زنان-690x259
زنان صلح را می‌سرایند

گفت‌وگوهای آرمان‌شهر

حقوق زنان و جوانان در سایه بحران‌های سیاسی و اجتماعی

آرمان شهر ۲۷ دسامبر ۲۰۱۶ «حقوق زنان و جوانان درسایه بحرا‌ن‌های سیاسی و اجتماعی» عنوان ۱۷۲مین گفتگوی پلی میان نخبگان و شهروندان است که در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۱۶ مطابق با ۲۷ آذر ۱۳۹۵ به میزبانی بنیاد آرمان‌شهر در دانشگاه “کاتب” شهر کابل برگزار شد. در این نشست ۲۱۰  نفر از نخبه‌گان و دانشگاهیان حضور به هم رساندند. پس از انجام سخنرانی‌ها و پرسش و پاسخ با مخاطبان، کتاب‌های آرمان‌شهر میان مشارکت‌کننده‌گان به شکل رایگان توزیع شد.در این میزگرد شاه‌گل رضایی، عضو پارلمان، فررام، رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل، دکتر م. موسی جعفری، استاد دانشگاه کاتب، اجمل بلو‌چزاده، فعال سیاسی، حمیرا ثاقب، رئیس خبرگزاری صدای زن افغان، به ترتیب به موضوع‌های «اقدامات عملی حکومت وحدت ملی در زمینه‌ی مشارکت سیاسی زنان»، «حق کار و حق رهایی از فقر زنان و جوانان»، «از بی‌سوادی تا جنگ و از جنگ تا بی‌سوادی»، «آسیب شناسی عملکرد حکومت در مقابله با بحران های اجتماعی؛ آموزش و پرورش، اعتیاد، اشتغال و فقر» و «حقوق مدنی زنان و جوانان در جنگ و ناامنی» پرداختند.

جنگ، اعتیاد و فقر ما را می کشد: سیاست دولت از شعار تا عمل

آرمان شهر ۲۶ دسامبر ۲۰۱۶ صد و شصت و پنجمین برنامه گفتگوی آرمان شهر به سمینار ولایتی یک روزه تحت عنوان “ جنگ، اعتیاد و فقر ما را می کشد: سیاست دولت از شعار تا عمل”  اختصاص داشت که با همکاری موسسه “تهمینه” در شهر هرات در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۶ برابر با ۲۲ عقرب ۱۳۹۵ در سالن اتاق تجارت این شهر برگزار شد. در این سمینار بیش از چهل نفر از فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی، جوانان و منتقدان سیاسی اجتماعی از سطح ولسوالی ها و بیست نفر از شهر هرات شرکت داشتند که نیمی از آن‌ها، زن بودند.

گزارش گفتگوی ۱۶۳: آسیب‌شناسی یک و نیم دهه فعالیت و حضور مدنی زنان و جوانان ولایت پروان

آرمان شهر ۲۶ دسامبر ۲۰۱۶ در ادامه برنامه ها و فعالیت های ولایتی، صد و شصت و سومین برنامه گفتگوی ارمان شهر، با عنوان «آسیب شناسی یک و نیم دهه فعالیت و حضور مدنی زنان و جوانان ولایت پروان» با همکاری موسسه “سلام” روز  چهارشنبه ۱۹ عقرب ۱۳۹۵ مطابق با ۹ نوامبر ۲۰۱۶ در سالن اجتماعات ریاست زنان – پروان برگزار شد. در این جلسه بیش از صد نفر از زنان و جوانان فعال جامعه مدنی، اساتید، دانشجویان و فعالان حقوق بشر و حقوق زنان شرکت کردند.

آسیب شناسی یک ونیم دهه فعالیت و حضور مدنی زنان و جوانان

آرمان شهر ۲۶ دسامبر ۲۰۱۶ صد و شصت و دومین برنامه گفتگوی آرمان شهر با همکاری موسسه “تهمینه” تحت عنوان «آسیب شناسی یک ونیم دهه فعالیت و حضور زنان و جوانان» در تاریخ ۱۵ عقرب ۱۳۹۵ برابر با ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ در سالن “ابن سینای بلخی” هرات برگزار شد. در این برنامه، کارشناسان به بیان دستاوردها ومشکلات زنان و جوانان در عرصه های مختلف پرداختند. صمدی، مسول موسسه تهمینه هدف از این برنامه را آسیب شناسی حضورمدنی و بررسی مشکلات زنان وجوانان در ۱۵ سال اخیر بعد از سقوط طالبان بیان کرد.

گفتگوی ۱۷۰: “بسیج منابع فرهنگی- اجتماعی برای حفاظت از کودکان رها شده”

آرمان شهر ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶ صد و هفتادمین گفتگوی آرمان شهر با عنوان “ بسیج منابع فرهنگی- اجتماعی  برای محافظت از کودکان رها شده” در قالب برنامه های هفته حقوق بشر، روز سه شنبه، ۱۶ قوس ۱۳۹۵  برابر با ۶ دسامبر ۲۰۱۶ در دانشگاه گوهرشاد و با حضور بیش از صدو بیست تن از دانشجویان و فعالان حقوق بشر برگزار شد.در این برنامه ابتدا فیلم «آب» از آقای سیدجلال روحانی، برنده تندیس بهترین فیلم کوتاه از چهارمین جشنواره بین المللی فیلم زنان- هرات به نمایش درآمد.

گزارش تصویری برنامه‌های آرمان‌شهر در هفته حقوق بشر

آرمان شهر ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶ بنیاد آرمان‌شهر OPEN ASIA با همکاری انستیتوت فرانسه در افغانستان (IFA) به مناسبت بیست‌ سالگی خود و همچنین گرامی‌داشت هفته حقوق بشر برنامه‌های متعددی برگزار کرد. این برنامه‌ها از صبح روز یکشنبه ۴ دسامبر/ ۱۴ قوس  تا عصر روز ۷ دسامبر/ ۱۷ قوس در دانشگاه گوهرشاد و انستیتوت فرانسه با سخنرانی چهره‌های مترقی افغانستان برگزار شد.در روز ۶ دسامبر، جلسه گفت‌وگویی با عنوان «بسیج منابع فرهنگی – اجتماعی برای محافظت از کودکان رها شده» با هدف گردهم آوردن افراد و نهادهای متعهد و دخیل در زمینه‌ی حقوق کودکان جنگ و مهاجر و یادآوری لزوم توجه دولت و مسوولان به وضعیت آنها در سیاست‌گذاری‌های‌شان در دانشگاه گوهرشاد برگزار شد.

صد و هفتاد و یکمین گفت‌وگوی آرمان‌شهر: خلا سنت و تجدد در فضای فرهنگی امروز افغانستان

آرمان شهر ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ رهنورد زریاب نویسنده و پژوهشگر نامی فارسی زبان یکی از سخنران های برنامه‌ هفته حقوق بشر و بیست سالگی بنیاد آرمان شهر در زمستان سال ۲۰۱۶ با سوژه “کودکان جنگ، پناه‌جویان و بازگشته‌گان” بود که در میزگردی با عنوان “فرهنگ: جای خالی کودکان” به گسستن از فضای آموزشی سنتی در جامعه افغانستان پرداخت. در عین‌حال او معتقد است ما هنوز ابزار اصیل آموزشی دنیای مدرن را در اختیار نداریم.

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک مرد در سرپل سه عضو خانواده خود را به قتل رساند

خبرگزاری افق ۲۶ دسامبر ۲۰۱۶ مقام‌ها در ولایت سرپل می‌گویند که یک مرد سه عضو خانوده‌‌اش را به قتل رساند. ذبیح الله امانی، سخنگوی والی ولایت سرپل گفته است که یک مرد سه عضو خانواده‌اش را که شامل دو مرد و یک زن می‌شوند را به قتل رسانده است.به گفته او این رویداد در روستای انروک ولسوالی بلخاب سرپل رخ داده است. افغانستان افراد مسلح وابسته به طالبان یک زن را در ولایت سرپل سربریدند افغانستان یک خانم در سرپل به قتل رسیده است

افغانستان مردی در منطقۀ پشته‌نور ولسوالی دولتیار ولایت غور نامزدش را با شلیک گلوله کشت.

سلام وطندار  ۲۲ دسامبر ۲۰۱۶ به گفتۀ مقام‌های امنیتی غور، این مرد پس از جروبحث بر سر میزان طویانه نامزد خود را کشته است. ضیاالدین ثاقب، سرپرست فرماندهی پولیس غور با تأیید این خبر به سلام‌وطندار می‌گوید، این رویداد شب گذشته هنگامی رخ داد که نامزد این مرد پس از جروبحث بر سر میزان طویانه، به خواست وی در پیوند به فرار از خانه نیز پاسخ منفی داد.

افغانستان روزنامه نگار زن عراقی ربوده شد

خبرگزاری جمهور ۲۷ دسامبر ۲۰۱۶ افراد مسلح ناشناس شب گذشته ‘افراح شوقی’ خبرنگار زن روزنامه ‘العالم الجدید’ را در جنوب شهر بغداد ربودند.یک منبع آگاه در نیروهای پولیس عراق صبح امروز (سه شنبه) اعلام کرد که افراد مسلح ناشناس، شب گذشته به منزل «افراح شوقی القیسی»، خبرنگار روزنامه «العالم الجدید» در منطقه «السیدیه» در جنوب شهر بغداد، پایتخت این کشور یورش برده و وی را ربودند.

دفاع از حقوق بشر

مصر به آزار زنان مدافع حقوق بشر پایان دهید و پرونده سیاسی‌کاری ۱۷۳ را لغو کنید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶ ائتلاف بین‌المللی زنان مدافع حقوق بشر (WHRDIC) به‌شدت از افزایش سرکوب زنان مدافع حقوق بشر مصری و سازمان‌های غیردولتی نگران است. دولت مصر از پرونده ای با انگیزه سیاسی ـ ۱۷۳ از سال ۲۰۱۱ ـ مشهور به پرونده کمک مالی خارجی به سازمان‌های غیردولتی، برای سرکوب نظام‏مند این سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشر استفاده کرده است. آخرین مورد از این پرونده روز ۷ دسامبر ۲۰۱۶ رخ داد که عزه سلیمان، مدافع حقوق بشر سرشناس و وکیل دادگستری به دستور بازپرس دستگیر شد. او در سه مورد متهم شده است، از جمله «دریافت کمک خارجی برای ضربه زدن به منافع کشور». بر اساس قانون مجازات مصر، حداکثر مجازات برای این اتهام حبس ابد و جریمه ای به میزان ۵۰۰٫۰۰۰ پوند مصری است. وی با وثیقه ۲۰٫۰۰۰ پوند آزاد شده و در انتظار محاکمه است. دستگیری و آزادی عزه سلیمان.

مصر «عزه چه کرده است؟»

قنطره ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶ عزه سلیمان، فمینیست مصری در خطر است. اغلب برای این که میزان استبداد دولت مصر مشخص شود، می‌گویند «حتا» فمینیست ها و سازمان‌های زنان مورد حمله قرار می‌گیرند، چون مسایل زنان به‌طورِ کلی خطری برای رژیم های استبدادی تصور نمی شود. اما این فرض اشتباه است. عزه سلیمان، وکیل فمینیست، مدافع حقوق بشر زنان و رئیس هیأت امنای مرکز امداد حقوقی زنان مصر روز ۱۹ نوامبر ۲۰۱۶ در هنگام سفر به اردن برای شرکت در آموزش جنبش «مساوات» در مورد حقوق زنان در اسلام اطلاع یافت که بر اساس حکم قضایی از سفر منع شده است. یک روز بعد، دارایی های او و موسسه حقوقی اش مسدود شد. فرض بر این است که این موارد مستقیم به پرونده ۱۷۳ سال ۲۰۱۱ در دادگاه عالی تجدیدنظر قاهره موسوم به «پرونده کمک مالی خارجی به سازمان‌های غیردولتی» مربوط است. اما سلیمان و اعضای موسسه هیچگاه رسمی متهم یا احضار نشده اند. سلیمان و موسسه حقوقی دو دهه است که بی وقفه در زمینه حقوق زنان، به‌ویژه در حوزه خصوصی، فعالیت می‌کنند. آنها به مسایل بسیار حساسی مثل تجاوز در ازدواج، اصلاح قانون احوال شخصی، حق طلاق زن و غیره پرداخته اند.

ایران انتقاد مقام بسیج از تلاش برای توقف ازدواج زودهنگام دختران

رادیو آزادی ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶ در حالی که فاطمه ذوالقدر٬ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، از تلاش برای ارائه طرح ممنوعیت ازدواج دختران و پسران زیر سنین ۱۳ و ۱۵ سال در مجلس خبر می‌دهد٬ رئیس بسیج جامعه زنان حذف شرط سنی از شروط ازدواج دختران را «جنگ با خدا» نامید.به گزارش روز چهارشنبه، ۲۴ آذر، وب‌سایت خانه ملت٬ فاطمه ذوالقدر در صحن علنی مجلس از مخالفت اخیر ناصر مکارم شیرازی٬ از مراجع تقلید با ازدواج دختران زیر ۱۳ سال قدردانی کرد.

کودکان

۴۰ درصد کودکان در افغانستان سوءتغذیه اند

سلام وطندار ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶ فیروزالدین فیروز، وزیر صحت/بهداشت در همایشی زیرنام «تحول آینده افغانستان از طریق غنی‌سازی مواد‌غذایی» به هدف آگاهی‌دهی و دادخواهی در مورد مکمل‌سازی موادغذایی در کشور می‌گوید که هنوزهم ۴۰ درصد کودکان زیر ۵ سال به علت تکمیل نبودن موادغذایی مبتلا به سوءتغذیه اند که بیشتر آنان قدکوتاه هستند و ۱۰ درصد آنان مبتلا به سوءتغذیه پیشرفته اند. او می‌گوید، سوء تغذیه بیشتر کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی را تهدید می‌کند.

اعتیاد حدود ۱۰۰ هزار کودک به مواد مخدر در افغانستان

سلام وطندار ۲۲ دسامبر ۲۰۱۶ در حال حاضر حدود ۳ میلیون معتاد در افغانستان بودوباش دارند که از این رقم ۱۰۰ هزار کودکان و باقی‌مانده ۶۵۰ تا ۸۰۰ هزار زنان اند. مقام‌های وزارت صحت با بیان این مطلب می‌گویند که ۱۰۹ مرکز تداوی معتادان در کشور فعالیت دارد. آنان تأکید می‌کنند، اگر جلو کشت‌ مواد مخدر گرفته نشود، ساخت‌وساز بیشتر مراکز تداوی معتادان بی‌معنا خواهد بود.

سیاست

افغانستان وکیل نیلوفر رحمانی از ترامپ خواست درخواست پناهندگی موکلش را بررسی کند

بی بی سی فارسی ۲۷  دسامبر ۲۰۱۶ وکیل مدافع نیلوفر رحمانی، پیلوت (خلبان) جوان افغان از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا خواسته است تا درخواست پناهندگی موکلش را بررسی کند.هفته گذشته نیویورک تایمز خبرداد که نیلوفر رحمانی، به دلایل امنیتی در آمریکا درخواست پناهندگی کرده است.

افغانستان وزیری: اگر نیلوفر رحمانی بر گردد، تمامی امتیازاتش محفوظ است افغانستان انتقاد از نیلوفر رحمانی به دلیل تقاضای پناهندگی در امریکا افغانستان «…نامرد و زن‌صفت»؛ واقعاً همین‌طور است؟ درخواست پناهندگی نیلوفر رحمانی و واکنش‌ها به آن

روش‌های جدید میانجیگری صلح برای زنان افغانستان

رادیو زمانه ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ روز ۱۴ ماه دسامبر، دومین دوره آموزشی سفارت سوئد و آکادمی فالکه برنارد  در کابل برای زنان فعال و کنشگر اجتماعی به پایان رسید. اهداف این سری دوره‌های آموزشی که قرار است حدود چهار ماه دیگر تکرار بشود، بالا بردن توانایی زنان فعال افغانستان در جریان مذاکرات صلح و میانجیگری بین گروه‌های مختلف جامعه است.

شورای عالی صلح: ۳۰ درصد به زنان سهم داده می‌شود

دویچه وله فارسی ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ شورای عالی صلح می‌گوید استراتژی جدیدی را تهیه کرده که براساس آن فعالیت‌های مربوط به پروسه صلح در افغانستان به پیش برده خواهد شد. براساس این استراتژی، زنان در تصمیم‌گیری‌های صلح، ۳۰ درصد سهم خواهند داشت.

قوانین، لوایح و مقررات

سنای افغانستان طرح منع آزار زنان و کودکان را تایید کرد

بی بی سی فارسی ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶ مجلس سنای افغانستان طرح مقابله با آزار و اذیت زنان و کودکان را تایید کرد. این طرح حدود دو ماه پیش به تصویب مجلس نمایندگان رسیده بود. بر اساس این طرح، آزار و اذیت زنان و کودکان جرم است و مجرمان به پرداخت جریمه نقدی و در مواردی به سه تا شش ماه زندان محکوم می‌شوند. اسماعیل شهامت، خبرنگار ما در کابل می‌گوید که این طرح پس از توشیح رئیس جمهوری به قانون تبدیل خواهد شد.

حقوق سیاسی، مدنی و اقتصادی

ایران مردانی که آگاه نیستند، زنانی که فرار می کنند

بیدارزنی  ۲۶  دسامبر ۲۰۱۶ زنان در محیط‌های کاری با انواع مختلفی از آزار روبه‌رو هستند که بسته به نوع محیط و جایگاه شغلی‌شان متفاوت است. از طرفی استراتژی‌های برخورد خود زنان نیز بر اساس شرایط کاری و پایگاه اجتماعی و اقتصادی‌شان متفاوت است. بسیاری از زنان به دلیل عدم حمایت موثر قانون، عدم حمایت شوراها یا اتحادیه‌های کارگری از آنها و هم‌چنین عدم حمایت اطرافیان از جمله خانواده، راهی جز کناره‌گیری از شغل ، تغییر آن و یا سکوت و تن دادن به آزارهای جنسی نمی‌بینند. در متن پیش رو، با «فروغ قره داغی» یکی از زنان شاغل درباره مواجهه وی با آزار جنسی، استراتژی‌های برخورد او با آن، میزان آگاهی در این زمینه در میان زنان شاغل و راهکارهای مقابله با این مسئله گفت وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

دختران افغان جرات می‌کنند ابروهایشان را بردارند

بی بی سی فارسی ۲۲ دسامبر ۲۰۱۶ در افغانستان دختران بسیاری این سالها یک تابو را شکسته اند: برداشتن ابرو. داشتن ابروی پُر برای سالهای زیاد نشانه مجرد بودن دختران بوده است و هیچ دختری جرئت نمی کرد به آن دست بزند. اما خبرنگار ما، عالیه رجایی می‌گوید که باز شدن جامعه افغانستان کم کم کمانهای پشت چشم را باریکتر می کند..

فرهنگ و جامعه

شکست سنگین تیم ملی فوتبال زنان افغانستان مقابل هند در جنوب آسیا

بی بی سی فارسی ۲۷ دسامبر ۲۰۱۶ تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در چهارمین دوره رقابت‌های فوتبال بانوان جنوب آسیا، کارش را با شکست سنگین مقابل میزبان رقابت‌ها آغاز کرد.تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در نخستین دیدارش در این مسابقات از ساعت ۵ عصر به وقت کابل در ورزشگاه ایالت شلیگوری هند به مصاف میزبان رقابت‌ها رفت که در پایان با حساب ۵ بر ۱ مقابل حریف قدرتمندش تن به شکست داد.

مگر من یک زن نیستم؟  

بیدار زنی ۲۸ دسامبر ۲۰۱۶ «در محکمه‌ی وجدان، برای من بخشایشی وجود ندارد، اما اگر روزی قیامتی برای کلمه وجود داشته باشد، تنها در آن محکمه است که من بی‌گناه شناخته خواهم شد…»روزهای پرتلاطمی بود، خیلی سال پیش در سلامت عقلانی کامل و به دور از هر نوع احساس عضو تشکیلاتی شده بودم که به‌عنوان حرکتی مدنی در جهت رفع تبعیض‌های نژادی قدم برمی‌داشت. در آن دوره اگرچه جریان‌های مستقلی نیز در همین راستا فعالیت می‌کردند، لاکن جدی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین کادر را همین تشکیلاتی تشکیل می‌داد که به عضویت آن در آمده بودم.‌ جریانی فکری که در قلب یکی از شهرهای مهم ایران در حال حرکت بود، ‌چیزی که تشکیلات مورد انتخابم را از سایر جریان‌ها متمایز می‌کرد روحیه تشکیلاتی، روند برنامه ریزی شده، پیش بردن کارها به صورت کاملا ‌سازماندهی شده و سواد سیاسی-اجتماعی بالا و البته قائل بودن به سلسله مراتب بود.

ایران زنان و سقف شیشه‌ای؛ چه باید کرد

بیدارزنی ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶ زمانی که سخن از محدودیت‌های زنان در محیط کار می‌شود، سقف شیشه‌ای بیش از هر چیز رخ می‌نماید. سقف شیشه‌ای به قوانین نامرئی گفته می‌شود که مانع پیشرفت زنان از مرتبه‌ای به مرحله‌ای بالاتر می‌شود. در واقع سقف شیشه‌ای با وجود آنکه در قانون ثبت نشده است، مانعی است که جلوی ارتقاء فرد (عمدتاً زن) را می‌گیرد. این موانع عموماً در قالب هنجارهای پدرسالار و کلیشه‌های جامعه نسبت به زنان مدیر و کلیشه نیاز بیش‌تر زنان به خانه و خانواده بروز می‌یابند. به غیر از سقف شیشه‌ای موانع دیگری نیز در محیط کار هستند که مخل آسایش زنان می‌شوند، شوخی‌های جنسی، تمسخر، پیشنهادهای جنسی، همه و همه عواملی هستند که در فرآیند کار زنان تاثیرگذاشته و محیط کار را به مکانی آزاردهنده برای آنان تبدیل می‌کنند. اما شناخت هنجارهای جامعه پدرسالار و آگاهی نسبت به  وجود موانع ساختاری در پیشرفت زنان، چه راهکاری می‌تواند پیش روی زنان برای رفع آن قرار دهد؟

کتاب، گزارش و تحقیق

«این یه کار زنونه نبود، منظورم متنفر بودن و کشتنه»

اخبار روز ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ برنده ی جایزه ی نوبل ادبی، در این کتاب به دنبال صداهای خاموش و چهره‌های فراموش شده زنان در جبهه‌های جنگ است. خواننده بی‌واسطه از زبان زنان خاطراتی از جنگ را می‌خواند و با جهان رنج‌هایی که کمتر دیده شده است روبرو می‌شودبیدارزنی: «سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ» نویسنده و روزنامه‌نگار اهل کشور بلاروس برنده جایزه نوبل ادبی سال ۲۰۱۵ در کتاب‌هایش زندگی و جنگ را در اتحاد جماهیر شوروی به تصویر می‌کشد. «آخرین شاهدان» کتابی در رابطه با نیروگاه اتمی چرنوویل، «پسرانی از جنس روی» و «جنگ چهره زنانه ندارد»، کتاب‌هایی هستند که از این نویسنده به فارسی ترجمه شده است.

هند صداقت زن هندی در مقابل پول حرام

خبرگزاری دری ۲۸ دسامبر ۲۰۱۶ خانم کارگر هندی تصادفی در حساب بانکی خود ۱۵ ملیون دالر را ملاحظه نمود و عاجل ارگانهای ذیربط را در جریان گذاشت. The Financial Express خبر دا ده است  که خانم صادق به نام Sheetal Yadav  باشنده شهر میروت هند از نارندرا مودی صدارعظم کشور خواستار مشوره شد که با ملیارد روپیه (۱۵ ملیون دالر) که اشتبأ در حساب بانکی اش آمده است، چه کند.

چرا «سلامت» یک مقوله جنسیتی است؟*

بیدارزنی ۸ دسامبر ۲۰۱۶ شواهد تجربی متعدد و آمارهای ملی و جهانی نشان می دهد که زنان معمولا نرخ امید به زندگی بالاتری نسبت به مردان دارند اما بیشتر از مردان بیمار می شوند. پژوهش های داخلی نیز گزارش می کند که زنان علیرغم داشتن سن امید به زندگی بیشتر، وضعیت بدتری در سلامت عمومی و روانی نسبت به مردان دارند (گشتاسبی و همکاران، ۱۳۸۲). برای نمونه نتیجه پژوهشی که در سال ۱۳۹۲، درباره ۶۵۰ نفر از والدین خانوارهای تبریزی انجام شده است نشان می دهد که نمرات سلامت جسمانی و روانی مردان و زنان تفاوت معناداری با هم دارند و مردان از وضعی سلامت روانی و جسمانی بیشتری نسبت به زنان برخودار هستند و این تفاوت در متعییر سلامت روانی بیشتر هم هست (بنی فاطمه و دیگران، ۱۳۹۳). آیا این اختلاف سطح سلامت تنها به دلیل تفاوت های زیست شناختی میان زن و مرد ایجاد می شود؟ مطالعه رابطه «سلامت و جنسیت» از دهه ۱۹۷۰ میلادی برای پاسخ به این سوال آغاز شده است. بیشتر مطالعاتی که در سراسر دنیا صورت گرفته است،«جنسیت» را به عنوان یک برساخت اجتماعی موثر بر وضعیت سلامت افراد معرفی می کند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته:  آرمان شهر، خبرگزاری افق، بی بی سی فارسی، دویچه وله، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنظره، رادیو آزادی، سلام وطندار، دری نیوز، رادیو زمانه، رادیو آزادی،  اطلاعات روز، اخبار روز، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، افغانستان رو.

پیوست‌ها: