زنان-690x259
راهپیمایی زنان جهان علیه دونالد ترامپ

نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان خودکشی دختری جوان در بادغیس به دلیل ازدواج اجباری

خبرگزاری بخدی ۲۳ جنوری ۲۰۱۷ ریاست امور زنان ولایت بادغیس در غرب کشور می گوید که یک دختر جوان به نام نسیمه به دلیل ازدواج اجباری در این ولایت خودکشی کرده است.زرغونه شیرزاد رییس امور زنان ولایت بادغیس به رسانه های محلی ولایت هرات گفته است که نسیمه ۱۶ سال عمر دارد.خانم شیرزاد گفته است که خانواده او می خواست که نسیمه را بدون رضایت خودش به مردی بدهد که او(نسیمه) این مرد را قبول نداشت.گفته می شود که خانواده این دختر بدون این که به اعتراض او گوش بدهد نسیمه را نامزاد کرده که همین امر باعث خودکشی این دختر ۱۶ ساله شده است. افغانستان یک دختر جوان در ولایت بادغیس در اعتراض به ازدواج اجباری خودکشی کرد

افغانستان مارینا به خاطر ۵۰۰ افغانی به دست همسرش خفه شد

سلام وطندار ۱۹ جنوری ۲۰۱۷ منصور از بسته‌گان ماریناست و صحنۀ به قتل رسیدن وی را از نزدیک دیده است. او می‌گوید که خشم شوهر مارینا پس از بخشایش وی بالا گرفت و پس از ردوبدل کردن چند فحش و تهمت کار به آن‌جا که نباید می‌رسید کشید. شوهر با مشت و لگد بانویش را زمین‌گیر می‌کند، اما خشم در چشمانش همچنان باقی‌ست. سپس جفت پایش را بر روی بازوان همسرش می‌گذارد و با دستانش کار را تمام می‌کند. پدری در بادغیس دختر ۱۸ ساله‌اش را به گلوله بست

افغانستان جنجال عروس و خشو در ولایت غور جان یک دختر ۷ ساله را گرفت

سلام وطندار ۲۳ جنوری ۲۰۱۷  مسؤولان محلی غور می‌گویند که این رویداد در روستای خره‌سنگ ولسوالی شهرک این ولایت رخ داده است.محمد کبیری، ولسوال شهرک به سلام‌وطندار می‌گوید، این کودک خاور نام دارد و جسدش از مربوطات ولسوالی شهرک یافت شده است.به گفتۀ ولسوال شهرک، عروس این خانواده به خاطر مشکلی که با خشواش داشته، خاور را خفه کرده است.

دفاع از حقوق بشر

آمریکا به راه‌پیمایی زنان بپیوندید: ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ جنوری ۲۰۱۷  دانُلد ترامپ، رئیس جمهور تازه‌ی ایالات متحد آمریکا، به‌زودی ایدئولوژی خشن تبعیض‌جنسی، لزبین‌هراسانه، همجنس‌خواه‌هراسانه، بیگانه‌هراسانه و نژادپرستانه‌ا‌ی را که طی مبارزه‌ی انتخاباتی تبلیغ می‌کرد، به اجرا خواهد گذاشت. پس از مراسم سوگند دانُلد ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور تازه، سازمان‌های حقوق زنان و حقوق بشر روز ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷ (۲ بهمن ۱۳۹۵) علیه این ایدیولوژی کهنه و در دفاع از حقوق زنان آمریکایی و حقوق زنان در سراسر جهان راه‌پیمایی خواهند کرد. راه‌پیمایی اصلی در واشنگتن انجام خواهد شد. اما تاکنون برگزاری بیش از ۶۰۰ «راه‌پیمایی خواهران» در جاهای دیگر اعلام شده است. سیاست‌های ارتجاعی جاری در عمل در ایالات متحد آمریکا عینیت‌یابی پدیده‌ا‌ی بسیار گسترده‌تر در جهان است. برای اطلاع، موضع‌گیری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در باره‌ی حمله به حق سقط جنین در اروپا را بخوانید. حزب‌های محافظه‌کار سیاسی، گروه‌های مذهبی و مخالف سقط جنین به‌طور منظم با حقوق زنان، از جمله حقوق جنسی و بازتولید که حقوق اساسی رهایی زنان به‌شمار می‌روند، مخالفت می‌کنند. راه‌پیمایی ‌های همبستگی: داوطلبان در سراسر جهان راه‌پیمایی‌ های خواهرانه در همبستگی با الهام از راه‌پیمایی زنان در واشنگتن سازمان‌ داده‌اند. اگر روز ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷ در واشنگتن دی سی نیستید، به یکی از راه‌پیمایی‌ های خواهران در نزدیکی خود بپیوندید: نقشه راه‌پیمایی در کشورهای مختلف جهان.

گزارش تصویری از راهپیمایی مدافعان حقوق زنان در آمریکا و جهان

ایران خنثی‌سازی سیاست حذف زنان

بیدارزنی ۲۳ جنوری ۲۰۱۷ خشونت علیه زنان پدیده‌ای است گسترده که هم حوزه‌ی خصوصی و هم حوزه‌ی عمومی را دربرمی گیرد. یکی از شایع‌ترین انواع خشونت علیه زنان در حوزه‌ی عمومی، آزار خیابانی است. آزار خیابانی طیف وسیعی از رفتار خشونت‌آمیز را در از نگاه‌های جنسی تا لمس بدن و متلک‌پرانی و پیشنهادهای شرم‌آور… برمی‌گیرد، کمتر زنی است که حضور مستمر در حوزه‌ی عمومی داشته باشد و با آزار خیابانی مواجه نشده باشد. آزار خیابانی همچون دیگر انواع خشونت، تأثیرات مخربی بر جسم و روان زن خشونت دیده می‌گذارد که بارها به بحث گذاشته‌شده است؛ اما این تأثیرات مخرب جسمی و روانی بر فرد خشونت دیده، تنها پیامد خشونت نیست، یکی از بحث‌انگیزترین پیامدهای خشونت عموماً و آزار خیابانی به‌ویژه، خصلت کنترل‌گری خشونت است.

افغانستان خانم نوریه الگوی مبارزه در برابر ناملایمات روزگار

رادیو آزادی ۲۳ جنوری ۲۰۱۷  در برنامۀ کنونی زن و زندگی از جریان حیات یکی از زنان متضرر، تنها ولی فعال، آگاه خواهید شد که با وجود از دست دادن تکیه گاه عاطفی و درگیری با صدها گونه مشکل زندگی، باز هم به پا ایستاد و به زنان متضرر دیگر افغان نیز کمک کرد.آیا تصمیم شخصی و خصوصی باردار شدن تازه عروس مربوط همه افراد خانواده و حتی خویش و قوم شوهر می‌شود یا این که به رضایت و تصمیم وی و شوهرش رابطه دارد؟ در بخش دوم برنامه در رابطه به این موضوع پارچۀ تمثیلی را برای تان آماده کرده ایم.در ضمن به سلسله نشر مواد قوانین مهم در راستای حیات زنان در برنامۀ زن و زندگی به یادهانی یکی از ماده‌های قانون اساسی نیز پرداخته خواهد شد.

افغانستان ثنا محسنی در برنامۀ این هفته رهبران زن

رادیو آزادی ۲۲ جنوری ۲۰۱۷ در برنامه این هفته رهبران زن ثنا محسنی یکی از فعالین حقوق بشر را به شما به معرفی می گیریم.ثنا محسنی در ایران متولد شده است و مکتب را در دوران مهاجرت به پایان رسانده است.خانم محسنی هم اکنون در یکی از پوهنتون های خصوصی در هرات طب می خواند. او تقریباً هشت سال می شود به صفت معاون بیناد خیریه پیر هرات برای افراد دارای معلولیت کار می کند.فعالیت های ثنا محسنی در بخش حقوق افراد دارای معلولیت او را در میان مردم هرات بسیار محبوب ساخته است.

کودکان

عراق داعش به کودکان عراقی نقاشی تانک همراه با مسلسل را می آموزد

خبرگزاری دری ۲۳ جنوری ۲۰۱۷ در بخش های آزاد شدهء شهر موصل از چنگ تروریست های داعش، سربازان عراقى کتابچه هاى نقاشى کودکان را پیدا کرده اند که نقاشى هاى آن بیشتر به صحنه هایى از جنگ شباهت دارد.به گزارش اسپوتنیک، در بخش های آزاد شدهء شهر موصل از چنگ تروریست های داعش، سربازان عراقى کتابچه هاى نقاشى کودکان را پیدا کرده اند که نقاشى هاى آن بیشتر به صحنه هایى از جنگ شباهت دارد. خبرگزاری اسپوتنیک بخش های از این نقاشی ها را که مربوط به این کتابچه های نقاشی می شود به نمایش گذاشته است. این کتابچه ها در تونل های در جنوب شرق شهر موصل پیدا شده است، که داعش از آنها براى آموزش اسلام مربوط به خود شان به کودکان می آموخته اند، رزمیدن و طرز استفاده از سلاح و دیگر مسایل برای جنگ و خونریزی استفاده مى شده است. گروه تروریستی داعش این کودکان را “کودکان خلیفه” مى نامند، شخصیت اصلى این نقاشى ها جنگجویان داعش که در حال جنگیدن و تیراندازى هستند نشان می دهد، و این نقاشى ها گویا بخشى از آموزش اطفال خورد سال بوده است. در یکى از این نقاشى ها مسجدى نشان می دهد که بیرق داعش روی گنبد آن برافراشته شده است، و در آسمان دو هلیکوپتر متعلق به ائتلاف بین المللى مشاهده مى شود، در تصویرى دیگر نبرد بین داعش و حزب کار کردستان مشاهده مى شود که جنگجویان ترورستی داعش از موتر وانت تویوتا  خود دشمن را که در حال تیراندازى از تانک است زیر آتش گرفته است.

افغانستان یک پسر نوجوان بامیانی، دستگاهی اختراع کرده که از امواج سرگردان رادیویی انرژی برق تولید می‌کند. او می‌گوید، توسط این دستگاه کوچک‌ می‌تواند ۳٫۵ ولت برق تولید کرد.

سلام  وطندار ۲۲ جنوری ۲۰۱۷ این جوان حسین‌داد نام دارد و دانش‌آموز صنف یازده‌هم مکتب است. او پنج‌سال است که دست به اختراعاتی زده و تا کنون توانسته هواپیمای بدون‌ سرنشین، موشک و اسکواتور بسازد.

سیاست

افغانستان عبدالله: هماهنگی زنان در پارلمان به‌معنای نقش مستقیم آنان در ساختار قدرت است

۸ صبح  ۲۵ جنوری ۲۰۱۷ عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور، در دیداری با اعضای گروه پارلمانی اتحاد ملی زنان افغانستان، گفته است که تقویت این گروه به مفهوم نقش مستقیم زنان در ساختار قدرت، تصمیم‌گیری‌ها و مشارکت تاثیرگذار زنان در تحولات سیاسی و ملی است.آقای عبدالله با استقبال از تشکیل گروه پارلمانی اتحاد ملی زنان گفته است: «ایجاد و فعالیت این گروپ پارلمانی به‌ معنای نقش مستقیم زنان در ساختار قدرت و تصمیم‌گیری‌ها به‌ویژه در تحولات مهم سیاسی و امنیتی کشور است و از این دست فعالیت‌ها زنان کشور را در درون پارلمان کشور منسجم‌تر می‌سازد.»

تکلیف نامعلوم «رجال» در عرصه سیاسی ایران

رادیو زمانه ۱۷ جنوری ۲۰۱۷ عباسعلی کدخدایی دو بار در کمتر از یک ماه گذشته تأکید کرده که زنان هم می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوی ثبت نام کنند. او اما گفته بحث «رجل سیاسی» در شورای نگهبان هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است و به محض این که به نتیجه برسد آن را اعلام خواهد کرد. سخنگوی شورای نگهبان آخرین بار ۲۵ دی ۹۵ در پاسخ به سئوال مجدد خبرنگاری که پرسید: فکر می‌کنید که خانم‌ها می‌توانند برای انتخابات از سوی شورا تایید شوند؟ گفت: «نمی‌دانم. شورای نگهبان درباره آقایان هم نظری نمی‌دهد.»

افغانستان فوزیه کوفی به حیث رئیس اتحادیه بین‌الپارلمانی انتخاب شد

رادیو آزادی ۲۴ جنوری ۲۰۱۷ فوزیه کوفی به حیث رئیس اتحادیه بین‌الپارلمانی که برای حقوق اعضای پارلمان‌ها در سراسر جهان فعالیت دارد، گماشته شده‌است.این عضو ولسی جرگه افغانستان در صحبت تلیفونی با رادیو آزادی گفت، در انتخابات که روز گذشته در سویس برگزار شد، توانست رای بیشتر را در مقایسه به حریف آلمانی‌اش به دست آورد.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

ایران انتقاد نایب رئیس فراکسیون زنان از فقدان عدالت جنسیتی

رادیو زمانه ۲۲ جنوری ۲۰۱۷ نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از عدم امکان مشارکت سیاسی زنان به نسبت سهم آنها در آموزش عالی انتقاد کرد.طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی یکشنبه سوم بهمن‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که سیاست‌گذاری‌ها باید عدالت جنسیتی را برای استفاده از توانمندی‌های زنان در نظر داشته باشند.

ایران بازداشت یک زن بدنساز در ایران به دلیل انتشار عکس‌هایش

رادیو زمانه  ۱۷ جنوری ۲۰۱۷ یک زن بدنساز روز سه شنبه ۲۸ دی‌ماه در ایران دستگیر شده است. خبرگزاری میزان نوشته که او پیش از این عکس برهنه خود را در فضای مجازی منتشر کرده بود.این زن بدنساز پس از تفهیم اتهام و صدور قرار تامین وثیقه به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان، به دلیل ناتوانی در پرداخت وثیقه روانه زندان شده است.مهرماه گذشته، خبرگزاری میزان خبر داد که گروهی که «ورزشکارنماهای نیمه عریان زن ایرانی» خوانده شده‌ بودند، به دادسرا احضار شده‌اند. عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران هم در چهارمین نشست دادستانی تهران، از تشکیل پرونده برای دو ورزشکار زن خبر داد و گفت: «این دو نفر در مسابقات غیررسمی ورزشی خارجی با پوشش نامناسب شرکت کرده بودند که در همین زمینه برای آنها پرونده قضائی تشکیل شد.»

ایران حجاب در سینمای ایران و ترفندهای کارگردانان برای گریز از آن

بی بی سی فارسی ۲۳ جنوری ۲۰۱۷ کیانوش عیاری٬ کارگردان سینمای ایران کنار گذاشته شدن فیلمش از بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر را “کاملا طبیعی و قابل پیش‌بینی” دانسته است.کاناپه٬ تازه‌ترین فیلم اوست که به دلیل آنکه بازیگران زن آن روسری بر سر ندارند و با کلاه گیس روبه‌روی دوربین قرار گرفته‌اند٬ از بخش مسابقه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد.عیاری در گفت‌وگویی با سایت خبری “سینما سینما” گفت: “من از ابتدا می‌دانستم که این فیلم برای بخش جایزه انتخاب نخواهد شد، زیرا بازیگران خانم ما در این فیلم روسری به سر ندارند.”

فرهنگ و جامعه

افغانستان زهره، ارکستر دختران افغان جایزه‌ی فری‌میوز ۲۰۱۷ را از آن خود کرد

اطلاعات روز۲۳ جنوری ۲۰۱۷  زهره اولین و تنها ارکستر دختران در افغانستان جایزه فری‌میوز ۲۰۱۷ را از آن خود کرد.گروه موسیقی دختران افغانستان که زهره ارکستر این گروه به عهده دارد، اخیراً نوای پایانی مجمع جهانی اقتصاد در داووس سویس را نواخت.سازمان جهانی «فری میوز»، در جهت اشاعه و حفظ حق آزادی بیان برای موسیقی‌دانان و آهنگسازان در جهان فعالیت می‌کند و جایزه سال ۲۰۱۷ خود را به زهره داده است.در گروه موسیقی زهره، ۳۵ دختر ۱۳ تا ۲۰ ساله شامل است. این گروه پرده‌ی پایانی مجمع جهانی اقتصاد را با اجرای تلفیقی موسیقی شرق و غرب و با تأکید بر مقابله با سنت‌‌ها و تهدیدهای مرگ‌بار در افغانستان سرود.

اجرای گروه موسیقی دختران افغانستان در نشست پایانی مجمع جهانی اقتصاد

بی بی سی فارسی ۲۱ جنوری ۲۰۱۷ گروه زهره، دسته موسیقی مشتمل بر ۳۵ دختر ۱۳ تا ۲۰ ساله افغان دیروز در برابر صدها شخصیت جهانی در داووس با اجرای با شکوه، تصویری از نسل جدید افغانستان را به نمایش گذاشت.این اولین گروه موسیقی افغانستان است که تمام اعضای آن را دختران تشکیل می‌دهند.

ایران وزیر ارشاد: ۱۰ فیلم فمینیستی از جشنواره فجر حذف شده است

رادیو زمانه ۱۸ جنوری ۲۰۱۷ رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد اسلامی که به ملاقت مراجع تقلید در قم رفته، در دیدار با ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه گفته ۱۰ فیلم با موضوعات فمینیستی و نامناسب از جشنواره فجر حذف شده است.

کتاب، گزارش و تحقیق

قتل ناموسی: قاتلی که سربلند می‌شود

خانه امن ۱۲ جنوری ۲۰۱۷ خشونت خانگی و اجتماع۰خشونت عیله زنان, قتل, قتل خانوادگی, قنل ناموسی, ماهرخ غلامحسین پور: از مادرم سراغ یک آشنای قدیمی  را گرفتم. با تعجب پرسید نمی‌دانی؟ – چی شده؟ لیلی مریض است؟ : نه علیرضا، لیلی را کشت.

مات و مبهوت مانده بودم. لیلی دختر آرامی که ده سال از من کوچکتر بود را چرا کشتند؟ برادرش هم آرام‌ترین پسرکی بود که می‌شناختم. هم بازی کوچه‌گردی‌های بچگی‌هایم بود و به هیچ وجه به شرورها و قاتل‌ها شباهت نداشت.

فریادی که سرانجام زده شد

بیدارزنی ۲۱ جنوری ۲۰۱۷  در طی سال‌های فعالیتم در عرصه رسانه، بارها بعد از اتمام تجمعات رسمی و غیررسمی شاهد این بوده‌ام که همکاران هم‌جنسم (خانم) با پوشش‌های مختلف، از آزار و اذیتی که در میان جمعیت به آن‌ها روا داشته شده، گله‌مند بوده‌اند؛ آزاری که آن را به‌صورت عمومی مطرح نمی‌کنند و به صحبت کردن در مورد آن در حلقه‌ی دوستان و همکاران نزدیک، آن‌هم در حد یک درد دل اکتفا می‌کنند.مورد آزار جنسی واقع‌شدن در مکان‌های خلوت و یا شلوغ عمومی تجربه دهشتناکی است که ممکن است تعداد قابل‌توجهی از زنان در جامعه با آن روبرو شده باشند و یا هر آن خود را در معرض تجربه این آزار ‌ببینند. تجربه‌ای که عموماً ترجیح می‌دهند از آن صحبتی نکنند و آن را در گوشه‌ای از قلبشان با درد و اندوه پنهان کنند.

نقش زنان در رسانه، کنشگر یا منفعل؟

بیدازنی ۱۷ جنوری ۲۰۱۷ تونی کریجنن (۱۹۷۴) استادیار گروه رسانه و ارتباطات دانشگاه «اراسموس» هلند است. حوزه تدریس و فعالیت‌های خانم کریجنن در فرهنگ عامه، اخلاقیات، جنسیت، مطالعات تلویزیون و روش‌های تحقیق کیفی است. تحقیق اخیر او پیرامون (محتوا، تولید و دریافت) تلویزیونی، اخلاق، جنسیت و احساسات است.تونی کریجنن در دانشگاه آمستردام علوم ارتباطات خواند و پس از پایان کارشناسی ارشد در مطالعات رسانه و مخاطبان در سال ۲۰۰۱، به عنوان مدرس گروه علوم ارتباطات دانشگاه آمستردام شروع به کار کرد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع: بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، فدراسیون بین المللی حقوق بشر، رادیو آزادی، سلام وطندار، افق نیوز، خبرگزرای دری، ۸ صبح، رادیو زمانه، اطلاعات روز، خانه امن، بیدار زنی.

پیوست‌ها: