زنان-690x259
افزایش آمار ازدواج دختربچه‌ها در ایران

گفت‌وگوها و انتشارات آرمان‌شهر

افغانستانی دیگر؛ به روایت زنان و جوانان

آرمان شهر ۲ جنوری ۲۰۱۷ «افغانستانی دیگر به روایت زنان و جوانان» عنوان صد و هفتاد و سومین جلسه «گفتگو؛ پلی میان نخبگان و شهروندان» بنیاد آرمان شهر است که در تاریخ ۹ جدی / دی ۱۳۹۵ برابر با ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ در تالار همایش های شورای انکشافی ولسوالی انجیل برگزار شد.در آغاز برنامه، داوود عرفان گرداننده این جلسه ضمن معرفی کوتاهی از بنیاد آرمان شهر از فعالیت سه ساله کمپین «افغانستان به روایت دیگر» یاد کرد. این کمپین سه سال پیش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان راه اندازی شد و با بیش از صد نفر از فعالان و نخبگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی درباره تحلیل موقعیت کنونی افغانستان و چشم‌انداز آن‌ها از آینده این کشور گفت‌وگو کرد. برخی از این گفت‌وگوها در دو زبان فارسی و انگلیسی در چند روزنامه ملی و بین المللی منتشر شد و از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز در اختیار شهروندان قرار گرفت.

کتاب تازه: ۴۴ روایت دیگر از افغانستان

آرمان شهر ۲ جنوری ۲۰۱۷ کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» از سوی بنیاد آرمان شهر در سال ۲۰۱۴ میلادی در آستانه سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان راه اندازی شد و از همکاری فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر بهره برد. در چارچوب این کمپاین بیش از ۱۰۰ مصاحبه با شماری از نویسندگان، فعالین حقوق بشر، فعالان جامعه مدنی، و سیاستمداران کشور در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و نگرانی ها و امیدها انجام شد که قسمت زیادی از این مصاحبه ها قبلا در چندین روزنامه و تارنمای ملی و بین المللی به زبان های فارسی و انگلیسی منتشر شده است. اینک چهل و چهار مصاحبه از این سری در قالب این کتاب خدمت شما خواننده گرامی ارایه می شود ما می خواهیم از این طریق صدای نخبگان کشور را به گوش مردم، دولت و جامعه بین المللی برسانیم.

کتاب تازه: نقش رنگ باخته

نقِش ‏رن‏گ‌باخته

ایزابِل ‏آلِنده

برگردان:‏خلیل‏ رست‏م‌خانی

طرح‏ جلد ‏و‏ برگ‏‌آرایی:‏روح‌‏الامین ‏امینی

انتشارات ‏آرمان‏شهر

چاپ‏ اول:‏ پاییز‏۱۳۹۵

شماره‌‏گان:‏ ۱۰۰۰

کتاب تازه: سرزمین من؛ مجموعه لندی و عکس

سرزمین من

مجموعۀ چند لندی و عکس از زنان

به پشتو، فارسی و انگلیسی

به کوشش: گیسو جهانگیری و روح الامین امینی

عکس ها: الهه ساحل، معصومه جعفری، مهشید راستی

برگردان شعرها از پشتو به فارسی: مجیب مهرداد و اتحادیه نویسندگان افغانستان

برگردان شعرها از فارسی به انگلیسی: گیسو جهانگیری

طرح جلد و برگآرایی: روح الامین امینی

انتشارات آرمان شهر

چاپ اول: پاییز ۱۳۹۵

شماره گان: ۱۰۰۰

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک دختر خانم ۱۶ ساله در مرکز ولایت غور با خوردن مرگ موش به زندگی خود پایان داد.

افغانستان رو ۷ جنوری ۲۰۱۷ پزشکان شفاخانه ولایتی غور می‌گویند که تحقیقات ابتدایی و گفته‌های خانواده‌ی این دختر نشان می‌دهد که وی با خوردن مرگ موش به زندگی‌اش پایان داده است.داکتر محمد عارف لعل‌زاد از پزشکان شفاخانه ولایتی غور گفت که حادثه‌های خودکشی ناشی از مواد زهری و تیزاب طی سال جاری در این ولایت با افزایش روبرو بوده است.

افغانستان جسد ثریای جوان پس از قتل به دار آویخته شد

سلام وطندار ۵ جنوری ۲۰۱۷ مسؤولان شفاخانۀ تخار از انتقال جسد یک زن جوان به این شفاخانه خبر می‌دهند. گفته می‌شود، این جسد مربوط ثریای ۲۴ است که خانوادۀ شوهرش او را کشته اند و سپس برای کتمان حقیقت جسدش را به دار آویخته اند.رزم‌آرا حواش، رییس امور زنان تخار می‌گوید که ثریا دو شب پیش به شفاخانۀ این ولایت منتقل شد و این رویداد خودکشی ثبت شده است. به گفتۀ بانو حواش، آثار لت‌وکوب بر بدن ثریا دیده می‌شود.

ایران تهمت بستن بر پاکی و عفت یک دختر

صدای آمریکا ۴ جنوری ۲۰۱۷ باکره بودن نقظۀ ضعف یک دختر است یا ثبوت عفت و پاکیزه گی وی؟ در اثر عدم آگاهی مردم از نوعیت بکارت و استفاده از این موضوع به گونۀ نقطه ضعف یک دختر، به نکاح دو خواهر در یک شب با یک مرد انجامید. یکی قربانی تهمت و دیگری با نکاح در بد.

ایران خون بازی؛ خشونت دختران ایرانی با بدن خود

رادیو زمانه ۶ جنوری ۲۰۱۶ دختران نوجوان در مدرسه‌های ایرانی «خودزنی» می‌کنند. این موضوع گزارشی تصویری است که در سایت «عصر ایران» منتشر شده است و می‌گوید این رفتار خشن در میان دانش‌آموزان دختر ۱۴ تا ۱۶ ساله شیوع دارد. بر اساس این گزارش، اغلب این تیغ زدن‌ها در مدرسه انجام می‌شود. خودزنی، رفتار تازه‌ای در میان دختران نوجوان نیست اما ممکن است شیوع آن نسبت به دهه‌های پیش بیشتر شده باشد.

ایران دیوان عالی ایران حکم اعدام قاتل ستایش قریشی را تایید کرد

بی بی سی فارسی ۹ جنوری ۲۰۱۷ قتل ستایش واکنش‌هایش گسترده را در شبکه‌های اجتماعی و همچنین جوامع ایران و افغانستان در پی داشت. دیوان عالی ایران حکم اعدام قاتل ستایش قریشی، دختر شش ساله افغان را که در فروردین/حمل امسال در ورامین تهران به قتل رسیده بود، تایید کرده است. رضا فرج‌اللهی، رئیس شعبه ۳۲ دیوان عالی ایران به خبرگزاری میزان گفته است دادنامه دادگاه کیفری استان تهران در مورد محکومیت امیر حسین پ به جرم قتل عمدی، تجاوز جنسی و جنایت بر جسد در شعبه ۳۲ دیوان عالی تایید شده است. حکم قصاص قاتل ستایش در ایران تایید شد

دفاع از حقوق بشر

ممنوعیت فروش مرگ موش در غور برای جلوگیری از خودکشی زنان

دویچه وله ۱۰ جنوری ۲۰۱۷ تصمیم مقام‌های محلی در ولایت غور به ممنوعیت فروش مرگ موش به هدف جلوگیری از خودکشی زنان انتقادهای زیادی را برانگیخته است. برخی‌ها این تصمیم حکومت محلی را توهین به زنان خوانده اند. افغانستان واکنش‌ها به ممنوعیت فروش مرگ موش در غور

افغانستان عاملان تیرباران ۵ کارمند زن در کندهار بازداشت شدند

سلام وطندار ۱ جنوری ۲۰۱۷ کمتر از یک ماه پیش ۵ کارمند زن که در میدان هوایی کندهار وظیفه داشتند، در مسیر را از سوی افراد ناشناس کشته شدند. اکنون مقام‌های امنیتی کندهار از بازداشت عاملان این رویداد خبر می‌دهند.رحمت‌الله اطرافی، آمر امنیت فرماندهی پولیس کندهار امروز در یک نشست خبری می‌گوید، نیروهای امنیتی ۴ تن را در پیوند به کشته‌شدن کارمندان زن کندهار بازداشت کرده اند.

ایران تنبیه فرد خاطی با حمایت از فرد آسیب‌دیده همراه باشد

بیدارزنی  ۱  جنوری ۲۰۱۷ « آنتونی‌ گیدنز» آزار جنسی‌ در محیط‌ کار را استفاده‌ از اقتدار شغلی‌ یا قدرت‌ برای‌ تحمیل‌ خواست‌های‌ جنسی‌ تعریف‌ می‌کند. زنان در محیط‌های کاری با انواع مختلفی از آزار روبه‌رو هستند که بسته به نوع محیط و جایگاه شغلی‌شان متفاوت است. از طرفی استراتژی‌های برخورد خود زنان نیز بر اساس شرایط کاری و پایگاه اجتماعی و اقتصادی‌شان متفاوت است. بسیاری از زنان به دلیل عدم حمایت موثر قانون، عدم حمایت شوراها یا اتحادیه‌های کارگری از آنها و هم‌چنین عدم حمایت اطرافیان از جمله خانواده، راهی جز کناره‌گیری از شغل ، تغییر آن و یا سکوت و تن دادن به آزارهای جنسی نمی‌بینند. در متن پیش رو، با یکی از زنان شاغل درباره مواجهه وی با آزار جنسی، استراتژی‌های برخورد او با آن، میزان آگاهی در این زمینه در میان زنان شاغل و راهکارهای مقابله با این مسئله گفت وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ایران آزادی ریحانه طباطبایی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب از زندان

صدای آمریکا ۷ جنوری ۲۰۱۶ ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار و عضو «جبهه مشارکت ایران اسلامی» با پایان مدت محکومیت یک ساله از زندان آزاد شد. او به یک سال حبس و دو سال محرومیت از حقوق شهروندی محکوم شده بود. خانم طباطبایی پیش از این نیز چندین بار بازداشت و زندانی شده است.این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب پس از آزادی از زندان درآبان ماه ۹۲ به دلیل فشارهای امنیتی، امکان بازگشت به شغل روزنامه‌نگاری را از دست داد

کودکان

افغانستان دادزدن؛ شغل ده‌ها کودک خیابانی

سلام وطندار ۳ جدی ۲۰۱۷ اگر روزی هوای سیاحت در کابل به سرتان زد و از خیابان‌های پایتخت گذشتید، در هر چهارراه مطمئناً کودکانی به نظرتان می‌خورد که شغل‌شان «دادزدن» است. این کودکان از صبح اول وقت تا ناوقت‌های شام برای پیداکردن لقمه نانی فقط جار می‌زنند، فقط جار. این کودکان صبح‌ها بر سر کول همدیگر برای جذب راننده‌گان می‌پرند و شام هم آخرین افرادی اند که در عقب موترها خود را انداخته و عازم خانه می‌شوند.مجتبا و حسیب ۱۲ و ۱۴ ساله که مقر کاروبارشان پل باغ عمومی کابل است می‌گویند، دو سال است که در این منطقه برای موترها مسافر پیدا می‌کنند و عواید روزانۀ‌شان به طور میانگین به ۲۰۰ افغانی می‌رسد.

افغانستان هیأت تحقیق: حضور کودکان در صف نیروهای امنیتی دروغ است

سلام وطندار ۳ جنوری ۲۰۱۷ بارها گزارش‌هایی منتشر شده بود که کودکان زیر سن ۱۸ سال در صف نیروهای امنیتی حضور دارند و این کودکان مورد آزار و اذیت جنسی از سوی بزرگ‌ترها استفاده می‌شوند. این گزارش‌ها سبب شد تا حکومت هیأتی متشکل از نماینده‌گان وزارت کار و امور اجتماعی، نهادهای امنیتی، دادستانی کل و کمیسیون حقوق بشر را برای بررسی این موضوع بگمارد.این هیأت که به تمام ولایت‌های افغانستان سر زده است می‌گوید، حضور کودکان زیر سن ۱۸ سال در صفوف نیروهای امنیتی حقیقت ندارد.‌

افغانستان کودکان هیزم فروش در شهر شبرغان با کار های شاقه وسنگین مواجه اند

رادیو آزادی ۱۰ جنوری ۲۰۱۷ شمار زیادی از کودکان در شهر شبرغان به دلیل فقرمجبور شدند تا در شرایط دشوار کار شاقه انجام دهند واز آموزش ورفتن به مکتب محروم شوند.

ایران آیت‌الهی: آموزش همسرداری برای دختران مهمتر از یادگیری فیزیک و شیمی است

رادیو آزادی ۶ جنوری ۲۰۱۷ رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته نباید جلوی ازدواج افراد زیر ۱۸ سال را گرفت و اینکه دختران چگونه با خانواده همسرشان برخورد داشته باشند واجب‌تر از یادگرفتن انواع و اقسام فرمول‌های شیمی، فیزیک و ریاضی است.

سیاست

افغانستان در جوزجان، زنان در مقابل داعش میجنگند

صدای آمریکا ۸ جنوری ۲۰۱۶ یک گروه ۱۵۰ نفری زنان در ولسوالی های قوش تیپه و درزاب ولایت جوزجان، علیه داعش یا گروه دولت اسلامی سلاح برداشته اند.این زنان میگویند که مردان خانوادۀ شان را افراد وابسته به گروه داعش کشته اند.خانم مملکت، یکی از زنان در قوش تیپه به میرویس بیژن خبرنگار صدای امریکا گفت: “سه بچه ام را کشت، یک سه پیر ماندیم بس، تمام جاه و جلال ما را در داد، حالی ما علیه داعش خود ما بور شدیم.”

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

افغانستان رستورانت بُست از سوی زنان برای زنان و خانواده‌ها

رادیو آزادی ۹ دسامبر ۲۰۱۶ در این هفته شما را به رستورانت بُست که توسط زنان افتتاح شده و برای زنان و خانواده ها میزبانی می‌کند می‌بریم و با کار و فعالیت و متمایز بودن آن شما را آشنا می‌سازیم.شاید در گذشته‌ها از هوتل داری زنان در باغ شهر آرای کابل که محیط خاص برای زنان است شنیده باشید. اما در این اواخر رستورانتی بنام بُست در شهر نو کابل بیرون از محیط خاص زنان، ولی برای زنان و خانواده‌ها توسط زنان کارش را آغاز نموده‌است.

افغانستان معاون استاندار تهران: باید زنان کارتن‌خواب‌ را عقیم کرد

رادیو زمانه ۱ جنوری ۲۰۱۷ معاون استاندار تهران گفت که باید برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، زنان تن‌فروش و کارتن‌خواب را عقیم کرد. سیاوش شهریور، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران یکشنبه ۱۲ دی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که باید «پروژه قانع‌کردن زنان کارتن‌خواب برای عقیم‌سازی» پیگیری شود.

ایران نادیده گرفتن زنان مجرد بدون سرپناه در سیاست‌گذاری‌ها

بیدارزنی ۲ جنوری ۲۰۱۷ این روزها بحث کارتن خواب‌هایی که در حقیقت گور خواب شده‌اند در رسانه‌ها و فضای جامعه مطرح است، آسیب‌دیده‌ترین قشری که هیچ‌گونه حمایتی دریافت نمی‌کند و در این روزها و شب‌های سرد در خیابان یا گورها بیتوته می‌کنند. براساس آمار رسمی ۱۵ هزار کارتن خواب در تهران زندگی می‌کنند و بخشی از آنان را زنان تشکیل می‌دهند. به گفته منابع رسمی کارتن‌خوابی هم مانند سایر آسیب‌های اجتماعی به سمت  زنانه شدن پیش می‌رود.

فرهنگ و جامعه

افغانستان بهترین خواستگاری سال ۲۰۱۷

خبرنامه ۷ جنوری ۲۰۱۷ همین دیروز شنبه بود که شماری زیادی از کاربران فیس بوک در افغانستان، پست‌های دور و درازی را، به صورت جدی و یا هم طنز گونه می‌نوشتند که گویا، وزارت عدلیه روی قانونی کار می‌کند که ازدواج و طلاق از طریق آنلاین صورت بگیرد.

ایران کیانوش عیاری: فیلمی نمی‌سازم که خانم‌ها در آن روسری به سر داشته باشند

رادیو زمانه ۷ دسامبر ۲۰۱۶ در حالی که دبیر جشنواده فیلم فجر اعلام کرده بود که فیلم «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری به دلیل مسائل ممیزی مورد بررسی قرار نگرفته و در میان فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر نخواهد بود، کیانوش عیاری گفته که به هیچ عنوان به رای هیات انتخاب جشنواره اعتراض ندارد و اعتقاد دارد رد شدن فیلم «کاناپه» از سوی هیات انتخاب جشنواره، کاملا طبیعی و قابل پیش‌بینی بوده است.

ایران قضاوت‌های غلط بار روانی آزارها بر زنان شاغل را افزایش می‌دهد

بیدارزنی ۷ جنوری ۲۰۱۷ تقریبا هیچ آماری‌ درباره‌ میزان‌ آزار جنسی‌ زنان‌ در محیط‌های‌ کاری‌ در ایران‌ وجود ندارد. تنها در جزوه‌ ای‌ که‌ در سال‌ ۱۳۸۲ به‌ کوشش‌ کمیته‌ جمع‌آوری‌ اسناد و گزارش‌های‌ ستاد مبارزه‌ با خشونت‌ علیه‌ زنان‌ با عنوان‌ «خشونت‌ کاری‌، اعمال‌ سلطه‌ کارفرمایان‌» منتشر شد، به‌ رواج‌ گسترده‌ آزار جنسی‌ زنان‌ در محیط‌های‌ کاری‌ ایران‌ اشاره‌ شده‌ است‌. پاسخگویان‌ در این‌ گزارش‌ نه‌تنها منکر وجود آزار جنسی‌ در محیط‌های‌ کاری‌ نشدند، بلکه‌ یا خود گرفتار چنین‌ رفتارهایی‌ شده‌ بودند یا از نزدیک‌ شاهد آن‌ بودند.

کتاب، گزارش و تحقیق

گفتمان جنسیتی در عرصه سیاست: نگاهی فمینیستی به سیاست خارجی ایران

رادیو زمانه ۱ جنوری ۲۰۱۷ استفاده از مقوله جنسیت (gender) و گفتمان جنسی (sexual) در عرصه سیاست، چه در حوزه سیاست داخلی کشورها و چه در روابط بین‌الملل، پدیده نادر یا پنهانی نیست. حتی در جوامع پیشرفته و دموکراتیک نیز که برابری جنسیتی از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است، برخی سیاستمداران از مقولاتی مانند «مردانگی» و «زنانگی» و دلالت‌ها و انگاره‌های مرتبط با آن‌ها برای پیشبرد اهداف سیاسی بهره می‌‌گیرند.

ایران نااهلی سرنوشتِ من است

بیدارزنی ۹ جنوری ۲۰۱۶ از زمانی که به «بیدارزنی» قول نوشتن این ستون را دادم بیش از دو ماه می‌گذرد. با وجود تمام مشغله‌ها، موضوع آن‌قدر مهم بود که نمی‌شد گفت: نه، برایش وقت ندارم. حتی نمی‌شد گوشه‌ی ذهنت بگذاری‌اش و هر وقت فرصت شد به آن برسی.

ایران آزار خود به مثابه فریاد برای کمک

رادیو زمانه ۵ جنوری ۲۰۱۶ آزار رساندن به خود یکی از عوارض شناخته شده بحران روحی است که در اکثر جوامع وجود دارد و به ویژه در جوامع پیشرفته صنعتی و مدرن و پسا مدرن. آزار خود در شکل‌های مختلفی بروز می‌کند‌. سوزاندن بدن، اجتناب از خوردن غذا (anorexia)، بالا آوردن عمدی محتویات معده بعد از خوردن غذا (Bulimia nervosa)، خراشیدن صورت و بدن، کشیدن موی سر و خودزنی با تیغ از شکل‌های شناخته شده آزردن خویش است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: آرمان شهر، صدای آمریکا، بی بی سی فارسی، دویچه واله، رادیو آزادی، رادیو زمانه ف خبرنامه، بیدار زنی ، افغانستان رو،خبرگزاری پژواک.