international

کارتون از کامبیز درمبخش/روزنامه شهروند در تارنمای بی بی سی

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

مصر پلیس مرکز الندیم را بست

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۹ فوریه ۲۰۱۷ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: پلیس مرکز الندیم برای بازپروری قربانیان خشونت و شکنجه را در قاهره تعطیل کرده است. روز ۹ فوریه ۲۰۱۷، ۱۵ پلیس در لباس های شخصی درهای سه آپارتمان مرکز الندیم را مهر و موم کردند. زمانی که رئیس و بنیانگذار مرکز خانم عیدا سیف الدوله به مرکز رسید، توضیحی به او ارایه نشد و او را تهدید کردند که در صورت پرسیدن سوال های بیشتر دستگیر خواهند کرد.

یمن سازمان ملل: ۱۲ میلیون نفر در خطر گرسنگی هستند یمن “کمر ما شکست، می میریم، یا زیر بمباران یا از گرسنگی”
سوریه سازمان ملل: ۶۰ هزار نفر بی‌گناه محاصره شده‌اند سوریه ارتش از سلاح شیمیایی استفاده کرده
قزاقستان ادامه حبس خودسرانه دو مدافع حقوق بشر    آمریکا بازداشت صدها مهاجر غیرقانونی طی یک هفته

ایران

اعدام‌ها: رجایی‌شهر کرج (۱۲)؛ زابل (۳)؛ مشهد (۲)؛ قم (۷) احتمال اعدام نوجوان حمید احمدی در ۱۸ فوریه
۸ دختر در جریان بازی استقلال و پرسپولیس بازداشت شدند به دنبال کشته شدن یک جوان وضعیت در شهر شادگان امنیتی شد
محمد نجفی وکیل دادگستری بازداشت شد    مردی که در پردیس ادعای پیامبری کرد، بازداشت شد
وضعیت جسمانی وخیم زندانیان دوتابعیتی نازنین زاغری و باقر نمازی خودداری مقام‌های قضایی از اعزام نازنین زاغری نزد پزشک متخصص
رضا شهابی فعال سندیکایی «برای بازگشت به زندان تحت فشار است» بازداشت و بی خبری از سه فعال کارگری در استان فارس

بیش از دو هفته بلاتکلیفی شهناز اکملی و تداوم نگهداری وی در سلول انفرادی

عاملان غیردولتی

کلمبیا هجوم شبه نظامیان به منطقه اسکان بشردوستانه

عفو بین‌الملل ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ گروهی از شبه نظامیان وارد منطقه اسکان بشردوستانه ای در شمال غربی کلمبیا شدند و به جستجو برای چند تن پرداختند که به گفته آنها نامشان در لیست مرگ است. افزایش فعالیت های شبه نظامیان در این منطقه ساکنان منطقه اسکان بشردوستانه و همراهان آنها را به خطر انداخته است. هشت شبه نظامی مسلح با لباس های سیاه و بعضی ها با ماسک روز ۱۲ فوریه وارد این منطقه شدند. به گفته شاهدان شماری از شبه نظامیان نیز در نزدیکی این منطقه بودند. آنها تمام خانه ها را جستجو کردند و پس از چند ساعت رفتند.

عدالت

ایران نامه سعید شیرزاد خطاب به مریم کریم‌بیگی، از بازماندگان کشته‌شدگان عاشورای ۸۸

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا دیوار هند  ـ بنگلادش: درسی برای ترامپ

دیپلمات ۱۵ فوریه ۲۰۱۷ برنامه رئیس جمهوری آمریکا ترامپ برای ساختن دیوار در مرز ۳۲۰۰ کیلومتری با مکزیک برای دور نگه داشتن «تبهکاران، قاچاقچیان مواد مخدر، و متجاوزان» نظر تازه ای نیست. چندین کشور دیگر به‌خاطر اسلام هراسی در مرزهایشان حصار کشیده اند. ترامپ باید از تجربه این کشورها بیاموزد. حصارهای آنها موثر نیست و ساختن و نگه داری آنها از نظر مالی و زندگی انسان ها به‌شدت گران است. برای نمونه، هند در مرزهایش با دو کشور دیگر حصار دارد: پاکستان و بنگلادش. حصار در مرز با بنگلادش به قصد دور نگه داشتن مهاجران بنگلادشی بنا شد. مرز این دو کشور ۴۰۹۷ کیلومتر است. این حصار بلند با سیم خاردار و در بعضی نقاط برق دار در حدود ۷۰ درصد مرز را پوشش می‌دهد. اما از عبور بنگلادشی ها برای دیدار خویشان یا دست یافتن به امنیت معیشتی جلوگیری نکرده است. نه‌تنها این حصار به‌طورِ عمده در دور نگه داشتن مهاجران و تبهکاران موثر نبوده، بلکه باعث خشونت برای حفظ آن شده است. ماموران مرزی چندین نفر را در هنگام تلاش برای عبور از آن با گلوله زده اند.

زیمبابوه جامعه مدنی چطور اجرای تعهدات دولت در زمینه تقسیم قدرت با مخالفین را پایش کرد؟

ایران

سی و هشتمین سالگرد انقلاب : سی و هشت سال سرکوب مطبوعات

گزارشگران بدون مرز ۹ فوریه ۲۰۱۷ سی و هشت سال پس از به قدرت رسیدن ایت‌الله خمینی و سقوط نظام سلطنتی در ایران، آزادی مطبوعات که یک از اصلی‌ترین خواست های انقلاب ١٣۵٧ بود، هنوز تحقق نیافته است. امروز جمهوری اسلامی ایران با ٢٩ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از ۵ زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. سی هشت سال است که رهبر و مسوولان نطام تغییر می‌کنند، اما سرکوب روزنامه‌نگاران تغییر نمی‌کند. تنها روش و شکل سرکوب برای به سکوت وادار کردن روزنامه نگاران منتقد تغییر کرده است. از سال ١٣٧٩ تا ١٣٨۴ دست کم پنج روزنامه‌نگار به ۴٧٧ ضربه شلاق محکوم شدند. اما از خرداد ١٣٨٨و در فردای بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران در پی اعتراض‌های مردمی به انتخاب پرمناقشه محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری، صدور این حکم افزایش یافته است. از آن تاریخ ۴٠ فعال رسانه ای در مجموع به ٢٠٠٠ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. صدور این حکم غیر انسان امسال بیشترین تعداد را داشته است. ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١۶٩ قرار دارد.

قرار منع تعقیب محمدعلی طاهری در اتهام‌های سب‌النبی و ارتداد صادر شد یک مرد ساکن مشهد به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شد

پایان محکومیت روزنامه‌نگار حسان مازندرانی

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمریکا نامه سرگشاده به رئیس جمهور ترامپ: در ملاقات با نتانیاهو با تمام شهرک ها مخالفت کنید

عفو بین‌الملل ۱۴ فوریه ۲۰۱۷ رئیس این سازمان در آمریکا در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور ترامپ از او خواست در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، کاملا مشخص کند که دولت ایالات متحد آمریکا با کلیه شهرک های کوچ نشین در سرزمین‌های اشغالی فلسطین مخالف است. این دیدار امکانی فراهم می‌کند تا بر نتانیاهو فشار بگذارید تا فوری ساخت کلیه شهرک ها را متوقف و تعهدات اسرائیل برای برچیدن کلیه شهرک ها از سرزمین‌های اشغالی فلسطین اجرا کند.

بریتانیا دولت دغدغه های حقوق بشری را نادیده می‌گیرد

ایندیپندنت ۸ فوریه ۲۰۱۷ در پی سر باز زدن دولت بریتانیا از پذیرش یافته های گزارشی که اصلاحات آن در نظام رفاهی را نقض حقوق بشر می داند، سازمان ملل این دولت را متهم به پنهان کردن سیاست ریاضت اقتصادی آن کرد. وزارت دادگستری در نامه ای به رئیس کمیسیون برابری و حقوق بشر، یافته های گزارش کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل را که «دغدغه های جدی» در باره‌ی سیاست دولت ابراز کرده بود، رد کرد. گزارش کمیته که در جون ۲۰۱۶ منتشر شد، ماهیت پسروانه اصلاحات در نظام رفاهی و عدلی در مواردی مثل «مالیات اتاق خواب» در بدتر شدن وضع نابرابری دانسته و اعلام کرده که تغییرات در مزایا به‌طورِ بی‌تناسبی بر زنان، جوانان، اقلیت‌های قومی و معلولان تأثیر می‌گذارد. گزارش همچنین در مورد کاهش بودجه امداد قضایی ـ که باعث افزایش شمار اشخاصی که دفاع از خود را در دادگاه به عهده دارند شده ـ و برنامه حزب محافظه کار برای لغو قانون حقوق بشر سال ۱۹۹۸ و به جای آن تصویب قانون حقوق بریتانیا ابراز نگرانی کرد. کمیته نتیجه گرفت که سیاست کنونی بریتانیا ناقض میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در سال ۱۹۷۶ به آن پیوسته است. این میثاق حقوق کارگری، حق آموزش، حق بهداشت و حق مسکن در حد قابل قبول را تضمین می‌کند.

بنگلادش به فشار علیه اتحادیه ها و کارگران پوشاک دوزی پایان دهید

دیده‌بان حقوق بشر ۱۵ فوریه ۲۰۱۷ ده ها کارگر پوشاک دوزی و رهبران کارگری در پی اعتصاب در دسامبر ۲۰۱۶ برای دستمزد با اتهام‌های کیفری ساختگی روبرو شده‌اند. پلیس هر روز دستگیری های خودسرانه بیشتری انجام می‌دهد. ۹ تن از سازمان دهندگان اتحادیه‌ها روز ۱۰ فوریه دستگیر شدند و بدین ترتیب شمار بازداشت های قطعی شده به ۳۴ تن رسید. دولت‌مردان بنگلادش باید فوری زندانیان را آزاد و اتهام‌های سیاسی را لغو کنند. مارک های بزرگ جهانی و حامیان مالی که روز ۲۵ فوریه ۲۰۱۷ در نشست پوشاک داکا شرکت می‌کنند، باید از دولت بخواهند به آزار رهبران اتحادیه ها پایان دهد و از آزادی تشکل کارگران حمایت کند. هزاران تن از کارگران تولید پوشاک در بیرون از داکا، پایتخت بنگلادش، از ۱۱ تا ۱۹ دسامبر به‌خاطر دستمزد دست به اعتصاب زدند. آنها کارگران تقریبا ۲۰ کارخانه بودند که کالاهای مارک های تجاری مستقر در در منطقه صنعتی آشولیا را تولید می‌کنند. بنا به اظهار گروه‌های محلی و اطلاعات رسمی، اکثریت غالب آنها از کارخانه های بدون اتحادیه بودند. فدراسیون ملی اتحادیه ها داشتن نقش یا اطلاع قبلی از اعتصاب را تکذیب کرده‌اند. اما دولت‌مردان بنگلادش از این اعتصاب ها به‌عنوان توجیهی برای دستگیری فدراسیون ملی اتحادیه ها و فعالان کارگری به‌خاطر «رهبری» و «برنامه ریزی برای» اعتصاب ها استفاده کرده‌اند.

ایران

سه روایت از حداقل دستمزد سال ۹۶: فقر اجتناب‌‌ناپذیر کارگران

رادیو زمانه ۹ فوریه ۲۰۱۷ افزایش ۱۳ تا ۱۵ درصد دستمزد فعلی، چانه‌زنی بر مبنای خط فقر تعیین شده توسط مجلس، و یا تامین هزینه “بخشی از اقلام مصرفی خانوارهای کار”. آیا واقعاً دستمزدها به فراخور هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند؟ روزنامه اعتماد اخیرا گزارشی منتشر کرده است از شکاف مزد و معیشت در ۱۰ سال گذشته. این گزارش نشان می‌دهد که هزینه‌های زندگی ظرف ۱۰ سال گذشته ۴۵۳ درصد افزایش داشته‌اند. به عبارت دیگر یک خانواده در صورتی می‌تواند سطح زندگی‌اش در سال ۱۳۸۵ را حفظ کند که درآمدش در این مدت دست‌کم چهار و نیم برابر شده باشد.  دستمزد کارگران در این بازه زمانی به میزان اندکی افزایش یافته و به همین جهت سطح زندگی آن‌ها افت کرده و فقیرتر شده‌اند.

۱۳۰ هزار پرونده زمین‌خواری در دادگاه‌ها

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

ایران ۴۲ واقعیت درباره تغییرات اقلیمی در ایران

دفاع از حقوق بشر

لیبی شورای حقوق بشر باید کارشناس مستقل منصوب کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون به همراه چند سازمان بین‌المللی و محلی حقوق بشر با انتشار نامه ای اعلام کردند: شورای حقوق بشر در نشست ۳۴ خود به وضعیت حقوق بشر در لیبی رسیدگی خواهد کرد. در نشست مارچ ۲۰۱۶، این شورا به کمیسر عالی حقوق بشر ماموریت داد به نشست های ۳۳ و ۳۴ گزارش دهد. از آن پس، بحران در این کشور ادامه دارد. وضعیت پس از استقرار دولت وحدت ملی در دسامبر ۲۰۱۵ بهتر نشده است. سه مرجع مختلف هنوز برای کسب مشروعیت، رقابت می‌کنند و وضعیت مردم بدتر شده است. توافق صلح به میانجی گری سازمان ملل نتیجه ای نداشته است. نیروهای حاضر در درگیری مسلحانه از مه ۲۰۱۴ هنوز در تمام نقاط کشور دست به نقضِ فاحشِ حقوق بشر می‌زنند، از جمله حبس خودسرانه، شکنجه، قتل های غیرقانونی، حمله‌ به غیرنظامیان، ناپدیدکردنِ قهری و آواره ساختن اجباری. ما از شورای حقوق بشر می خواهیم کارشناس مستقلی را برای نظارت بر وضع حقوق بشر در لیبی و گزارش دهی منصوب کند.

بحرین شورای حقوق بشر باید به وضعیت روبه‌وخامت حقوق بشر بپردازد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون به همراه چندین سازمان بین‌المللی و محلی حقوق بشر با انتشار نامه ای سرگشاده به کشورهای عضو و ناظر شورای حقوق بشر اعلام کردند: با توجه به وضع بد حقوق بشر در بحرین  و لزوم اقدام، از هیأت شما می خواهیم از صدور بیانیه ای مشترک برای ابراز نگرانی و درخواست بهبود وضع حقوق بشر در بحرین در نشست ۳۴ شورای حقوق بشر پشتیبانی کنید. پس از صدور پنجمین بیانیه مشترک ۳۵ کشور در نشست ۳۰ شورای حقوق بشر در سپتامبر ۲۰۱۵، این شورا در باره‌ی وضع در بحرین به‌طورِ عمده سکوت کرده است. از آن پس، و به‌ویژه از اواسط سال ۲۰۱۶، وضع به‌شدت بدتر شده است. نامه سرگشاده به شرح موارد زیر پرداخته است: اعدام‌های غیرقانونی و پرونده های محکومان به اعدام؛ وخامت آشکار وضع حقوق بشر از جون ۲۰۱۶؛ شکنجه و پاسخ‌گویی؛ ممنوعیت سفر.

لائوس اتحادیه‌ی اروپا باید خواهان آزادی مخالفان و روشن شدن ناپدیدکردن های قهری شود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون و سازمان عضو آن جنبش حقوق بشر لائوس اعلام کردند:  اتحادیه‌ی اروپا باید از دولت لائوس خواهان آزادی کلیه زندانیان سیاسی و پیشرفت واقعی به سوی حل کلیه موارد ناپدیدکردنِ قهری شود. این فراخوان در آستانه هفتمین دور گفت‌وگوی اتحادیه‌ی اروپا با لائوس در باره‌ی حقوق بشردر ۱۷ـ۱۶ فوریه ۲۰۱۷ منتشر شد. این دو سازمان گزارشی را منتشر کردند که وضعیت حقوق بشر را پس از دور قبلی گفت‌وگوها در نوامبر ۲۰۱۵ نشان می‌دهد. اتحادیه‌ی اروپا در بیانیه نوامبر ۲۰۱۶ خود به مناسبت میزگرد سالانه با دولت لائوس، برخلاف سال های پیش، ناپدیدکردنِ قهری رهبر سرشناس جامعه‌ی مدنی سُمبات سُمفُن را مطرح نکرد. نام او در بیانیه مشترک در پایان گفت‌وگوی ششم در نوامبر ۲۰۱۵ نیز مطرح نشد.

مالزی انور ابراهیم دو سال در حبس خودسرانه است، باید آزاد شود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون و سورام، سازمان عضو آن در مالزی، خواهان آزادی فوری و بدون‌قیدوشرط رهبر مخالف انوار ابراهیم، بازگردانی حق شرکت او در انتخابات و ارایه خسارت به او به‌خاطر محروم کردن خودسرانه از آزادی شدند. انور ابراهیم از فوریه ۲۰۱۵ پس از تایید حکم پنج سال زندان به اتهام لواط در زندان به سر می‌برد. فدراسیون در محاکمه او در دادگاه تجدید نظر و دادگاه فدرال ناظر اعزام کرده بود و به این نتیجه رسید که موازین بین‌المللی محاکمه‌ی عادلانه رعایت نشده است.

قرقیزستان محاکمه دوباره عظیمیان عسکراف مضحکه ای ناشایست برای روابط نزدیک با اتحادیه‌ی اروپا

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ فوریه ۲۰۱۷ بنا به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، دادگاهی در قرقیزستان پس از محاکمه تمسخرآمیز دوباره که بسیار دور از الزام های محاکمه‌ی عادلانه و مغایر با توصیه سازمان ملل به آزادی او بود، حکم حبس ابد مدافع حقوق بشر عظیمیان عسکراف را تایید کرد. این دادگاه از اکتبر ۲۰۱۶ تا ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷ به بررسی پرونده پرداخت و سرانجام حکم سال ۲۰۱۰ را تایید کرد. پس از آن، نهادهای سازمان ملل و اتحادیه‌ی اروپا دغدغه خود را نسبت به «اشکال های جدی» در نظام قضایی قرقیزستان ابراز و یادآوری کردند که رعایت کامل تعهدات بین‌المللی حقوق بشری از جمله آرای شورای حقوق بشر سازمان ملل برای حفظ جایگاه بین‌المللی قرقیزستان الزامی است. رئیس جمهوری قرقیزستان فردا در بروکسل با رهبران اتحادیه‌ی اروپا از جمله فدریکا موگرینی رئیس روابط خارجی اروپا و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، دیدار خواهد کرد. توافق همکاری در طرحی به ارزش ۱۳ میلیون یورو به قصد حمایت از اصلاحات قضایی در قرقیزستان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ترکیه هزینه حقوق بشری معامله با اتحادیه‌ی اروپا بیش از آن است که در جای دیگر تکرار شود

عفو بین‌الملل ۱۴ فوریه ۲۰۱۷ معامله اتحادیه‌ی اروپا ـ ترکیه هزاران پناه جو و مهاجر را در شرایط سخت و خطرناکی در جزایر یونان قرار داده است و نباید با کشورهای دیگر تکرار شود. هدف از این معامله بازگرداندن پناه‌جویان به ترکیه با فرض امن بودن این کشور بود. عفو بین‌الملل در گزارش تازه «طرحی برای یاس و ناامیدی» پس فرستادن غیرقانونی پناه‌جویان را به‌عنوان نقض آشکار حقوق آنها بر اساس حقوق بین‌المللی ثبت کرده است. با به اجرا درآمدن این معامله، کلیه پناه جویان و مهاجران به بازداشتگاه افتادند. گرچه شرایط سفت و سخت حبس برقرار نیست، ساکنان اردوگاه ها نمی‌توانند جزایر را ترک کنند. بدین خاطر ماه هاست که در شرایط بسیار بد و پرازدحام بدون آب گرم، در شرایط بد بهداشتی، تغذیه بد و کمبود مراقبت درمانی زندگی می‌کنند.

تونس نقض حقوق به نام اصلاحات تهدیدآمیز برای امنیت

عفو بین‌الملل ۱۰ فوریه ۲۰۱۷ اتکای نیروهای امنیتی تونس به تاکتیک های خشن گذشته، از جمله شکنجه، حبس خودسرانه، بازداشت و محدودیت سفر مظنونان و نیز آزار اعضای خانواده آنها راه اصلاحات در تونس را به خطر انداخته است. دولت‌مردان در واکنش به حمله‌های مسلحانه پس از مارچ ۲۰۱۵ اقدام‌های امنیتی را تشدید و قوانین اضطراری اتکا کرده‌اند که بیشتر آنها با تعهدات حقوق بشری ناسازگار هستند. گزارش «“ما می خواهیم ترس پایان یابد”: نقض حقوق در وضعیت اضطراری تونس» نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی چگونه این اقدام‌ها را به روالی خودسرانه، سرکوبگرانه و تبعیض‌آمیز اجرا می‌کنند.  نقض حقوق دستاوردهای بهره مندی از آزادی بیان، آزادی گردهمایی و تشکل در شش سال گذشته را به خطر می اندازند. این آزادی ها در قانون اساسی سال ۲۰۱۴ تامین شده‌اند. هشدار عفو بین‌الملل نسبت به نقض حقوق شهروندان در تونس

سودان نگرانی شدید از اعتصاب غذای مدافع حقوق بشر به‌خاطر حبس غیرقانونی آلمان اعتراضات گسترده به اخراج پناهجویان افغان

سوئد پن خواهان طرح مطالبات حقوق بشری طی سفر نخست وزیر به ایران شد

زنان

والنتاین؛ روز نه گفتن به خشونت علیه زنان با رقص و پایکوبی برای فمینیسمِ ۹۹ درصد و اعتصاب بین‌المللی رزمنده در روز ۸ مارس
آمریکا مثل یک زن لباس بپوش: کاربران توییتر چطور به ترامپ پاسخ دادند؟ بریتانیا نماینده مجلس: برخوردهای جنسیتی، زنان را از عرصه سیاست دور می‌کند

ایران

حضور زنان در مدیریت سیاسی!؟ دروغی بزرگ توانمندسازی به جای عقیم سازی

‫دولت «فمینیست» سوئد در ایران با حجاب شد

کودکان

آمریکا در نیویورک، کودکان در سن ۱۴ سالگی می‌توانند ازدواج کنند

دیده‌بان حقوق بشر ۱۴ فوریه ۲۰۱۷ این سازمان امروز در نامه ای به قانونگذاران ایالت نیویورک اعلام کرد: قانونگذاران و فرماندار ایالت نیویورک باید از پیش نویس قانونی برای پایان دادن به ازدواج کودکان حمایت کنند. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰، ۳۸۵۰ کودک زیر ۱۸ سال در ایالت نیویورک ازدواج کرده‌اند. بر اساس قانون جاری، حداقل سن ازدواج در نیویورک ۱۸ سال است، اما قانون استثناهای قایل شده و کودکان به سن ۱۶ و ۱۷ با اجازه پدرومادر و کودکان ۱۴ و ۱۵ ساله با اجازه قاضی و تایید پدرومادر می‌توانند ازدواج کنند. اکثریت غالب ایالت های آمریکا ازدواج پیش از سن ۱۸ را در شرایط معینی اجازه می‌دهند.

فرهنگ و اندیشه

عربستان سعودی جنگ در یمن و بنیان های ‘عاطفی’ آن

روایت تصویری از زندگی پناهجویان: “از یک کابوس به کابوس دیگر”

ایران آن پنج شعر و صدای پای آینده: مرحله سوم کارنامه شعری فروغ فرخزاد

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیپلمات، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز

پیوست‌ها: