international

پناه‌جویان در آستانه اروپا در سرما یخ می‌زنند

عکس: صفحه توییتر پزشکان بدون مرز

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

پناه‌جویان در سرما یخ می‌زنند

عفو بین‌الملل ژانویه ۲۰۱۷ پناه‌جویانی که در اوج سرما در جزایر یونانی در تله سیاست‌های غیرانسانی اتحادیه‌ی اروپا گیر افتاده اند، در خطر مرگ به سر می‌برند. زنان، مردان و کودکان در چادرهای پوشیده از برف در سرمای زیر سفر زندگی می‌کنند. آنها در آستانه اروپا در سرما رها شده‌اند. کدام جامعه‌ای با مردم این چنین رفتار می‌کند؟ از زمان تصویب معامله اتحادیه‌ی اروپاـ ترکیه در مارچ گذشته، رهبران اروپا پناه‌جویان را در جزایر یونان گرد آورده اند تا به ترکیه بفرستند، با این فرض غلط که حقوق آنها در ترکیه رعایت خواهد شد. اما بازگشت آنها طبق انتظار رهبران انجام نشده و به ازدحام، افزایش اضطراب و نابودی امید منجر شده است. با این وضع تاریخ لکه ای بر وجدان جمعی ما قرار خواهد داد. زندگی انسان ها در سرمای یخبندان در خطر است. باید اکنون اقدام کرد. از رئیس شورای اروپا ژان کلود یونکر بخواهید به زندگی انسان ها اولویت دهد و از دولت‌ها اتحادیه‌ی اروپا بخواهد پناه‌جویان را از جزایر یونان به کشورهای دیگر اروپا منتقل کنند. گزارش: هزاران پناهجو بدون امکانات در یخبندان شدید گرفتار شده‌اند

آمار اعدام در جهان در سال ۲۰۱۶

ریپریو ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶  کشورهای دارای روابط نزدیک با اتحادیه‌ی اروپا و بریتانیا بالاترین رتبه ها را در میان اعدام کنندگان جهان را دارند. در عربستان سعودی، برای دومین سال پیاپی، بیش از ۱۵۰ تن اعدام شدند. نوجوانان و معترضان سیاسی در میان اعدام شدگان بودند. دست کم سه تن که در کودکی به اعدام محکوم شده‌اند در خطر اعدام به روش گردن زنی به سر می‌برند. در پاکستان، ده ها تن از ۸۰۰۰ محکوم اعدام شدند. از زمان لغو تعلیق مجازات اعدام در دسامبر ۲۰۱۴، در مجموع ۴۱۹ تن اعدام شده‌اند. بنا به یافته های دیوان عالی کشور در اوایل سال، دو تن از اعدام شدگان بیگناه بودند. پاکستان مدعی است مجازات اعدام واکنشی به تروریسم است، اما تحقیقات ریپریو نشان می‌دهد که ۹۴% از زندانیانی که در دوره اخیر در پاکستان اعدام شده‌اند، ربطی به تروریسم نداشته اند. در ایران، صدها تن اعدام شدند که در حدود نیمی از آنها متهمان مواد مخدر بودند. کمک مالی بین‌المللی به مبارزه با مواد مخدر در ایران ممکن است به مجازات اعدام کمک کند. چین شمار اعدام‌ها را هنوز مخفی نگه می دارد، اما گمان می‌رود با هزاران اعدام رتبه اول را در جهان داشته باشد.

عربستان سعودی افزایش اختناق علیه فعالان حقوق بشر

عفو بین‌الملل ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ دولت‌مردان عربستان سال نو را با افزایش سرکوب علیه فعالان حقوق بشر و ضربه ای دیگر به جامعه‌ی مدنی آسیب دیده کشور آغاز کرده‌اند. در هفته های اخیر، شماری از فعالان به‌خاطر فعالیت صلح‌آمیز حقوق بشری بازداشت یا در دادگاه حاضر شده‌اند که نشان می‌دهد دولت‌مردان قصد دارند به سرکوب بی رحمانه مخالفت صلح‌آمیز ادامه دهند. یکی از این فعالان به عفو بین‌الملل اطلاعات ارایه کرده بود.

عراق انتقال غیر مسؤولانه سلاح و تشدید جنایت‌های جنگی شبه نظامیان باید پایان یابد

عفو بین‌الملل ۵ ژانویه ۲۰۱۷ در گزارش تازه ای امروز اعلام شد که شبه نظامیانی که ظاهرا به‌عنوان بخشی از نیروهای مسلح عراق در مبارزه با داعش عمل می‌کنند از سلاح هایی که ایالات متحد آمریکا، اروپا، روسیه و ایران تامین کرده‌اند، برای ارتکاب جنایت‌های جنگی، حمله‌های انتقام‌جویانه و فجایع دیگر استفاده می‌کنند. این شبه نظامیان به سلاح هایی از دست کم ۱۷ کشور دسترسی دارند. فروش اسلحه در دوره اخیر به ناپدیدکردنِ قهری، ربایش، شکنجه، قتل های فوری و تخریب عمدی اموال غیرنظامیان کمک کرده است. عراق ششمین وارد کننده اسلحه در جهان است. تحقیقات میدانی و تحلیل کارشناسی عکس ها و ویدیوها پس از جون ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که این شبه نظامیان از تانک و توپخانه و سلاح های کوچک بهره مند شده‌اند. این شبه نظامیان که به‌طورِ عمده شیعه هستند از سلاح ها برای ناپدیدکردنِ قهری و ربایش، شکنجه و اعدام فراقضایی هزاران پسر و مرد به‌طورِ عمده اهل سنت و تخریب عمدی اموال استفاده کرده‌اند.

یمن کشته شدن ۱۴۰۰ کودک از آغاز حملات هوایی ائتلاف سعودی

ترکیه سیاست و مسئولیت: اخراج استاد‌ان معترض

چین بازداشت وکیل حقوق بشری ژیانگ تیاتیونگ در انزوای کامل

ایران

حکم اعدام یک محکوم در ایلام در ملاءعام اجرا شد اعدام دو زندانی در ملأ عام در سرپل ذهاب
اعدام ۷ زندانی در قزلحصار و ندامتگاه مرکزی کرج اعدام سه زندانی در زندان رجایی شهر کرج
اعدام یک زندانی در زندان مرکزی قزوین اعدام یک زندانی دیگر در زندان مرکزی قزوین
دو زندانی در اراک و یک زندانی در تبریز اعدام شدند اعدام دستکم یک زندانی در زندان رشت
اعدام یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه یک زندانی در زندان مراغه به دار کشیده شد
اعدام یک زندانی در بندرعباس اعدام سه زندانی در بیرجند
انتقال بیش از ۲۰ زندانی به سلول انفرادی اعدام در کرج قطع انگشتان دست دو زندانی در ارومیه
معصومه ضیاء در تهران بازداشت شد بازداشت طاهره ریاحی، دبیر اجتماعی خبرگزاری برنا
لیلا حقیقت‌جو، خواهر نماینده مجلس ششم «بازداشت شده است» بازداشت ۳۲ نفر از مدیران تلگرام و دیگر شبکه‌ها در هرمزگان
خبرنگار ۴۰ ضربه شلاق خورد مهدی کوخیان و کریم چایچیان همچنان در بازداشت
بازداشت ۴۰ دختر و پسر در یک مهمانی “غیرمجاز” در ارومیه کشته و سوزانده شدن یک شهروند بهایی در سمنان
مرخصی گلرخ ایرایی تمدید نشد؛ تداوم وخامت حال آرش صادقی آرش صادقی «در ۱ روز ۳ بار به بهداری اوین منتقل شده است»
خطر به کُما رفتن و فوت آرش صادقی در پی اعتصاب غذا تبعید بهنام ابراهیم زاده به سالن زندانیان ‘خطرناک’ در زندان رجایی شهر

عاملان غیردولتی

پاکستان در ۶ سال گذشته ‘اجساد حدود ۱۰۰۰ فعال سیاسی و مظنون مسلح جدایی‌طلب در بلوچستان کشف شده است’

عدالت

فیلیپین تحقیق در باره‌ی رئیس جمهور به‌خاطر ادعای ارتکاب قتل

بی بی سی جهانی ۲۲ دسامبر ۲۰۱۶ ناظر مستقل حقوق بشر در فیلیپین گفته است که در مورد ادعاهای رئیس جمهور رودریگو دوترته در مورد ارتکاب قتل در هنگامی که شهردار داوائو بود، تحقیق خواهد کرد. کمیسیون حقوق بشر همچنین به گزارش‌هایی در مورد قتل صدها تن به دست به اصطلاح جوخه های مرگ در آن شهر جنوبی رسیدگی می‌کند. دوترته هفته گذشته در گفت‌وگو با بی بی سی تایید کرد که سه تن را به ضرب گلوله کشته است. وی از زمان انتخاب به ریاست جمهوری در ماه مه، سرکوب خشنی را ضد مواد مخدر به راه انداخته است. منتقدان می‌گویند او پلیس، شبه نظامیان و مزدوران را تشویق کرده که به محض دیدن مظنونان به فروش مواد مخدر آنها را با تیر بزنند.گفته می‌شود در حدود ۶۰۰۰ تن کشته شده‌اند. رعد حسین، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، خواستار رسیدگی به ادعای رئیس جمهوری فیلیپین در مورد دست داشتن خود در اعدام‌‌های غیرقانونی جنایتکاران شد.

گرجستان قربانیان جنگ ۲۰۰۸ باید به عدالت دست یابند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷ فدراسیون، سازمان عضو آن مرکز حقوق بشر گرجستان و کمیته هلسینکی نروژ از دولت‌مردان گرجستان خواستند اقدام‌های مشخصی در راه پاسخ‌گویی به‌خاطر جرایم ارتکابی در جنگ ۲۰۰۸ بردارند، از جمله با از سرگیری تحقیقات، تضمین دسترسی قربانیان جنگ آگوست ۲۰۰۸ به پرونده ها و تجدید  ارتباط با قربانیان برای رعایت حق مشارکت موثر در رسیدگی ها.

اسرائیل محکومیت سرباز اسرائیلی به خاطر قتل یک فلسطینی

دویچه وله ۴ ژانویه ۲۰۱۷ دادگاه نظامی اسرائیل یک سرباز ارتش را به اتهام قتل یک فلسطینی مقصر شناخت. این سرباز مهاجم فلسطینی مجروح را که روی زمین افتاده بود با شلیک مستقیم به سرش به قتل رسانده بود. دادگاه عمل او را قتل نفس دانست. قاضی دادگاه نظامی هنگام اعلام حکم دادگاه گفت، نیازی به قتل مرد فلسطینی نبوده است. حکم قطعی دادگاه در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد. احتمال دارد که آزاریا به ۲۰ سال حبس محکوم شود. حادثه به قتل رسیدن مرد فلسطینی زمانی برملا شد که یکی از اعضای سازمان حقوق بشری اسرائیل به نام “بتسلم” وقوع قتل را در ۲۴ ماه مارس ۲۰۱۶ فیلمبرداری کرده بود. در این فیلم نشان داده می‌شود که سرباز اسرائیلی بدون هشدار قبلی مهاجم فلسطینی زخمی را با شلیک مستقیم به سر او به قتل می‌رساند. عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد: محکومیت سرباز اسرائیلی باید راه را برای عدالت در مورد قتل های غیرقانونی باز کند.

اسرائیل انتشار جزییات بیشتری از پرونده اتهامات فساد نتانیاهو

حقوق مدنی و سیاسی

اسرائیل شورای امنیت سازمان ملل در‌ قطعنامه‌ی تاریخی خواهان پایان یافتن ساخت شهرک ها شد

عفو بین‌الملل ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ در پی تصویب قطعنامه‌ی شورای امنیت که خواهان توقف هر گونه ساخت شهرک در سرزمین‌های اشغالی فلسطین شد، رئیس دفتر عفو بین‌الملل در سازمان ملل گفت: «در پایان سالی شرم آور برای شورای امنیت که از تصویب قطعنامه‌های اساسی برای محافظت از آسیب پذیران جلوگیری شده، از رأی امروز در تصویب قطعنامه‌ی محکومیت شهرک سازی اسرائیل استقبال می‌کنیم. نخستین بار پس از در حدود چهار دهه است که چنین قطعنامه‌ای تصویب شده است. در این مدت، کوچ نشین ها با سرعت بیشتری ساخته شده‌اند. قطعنامه‌ دارای خواستی حیاتی است که از دولت‌مردان اسرائیل می‌خواهد فوری به تمام فعالیت های شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خاتمه دهند. این فعالیت ها نقض فاحش حقوق بین‌المللی بشردوستانه است و بر اساس اساسنامه رُم دادگاه بین‌المللی جزایی جنایت‌ جنگی به شمار می‌رود.

آمریکا منتخب ترامپ برای پست دادستانی کل متهم به طرفداری از کوکلاکس‌کلن است آمریکا ۱۷۰ تن از فرماندهان سابق نظامی به ترامپ: شکنجه را کنار بگذارید
دادگاه حقوق بشر اروپا: دختران مسلمان باید بتوانند همراه پسرها شنا کنند ترکیه آک پارتی به اتاق خواب ترک‌ها هم کار دارد

ایران

ابراز نگرانی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از وضعیت سلامت زندانیان در اعتصاب غذا در ایران همسر نازنین زاغری زندانی: شمار زیادی از اعضای سپاه در جلسه رسیدگی مجدد به پرونده حضور داشتند
پشتیبانی از خواسته های زندانیان سیاسی ـ عقیدتی در اعتصاب غذا! پزشک ایرانی ساکن سوئد در زندان اوین «اعتصاب غذا کرده است»
نامه سرگشاده آتنا دائمی از زندان اوین؛ در باب پرونده سازی جدید در پی پایان اعتصاب غذا، مرتضی مرادپور، زندانی سیاسی، «آزاد شد»

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمریکا حقوق بشر واکنشی توده‏ای و تغییردهنده در مقابل ترامپ

دمکراسی باز ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷ انتخاب ترامپ آخرین نشانه تاثیر ترس و حذف در هر منطقه از جهان است. دغدغه های جدی در مورد تزلزل الگوهای اقتصادی و نابرابری رو به رشد، تسخیر نهادهای دولتی به دست شرکت‌های بزرگ وجود دارد. واکنش ترامپ و دیگران به این دغدغه های به حق ناامنی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را بیشتر می‌کند. ترامپ به لفاظی نژادپرستانه، ضدزن، ضدمهاجران و ضدمسلمانان دامن زده است. جرایم ناشی از تنفرپراکنی افزایش یافته است. در اثر مبارزه مردم به‌خاطر آزادی و برابری در مقاطع خاص تاریخی، دولت‌ها تعهدات حقوقی برای محافظت از حقوق بشر و تحقق آن، و موازین و راه‌کارهای ناشی از آن را پذیرفته اند که اغلب برای پیشبرد عدالت اجتماعی مفید است. بیش از ۱۶۰ کشور میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و مهمترین حق ـ استاندارد مناسب زندگی ـ را تصویب کرده‌اند. در ۱۸ ماه گذشته، در حدود ۲۰ جنبش اجتماعی ـ اعضای شبکه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ـ در چارچوب حقوق بشر به تحلیل مشترک از شرایط مشترک جهانی عمق بخشیده اند و به این ترتیب، به مقابله با فقر و بدبختی در میان فراوانی، تسخیر دولت به دست شرکت‌ها، گسترش نابرابری، پسرفت محیط زیست و اختناق رو به رشد برخاسته اند. آنها همچنین منشور مشترکی برای مبارزه جمعی را تدوین کرده‌اند. ۱۵۰ نماینده اعضای شبکه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از ۴۰ کشور در نوامبر ۲۰۱۶ در آرژانتین این منشور را تایید کردند. حقوق بشر به‌عنوان جنبشی که از قربانیان بی عدالتی پدیدار می‌شود، فعالانه نابرابری نظام‏مند را نقد می‌کند و بر انسانیت مشترک و وابسته به یک دیگر ما تاکید می ورزد ـ جایگزینی تغییردهنده را در برابر سیاست ترس و حذف ارایه می‌کند.

زیگمونت باومن: بحران پناهندگان بحران انسانیت است بحران مراقبت در سرمایه‌داری

بنگلادش در پی اعتصاب صنایع نساجی صدها کارگر اخراج شدند

ایران

١٣ میلیون فقیر اصلاح قانون کار، یا سرکوب معیشت کارگران
سیستان و بلوچستان مظلوم‌ترین استان زندگی در گور کارتن‌خواب ‌ها!
پدیده‌ای نو، “گورخوابان”! زیرمجموعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی یا هدیه نامیمون از نظام سرمایه‌داری جهانی شده؟ «گورخواب‌ها را با کتک از گورستان نصیرآباد بیرون کردند»

دفاع از حقوق بشر

بحرین تداوم آزار قضایی و حبس خودسرانه نبیل رجب

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۹ ژانویه ۲۰۱۷ روز ۵ ژانویه، دادستان عمومی بازداشت نبیل رجب را به مدت ۱۵ روز تمدید کرد. روز ۲۸ دسامبر ۲۰۱۶، نبیل رجب با وجود حکم قضایی آزادی موقت، دوباره به اتهام‌های دیگر دستگیر شده بود، درحالی‏که دادگاه حکم آزادی موقت او را در پرونده‌ی مربوط به توییتر، او فوری برای تحقیقات دیگری در مورد گفت‌وگوهای تلویزیونی در سال ۲۰۱۵ و ژانویه ۲۰۱۶ صادر کرده بود. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، شبکه‌ی اطلاعات حقوق بشر عرب (ANHRI)، فرانت لاین دیفندرز و مرکز حقوق بشر خلیج (GCHR) که هیآت مشترکی را برای نظارت بر دادگاه اعزام کرده بودند، اعلام کردند: اتهام‌ها بی پایه است و باید فوری لغو شود و او بدون‌قیدوشرط و فوری آزاد شود. روز ۲۸ دسامبر ۲۰۱۶، در پی فعالیت‌های گسترده برای آزادی نبیل رجب، و پس از عدم موفقیت در ارایه‌ی مدارک کافی در مورد ارتباط او با پیام‌های تویتتری مربوط به یمن و زندان جاو، شعبه‌ی پنجم دادگاه عالی کیفری منامه درخواست آزادی او را پذیرفته بود.

سنگال جامعه مدافعان حقوق بشر فعالی پرشور را از دست داد ـ تجلیل از ابوبکری مبوج

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷ فدراسیون از درگذشت ابوبکری مبوج، دوست قدیمی و مدافع حقوق بشر پرشور سنگالی به‌شدت اندوهگین است. ابوبکری مبوج دبیر کل مجمع آفریقایی دفاع از حقوق بشر (RADDHO)، سازمان عضو فدراسیون بود. سنگال، و به‌طورِ کلی تر قاره آفریقا، مدافع حقوق بشر سرشناسی را از دست دادند. او زندگی خود را صرف رعایت حقوق بشر در کلیه شرایط کرد، نقضِ فاحشِ حقوق بشر علیه مردم آفریقا را محکوم کرد و خواهان عدالت علیه خودسری و معافیت از مجازات در سنگال، آفریقا و سراسر جهان شد. علاوه بر مبارزه برای حقوق بشر در سنگال، او در راه پایان یافتن ناپدیدکردنِ قهری و اعدام فراقضایی در گامبیا، بردگی در موریتانی، غارت و آوارگی در جمهوری دمکراتیک کنگو یا اشغال در فلسطین شد.

مصر مسدود شدن دارایی های مدافعان حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷ دادگاه بدوی شمال قاهره روز ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶ رای به مسدود کردن دارایی های مُزن حسن، بنیانگذار و رییس اجرایی مطالعات فمینیستی نظره، محمد زارع، رییس سازمان اصلاحات جزایی عرب، عاطف حافظ، پژوهشگر حقوقی پیشین این سازمان و دارایی های دو سازمان داد. در ۲۷ جون ۲۰۱۶، خانم حسن از مسافرت به خارج منع شد و در سپتامبر ۲۰۱۶ او و سازمان نظره به‌خاطر فعالیت در دفاع از حقوق زنان، جایزه «زندگی به‌حق» را که نوبل آلترناتیو نامیده می‌شود، دریافت کردند.

بروندی ممنوعیت جامعه‌ی حقوق بشر، ضربه ای دیگر به جامعه‌ی مدنی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۶ ژانویه ۲۰۱۷ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد حکم ممنوعیت جامعه‌ی حقوق بشر بروندی (ITEKA) از لیست سازمان‌های غیردولتی مجاز در بروندی مسخره و فاجعه بار است. برنامه‌ی نظارت این ضربه تازه به جامعه‌ی مدنی را محکوم کرد و از دولت‌مردان خواست به آزار و سرکوب مدافعان حقوق بشر پایان دهند.

ترکیه حبس خودسرانه و آزار قضایی دکتر ایشتر گوزآیدین

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۰ دسامبر ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از حبس خودسرانه و آزار قضایی دکتر ایشتر گوزآیدین، استاد حقوق و سیاست و بنیانگذار سازمان‌ غیردولتی مجمع شهروندان هلسینکی، اطلاع یافته است. او که رئیس گروه جامعه شناسی دانشگاه گدیز در استان ازمیر بود در پی بسته شدن دانشگاه بر اساس مقررات وضعیت اضطراری در جولای ۲۰۱۶ از پست خود برکنار شد. بر اساس اطلاعات دریافتی، پلیس اداره جرایم مالی و جرایم سازمان یافته در اداره کل امنیت او را در روز ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶ در خانه اش بازداشت و همان روز به استانبول منتقل کرد. وی تا ۲۸ دسامبر ۲۰۱۶ در بازداشت پلیس ماند و روز ۲۸ دسامبر به ازمیر اعزام شد و حکم بازداشت او به اتهام «عضویت در سازمان مسلح تروریستی» بر اساس گواهی شاهدی مخفی و گزارش امنیتی صادر شد.

بنگلادش محمود الرحمان باید اجازه سفر برای مداوای پزشکی را بیابد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ دیوان عالی کشور تاکنون از صدور اجازه سفر به روزنامه‌نگار محمود الرحمان برای جراحی فوری در خارج از کشور ـ باوجود خطر جدی ضایعات عصبی غیرقابل جبران ـ سر باز زده است. او به تازگی پس از ۱۳۲۲ روز در حبس خودسرانه آزاد شد. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و کمیسیون حقوق بشر آسیا از رئیس دیوان عالی کشور خواستند بدون تاخیر اجازه سفر او را صادر کند.

ایران

گزارشی از تجمع دوشنبه ۱۳ دی، جلوی زندان اوین در دفاع از زندانیان اعتصابی «عفو بین‌الملل» به مقام‌های ایران: از بازی با جان آرش صادقی دست بردارید

زنان

زنی از خشت و آینه: روایتی از خشونت علیه زنان در افغانستان

ایران

چرا زنان مستقل و تحصیل‌کرده هم در رابطه‌ی خشونت‌آمیز می‌مانند؟ کیانوش عیاری: فیلمی نمی‌سازم که خانم‌ها در آن روسری به سر داشته باشند

کودکان

ایران بچه‌های بیوه

فرهنگ و اندیشه

آمریکا جهان در دوران ترامپ چرا فاشیسم خطر جدی برای آینده اروپا و جهان است؟
آمریکا کابینه‌ی تازه: ژنرال‌ها و میلیاردرها اصول نظریِ سیاست رهایی
تنش و تضاد دموکراسی و حقوق بشر از نگاه هابرماس

ایران «تازه نفس‌ها» اثر کیانوش عیاری، فیلم ساز منتقد حضور محجبه زنان در سینما

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (افغانستان، بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی فارسی، بی بی سی جهانی، پزشکان بدون مرز، ترجمان، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گویا نیوز، مادران پارک لاله ایران، نقد اقتصاد سیاسی، یورو نیوز

پیوست‌ها: