international

۶ فوریه، روز جهانی مبارزه با ناقص‌سازی جنسی زنان

عکس: در تارنمای اینترنتی دویچه وله

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

آمریکا هفت گام نخست ترامپ برای درهم کوبیدن حقوق بشر

عفو بین‌الملل ۶ فوریه ۲۰۱۷ رئیس جمهور ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید برای تبدیل شعارهای زهرآلود به عمل وقتی را تلف نکرده است. در یکی دو هفته نخست، یک رشته دستور اجرایی صادر کرده که میلیون ها نفر را در خارج و داخل تهدید می‌کنند. هفت گام ویرانگر نخست او از این قرار هستند: پشت کردن به پناه‌جویان، تبعیض دینی، اخراج سریع فراریان از خشونت در آمریکای مرکزی، حمله به مکان های امن پناه جویان و مهاجران، تهاجم همه جانبه به حقوق زنان، محدود کردن دسترسی به خدمات درمانی، حمله به زمین ها و معیشت آمریکاییان بومی.

آمریکا جلوگیری از سخنرانی سناتور الیزابت وارن در سنا در باره‌ی نامزد پست دادستان کل

بی بی سی جهانی ۸ فوریه ۲۰۱۷ جمهوریخواهان در مجلس سنا روز ۷ فوریه سناتور دمکرات الیزابت وارن را به‌خاطر خواندن نامه ای از بیوه مارتین لوتر کینگ، رهبر مبارزه حقوق مدنی دهه ۱۹۶۰ آمریکا، از حق سخنرانی محروم کردند. در این نامه که ۳۰ سال پیش نوشته شده، از جِف سِشِنز، نامزد رئیس جمهور ترامپ برای پست دادستان کل، انتقاد شده بود. همسر لوتر کینگ این نامه را در سال ۱۹۸۶ زمانی نوشته بود که ریگان قصد داشت سِشِنز را به‌عنوان قاضی فدرال منصوب کند. خانم کینگ نوشته بود این شخص برای چنین پستی مناسب نیست «زیرا از اختیار خود برای ترساندن رأی‏دهنده‏گان پیر سیاه پوست استفاده می‌کند.» رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا گفت خانم وارن به‌خاطر اعلام تردید در باره‌ی رفتار سناتوری دیگر مقررات سنا را زیر پا گذاشته است. الیزابت وارن از سخنرانی در مورد نامزدی سِشِنز محروم شد. در پی آن، او نامه کُرتا اسکات کینگ را در بیرون مجلس سنا و به صورت زنده در فیسبوک خواند. نامزدی سِشِنز با اتهام نژادپرستی به او همراه بوده است. برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به بخش حقوق مدنی و سیاسی هفت‌روزنامه حقوق بشر بین‌المللی – شماره ۱۸۰

بریتانیا دولت مخفیانه به پلیس بحرین آموزش داده است

ریپریو ۵ فوریه ۲۰۱۷ دولت بریتانیا به پلیس بحرین در مورد گردآوری اطلاعات از معترضان آموزش داده و سپس این موضوع را مخفی کرده است. این پروژه پس از آن انجام شد که معترضان دستگیر و به اعدام محکوم شده‌اند. وزارت خارجه بریتانیا در آگوست ۲۰۱۵ هزینه تعدادی از ماموران پلیس را را برای دیدار از بلفاست و بهره مندی از تجربه گردآوری اطلاعات در مورد تظاهرات را تامین کرده است. این پروژه که شامل آموزش در مورد شلنگ آب، استفاده از از سگ و تاکتیک های نظم عمومی بود، مخفی نگه داشته شده است. دولت بارها ارایه آموزش در مورد نظم عمومی به بحرین را انکار کرده است.

کلمبیا افزایش قتل ها با حمله به فعالان طی فرایند صلح

عفو بین‌الملل ۷ فوریه ۲۰۱۷ افزایش شمار مدافعان حقوق بشر که در ماه گذشته کشته شده‌اند ادامه خطر برای افشاکنندگان نقض حقوق بشر را نشان می‌دهد. امروز گفت‌وگوها با ارتش رهایی‌بخش ملی (ELN) در اکوادور آغاز می‌شود. عفو بین‌الملل از دولت خواست فوری از مدافعان حقوق بشر محافظت کند. فقط در ژانویه دست کم ۱۰ تن کشته شده‌اند که دو برابر میانگین ماهانه سال پیش است. طی سال گذشته، در حدود ۸۰ تن کشته شدند و گزارش‌هایی در باره‌ی فعالیت های افزوده شبه نظامیان در مناطق مختلف دریافت شد که ممکن است دستاوردها را بر باد دهد. توافق در باره‌ی عدالت با فارک در سال گذشته که اکنون در کنگره مورد بحث است و به سود افراد نیروهای مسلح هم خواهد بود و احتمالا در مورد ELN به کار خواهد رفت، در زمینه حقوق قربانیان در زمینه حقیقت، عدالت و غرامت گامی به پیش است. اما این توافق از نگاه حقوق بین‌المللی نقص دارد، به‌ویژه از آنجا که تعریف مسوؤلیت فرماندهی در این توافقنامه بسیار محدود است و اجرای عدالت در مورد فرماندهان نیروهای امنیتی و چریک ها برای جرایم ارتکابی افراد زیر فرمان آنها بسیار سخت است.

قزاقستان سرکوب شبکه های اجتماعی آزادی بیان را خفه می‌کند

عفو بین‌الملل ۹ فوریه ۲۰۱۷ دولت‌مردان قزاقستان از روش های پیشرفته تر و تهاجمی تری برای سرکوب صدای مخالفان در اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند. گزارش «پیش از انتشار فکر کن: بستن فضای شبکه های اجتماعی در قزاقستان» کاهش پیوسته آزادی بیان آنلاین در دو سال گذشته را نشان می‌دهد. دولت‌مردان از اختیارات مصوب اخیر برای بستن یا فیلتر کردن وبسایت ها و مجازات های اداری و کیفری علیه افرادی استفاده می‌کنند که از آزادی بیان و آزادی گردهمایی خود بهره می گیرند.

عربستان سعودی تشدید سرکوب نویسندگان و فعالان

دیده‌بان حقوق بشر ۶ فوریه ۲۰۱۷ عربستان دستگیری، پیگرد و محکومیت نویسندگان مخالف و مدافعان حقوق بشر مسالمت جو را در سال ۲۰۱۷ افزایش داده است. دو فعال سرشناس به اتهام تماس با رسانه‌های بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر در دادگاهی به زندان های طولانی محکوم شدند. دو تن دیگر به زندان افتادند و یکی از آنها هنوز در زندان است. دادگاه ها دست کم ۲۰ فعال و مخالف سرشناس را از سال ۲۰۱۱ به بعد محکوم کرده‌اند. بسیاری از آنها با اتهام‌های کلی مثل «شکستن بیعت با حاکم» یا «مشارکت در اعتراض ها» محکوم شده‌اند که اتهام‌های مشخصی به شمار نمی روند.

سوریه عفو بین‌الملل: رژیم هزاران نفر را اعدام کرده است آمریکا زندان‌های مخفی سیا بازگشایی نمی‌شوند
ترکیه با فرمان جدید اردوغان ۴۵۰۰ کارمند دولتی دیگر اخراج شدند فرانسه قربانی تجاوز ماموران پلیس پاریس جزییات حادثه را شرح داد

تایلند ادامه حبس خودسرانه دانشجوی فعال دمکراسی

ایران

اعدام یک زندانی در ماکو بازداشت مونا معافی فعال اجتماعی
صدور حکم سنگسار برای یک زن و یک روحانی در لرستان مهدی خزعلی بازداشت شد
بازداشت همکار سابق صدای آمریکا پس از بازگشت به ایران بازداشت فعال فرهنگی و محیط زیست در اهواز
راحله رحمی‌پور، عمه نوزاد ناپدید شده در اوین به دو سال حبس محکوم شد سرکوب زندانیان زندان زاهدان پس از اعتراض آن‌ها به ادغام شدن دو بند زندان
۱۸۰۰۰ بسیجی شبکه‌های مجازی را کنترل می‌کنند سپنا شادابی دانشجوی بهایی ترم ۶ از دانشگاه اخراج شد

عدالت

نپال زمانی اساسی برای عدالت

عفو بین‌الملل ۴ فوریه ۲۰۱۷ این سازمان و دیده‌بان حقوق بشر امروز اعلام کردند: ماموریت کمیسیون حقیقت و آشتی و کمیسیون تحقیق در باره‌ی اشخاص ناپدید شده باید نامحدود تمدید شود تا ارایه عدالت به هزاران قربانی جنگ داخلی خشونت بار نپال تضمین شود و آنها غرامت دریافت کنند. ماموریت این دو کمیسیون که در نتیجه توافق جامع صلح سال ۲۰۰۶ بین دولت نپال و حزب کمونیست نپال ـ مائوئیست برای رسیدگی به نقض حقوق بشر طی جنگ داخلی ۱۰ ساله (۲۰۰۶ـ۱۹۹۶) تشکیل شدند، در ۱۰ فوریه ۲۰۱۷ به پایان می رسد. در این جنگ در حدود ۱۳٫۰۰۰ تن کشته و هزاران تن ناپدید شدند. اتهام‌های معتبر علیه دو طرف درگیری نشان از شکنجه، ناپدیدکردنِ قهری و خشونت جنسی دارند. با وجود بارها فراخوانی به پاسخ‌گویی، دولت از ارایه عدالت به قربانیان سر باز زده است. ارایه اطلاعات به این کمیسیون ها در نهایت در اوایل سال ۲۰۱۶ آغاز شد و شمار شکایت ها تا سپتامبر ۲۰۱۶ به ۶۰٫۰۰۰ مورد رسید. محدودیت اختیارات و مشکلات باعث شده آنها نتوانند فعالیت شان را به پایان برسانند. کمیسیون تحقیق در باره‌ی اشخاص ناپدید شده اعلام کرده که سه سال برای انجام ماموریت اش زمان لازم دارد.

بریتانیا دادگاه عالی در مورد فروش اسلحه به عربستان سعودی طی جنگ یمن تحقیق می‌کند

عفو بین‌الملل ۳ فوریه ۲۰۱۷ این سازمان به همراه دیده‌بان حقوق بشر و اُکسفام در شکایتی که کمپین علیه تجارت اسلحه مطرح کرده، اطلاعاتی به دادگاه ارایه خواهند کرد. رئیس بخش کنترل اسلحه و حقوق بشر در این سازمان اعلام کرد: «سر باز زدن دولت بریتانیا از توقف فروش اسلحه، با توجه به گزارش‌های معتبر در باره‌ی نقض جدی حقوق بشر بین‌المللی و حقوق بین‌المللی بشردوستانه، از جمله جنایت‌های جنگی، به دست ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی، باورنکردنی است.»

ایران تا زمانی‌که جنایتکاران در مسند قدرت باشند، سخن گفتن از بخشش بی‌معنی است

حقوق مدنی و سیاسی

ترکمنستان تضمینی برای محافظت از حقوق در انتخابات ریاست جمهوری آتی نیست

دیده‌بان حقوق بشر ۷ فوریه ۲۰۱۷ کارنامه تاسف بار حقوق بشر در ترکمنستان امکان برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه ریاست جمهوری را در روز ۱۲ فوریه ۲۰۱۷ منتفی می‌کند.  فضای انتخابات شهروندان را از امکان انتخاب آزاد رئیس جمهوری یا بهره مندی از آزادی بیان یا دستیابی به اطلاعات محروم می سازد. رئیس جمهوری کنونی، قربان قلی بردی معتمداف، که دو دوره رئیس جمهور بوده، یکی از ۹ نامزد انتخابات است. تغییرات در قانون اساسی در سپتامبر ۲۰۱۶ که به قصد امکان پذیر کردن ریاست جمهوری او تا پایان عمر تلقی می‌شود، محدودیت بر سن رئیس جمهور را منتفی کرد و دوره ریاست جمهوری را از پنج سال به هفت سال افزایش داد.

هلند دولت زندان ها را می بندد زیرا شمار زندانی ها برای پر کردن آنها کم است

ایندیپندنت ۷ فوریه ۲۰۱۷ ازدحام در زندان ها ممکن است یکی از مشکلات بریتانیا باشد، اما در هلند زندان ها را با سرعتی حیرت آور می بندند، فقط به این دلیل که شمار زندانیان کم است. در سال ۲۰۱۶ پنج زندان، در سال ۲۰۱۴ نوزده زندان و در ۲۰۰۹ هشت زندان تعطیل شدند. میزان ارتکاب جرم در این کشور در حدود ۹/۰٪ در سال است و قاضی ها مجازات های کوتاهتری تعیین می‌کنند. ۳٫۰۰۰ سلول زندان و ۳۰۰ بازداشتگاه جوانان در سال ۲۰۲۱ زاید خواهد بود. گاردین حتا گزارش داده بود که نروژ زندانیان خود را برای گذراندن حکم خود به هلند می فرستد، زیرا زندان های نروژ شلوغ هستند و هلندی ها جای بیشتری دارند.

ایران

آیا بازنگری در حکم اعدام، امکان‌پذیر است؟ نرگس محمدی گزارشی از وضعیت ۶ زندانی سیاسی تبعید شده به زندان اردبیل

پدر محمد صابر ملک رئیسی به رهبر جمهوری اسلامی: جان پسرم در خطر است

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسرائیل/سرزمین‌های اشغالی فلسطین افزایش فعالیت های شهرک سازی نشان از بی‌اعتنایی آشکار به حقوق بین‌المللی است

عفو بین‌الملل ۱ فوریه ۲۰۱۷ اعلام صدور مجوز برای ساخت ۳۰۰۰ هزار واحد مسکونی غیرقانونی جدید در کرانه‌ی باختری اشغالی تمسخر اسرائیل برای حقوق بین‌المللی را  نشان می دهد. پیش از این، مقامات اسرائیل از برنامه‌ی ساخت ۳٫۲۱۹ واحد مسکونی  در کرانه‌ی باختری اشغالی و ۷۱۹ واحد مسکونی در شرق اورشلیم خبر داده بودند. همه این برنامه ها به دنبال روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که از حامیان سرسخت دولت فعلی اسرائیل است اعلام شده اند. از شروع سال جاری دولت‌مردان اسرائیل از ساخت ۶٫۲۱۹ واحد مسکونی جدید در شهرک‌ها خبر داده‌اند. پارلمان اسرائیل قرار است لایحه ای را به رای بگذارد که در صورت تصویب  تصرف غیرقانونی مجموعه ای از زمین های فلسطینی را که پیشتر توسط اسرائیل غصب شدند قانونی اعلام خواهد کرد. این قانون شامل ۱۶ شهرک در کرانه باختری می شود. شهرک‌های یهودی‌نشین بی‌مجوز در کرانه باختری جنبه قانونی پیدا کرد. این شهرک‌ها به طور غیر قانونی بر روی زمین‌های متعلق به فلسطینی‌ها در کرانه باختری ساخته شده‌اند. انتقاد دبیرکل سازمان ملل از قانونی کردن شهرک‌سازی‌های اسرائیل

بریتانیا انتقاد نمایندگان پارلمان از «صندوق رشوه» ۱ بیلیون پوندی برای نیروهای امنیتی خارجی

ریپریو ۷ فوریه ۲۰۱۷ یک کمیسیون اصلی پارلمانی به‌شدت از دولت به‌خاطر جلوگیری از نظارت عمومی بر صندوق ۱ بیلیون پوندی مورد استفاده برای کمک امنیتی در خارج انتقاد کرد. در گزارشی که امروز منتشر شد، نمایندگان کمیسیون مشترک امنیتی اعلام کردند که در مورد صندوق درگیری، ثبات و امنیت «به هیچ وجه شفافیت بنیادی» وجود ندارد و این موضوع به «تعهد دولت به شفافیت لطمه می‌زند.» آنها از این بودجه به‌عنوان «صندوق رشوه» یاد کردند که برای پروژه های «تردیدبرانگیز» در بحرین و جاهای دیگر به کار می‌رود. ریپریو پیشتر نگرانی هایی در باره‌ی کمک به نیروهای امنیتی خارجی که مرتکب نقض حقوق بشر مثل شکنجه و مجازات اعدام می‌شوند، ابراز کرده‌ بود.

آلمان دولت با سرعت بیشتری پناهجویان را اخراج می‌کند آلمان دعوت یک هنرمند ایرانی از ترامپ برای بازدید از دیوار برلین

کلمبیا اتهام فساد مالی به رئیس جمهوری

ایران

شهرداری شوشتر: اعتراض کارگری مساوی است با اخراج استان کردستان؛ مرگ ۱۶ کارگر در ۹ ماه نخست سال
شهریار: زندگی مهاجران بلوچ در کپرهای پلاستیکی قطع شبانه درختان؛ وقتی رنگ سبز شهر کم‌رنگ می‌شود

دفاع از حقوق بشر

بحرین نامه مشترک به وزیر خارجه بریتانیا با درخواست آزادی نبیل رجب

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون به همراه چندین سازمان حقوق بشر بحرینی، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و مدافع آزادی بیان با ارسال نامه ای به بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، توجه او را به تعقیب قضایی نبیل رجب در سه پرونده به‌خاطر استفاده از آزادی بیان جلب کردند. آنها گفتند: به‌عنوان وزیر خارجه، شما وزارتخانه خود را متعهد به مقابله با کاهش فضای فعالیت جامعه‌ی مدنی و گسترش فعالیت مدافعان حقوق بشر کرده‌اید. بنابراین، از شما می خواهیم با درخواست آزادی نبیل رجب این تعهد را به اجرا بگذارید. خطر محکومیت به ۱۷ سال زندان ناشی از اتهام‌هایی که همه به آزادی بیان مربوط است، رجب را تهدید می‌کند.

آمریکا ارتباط معاون سیا را با شکنجه به دقت مورد تحقیق قرار دهید

عفو بین‌الملل ۳ فوریه ۲۰۱۷ در پی انتصاب جینا هَسپِل به‌عنوان معاون سازمان سیا در دولت ترامپ، رئیس بخش آمریکا در عفو بین‌الملل گفت: گزارش‌های مخلتفی نشان می‌دهند که جینا هَسپِل رئیس «مکان تاریک» سیا در تایلند بوده که دو تن از زندانیان در سال ۲۰۰۲ در آنجا مورد جنایت‌های بین‌المللی شکنجه و ناپدیدکردنِ قهری قرار گرفتند. نوارهای ویدیویی از بازجویی های این دو تن، از جمله در مورد غرق مصنوعی که روشی از شکنجه است، ضبط شد، ولی سیا آنها را در نوامبر ۲۰۰۵ با تایید رئیس پیشین مرکز ضدتروریسم و اداره زیرزمینی سیا نابود کرد. بنا به گزارش‌ها، جینا هَسپِل در نابود کردن این نوارها نقش داشته است. هیچ کس در مورد جنایت‌های بین‌المللی در برنامه زندان های سیا پاسخ‌گو نبوده است. عفو بین‌الملل خواهان بررسی رابطه معاون جدید سیا با شکنجه شد

زیمبابوه کشیش اِوان ماویر باید فوری و بدون‌قیدوشرط آزاد شود

ایران

کارشناسان سازمان ملل: ایران برنامه‌ریزی برای اعدام متهم نوجوان حمید احمدی را متوقف کند

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۲ فوریه ۲۰۱۷ گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل شامل عاصمه جهانگیر‌ (گزارش‌گر ویژه‌ی وضعیت حقوق بشر در ایران)، آنیِس کالامار (گزارش‌گر ویژه‌ی اعدام‌های فراقضایی، فوری یا خودسرانه)، آقای نیلز مِلزِر، گزارش‌گر ویژه‌ی شکنجه و دیگر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز،  و بِنیام داویت مِزمور (رئیس کمیته‌ی حقوق کودک)، در ژنو از جمهوری اسلامی ایران خواستند فوری برنامه‌ریزی را برای اعدام متهم نوجوان حمید احمدی در روز ۴ فوریه متوقف کند. این سومین بار است که حمید احمدی به سوی اعدام می‌رود. در دو بار گذشته، اعدام او در آخرین لحظه منتفی شد. دو نوجوان دیگر در تاریخ ۱۵ و ۱۸ ژانویه اعدام شده‌اند. آرمان بحر آسمانی و حسن حسن‌زاده در زمان ارتکاب جرم اتهامی که به اعدام محکوم شده بودند، کمتر از ۱۸ سال داشتند.

عفو بین الملل: احمدرضا جلالی پزشک مقیم سوئد ممکن است به اعدام محکوم شود

زنان

روسیه قانون خشونت خانگی زنان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد

عفو بین‌الملل ۸ فوریه ۲۰۱۷ پس از این که رئیس جمهور پوتین قانون جرم زدایی از بعضی شکل های خشونت خانگی را امضا کرد، معاون کمپین های روسیه و اورآسیا در این سازمان گفت: دولت روسیه مدعی است این تغییر از ارزش های خانواده دفاع می‌کند، اما در واقعیت حقوق زنان را لگدمال می‌کند. قربانیان اغلب موفق نشده‌اند برای دریافت محافظت به قانون تکیه کنند و ناقضان حقوق آنها رها شده‌اند و فقط شمار کمی به‌خاطر اعمالشان زندانی شده‌اند. روسیه یک گام به عقب: پوتین قانون جرم‌زدایی از خشونت خانگی را امضا کرد

ناقص سازی جنسی زنان و حقوق پناهندگی ناقص‌سازی جنسی زنان، تیغ کشیدن بر زنانگی

عکس‌ در برابر عکس: وقتی وزیر زن سوئدی به ترامپ کنایه می‌زند

ایران

چهارشنبه، روز خاص مادران زندانی و کودکان خردسالشان کاهش آمار ختنه زنان و مسئولیت دولت
«از فمینیسم یاد گرفته‌ام که چون زن هستم قرار نیست بالاتر یا پایین‌تر از مردان باشم»  آزار جنسی زنان در پناه قانون!

فرهنگ و اندیشه

یمن القاعده پایگاهش را گسترش می‌دهد

گروه بین‌المللی بحران ۲ فوریه ۲۰۱۷ شاخه وابسته به القاعده در یمن که از درگیری، فرقه گرایی و فرصت طلبی محلی بهره می‌برد، قویتر از گذشته شده است. حکمرانی بهتر در مناطق آسیب‌پذیر، یکسان دشمن ندانستن تمام اسلام گرایان سنی و بالاتر از هر چیز پایان دادن به جنگ داخلی در یمن برای کاهش از پایگاه روبه‌رشد آن ضروری است. اگر کشورهایی مثل آمریکا که علاقمند به نبرد با القاعده و شاخه داعش در یمن هستند، بدون توجه به وضعیت محلی و تلفات زیاد غیرنظامیان، دست به اقدام‌های نظامی بزنند ـ مثل حمله روز ۲۹ ژانویه آمریکا به القاعده در البیضا ـ یا همراهان خود را که القاعده را می پذیرند یا حتی تشویق می‌کنند، کنترل نکنند، این کوشش به خطر خواهد افتاد. القاعده پیش از قیام عمومی علیه رئیس جمهور علی عبدالله صالح، شاخه کوچکی ولی خطرناکی از القاعده با چند صد عضو به شمار می رفت که بیشتر به هدف های غربی توجه داشت و تهدیدی برای ثبات کشور نبود. اما القاعده و تا حدود کمتری داعش برنده شکست در گذار سیاسی و جنگ داخلی در پی آن بوده اند. موفقیت اصلی آن ناشی از عمل گرایی آن است: فعالیت در چارچوب محلی، اتحاد با گروه‌های سنی، همراهی با شبه نظامیان و مشارکت در اقتصاد سیاسی قاچاق و تجارت با جناح های مختلف در حال جنگ.

آمریکا دموکراسی ما ظاهری بیش نیست، گفت‌وگوی لوموند با روزنامه‌نگار و نویسنده کریس هجز آمریکا آثار هنرمندان ایرانی در موزه هنر معاصر نیویورک در اعتراض به فرمان ترامپ
شبح راست‌افراطی بر فراز غرب: «دلتنگی برای پیشوا» سوریه رقصیدن در دمشق

ایران

هنرمندان متعهد به بهشت می‌روند، غیرمتعهدها به همه‌جا تولید، انتشار و شنیدن محصولات صوتی با «رادی‌تو»

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، بی بی سی جهانی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گاردین، گروه بین‌المللی بحران، گویا نیوز

پیوست‌ها: