بعداز ظهر دوشنبه، ۲۴ عقرب ۱۳۹۵ برابر با ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ صد و شصت و ششمین گفتگوی آرمان شهر با عنوان «آسیب شناسی یک ونیم دهه فعالیت و حضور مدنی زنان و جوانان ولایت دایکندی» با همکاری موسسه تعلیمی و انکشافی “پیام” و با حضور مسئولان ادارات محلی، رسانه ها، جامعه مدنی، اساتید و تعدادی از بزرگان پیرامون چالشها و فرصت های فراروی زنان، جوانان و فعالیت های مدنی دراین ولایت در سالن ریاست امور زنان برگزار شد.

در این برنامه که بیش از ۱۲۳ نفر از سطح ولسوالی های ولایت دایکندی و مرکز این ولایت اشتراک کرده بود؛ ۷۱ مرد و ۵۲ زن حضور به هم رساندند.

اولین سخنران این برنامه جواد دادگر، ریس دفتر ولایتی دایکندی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بود که گفت : «آسیب های جدی که جامعه مدنی با آن مواجه بوده به کار گیری فعالیت های غیر روشمندانه بوده و فعالیت ها بیشتر برافراد تکیه داشته است.»

سخنران بعدی، ذکیه رضایی، ریس امور زنان ولایت دایکندی تاکید کرد : «برای حضور مدنی زنان در جامعه کار زیادی صورت گرفته اما نه به صورت بنیادی. هرچه بوده از لحاظ کمیتی بوده نه از لحاظ کیفی. یشتر اوقات نهادهای مدنی پروژه‌ای کار می کنند. از زنان استفاده می کنند تا به هدف شخصی خود برسند و همین سبب شده تا زنان دلسرد شوند و در فعالیتهای جامعه مدنی حضور نیابند.»‌

رحمت الله شریعتی، یکی از فعالان مدنی به عنوان سخنران بعدی با مقایسه کارکرد ریاست امور زنان و نهادهای مدنی گفت: «ریاست امور زنان در بسیاری از فعالیت های مدنی حضور ندارد و دیگر اینکه ممکن است زنان در نهادهای مدنی قربانی شده باشند. اما همین موضوع در ریاست امور زنان نیز بوده است یعنی زنان در ریاست خودشان هم قربانی شده‌اند.»

به گفته او نهادهای مدنی در دایکندی تاثیرگذارتر از مرکز افغانستان بوده‌اند. این در حالی‌ست که خدایار کاشفی، رییس منابع بشری ولایت و نماینده والی ولایت در این گفت‌وگو نهادهای مدنی را ابزار تطبیقی سیاسیون برای رسیدن به اهداف سیاسی‌شان توصیف کرد.

حسین سیرت، رییس اطلاعات و فرهنگ دیگر سخنران این برنامه فعالیت های فرهنگی و مدنی را در دایکندی «رضایت بخش» دانست وفعالیت های صورت گرفته را «قابل ستایش» ارزیابی کرد.