زنان-690x259
اتریش برقع و نقاب را ممنوع کرد

نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان در مدرسه های دخترانه کابل چه می گذرد؟

صدای آمریکا ۲ قبروری ۲۰۱۷ برای تهیه این گزارش به مدرسه سناتور جنت گل خان تره ‏خیل رفتم. این مدرسه روز پنجشنبه جشن فراغت ۱۲۰ دختر را تجلیل کرد. این نخستین دور فراغت متعلمین آن مدرسه بود.مدرسه سناتور جنت گل خان تره خل در یکی از کوچه های دور افتاده بازار پلچرخی کابل موقعیت دارد و حدود ۱۱۰۰ دختر در آن مصروف آموزش می باشد.بازار پلچرخی ظاهراً فضای کاملأ مردانه دارد و در حدود یک ‎و نیم ساعت مسافه ای که ما طی کردیم، زنان انگشت شمار در آنجا به چشم خورد که آنان هم چادری بر سر داشتند.نگاه‏ ها آنان به سوی زنی که رویش پوشانیده نیست، نا آشنا و متفاوت بود.

ناقص‌سازی جنسی زنان، تیغ کشیدن بر زنانگی

رادیو زمانه ۶ فبروری ۲۰۱۷ ششم فوریه روز عدم هرگونه مدارا با ناقص‌سازی جنسی زنان است. بیش از ۲۰۰ میلیون زن در جهان ختنه شده‌اند. سازمان ملل متحد بریدن آلت جنسی زنان تحت عنوان «سنت و آیین» را مردود و عمل ناقص‌سازی اندام جنسی زن را مصداق بارز «شکنجه» می‌داند. ناقص‌سازی جنسی دختران و زنان، عملی است که با انجام آن تمام یا بخشی از اندام تناسلی دختر برداشته می‌شود. این عمل اغلب در دوران نوزادی و کودکی و گاه در نوجوانی یا هنگام ازدواج انجام می‌شود.

افغانستان تازه عروس در تخارچهار شبانه روز تجاوز گروهی شده است.

پشتیبانی از قانون منع خشونت علیه زنان درافغانستان ۸ فبروری ۲۰۱۷ این بانو که ۲۰ سال عمر دارد از ولسوالی فرخار است یک هفته پیش توسط دو مرد که لباس پولیس داشتند و یک مرد ملکی دیگر که همراه شان بود ربوده شده چهار شبانه روز به صورت پی هم تجاوز شده. هنوز یک ماه از عروسی این بانو میگزرد، یک مقام حکومت محلی تخار که نمی خواهد نامش فاش شود تاید می کند که گزارش ابتدایی از دست داشتن مامورین پولیس در این قضیه حکایت دارد.مقامات پولیس تخار حاضر به گفتگو در این مورد نشدند.

آفریقای جنوبی دختران و زنان در خطر سقط جنین ناامن در پی محرومیت از خدمات حقوقی

عفو بین‌الملل ۳۱ ژانویه ۲۰۱۷ این سازمان و واحد تحقیق بهداشت زنان در دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی خانواده در دانشگاه کیپ تاون با انتشار گزارشی اعلام کردند که در آفریقای جنوبی که یکی از پیشروترین چارچوب های حقوقی جهان در زمینه سقط جنین را دارد، بسیاری از دختران و زنان، به‌ویژه آنهایی که در فقیرترین و حاشیه ای ترین جوامع زندگی می‌کنند، برای دستیابی به خدمات امن سقط جنین در تقلا هستند. مانع اصلی که از اقدام دولت در این زمینه جلوگیری می‌کند، «اعتراض وجدانی» است که بر اساس آن متخصصان درمانی می‌توانند از ارایه خدمات سقط جنین سر باز زنند.

دفاع از حقوق بشر

نتیجه یک تحقیق: ختنه زنان در ایران رو به کاهش است

بی بی سی فارسی ۶ فبروری ۲۰۱۷ براساس یک تحقیق که هم‌زمان با ششم فوریه در روز جهانی مقابله با ختنه (ناقص سازی اندام جنسی در زنان) درباره ایران منتشر شده است، ختنه زنان در ایران “رو به کاهش” است.براساس این گزارش عدم تمایل نسل جوان به پذیرش ختنه زنان، مهاجرت به شهرها، تحصیلات، زندگی مدرن و گذشت زمان از عمده دلایل کاهش این عمل است. اما با این حال این سنت همچنان در ایران وجود دارد.این تحقیق که انجام آن به گفته کامیل احمدی، مردم شناس و مسئول تهیه گزارش، حدود یک دهه طول کشیده سه هزار نفر را مورد بررسی قرار داده است.

چرا خشونت علیه زنان در افغانستان افزایش یافته؟

بی بی سی فارسی ۴ فبروری ۲۰۱۷ در هفته‌ای که گذشت، موارد متعددی از خشونت علیه زنان در افغانستان، مانند کشتن با گلوله و بریدن اعضای صورت، از شهرهای مختلف این کشور گزارش شده که چهار مورد آن منجر به مرگ شده است. بنابر گزارش‌ها دو مورد از این قتل‌ها به دست اعضای طالبان بوده است و در دو مورد دیگر، زنان در جریان انتقام‌گیری شوهر و نامزد سابق کشته شده‌اند.کمیسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که تنها در چهار ولایت شمالی بلخ، جوزجان، سمنگان و سرپل ۴۰۲ مورد خشونت علیه زنان در نخستین ماه سال جاری میلادی ثبت شده است.

کودکان

افغانستان موسسۀ حمایت از کودکان: آمار تلفات کودکان افغان تکان‌دهنده است

صدای آمریکا ۷ فبروری ۲۰۱۷ موسسۀ بین‌المللی حمایت از کودکان، افزایش تلفات کودکان را در افغانستان، غیرقابل قبول خوانده است.موسسۀ بین‌المللی حمایت از کودکان، افزایش تلفات کودکان را در افغانستان، غیرقابل قبول خوانده است.در پی نشر گزارش یوناما مبنی بر افزایش ۲۴ درصدی تلفات کودکان در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، موسسۀ بین‌المللی حمایت از کودکان از افزایش تلفات کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرد.بر اساس گزارش یوناما، در درگیری‌های سال گذشتۀ میلادی، ۹۲۳ کودک افغان کشته و ۲۵۰۰ کودک دیگر زخمی شدند–یعنی حد اوسط روزانه بیش از نه کودک کشته و زخمی شدند.

سازمان حمایت از کودکان: به هرقیمتی باید از کودکان محافظت شود

یک سازمان حامی کودکان: از دست دادن ۳ کودک در روز تکان‌دهنده است

نگرانی سازمان های خارجی از افزایش تلفات کودکان در افغانستان

پناهجویان خوردسال و بدون همراه؛ طعمه آسانی برای جنایت‌کاران

دویچه وله ۷ فبروری ۲۰۱۷ کودکان و نوجوانان از افریقا و یا خاور میانه اغلب تک و تنها راه دراز به سوی اروپا را در پیش می‌گیرند. به قول کمیسار مسئول در اتحادیۀ اروپا، پناهجویان خوردسال و بدون همراه در اروپا طعمۀ آسانی برای جنایت‌کاران اند.پناهجویان خوردسال و بدون همراه نیز به دلیل جنگ، خشونت و فقر وطن شان را ترک می‌کنند. سه پناهجوی صغیر، به سنین ۱۰، ۱۵، و ۱۷ ساله، خود را در یک لاری پنهان کرده بودند. رانندۀ لاری هنگام تیل گیری در پولند آنها را یافته بود. این لاری پیش از آن از مجارستان و سلواکیا گذشته بود.

بیش از دو سوم کودکان کار ایران، کودکان پناهنده‌اند

رادیو زمانه ۲۹ جنوری ۲۰۱۷ رئیس سازمان تامین اجتماعی میگوید که به برآورد او “بیش از ۷۰ درصد کودکان کار از اتباع خارجی هستند”. وی در توضیح فعالیت‌های سازمان تحت مسئولیت خود اعلام کرد که این سازمان ۲۶۴۰ کودک کار را تحت پوشش قرار داده است.کودکان کار پناهنده که رئیس سازمان تامین اجتماعی آن‌ها را دو سوم کودکان کار ایران برآورد می‌کند، عمدتا کودکان افغان هستند که به دلیل نداشتن اجازه اقامت والدینشان در ایران از امکان تحصیل محرومند و  غیرقانونی بودن و فقر خانواده سبب شده این کودکان یا در خیابان‌های شهرها به مشاغل کاذب بپردازند و یا در کارگاه‌های اطراف شهرها با کمترین دستمزد و در شرایط غیرانسانی بکار گرفته ‌شوند.

سیاست


افغانستان عضویت ۴۰۰ زن در اردوی ملی در یک ماه اخیر

خبرگزاری آسیا ۵ فبروری ۲۰۱۷ وزارت دفاع می‎گوید علاقه مندی زنان به اردو بیشتر شده و روند جلب و جذب آنان در یک ماه اخیر افزایش یافته‎است.به گفته این وزارت تنها در یک ماه اخیر ۴۰۰ زن از طریق مرکز جلب و جذب این وزارت شامل اردوی ملی شده‎اند.به گزارش خبرگزاری آسیا، محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع می‎گوید زنان با توجه به سهولت‎های که در اردوی ملی برای شان در نظر گرفته شده‎است علاقه مند شده‎اند تا در اردوی ملی خدمت نمایند.

عراق خود سوزی زن داعشی

خبرگزاری دری ۷ فبروری ۲۰۱۷ یک منبع محلی درولایت نینوا عراق به خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، همسر یکی از تروریست های مشهور داعشی که اهل روستای هود واقع در حومه شهر قیاره، واقع در جنوب موصل بود، در غرب این شهر خودکشی کرده است.دلیل خودسوزی این زن زخمی شدن یکی از پسرانش بود که در نتیجه حمله هوایی ائتلاف بین المللی ضد تروریستی یک پایش را از دست داد.زن داعشی به نام نحلا به همراه شوهر و چهار پسرش در بخش امنیتی گروه داعش کار می کرد. آنها صدها نفر از ساکنان غیر نظامی شهر قیاره را کشته اند و به خاطر خشونت بیش از حد و بی رحمی در بین مردم این شهر شهرت دارند.

حقوق مدنی و سیاسی، اقتصادی

افغانستان نرگس: چشم‌اندازم نسبت به آینده متفاوت شد

سلام وطندار ۵ فبروری ۲۰۱۷ اسمش نرگس است. او دانشجوی سال دوم رشتۀ علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی افغانستان است. می‌گوید، از طریق دوستانش با این دانشگاه آشنا شده و اکنون به خاطر آشنایی‌اش با این دانشگاه، مدیون آن‌هاست.نرگس آذریون، در کنار آموزش علوم سیاسی، زبان انگلیسی را نیز در این دانشگاه آغاز کرده است. او با گذشتن از آزمون بورس سفارت آمریکا در افغانستان توانست موفقانه به این دانشگاه راه یابد.

افغانستان زنان تاجر و قرضههای کوچک بانکی

رادیو آزادی ۶ فبروری ۲۰۱۷ درین برنامه زن و زندگی جدا از مسایل خشونت میرویم سراغ زنانی‎که بخاطر بهبود اقتصاد و زندگی خانوادگی شان، به کمک قرضه‎های کوچک بانکی تجارت شان را رونق می‎دهند و مهارت‎های بیشتری را می‎آموزند.به تشریح یکی از ماده‎های قانون منع خشونت علیه زن نیز در این برنامه پرداخته خواهد شد.طوری‎که روشن است هیچ پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بدون مشارکت زنان در یک جامعه امکان پذیر نیست.

افغانستان فرشته کیلومترها دور از خانواده‌اش؛ به چه قیمتی؟

سلام وطندار ۷ فبروری ۲۰۱۷ فرشته کیلومترها دور از خانواده‌اش برای تحصیل به کابل آمده است. او که یک بار کارشناسی/لیسانس خود را در یکی از دانشگاه‌های خصوصی به پایان رسانده، می‌گوید، به دانشگاه آمریکایی افغانستان آمده تا آیندۀ روشنی را برای خودش رقم بزند.فرشته متین، باشندۀ بامیان است. می‌گوید، این دانشگاه امتیازاتی را برای دانشجویانی چون او که از ولایت‌ها برای تحصیل آمده‌اند، در نظر گرفته است. به گفتۀ او، دانشگاه آمریکایی افغانستان به دانشجویان ولایت‌های دوردست که نمرات کمی را در آزمون تافل به دست آورده باشند نیز حق آموزش می‌دهد، «این دانشجویان از سوی دانشگاه دو ترم انگلیسی می‌آموزند و دوباره شامل امتحان شمولیت در دانشگاه می‌شوند.»

فرهنگ و جامعه

سوئد بازیگر ایرانی فیلم نامزد اسکار: به آمریکا می‌روم

بی بی سی فارسی ۲ فبروری ۲۰۱۷ بهار پارس، بازیگر ایرانی -سوئدی فیلم نماینده سوئد در اسکار، گفته است که با وجود فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعمال محدودیت بر ورود اتباع هفت کشور از جمله ایران به خاک آمریکا برای حضور در مراسم اسکار به آمریکا خواهد رفت.او به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته است که همراه با رولف لاسگارد، بازیگر نقش اصلی فیلم “مردی به نام اووه” به آمریکا می‌رود.

رنگ لباس دختران مکتب‌های افغانستان ‘تغییر کرد’

خبر ۶ فبروری ۲۰۱۷ ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان خبر داد که رنگ لباس دختران مکتب‌های افغانستان از سیاه به رنگ‌های آبی و خاکستری تغییر کرده است.بر اساس خبرنامه، شورای وزیران در جلسه‌ی امروز (دوشنبه، ۱۸دلو) تصمیم گرفته است که این دو رنگ در دوره‌های ابتداییه، متوسطه و لیسه تطبیق شود.وزارت معارف در این جلسه رنگ آبی را برای دوره‌ی ابتداییه، خاکستری را برای دوره‌ی متوسطه و سرمه‌ای را برای دوره‌ی لیسه در پیشنهاد کرد، اما مطابق هدایت ریاست اجرایی به دو رنگ یادشده تبدیل شد.

کتاب، گزارش و تحقیق

نگاهی به کتاب «گم‌شده در آیینه» نوشته فرزام پروا

بیدار زنی ۴ فبروری ۲۰۱۷ دستانم به قلاب سرنوشت طناب پیچ شده است «وقتی درد چنان جان فرساست که دیگر راهی به آگاهی ندارد، وقتی افکار چنان از هم گسیخته‌اند که دیگر مردمان از آن چیزی سر در نمی‌آورند، وقتی حیاتی‌ترین ارتباطات جهان بریده شده‌اند، حتی در آن زمان هم روح آدمی از پا در نمی‌آید و تلاش برای خلق کردن را ادامه می‌دهد… در میان تمامی فعالیت‌های خلاق بیماران اسکیزوفرن، نقاشی چیزی است که بیش از سایر فعالیت‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: عفو بین الملل، صدای آمریکا، بی بی سی فارسی، دویچه وله، پشتیبانی از قانون منع خشونت علیه زنان درافغانستان، رادیو زمانه، رادیو آزادی،۸ صبح، اطلاعات روز، خبرگزاری آسیا، خبر دری، بیدار زنی، خبر، سلام وطندار.

پیوست‌ها: