international

راه‌پیمایی در دفاع از حقوق زنان: ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷

طرح: در تارنمای اینترنتی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

ترکیه درخواست ۲۲۵ سال زندان برای رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها بحرین اعدام سه نفر به اتهام بمب‌گذاری

ایران

موج شلاق، قطع عضو و مجازات های وحشیانه دیگر

عفو بین‌الملل ۱۸ ژانویه ۲۰۱۷ استفاده پیوسته از مجازات های ظالمانه و غیرانسانی، از جمله شلاق، قطع عضو و کور کردن چشم در ایران در سال گذشته درک کاملا ظالمانه دولت‌مردان از عدالت را نشان می‌دهد. صدها تن هر سال و گاهی در برابر چشمان مردم مجازات شلاق را تحمل می‌کنند. در آخرین مورد، روز ۵ ژانویه، روزنامه‌نگاری در نجف آباد در استان اصفهان ۴۰ ضربه شلاق دریافت کرد زیرا دادگاه تشخیص داده بود که گزارش او در باره شمار موتورسیکلت هایی که پلیس توقیف کرده دقیق نبوده است. گزارش‌های مرتبط: عفو بین‌الملل: ایران باید «خشونت قانونی شده» علیه جوانان را متوقف کند؛ دومین حکم شلاق برای خبرنگاران صادر شد؛ ۴۰ ضربه شلاق برای مدیر سایت شاهرودنیوز

اعدام دستکم ۲۶ زندانی از جمله دو زن اعدام در ملأعام یک زندانی در اطراف میاندوآب
اعدام ۵ زندانی در کرمانشاه، کرمان و قزوین اعدام چهار زندانی در زندان وکیل آباد مشهد
اعدام یک نفر که به‌هنگام ارتکاب جرم زیر سن قانونی بود اعدام یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه
اعدام یک زندانی در زندان بندرعباس دستگیری دختران موتورسوار
اداره‌ی اطلاعات اهواز سه معلم و فعال مدنی را بازداشت کرد بازداشت یک زن بدنساز به دلیل انتشار عکس‌هایش
«اخراج هشت دانشجوی بهایی از دانشگاه» «لیلاحقیقت‌جو در بازداشت سپاه است»
سهل انگاری پزشکی؛ مرگ سه زندانی در قرچک و اوین تصمیم گرفته‌شد فعلا در اراک کنسرت برگزار نشود

عاملان غیردولتی

عراق «داعش» در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۳۰۰ غیرنظامی را اعدام کرده‌است

عدالت

بریتانیا دیوان عالی کشور در پرونده شکنجه سیا و سازمان اطلاعات خارجی علیه دولت رأی داد

ریپریو ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ دیوان عالی کشور به اتفاق آرا تلاش دولت را برای جلوگیری از طرح پرونده قربانیان عملیات مشترک بریتانیا و آمریکا رد کرد. هر هفت قاضی رأی دادند که به ادعای یکی از مخالفان قذاقی و همسر وی ـ که در هنگام ربایش و انتقال این دو به زندانی در لیبی در سال ۲۰۰۴ حامله بود ـ  رسیدگی شود. وزرای دولت ادعا کرده بودند که قضاوت دادگاه های بریتانیا در باره‌ی عملیات مشترک با ماموران آمریکایی نادرست است حتا اگر ربایش و شکنجه در کار باشد. رأی امروز چند روز پیش از تحلیف ریاست جمهوری دانلد ترامپ صادر شده است. او در مبارزه انتخاباتی قول داده است برنامه شکنجه دوره جرج بوش را دوباره برقرار کند و استفاده از روش غرق مصنوعی و «اقدام‌های بسیار بدتر از آن» را بازگرداند. فاطمه بوچر و عبدالحکیم بلحاج پیشنهاد کرده بودند شکایت خود را در ازای عذرخواهی و دریافت مبلغ نمادین ۱ پوند از هر یک از متهمان ـ دولت بریتانیا و نهادهای آن، وزیر خارجه وقت جک استراو و یکی از مسؤولان ارشد سازمان اطلاعات خارجی سِر مارک آلن که مسوؤلیت عملیات را در نامه به رئیس سازمان جاسوسی قذافی موسی کوسا پذیرفته بود ـ پس بگیرند. نامه سِر مارک آلن در پی سقوط قذاقی در سال ۲۰۱۱ فاش شد. دولت بریتانیا هرگز نقش خود را در برنامه سیا در دوره رئیس جمهور بوش نپذیرفته است، با وجود این‌که مدارک مهمی در باره نقش آن در اختیار عموم است. برخلاف ایالات متحد آمریکا که رئیس جمهور آن اباما پذیرفت که «ما بعضی ها را شکنجه کردیم» و مجلس سنا بخشی از گزارش اساسی در باره‌ی شکنجه به دست سیا را منتشر کرد، در بریتانیا هیچ پاسخ‌گویی علنی رخ نداده است.

حقوق مدنی و سیاسی

مراقب قوانین خشن ضدتروریسم در اروپا باشید

عفو بین‌الملل ۱۸ ژانویه ۲۰۱۷ قوانین تازه ضدتروریسم در مجارستان اختیارات گسترده ای در شرایط اعلام وضع اضطراری به قوه اجرایی می‌دهند، از جمله ممنوعیت گردهمایی عمومی، محدودیت شدید بر آزادی تحرک و مسدود کردن دارایی ها. مقررات مبهمی نیز تعلیق قوانین، تصویب سریع قوانین تازه و به‌کارگیری ارتش با استفاده از اسلحه برای سرکوب اغتشاش را ممکن می سازند. اما این فقط محدود به مجارستان نیست. گزارش تازه این سازمان با بررسی ۱۴ کشور اتحادیه‌ی اروپا نشان می‌دهد در دو سال گذشته قوانین تازه اروپا را به سوی وضعیت امنیتی دایمی خطرناکی رانده اند. در پی حمله های وحشتناک پاریس، فرانسه وضعیت اضطراری موقت اعلام کرد. اما این وضعیت تاکنون پنج بار تمدید شده و اختیاراتی را در قانون فرانسه وارد کرده است، از جمله اختیار ممنوع کردن تظاهرات، جستجو بدون حکم قضایی و محدودیت شدید تحرک مردم. پلیس فرانسه با سوءاستفاده از این مقررات فعالان محیط زیست را پیش از کنفرانس محیط زیست سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ در حبس خانگی نگه داشت. مقررات قانون ضدتروریسم لهستان تبعیض علیه خارجی ها را دربر می‌گیرد. بسیاری از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا به گروه «کشورهای تجسس و مراقبت» پیوسته اند و به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی اختیارات زیادی داده‌اند. این اقدام‌ها تأثیر منفی زیادی بر مسلمانان، شهروندان خارجی یا افرادی که مسلمان یا خارجی تلقی می‌شوند داشته است. سوءاستفاده از قانون که تعریف گسترده ای از تروریسم را در برمی گیرد به حمله علیه پناه جویان و مهاجران، مدافعان حقوق بشر، فعالان و گروه‌های اقلیت انجامیده است. گزارش مرتبط: برنامه دولت مجارستان برای زندانی کردن همه پناهجویان

بریتانیا بوریس جانسن حاضر نشد همکاری با ترامپ را در شکنجه رد کند

ریپریو ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ وزیر خارجه بریتانیا بوریس جانسن حاضر نشد به پرسشی در پارلمان در باره‌ی امکان همکاری بریتانیا در برنامه شکنجه که بازگشت آن (روش غرق مصنوعی و «اقدام‌های بسیار بدتر از آن») را رئیس جمهور برگزیده ترامپ اعلام کرده، پاسخ دهد. از او که در چند روز گذشته با تیم آقای ترامپ دیدار کرده در پارلمان سوال شد که آیا موضع بریتانیا را در باره‌ی شکنجه مشخص کرده است. اما وی حاضر به پاسخ‌گویی نشد و اعلام کرد که «ما مسایل اطلاعاتی را مورد بحث قرار نمی دهیم.» این ادعا در تناقض با اظهارات پیشین دولت در باره‌ی اطلاعات و شکنجه است، از جمله خط مشی دولتی موسوم به «رهنمود منسجم» که پس از چندین رسوایی در باره‌ی مشارکت بریتانیا در شکنجه های سیا در زمان بوش دولت دیوید کامرون منتشر کرد.

ایران تابعیت دوگانه؛ عمل مجرمانه یا حق شهروندی؟

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آکسفام: هشت میلیاردر ثروتی برابر با نیمه فقیر جمعیت جهان دارند

بی بی سی ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ آکسفام گفته است این آمار نشان می‌دهد شکاف بین ثروتمندان و فقرا بسیار بیشتر از تصور اولیه است. آکسفام خواستار “یک اقتصاد انسانی‌تر” شده است و به دولت‌ها فشار می‌آورد که در مورد دستمزدهای بالا و فرارهای مالیاتی مدیران سخت‌گیری بیشتری داشته باشند. این موسسه خیریه همچنین خواستار اعمال نرخ مالیاتی بیشتر برای ثروتمندان شده است.

آمریکا سندرز: با لغو بیمه درمانی اوباما سالانه ۳۶ هزار نفر خواهند مرد قایق پناهجویان با بیش از ۱۰۰ سرنشین غرق شد

ایران

فقر در ایران؛ زندگی ۶ میلیون خانوار با «سبد کالا» دولت افزایش دستمزدها را «وتو» می‌کند
مسکن، ابزار اعمال فشار بر سندیکای شرکت واحد مرگ دو کودک کار میان شعله‌های آتش

اعتراضات کارگران ثمر داد: دولت لایحه اصلاح قانون کار را پس گرفت

دفاع از حقوق بشر

بحرین حقوق بشر در مرز بحران

عفو بین‌الملل ۱۸ ژانویه ۲۰۱۷ دولت‌مردان بحرین باید فوری حکم اعدام دو تن را در خطر اعدام در آینده نزدیک هستند کاهش دهند. این دو تن در پی بمبگذاری فوریه ۲۰۱۴ که به مرگ یک مامور پلیس انجامید در دسامبر  ۲۰۱۴ محکوم شدند. این دو تن طی بازجویی وکیل نداشته اند. یکی از آنها به نام محمد رمضان گفته که در حبس انفرادی در اداره تحقیقات کیفری بازجویان او را کتک زده و به او شوک الکتریکی داده‌اند تا وی را وادار به اعتراف کنند ولی موفق نشده‌اند. شخص دوم به نام حسین علی موسی گفت پس از این که او را از پا از سقف آویزان کردند و چند روز کتک زدند، او علیه محمد رمضان «اعتراف» کرد. دادستان عمومی بحرین بدون صدور دستور تحقیق در باره‌ی ادعای شکنجه آن را رد کرد و «اعتراف» حسین علی موسی برای محکوم کردن این دو مرد مورد استناد قرار گرفت. عفو بین‌الملل هشدار داد که واکنش شدید به اعتراض های علیه تیرباران سه تن در روز ۱۵ ژانویه کشور را در بحران حقوق بشر فرو می‌برد.

بنگلادش آزار قضایی بیشتر علیه مدافعان حقوق بشر عادل الرحمان خان و نصیرالدین الان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ ژانویه ۲۰۱۷ شعبه دادگاه عالی در دیوان عالی کشور درخواست تجدید نظر دبیر کل سازمان حقوق بشری اُدیکار عادل الرحمان خان (نایب رئیس فدراسیون و عضو مجمع عمومی سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) و رئیس ادیکار نصیرالدین الان را رد کرد. این دو تن به‌خاطر گزارشی که ادیکار در باره‌ی قتل غیرنظامیان به دست نیروهای امنیتی در ماه مه ۲۰۱۳ منتشر کرده اند، در چارچوب قانون اطلاعات و ارتباطات سال ۲۰۰۶ متهم شده و به اتهام‌ها اعتراض کرده‌ بودند. دادگاه عالی رأی به لغو حکم تعلیق دیوان عالی کشور در ژانویه ۲۰۱۳ داد و به دیوان جرایم فضای مجازی اجازه پیگرد آنها را داد.

عربستان سعودی  احمد المشیخ و اسام کوشک در انزوای کامل در حبس هستند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ ژانویه ۲۰۱۷ به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، احمد المشیخ (یکی از بنیانگذاران مرکز حقوق بشر عدالت برای عربستان سعودی و اسام کوشک (از منتقدان سرشناس فساد و آزادی بیان) در حبس در انزوای کامل هستند. هر دو به دلایل نامعلوم دستگیر شده‌اند و هنوز اجازه تماس با وکلای خود نیافته اند.

کنیا ۴ سال پس از  تصویب قانون سازمان‌های منفعت عمومی جامعه‌ی مدنی هنوز در خطر است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ ژانویه ۲۰۱۷ هیأت هماهنگی سازمان‌های غیردولتی در کنیا برنامه ای برای بدنام سازی کمیسیون حقوق بشر کنیا به راه انداخته و آن را متهم به بی دقتی مالی و مدیریتی کرده است. این هیات روز ۶ ژانویه ۲۰۱۷ کمیسیون حقوق بشر را تهدید به آغاز تحقیقات در باره‌ی اتهام‌هایی کرده که در یادداشت داخلی هیأت در ۴ نوامبر ۲۰۱۶ مطرح شده‌اند ولی کمیسیون از آنها در رسانه‌ها مطلع شده است.

سودان ادامه آزار قضایی علیه شش مدافع حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ ژانویه ۲۰۱۷ به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر آزار قضایی علیه پنج مدافع حقوق بشر فعال در مرکز آموزش و توسعه انسانی و نیز رئیس سازمان توسعه روستایی زرقا ادامه دارد و سه تن از آنها هنوز در بازداشت به سر می‌برند. از آگوست ۲۰۱۶ که محاکمه آنها آغاز شده، تاکنون ۹ نشست برگزار شده است. روز ۱۲ ژانویه، قاضی از شش متهم در مورد ارتباط آنها با مرکز آموزش و توسعه انسانی و فعالیت های آن و از رئیس سازمان توسعه روستایی زرقا در مورد رابطه او با دادگاه بین‌المللی جزایی بازجویی کرد.

کامرون تداوم آزار قضایی علیه اعضای جامعه توسعه جوانان اسو

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ ژانویه ۲۰۱۷ به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر چهار تن از اعضای جامعه توسعه جوانان اسو گرفتار آزار قضایی هستند. این چهار تن از جمله گروهی از مخالفان زمین خواری آقای بابا احمدو دانپولو در منطقه اسو هستند. بابا احمدو دانپولو بیلیونر مالک گاوداری و مزارع چای و عضو کمیته مرکزی حزب حاکم در کامرون به نام جنبش دمکراتیک مردم است.

ترکیه تداوم آزار قضایی شبنم کورور فینچانچی، ارول اوندراوغلو و احمد نسین

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷ به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، دادگاه کیفری روز ۱۱ ژانویه پس از ۵ دقیقه محاکمه سه متهم شبنم کورور فینچانچی (رئیس بنیاد حقوق بشر ترکیه) و روزنامه‌نگاران ارول اوندراوغلو و احمد نسین را تا ۲۱ مارچ ۲۰۱۷ به تعویق انداخت. این سه تن به اتهام تحریک به ارتکاب جرم، تجلیل از جرم و مجرمان و تبلیغ برای سازمانی تروریستی از طریق مطبوعات محاکمه می‌شوند.

عربستان سعودی/سودان حبس خودسرانه فعالان شبکه اجتماعی سودانی ولید امام و القاسیم محمد سیداحمد روسیه تهدید رئیس پارلمان چچن علیه رسانه مستقل خبری کنوت و ویراستار باید مورد تحقیق قرار گیرد
آذربایجان گروه‌های حقوق بشر خواهان عدالت برای روزنامه‌نگار شکنجه شده مهمان حسین اف شدند تایلند حبس خودسرانه فعال طرفدار دمکراسی جاتوفات بونپاتاراکسا

سنگال جامعه‌ی مدافعان حقوق بشر فعال پرشوری را از دست داد

ایران

ایران نباید متهم نوجوان را اعدام کند

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ به گزارش جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر):‌ امروز سه کارشناس سازمان ملل، عاصمه جهانگیر‌ (گزارش‌گر ویژه‌ی وضعیت حقوق بشر در ایران)، آنیِس کالامار (گزارش‌گر ویژه‌ی اعدام‌های فراقضایی، فوری یا خودسرانه) و بِنیام داویت مِزمور (رئیس کمیته‌ی حقوق کودک)، از جمهوری اسلامی ایران خواستند اقدام‌های مربوط به اعدام متهم نوجوان سجاد سنجری را متوقف کند…. دو تن از کارشناسان، خانم جهانگیر‌ و خانم کالامار، همچنین ناراحتی شدید خود را از گزارش‌های مربوط به اعدام ۱۶ متهم مواد مخدر در روز ۱۴ ژانویه ابراز و اعلام کردند: «بر اساس حقوق بین‌المللی، کشورهایی که مجازات اعدام را اجرا می‌کنند، باید آن را فقط در مورد مهمترین جنایت‌ها ـ یعنی قتل عمد ـ به‌کار برند. این توصیف جرایم مربوط به مواد مخدر را دربر نمی‌گیرد… در دو سال گذشته، بیش از ۱.۰۰۰ تن در ایران به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند و در حدود ۵.۰۰۰ متهم مواد مخدر اکنون محکوم به اعدام هستند. روپرِت کُلویل، سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نیز خواستِ توقف اعدام سجادی سنجری را تکرار کرد و گفت: ایران یکی از معدود کشورهایی است که هنوز متهمان نوجوان را اعدام می‌کند و این در مغایرت با تعهدات بین‌المللی این کشور بر اساس حقوق بین‌المللی حقوق بشر است که اعدام اشخاص زیر ۱۸ سال را صرفنظر از شرایط ارتکاب جرم، ممنوع کرده است. دست‌کم پنج متهم نوجوان در سال ۲۰۱۶ اعدام شده‌اند و بیش از ۷۸ تن دیگر محکوم به اعدام هستند.

قوه قضائیه و نیروهای امنیتی مانع اصلی تحقق عدالت در ایران قوه قضاییه باید درباره حکم شلاق خبرنگار پاسخ دهد
تلاش فیفا برای «جلوگیری از اعدام محکومان در ورزشگاه‌» «طناب»؛ روایت اعدام و واپسین دقایق

احتمال تحریم فوتبال ایران به دلیل بر پا کردن چوبه دار در استادیوم

زنان

آمریکا به راه‌پیمایی زنان بپیوندید: ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ ژانویه ۲۰۱۷ دانُلد ترامپ، رئیس جمهور تازه‌ی ایالات متحد آمریکا، به‌زودی ایدئولوژی خشن تبعیض‌جنسی، لزبین‌هراسانه، همجنس‌خواه‌هراسانه، بیگانه‌هراسانه و نژادپرستانه‌ا‌ی را که طی مبارزه‌ی انتخاباتی تبلیغ می‌کرد، به اجرا خواهد گذاشت. پس از مراسم سوگند دانُلد ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور تازه، سازمان‌های حقوق زنان و حقوق بشر روز ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷ (۲ بهمن ۱۳۹۵) علیه این ایدیولوژی کهنه و در دفاع از حقوق زنان آمریکایی و حقوق زنان در سراسر جهان راه‌پیمایی خواهند کرد. راه‌پیمایی اصلی در واشنگتن انجام خواهد شد. اما تاکنون برگزاری بیش از ۶۰۰ «راه‌پیمایی خواهران» در جاهای دیگر اعلام شده است. سیاست‌های ارتجاعی جاری در عمل در ایالات متحد آمریکا عینیت‌یابی پدیده‌ا‌ی بسیار گسترده‌تر در جهان است. برای اطلاع، موضع‌گیری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در باره‌ی حمله به حق سقط جنین در اروپا را بخوانید. حزب‌های محافظه‌کار سیاسی، گروه‌های مذهبی و مخالف سقط جنین به‌طور منظم با حقوق زنان، از جمله حقوق جنسی و بازتولید که حقوق اساسی رهایی زنان به‌شمار می‌روند، مخالفت می‌کنند. راه‌پیمایی ‌های همبستگی: داوطلبان در سراسر جهان راه‌پیمایی‌ های خواهرانه در همبستگی با الهام از راه‌پیمایی زنان در واشنگتن سازمان‌ داده‌اند. اگر روز ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷ در واشنگتن دی سی نیستید، به یکی از راه‌پیمایی‌ های خواهران در نزدیکی خود بپیوندید: نقشه راه‌پیمایی در کشورهای مختلف جهان.

آمریکا زنی که مورد آزار جنسی ترامپ قرار گرفته بود از او شکایت کرد

ایران

قتل ناموسی: قاتلی که سربلند می‌شود «قانون مجوز خشونت علیه زنان است»

فرهنگ و اندیشه

چه کسی دمکراسی بورژوایی را در اروپا کشت؟

دمکراسی باز ۱۳ ژانویه ۲۰۱۷ وقتی نظامی که خود را دموکراسی می نامد اما بخش های رو به گسترشی از دمو (= مردم) را وادار به زندگی در فقر می‌کند، ایده مرکزی آن به تدریج بی معنا می‌شود. از اوایل دسامبر ۲۰۱۶، در پی رفراندمی در ایتالیا که دولت رنزی را منحل کرد، بیشتر روزنامه‌ها و وبسایت های خبری از امکان پیروزی کمدین پوپولیست (عوام‌گرا) ضد اتحادیه‌ی اروپا بپو گریلو و جنبش پنج ستاره او در انتخابات آتی ایتالیا ابراز نگرانی کرده‌اند. همزمان، همان رسانه‌های مترقی از انتخابات اتریش در همان آخر هفته ابراز خوشحالی کرده‌اند. آنها در اتریش پیروزی علیه عوام گرایی دست راستی با گرایش های نئو نازی را جشن گرفتند. چیزی که حیرت آور است این است که حتا منابع خبری متمایل به چپ از این پیروزی که در حقیقت موفقیت برنامه سیاسی نئولیبرالی بود ابراز آسودگی خیال کردند. دو مشکل در این زمینه وجود دارد: اول، این در اصل ضد دمکراتیک است، دست کم با تعریف غالبی که از دمکراسی پس از سقوط کشورهای سوسیالیستی در اروپا مطرح می شد، به این صورت: در دمکراسی بورژوایی نمایندگی، اکثریت رأی‏دهنده‏گان از طریق روندهای تصمیم‌گیری (انتخابات، رفراندم) اراده خود را بر اقلیت رأی‏دهنده‏گان حاکم خواهد کرد. دوم، بسیاری از مفسران مترقی ما را از امکان اوج گیری راست افراطی می ترسانند که به احتمال زیاد اوج گرفته است. برای نمونه، گفتمان ترامپ تفاوت چندانی با گفتمان رهبران راست افراطی اروپا مثل ویلدرز یا لو پن ندارد. چیزی که اغلب حذف می‌شود، ریشه شناسی این اوجگیری است. این پدیده به‌طورِ طبیعی رخ نمی دهد: ایجاد آن ناشی از چندین دهه نخبه‏گرایی، تضادهای ایدیولوژیک و رشد نابرابری آن است. چه کسی از «دمکراسی» نمایندگی می ترسد؟ بعضی از روزنامه‌نگاران لیبرال که از کارکرد بد دمکراسی افسوس می خورند، تنها نیستند. به‌تازگی بسیاری از سیاستمداران اروپایی به آنها پیوسته اند. از سال ۱۹۷۲ تاکنون، ۶۶ رفراندم در منطقه اتحادیه‌ی اروپا و بازارا مشترک اروپا برگزار شده است. در تمام این موارد، نخبه‏گان اتحادیه‌ی اروپا در بروکسل شهروندان اروپا را کم و بیش زیر فشار گذاشته اند تا به دلخواه ایشان رأی دهند و در صورت مخالفت شهروندان آنها را مجازات کرده‌اند.

ایران «سینمای کاغذی»: مستندی درباره کامبیز درمبخش

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (افغانستان، بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی بی سی فارسی، خانه امن، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گویا نیوز، مجله هفته

 

پیوست‌ها: