشتر تبلیغات شنیده شد تا خبر

ایندیپندنت ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ فعالان واقعی مستقل در داخل سوریه فعالیت می‌کردند، اما با قدرت گرفتن جهادی ها، این اشخاص شجاع ناگزیر از فرار به خارج یا سکوت شدند یا جان خود را از دست دادند. برای روزنامه‌نگاران خارجی ارسال گزارش در باره‌ی جنگ داخلی در سوریه خطرناکتر شده است، زیرا جهادی ها در شرق حلب توانسته اند روزنامه‌نگاران غربی را حذف کنند. این روزنامه‌نگاران یا ربوده می شدند یا به قتل می رسیدند. به جای آنها، «فعالان محلی» به‌شدت جهت دار منبع اخبار شده‌اند و این عده نمی‌توانند از زیر کنترل جهادی ها خارج شوند. رسانه‌های خارجی با ساده لوحی اجازه داده‌اند اشخاصی بر انتشار اخبار مسلط شوند که فقط می‌توانند با اجازه گروه هایی نوعاً القاعده ای مثل جبهه النصره و احرار الشام فعالیت کنند. فعال رسانه‌ای ۲۴ ساله به نام عیسی می‌گوید جبهه النصره (که نامش را به جبهه الفتح الشام تغییر داده و پیشتر شاخه القاعده در سوریه بود) «آنها هر چه را می‌توانیم بگوییم یا نگوییم کنترل می‌کنند. یا با مقررات خاص آنها توافق می‌کنید یا ناپدید می شوید.»

به این دلیل است که هر چه در باره‌ی جنگ در سوریه و عراق خوانده اید ممکن است غلط باشد

ایندیپندنت ۲ دسامبر ۲۰۱۶ ارتش عراق با پشتیبانی حمله‌های هوایی به رهبری آمریکا سعی می‌کند شرق موصل را پس بگیرد. همزمان، ارتش سوریه و متحدان شیعه شبه نظامی آن برای ورود به شرق حلب می جنگند. در حلب، ظرف دو هفته در حدود ۳۰۰ غیرنظامی در اثر شلیک توپخانه و بمباران دولت کشته شده‌اند. در موصل، در حدود ۶۰۰ غیرنظامی ظرف یک ماه کشته شده‌اند. با وجود شباهت ها، گزارش‌دهی در رسانه‌های بین‌المللی در مورد این دو جنگ به‌شدت متفاوت است. در موصل، داعش در مورد تلفات مقصر است… این را مقایسه کنید با شرح وحشیگری غیرانسانی نیروهای اسد. رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل استفن اَ برایان، در این هفته گفت که شورشیان در شرق حلب از خروج غیرنظامیان جلوگیری می‌کنند، اما بر خلاف موصل، این موضوع در گزارش ها چندان مورد توجه قرار نگرفت. یکی از عواملی که حمله به شرق حلب و شرق موصل را شبیه هم می‌کند این است که روزنامه‌نگاران مستقل خارجی در آنجا حضور ندارند، برای این که داعش خارجیان را زندانی می‌کند و گردن می‌زند. تعجبی ندارد که روزنامه‌نگاران خارجی که در مورد شرق حلب گزارش می‌دهند از لبنان یا ترکیه کار می‌کنند. شماری از روزنامه‌نگاران که سعی کردند از مناطق زیر کنترل شورشیان گزارش بدهند خیلی زود خود را در صندوق عقب اتومبیل ها یا زندان های دیگر یافتند… فیلم هایی که در هفته های اخیر از شرق حلب دریافت شده فقط صحنه های دلخراش در باره‌ی انسان ها مثل مرگ یا لت و پار شدن غیرنظامیان را نشان می‌دهند. به ندرت می توان در آنها نشانی از ۱۰٫۰۰۰ جنگجو ـ چه زخمی چه زنده و سر حال ـ دید.

آمریکا فراموشی مصلحتی در باره‌ی کشتارها

ایندیپندنت ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ رابرت فیسک: سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل، هفته گذشته در شورای امنیت در باره‌ی حلبچه، رواندا، سربرنیتسا و حلب سخن گفت. اما وقتی در باره‌ی «وحشیگری علیه غیرنظامیان در حلب» حرف می‌زد، به یاد ورود در اردوگاه های صبرا و شتیلا در بیروت در سال ۱۹۸۲ افتادم که غیرنظامیان فلسطینی به‌ دست شبه نظامیان لبنانی دوست اسرائیل قربانی کشتار شده بودند در حالی که ارتش اسرائیل ـ قوی ترین متحد واشنگتن در خاورمیانه ـ تماشا می کرد. اما او حرفی از صبرا و شتیلا نزد. شاید شمار کشته های فلسطینی کافی نبود؟ فقط ۱٫۷۰۰ تن از جمله زنان و کودکان. و بعد به یاد اشغال وحشتناک عراق به دست آمریکا افتادم. در حدود نیم میلیون کشته. از شکنجه و قتل در مراکز بازجویی سیا در عراق و افغانستان بگذریم. باز هم به یادم آمد که رئیس جمهور آمریکا زندانیان بیگناه را برای بازجویی به سوریه زیر حاکمیت اسد می فرستاد! بله، واشنگتن آنها را به جایی می فرستاد که سامانتا پاور «زندان های سیاسی» سوریه می نامد. دنیای مسخره ایست. سامانتا از غزه هم اسم نبرد که اسرائیلی ها کودکان فلسطینی زیادی را در آنجا کشته اند. یا از یمن که متحدان گردن‌زن آمریکا در حدود ۴٫۰۰۰ غیرنظامی را کشته اند. یا کشتار داعش در موصل. او حتا از ۱۱ سپتامبر هم نام نبرد که با ۳٫۹۹۶ کشته بیگناه جنایتی‌ علیه بشریت بود. اما حمام خون ۱۱ سپتامبر را القاعده به راه انداخت که اکنون نامش را در سوریه به جبهه النصره و بعد به جبهه الفتح الشام تغییر داده و با رژیم سوریه در شرق حلب می جنگد. برای سامانتا مشکل است که از وحشتناکترین حمله به کشورش در تاریخ اخیر و از «وحشیگری علیه غیرنظامیان» حرف بزند در حالی که همان سازمان جنایتکار «جهادی» که این جنایت را مرتکب شده در شرق حلب علیه ارتش سوریه می جنگد.

تاریخ درهم تنیده مثلث افغانستان ـ هند ـ پاکستان

دیپلمات ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶ سیاست خارجی کابل بین گرایش به هند و پاکستان پساتجزیه در نوسان بوده است. رئیس جمهوری افغانستان که در ششمین کنفرانس قلب آسیا در امریتسار ِ هند سخن می گفت، نه‌تنها از پاکستان انتقاد کرد بلکه مهمتر از آن ۵۰۰ میلیون دلار کمک پاکستان را که در کنفرانس اخیر بروکسل تعهد کرده بود، رد کرد. اشرف غنی پس از بازگشت به کشورش به علاوه گفت: ما روابط آبرومند می خواهیم نه کمک خیریه. او با خوش بینی افزود: اگر بگذارند در صلح زندگی کنیم، ۵۰۰ میلیون دلار را به دست می آوریم و اگر صلح پنج سال بماند، در وضعی خواهیم بود که به دیگران ۵۰۰ میلیون دلار بدهیم. این نشانه پایین ترین نقطه روابط دو جانبه افغانستان و پاکستان در ۱۵ سال گذشته و به‌ویژه در دوره دولت وحدت ملی افغانستان است. دولت وحدت ملی پیشتر نیز از پاکستان به‌خاطر ناکامی در آوردن طالبان سر میز مذاکره برای گفت‌وگوهای مارچ ۲۰۱۵ و مارچ ۲۰۱۶ انتقاد کرده است. این تغییر در سیاست افغانستان نسبت به پاکستان واکنش های گسترده ای را در این دو کشور دامن زده است. سرتاج عزیز، مشاور امور خارجی پاکستان اظهارات غنی را «اتهام های بی پایه» خواند و گفت: «مقصر دانستن فقط یک کشور برای رشد اخیر خشونت ساده نگرانه است.» عزیز در بازگشت به پاکستان گفت: «اظهارات اشرف غنی به قصد خوشایند هند بوده است» و افزود: «کوشش های هند برای جدا کردن [پاکستان و افغانستان] موفقیت چندانی نخواهد داشت.»

تاریخ‌نگار سوری: به سوریه می‌اندیشم و گریه می‌کنم

آمریکا انتخابات: طبقه، رنگ، مذهب و باز هم طبقه

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (افغانستان، بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، خانه امن، دویچه وله، دیده‌بان اشتباهات بشر،  دیده‌بان حقوق بشر، دیپلمات، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، قنطره، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز

پیوست‌ها: