زنان-690x259

آریز قادری، عکاس سنندجی برای این عکس برنده جایزه عکس سال یونیسف شد

 

نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان سه زن در هرات توسط نزدیکان شان تیرباران شدند

خبرگزاری دری ۳۰ جنوری ۲۰۱۷ مسؤولان در غرب افغانستان می‌گویند سه‌زن در این ولایت از سوی مردان مسلحی که بسته‌گان آنان هستند، تیرباران گردیده‌اند.به گفتۀ منابع در هرات، این زنان در ولسوالی ادرسکن تیرباران شده‌اند و دلیل آن نیز اتهام روابط نامشروع بالای این خانم‌ها گفته شده‌است.این روی‌داد شب گذشته صورت گرفته و نزدیکان این خانم‌ها، آنان را در داخل خانه‌شان تیرباران کرده‌اند.تا کنون ۱۱ تن در پیوند به این پرونده بازداشت شده‌اند و جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات گفته‌است بررسی بیش‌تر در مورد آن جریان دارد.

سه زن در نتیجۀ گلوله بارى در هرات کشته شدند

سه زن در هرات به حکم ملاها تیرباران شدند

ایران «لیلاحقیقت‌جو در بازداشت سپاه است»

رادیو فردا ۳۱ جنوری ۲۰۱۷ فاطمه حقیقت‌جو، نماینده پیشین مجلس ایران، اعلام کرد که خواهر او، لیلا حقیقت‌جو، بر اساس «شنیده‌ها» توسط سپاه پاسداران بازداشت شده اما پس از گذشت ۲۵ روز از بازداشت، ملاقاتی با خانواده نداشته و مشخص نیست که در کدام بند زندان اوین نگهداری می‌شود.خانم حقیقت‌جو در مصاحبه با وبسایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران دراین‌باره گفت: «متاسفانه هیچ اطلاعات دیگری از وضعیت او نداریم. نمی‌دانیم در کدام بند است و در چه شرایطی به سر می‌برد».

افغانستان مرگ مادران افغان هنگام زایمان؛’آمار واقعی به مراتب بیشتر است’

بی بی سی فارسی ۱ فبروری ۲۰۱۷ گزارش تازه ‘بررسی بهداشت و جمعیت’ افغانستان قرار است تا دو هفته دیگر منتشر شود.بررسی‌های تازه‌ دولت افغانستان و سازمان ملل متحد که به حمایت مالی آمریکا انجام شده ‌است، نشان می‌دهد که میزان مرگ‌ومیر مادران باردار در هنگام زایمان دست‌کم دوچند رقمی است که پیش از این گزارش شده بود.گزارش تازه ‘بررسی بهداشت و جمعیت ‘ افغانستان قرار است تا دو هفته دیگر منتشر شود.منابعی دولت افغانستان که نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود، به بی‌بی‌سی گفته‌اند در این گزارش آمده ‌است که برخلاف گذشته آمار زنانی که حین زایمان جان می‌دهند، در هر ۱۰۰ هزار زن بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ زن است.

اتریش برقع و نقاب را ممنوع کرد

رادیو آزادی ۳۱ جنوری ۲۰۱۷ دولت ائتلافی اتریش قانون ممنوعیت پوشاندن صورت در اماکن عمومی مانند دادگاه‌ها و مدرسه‌ها را تصویب کرد.این قانون پوشیدن روسری و سایر سمبل‌های مذهبی را برای کارکنان دولت ممنوع می‌کند.ائتلاف حاکم اعلام کرده که ممنوعیت‌های جدید شامل ممنوعیت نقاب و برقع خواهد شد.دولت اتریش اعلام کرده که این کشور به جامعه باز معتقد است که لازمه آن ارتباطات آزاد است و پوشاندن کامل صورت در اماکن عمومی با این مساله معایرت دارد و بنابراین ممنوع است.

دفاع از حقوق بشر

تاریخچه اعتراض های زنان

نیشن ۲۰ جنوری ۲۰۱۷ از لیسیستراتا آغاز شد. زنان آتن از سکس پرهیز کردند تا به جنگ پایان دهند. روایتی از این داستان ایثار بسیار کمی از زنان را نشان می‌دهد. اما در روایت آریستافان، زنان آتن مشابه مردان هستند. زمانی که لیسیستراتا طرح خود را با همگان در میان می‌گذارد، هنوز سخنش به پایان نرسیده که فریاد بر می آورد: چرا از من رو بر می گردانید؟ کجا می روید؟ در بررسی طرح زنان برای برگزاری راه‌پیمایی بزرگ علیه ترامپ در روز ۲۱ ژانویه، این داستان به یاد می آید. در آغاز اختلاف بر سر نام گذاری بود: نخست راه‌پیمایی میلیونی زنان نام گرفت. اما پیشتر زنان رنگین پوست در ۱۹۹۷ راه‌پیمایی میلیونی را در فیلادلفیا برگزار کرده بودند. مشکل سریع حل شد و نام آن راهپیمایی زنان به سوی واشنگتن شد. سپس در پی اختلاف بر سر رهبری، سه زن رنگین پوست با دیگر سازمان دهندگان ریاست راه‌پیمایی را به عهده گرفتند. اما اختلاف ها صدمه وارد کرد. در انتخابات، هیلاری کلینتون رأی اکثریت زنان سفید را دریافت نکرد ولی رأی ۹۰ درصد زنان سیاه را دریافت کرد. اما این آمار فقط مشخص تر کرد که زنان با یک دیگر متحد نبودند. زنان باید بدانند که همبستگی آنها شکننده است و تاریخ و تجربه دلایل کافی برای این نظر پیش می‌گذارند. اعتراض های اولیه زنان خودانگیخته بود. نمی دانیم آن چیزی که تاریخدان انگلیسی توماس کارلایل «خیزش زنان» می نامد، در پاریس در ۵ اکتبر ۱۷۸۹ چگونه آغاز شد. می دانیم مردی به نام استانیسلاس ـ ماری مایلار در جلوی زنان می رفت و خود را رهبر راهپیمایی می نامید. در مورد مشارکت لویی فیلیپ ژوزف ـ دوک اورلئان ـ در راه اندازی چندین اعتراض بزرگ سال ۱۷۸۹ نیز شنیده شده است. اما بعضی از تاریخ دانان معتقدند هفت هزار زن پاریسی به سوی کاخ ورسای راه‌پیمایی کردند چون چیزی برای تغذیه کودکانشان نداشتند و او در رأس این راهپیمایی خودانگیخته ایستاد.

هلند/آمریکا هلند با یک صندوق بین‌المللی به مقابله ‘ممنوعیت کمک به سقط جنین’ دونالد ترامپ می‌رود

بی بی سی ۲۵ جنوری ۲۰۱۷ دولت هلند با تاسیس یک صندوق مالی بین‌المللی به مقابله تاثیرات احتمالی قطع کمک‌های مالی آمریکا برای سقط جنین در کشورهای توسعه یافته خواهد رفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اولین روز کاری خود در کاخ سفید بودجه نهادهای خیریه‌ای که به زنان برای سقط جنین ناخواسته‌شان کمک می‌کنند، قطع کرد. لیلین پلومن، وزیر توسعه هلند گفته است که نباید با اجازه دادن به اجرای تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیشرفت در حوزه بهداشت زنان تضعیف شود. خانم پلومن می‌گوید: “قطع این‌گونه کمک‌ها به کاهش سقط جنین منجر نمی‌شود بلکه گرایش به اعمال پرخطرتر در این زمینه و موارد مرگ را افزایش می‌دهد.” سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که سالانه حدود ۲۲ میلیون نفر در جهان سقط جنین “ناایمن” انجام می‌دهند که بیشتر آنها در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند.

دستور منع ترامپ سلامت و زندگی زنان را در جهان به خطر می اندازد

دیده‌بان حقوق بشر ۲۳ جنوری ۲۰۱۷ دو روز پس از این که ۵ میلیون نفر در سراسر جهان در راه‌پیمایی خواهان احترام به حقوق زنان شدند، رئیس جمهوری دنالد ترامپ «حکم منع سراسری» را بازگرداند؛ سیاستی ویرانگر که زندگی زنان در سراسر جهان به خطر می اندازد. ترامپ دستوری اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن سیاست منع کمک ایالات متحد آمریکا را به گروه‌هایی در سطح بین‌المللی که به هر نحوی، حتا بدون کمک مالی آمریکا، در سقط جنین مشارکت دارند، باز می گرداند. بر اساس این حکم، سازمان‌هایی که از دارایی های خود برای ارایه خدمات مربوط به سقط جنین و اطلاعات قانونی در کشورهای خود و در آمریکا استفاده کنند، از دریافت کمک آمریکا محروم می‌شوند. از زمانی که این حکم در دهه ۱۹۸۰ برقرار شد، همه روسای جمهوری دمکرات آن را لغو کرده و همه روسای جمهوری جمهوریخواه آن را باز برقرار کرده‌اند.

“اما” مجله فمنیست های آلمان چهل ساله شد

دویچه وله ۲۹ جنوری ۲۰۱۷ اعتراضات زنان در حال حاضر بیش از هر وقتی فمنیسم را نشان می دهد. همزمان مجله زنان فمنیست آلمان با نام “اِما” چهل ساله شده است و موسس آن خانم الیس شوارتسر همچنان ندای انتقادی دارد، هرچند که هواداران جوان کمتری دارد.صدها هزار نفر در ایالات متحده به جاده ها برآمده اند و علیه زن هراسی، ترس از همجنسگرایان، نژادپرستی و ناشکیبایی اجتماعی اعتراض کرده اند. یک روز پس از تحلیف رئیس جمهور ترامپ، صدها هزار زن نه تنها در جاده های امریکا بلکه در سراسر جهان از جمله، لندن، برلین، نایروبی، توکیو و سیدنی دست به تظاهرات زدند.

کودکان

افغانستان مبارزه با مرض فلج اطفال ادامه می‌یابد

دویچه وله ۳۰ جنوری ۲۰۱۷ سازمان جهانی صحت از سال ها به اینسو مبارزه علیه بیماری فلج اطفال (پولیو) را در سرتاسرجهان آغاز کرده و ادامه داده است. این سازمان در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز نتوانست به هدف دستیابی به جهانی عاری از پولیو نایل آید.امریکا، مناطق غرب اقیانوس آرام، اروپا و جنوب آسیا از جمله نواحی عاری از پولیو خوانده می شوند. با آنکه در ادامه مبارزه با بیماری فلج اطفال نوع موسوم به ( نوع ۲) کاملاً محو گردیده است؛ اما با آنهم انوع محرک این بیماری هنوز کاملاً از بین برده نشده اند. بحران های سیاسی و جنگ ها از جمله موانع در مبارزه علیه پولیو و محو این ویروس می باشند. افزون بر این زمینه های کمک های طبی و سیستم ثبت نام در روند مبارزه با این بیماری نیز در مناطق ناآرام به شدت تخریب شده و یا با محدودیت های جدی مواجه اند.

بیماری فلج اطفال تا سال ۲۰۱۷ درافغانستان ریشه کن می شود

سلام وطندار ۳۱ جنوری ۲۰۱۷ مسؤولان ادارۀ مرکزی احصایه، نتایج مقدماتی سروی اقتصادی، اجتماعی و دموگرافیکی ولایت نیمروز را اعلام کردند که بر بنیاد این سروی، ۵۷٫۵ درصد نفوس ۷ ساله و بالاتر ولایت نیمروز اصلاً به مکتب نرفته‌اند و یا هم اگر رفته‌اند، صنف اول را به پایان نرسانده‌اند.شیرمحمد جامی‌زاده، سرپرست ادارۀ مرکزی احصایه امروز (سه‌شنبه) در کابل می‌گوید، این سروی نشان می‌دهد که نیمروز با ۱۹٫۵ درصد، پایین‌ترین میزان حضور خالص در دورۀ متوسطه و با ۱۲٫۲ درصد در دورۀ لیسه را دارد. او می‌گوید، تصمیم دارند تمامی ولایت‌های کشور را سروی کنند.

لوایح و قوانین

روسیه دومای روسیه از برخی اشکال خشونت خانگی جرم‌زدایی کرد

رادیو زمانه ۲۵ جنوری ۲۰۱۷ این قانون از «آزار خفیف خانگی به نحوی که شخص در آن آسیب جدی نبیند»، جرم زدایی کرده است. همچنین از خشونت خفیف نسبت به کودکان هم در این قانون جرم زدایی شده است. گروه‌های حامی خقوق زنان نیز عمدتا با این قانون مخالفت کرده‌اند و می‌گویند جرم زدایی از آزار خانگی تنها باعث ترویج خشونت در کشوری خواهد شد که در آن میزان خشونت خانگی بالاست. به اعتقاد مخالفان، این قانون زنان را از گزارش خشونت خانگی بازخواهد داشت. خبرگزاری دولتی ریانوستی گزارش کرده که ۴۰ درصد جرایم جدی در روسیه در خانواده روی می‌دهد و ۳۶ هزار زن روزانه از شوهرشان کتک می‌خورند. بر اساس این گزارش، ۱۲ هزار زن هر سال در نتیجه خشونت خانگی کشته می‌شوند که معنای آن این است که هر ۴۴ دقیقه یک بار، زنی به دنبال خشونت خانگی جان می‌دهد.

سیاست

ناروی برای نخستین بار یک زن فرمانده نیروی هوایی ناروی شد

خبرگزاری دری ۳۰ جنوری ۲۰۱۷ تونیه اسکینرلند ۴۹ ساله که در ارتش ناروی به درجه سرلشکر (تورن جنرال) نائل شده است، به عنوان فرمانده نیروی هوایی این کشور منصوب شد.این برای نخستین بار در تاریخ ناروی است، که یک زن مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی را بر عهده گرفت.به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری ان تی بی می نویسد، شورای دولتی ناروی اواخر هفته گذشته رسما انتصاب اسکینرلند را تایید کرد. اسکینرلند فعالیت خود در نیروی هوایی ناروی را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد. او پیش از این در بخش دیگر نظامی از جمله اداره امنیت وزارت دفاع این کشور کار کرده بود.او از تجربه مشارکت در عملیات نظامی ناتو در کوزوو و لیتوانی نیز برخوردار است.

ایران امکان مشارکت سیاسی برای زنان ایرانی فراهم نیست

دویچه وله ۲۱ جنوری ۲۰۱۷ نایب رئیس فراکسیون زنان در مجلس دهم با اشاره به لزوم عدالت جنسیتی، از قبضه شدن پست‌های مدیریتی توسط مردان انتقاد کرده و می‌گوید مشارکت سیاسی و اقتصادی زنان کشور با نرخ ورودی آنها به دانشگاه‌ها تناسب ندارد.

آمریکا راه‌پیمایی زنان در واشنگتن: لحظات اساسی

سی بی اس نیوز ۲۱ جنوری ۲۰۱۷ شعری که آلیسیا کِیز دکلمه کرد، درخواست ساده اسکارلت جوهانسون و صحنه ای که مایکل مور پر از تکه روزنامه کرد، لحظاتی بودند که باعث شد شرکت کنندگان فریاد شادی سر دهند. صدها هزار معترض سخنرانی ها و آوازها را شنیدند. شمار سخنرانان به قدری زیاد بود که راه‌پیمایی دو ساعت به تعویق افتاد. گلوریا استاینِم با انتقادی سخت از ترامپ آغاز کرد: «من مردم را دیده ام و تو مردم نیستی. ما مردم هستیم.» او همچنین گفت که برای راه‌پیمایی زنان فقط در واشنگتن ۱٫۰۰۰ اتوبوس بیشتر از مراسم تحلیف ریاست جمهوری لازم بود. مادونا یکی از هنرمندانی بود که در اواخر مراسم سخن گفت و حرفی زد که ممکن است او را به دردسر بیاندازد: «من خشمگینم. بله، بارها به این فکر کرده ام که کاخ سفید را منفجر کنم.» گزارش‌های مرتبط: شرکت «صدها هزار نفر» در «راهپیمایی زنان» علیه سیاست‌های ترامپ؛ تظاهرات گسترده بین‌المللی زنان علیه دونالد ترامپ؛ موج صورتی در اعتراض به ترامپ: ما به عقب بر نمی‌گردیم؛ گزارش تصویری؛ در راهپیمایی بزرگ زنان در واشنگتن چه گذشت؟

آمریکا تاریخ این کشور را نمی‌توان حذف کرد

گاردین ۲۲ جنوری ۲۰۱۷ سخنرانی آنجلا دیویس در راه‌پیمایی زنان: ما، صدها هزار، میلیون ها زن، دگرباش جنسی، مرد و جوان در راه‌پیمایی زنان، نماینده نیروهای قدرتمند تغییر و مصمم هستیم از برخاستن دوباره نژادپرستی و مردسالاری رو به موت جلوگیری کنیم.  ما پیرو مردمی هستیم که هرگز مبارزه به‌خاطر زمین، آب، فرهنگ و مردمشان را کنار نگذاشته اند. مبارزه آزادی‌خواهی سیاهان را که به تاریخ این کشور شکل داده‌ نمی‌توان با یک حرکت دست حذف کرد. ما فراموش نمی‌کنیم که زندگی سیاهان مهم است. این کشور پایه در برده داری و استعمار دارد و این بدین معناست که تاریخ ایالات متحد آمریکا تاریخ مهاجرت و بردگی است. پراکندن خارجی‌هراسی، اتهام‌های قتل و تجاوز و ساختن دیوار تاریخ را حذف نخواهد کرد. هیچ انسانی غیرقانونی نیست. این راه‌پیمایی زنان است و راه‌پیمایی زنان نماینده فمینیسم در مقابل قدرت ضرربار خشونت دولتی است. این فمینیسم فراگیر ما را به پیوستن به مقاومت در مقابل نژادپرستی، اسلام‌هراسی، ضدیهودیگری، زن‌ستیزی و استثمار سرمایه داری فرا می خواند.

افغانستان زنی که چهار عضو خانواده‌اش در نبرد با طالبان کشته شدند، گدایی می‌کند

سلام وطندار ۲۹ جنوری ۲۰۱۷ عایشه، زنی‌ست که شوهر و سه فرزندش در نبرد با طالبان کشته شده اند و یگانه فرزند ۲۲ ساله‌اش هم در نبرد با این گروه معیوب شده است.این زن کهن‌سال مسؤولیت ۲۳ عضو خانواده‌اش را به دوش دارد؛ ۳ عروس بیوه و ۱۲ نواسه. عایشه می‌گوید، حکومت کمکی به آنان نکرده و مجبور است برای زنده‌ماندن اعضای خانواده‌اش روزها تا دیروقت گدایی کند.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

ایران تنها ۱۶ درصد اعضای هیات علمی ایران زن هستند

رادیو زمانه ۳۱ جنوری ۲۰۱۷ مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور زنان گفته در حالی که ۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان دکتری زنان هستند، تنها ۱۶ درصد اعضای هیأت علمی را زنان تشکیل می‌دهند.الهه حجازی، می‌گوید آمارها بیانگر وجود یک ساختار هیات علمی مردانه در آموزش عالی است در حالی که تعداد دانشجویان نزدیک به تعادل جنسیتی است.او در نشست مشاوران رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در امور زنان و خانواده گفته که باورهای فرهنگی- اجتماعی در مورد زنان و مردان که می‌تواند هیچگونه مبنای زیستی هم نداشته باشد، منجر به تقسیم نقش‌ها شده و مشارکت زنان را در عرصه‌های مختلف تصمیم‌سازی، مدیریتی و برنامه‌ریزی کاهش داده است.

ایران مدیرکل امور بانوان آموزش و پرورش: بازنشستگی پیش از موعد زنان به ضرر سیستم آموزشی است

رادیو زمانه ۲۵ جنوری ۲۰۱۷ مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش معتقد است که طرح «بازنشستگی ۲۰ ساله زنان» به پیکر آموزش و پرورش ضربه می‌زند. مجلس شورای اسلامی در جلسه پایانی بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، تصویب کرده که همه سازمان‌ها و دستگاه های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی موظفند با درخواست بازنشستگی کارمندان زن شاغل در دستگاه‌های دولتی و بیمه‌شدگان زن تامین اجتماعی، در صورت داشتن ۲۰ سال سابقه کار بدون محدودیت سنی موافقت کنند. این قانون روز ۲۶ دی ماه امسال به تصویب رسیده است.

فرهنگ و جامعه

افغانستان مشوره در مورد سکس و مشکلات جنسی برای جوانان افغان

صدای آمریکا ۲۶ جنوری ۲۰۱۷ استفادۀ نادرست از دوا های تحریک کنندۀ مسایل جنسی توسط جوانان افغان نگرانی برانگیز است. خدمات تلیفونی دولتی برای نوجوانان افغان در مورد سکس، عشق، شهوت و تمایلات جنسی مشوره میدهد.دولت افغانستان از طریق یک برنامۀ خدمات تلیفونی، برای جوانان افغان در رابطه به مسایل جنسی از سکس گرفته تا به مسایل عشقی و حتی تمایل نوجوانان به همجنسگرایی مشوره دهی میکند.در جامعۀ محافظه کار افغانستان که باشندگان آن بر اساس جنسیت به گونۀ جدی تقسیم شده است، بحث روی مشکلات جنسی در عام، نه تنها که نقض پذیرفته شده های فرهنگی است بلکه در بعضی موارد حتی تعبیر از انحراف اخلاقی هم بوده میتواند.

ایران سخنگوی فدراسیون بدن‌سازی: عکس‌های آن زن «نیمه‌عریان» بود

رادیو زمانه ۲۴ فبروری ۲۰۱۷ به دنبال بازداشت زن بدن‌سازی که به دلیل انتشار عکس‌هایش در شبکه‌های اجتماعی تحت تعقیب قرار گرفته بود، سخنگوی فدراسیون پرورش اندام توضیحات بیشتری درباره بازداشت او داده است.سخنگوی فدراسیون پرورش اندام و بدن‌سازی گفته است که این زن بدنساز بخش عمده فعالیت‌هایش در زمینه بدن‌سازی را در یکی از کشورهای خارجی انجام می‌داده است. او عکس این زن را «نیمه‌عریان» توصیف کرده است.رضا سلطانی‌نژاد گفته: «ما هم اطلاع دقیقی از نام و نشان این ورزشکار در اختیار نداریم اما به نظر می‌رسد او در ایران حضور دائمی نداشته و در رفت و آمد بوده است. این ورزشکار در زمره ورزشکاران و مربیان فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام ایران نبوده و کارت مربیگری او از سوی فدراسیون صادر نشده است زیرا اگر اینطور بود، اطلاعات دقیق او را در اختیار داشتیم و نامه یا اخطاری را از مراجع قانونی دریافت کرده بودیم.»

شهره آغداشلو در سریال جدید، این‌بار در نقش یک مقام سازمان ملل

صدای آمریکا ۳۱ جنوری ۲۰۱۷ فصل دوم سریال تلویزیونی اکسپنس یا The Expanse از چهارشنبه اول فوریه از شبکه «سای فای» در آمریکا آغاز می شود، یک مجموعه تخیلی، فصایی و حادثه ای که آینده جهان را به تصویر می کشد که در آن شهره آغداشلو بازیگر سرشناس ایرانی از بازیگران اصلی سریال است.خانم آغداشلو در این سریال در نقش «کریستین آواسارالا» از مقامات ارشد سازمان ملل متحد بازی می کند و زنی جسور و متفکر است که به دیپلماسی باور دارد و بحران های موجود را از طریق مذاکرات سیاسی حل و فصل می کند.

کتاب، گزارش و تحقیق

ایران خشونت را تحمل نکنیم

اخبار روز ۲۲ جنوری ۲۰۱۷ چرا خشونت خانوادگی را نباید تحمل کرد؟ تحمل خشونت و ماندگاری زن در شرایط خشونت آمیز خانواده به کجا می انجامد؟ «کارزار منع خشونت خانوادگی»درانیمیشن «اسمش را چه بگذاریم،عشق یا خشونت؟» باالگوی فنرخشونت به بررسی چرخه ی آغاز و پایان خشونت خانوادگی می پردازد، بنا بر نوشته شبکه ی «کارزار منع خشونت خانوادگی»، این کارزار یک حرکت جمعی و مستقل است که توسط جمعی از مدافعان حقوق زنان در ایران به‌منظور ترویج مطالبه‌ی تصویب قانون منع خشونت خانوادگی علیه زنان راه‌اندازی شده است. هدف این کارزار «تلاش برای تصویب قانون منع خشونت خانوادگی علیه زنان» از طریق «آگاهی‌رسانی عمومی» و «رسیدن به اجماع در جامعه مدنی» است.

ایران روابط خطرناک: ازدواج‌ها و طلاق‌های مارکسیسم و فمینیسم

بیدارزنی ۲۹ جنوری ۲۰۱۷ رابطه‌ی بین سرمایه‌داری و مردسالاری دقیقاً چیست؟ آیا در گذشته‌های دور، زمانی که هنوز جوامع طبقاتی شکل نگرفته بودند، بین اجداد شکارچی-گردآورنده‌ی ما، مردسالاری وجود داشت یا مردسالاری نتیجه شکل‌گیری جوامع طبقاتی است یا اساساً مردسالاری خصیصه‌ی فرهنگ به طور کلی است؟ آیا سرمایه‌داری صرفاً یک فاز از مردسالاری است یا این دو سیستم مستقل از یکدیگر هستند؟ تری ایگلتون – روشنفکر مارکسیست – می‌گوید سرمایه‌داری در کنار استثمار و انقیادی که داشته، موجبات رهایی و آزادی را نیز فراهم کرده در حالی که مردسالاری این چهره‌ی ژانوسی را ندارد. پاسخ به رابطه‌ی بین سرمایه‌داری و مردسالاری، پروژه سیاسی مد نظر ما را به شکلی بنیادین تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: دیده بان حقوق بشر، صدای آمریکا، گاردین، دویچه وله، سی بی اس نیوز، بی بی سی فارسی، نیشن، سلام وطندار، خبرگزاری دری، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری افق، رادیو فردا، رادیو زمانه، رادیو آزادی، خبرگزاری دری، اخبار روز، بیدار زنی.

پیوست‌ها: