در ادامه برنامه ها و فعالیت های ولایتی، صد و شصت و سومین برنامه گفتگوی ارمان شهر، با عنوان «آسیب شناسی یک و نیم دهه فعالیت و حضور مدنی زنان و جوانان ولایت پروان» با همکاری موسسه “سلام” روز  چهارشنبه ۱۹ عقرب ۱۳۹۵ مطابق با ۹ نوامبر ۲۰۱۶ در سالن اجتماعات ریاست زنان – پروان برگزار شد. در این جلسه بیش از صد نفر از زنان و جوانان فعال جامعه مدنی، اساتید، دانشجویان و فعالان حقوق بشر و حقوق زنان شرکت کردند.

نادره گیاه، رییس امور زنان ولایت پروان، در رابطه با «آسیب شناسی عمل کرد دولت در طول یک و نیم دهه گذشته» سخنرانی کرد. ایشان ضمن افتتاح جلسه، لزوم برگزاری چنین جلساتی را از مهم ترین فعالیت هایی دانست که به منظور توسعه اجتماعی باید در دستور کار دولت و نهادهای جامعه مدنی قرار گیرد.

او در این سخنرانی نقاط ضعف و قوت عمل کرد دولت را در طول یک و نیم دهه گذشته در رابطه با مسایل زنان مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. گیاه، ضمن بحث در خصوص اوضاع حاکم بر اجتماعات انسانی در ولایت پروان، از وجود سنت ها و رسم و رسومات غیر اسلامی موجود در بین مردم به عنوان مانع و سد راهی در جهت ایجاد رابطه هر چه بهتر بین نهادهای دولتی و شهروندان یاد کرد.

وی در ادامه گفت که حکومت کشور در طول یک و نیم دهه حکومت داری، دست آورد های مهمی در خصوص زنان داشته است. سعی بر حفظ این دست آورد ها یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که امروز حکومت وحدت ملی جدا باید به آن پای بند باشد. اما حفظ دست آوردها کافی نیست و این دست آوردها باید تقویت شوند.

سخنران دوم، ولی بایانی، وکیل ناحیه هفتم شهر چاریکار به عنوان صدای رسای مردم در مقابل مسئولان دولتی، در سخنرانی خود عمل کرد دولت را در طول یک و نیم دهه گذشته بسیار ناموفق خواند. وی گفت که در سالهای اول بعد از سقوط طالبان اوضاع امنیتی بسیار بهتر از امروز بود، دولت در آن زمان حاکمیت خوبی بر قلمرو کشور داشت. شهروندان امیدوار بودند و مهاجران با شوق و علاقه به کشور باز می گشتند. اما امروز همه در حال گریز هستند: بروید و ببنید که در ریاست پاسپورت چه خبر است. همه اتباع کشور به دنبال پاسپورت به منظور فرار از کشور برآمده اند.

وی عمل کرد دولت را در طول یک و نیم دهه گذشته بسیار ضعیف و حتا رو به ضعف بیشتر دانست و ضمن تعریف و تمجید از حرکات مدنی، عمل کرد جامعه مدنی را موفق ارزیابی کرد اما گفت که نتایج حاصله توسط دولت و جامعه مدنی متاسفانه حفظ نشده و با گذشت زمان رو به فراموشی رفته است.

حسیبا عفت، نماینده شورای ولایتی پروان، سخنران دیگر این جلسه بود که شورای ولایتی را پل ارتباط دهنده بین شهروندان و دولت دانست. وی ضمن ازائه گزارش از برخی از دست آوردهای شورای ولایتی در ولایت پروان، مشکل شورای ولایتی را ضعف قوانین در قسمت این شورا دانست. و این شورا را یک برد مشورتی برای نماینده دولت در ولایت پروان توصیف کرد. او ضمن تشکر از اعتماد مردم به این شورا متعهد شد که شورای ولایتی همیشه صدای رسای مردم در مقابل دولت باشد و برای رسیدن به این منظور از تلاش شبانه روزی فروگذاری نکند.

سخنران بعدی جلسه قسیم احمد طبیب زاده بود. وی که از مقام ریاست جوانان ولایت پروان سخن می گفت در سخنرانی خود موضع گیری های خود چالش هایی را که دولت و جامعه مدنی در طول یک و نیم دهه گذشته با آن دست به گریبان بودند به بحث گرفت.  در خصوص نابه‌هنجاری های موجود در ولایت پروان، با ارائه آمارها و ارقام دقیق، وضعیت موجود را تحلیل و ارزیابی کرد.

او در ادامه سخنان خود مشخصا روی مسائل و چالش های موجود فرا روی دولت و جامعه مدنی در این ولایت بحث کرد.  به باور او مهم ترین شرط حیات هر اجتماعی ایجاد امنیت است و بایستی به هر طریق ممکن خواهان ایجاد امنیت از طرف حکومت شد.

طبیب زاده در ادامه یکی از مهم ترین چالش های موجود در ولایت پروان را فقر سواد  و حاکمیت عنعنات دانست. وی گفت که در افکار عامه مردم، هنوز رفتن به محکمه برای تامین عدالت، جرم نابخشودنی است و مشکلات باید از طریق جرگه های ریش سفیدان حل و فصل شود. هنوز دختر افغانستانی حق ندارد که شوهر آینده‌ خود را انتخاب کند و این مسئله ای است که باید بزرگان خانواده و قوم در مورد آن تصمیم بگیرند. اگر دختر با جوانی که این بزرگان برای او در نظر گرفته اند مخالفت کند، در حقیقت رو به روی تمام ارزشهای حاکم بر جامعه ایستاده است و این دختران که متاسفانه اکثر آنها حتا به سن قانونی هم نرسیده اند توانایی مقاومت در مقابل مسئله ای به این اهمیت را ندارند.
او در پایان سخنان خود یکی از مهم ترین چالش های دولت را این دانست که شهروندان این کشور هنوز خود را شهروند نمی دانند و دولت را تافته جدا بافته از خود می دانند. او عمل کرد دولت را نیز ناموفق دانست و گفت که دولت نتوانسته در جهت ایجاد اعتماد بین مردم نسبت به دولت کاری کند در حالی که انتظار می رفت که در طول این یک و نیم دهه ذهنیت مردم تغییر کند و امروز مردم، دولت را عنصری جدا از خود نمی دانستند.

سخنران بعدی برنامه، پروانی، از آدرس شورای صلح در این جلسه صحبت کرد. او عمل کرد دولت را در طول یک و نیم دهه گذشته در مورد اعمار صلح به بحث گرفت. وی ضمن نقد مسائل امنیتی کشور گفت که اولین خواسته شهروندان از حکومت در طول یک و نیم دهه گذشته، ایجاد امنیت بوده که دولت متاسفانه در زمینه تامین امنیت ناتوان بوده است.

به گفته او البته این ناتوانی به این معنا نیست که دولت هیچ کاری نکرده است. بلکه کشورهای دخیل در مسئله افغانستان دو رو دارند. اگر از عمل کرد کشورهای غربی بگذریم. واقعیت این است که همین دو کشور همسایه ما در ظاهر مسئله نقش حمایتی از دولت افغانستان را دارند. اما «چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند». واقعیت این است که فعالیت های پشت پرده و پنهانی به خصوص کشور پاکستان یکی از مهم ترین چالش های فرا روی دولت ما در سالهای گذشته بوده است. هیچ کشوری با ما صادق نیست. کشورهای عربی تمام وجوهات شرعی خویش را برای جهاد در مقابل کفار به افغانستان برای گروه طالبان می فرستند. و واقعیت این است که نیروهای مخالف، بودجه هایی بسیار چشم گیر  و در حد بودجه یک کشور برای ایجاد نا امنی، انتحار و انفجار در اختیار دارند.

در پایان برنامه سید بصیر سادات، سخنگوی مقام ولایت پروان به ایراد سخن پرداخت. او  پیام مقام ولایت پروان را مبنی بر فعالیت و سهم گیری هر چه بیشتر شهروندان در این گونه برنامه ها به شرکت کننده گان رساند و در ادامه سخنان خود فساد اداری را یکی از مهم ترین چالش های فراروی دولت در حکومت داری دانست و به شهروندان وعده داد که هیئت حاکمه ولایت پروان در این قسمت توجه لازم را دارد و با جدیت این مسائل را پیگیری خواهد کرد. ا و از شهروندان وعده گرفت که در صورت مواجهه با هر گونه فساد اداری فورا مقامات ولایت را در جریان قرار دهند.

در این جلسه رسانه های رادیو و تلویزیون ملی، رادیو بیان، رادیو دنیای نوین، رادیو سلام وطن دار، رادیو آزادی، رادیو شهر به شهر و مجله صدای آزادی حضور فعال داشتند و در پایان این نشست با تعدادی از سخنرانان برنامه مصاحبه های متعددی صورت گرفت.